2023 Maserati Grecale GT

2023 Maserati Grecale GT

Przejdź do galerii zdjęć2023 Maserati Grecale GT

Segment SUV rośnie z dnia na dzień, a Maserati stara się nadążyć za tym trendem. Jeśli cofnąć się do 2016 roku, kiedy Maserati wprowadziło model Levante, świat był zdumiony. Jednak wielu było ciekawych, co przyniosło firmie pewne zyski. Maserati kontynuuje tę historię w 2022 roku, wprowadzając nowy SUV o sportowych osiągach, nazwany Grecale, który jest modelem roku 2023.

Na zatłoczonym rynku crossoverów włoski producent samochodów opracował sportowy, luksusowy design, aby zaoferować coś bardziej spektakularnego niż konkurencja. Jak można się spodziewać, Maserati jest najbardziej obawianym konkurentem Porsche Macana. Grecale wydaje się być kosmopolitycznym, nowoczesnym, ponadczasowym Włochem, chociaż bazuje na tej samej platformie Giorgio, która jest współdzielona z modelami Stelvio, Giulia i Grand Cherokee.

Jeśli Levante to luksusowy SUV średniej wielkości, to co można powiedzieć o Grecale? Z zewnątrz wygląda bardziej jak pomniejszona wersja Levante. Maserati zachowało czystość kształtów, pozbawioną ostentacji, co sprawia, że jest łatwo rozpoznawalne dzięki liniom na masce i charakterystycznym trójkątnym reflektorom.

Maserati twierdzi, że mają najlepszą w swojej klasie przestronność wnętrza, a my mówimy, że jest wystarczająco przestronne, aby pięć dorosłych mogło podróżować przez kilka godzin. Jakość i design kabiny przypominają dobrze ubranych Włochów. Jakość miękkiej skóry, wykończenia z włókna węglowego i matowego drewna sprawia, że wnętrze jest bardzo atrakcyjne.

Klasyczne wnętrze łączy się z futurystycznym 12,3-calowym wyświetlaczem TFT, dwoma centralnymi wyświetlaczami o przekątnej 12,3 i 8,8 cala, oddzielonymi cyfrową dźwignią zmiany biegów. Ostatnim, ale nie mniej ważnym elementem jest cyfrowy zegar stylizowany na smartwatch, który zdobi deskę rozdzielczą na szczycie centralnej konsoli.

Przyjrzyjmy się teraz osiągom. Pod maską Grecale oferuje jedynie najnowsze możliwości silnikowe. Dostępnych jest kilka wersji, które zaspokoją różne gusta, w tym podstawowa wersja z otwartym tylnym dyferencjałem z mocą 300 KM oraz 330 KM wersja z hybrydowym napędem mechanicznym.

Następnie mamy super mocny, ale zarazem efektywny silnik V6 Nettuno o mocy 530 KM, który jest taki sam jak w MC20. Jeśli w MC20 można oczekiwać większej kultury pracy silnika i mniej hałasu turbiny, to w Grecale wszystko idealnie współgra, czyniąc go SUV-em, który łączy komfort ze sportowym charakterem. W tej wersji dostępne są także funkcje torowe, takie jak tryb CORSA z Launch Control, które zapewnią niezapomniane wrażenia.

Musimy wspomnieć, że sprężyny powietrzne i aktywne amortyzatory są doskonale dopasowane, ale nie są wystarczające, aby zapewnić komfort luksusowego samochodu podczas jazdy, szczególnie na dużych, ciężkich 21-calowych kołach. Biorąc pod uwagę wszystkie te cechy, jeśli jesteś osobą, która preferuje sportową wersję tego samochodu i mniej zależy ci na komforcie, to może być to dobra opcja.

Zdecydowanie ten samochód sprawi, że poczujesz się zauważony wszędzie, wszystko zależy od tego, czego szukasz. Grecale, jak można się spodziewać, jest bardziej sportowy niż komfortowy.

 Maserati zaprezentowało model Grecale, nowego SUV-a, który jest ucieleśnieniem koncepcji „Codzienna Wyjątkowość”.

Po raz kolejny nowy model nosi nazwę wiatru. Gregale (Grecale po włosku) to północno-wschodni wiatr śródziemnomorski, a teraz także SUV, który ma odegrać kluczową rolę w ofercie Maserati.

Nadawanie imion swoim samochodom na cześć znanych wiatrów to tradycja marki. Wszystko zaczęło się w 1963 roku od legendarnego Mistrala. Po nim pojawiły się Ghibli, Bora, Merak i Khamsin. W 2016 roku zaprezentowano Levante, pierwszy SUV w historii marki z Tridentem.

Pasja, innowacja, wszechstronność i styl to składniki Maserati Grecale, który wkrótce trafi na rynek z szeroką gamą jednostek napędowych: tradycyjny silnik spalinowy, Mild Hybrid oraz w przyszłości Full-Electric.

