Sześć lat po wprowadzeniu modelu Levante SUV, Maserati postanowiło wprowadzić na rynek nowy crossover, choć tym razem mniejszy i oparty na innej platformie.
Podczas gdy Levante zbudowane było na platformie M156, dzielonej z modelami Quattroporte i Ghibli, Grecale korzysta z platformy Grigio, dzielonej z Alfy Romeo Stelvio oraz Jeepem Grand Cherokee. Maserati poszło jednak o krok dalej, oferując Grecale jako modele wyłącznie z napędem hybrydowym i elektrycznym. To coś, czego starsza platforma używana przez Levante nie mogła zapewnić.
Dzieląc swoją ogólną sylwetkę z większym bratem, Levante, Grecale wyraźnie ukazuje swoje korzenie w marce z tridentem. Linie na masce i trójkątne reflektory były również częścią tożsamości marki Maserati. Na dolnej części zderzaka producent zamontował kratkę w kształcie litery A, flankowaną przez parę bocznych wlotów powietrza, które pomagały w chłodzeniu przednich hamulców. Z profilu, okna miały wygiętą, przypominającą coupé linię, a na pochylonych do przodu słupkach C zamontowano dodatkowy emblemat.
Samochody Maserati znane są również z sportowych, ale luksusowych wnętrz. W wersji Modena, wyróżniały się one bogato wyposażoną kabiną z tapicerką ze skóry i miejscem dla pięciu dorosłych pasażerów. Z przodu zainstalowano fotele o wysokich bocznych podporach, które utrzymywały pasażerów w miejscu podczas szybkiego pokonywania zakrętów, podczas gdy z tyłu rozkładana kanapa zapewniała wystarczająco miejsca dla trzech dorosłych. Jednak mimo trzech zagłówków, była głównie zaprojektowana dla dwóch osób.
W wersji Modena, Grecale wyposażono w silnik mild-hybrid o mocy 325 PS (320 KM). Turboładowany silnik czterocylindrowy przekazywał swoją moc na wszystkie koła za pośrednictwem ośmiobiegowej automatycznej skrzyni biegów.
Maserati zaprezentowało Grecale, nowego SUV-a, który ucieleśnia ideę „Codziennie Wyjątkowe”.
Po raz kolejny nowy model nosi nazwę wiatru. Gregale (Grecale po włosku) to północno-wschodni wiatr śródziemnomorski, który ma odegrać istotną rolę w ofercie Maserati.
Nadawanie nazw samochodom po najsłynniejszych wiatrach świata to tradycja tej marki. Wszystko zaczęło się w 1963 roku od legendarnych modeli Mistral. Po nim pojawiły się Ghibli, Bora, Merak i Khamsin. W 2016 roku zadebiutował Levante, pierwszy SUV w historii marki Tridente.
Pasja, innowacja, wszechstronność i styl to składniki Maserati Grecale, które wkrótce zadebiutuje z szeroką gamą jednostek napędowych: tradycyjny silnik spalinowy, Mild Hybrid i w przyszłości Full-Electric.
Nowe Maserati to codzienne wyjątkowe: połączenie luksusu i czystej innowacji w doskonałej harmonii. Samochód o znakomitych osiągach, unikalnych, stylowych liniach i charakterze, oraz najwyższej jakości wnętrz, dzięki starannie dobranym materiałom. Nie można też zapomnieć o wysokich specyfikacjach technicznych i 360° doświadczenia dźwiękowego, zaczynając od typowego dla Maserati ryku silnika, aż po immersyjne wrażenia akustyczne zapewniane przez system audio Sonus faber Premium (standardowy) i High Premium (opcjonalny). Grecale to także samochód na co dzień, SUV, którym można odwieźć dzieci do szkoły czy dojeżdżać do pracy, stawiając czoła codzienności bez kompromisów.
Nowy SUV uosabia włoską odwagę Maserati, łącząc luksus i niezwykłe osiągi w codziennym życiu.
Grecale wyróżnia się przestronnością i komfortem, oferując imponujący zestaw najlepszych w swojej klasie cech. Jest najlepszy w swojej klasie pod względem przestrzeni wewnętrznej, właściwości jezdnych, prowadzenia, przyspieszenia (0-100 km/h w 3.8 sekundy / 0-60 mph w 3.6 sekundy – w wersji Trofeo), prędkości maksymalnej (285 km/h 177 mph – ponownie w wersji Trofeo), jakości dźwięku, oraz szerokiego zastosowania materiałów takich jak drewno, włókno węglowe i skóra, a także doskonałych specyfikacji standardowych.
Grecale jest dostępne w trzech wersjach:
GT, napędzane czterocylindrowym silnikiem mild hybrid o mocy 296 KM;
Modena, z czterocylindrowym silnikiem mild hybrid o mocy 325 KM; oraz
Trofeo, napędzane wysokowydajnym silnikiem V6 o mocy 523 KM na bazie silnika MC20 Nettuno.
