Maserati to nie jest marka, która produkuje samochody do codziennego użytku. Nawet gdy stworzyła SUV-a, zafundowała mu sportową wersję, którą był Grecale Trofeo.
W porównaniu do standardowego Grecale, Trofeo wyróżniał się kilkoma unikalnymi elementami designu. Na przykład, miał oznaczenia „Trofeo” na przednich błotnikach, nad tradycyjnymi trzema kwadratami, które wskazywały na silnik V6 pod maską. Dodatkowo, sportował inny, bardziej agresywny przód z dolną krawędzią, która łączyła wloty powietrza umieszczone po bokach zderzaka. Czarny grill z ośmioma pionowymi szczelinami oraz trójzębna godło w środku nadawały samochodowi inny wygląd. Z tyłu, Trofeo było szersze o 34 mm (1,34”) w porównaniu do standardowej wersji Grecale GT. Na dodatek, samochód miał cztery rury wydechowe w tylnej części, wkomponowane w czarny dolny zderzak. Standardowe dla Trofeo były 21-calowe koła ze stopów lekkich.
Wnętrze wyglądało podobnie do reszty gamy. Jak w większości znanych Maseratti w przeszłości, wyposażone było w skórzaną tapicerkę z kontrastowym przeszyciem i ekskluzywne materiały. Cztery wyświetlacze stanowiły przykład nowoczesnego designu: 12,3-calowy monitor na centralnej konsoli, powyżej 8-calowego ekranu dotykowego do obsługi komfortu, kolejny 12,3-calowy wyświetlacz TFT w zestawie wskaźników oraz mały zegarek pośrodku deski rozdzielczej.
Pod maską, Maserati zainstalowało trzycylindrowy, podwójnie doładowany silnik V6, który przekazywał moc na wszystkie koła za pomocą ośmiobiegowej automatycznej skrzyni biegów. Przy 530 koniach mechanicznych pod maską, nie było zaskoczeniem, że mógł konkurować z wieloma supersamochodami pod względem osiągów.
Maserati zaprezentowało Grecale, nowego SUV-a, który ucieleśnia koncepcję „Codzienna Wyjątkowość”.
Nowy model ponownie nosi nazwę od wiatru. Gregale (Grecale po włosku) to północno-wschodni wiatr śródziemnomorski, który teraz ma również stać się SUV-em, odgrywającym kluczową rolę w ofercie Maserati.
Nazywanie swoich samochodów najbardziej znanymi wiatrami na świecie jest tradycją marki. Wszystko zaczęło się w 1963 roku od legendarnego Mistrala. Następnie pojawiły się Ghibli, Bora, Merak i Khamsin. W 2016 roku zadebiutował Levante, pierwszy SUV w historii marki z Tridentem.
Pasja, innowacja, wszechstronność i styl to składniki Maserati Grecale, które wkrótce zostanie wprowadzone na rynek z szeroką gamą układów napędowych: tradycyjnym silnikiem spalinowym, Mild Hybrid i w przyszłości Full-Electric.
Nowe Maserati to codzienna wyjątkowość: dreszczyk luksusu i czystej innowacji w doskonałej równowadze. Samochód o znakomitych osiągach, unikalnych, stylowych liniach i charakterze, z najwyższą jakością wnętrza, dzięki starannie dobranym materiałom. Nie można zapomnieć o wysokich specyfikacjach technicznych oraz dźwiękowym doświadczeniu 360°, które opiera się na typowym ryku silnika Maserati, zapewniając wciągające doznania akustyczne dzięki systemowi Sonus faber Premium (standardowo) i High Premium (opcjonalnie). Grecale to również codzienny pojazd, SUV, którym można zabrać dzieci do szkoły lub dojechać do pracy, z możliwością stawienia czoła codzienności bez kompromisów.
Nowy SUV ucieleśnia włoską odwagę Maserati, łącząc luksus i wyjątkowe osiągi z codziennym użytkowaniem.
Grecale wyróżnia się przestronnością i komfortem, oferując imponujący zestaw najlepszych funkcji w swojej klasie. Jest najlepszy w kategorii przestrzeni wewnętrznej, prowadzenia, zwrotności, przyspieszenia (0-100 km/h w 3,8 sekundy / 0-60 mph w 3,6 sekundy – na Trofeo), maksymalnej prędkości (285 km/h 177 mph – również na Trofeo), jakości dźwięku, szerokiego zastosowania materiałów takich jak drewno, włókno węglowe i skóra oraz doskonałych specyfikacji standardowych.
Grecale dostępne jest w trzech wersjach:
GT, napędzane czterocylindrowym silnikiem mild hybrid o mocy 296 KM;
Modena, z czterocylindrowym silnikiem mild hybrid o mocy 325 KM; oraz
Trofeo, napędzane silnikiem V6 o wysokiej wydajności o mocy 523 KM, bazującym na silniku MC20 Nettuno.