Nowe Maserati to codzienna wyjątkowość: ekscytacja luksusu i czystej innowacji, w idealnej równowadze. Samochód o doskonałych osiągach, unikalnych, stylowych liniach i charakterze, a także najwyższej jakości wnętrzach, dzięki starannemu doborowi materiałów wykończeniowych. Nie można pominąć wysokich specyfikacji technicznych oraz dźwiękowego doświadczenia 360°, które zaczyna się od charakterystycznego dla Maserati ryk silnika, aż po immersyjne wrażenia akustyczne zapewniane przez system audio Sonus faber Premium (standardowo) oraz High Premium (opcjonalnie). Grecale to także samochód na co dzień, SUV, którym można odwozić dzieci do szkoły lub dojeżdżać do pracy, stawiając czoła codzienności bez kompromisów.

Nowy SUV ucieleśnia włoską odwagę Maserati, łącząc luksus z wyjątkowymi osiągami w codziennym życiu.

Grecale wyróżnia się przestronnością i komfortem, oferując imponujący zestaw najlepszych cech w swojej klasie. Jest najlepszy w klasie pod względem przestrzeni wewnętrznej, prowadzenia, manewrowości, przyspieszenia (0-100 km/h w 3,8 sekundy / 0-60 mph w 3,6 sekundy – w wersji Trofeo), prędkości maksymalnej (285 km/h 177 mph – również w wersji Trofeo), jakości dźwięku, szerokiego użycia materiałów takich jak drewno, włókno węglowe i skóra oraz doskonałych specyfikacji standardowych.

Grecale jest dostępny w trzech wersjach:

GT, napędzany czterocylindrowym silnikiem mild hybrid o mocy 296 KM;
Modena, z czterocylindrowym silnikiem mild hybrid o mocy 325 KM; oraz
Trofeo, z silnikiem V6 o wysokiej wydajności i mocy 523 KM opartym na silniku MC20 Nettuno.
Oferta Maserati Grecale zostanie uzupełniona debiutem wersji Full-Electric, wykorzystującej technologię 400V.

Nowy Grecale, rozwijany przez Maserati Innovation Lab w Modenie, jest produkowany w zakładach w Cassino we Włoszech i ma odegrać kluczową rolę dla Maserati. SUV o dużych wymiarach:

GT ma długość 4,846 mm (191 cali)
rozstaw osi wynosi 2,901 mm (114 cali)
wysokość to 1,670 mm (66 cali)
a szerokość to 2,163 mm (85 cali z lusterkami)
Z tylnym rozstawem kół wynoszącym 1,948 mm (77 cali), ma wyraźnie sportowy wygląd, nie rezygnując przy tym z komfortu, który osiąga również znaczące poziomy w przestronności tylnych siedzeń. Grecale pomieści do 99. percentyla zarówno na przednich, jak i tylnych siedzeniach.
Podróż nowym modelem Maserati staje się wyjątkowym doświadczeniem, łączącym niezwykłe osiągi z prestiżowym komfortem dynamicznym i akustycznym. Dbałość o detale, takie jak laminowane okna, które gwarantują optymalne pochłanianie dźwięku, bez utraty przyjemności i wyjątkowości dźwięku Maserati.

DNA designu Maserati

Maserati jest „Unikalne dzięki Designowi”. Styl marki opiera się na pięciu fundamentalnych zasadach, które dotyczą wszystkich nowych modeli od MC20 wzwyż, w tym Grecale.

Wizualna Długowieczność.
Unikalność dzięki Designowi.
Równowaga Przeciwieństw.
Kolory.
Innowacyjność z Natury.
Te filary stanowią podstawę badań marki nad stylem, dzięki czemu każdy model jest łatwo rozpoznawalny. Inspiracja dla Maserati Grecale zatem organically wyłania się z korzeni marki i jej ikonicznego charakteru.

Wizualna Długowieczność

Podejście Maserati do designu jest ponadczasowe, charakteryzujące się ikonicznymi elementami, które przyciągają wzrok. Samochody to formy rzeźbiarskie poświęcone wydajności, z unikalną konstrukcją i ekskluzywnymi proporcjami, które przekraczają czas i modę.

Unikalność dzięki Designowi

Maserati jest natychmiast rozpoznawalne dzięki liniom swoich samochodów i stylowi. Podejście do wskazówek projektowych przywołuje tożsamość marki. Wszystko zaczyna się od ikonicznego znaku: tridentu Maserati. Charakterystyczne elementy projektowe stanowią integralną część stylu, takie jak trapezoidalny słupek C i projekt felg inspirowanych tridentem.

Równowaga Przeciwieństw

Elementy projektu są inspirowane ojczyzną marki i stanowią innowacyjną reinterpretację włoskiej architektury i rzemiosła. To nie tylko design, ale także know-how, przekształcone dzięki ciekawości i otwartości na bodźce płynące z współczesnego piękna, filtrowane przez charakterystyczny styl Maserati. Unikalność materiałów użytych w samochodzie opowiada o tradycji rzemieślniczej, która staje się wysiłkiem handmade engineering, wzbogacając wnętrze.

Kolory

Te same kolory użyte w wnętrzu przypominają naturalne środowiska. Badania nad kolorami ciągle podkreślają związek z rzemiosłem, pragnienie stworzenia unikalnych przezroczystości i interferencji między światłem a materią. Kolory są nieco zaskakujące, ponownie inspirowane produkcją, jednocześnie nawiązując do współczesnych środowisk.