Oferta Maserati Grecale zostanie uzupełniona debiutem wersji Full-Electric, wykorzystującej technologię 400V.
Nowy Grecale, opracowany w Maserati Innovation Lab w Modenie, jest produkowany w zakładzie Cassino we Włoszech i ma stać się kluczowym modelem dla Maserati. SUV o hojnym rozmiarze:
GT ma 4,846 mm długości (191 cali)
z rozstawem osi wynoszącym 2,901 mm (114 cali)
wysokości 1,670 mm (66 cali)
szerokości 2,163 mm (85 cali, łącznie z lusterkami)
Przy rozstawie tylnych kół wynoszącym 1,948 mm (77 cali) ma wyraźnie sportowy wygląd, nie rezygnując przy tym z komfortu, który osiąga również na wysokim poziomie w tylnym wnętrzu. Grecale pomieści pasażerów w 99. percentile zarówno na przednich, jak i tylnych siedzeniach.
Podróż nowym modelem Maserati zamienia się w wyjątkowe doświadczenie, łącząc niezwykłe właściwości jezdne z prestiżowym komfortem akustycznym. Uwaga na szczegóły, takie jak laminowane okna, które gwarantują optymalne pochłanianie dźwięku, bez uszczerbku dla przyjemności i unikalności brzmienia Maserati.
DNA designu Maserati
Maserati to „Unikalne przez Design”. Styl marki oparty jest na pięciu fundamentalnych zasadach, które obejmują wszystkie nowe modele, począwszy od MC20, w tym Grecale.
Wizualna Długowieczność.
Unikalne przez Design.
Równowaga Przeciwieństw.
Kolory.
Innowacyjne z Natury.
Te filary stanowią podstawę badań marki nad stylem, czyniąc każdy model wyraźnie rozpoznawalnym. Inspiracja dla Maserati Grecale wyłania się więc organicznie z korzeni marki i jej ikonicznego charakteru.
Wizualna Długowieczność
Podejście Maserati do designu jest ponadczasowe, charakteryzuje się ikonicznymi elementami inspirującymi się architekturą i sztuką. Samochody mają formy rzeźbiarskie, poświęcone osiągom, z unikalną konstrukcją i ekskluzywnymi proporcjami, które przekraczają czas i modę.
Unikalne przez Design
Maserati jest natychmiast rozpoznawalne dzięki liniom swoich samochodów i swojemu stylowi. Podejście do designu przywołuje tożsamość marki. Wszystko zaczyna się od ikonicznego emblematu: Tridentu Maserati. Charakterystyczne elementy designu są integralną częścią ogólnego stylu, jak trapezoidalny słupek C czy inspirowany Tridentem design nowych felg.
Równowaga Przeciwieństw
Elementy designu inspirowane są rodzinnym regionem marki i stanowią nowatorską reinterpretację włoskiej architektury i rzemiosła. To nie tylko design, ale także know-how, przekształcone przez ciekawość i otwartość na inspiracje płynące z współczesnego piękna, filtrowane przez charakterystyczny styl Maserati. Wyjątkowość materiałów użytych w samochodzie odzwierciedla tradycję rzemieślniczą, stając się przedsięwzięciem ręcznej inżynierii, wzbogacającym wnętrze.
Kolory
Te same kolory użyte w wnętrzu przypominają naturalne otoczenie. Badania nad kolorami nieustannie podkreślają związek z rzemiosłem, pragnienie tworzenia unikalnych przezroczystości i interferencji między światłem a materią. Kolory są nieco nieoczekiwane, inspirowane produkcją, ale również podkreślające współczesne otoczenie.
Innowacyjne z Natury
Dynamika i interakcja światła stają się kluczowymi elementami badań nad designem, skierowanymi ku nowym i innowacyjnym interpretacjom. Koncepcje czystej wydajności i dynamiki łączą się z metamorfozą kolorów i materiałów. Temat ten szczególnie uwydatnia się w wersji Full-Electric, dla której stworzono specyficzne palety kolorów, inspirowane zorzą polarną i ciągłą interakcją ucieleśnioną przez światło. Cały samochód przekształca się i ewoluuje w proces, który nie jest celem samym w sobie, ale jest funkcjonalny i wrażliwy na kwestie środowiskowe.
Funkcjonalność i emocje łączą się w Grecale
Grecale ucieleśnia wewnętrzne wartości „made in Italy”, wartości Maserati i jego nowej ery. Pomysłowość i zdolność do samodzielnej reinwencji i rozwoju, zawsze z myślą o przyszłości, nie zapominając o swoim DNA.
Począwszy od flagowego modelu MC20, marka została zredefiniowana, wkraczając w nowy etap swojej historii, a wraz z nim nowe elementy designu zostaną wprowadzone we wszystkich nowych modelach.
Super sportowy samochód MC20 nadaje marce Tridente nową tożsamość, otwierając drzwi do całej gamy samochodów, których wczesne komponenty można dostrzec w Grecale.