Oferta Maserati Grecale zostanie uzupełniona o wersję Full-Electric, wykorzystującą technologię 400V.
Nowe Grecale, rozwinięte przez Maserati Innovation Lab w Modenie, produkowane jest w zakładzie w Cassino we Włoszech i ma odgrywać kluczową rolę w ofercie Maserati. SUV o dużych wymiarach:
GT ma długość 4846 mm (191 cali)
rozstaw osi wynosi 2901 mm (114 cali)
wysokość 1670 mm (66 cali)
szerokość 2163 mm (85 cali z lusterkami)
Z tylnym śladem kół wynoszącym 1948 mm (77 cali), ma wyraźnie sportowy wygląd, nie rezygnując z komfortu, który również osiąga znaczące poziomy w przestronności tylnej części. Grecale pomieści pasażerów do 99. percentyla zarówno na przednich, jak i tylnych siedzeniach.
Podróż nowym modelem Maserati staje się wyjątkowym doświadczeniem, łączącym niezwykłą zwrotność z prestiżowym komfortem akustycznym. Dbałość o detale, takie jak laminowane okna, które zapewniają optymalne wchłanianie dźwięku, bez utraty przyjemności i unikalności dźwięku Maserati.
DNA designu Maserati
Maserati jest „Unikalne przez Design”. Styl marki oparty jest na pięciu fundamentalnych zasadach, obejmujących wszystkie nowe modele od MC20 wzwyż, w tym Grecale.
Wizualna trwałość.
Unikalne przez Design.
Równowaga przeciwieństw.
Kolory.
Innowacyjne z Natury.
Te filary stanowią podstawę badań stylu marki, sprawiając, że każdy model jest wyraźnie rozpoznawalny. Inspiracja dla Maserati Grecale wynika organicznie z korzeni marki i jej ikonicznego charakteru.
Wizualna trwałość
Podejście Maserati do designu jest ponadczasowe, charakteryzujące się ikonicznymi elementami, które są bezpośrednio inspirowane architekturą i sztuką. Samochody są rzeźbiarskimi formami poświęconymi wydajności, z unikalną konstrukcją i ekskluzywnymi proporcjami, które transcendują czas i modę.
Unikalne przez Design
Maserati jest od razu rozpoznawalne po kształcie swoich samochodów i stylu. Podejście do elementów designu przywołuje tożsamość marki. Wszystko zaczyna się od ikonicznego znaku: Tridenta Maserati. Wyraźne elementy designu stanowią integralną część ogólnego stylu, takie jak trapezoidalny słupek C i wzór inspirowany Tridentem na nowych felgach.
Równowaga przeciwieństw
Elementy designu są inspirowane rodzinnym miastem marki i stanowią innowacyjną reinterpretację włoskiej architektury i rzemiosła. Nie chodzi tylko o design, ale także o know-how, przekształcone przez ciekawość i otwartość na bodźce współczesnego piękna, filtrowane przez charakterystyczny styl Maserati. Unikalność materiałów użytych w samochodzie opowiada o tradycji rzemieślniczej, która staje się wysiłkiem rękodzielniczej inżynierii, wzbogacając wnętrze.
Kolory
Te same kolory używane w wnętrzu nawiązują do naturalnych środowisk. Badania kolorów nieustannie podkreślają związek z rzemiosłem, pragnienie stworzenia unikalnych przezroczystości i interferencji między światłem a materią. Kolory są nieco zaskakujące, ponownie inspirowane produkcją, równocześnie odnajdując się w współczesnych środowiskach.
Innowacyjne z Natury
Dynamika i interakcja światła stają się kluczowymi elementami badań projektowych, ukierunkowanych na nowe i innowacyjne interpretacje. Koncepcje czystej wydajności i dynamiki są łączone z metamorfozą kolorów i materiałów. Ten temat jest szczególnie obecny w wersji Full-Electric, dla której stworzono specyficzne palety kolorów, oparte na zorzy polarnej i stałej interakcji uosabianej przez światło. Cały samochód zmienia się i ewoluuje w proces, który nie jest celem samym w sobie, ale jest funkcjonalny i wrażliwy na problemy środowiskowe.
Funkcjonalność i emocje łączą się w Grecale
Grecale ucieleśnia wewnętrzne wartości związane z Made in Italy, wartości Maserati i jej nowej ery. Pomysłowość i zdolność do odnawiania się oraz rozwoju, zawsze z okiem na przyszłość, przy jednoczesnym zachowaniu swojego DNA.
Zaczynając od flagowego modelu MC20, marka została zrewolucjonizowana, wkraczając na nowy etap w swojej historii, a wraz z tym nowe elementy designu mają być obecne we wszystkich nowych modelach.
Super samochód MC20 nadaje marce Trident nową tożsamość, otwierając drzwi do całej gamy samochodów, których początkowe komponenty widać w Grecale.
MC20 jest prekursorem tej rodziny, z nowym designem, teraz interpretowanym w Maserati Grecale w duchu innowacji i dostosowanym do wymagań SUV-a.