Innowacyjność z Natury

Dynamizm i interakcja światła stają się kluczowymi elementami badań projektowych, ukierunkowanych na nowe i innowacyjne interpretacje. Koncepcje czystej wydajności i dynamizmu są połączone z metamorfozą kolorów i materiałów. Ten temat jest szczególnie podnoszony w wersji Full-Electric, dla której stworzono konkretne palety kolorów, inspirowane zorzą polarną i ciągłą interakcją, jaką wyraża światło. Cały samochód przekształca się i ewoluuje w proces, który nie jest celem samym w sobie, ale jest funkcjonalny i wrażliwy na problemy środowiskowe.

Funkcjonalność i emocje w Grecale

Grecale ucieleśnia wewnętrzne wartości bycia wyprodukowanym we Włoszech, wartości Maserati i jego nowej ery. Pomysłowość i zdolność do odnawiania się i rozwoju, zawsze z okiem na przyszłość, nie zapominając o swoim DNA.

Rozpoczynając od flagowego MC20, marka przeszła metamorfozę, wkraczając w nowy etap swojej historii, a z nią nowe elementy designu, które będą obecne we wszystkich nowych modelach.

Supersportowy samochód MC20 daje marce Trident nową tożsamość, otwierając drzwi dla całej gamy samochodów, których pierwsze elementy można zobaczyć w Grecale.

MC20 jest prekursorem tej rodziny, z nowym designem, teraz interpretowanym w Maserati Grecale w duchu innowacji i dostosowanym do wymiarów SUV-a.

Inspiruje się architekturą nie tylko w zakresie form, rysunków i innowacji, ale także w poszukiwaniu i identyfikacji nowych materiałów i tekstur. Efektem końcowym jest stworzenie unikalnego produktu pod względem linii, jak i wrażeń fizycznego kontaktu z nim.

Podobnie jak MC20, Grecale teraz przyjmuje bardziej pionowy niż poziomy aspekt, dostosowany do wymagań SUV-a. Przód jest najbardziej charakterystyczną stroną nowego modelu, z niską i imponującą kratką, która nie jest przesadzona, znak, który podkreśla, że samochód to Maserati. W wersji Trofeo kratka jest nieco przesunięta do przodu, aby była bardziej wyrazista i podkreślić sportowy charakter.

Patrząc na profil, ciągły kontrast między czystością designu a technologią rzuca się w oczy, z dużą uwagą poświęconą przejściu od maski do tyłu, aby uwydatnić sportowy charakter. Kontrast jest wyraźny między gładkim, płynącym nadwoziem o falistych kształtach a jego technicznymi komponentami podkreślonymi poprzez użycie włókna węglowego. Wyróżnienie między karoserią, odnajdując czystość w jej najbardziej oczywistym aspekcie, a specyfikacjami technicznymi.

Z tyłu, reflektory w kształcie boomerangu – inspirowane Giugiaro 3200 GT – nabierają charakterystycznego wyglądu Maserati i trapezoidalnych linii. Sportowy trapezoidalny kształt jest wrodzoną cechą całego samochodu, a jego efekt coupé jest jeszcze bardziej wyraźny dzięki kabinie, która kończy się jak w samochodzie sportowym, ze smukłą tylną szybą, silnymi i odważnymi nadkolami oraz obniżonym ciężarem pojazdu. Na koniec nowy design wydechu, podzielony w wersji Trofeo przez dodanie specjalnego detalu.

Wersje Modena i Trofeo jeszcze bardziej podkreślają swój sportowy charakter, z tylnym rozstawem kół zwiększonym o 34 mm (lub 1,34 cala) w porównaniu do modelu GT. To nadaje Grecale bardziej dynamiczny wygląd, jeszcze bardziej uwydatniony przez niektóre detale kolorystyczne, progi boczne oraz specjalnie zaprojektowane zderzaki. Projekt kratki pozostaje ten sam dla wszystkich wersji, z chromowanymi liniami w GT i czarnymi w Modena oraz Trofeo, które podkreślają ich sportowy charakter.

Ogólnie rzecz biorąc, stylowe wyrażenie jest czyste i sportowe, doskonale odpowiadające ikonicznym elementom marki, w tym trapezoidalnemu słupkowi C i nowym felgom inspirowanym tridentem rodziny Maserati.

Czysty i nowoczesny design, poświęcony funkcjonalności i wskazówkom projektowym

Wszystko w Grecale jest poświęcone funkcjonalności: zaczynając od charakterystycznych filarów marki i jej przewodnich tematów – jeden związany z luksusem, drugi ze sportem, wnętrze inspirowane jest koncepcją czystego, nowoczesnego i emocjonalnego designu, z miejscem na nową technologię.

Inspiracja z dziedzictwa nie jest celem samym w sobie, lecz ma na celu dokonanie wielkiego skoku naprzód. W związku z tym, odniesienie do samochodów lat 70. takich jak Ghibli i ich T-kształtna struktura jest ograniczone do prostego i liniowego, niemal architektonicznego designu, który podkreśla materiały.

