Przekształcenie supersamochodu w pojazd terenowy było czymś, czego nikt nie oczekiwał od Lamborghini, ale dokładnie to zrobił włoski producent samochodów, wprowadzając wersję Sterrato modelu Huracan.
Lamborghini nie miało zbyt wielu doświadczeń z pojazdami terenowymi. Oprócz starego LM002, który został opracowany dla armii, oraz Urusa, bazującego na tej samej platformie co Porsche Cayenne, Sterrato było czymś zupełnie nowym. Mimo to, Lamborghini zrealizowało pomysł podniesienia prześwitu Huracana, dodając kilka elementów inspirowanych off-roadem, i sprzedając go tym, którzy nie chcieli ograniczać się do utwardzonych dróg. Co więcej, producent samochodów przeniósł również kilka pomysłów z Huracana STO, który zaprojektowano głównie do jazdy po torze.
Od samego początku, Huracan Sterrato miał radykalnie wyglądający przód, który nadal zawierał szerokie wloty powietrza umieszczone w dolnej części zderzaka. Ale w przeciwieństwie do reszty serii, miał aluminiową osłonę podwozia, która chroniła spód przed zarysowaniami. Kolejną nietypową cechą pojazdu były podwójne reflektory LED do jazdy w warunkach mgły, które flankowały logo wściekłego byka umieszczone na masce.
Z boku, podniesiony prześwit wynosił 40 mm w porównaniu do reszty gamy Huracana. Oczywiście, to nie pozwalało na pokonywanie trudniejszych dróg w lesie. Jednak samochód był odpowiedni do jazdy po nieutwardzonych drogach. Inną nietypową cechą pojazdu były relingi dachowe. To był jedyny Huracan, który je miał. Za kabiną, wylot powietrza wyglądał jak inspirowany Huracana STO, ale w tym przypadku producent zamontował go tam, aby nie zbierał kurzu i brudu wewnątrz silnika. Na koniec, w tylnej części, klienci mogli znaleźć szeroki dyfuzor, który był w zasadzie bezużyteczny z powodu wysokiego prześwitu pojazdu. Kolejnym przyciągającym wzrok detalem były nadkola, wokół których producent zamontował powiększone, niepomalowane osłony.
Wnętrze pojazdu wypełniały smukłe, carbonowe fotele. Te sportowe siedzenia wykonane były z włókna węglowego i miały wyściółkę w kilku kluczowych miejscach. Przed kierowcą znajdował się kierownica o płaskim dnie, z trzema ramionami, wyposażona w przycisk specyficzny dla Huracana, znajdujący się w dolnej części, który sterował trzema trybami jazdy: Strada, Sport i Rally. W konsoli centralnej znajdował się również 8.4-calowy pojemnościowy ekran dotykowy do systemu multimedialnego, klimatyzacji i ustawień samochodu.
Jednak najważniejszą częścią pojazdu był silnik umieszczony w środku oraz konfiguracja napędu na wszystkie koła. Silnik V10 o pojemności 5.2 litra generował 610 PS (602 hp), które przekazywał na wszystkie koła za pomocą siedmiobiegowej automatycznej skrzyni biegów (dwusprzęgłowej). Cała konstrukcja miała przypominać chwalebną erę rajdów grupy B, w której Lamborghini nigdy nie brało udziału.
Sant’Agata Bolognese, 30 listopada 2022 – Automobili Lamborghini zaprezentowało nowy model Huracán Sterrato na Art Basel w Miami Beach: pierwszy super sportowy samochód zaprojektowany z myślą o maksymalnej przyjemności z jazdy także poza asfaltem, po luźnych lub gruntowych nawierzchniach, reinterpretując samą koncepcję sportowości i podkreślając zasady marki: odwagę, autentyczność i niespodziankę.
„Pozostając wiernym naszym wartościom jako wizjonerskiej, odważnej i niekonwencjonalnej marce, z modelem Sterrato odkrywamy nowe terytoria w doznaniach z jazdy,” skomentował Stephan Winkelmann, przewodniczący i dyrektor generalny Lamborghini. „Prezentacja auta na Art Basel w Miami odzwierciedla, że tak jak awangardowe dzieło sztuki, Sterrato stanowi radykalną i oryginalną interpretację koncepcji super sportowego auta, ale jeśli chodzi o osiągi, to Sterrato należy do najszybszych i najbardziej dynamicznych środowisk drogowych na świecie.”
Huracán Sterrato oferuje zoptymalizowaną dynamikę jazdy zapewniającą idealną kontrolę we wszystkich warunkach, od autostrad po drogi gruntowe. W porównaniu do Huracána EVO, Sterrato wyposażono w zaktualizowaną wersję systemu LDVI (Lamborghini Integrated Vehicle Dynamics), z specyficznymi calibracjami STRADA i SPORT oraz wprowadzeniem trybu RALLY do serii Huracán po raz pierwszy, przeznaczonego do warunków o niskiej przyczepności.
„Dzięki koncepcji szybkiego pojazdu terenowego Sterrato wyjątkowo połączyliśmy doświadczenie jazdy prawdziwego super sportowego samochodu oraz radość z prowadzenia auta rajdowego,” wyjaśnił Rouven Mohr, dyrektor techniczny Lamborghini. „Samochody Lamborghini zawsze dostarczają emocji: Sterrato oferuje nowy poziom ekscytacji podczas jazdy.”