Inspiruje się architekturą nie tylko w odniesieniu do form, rysunków i innowacji, ale także w poszukiwaniu i identyfikacji nowych materiałów oraz faktur. Efektem końcowym jest stworzenie unikalnego produktu pod względem jego linii, a także wrażeń, jakie możemy zyskać z fizycznego kontaktu z nim.
Podobnie jak MC20, Grecale przyjmuje teraz wyraźnie pionowy aspekt, dostosowany tutaj do wymagań SUV-a. Przód jest najbardziej charakterystycznym elementem nowego modelu, z niską i imponującą kratką, która nie jest przesadnie ostentacyjna, co podkreśla fakt, że samochód jest Maserati. W wersji Trofeo kratka jest lekko przesunięta do przodu, co nadaje jej śmielszy wygląd i podkreśla sportowy charakter.
Patrząc na profil, ciągły kontrast między czystością designu a technologią rzuca się w oczy, a duża uwaga została poświęcona przejściu od maski do tyłu, co podkreśla sportowy charakter. Wyraźny jest kontrast między miękką, płynącą sylwetką a technicznymi komponentami, akcentowanymi użyciem włókna węglowego. Wyróżnia się różnica między karoserią, odnajdując czystość w jej najbardziej oczywistym aspekcie a specyfikacjami technicznymi.
Z tyłu, światła tylne w kształcie boomeranga – inspirowane Giugiaro 3200 GT – przyjmują charakterystyczny wygląd Maserati i trapezoidalne linie. Sportowy trapezoidalny wygląd jest cechą wspólną całego samochodu i podkreślany jest przez coupé efekt kabiny, która kończy się jak w samochodzie sportowym, z opływowym tylnym oknem, mocnymi i odważnymi błotnikami oraz obciążeniem pojazdu skierowanym w dół. Na koniec, nowy projekt układu wydechowego, podzielony w Trofeo przez dodanie specjalnego elementu projektowego.
Wersje Modena i Trofeo jeszcze bardziej podkreślają swój sportowy charakter, z tylnym śladem kół powiększonym o 34 mm (1,34 cala) w porównaniu do modelu GT. To nadaje Grecale bardziej dynamiczny wygląd, podkreślony przez pewne chromowane detale, progi boczne i specjalnie zaprojektowane zderzaki. Projekt kratki pozostaje taki sam dla wszystkich wersji, z chromowanymi liniami w GT i czarnymi w Modenie oraz Trofeo, aby podkreślić ich sportowy charakter.
Ogólnie rzecz biorąc, styl jest czysty i atletyczny, idealnie wpisujący się w ikoniczne elementy marki, w tym trapezoidalny słupek C i nowe felgi aluminiowe inspirowane Tridentem rodziny Maserati.
Czysty i nowoczesny design, poświęcony funkcjonalności i wskazówkom projektowym
Wszystko w Grecale jest poświęcone funkcjonalności: zaczynając od charakterystycznych filarów marki i ich głównych tematów – jeden z luksusu, drugi sport, design wnętrza inspirowany jest koncepcją czystego, nowoczesnego i emocjonalnego wzornictwa, z przestrzenią dla nowej technologii.
Inspiracja z dziedzictwa nie jest celem samym w sobie, ale ma na celu dokonanie ogromnego skoku naprzód. W związku z tym odniesienie do samochodów lat 70., takich jak Ghibli i ich struktura w kształcie T, zostało ograniczone do prostego i liniowego, niemal architektonicznego wzoru, podkreślającego materiały.
Otwarcie drzwi to jak wejście do świata komfortu i stylu: prestiżowe materiały wzbogacają powierzchnie, wraz z dążeniem do unikalnej grafiki i kolorów, zainspirowanej korzeniami marki i jej początkiem, reinterpretując unikalne procesy Made in Italy. Reinterpretacja włoskiego rzemiosła jest innowacyjna, fascynująca i otwarta na uchwycenie bodźców współczesnego piękna, filtrując je przez charakterystyczny styl Maserati.
Poczucie nowoczesności podkreślone jest przez zaawansowane specyfikacje techniczne i czystość designu: samochód posiada aż cztery ekrany – klasyczny zestaw wskaźników 12,3″ oraz nowy centralny ekran dotykowy 12,3″, mniejszy ekran dotykowy 8,8″ z dodatkowymi kontrolami oraz nowy cyfrowy zegar.
Wykorzystanie technologii upraszcza design i usuwa przyciski z centralnego panelu, zostawiając więcej miejsca dla przestronnej podłokietnika, dużej skrytki z podwójnymi drzwiami typu motyl i strefy ładowania telefonu komórkowego.
Estetyczna czystość jest podkreślona w materiałach i wykończeniach: przeszycia deski rozdzielczej nawiązują do stylu podwójnego siodła, oferując ciągłość z Levante, pierwszym SUV-em w ofercie Maserati. W międzyczasie, centralny panel i drzwi zawierają prawdziwe elementy materiałowe, co skutkuje poczuciem całkowitej harmonii w kabinie.