Otwierając drzwi, wkraczasz do świata komfortu i stylu: prestiżowe materiały podkreślają powierzchnie, a także dążenie do unikalnych grafik i kolorów, inspirowanych korzeniami marki i jej pochodzeniem, reinterpretując unikalne procesy Made in Italy. Reinterpretacja włoskiego rzemiosła jest innowacyjna, fascynująca i otwarta na uchwycenie bodźców współczesnego piękna, filtrowanych przez charakterystyczny styl Maserati.

Poczucie nowoczesności jest podkreślone przez zaawansowane specyfikacje techniczne i czystość designu: samochód wyposażony jest w nie mniej niż cztery ekrany – klasyczny zestaw wskaźników 12,3″ oraz nowy centralny ekran dotykowy 12,3″, mniejszy ekran dotykowy 8,8″ do komfortu z dodatkowymi kontrolkami oraz nowy cyfrowy zegar.

Wykorzystanie technologii oczyściło projekt i usunęło przyciski z centralnego panelu, pozostawiając więcej miejsca na przestronną podłokietnik, dużą komorę bagażową z podwójnymi drzwiami motylkowymi oraz strefę do ładowania telefonu komórkowego.

Estetyczna czystość jest podkreślona w materiałach i wykończeniach: przeszycia deski rozdzielczej nawiązują do podwójnego stylu siodła, oferując ciągłość z Levante, pierwszym SUV-em w ofercie Maserati. W międzyczasie, centralny panel i drzwi mają prawdziwe elementy materiałowe, co daje poczucie pełnej harmonii w całej kabinie.

Ogromna uwaga została poświęcona detalom projektowym: detal laserowo ciętych metalowych siatek dla głośników wysokotonowych i średniotonowych nowego systemu audio Sonus faber, czy chromowane wykończenie cyfrowego zegarka, centralnych wlotów powietrza oraz selektora trybu jazdy.

Innym elementem designu jest światło wydobywające się za centralnym wyświetlaczem, tworzące efekt „salonu” dzięki stosowaniu miękkiego, rozproszonego oświetlenia, który po raz pierwszy pojawia się w Maserati. Wszystko koncentruje się na uproszczeniu, aby zaoferować przestrzeń, w której pasażerowie czują się swobodnie, a najbardziej zaawansowana technologia działa tylko wtedy, gdy jest potrzebna.

GT, Modena i Trofeo, trzy światy odpowiadające potrzebom każdego kierowcy

Poszukiwanie kolorów, materiałów i wskazówek projektowych jest częścią tożsamości Maserati, opartej na refleksji nad pojęciami i ewolucją „włoskości” oraz Made in Italy, w połączeniu unikalności kraju z kosmopolitycznym duchem, opierającym się na refleksji nad pięknem i usposobieniem tych, którzy potrafią je rozpoznać i rozwijać.

Punkt wyjścia dla wnętrz to uwaga na współczesny język architektoniczny, w zakresie rysunku i tekstury materiałów, poszukiwanie unikalności w doskonałości materiału i jego unikalnego, czasami odważnego przetwarzania.

W tym kontekście badań stylistycznych powstały trzy wersje Grecale (GT, Modena i Trofeo), zaprojektowane nie tylko w celu zaspokojenia różnych użytkowników i zastosowań, ale także aby lepiej wyrazić różne przewodnie tematy nowego SUV-a Maserati.

GT

Wersja GT ucieleśnia najbardziej miejskiego, minimalistycznego i współczesnego ducha marki. Doskonale nadaje się do dynamicznych i ciekawych globalnych obywateli, którzy zwracają uwagę na modę, ale mają swój własny, wyrafinowany styl. Wnętrze odzwierciedla ten charakter: przestrzeń, która czerpie inspirację mniej z sektora motoryzacyjnego, a bardziej z designu wnętrz: wyrafinowane, nieoczywiste i nietypowe. Kabina ma wstawki z skóry Saffiano na desce rozdzielczej, w połączeniu z przyciemnionymi wstawkami na centralnej konsoli i panelach drzwiowych. Charakteryzują się one nietypowym przetwarzaniem laserowym, które reinterpretują charakterystyczną dla najlepszej biżuterii i zegarmistrzostwa Maglia Milano z perspektywy Maserati.

Dla wersji GT wybrane kolory są ciepłe i otulające: jako alternatywa dla standardowych czarnych wykończeń dostępne są skórzane opcje w bogatym kolorze czekolady, wyrafinowanym greige lub odważnym czarnym z kontrastującymi przeszyciami. Kierownica jest obszyta skórą, z zamontowanymi aluminiowymi łopatkami do zmiany biegów.

Kolor startowy Bronzo Opaco jest również wynikiem skrupulatnych badań: Bronzo, otulające, brązowe, o matowym i jedwabistym, lecz bardzo technicznym i minimalistycznym wykończeniu, idealnie komponuje się z formami Maserati Grecale; kontrast z wykończeniami w szczotkowanym chromie sprawia, że jest nowoczesny i wyrafinowany, podkreślając jego silny charakter.

Aby dopełnić wygląd zewnętrzny, samochód wyposażony jest w aluminiowe felgi 19″ (20″ lub 21″ dostępne opcjonalnie), zderzaki w kolorze nadwozia oraz progi boczne, ramki okien i wstawki w kratce w szczotkowanym chromie oraz podwójne wydechy chromowane.

