2023 Honda Civic Type R

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

2023 Honda Civic Type R

Przejdź do galerii zdjęć2023 Honda Civic Type R

Honda wprowadziła szóstą generację swojego modelu Civic Type R w lipcu 2022 roku na rok modelowy 2023, ponownie rozgrzewając segment hot-hatchy.

Od ponad 25 lat marka Type R zawsze kojarzyła się z aurą samochodu sportowego w cywilnym wydaniu. To był pojazd, który z powodzeniem sprawdzał się zarówno w codziennych obowiązkach, takich jak dowóz dzieci do szkoły czy zakupy, jak i na torze wyścigowym. Jednak wraz z pojawieniem się szóstej generacji tego modelu, opartego na jedenastej generacji Civica, japoński producent w końcu połączył turbosprężony silnik z niezależnym zawieszeniem na wszystkich kołach.

Podczas gdy jego poprzednik wyglądał szalenie, z inspiracjami z mangi i ogromnym skrzydłem z tyłu, model Type R z 2023 roku wydaje się być mniej agresywny. Jego przednia część nosi charakterystyczny czerwony znaczek H na czarnej kratce, podczas gdy dolny zderzak otrzymał prawdziwe wloty powietrza, które poprawiły aerodynamikę pojazdu. Dodatkowo, producent zamontował funkcjonalny wlot na masce, który miał na celu wciąganie zimnego powietrza do komory silnikowej. Na koniec, z tyłu, Honda oferowała duże skrzydło jako opcję. Nie było już standardem i w związku z tym nie było obecne w żadnym Type R.

W przeciwieństwie do zwykłego Civica, Type R wyróżniał się sportowymi fotelami kubełkowymi z wycięciami na pasy wyścigowe w wysokim oparciu. Przed kierowcą zamontowano ekran TFT, natomiast na szczycie centralnej konsoli umieszczono wyświetlacz cyfrowy. W odróżnieniu od standardowego Civica, w Type R znalazła się dźwignia zmiany biegów na konsoli środkowej.

Pod maską, Honda zainstalowała zmodyfikowaną wersję tego samego silnika K20C1 w układzie rzędowym czterocylindrowym, który był użyty w piątej generacji. Jednak model na rok 2023 oferował więcej mocy niż jego poprzednik. Ostatecznie, jak każdy inny Civic Type R, ta wersja była dostępna wyłącznie z sześciobiegową manualną skrzynią biegów.

 Honda zaprezentowała całkowicie nowy model Civic Type R, świętując 25-lecie ikony marki w segmencie sportowych hatchbacków oraz 50-lecie modelu Civic. Nowy Type R został zaprojektowany, aby dostarczyć najbardziej ekscytujące doświadczenie z jazdy w historii modelu, kontynuując długą tradycję samochodów sportowych inspirowanych duchem wyścigów.

Model ten będzie dostępny w Europie od początku 2023 roku, a Honda Civic Type R już wyznacza nowe standardy, niedawno ustanawiając rekord okrążenia dla napędu na przednią oś na torze Suzuka w Japonii. W ramach prac nad rozwojem inżynierowie Hondy dopracowali każdy aspekt nowego modelu, w tym poprawki w designie, które zwiększają osiągi aerodynamiczne. Lekkie elementy i zmiany w układzie napędowym stworzyły najbardziej responsywny i mocny Type R w historii.

„Dzięki całkowicie nowemu Civic Type R, inżynierowie Hondy ponownie osiągnęli nasz cel, którym jest stworzenie najbardziej satysfakcjonującego doświadczenia z jazdy w segmencie sportowych hatchbacków,” powiedział Tom Gardner, wiceprezydent Hondy Motor Europe. „Dzięki wyjątkowym innowacjom oraz zastosowaniu technologii wywodzących się z motorsportu, przekroczyliśmy możliwości nawet najbardziej odchudzonej wersji poprzedniego modelu. To poświęcenie dla doskonałości w osiągach sprawiło, że Civic Type R jest tak popularny wśród pasjonatów jazdy przez 25 lat.”

Potężny design aerodynamiczny

Rozwój nowego Type R oparty jest na koncepcji stworzenia „Ultimate Sports 2.0”, a jego sylwetka nawiązuje do smukłego i sportowego wyglądu niedawno zaprezentowanego modelu Honda Civic e:HEV. Aby podkreślić sportowy charakter i poprawić osiągi, Type R jest widocznie niższy i szerszy. Niski profil wzbogacono nadkolami, które poszerzają się nad lekkimi 19-calowymi matowymi czarnymi felgami, obutymi w specjalnie zaprojektowane opony Michelin Pilot Sport 4S.