Ogromna uwaga została poświęcona wskazówkom projektowym: szczegółom metalowych siatek wyciętych laserowo dla nowych głośników tweetera i średniotonowych głośników systemu dźwiękowego Sonus faber, czy chromowanemu wykończeniu cyfrowego zegarka, centralnych wlotów powietrza i selektora trybu jazdy.
Kolejną wskazówką projektową jest światło wydobywające się za centralnym wyświetlaczem, tworzące efekt „salonu” dzięki miękkie, rozproszone oświetlenie, widoczne po raz pierwszy w Maserati. Wszystko koncentruje się na uproszczeniu, aby zaoferować przestrzeń, w której pasażerowie czują się swobodnie i gdzie najnowocześniejsza technologia wchodzi w grę tylko wtedy, gdy jest potrzebna.
GT, Modena i Trofeo, trzy światy, aby zaspokoić potrzeby każdego kierowcy
Dążenie do kolorów, materiałów i wskazówek projektowych stanowi część tożsamości Maserati, opartej na refleksji nad pojęciami i ewolucją „włoskości” i Made in Italy, w połączeniu z unikalnością kraju i duchem kosmopolitycznym, z kolei opartym na refleksji nad pięknem i mentalnością tych, którzy potrafią je dostrzegać i rozwijać.
Punktem wyjścia dla wnętrz jest zwrócenie uwagi na współczesny język architektoniczny, w zakresie rysunku i tekstury materiału, dążenie do unikalności w doskonałości materiału oraz jego unikalnej, czasami odważnej obróbce.
W tej perspektywie badań stylu pojawiają się trzy poziomy wyposażenia Grecale (GT, Modena i Trofeo), zaprojektowane nie tylko w celu zaspokojenia potrzeb różnych użytkowników i ich zastosowań, ale także w celu lepszego wyrażenia różnych głównych tematów nowego SUV-a Maserati.
GT
Wersja GT ucieleśnia najbardziej miejskiego, minimalistycznego i nowoczesnego ducha marki. Doskonale nadaje się dla dynamicznych i ciekawych globalnych obywateli, którzy zwracają uwagę na modę, a jednocześnie mają wyrafinowany styl. Wnętrze odzwierciedla ten charakter: środowisko, które czerpie inspirację mniej z sektora motoryzacyjnego, a bardziej z wzornictwa wnętrz: wyrafinowane, nieoczekiwane i niekonwencjonalne. Kabina posiada wstawki z materiału Saffiano w desce rozdzielczej, połączone z wypolerowanymi wstawkami na centralnej konsoli i panelu drzwi. Są one charakteryzowane przez nietypową obróbkę laserową, która reinterpretira z perspektywy Maserati ikoniczny wzór Maglia Milano, typowy dla najlepszej biżuterii i zegarmistrzostwa.
Dla wersji GT wybrane kolory są ciepłe i otulające: jako alternatywę dla standardowego czarnego wykończenia dostępne są luksusowe skóry w bogatym kolorze czekoladowym, wyrafinowanej szaro-beżowej lub odważnej czerni z kontrastowym przeszyciem. Kierownica jest pokryta skórą, z stałymi aluminiowymi łopatkami do zmiany biegów.
Kolor launch Bronzo Opaco jest także wynikiem starannego badania: Bronzo, otulający odcień brązu, z matowym i jedwabistym, a jednocześnie technicznym i minimalistycznym wykończeniem, idealnie pasuje do form Grecale Maserati; kontrast z wypolerowanymi chromowanymi akcentami sprawia, że jest nowoczesny i wyrafinowany, podkreślając jego silny charakter.
Aby dopełnić zewnętrzny wygląd, samochód posiada 19-calowe felgi aluminiowe (20″ lub 21″ dostępne jako opcje), zderzaki i progi w kolorze nadwozia, okalające szyby oraz wstawki w kratce w wypolerowanym chromie i podwójne chromowane końcówki wydechu.
Modena
Wersja Modena jest dla tych, którzy posiadają wrodzoną, ponadczasową elegancję, dla fanów sportów na świeżym powietrzu. Ma być narzędziem do jak najlepszego wykorzystania swojego czasu i otoczenia.
Wnętrza są zaprojektowane z haftowanym i szytym motywem graficznym, który rozwija się harmonijnie wzdłuż deski rozdzielczej, paneli i siedzeń. Zainspirowany powtarzającym się wzorem w architekturze Luigi Nerviego, ten motyw ożywia i podkreśla powierzchnie. Dialog między sinusoidością a formalnym rygorem we wnętrzu jest również podkreślony przez połączenie z błyszczącymi czarnymi wstawkami.
Dostępne są różne wykończenia wnętrza, w tym ciemne drewno orzechowe, nietypowe, nowoczesne drewno w szarym odcieniu z otwartą porowatością, które podkreśla dotykową jakość wskazówek projektowych.