Modena

Wersja Modena jest dla tych, którzy posiadają wrodzoną, ponadczasową elegancję, dla miłośników sportu na świeżym powietrzu. Jest to sposób, aby jak najlepiej wykorzystać czas i otoczenie.

Wnętrza charakteryzują się wyszywanym i szytym motywem graficznym, który harmonijnie rozwija się wzdłuż deski rozdzielczej, paneli i siedzeń. Inspirowany powtarzającym się wzorem w architekturze Luigi Nerviego, ten motyw ożywia i wzbogaca powierzchnie. Dialog między krągłością a formalnym rygorem wnętrza podkreślają również czarne, błyszczące wstawki.

Dostępne są różne wykończenia wnętrz, w tym ciemny orzech, nietypowe, współczesne drewno o szarym odcieniu i wykończeniu o otwartych porach, które podkreśla dotykową jakość wskazówek projektowych.

Ofertowane kolory są energetyczne i eleganckie: obok klasycznej czarnej skóry dostępne są również odważny ciemnoczerwony lub lód, jasny, świeży i lekki odcień.

Kolor startowy Grigio Cangiante (co oznacza „irydyzujący szary”, to jasny szaro-niebieski) nie pozostanie niezauważony: to trzywarstwowy kolor, wynik lat badań technologicznych nad pigmentami i efektami, inspirowany świeżością letniego światła i spokojem, które ono wywołuje. Lekko bursztynowe tło, połączone z chłodnym mikiem w odcieniu niebieskim, sprawia, że ten kolor jest lekki i techniczny, a jednocześnie nieprzeciętny. Nadwozie ma 20″ aluminiowe felgi, błyszczące czarne oznaczenia, przednie splitter, kratkę, ramki okien oraz wstawki na progach i ciemne wydechy.

Trofeo

Trofeo ucieleśnia najbardziej ekstremalny aspekt Maserati, z wyraźnym naciskiem na wydajność, nigdy nie rezygnując z komfortu. Ta wersja jest przeznaczona dla entuzjastów sportów, którzy traktują to jako wyzwanie osobiste.

Wersja Trofeo wyraża chłód, który może emanować z obiektu zbudowanego wokół mocy silnika; badania materiałowe koncentrują się na wysokowydajnych materiałach, takich jak eksponowane, trójwymiarowe włókno węglowe i perforowana skóra, w połączeniu z motywami chevron, które podkreślają dynamizm samochodu. Kontrasty stają się wyraźniejsze: czarne wnętrza z kontrastującymi przeszyciami, w żółtym lub czerwonym, ale również dostępne w dwukolorowej wersji czarnej/ciemnoczerwonej i czarnej/lodowej.

Kolor startowy Giallo Corse jest bardzo wyrazisty i opowiada o nierozerwalnej więzi między Maserati a Modeną: żółty łączy dwa herby miasta (żółty i niebieski), mieszając bazę żółtego z niebieskim mikiem, nadając sportowy i zaawansowany wygląd.

Na koniec nadwozie wyposażone jest w aluminiowe felgi 21″, specyficzne końcówki wydechu sportowego oraz wstawki z włókna węglowego na przednich i tylnych zderzakach oraz na progach.

Wersje GT, Modena i Trofeo będą wprowadzone do oferty od modelu MY23 i będą również dostępne z różnymi cechami w Ghibli, Quattroporte i Levante.

Grecale, synonim innowacji

Styl Maserati wzbogaca się o specyfikacje techniczne: gdy wsiadasz do kabiny Grecale, witają cię cyfrowy zegar, pierwszy w historii marki Trident, który staje się rzeczywistym interfejsem między kierowcą a samochodem. Teraz nie tylko pokazuje czas: może również emitować sygnał odpowiedzi za każdym razem, gdy otrzymuje komendę głosową. Przyjmuje klasyczną formę, ale ma futurystyczny wygląd, niemal przewodni temat dla Grecale, mówiąc, czy kontakt z samochodem jest aktywny i czy samochód jest gotowy do interakcji z nami. To nie tylko ekran dotykowy zmieniający wygląd i styl zgodnie z naszymi gustami. R raczej jest czymś więcej, a w razie potrzeby może nawet stać się kompasem lub miernikiem G.

Filozofia przyjęta w Grecale zmierza ku minimalizmowi w sterowaniu. Prawie wszystko jest teraz sterowane dotykowo. Wystarczy lekkie muśnięcie palcem, aby uzyskać dostęp do funkcji technicznych i skrótów, więc już nie trzeba marnować czasu na szukanie kontrolki, której potrzebujesz. W zestawie znajdują się dwa wyświetlacze, większy centralny ekran dotykowy 12,3″ oraz drugi ekran dotykowy 8,8″ do dodatkowych funkcji, oba ergonomicznie położone dla kierowcy: łatwe do zobaczenia, ale nieinwazyjne. Pasażerowie z tyłu mogą również ustawić opcjonalną klimatyzację w trzech strefach według własnych upodobań, za pomocą ekranu dotykowego na tylnych siedzeniach.