W trakcie rozwoju inżynierowie Hondy kierowali się koncepcją stworzenia „Ultimate Sports Design”: ostatecznym wyrazem samochodu sportowego z przednim silnikiem i napędem na przednią oś. Design zewnętrzny teraz przekazuje poczucie jedności, z przejrzystymi detalami na przednich i tylnych zderzakach oraz pięknie zintegrowanymi elementami, takimi jak tylnie drzwi i nadkola, które zostały opracowane wyłącznie dla modelu Type R i przynoszą poprawę osiągów aerodynamicznych.

Duża dolna kratka zderzaka maksymalizuje przepływ powietrza do silnika i współpracuje z nową, subtelną maską, która teraz ma otwór, aby jeszcze bardziej zwiększyć przepływ powietrza w okolicach przodu pojazdu.

Inne detale designu, które pomagają maksymalizować aerodynamikę, to duże otwory wentylacyjne za przednimi kołami oraz nowy, większy dyfuzor z tyłu, który jest bezpośrednio zintegrowany z podwoziem – ukształtowany w taki sposób, aby współpracować z nadwoziem powyżej.

Dramatyczny nowy design tylnego spojlera dodatkowo przyczynia się do generowania docisku i jest nachylony ku tyłowi, aby zredukować opór powietrza. Wspierany przez nowe aluminiowe mocowania odlewowe, tylny spojler znajduje się niżej, ale szerszy niż w poprzednim modelu, podkreślając smukłą linię dachu i szerszy rozstaw kół.

Wybór kolorów lakieru obejmuje historyczny Championship White, ceniony przez entuzjastów Type R, oprócz solidnej barwy Rallye Red, a także Racing Blue, Crystal Black i Sonic Grey Pearls.

Immersyjne doświadczenie w kokpicie

Wnętrze nowego modelu koncentruje się na zwiększeniu przyjemności z jazdy i poprawie poziomu koncentracji. Utrzymuje wysoki poziom komfortu, funkcjonalności i wykończenia znany z całkowicie nowego Civic e:HEV, wzbogacony emocjonalnymi, ukierunkowanymi na wydajność detalami, takimi jak ikoniczne klasyczne czerwone wykończenie Type R.

Immersyjne wnętrze zaprojektowane jest tak, aby wspierać intensywne doznania za kierownicą: kierowca siedzi niżej niż wcześniej, z lepszą widocznością nad niższą maską, zminimalizowanymi martwymi punktami i zmniejszonymi elementami refleksyjnymi. Lekkie przednie fotele sportowe z tapicerką imitującą zamsz oferują wyjątkowe wsparcie dla posturalnej struktury kierowcy, zapewniając komfort i zwrotność zarówno na torze, jak i podczas długich jazd.

Kierowcy mogą płynnie przełączać się między ustawieniami wydajności, wybierając tryby dla silnika, układu kierowniczego, zawieszenia i dźwięku silnika. Oprócz trybów Comfort, Sport i +R, wprowadzono nowy 'Tryb Indywidualny’, który umożliwia personalizację doświadczenia z jazdy.

Potężny rejestrator danych Honda LogR wraca w mocno zaktualizowanej wersji dla tej generacji Type R, łącząc dane wydajności zbierane przez czujniki w samochodzie z aplikacją na smartfony, aby pomóc kierowcom monitorować i rejestrować różnorodne metryki w czasie rzeczywistym. Kluczowe funkcje obejmują stoper do rejestrowania czasów okrążeń, okręgi tarcia opon, które pokazują maksymalną siłę, jaką pojazd może osiągnąć, wyświetlacz ruchu pojazdu 3D oraz innowacyjną funkcję ocen, która pomaga kierowcom poprawić swoje umiejętności na torze i dużo więcej, angażując kierowców i zachęcając do bezpiecznych, precyzyjnych i stopniowo szybszych okrążeń na torze.

Sprawdzona wydajność torowa

Już teraz lider w swojej klasie pod względem komfortu jazdy, prowadzenia i reakcji, inżynierowie przeprowadzili szeroko zakrojony rozwój w Japonii oraz rygorystyczne testy na torach wyścigowych w Japonii, Ameryce Północnej i Europie, aby jeszcze bardziej poprawić podwozie Civic Type R. Obejmuje to testy na słynnym torze Nurburgring w Niemczech, najsłynniejszym torze wyścigowym na świecie, co pomogło uczynić całkowicie nowy Type R bardziej responsywnym, wygodnym i emocjonującym w prowadzeniu niż kiedykolwiek wcześniej.