Oferowane kolory są energetyczne i eleganckie: obok klasycznej czarnej skóry, dostępne są również odważny ciemny czerwony lub lodowy, jasny, świeży i stonowany odcień.
Kolor launch Grigio Cangiante (co oznacza „irydyzujący szary”, to jasnoszaro-niebieski) z pewnością nie pozostanie niezauważony: jest to kolor trójwarstwowy, będący wynikiem lat badań technologicznych nad pigmentami i efektami, inspirowany świeżością letniego światła i spokojem, jakie niesie. Jasne, lekko bursztynowe tło, połączone z chłodną miki w odcieniach niebieskiego, sprawia, że ten kolor jest lekki i techniczny, pozostając jednocześnie nietknięty. Nadwozie posiada 20-calowe felgi aluminiowe, błyszczące czarne emblematy, przedni splitter, kratkę, okalające szyby i wstawki na progach bocznych oraz ciemne wydechy.
Trofeo
Trofeo ucieleśnia najbardziej ekstremalny aspekt Maserati, z wyraźnym naciskiem na wydajność przy jednoczesnym zachowaniu komfortu. Ten poziom wyposażenia jest odpowiedni dla entuzjastów sportu, którzy postrzegają go z perspektywy wydajności oraz stałego osobistego wyzwania.
Wersja Trofeo wyraża chłód, który może emanować z obiektu zbudowanego wokół zakłócającej siły silnika; badania materiałów koncentrują się na materiałach o wysokiej wydajności, takich jak eksponowane, trójwymiarowe włókno węglowe i perforowana skóra, w połączeniu z motywami w kształcie zygzaków, które podkreślają dynamikę pojazdu. Kontrasty stają się wyraźniejsze: czarne wnętrza mają kontrastowe przeszycia w kolorze żółtym lub czerwonym, ale są również dostępne w dwukolorowej wersji czarno/ciemnoczerwonej i czarno/lodowej.
Kolor launch Giallo Corse jest niezwykle wyrazisty i opowiada o niezłomnej więzi między Maserati a Modeną: rzeczywiście, żółty łączy dwa herby miasta (żółty i niebieski), mieszając żółtą bazę z niebieską miki, co nadaje sportowy, zaawansowany wygląd.
Na koniec, nadwozie posiada 21-calowe felgi aluminiowe, dedykowane końcówki wydechu sportowego oraz wstawki z włókna węglowego na przednich i tylnych zderzakach oraz progach bocznych.
Zestawy GT, Modena i Trofeo będą wprowadzane w całej gamie od modelu MY23 i będą również dostępne z różnymi cechami w Ghibli, Quattroporte i Levante.
Grecale, synonim innowacji
Styl Maserati wzbogacony jest o specyfikacje techniczne: wsiadając do kabiny Grecale, witany jesteś cyfrowym zegarem, pierwszym w historii marki Trident, który staje się prawdziwym interfejsem między kierowcą a samochodem. Już nie tylko informuje o godzinie: może także emitować sygnał odpowiedzi za każdym razem, gdy odbiera polecenie głosowe. Ma klasyczny kształt, ale z futurystycznym spojrzeniem, niemal jako główny temat Grecale, informując czy kontakt z samochodem jest aktywny i czy samochód jest gotowy do interakcji z nami. Nie jest to tylko ekran cyfrowy do zmiany wyglądu zgodnie z naszymi upodobaniami. To coś więcej, co może nawet stać się kompaktom lub miernikiem G, jeśli zajdzie taka potrzeba.
Filozofia przyjęta dla Grecale zmierza ku minimalizmowi w kontrolach. Prawie wszystko teraz jest sterowane dotykowo. Wystarczy lekkie muśnięcie palca, aby uzyskać dostęp do funkcji technicznych i skrótów, więc nie musisz już tracić czasu na szukanie pożądanych kontrolerów. W komplecie znajdują się dwa wyświetlacze, większy centralny ekran dotykowy 12,3″ oraz drugi ekran dotykowy 8,8″ do dodatkowych kontrolerów, oba ergonomicznie dostosowane do kierowcy: łatwe do zobaczenia, a jednocześnie nienachalne. Pasażerowie tylnej kanapy mogą również ustawić opcjonalną klimatyzację w trzech strefach według własnych upodobań, za pomocą ekranu dotykowego w tylnych siedzeniach.
Zawieszenie pneumatyczne jest standardem w Maserati Grecale Trofeo, a opcją w wersji Modena. Wysokość sprężyn powietrznych jest ściśle związana z używanym trybem jazdy. Sześć poziomów ustawień zawieszenia, wybieranych przez użytkownika i związanych z trybami jazdy. Całkowity skok wynosi 65 mm (3 cale). W trybie normalnym zawieszenia mają minimum -35 mm (-1,37 cala) w trybie parkingowym i maksymalnie +30 mm (+1,18 cala) w trybie OFF-ROAD. Na koniec, gdy samochód jest w trybie PARKING, wysokość jest dostosowywana w celu ułatwienia wyjścia z pojazdu.