Eksterior odzwierciedla przygodowego ducha Sterrato już od pierwszego spojrzenia. Prześwit został zwiększony o 44 mm w porównaniu do Huracána EVO, aby zapewnić większy skok zawieszenia, podobnie jak szerokość osi przedniej (+30 mm) i tylnej (+34 mm). Ponadto, oprócz ochrony nadwozia, przednia osłona podwozia z aluminium, wzmocnione progi, tylny dyfuzor i solidne nadkola podkreślają jego muskularność. Klasyczny wlot powietrza umieszczony na tylnej pokrywie nie tylko wzmacnia sportowy charakter modelu, ale również pomaga w dostarczaniu silnikowi czystego powietrza podczas jazdy po zakurzonych trasach.
„Sterrato to dowód na to, że DNA designu Lamborghini działa doskonale nawet przy niespodziewanych proporcjach,” stwierdził Mitja Borkert, szef działu designu Lamborghini. „Design Sterrato przekształca dziedzictwo super sportowych aut w nową formę życia, odzwierciedlając jego specyficzny cel dostarczenia naprawdę wyjątkowego i zabawnego doświadczenia podczas jazdy.”
Huracán Sterrato jest wyposażony w silnik V10 o pojemności 5,2 litra, generujący maksymalną moc 610 KM i moment obrotowy 560 Nm (przy 6500 obr/min), połączony z 7-biegową skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem oraz elektronicznie sterowanym napędem na cztery koła z mechaniczną blokadą tylnego dyferencjału. Zaprojektowany z myślą o optymalnych osiągach na nieutwardzonych i piaszczystych nawierzchniach, przyspiesza od 0 do 100 km/h (około 60 mph) w 3,4 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 260 km/h (około 160 mph).
Samochód wyposażono w hamulce z aluminiowymi stałymi zaciskami monoblokowymi z sześcioma tłokami (z przodu) i czterema tłokami (z tyłu) oraz wentylowane i perforowane tarcze węglowo-ceramiczne o średnicy 380 mm i grubości 38 mm z przodu oraz 356 mm średnicy i 32 mm grubości z tyłu. Posiada 19-calowe felgi, które są wyposażone wyłącznie w opony Bridgestone Dueler AT002, zapewniające maksymalną wszechstronność i dostosowanie do wszelkich warunków i nawierzchni, jednocześnie przyczyniając się do wrażeń, emocji i przyjemności z jazdy autem: opony mają wymiary 235/40 R19 z przodu i 285/40 R19 z tyłu, wprowadzając technologię run-flat, która w przypadku przebicia gwarantuje przejechanie minimum 80 km przy prędkości 80 km/h przy zerowym ciśnieniu. Te bespoke opony Bridgestone zostały zaprojektowane, aby w 100% odpowiadać DNA auta, w tym innowacyjny wzór bieżnika i nowoczesna mieszanka, które zapewniają doskonałą przyczepność zarówno na żwirowych, jak i asfaltowych nawierzchniach, zachowując jednocześnie doskonałą zwrotność i wysokie osiągi.
Wnętrze, charakteryzujące się ekskluzywną tapicerką Alcantara Verde Sterrato, odzwierciedla filozofię „czuj się jak pilot”, tradycyjnie przyjętą dla serii Huracán, która stawia kierowcę w centrum przestrzeni pasażerskiej, zapewniając wyjątkowe doświadczenie jazdy i absolutną kontrolę nad wszystkimi funkcjami samochodu. Interfejs człowiek-maszyna (HMI) ma nową grafikę i specjalne funkcje jazdy; po raz pierwszy instrumenty wyposażono w cyfrowy inklinometr z wskaźnikiem pochylenia i przewrotu, kompas, wskaźnik współrzędnych geograficznych oraz wskaźnik kąta skrętu.
Wśród usług on-board, Lamborghini Connect obejmuje integrację z Amazon Alexa, umożliwiającą dostosowanie funkcji samochodu, takich jak klimatyzacja i oświetlenie, a także kontrolę nawigacji, połączeń telefonicznych i rozrywki za pomocą prostego polecenia głosowego. Samochód może być również zdalnie kontrolowany za pomocą aplikacji Lamborghini UNICA, umożliwiając na przykład zdalne monitorowanie prędkości oraz wysłanie celu bezpośrednio do systemu nawigacji.
Huracán Sterrato wyposażono w system telemetryczny, który pozwala kierowcy monitorować osiągi i analizować dane za pośrednictwem aplikacji UNICA; użytkownicy Apple Watch mogą również synchronizować swoje informacje o rytmie serca z systemem telemetrycznym, aby zmierzyć swoje osiągi jazdy. Dostępny jest również rejestrator jazdy Lamborghini Drive Recorder, który pozwala kierowcy nagrywać najbardziej ekscytujące momenty za kierownicą, wzbogacając funkcję Dzienne Pamiętniki: cyfrowy pamiętnik zintegrowany z aplikacją Lamborghini UNICA.
Nowy Huracán Sterrato oferuje niemal nieograniczone możliwości personalizacji wyglądu samochodu: dzięki programowi Lamborghini Ad Personam klienci mogą wybierać spośród 350 kolorów zewnętrznych i ponad 60 kolorów dla skóry i wnętrza Alcantara.