MC20 jest zapowiedzią tej rodziny, charakteryzującą się nowym designem, który teraz jest interpretowany w Maserati Grecale w duchu innowacji, dopasowanym do wymagań SUV-a.
Inspirowany architekturą, nie tylko pod względem form, rysowania i innowacji, ale także poszukiwania i identyfikowania nowych materiałów i tekstur. Ostatecznym rezultatem jest stworzenie unikalnego produktu pod względem linii, jak i odczuć, które możemy uzyskać z fizycznego kontaktu z nim.
Podobnie jak MC20, Grecale przyjmuje teraz aspekt pionowy zamiast poziomego, przystosowany do wymagań SUV-a. Przód jest najbardziej charakterystyczną stroną nowego modelu, z niską i imponującą grillem, który nie jest nadmierny, co podkreśla fakt, że samochód to Maserati. W Trofeo grill jest nieco wysunięty do przodu, co sprawia, że wygląda na bardziej wyrazisty oraz podkreśla jego sportowy charakter.
Patrząc na profil, ciągły kontrast między czystością designu a technologią od razu rzuca się w oczy, bardzo starannie przemyślano przejście od maski do tyłu, aby uwydatnić sportowy charakter. Kontrast jest wyraźny między bardzo płynną, miękką sylwetką a jej technicznymi komponentami, które podkreślają zastosowanie włókna węglowego. Wyróżnia się różnica między nadwoziem, które odnajduje czystość w swoim najbardziej oczywistym aspekcie oraz specyfikacjami technicznymi.
Z tyłu, światła tylne w kształcie boomeranga – inspirowane Giugiaro 3200 GT – mają charakterystyczny wygląd Maserati i trapezoidalne linie. Sportowy trapezoidalny wygląd jest cechą charakterystyczną całego samochodu i jest bardziej uwydatniany przez coupé efekt kabiny, która kończy się jak w sporcie, smukłe tylne okno, mocne i odważne nadkola i obniżona masa samochodu. Nie można też zapomnieć o nowym designie wydechu, podzielonym w Trofeo dzięki dodaniu charakterystycznego detalu.
Wersje Modena i Trofeo dodatkowo podkreślają sportowy charakter, z powiększonym rozstawem tylnych kół o 34 mm (czyli 1.34 cala) w porównaniu do modelu GT. Daje to Grecale bardziej dynamiczny wygląd, dodatkowo podkreślony przez pewne szczegóły chromowane, progi boczne i specjalnie zaprojektowane zderzaki. Design grilla pozostaje taki sam dla wszystkich wersji, z chromowaną linią w GT i czarną w Modena oraz Trofeo, aby uwydatnić ich sportowy charakter.
Ogólnie rzecz biorąc, stylistyczny język jest czysty i atletystyczny, doskonale współgra z ikonicznymi elementami marki, w tym trapezoidalnym słupkiem C i nowymi felgami z rodziny Maserati inspirowanymi Tridentem.
Czysty i nowoczesny design, poświęcony funkcjonalności i elementom designu
Wszystko w Grecale jest poświęcone funkcjonalności: zaczynając od charakterystycznych filarów marki i przewodnich tematów – jednym z luksusowych, drugim sportowym, design wnętrza inspirowany jest koncepcją czystego, nowoczesnego i emocjonalnego stylu, z miejscem na nową technologię.
Inspiracja z dziedzictwa nie jest celem samym w sobie, ale ma na celu znaczny krok naprzód. W związku z tym, odniesienie do samochodów lat 70-tych, takich jak Ghibli, i ich struktura w kształcie litery T, zostało ograniczone do prostego i liniowego, niemal architektonicznego wzoru, podkreślającego materiały.
Otwierając drzwi, wchodzi się jak do świata komfortu i stylu: prestiżowe materiały wzmacniają powierzchnie, wraz z dążeniem do unikalnych grafik i kolorów, inspirowanych korzeniami marki i jej pochodzeniem, reinterpretując unikalne procesy Made in Italy. Reinterpretacja włoskiego rzemiosła jest innowacyjna, fascynująca i otwarta na uchwycenie bodźców współczesnego piękna, filtrowanego przez charakterystyczny styl Maserati.
Poczucie nowoczesności podkreśla zaawansowana specyfikacja techniczna i czystość designu: samochód wyposażony jest w nie mniej niż cztery wyświetlacze – klasyczną tablicę rozdzielczą 12,3″ oraz nowy centralny wyświetlacz dotykowy 12,3″, mniejszy 8,8″ dotykowy wyświetlacz komfortowy z dodatkowymi sterowaniami oraz nowy cyfrowy zegar.
Wykorzystanie technologii oczyszcza design i usuwa przyciski z centralnego panelu, pozostawiając więcej miejsca dla przestronnej podłokietnika, dużej komory ładunkowej z podwójnymi drzwiami motylkowymi i strefy ładowania telefonu komórkowego.