Zawieszenie powietrzne jest standardem w Maserati Grecale Trofeo, a opcją w wersji Modena. Wysokość sprężyn powietrznych jest ściśle związana z używanym trybem jazdy. Sześć poziomów ustawień zawieszenia, wybieranych przez użytkownika i związanych z trybami jazdy. Całkowity skok wynosi 65 mm (3 cale). W trybie normalnym zawieszenia mają minimum -35 mm (-1,37 cala) w trybie parkowania i maksimum +30 mm (+1,18 cala) w trybie OFF-ROAD. Na koniec, gdy samochód jest w trybie PARKING, wysokość jest dostosowywana, aby ułatwić opuszczenie pojazdu.

Generouszny rozstaw osi wynoszący 2,901 mm (114 cali) umożliwił uzyskanie znakomitej przestronności w tylnej części, a także przestrzeni w bagażniku z płaską podłogą załadunkową, skrzynką bagażową pod podłogą oraz tylnymi siedzeniami, które można złożyć za naciśnięciem przycisku w bagażniku.

Przeprowadzono również specjalne badania dotyczące dźwięku wewnętrznego pojazdu, dodając szereg dźwięków powitalnych, które różnią się od innych modeli Maserati. Teraz obejmują one specjalne powiadomienia dla kierunkowskazów, pasów bezpieczeństwa i oświetlenia sufitowego, a także zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS). Te dźwięki nadają pełnię wszystkim sygnałom dźwiękowym odbieranym przez kierowcę.

Opcjonalny, nowoczesny wyświetlacz head-up jest dostępny, zajmując miejsce wśród najlepszych obecnie dostępnych pod względem jasności, kontrastu i kątów widzenia.

Układ napędowy i doświadczenie w prowadzeniu

Sześcio cylindrowy silnik 3.0-litrowy twin-turbo Grecale oparty jest na technologii Maserati Twin Combustion (MTC), która pojawiła się po raz pierwszy w silniku Nettuno, który jest siłą napędową MC20, wykorzystując technologię odziedziczoną z Formuły 1, opartą na architekturze komory wstępnej.

Grecale to prawdziwy prekursor Nettuno i tej nowej rodziny jednostek napędowych.

W porównaniu do MC20 Nettuno, sześcio cylindrowy Grecale ma mokrą misę olejową zamiast suchej. Ale przede wszystkim jest to silnik wyposażony w odłączanie cylindrów, z całkowicie przeprojektowaną i zoptymalizowaną technologią. W pewnych warunkach pracy można dezaktywować odpowiednią bankę cylindrów, przy jednoczesnym wyłączeniu całego układu zaworowego z systemem składanych popychaczy: rezultat osiągnięty dzięki innemu obiegowi oleju i zastosowaniu nowoczesnych komponentów. Całkowite przeprojektowanie wynika z wprowadzenia podwójnej komory, a zatem nowych wymiarów w koronie silnika Maserati Grecale.

Silnik MTC używany w Grecale pokazuje, jak technologia stworzona dla Formuły 1, a następnie zamontowana w supersamochodzie o niezwykłych osiągach, jak MC20, może być również wykorzystana do poprawy wydajności i efektywności SUV-a.

Mimo że zapewnia znakomite osiągi, technologia ta obniża zużycie do poziomu subkompaktów i znacznie redukuje emisję CO2.

Najważniejszym elementem w tym nowym silniku V6 jest system spalania, wcześniej zaprezentowany w MC20, rozwiązanie możliwe dzięki systemowi wstępnej komory, który zapala paliwo w oddzielnej komorze.

W miarę rozprzestrzeniania się płomieni spalanie jest przenoszone z komory wstępnej do tradycyjnej komory spalania za pomocą serii otworów o specjalnych rozmiarach. Efekt to szybsze, ustandaryzowane i wydajne spalanie. Prawdziwą innowacją jest użycie tego komponentu w połączeniu z drugą świecą zapłonową. Wraz z systemem podwójnego wtrysku te dwa systemy spalania działają równolegle w tym samym silniku.

W praktyce system spalania wstępnej został połączony z tradycyjnym systemem spalania. To techniczne rozwiązanie optymalizuje wydajność (moc, moment obrotowy i zużycie paliwa) w każdych warunkach użytkowania, dzięki opcji wyboru najbardziej odpowiedniego trybu spalania.

Te dwa systemy muszą być zatem aktywowane oddzielnie lub jednocześnie, w zależności od zapotrzebowania na moment obrotowy, nie powodując, że kierowca zauważa jakiekolwiek przerywanie w zakresie wydajności, hałasu i komfortu jazdy.

Opracowanie strategii sterowania i specyficznego sprzętu silnikowego to kluczowe elementy zapewniające i potwierdzające skuteczność i efektywność nowego systemu spalania w samochodach drogowych. Rezultatem jest silnik o bardzo płynnej pracy, łączący łagodny charakter z wysoką wydajnością w zależności od warunków drogowych i torowych.