Generouszny rozstaw osi wynoszący 2901 mm (114 cali) umożliwił osiągnięcie znakomitej przestronności z tyłu, a także miejsca w bagażniku z płaską podłogą, boksu bagażowego pod podłogą oraz tylnych siedzeń, które można złożyć jednym przyciskiem w bagażniku.
Przeprowadzono również szczegółowe badania dotyczące dźwięku wnętrza samochodu, dodając serię dźwięków powitalnych, które różnią się od innych modeli Maserati. Obejmuje to teraz specjalne sygnały dla kierunkowskazów, pasów bezpieczeństwa i oświetlenia sufitowego, jak również zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS). Te dźwięki zapewniają całościowy dźwięk wszystkich sygnałów odbieranych przez kierowcę.
Opcjonalny, nowoczesny wyświetlacz head-up jest dostępny, zajmując swoje miejsce wśród najlepszych obecnie dostępnych pod względem jasności, kontrastu i kątów widzenia.
Układ napędowy i doświadczenie jazdy
Sześciocylindrowy silnik 3.0-litrowy Grecale z podwójnym turbodoładowaniem opiera się na technologii Maserati Twin Combustion (MTC), która po raz pierwszy pojawiła się w silniku Nettuno, napędzającym MC20, z technologią odziedziczoną z Formuły 1, opartą na architekturze komory wstępnej.
Grecale to prawdziwy prekursor Nettuno, a nowe silniki będą produkowane i montowane w zakładach Termoli.
W porównaniu do MC20 Nettuno, sześciocylindrowy Grecale ma mokrą miskę olejową zamiast suchej. Ale przede wszystkim to silnik wyposażony w dezaktywację cylindrów, z całkowicie przeprojektowaną i zoptymalizowaną technologią. W pewnych warunkach roboczych można dezaktywować odpowiednią stronę cylindrów, a cały układ zaworowy pozostaje wyłączony dzięki systemowi składanych popychaczy: osiągnięcie to możliwe dzięki innemu obiegowi oleju i użyciu nowoczesnych komponentów. Całkowite przemyślenie, poprzez wprowadzenie podwójnej komory i tym samym nowych wymiarów w koronie silnika Maserati Grecale.
Silnik MTC użyty w Grecale pokazuje, jak technologia stworzona dla Formuły 1, a następnie zamontowana w supersamochodzie o niezwykłych osiągach, takim jak MC20, może być wykorzystana do poprawy wydajności i efektywności SUV-a.
Choć zapewnia znakomite osiągi, technologia ta obniża zużycie do poziomu subkompaktowego i znacznie redukuje emisję CO2.
Najważniejszym elementem w tym nowym silniku V6 jest układ spalania, który wcześniej zaprezentowano w MC20, rozwiązanie możliwe dzięki pasywnemu systemowi komory wstępnej, który zapala paliwo w osobnej komorze.
Gdy płomienie się rozprzestrzeniają, spalanie jest przenoszone z komory wstępnej do tradycyjnej komory spalania za pomocą serii specjalnie wymiarowanych otworów. Efektem jest szybsze, ustandaryzowane i efektywne spalanie. Prawdziwą innowacją jest wykorzystanie tego komponentu w połączeniu z drugim świecą zapłonową. Wraz z systemem podwójnego wtrysku, zestawienie dwóch operacyjnych systemów spalania w tym samym silniku.
W praktyce, system spalania z komorą wstępną został połączony z tradycyjnym systemem spalania. To rozwiązanie techniczne optymalizuje wydajność (moc, moment obrotowy i zużycie paliwa) w każdych warunkach użytkowania, dzięki opcji wyboru najbardziej odpowiedniego trybu spalania.
Te dwa systemy muszą być zatem aktywowane indywidualnie lub jednocześnie, w zależności od zapotrzebowania na moment obrotowy, bez zauważalnych przerw w zakresie wydajności, hałasu i komfortu jazdy.
Opracowanie strategii kontroli i konkretnego sprzętu silnikowego to kluczowe elementy zapewniające i potwierdzające skuteczność i wydajność nowego systemu spalania w samochodach drogowych. Rezultatem jest silnik o płynnej charakterystyce pracy, łączący łagodny charakter z wysoką wydajnością w zależności od warunków użytkowania na drodze i torze.
Mild Hybrid Grecale
W wersji Mild Hybrid Grecale łączy czterocylindrowy silnik spalinowy z systemem mild hybrid 48V. Maserati wybrało rozwiązanie hybrydowe, które w najbardziej znaczący sposób ma na celu poprawę wydajności, jednocześnie poprawiając oszczędność paliwa. Utrzymuje także tę samą doskonałość silnika i wydajność każdego modelu Maserati, chociaż zużycie zostało zredukowane, co czyni hybrydowe Grecale jeszcze bardziej wydajnym niż jego odpowiedniki z silnikami V6.