Estetyczna czystość podkreślona jest w materiałach i wykończeniach: szwy na desce rozdzielczej odnajdują styl podwójnego siodła, oferując ciągłość z modelem Levante, pierwszym SUV-em w ofercie Maserati. Tymczasem centralny panel i drzwi cechują prawdziwe elementy materiałowe, tworząc poczucie całkowitej harmonii w kabinie.
Ogromną uwagę poświęcono elementom designu: detale laserowo ciętych metalowych siatek dla tweetera i głośników średniotonowych nowego systemu audio Sonus faber, czy chromowane wykończenie cyfrowego smartwatcha, centralnych nawiewów powietrza i selektora trybu jazdy.
Innym elementem designu jest światło, które emanuje za centralnym wyświetlaczem, tworząc efekty „salonu” przy użyciu miękkiego, rozproszonego oświetlenia, po raz pierwszy zastosowanego w Maserati. Wszystko skoncentrowane jest na uproszczeniu, aby stworzyć przestrzeń, w której pasażerowie czują się swobodnie i gdzie najnowocześniejsza technologia wkracza w tryb działania tylko wtedy, gdy jest to potrzebne.
GT, Modena i Trofeo, trzy światy odpowiadające potrzebom każdego kierowcy
Dążenie do kolorów, materiałów i elementów designu jest częścią tożsamości Maserati, opartą na refleksji nad konceptami i ewolucją 'włoskości’ i Made in Italy, w połączeniu unikalności kraju i kosmopolitycznego ducha, opierającego się na refleksji na pięknem i nastawieniem tych, którzy potrafią je dostrzegać i rozwijać.
Punktem wyjścia dla wnętrz jest zwrócenie uwagi na współczesny język architektoniczny, jeśli chodzi o rysowanie i teksturę materiałów, dążenie do unikalności w doskonałości materiału oraz jego unikalnej i czasem odważnej obróbki.
W tej perspektywie badań stylistycznych powstały trzy poziomy wyposażenia Grecale (GT, Modena i Trofeo), zaprojektowane nie tylko w celu zaspokojenia potrzeb różnych użytkowników i zastosowań, ale także lepszego wyrażenia różnorodnych tematów przewodnich nowego SUV-a Maserati.
GT
Wersja GT ucieleśnia najbardziej miejskiego, minimalistycznego i współczesnego ducha marki. Idealnie nadaje się dla dynamicznych i ciekawskich obywateli globu, którzy zwracają uwagę na modę, ale mają swój wysublimowany styl. Wnętrza odzwierciedlają ten charakter: przestrzeń inspirowana mniej sektorem motoryzacyjnym, a bardziej wzornictwem wnętrz: wyrafinowane, nieoczekiwane i nietypowe. Kabina wyposażona jest w wstawki z skóry Saffiano, połączone z przyciemnionymi wstawkami na centralnej konsoli i panelach drzwiowych. Charakteryzuje je niezwykła obróbka laserowa, reinterpretująca z perspektywy Maserati ikoniczną Maglia Milano, charakterystyczną dla najlepszej biżuterii i zegarmistrzostwa.
Dla wersji GT wybrano ciepłe i otulające odcienie: w alternatywie dla standardowego czarnego wykończenia dostępna jest wysokiej jakości skóra w bogatym odcieniu czekoladowym, wyrafinowanym greige lub mocnym czarnym z kontrastowymi szwami. Kierownica jest pokryta skórą, z zamocowanymi na stałe aluminiowymi łopatkami zmiany biegów.
Kolor startowy Bronzo Opaco to także efekt starannego badania: Bronzo, otulający odcień brązu, z matowym i jedwabistym, ale jednocześnie technicznym i minimalistycznym wykończeniem, idealnie nadaje się do form Maserati Grecale; kontrast z przyciemnianymi chromowanymi detalami sprawia, że jest nowoczesny i wyrafinowany, podkreślając jego silny charakter.
Aby dopełnić zewnętrzny wygląd, samochód wyposażony jest w 19-calowe felgi aluminiowe (20″ lub 21″ dostępne na życzenie), zderzaki w kolorze nadwozia oraz progi, otoczenie okien i wstawki w przyciemnianym chromie oraz podwójne wydechy.
Modena
Wersja Modena jest dla tych, którzy mają wrodzoną, ponadczasową elegancję, dla miłośników sportu na świeżym powietrzu. Ma na celu maksymalne wykorzystanie czasu i otoczenia.
Wnętrza charakteryzują się haftowanym i szytym motywem graficznym, który harmonijnie rozwija się na desce rozdzielczej, panelach i siedzeniach. Zainspirowany powracającym wzorem w architekturze Luigi Nerviego, ten motyw ożywia i wzmacnia powierzchnie. Dialog między krągłością a formalną rygorystycznością wnętrza podkreślony jest także poprzez połączenie z błyszczącymi czarnymi wstawkami.
