Firma Lightyear zaprezentowała swoje pierwsze seryjnie produkowane auto, model 0 (Zero), w 2022 roku jako pojazd na rok modelowy 2023, będący niesamowitym rozwiązaniem mobilności opartym na energii słonecznej i elektryczności.
Podczas gdy większość producentów samochodów starała się stworzyć lepsze lub bardziej energooszczędne akumulatory, Lightyear wpadł na inny pomysł: stworzenie elektrycznego pojazdu zasilanego energią słoneczną. Koncepcja nie była nowa, ale wcześniej była stosowana wyłącznie w określonych wyścigach organizowanych w Australii lub innych częściach świata. Jednak producent przyznał, że pomimo ładowania energią słoneczną, jego samochód nadal potrzebował akumulatora i kilku silników, aby poruszać pojazdem.
Ten niesamowicie aerodynamiczny pojazd miał współczynnik oporu powietrza wynoszący 0,19, co było zdumiewające. Z przodu znajdowała się smukła osłona chłodząca potrzebna do schładzania elektronicznych części pod maską. Aby utrzymać wydajność energetyczną aerodynamicznego pojazdu, zastosowano również aktywne żaluzje w dolnym zderzaku. Model 0 był wyposażony wyłącznie w diody LED jako światła główne, lampy przeciwmgielne i kierunkowskazy. Ponieważ samochód potrzebował paneli słonecznych do ładowania akumulatorów, zamontowano na masce, dachu i tylnej pokrywie 782 takie panele.
Wewnątrz Lightyear użył tylko materiałów wegańskich i pochodzących z natury, takich jak mikrofibra zamszowa na siedzenia i wykończenia z rattanu. Model 0 nie miał lusterka bocznego, a zamiast tego zastosowano kamery, co skutkowało zamontowaniem wyświetlaczy w drzwiach. Na szczycie centralnej konsoli umieszczono 10,1-calowy dotykowy ekran multimedialny, podczas gdy kierowca miał przed sobą drugi wyświetlacz pokazujący prędkość i inne istotne informacje z pokładowego komputera. W pojeździe znajdowało się pięć miejsc, z dwoma z przodu i ławką zaprojektowaną dla trzech dorosłych z tyłu.
Pod karoserią samochodu Lightyear zainstalował akumulator o pojemności 66 kWh, który zasilał cztery silniki umieszczone w kołach. Chociaż nie był najszybszym ani najszybszym elektrycznym pojazdem, oferował doskonałą efektywność.
Helmond, 9 czerwca 2022 – Lightyear, firma technologiczna rozwijająca pierwszy na świecie samochód solarny, dzisiaj zaprezentowała swój pojazd produkcyjny, Lightyear 0. Po sześciu latach badań i rozwoju, projektowania, inżynierii, prototypowania oraz testowania, ten premierowy samochód solarny ma rozpocząć produkcję jesienią. Umożliwi kierowcom swobodne podróżowanie przez okres do siedmiu miesięcy bez potrzeby podłączania do domowego gniazdka czy stacji ładowania. Dzięki Lightyear 0, firma oferuje nową przyszłość dla kierowców, którzy pragną wolności mobilności połączonej z pewnością korzystania z energii odnawialnej, a ta przyszłość zaczyna się już teraz.
Podróżuj przez miesiące bez ładowania
Lightyear 0 posiada pięć metrów kwadratowych opatentowanych, podwójnie zakrzywionych paneli słonecznych, co pozwala na ładowanie pojazdu podczas jazdy lub parkowania na zewnątrz. W optymalnych warunkach, Lightyear 0 może zyskać zasięg 70 kilometrów dziennie, oprócz szacowanego zasięgu 625 kilometrów według norm WLTP. Dzięki wydajności słonecznej na poziomie do 11 000 kilometrów rocznie, kierowcy korzystający z Lightyear 0 w codziennych dojazdach (35 kilometrów) mogą podróżować przez miesiące w okresie letnim, zanim będą musieli podłączyć się do publicznej ładowarki lub gniazdka domowego; w klimacie takim jak Holandia, będzie to dwa miesiące, a w Hiszpanii lub Portugalii nawet siedem miesięcy.
Przekraczając granice
Lightyear 0 przewartościowuje architekturę samochodów elektrycznych – cztery silniki umieszczone w kołach stanowią najskuteczniejszy układ napędowy elektryczny dostępny dzisiaj. Przy zużyciu energii wynoszącym 10,5 kWh na 100 kilometrów (przy prędkości 110 km/h), jest to najefektywniejszy elektryczny pojazd, a jego rekordowy współczynnik oporu powietrza poniżej 0,19 czyni go najbardziej aerodynamicznym samochodem rodzinnym do tej pory. Oprócz aerodynamiki, masa samochodu również wpływa na jego efektywność. Lightyear 0 to elektryczny samochód o długości pięciu metrów, jednak jego całkowita waga wynosi tylko 1575 kilogramów. Siła holistycznego designu ujawnia się w rzeczywistych warunkach – przy prędkościach autostradowych (110 km/h) Lightyear 0 może przejechać do 560 kilometrów bez przerwy.
Zaprojektowany z myślą o (ludzkiej) naturze
Od momentu założenia, Lightyear dąży do stworzenia samochodu, który redukuje obciążenie dla planety i kierowcy; dlatego każdy szczegół projektu został przemyślany z myślą o minimalizmie, zrównoważonym rozwoju i komforcie. Elegancki kokpit wyposażony jest w 10,1-calowy ekran dotykowy systemu infotainment, który umożliwia aktualizacje w chmurze, a wnętrze w całości wykonane jest z materiałów wegańskich i naturalnych, takich jak ekologiczne fotele z mikrofibry i detale z rattanu.
Zaczynając od zera
Produkcja Lightyear 0 ma rozpocząć się tej jesieni, a pierwszy samochód ma być dostarczony już w listopadzie. Gdy Lightyear przygotowuje się do wprowadzenia pierwszych samochodów solarnych na drogi, firma zdecydowała się oficjalnie zaprezentować swój premierowy model z nazwą, która lepiej oddaje jej drogę. Tak jak zaczynali od podstaw w rozwoju swojej technologii, czystej karty bez niczego, Lightyear 0 będzie samochodem, który wytyczy drogę dla nowej ery czystej mobilności.