System hybrydowy Maserati składa się z czterech komponentów: generatora rozrusznika pasowego (BSG), baterii 48V, e-Booster i przetwornika DC/DC. BSG działa jako alternator, ładując akumulator znajdujący się w bagażniku, który z kolei zasila e-Booster zamontowany na silniku. Silnik ma podwójne turbodoładowanie, gdzie komponent spalinowy jest połączony z e-Booster, zasilanym przez BSG lub baterię. W samochodzie włączony został elektryczny kompresor, aby zrekompensować brak konwencjonalnego turbosprężarki w początkowych cyklach silnika, kiedy to wkracza silnik elektryczny.
W klasie Grecale – jako SUV mild hybrid z BSG i boosterem, jest unikalny, ponieważ silnik hybrydowy zwykle stosowany jest tylko do redukcji zużycia. Przeciwnie, to rozwiązanie daje dodatkowy impuls nawet wtedy, gdy silnik działa z pełną mocą w trybie Sport, gdy wszystkie korzyści wydajności mogą być wykorzystane. W trybie Normal jest używany do zrównoważenia oszczędności paliwa i wydajności.
Nawet w modelach z silnikiem mild hybrid, Maserati Grecale pozostanie w pełni Maserati, w tym jego dźwięk, który zachowuje zwykłe cechy każdego innego samochodu marki Trident, mimo że jest hybrydą. Od momentu wejścia do hybrydowego Maserati, wciąż słychać niepowtarzalny dźwięk silnika Maserati.
Pierwszy w 100% elektryczny SUV Maserati: Grecale Folgore
Grecale będzie pierwszym w 100% elektrycznym SUV-em w historii marki. Zapewni „codzienną wyjątkowość”, również dla klientów, którzy są fanami zerowej emisji i nie chcą rezygnować z wydajności w czystym stylu Maserati.
W związku z tym dopełni prawdziwą gamę w ramach gamy, najbardziej kompletną w historii, z silnikami spalinowymi / Mild Hybrid lub silnikiem w pełni elektrycznym.
Nadchodząca wersja 100% elektryczna Grecale zostanie nazwana Folgore, identyfikatorem BEV Maserati. Grecale Folgore ma pojawić się na rynku rok po modelach hybrydowych i benzynowych. Będzie w 100% wyprodukowane w Włoszech i będzie wyposażone w akumulator 105-kW/h wykorzystujący technologię 400V.
Nowy elektryczny SUV Maserati będzie w stanie dostarczyć aż 800 Nm momentu obrotowego, gwarantując wydajność typową dla marki. Będzie również rozpoznawalny dzięki ekskluzywnemu kolorowi Rame Folgore.
Kluczowym pojęciem stanowiącym fundament podejścia Maserati do świata elektryczności jest metamorfoza. Kolor zewnętrzny Rame Folgore oparty jest na szerokich badaniach nad tym, jak farba może oddziaływać ze światłem, które ewoluuje w żywą istotę w ciągłej interakcji z otoczeniem.
Inspirację czerpie z współczesnej architektury, a zwłaszcza z elewacji Guggenheima w Bilbao, gdzie ciepłe miedziane odcienie obszarów nasłonecznionych współistnieją z zimnymi niebiesko-szarymi strefami w cieniu, a oba kolory możliwe są dzięki zastosowaniu irydyzujących pigmentów.
Koncepcja metamorfozy znajduje również odzwierciedlenie w designie, inspirowanym ruchami baletnicy. Uwiecznione na fotografii, mówią o „kontrolowanej wydajności”, ruchu uwiecznionym na wieki, naturalnej dynamice, która inspiruje ewolucję stylu graficznego, w tym wnętrza samochodu.
Ta ewolucja znajduje odzwierciedlenie w użyciu innowacyjnych materiałów, takich jak Econyl, nowy element o unikalnej estetyce, recyklingowany nylon pozyskiwany z sieci odzyskanych z mórz, nadający nowe życie odpadom.
Prowadzenie i tryby jazdy
Każda podróż w Maserati Grecale gwarantuje niezwykłe doświadczenia podczas jazdy i nie kompromisowy komfort dynamiczny, częściowo dzięki nowemu systemowi Vehicle Dynamic Control Module (VDCM) i 360° kontroli, jaką oferuje nad pojazdem.
Bezpośrednia ewolucja Chassis Domain Control Module (CDCM) widoczna w Maserati MC20, VDCM podnosi swoje możliwości, rozszerzając pole wpływu na cały pojazd. To pierwszy przypadek, gdy systemy zostały połączone, aby zapewnić poziom wydajności i integracji, które nie mogłyby być osiągnięte w starszej architekturze. VDCM to projekt w 100% Maserati, zaprojektowany, wdrożony i skalibrowany wewnętrznie.
System kontroluje wszystkie dynamiki pojazdu (wertykalne, podłużne, boczne) i jest centralnym punktem nowej platformy E&E MASAH, po raz pierwszy widocznej w Grecale.