Dostępne są różne wykończenia wnętrza, w tym ciemny orzech dębowy, nietypowe, współczesne drewno w szarym odcieniu z otwartą porowatością, co wzmacnia jakość dotykową elementów designu.
Dostępne kolory są energetyczne i eleganckie: obok klasycznej czarnej skóry dostępne są inne opcje, w tym odważna ciemna czerwień lub lód, jasny, świeży i lekki odcień.
Kolor startowy Grigio Cangiante, będzie wyróżniał się: to trójwarstwowy kolor, który wyniknął z lat badań technologicznych nad pigmentami i efektami, inspirowany świeżością letniego światła i spokojem, które ono niesie. Jasno-żółty, lekko bursztynowy tło, zestawione z chłodnym odcieniem mica w stronę niebieskiego, czyni ten kolor lekki i techniczny, jednocześnie pozostając nienaruszonym. Nadwozie jest wyposażone w 20-calowe felgi aluminiowe, błyszczące czarne oznaczenia, przedni splitter, grill, otoczenia okien i wstawki na progach oraz ciemne wydechy.
Trofeo
Trofeo ucieleśnia najbardziej ekstremalny aspekt Maserati, z wyraźnym naciskiem na wydajność, nie rezygnując przy tym z komfortu. Ten poziom wyposażenia jest odpowiedni dla entuzjastów sportu, którzy traktują to jako test osobisty.
Wersja Trofeo wyraża chłód, który może emanować z obiektu zbudowanego wokół rewolucyjnej siły silnika; badanie materiałów koncentruje się na materiałach o wysokiej wydajności, takich jak odkryte, trójwymiarowe włókno węglowe i perforowana skóra, połączone z motywami chevron, które podkreślają dynamikę samochodu. Kontrasty stają się odważniejsze: czarne wnętrza mają kontrastowe szwy, w kolorze żółtym lub czerwonym, ale również dostępne są w dwukolorowym czarnym/ciemnoczerwonym i czarnym/lodowym.
Kolor startowy Giallo Corse jest bardzo wyrazisty i opowiada o niezłomnej więzi między Maserati a Modeną: w rzeczy samej, żółty łączy dwie herbowo kolory miasta (żółty i niebieski), mieszając żółtą bazę z niebieskim mikiem, tworząc sportowy, nowoczesny wygląd.
Nie można zapomnieć, że nadwozie wyposażono w 21-calowe felgi aluminiowe, charakterystyczne końcówki wydechu i wstawki z włókna węglowego na przednich i tylnych zderzakach oraz progach.
Wersje GT, Modena i Trofeo będą stopniowo wprowadzane w modelach MY23, a także będą dostępne z różnymi funkcjami w Ghibli, Quattroporte i Levante.
Grecale, synonim innowacji
Styl Maserati wzbogaca się o specyfikacje techniczne: gdy wsiadasz do kabiny Grecale, witany jesteś cyfrowym zegarem, pierwszym w historii marki Tridente, który staje się prawdziwym interfejsem kierowca-samochód. Nie tylko pokazuje czas: może również emitować sygnał zwrotny za każdym razem, gdy otrzymuje polecenie głosowe. Przybiera klasyczną formę, ale ma futurystyczny wygląd, niemal przewodni temat Grecale, informując nas, czy kontakt z samochodem jest aktywny oraz czy samochód jest gotowy do interakcji. To nie tylko wyświetlacz cyfrowy, który zmienia wygląd według naszych upodobań. To coś więcej, co może nawet stać się kompasem lub miernikiem siły G, jeśli zajdzie taka potrzeba.
Filozofia przyjęta dla Grecale zmierza w kierunku minimalizmu w sterowaniu. Prawie wszystko jest teraz sterowane dotykowo. Wystarczy muśnięcie palca, aby uzyskać dostęp do funkcji technicznych i skrótów, dzięki czemu nie trzeba już tracić czasu na szukanie właściwych przycisków. W zestawie znajdują się dwa wyświetlacze, większy centralny dotykowy 12,3″ oraz drugi dotykowy 8,8″ dla dodatkowych funkcji, oba ergonomicznie umiejscowione dla kierowcy: łatwe do zobaczenia, a jednocześnie nieinwazyjne. Tylni pasażerowie mogą również ustawić opcjonalną klimatyzację w trzech strefach według własnych upodobań, za pomocą dotykowego ekranu w tylnych siedzeniach.
Zawieszenie pneumatyczne jest standardem w Maserati Grecale Trofeo, a opcją w wersji Modena. Wysokość sprężyn powietrznych jest ściśle związana z używanym trybem jazdy. Sześć poziomów ustawień zawieszenia, wybieranych przez użytkownika, związanych z trybami jazdy. Całkowity skok wynosi 65 mm (3 cale). W trybie normalnym zawieszenia mają minimum -35 mm (-1,37 cala) w trybie parkowania, a maksimum +30 mm (+1,18 cala) w trybie OFF-ROAD. Co więcej, gdy samochód jest w trybie PARKING, wysokość jest regulowana w celu ułatwienia wyjścia z pojazdu.