Mild Hybrid Grecale

W wersji Mild Hybrid Grecale łączy czterocylindrowy silnik spalinowy z systemem mild hybrid 48V. Maserati wybrało rozwiązanie hybrydowe, które w głównej mierze ma na celu poprawę wydajności, jednocześnie poprawiając ekonomię paliwową. Ta sama doskonałość silnika i wydajność każdego modelu Maserati są zachowane, chociaż zużycie jest obniżone, co sprawia, że hybrydowy Grecale jest jeszcze bardziej efektywny od jego odpowiedników z silnikami V6.

System hybrydowy Maserati składa się z czterech komponentów: generatora rozrusznika (BSG), akumulatora 48V, e-Booster oraz przetwornika DC/DC. BSG działa jako alternator, ładując akumulator umieszczony w bagażniku, który z kolei zasila e-Booster zamontowany w silniku. Silnik wyposażony jest w podwójne turbosprężarki, gdzie komponent spalinowy jest połączony z e-Boosterem, zasilanym przez BSG lub akumulator. W samochodzie znajdującym się zainstalowany jest elektryczny kompresor, który kompensuje brak konwencjonalnej turbosprężarki w początkowych cyklach silnika, gdy wkracza w działanie silnik elektryczny.

W klasie Grecale – jako SUV mild hybrid z BSG i wspomagaczem, jest on unikalny, ponieważ silnik hybrydowy jest zwykle stosowany tylko w celu zmniejszenia zużycia. Przeciwnie, to rozwiązanie daje dodatkowy zastrzyk nawet wtedy, gdy silnik pracuje na pełnej wydajności w trybie Sport, kiedy można w pełni wykorzystać wszystkie korzyści z osiągów. W trybie Normal jest używane do zbalansowania ekonomii paliwa i wydajności.

Nawet w modelach wyposażonych w silnik mild hybrid Maserati Grecale pozostanie w pełni Maserati, także ze swoim dźwiękiem, który zachowuje zwyczajne cechy każdego innego samochodu marki Trident, mimo że jest hybrydowy. Od chwili, gdy wsiadasz do hybrydowego Maserati, nadal słyszysz niezapomniany dźwięk silnika Maserati.

Pierwszy 100% elektryczny SUV Maserati: Grecale Folgore

Grecale będzie pierwszym elektrycznym SUV-em w historii marki. Zapewni „codzienną wyjątkowość”, także dla klientów, którzy są fanami zerowej emisji i nie chcą rezygnować z wydajności w czystym stylu Maserati.

Dzięki temu uzupełni prawdziwą gamę w ramach oferty, najpełniejszą w historii, z silnikami spalinowymi/Mild Hybrid lub całkowicie elektrycznym.

Nadchodząca w 100% elektryczna wersja Grecale otrzyma nazwę Folgore, identyfikator Maserati BEV. Grecale Folgore zadebiutuje na rynku rok po modelach hybrydowych i benzynowych. Będzie w 100% wyprodukowane we Włoszech i wyposażone w akumulator 105 kW/h z technologią 400V.

Nowy elektryczny SUV Maserati będzie w stanie dostarczyć aż 800 Nm momentu obrotowego, gwarantując osiągi typowe dla marki. Będzie także rozpoznawalny dzięki ekskluzywnemu kolorowi Rame Folgore.

Kluczowym pojęciem, które stanowi fundament podejścia Maserati do świata elektryczności, jest metamorfoza. Zewnętrzny kolor Rame Folgore oparty jest na szerokich badaniach nad tym, jak farba może oddziaływać na światło, co ewoluuje w żywą istotę w ciągłej interakcji z otoczeniem.

Inspiracja czerpie z współczesnej architektury, a szczególnie z fasady Guggenheima w Bilbao, gdzie ciepłe miedziane tony obszarów w świetle słonecznym współistnieją z zimnymi niebiesko-szarymi odcieniami stref w cieniu, oba kolory umożliwione dzięki wykorzystaniu iryzujących pigmentów.

Koncepcja metamorfozy odnajduje się również w designie, inspirowanym ruchami baletnicy. Uwiecznione na fotografii, mówią o „kontrolowanej wydajności”, ruchu, który staje się wieczny, naturalnej dynamice, która inspiruje ewolucję stylizacji graficznej, także we wnętrzu samochodu.

Ta ewolucja odzwierciedla się w użyciu innowacyjnych materiałów, takich jak Econyl, nowy element o unikalnej estetyce, z recyklingowanego nylonu uzyskanego z sieci wyłowionych z mórz, dając nowe życie odpadom.

Prowadzenie i tryby jazdy

Każda podróż w Maserati Grecale to niezwykłe doświadczenie jazdy i niekompromisowy komfort dynamiczny, częściowo dzięki nowemu systemowi Vehicle Dynamic Control Module (VDCM) i 360° kontroli, jaką oferuje pojazd.

Bezpośrednia ewolucja Chassis Domain Control Module (CDCM) znanego z Maserati MC20, VDCM podnosi swoje możliwości, rozszerzając pole wpływu na cały pojazd. Po raz pierwszy systemy zostały połączone, aby zagwarantować poziomy wydajności i integracji, które nie mogłyby zostać osiągnięte w starszej architekturze. VDCM to projekt w 100% Maserati, zaprojektowany, zrealizowany i skalibrowany wewnętrznie.

