Maserati podniosło poprzeczkę i dołączyło do rewolucji samochodów elektrycznych, tworząc pojazd o wysokich osiągach oparty na tej samej platformie, co model GranTurismo z 2023 roku.
Włoski producent zaprzestał produkcji pierwszej generacji GranTurismo (M145) w 2019 roku. Wprowadzenie drugiej generacji (M189) opóźnił o trzy lata, do końca 2022 roku, po światowej pandemii. W tym okresie skoncentrował się na opracowywaniu nowej platformy, którą mógłby wykorzystać zarówno do IAC, jak i do samochodów elektrycznych. W ten sposób powstał jego pierwszy elektryczny pojazd grand touring, nazwany Folgore (co po włosku oznacza „błyskawica”), który był szybszy niż jego spalinowi poprzednicy.
Folgore, zachowując podobny wygląd do swoich spokrewnionych modeli, pokazał niewiele znaczących zmian. Z przodu pojazdu znajdowało się szerokie wlot powietrza z heksagonalnym wzorem siatki i pionowymi żebrami. Jednak w dużej mierze było to ukryte, ponieważ silniki nie wymagały tak dużego obszaru chłodzenia jak silnik spalinowy. Dodatkowo Maserati zainstalowało trzy wloty na przednich błotnikach, które były podobne do tych umieszczonych w modelach Modena i Trofeo. W tym przypadku reprezentowały one jednak liczbę silników: trzy. Na koniec z tyłu, centralnie umieszczony dyfuzor nie był otoczony przez cztery końcówki wydechowe, które występowały w pozostałych modelach GranTurismo.
Wewnątrz luksusowe wnętrze zostało podzielone na cztery strefy, tworząc dla każdego pasażera doznanie przypominające kokon. Z przodu znajdowały się pary wysoko podpartych foteli, podczas gdy z tyłu były dwa indywidualne siedzenia oddzielone długim centralnym konsolą samochodu.
Maserati stworzyło nowy napęd dla modelu Folgore, z jednym silnikiem elektrycznym z przodu napędzającym przednie koła oraz dwoma z tyłu dla tylnej osi. Ta architektura zapewniała łączną moc 762 koni mechanicznych, co pozwoliło na przyspieszenie od zera do 62 mph (0-100 kph) w mniej niż trzy sekundy.
Jedna z ikon marki powraca: Maserati prezentuje nowy model GranTurismo, otwierając nowy rozdział w historii, która rozpoczęła się 75 lat temu od Maserati A6 1500.
Maserati GranTurismo coupé łączy wysoką wydajność typową dla samochodów sportowych z komfortem odpowiednim na długie dystanse, zarówno w wersji z mocnym silnikiem spalinowym, jak i w najnowocześniejszych rozwiązaniach w pełni elektrycznych. Stanowi wzór, ucieleśniając koncepcję „Inni tylko podróżują”. Ten model przenosi Dom Tridente w przyszłość: jest to pierwszy samochód w historii marki, który przyjął 100% elektryczny napęd.
Z estetycznego punktu widzenia, design GranTurismo reprezentuje idealną równowagę między pięknem a funkcjonalnością, bez ostentacji. Charakteryzuje się niewątpliwie unikalnymi i natychmiast rozpoznawalnymi liniami: czystą formą, która doskonale podkreśla mechanikę najwyższej klasy, uwydatniając czystość kształtów i wysmakowane detale.
Zachowano klasyczne proporcje samochodów marki, z długą maską i centralną karoserią przecinaną przez cztery błotniki. Z kolei linia dachu opada dynamicznie, podkreślając krzywiznę słupka, na którym znajduje się ikoniczne logo Tridente.
Opracowany w Maserati Innovation Lab i produkowany w fabryce Mirafiori w Turynie, GranTurismo to w 100% produkt włoski, będący uosobieniem „włoskiego luksusowego sportu”, koncepcji typowej dla wszystkich modeli Maserati.
Nowe coupé jest wyposażone w rewolucyjny silnik V6 Nettuno, dostępny w dwóch wersjach: Modena z 490-konnym silnikiem V6 Nettuno Twin Turbo o pojemności 3,0 litra; wersja Trofeo o wysokiej wydajności opiera się na tym samym silniku, podniesionym do maksymalnej mocy 550 KM.
Alternatywnie, Maserati GranTurismo Folgore korzysta z 100% elektrycznego napędu na podstawie baterii. System Folgore oparty jest na technologii 800 woltów i został opracowany z wykorzystaniem nowatorskich rozwiązań technicznych z Formuły E. Oferuje znakomite osiągi, umożliwione dzięki trzem potężnym silnikom z magnesem trwałym o mocy 300 kW.
Bateria ma nominalną pojemność 92,5 kWh i zdolność rozładowania 560 kW, aby nieprzerwanie przekazywać około 760 KM na koła. Specyficzna konfiguracja i innowacyjny układ baterii pozwalają na obniżenie wysokości pojazdu do 1353 mm, nie rezygnując z jego sportowego charakteru. Kształt akumulatora, znany jako 'T-bone’, jest częścią podejścia Maserati „zero kompromisów” i unika umieszczania modułów baterii pod siedzeniami, głównie przenosząc je wokół centralnego tunelu, co znacznie obniża punkt H samochodu.
Pod względem architektury technicznej, nowy model jest wynikiem innowacyjnego projektu, w którym szeroko stosowane są materiały lekkie, takie jak aluminium i magnez, w połączeniu z wysokowydajną stalą. Takie podejście wielomateriałowe wymagało stworzenia nowych procesów produkcyjnych, co skutkowało uzyskaniem najlepszych w swojej klasie poziomów wagi.
To podejście współpracuje z nową architekturą elektryczną/elektroniczną Atlantis High, opartą na komunikatach canFD przesyłanych z prędkością do 2 ms. System jest również wyposażony w zaawansowane funkcje zabezpieczeń na poziomie 5 i aktualizacje OTA. Ośrodkiem jest moduł kontrolny Vehicle Domain Control Module (VDCM), w 100% projekt Maserati, który zawiera oprogramowanie zapewniające 360° kontrolę wszystkich najważniejszych systemów samochodowych, dla najlepszych wrażeń z jazdy w każdych warunkach.
Wnętrze nowego Maserati GranTurismo to nowoczesna kabina wyposażona w innowacyjne systemy, w tym system multimedialny Maserati Intelligent Assistant (MIA), najnowszą rozrywkę, wyświetlacz komfortu łączący główne funkcje w zintegrowanym interfejsie dotykowym, cyfrowy zegar oraz wyświetlacz Head-up (dostępny opcjonalnie).
Maserati GranTurismo oferuje również „wszechstronne doświadczenie dźwiękowe”, gwarantowane przez charakterystyczny dźwięk silnika Maserati, nawet w wersji elektrycznej, dzięki innowacyjnej pracy inżynierów w Maserati Innovation Lab. Doświadczenie dźwiękowe uzupełnia immersyjny system dźwiękowy Sonus faber 3D. Zaprojektowany i wykonany przez włoskich rzemieślników w dziedzinie dźwięku, system audio oferuje dwa poziomy personalizacji, co sprawia, że może mieć do 19 głośników i dźwięk 3D z mocą do 1195 W, dla głębi i naprawdę unikalnej pełni dźwięku.
Przy premierze GranTurismo jest dostępny również w ograniczonej serii PrimaSerie 75th Anniversary Launch Edition, z ekskluzywną zawartością, dedykowaną z okazji 75. rocznicy.