Hojny rozstaw osi 2,901 mm (114 cali) Grecale umożliwił osiągnięcie znakomitej przestronności z tyłu, oraz przestrzeni w bagażniku z płaską podłogą, skrzynią bagażową pod podłogą oraz tylnymi siedzeniami, które można złożyć przyciskiem w bagażniku.
Przeprowadzono również szczegółowe badania nad dźwiękiem wewnętrznym samochodu, dodając serię dźwięków powitania, które różnią się od innych modeli Maserati. Teraz składa się z specjalnych powiadomień dla kierunkowskazów, pasów bezpieczeństwa i oświetlenia sufitowego, a także zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS). Te dźwięki nadają pełnię wszystkim sygnałom dźwiękowym, które dostaje kierowca.
Opcjonalny, nowoczesny wyświetlacz head-up jest dostępny, zajmując miejsce wśród najlepszych obecnie dostępnych pod względem jasności, kontrastu i kątów widzenia.
Układ napędowy i doświadczenie jazdy
Sześciocylindrowy silnik 3.0 litra twin-turbo Grecale opiera się na technologii Maserati Twin Combustion (MTC), która zadebiutowała w silniku Nettuno, napędzającym MC20, korzystając z technologii odziedziczonej z Formuły 1, opartej na architekturze komory wstępnej.
Więcej niż ewolucja technologiczna, silniki Grecale – które będą produkowane i montowane w zakładach w Termoli – są prawdziwymi prekursorami Nettuno oraz tej nowej rodziny jednostek napędowych.
W porównaniu do MC20 Nettuno, sześciocylindrowy Grecale ma miskę olejową mokrą, a nie suchą. Ale co najważniejsze, jest to silnik wyposażony w dezaktywację cylindrów, z całkowicie przeprojektowaną i zoptymalizowaną technologią. W pewnych warunkach roboczych prawy blok cylindrów może zostać dezaktywowana, a cała jednostka zaworowa pozostanie wyłączona dzięki systemowi redukowanych zaworów: wynik osiągnięty za pomocą innego obiegu olejowego i zastosowania nowoczesnych komponentów. Całkowite przeprojektowanie, dzięki dodaniu podwójnej komory i tym samym nowych wymiarów w koronie silnika Maserati Grecale.
Silnik MTC użyty w Grecale pokazuje, jak technologia stworzona dla Formuły 1, a następnie montowana w super sportowym samochodzie o niezwykłych osiągach, takim jak MC20, może być również wykorzystana do poprawy wydajności i efektywności SUV-a.
Mimo że zapewnia znakomite osiągi, technologia ta obniża zużycie do poziomu subkompaktowego i znacząco redukuje emisję CO2.
Najważniejszym elementem tego nowego silnika V6 jest system spalania, który wcześniej ujawniono w MC20, rozwiązanie możliwe dzięki pasywnemu systemowi komory wstępnej, który zapala paliwo w osobnej komorze.
W miarę rozszerzania się płomieni, spalanie przenosi się z komory wstępnej do tradycyjnej komory spalania za pomocą serii specjalnie dobranych otworów. Efektem jest szybsze, ustandaryzowane i wydajne spalanie. Prawdziwą innowacją jest użycie tego komponentu w połączeniu z drugim świecą. Razem z podwójnym systemem wtrysku, to zestawienie dwóch systemów spalania w jednym silniku.
W praktyce system spalania w komorze wstępnej został połączony z tradycyjnym systemem spalania. To techniczne rozwiązanie optymalizuje wydajność (moc, moment obrotowy i zużycie paliwa) w każdych warunkach użytkowania, dzięki możliwości wyboru najbardziej odpowiedniego trybu spalania.
Te dwa systemy muszą więc być włączane indywidualnie lub jednocześnie w zależności od zapotrzebowania na moment obrotowy, bez zauważania przez kierowcę jakichkolwiek przerw w wydajności, hałasie i komforcie jazdy.
Opracowanie strategii sterowania i specyficznego sprzętu silnika jest kluczowym elementem, aby zapewnić i potwierdzić skuteczność i wydajność nowego systemu spalania w samochodach drogowych. Rezultatem jest silnik o wysokiej płynności dostawy, łączący łagodny charakter z wysokimi osiągami w zależności od warunków drogowych i torowych.
Mild Hybrid Grecale
W wersji Mild Hybrid, Grecale łączy czterocylindrowy silnik spalinowy z systemem mild hybrid 48 V. Maserati wybrało rozwiązanie hybrydowe, które przede wszystkim ma na celu poprawę wydajności, a jednocześnie poprawę ekonomii paliwowej. Doskonałość silnika oraz osiągi każdej wersji Maserati są utrzymywane, chociaż zużycie jest zmniejszone, co czyni hybrydowego Grecale jeszcze bardziej efektywnym niż jego odpowiedniki z silnikami V6.