System kontroluje wszystkie dynamiki pojazdu (wertykalne, podłużne, boczne) i jest podstawą nowej platformy E&E MASAH, po raz pierwszy zastosowanej w Grecale.

Można go porównać do znakomitego dyrygenta orkiestry, który może ustawiać precyzyjne cele i rytm dla wszystkich głównych aktuatorów w pojeździe, zapewniając ich synchronizację, co redukuje czasy interwencji i zwiększa wydajność, przyjemność z jazdy oraz bezpieczeństwo pojazdu.

Opcja pełnej kontroli na poziomie pojazdu (teraz przewidywalna, nie reaktywna) daje możliwość definiowania dynamiki Maserati Grecale, stwarzając wyraźne rozróżnienie pomiędzy różnymi TRYBAMI JAZDY, zachowując jednocześnie DNA Maserati.

VDCM oparty jest na nowym modułowym sprzęcie, specjalnie zaprojektowanym i dostępny w trzech wariantach, które będą miały zastosowanie we wszystkich nadchodzących Maserati.

Aby uczynić doświadczenie jazdy jeszcze bardziej bezpośrednim i umożliwić kierowcy dostosowanie samochodu do swoich potrzeb, Grecale oferuje pięć różnych trybów jazdy: COMFORT, GT, SPORT, RACE i OFF-ROAD.

Tryb COMFORT: to idealny tryb jazdy do codziennego użytku, zapewniający maksymalną użyteczność i komfort. Wzmocnienie silnika i kickdown są ograniczone, co poprawia szczytową wydajność, podczas gdy zmiany biegów są stopniowe. Zawieszenie ma ograniczoną sztywność, a elektryczne wspomaganie kierownicy jest dostosowane, aby zapewnić maksymalną, bezwysiłkową przyjemność z jazdy.
GT mode: mapowanie pedału umożliwia strukturalne przyspieszenie bez kompromisu na efektywności. Zmiany biegów są regularne i płynne. Wzmocnienie silnika jest normalne. Kickdown i czułość pedału są umiarkowane.
SPORT mode: czułość pedału i zmiany biegów są ustawione na maksymalną wydajność. Aktywne zawory wydechowe są zawsze otwarte. Maksymalne wzmocnienie silnika. Pozycja jazdy jest obniżona o 15 mm (0,60 cala) w „Trybie Aero”, a odczucie kierownicy jest bardziej sztywne i reagujące, gdy samochód jest ustawiony na tryb Sport.
Tryb CORSA (tylko w Trofeo): oferuje kierowcy najbardziej ekstremalne doświadczenie i możliwość cieszenia się prawdziwym ucieleśnieniem Grecale bez jakichkolwiek kompromisów. Pedały są bardzo czułe i reaktywne. Zmiany biegów są szybsze niż kiedykolwiek. Kickdown jest na tyle mocny, by zapewnić maksymalną przyjemność. Kontrola trakcji jest znacznie mniej aktywna, a Launch Control jest włączony.
Tryb OFF-ROAD: aby poprawić osiągi i kontrolę jazdy w terenie, efektywność jest nieco obniżona w porównaniu do trybów Comfort i GT. Zmiany biegów są stopniowe. Ogranicznik obrotów jest aktywowany, a wysokość zawieszenia ustawiana jest na „Wysoką”, +30 mm (+1,18 cala).
Grecale wyróżnia się zatem przyjemnością z jazdy i osiągami, zapewniając jednocześnie prowadzenie, komfort i bezpieczeństwo. Osiągi są wyjątkowe, połączone z możliwościami off-roadowymi i nieprzeciętnym prowadzeniem.

System multimedialny Maserati Intelligent Assistant (MIA)

Najnowszy system multimedialny Maserati Intelligent Assistant (MIA) wyposażony jest w ekran 12,3″, największy, jaki kiedykolwiek znalazł się w Maserati, o rozdzielczości 15 milionów pikseli w Ultra HD.

W sercu MIA znajduje się system operacyjny Android Auto, oferujący szybkość, doskonałą wydajność operacyjną i przetwarzanie danych podobne do tabletu, a także więcej pamięci, dla bardzo responsywnego doświadczenia użytkownika.

Zapewniając każdemu klientowi prostą, intuicyjną i konfigurowalną interfejs użytkownika, MIA może być dostosowywana z wieloma ekranami opartymi na zakładkach z ulubionymi funkcjami lub najbardziej używanymi, aby zoptymalizować szybki dostęp i umożliwić operacje za pomocą jednej tapy. Po wejściu do zakładki możesz szybko uzyskać dostęp do informacji i ikon.

System operacyjny Android Auto umożliwia dalszą personalizację, pozwalając na zapisanie do pięciu różnych profili użytkowników. Każdy klient może zbudować swój profil z danymi osobistymi, w tym preferencjami muzycznymi i funkcjami obsługi pojazdu. System łączy także inne ustawienia pojazdu z profilem kierowcy, takie jak temperatura oraz pozycje fotela/lusterka. Przełączenie z jednego profilu użytkownika na inny jest niezwykle proste, za pomocą jednego kliknięcia w głównym menu.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.