Można go porównać do najwybitniejszego dyrygenta orkiestry, który może ustawić precyzyjne cele i harmonogram dla wszystkich głównych aktuatorów w pojeździe, zapewniając ich synchronizację, skracając czasy interwencji i zwiększając wydajność, przyjemność z jazdy i bezpieczeństwo pojazdu.
Opcja pełnej kontroli na poziomie pojazdu (teraz przewidywalna, a nie reaktywna) daje możliwość zdefiniowania dynamiki Maserati Grecale, tworząc wyraźny podział między różnymi TRYBAMI JAZDY, zachowując jednocześnie DNA Maserati.
VDCM bazuje na zupełnie nowym sprzęcie modułowym, specjalnie zaprojektowanym i dostępnym w trzech wariantach, które będą widoczne we wszystkich nadchodzących Maserati.
Aby doświadczenie jazdy było jeszcze bardziej natychmiastowe i umożliwić kierowcy skonfigurowanie samochodu według własnych potrzeb, Grecale oferuje pięć różnych trybów jazdy: COMFORT, GT, SPORT, RACE i OFF-ROAD.
Tryb COMFORT: jest to idealny tryb jazdy do codziennego użytku, zapewniający maksymalną użyteczność i komfort. Wzmacnianie silnika i kickdown są ograniczone i poprawiają maksymalną efektywność, podczas gdy zmiany biegów są stopniowe. Zawieszenie jest mniej sztywne, a elektryczne wspomaganie kierownicy jest ustawione w celu zapewnienia maksymalnej, bezwysiłkowej przyjemności z jazdy.
Tryb GT: Mapa Pedalu umożliwia zorganizowane przyspieszenie bez kompromisów w wydajności. Zmiany biegów są regularne i płynne. Wzmocnienie silnika jest normalne. Kickdown i czułość pedału są umiarkowane.
Tryb SPORT: czułość pedału i zmiany biegów są dostosowane do maksymalnej wydajności. Aktywne zawory wydechowe są zawsze otwarte. Maksymalne wzmocnienie silnika. Pozycja siedzenia jest obniżona o 15 mm (0,60 cala) w „Trybie Aero”, a odczucie kierownicy jest bardziej sztywne i responsywne, gdy samochód jest ustawiony na tryb Sport.
Tryb CORSA (tylko w Trofeo): oferuje kierowcy najbardziej ekstremalne doświadczenie i możliwość cieszenia się prawdziwym uosobieniem Grecale bez żadnych kompromisów. Pedały są bardzo czułe i responsywne. Zmiany biegów są szybsze niż kiedykolwiek. Kickdown jest na tyle mocny, że zapewnia maksymalną przyjemność. Kontrola trakcji jest znacznie mniej aktywna, a Launch Control jest włączony.
Tryb OFF-ROAD: aby poprawić osiągi w terenie i kontrolę jazdy, wydajność jest nieco niższa w porównaniu do trybów Comfort i GT. Zmiany biegów są stopniowe. Ogranicznik obrotów jest aktywowany, a wysokość prześwitu ustawiona na „Wysoką”, +30 mm (+1,18 cala).
Grecale wyróżnia się zatem przyjemnością z jazdy i wydajnością, zapewniając jednocześnie możliwość prowadzenia, komfort i bezpieczeństwo. Wydajność jest wyjątkowa, połączona z możliwościami off-road i niezachwianą zwrotnością.
System multimedialny Maserati Intelligent Assistant (MIA)
Najnowszy system multimedialny Maserati Intelligent Assistant (MIA) posiada ekran 12,3″, największy kiedykolwiek zainstalowany w Maserati, o rozdzielczości 15 milionów pikseli w Ultra HD.
Serce MIA to system operacyjny Android Auto, oferujący szybkość, doskonałą wydajność operacyjną oraz przetwarzanie danych zbliżone do tabletu, a także większą pamięć, co zapewnia wyjątkowo responsywne doświadczenie użytkownika.
Zapewniając każdemu klientowi prostą, intuicyjną i konfigurowalną obsługę, MIA może być skonfigurowana z wieloma ekranami opartymi na zakładkach z ulubionymi funkcjami lub najczęściej używanymi, aby zoptymalizować szybki dostęp i umożliwić operacje za pomocą jednego dotknięcia. Po wejściu do zakładki szybko można uzyskać dostęp do informacji i ikon.
System operacyjny Android Auto umożliwia dalszą personalizację, przechowując do pięciu różnych profili użytkowników. Każdy klient może zbudować swój profil z osobistymi danymi, w tym preferencjami muzycznymi i funkcjami operacyjnymi pojazdu. System łączy również inne ustawienia pojazdu z profilem kierowcy, takie jak temperatura i ustawienia siedzeń/lusterka. Przełączanie między profilami użytkowników jest niezwykle proste, wystarczy jeden dotyk na głównym menu.