System hybrydowy Maserati składa się z czterech komponentów: generatora starterowego (BSG), baterii 48 V, e-Booster oraz konwertera DC/DC. BSG działa jako alternator, ładując baterię umieszczoną w bagażniku, która z kolei zasila e-Booster zamontowany w silniku. Silnik wyposażony jest w podwójne turbodoładowanie, gdzie komponent spalinowy łączy się z e-Boosterem, zasilanym przez BSG lub baterię. W samochodzie zastosowano elektryczną sprężarkę, aby zrekompensować brak konwencjonalnego turbodoładowania w początkowych cyklach silnika, kiedy wkracza silnik elektryczny.
W klasie Grecale – jako SUV mild hybrid z BSG i boosterem, jest unikalny, biorąc pod uwagę, że silnik hybrydowy jest powszechnie stosowany tylko w celu zmniejszenia zużycia paliwa. Przeciwnie, to rozwiązanie daje dodatkowego kopa, nawet gdy silnik pracuje na pełnych obrotach w trybie Sport, kiedy można wykorzystać wszystkie korzyści wydajności. W trybie Normal służy do równoważenia ekonomii paliwowej i wydajności.
Nawet w modelach z silnikiem mild hybrid, Maserati Grecale pozostanie, w pełni, Maserati, w tym jego dźwięk, który zachowuje zwykłe cechy każdego innego pojazdu marki Tridente, mimo że jest hybrydowy. Od momentu, gdy wsiadasz do hybrydowego Maserati, nadal słychać niepodrabialny dźwięk silnika Maserati.
Pierwszy 100% elektryczny SUV Maserati: Grecale Folgore
Grecale będzie pierwszym w historii marki SUV-em elektrycznym. Zapewni „codziennie wyjątkowe” doświadczenie, również dla klientów, którzy są fanami zerowej emisji i nie chcą poświęcać wydajności w czystym stylu Maserati.
W ten sposób dopełni prawdziwą gamę w ramach gamy, najbardziej kompletną do tej pory, z silnikami spalinowymi/Mild Hybrid lub pełnoelektrycznym.
Nadchodząca w 100% elektryczna wersja Grecale będzie nosić nazwę Folgore, identyfikator Maserati BEV. Grecale Folgore wejdzie na rynek rok po modelach hybrydowych i benzynowych. Będzie w 100% produktem Made in Italy i zostanie wyposażony w akumulator 105-kW/h wykorzystujący technologię 400V.
Nowy elektryczny SUV Maserati będzie w stanie dostarczyć aż 800 Nm momentu obrotowego, gwarantując osiągi typowe dla marki. Będzie też rozpoznawalny dzięki swojemu ekskluzywnemu kolorowi Rame Folgore.
Kluczowym pojęciem budującym fundament podejścia Maserati do świata elektryczności jest metamorfoza. Zewnętrzny kolor Rame Folgore oparty jest na szerokich badaniach nad tym, jak farba może reagować na światło, które ewoluuje w żyjącego organizmu, stale interaktywnego z otoczeniem.
Inspiracja pochodzi z nowoczesnej architektury, a w szczególności z fasady Guggenheima w Bilbao, gdzie ciepłe miedziane odcienie obszarów na słońcu współistnieją z zimnymi niebiesko-szarymi strefami w cieniu, oba kolory zawdzięczają zastosowaniu irydyzujących pigmentów.
Pojęcie metamorfozy można dostrzec również w designie, inspirowanym ruchem baleriny. Uwiecznione na fotografii, mówią o „kontrolowanym występie”, ruchu, który staje się wieczny, naturalnym dynamizmie, który inspiruje ewolucję stylu graficznego, w tym w kabinie samochodu.
Ta ewolucja odzwierciedla się w zastosowaniu innowacyjnych materiałów, takich jak Econyl, nowy element o unikalnej estetyce, z recyklingowanego nylonu uzyskanego z sieci recovered from the seas, dając nowe życie odpadom.
Prowadzenie i tryby jazdy
Każda podróż w Maserati Grecale to niezwykłe doświadczenie jazdy i bezkompromisowy komfort dynamiczny, częściowo dzięki nowemu systemowi kontroli dynamiki pojazdu (VDCM) i zapewnianie 360° kontroli nad samochodem.
Bezpośrednia ewolucja Chassis Domain Control Module (CDCM) z Maserati MC20, VDCM podnosi swoją wydajność poprzez poszerzenie pola wpływu na cały pojazd. To pierwszy raz, kiedy systemy zostały połączone, aby zapewnić poziomy wydajności i integracji, które nie mogłyby zostać osiągnięte w starszej architekturze. VDCM to 100% projekt Maserati, zaprojektowany, wdrożony i skalibrowany wewnętrznie.
System kontroluje całą dynamikę pojazdu (wertykalną, podłużną, boczną) i jest koncentrowany w nowej platformie E&E MASAH, po raz pierwszy widocznej w Grecale.