Pod nową wentylowaną aluminiową maską kryje się jeszcze potężniejsza wersja nagradzanego silnika K20C1 Hondy. Moc, moment obrotowy i reakcja poprawiają się dzięki zaprojektowanemu na nowo turbosprężarce, zwiększonej wydajności przepływu powietrza oraz nowemu, bardziej efektywnemu układowi wydechowemu, który ma konstrukcję prostoliniową oraz aktywny zawór wydechowy. Rozmiar, kształt i liczba łopatek wirnika turbosprężarki zostały optymalizowane, a także ścieżka przepływu ładunku dolotowego, co umożliwia turbosprężarce generowanie ciśnienia w szerszym zakresie i bardziej efektywnie.

Turbo doładowany silnik o pojemności 2,0 litra i 4 cylindrach teraz generuje 315 koni mechanicznych przy 6 500 obr./min (SAE netto) oraz 310 lb-ft momentu obrotowego przy 2 600 – 4 000 obr./min (SAE netto) – poprawa o 9 KM i 15 lb-ft. Civic Type R jest jednym z najsilniejszych samochodów w swojej klasie na litr, z wydajnością 157,8 KM/litr w porównaniu do 153,3 poprzedniej generacji.

Większe otwarcie kratki, większy chłodnica oraz nowy wentylator o dużej średnicy poprawiają chłodzenie silnika, zapewniając utrzymanie optymalnej wydajności podczas ekstremalnej jazdy. Aby jeszcze bardziej wzmocnić połączenie kierowcy z samochodem, aktywny zawór wydechowy otwiera się przy wyższych obrotach, aby wzmocnić dźwięk silnika.

Gładka i precyzyjna sześciobiegowa manualna skrzynia biegów została dodatkowo ulepszona, aby zapewnić jeszcze bardziej intymne i satysfakcjonujące połączenie z kierowcą. Lżejsze koło zamachowe i poprawiony system dopasowania obrotów zapewniają idealne dopasowanie przy redukcji biegów, co pomaga utrzymać stabilność podczas wjazdu w zakręty. Skrzynia biegów o wysokiej wytrzymałości zyskała również dźwignię o wysokiej sztywności oraz zoptymalizowany wzór przełączania biegów dla pewnej i hipereasycznej zmiany biegów. Standardowy helical-type limited-slip differential skutecznie przenosi moc silnika na nawierzchnię.

Teraz oparty na całkowicie nowej 11. generacji Civica Hatchback, reakcje Civic Type R są jeszcze bardziej wyraziste dzięki znacznie sztywniejszej konstrukcji nadwozia, która wspiera zarówno poprawę dynamiki, jak i wykończenia. Rozstaw osi został wydłużony o 1,4 cala, co zapewnia płynniejszą jazdę i większą stabilność. Teraz wynosi 107,7 cala, co czyni go najdłuższym rozstawem osi w swoim segmencie.

Jego przednie i tylne bieżniki są również znacznie szersze (+1,0 cala z przodu i +0,75 cala z tyłu). W połączeniu z dostosowanym podwójnym zawieszeniem osiowym z przodu i tylnej wielowahaczowej konstrukcji, te zmiany poprawiają stabilność na prostych i wrażenia z kierowania. Aby zapewnić wyjątkową wydajność hamowania, dwuczęściowe tarcze hamulcowe z przodu Type R redukują wagę nieresorowaną. Chłodzenie hamulców również zostało poprawione, a dostosowany booster hamulca zwiększa odczucia i kontrolowalność.

Kierowcy mogą płynnie przełączać się między czterema wstępnie ustawionymi ustawieniami wydajności, wybierając różne tryby dla silnika, układu kierowniczego, zawieszenia i dźwięku silnika. Oprócz trybów Comfort, Sport i R+, nowy 'Tryb Indywidualny’ umożliwia dostosowanie doświadczenia z jazdy.

2.0L 6MT FWD (315 KM)

ParametrWartość
CylindryL4
Pojemność1996 Cm3
Moc231.7 Kw @ 6500 Rpm
315 Hp @ 6500 Rpm
311 Bhp @ 6500 Rpm
Moment obrotowy310 Lb-Ft @ 2600-4000 Rpm
420 Nm @ 2600-4000 Rpm
Układ paliwowyTurbodoładowany Wtrysk bezpośredni
PaliwoBenzyna
Pojemność zbiornika12.4 Galony (46.9 L)
Typ napęduNapęd na przód
Skrzynia biegów6-biegowa manualnana
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Rozmiar opony265/30 R19
Długość180.9 In (4595 Mm)
Szerokość74.4 In (1890 Mm)
Wysokość55.4 In (1407 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)64/63.5 In (1
Rozstaw osi107.7 In (2736 Mm)
Pojemność bagażnika24.5 Cuft (694 L)
Turning Circle40 Ft (12.2 M)

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.