Można go porównać do najwybitniejszego dyrygenta, który może ustawiać precyzyjne cele i timing dla wszystkich głównych aktuatorów w pojeździe, zapewniając, że wszystkie są zsynchronizowane, co redukuje czasy interwencji i zwiększa wydajność, przyjemność z jazdy i bezpieczeństwo pojazdu.
Możliwość pełnej kontroli na poziomie pojazdu (teraz przewidywalnej, a nie reaktywnej) stwarza możliwość zdefiniowania dynamiki Maserati Grecale, tworząc wyraźną różnicę między różnymi TRYBAMI JAZDY, jednocześnie zachowując DNA Maserati.
VDCM oparty jest na zupełnie nowym modułowym sprzęcie, specjalnie zaprojektowanym i dostępnym w trzech wersjach, które zobaczymy we wszystkich nadchodzących Maserati.
Aby uczynić doświadczenie jazdy jeszcze bardziej natychmiastowym i umożliwić kierowcy dostosowanie samochodu do swoich potrzeb, Grecale oferuje pięć różnych trybów jazdy: COMFORT, GT, SPORT, RACE i OFF-ROAD.
TRYB COMFORT: to idealny tryb jazdy do codziennego użytku, zapewniający maksymalną użyteczność i komfort. Wzrost mocy silnika i kickdown są ograniczone, co poprawia maksymalną efektywność, a zmiany biegów są stopniowe. Zawieszenie jest bardziej elastyczne, a elektryczne wspomaganie kierownicy jest ustawione, aby zapewnić maksymalną przyjemność z jazdy.
TRYB GT: Mapa pedała umożliwia strukturalne przyspieszenie bez utraty efektywności. Zmiany biegów są regularne i płynne. Wzrost mocy silnika jest normalny. Kickdown i wrażliwość pedała są umiarkowane.
TRYB SPORT: wrażliwość pedała i zmiany biegów są ustawione na maksymalną wydajność. Zawory aktywne wydechu są zawsze otwarte. Maksymalny wzrost mocy silnika. Pozycja jazdy jest obniżona o 15 mm (0,60 cala) w trybie „Aero”, a odczucia dotyczące kierownicy są bardziej sztywne i responsywne, gdy samochód jest ustawiony w trybie Sport.
TRYB CORSA (tylko w Trofeo): oferuje kierowcy najbardziej ekstremalne doświadczenie i opcję cieszenia się prawdziwym ucieleśnieniem Grecale bez jakichkolwiek kompromisów. Pedały są bardzo wrażliwe i responsywne. Zmiany biegów są szybsze niż kiedykolwiek. Kickdown jest wystarczająco mocny, aby zapewnić maksymalną przyjemność. Kontrola trakcji jest znacznie mniej aktywna, a Launch Control jest włączony.
TRYB OFF-ROAD: aby poprawić osiągi w terenie i kontrolę podczas jazdy, efektywność jest nieco zmniejszona w porównaniu do trybów Comfort i GT. Zmiany biegów są stopniowe. Ogranicznik obrotów jest aktywowany, a wysokość jazdy ustawiona jest na „Wysoki”, +30 mm (+1,18 cala).
Grecale wyróżnia się zatem przyjemnością z jazdy i wydajnością, zapewniając jednocześnie prowadzenie, komfort i bezpieczeństwo. Osiągi są wyjątkowe, połączone z możliwościami off-road i bezkompromisowym prowadzeniem.
System multimedialny Maserati Intelligent Assistant (MIA)
Najnowszy system multimedialny Maserati Intelligent Assistant (MIA) wyposażony jest w ekran 12,3”, największy, jaki kiedykolwiek znalazł się w Maserati, o rozdzielczości 15 milionów pikseli w Ultra HD.
Serce MIA stanowi system operacyjny Android Auto, oferujący szybkość, znakomitą wydajność operacyjną oraz przetwarzanie danych podobne do tabletu, a także większą pamięć, zapewniając bardzo responsywne doświadczenie użytkownika.
Oferując każdemu klientowi prostą, intuicyjną i konfigurowalną obsługę, MIA można skonfigurować za pomocą wielu ekranów opartych na zakładkach z ulubionymi funkcjami lub najczęściej używanymi, aby zoptymalizować szybki dostęp i umożliwić operacje za pomocą jednego dotyku. Po wejściu na zakładkę można szybko uzyskać dostęp do informacji i ikon.
System operacyjny Android Auto umożliwia dalszą personalizację, przechowując do pięciu różnych profili użytkowników. Każdy klient może zbudować swój profil z danymi osobowymi, w tym preferencjami muzycznymi i funkcjami obsługi pojazdu. System łączy również inne ustawienia pojazdu z profilem kierowcy, takie jak temperatura i pozycjonowanie fotela/lusterka. Przełączanie między profilami użytkowników jest niezwykle proste, wystarczy jeden dotyk w głównym menu.