Mercedes-AMG przekształciło się z podmiotu zależnego Mercedes-Benz w osobną markę skoncentrowaną na pojazdach o wysokich osiągach, a model ONE był szczególnym projektem, który uczcił 75. rocznicę istnienia marki.
Siedziba AMG znajduje się w Affalterbach w Niemczech. Firma została założona w 1967 roku jako niezależna firma inżynieryjna specjalizująca się w ulepszaniu osiągów samochodów drogowych Mercedes-Benz. Z biegiem lat współpracowała również z innymi producentami samochodów, ale markę z trzema gwiazdami zawsze traktowała jako główny cel. W 1999 roku stała się filią niemieckiego producenta luksusowych samochodów, a w 2012 roku zadebiutowała w Formule 1 jako Mercedes-AMG. Dziesięć lat później wprowadzono model ONE, hiperauto, jakiego jeszcze nie było, którego podstawy opracowano głównie z myślą o torach wyścigowych, mimo że było dopuszczone do ruchu ulicznego.
Wygląd modelu ONE został zaprojektowany zgodnie z zasadą „formy podążającej za funkcją”. Charakteryzował się niskim przodem, z wbudowaną kratką w zderzaku oraz masywnymi wlotami powietrza po bokach, które były w pełni funkcjonalne i miały za zadanie chłodzić nie tylko hamulce, ale także niektóre części elektroniczne, a także kierować przepływem powietrza wokół nadwozia, aby poprawić aerodynamikę. Na opadającym dachu umieszczono wlot powietrza do silnika, który znajdował się przed tylną osią. Na koniec, ogromny spojler z tyłu zapewniał niezbędny docisk na torze.
Wnętrze auta było rewolucyjne pod względem designu w porównaniu do innych produkowanych modeli Mercedes-Benz. Oferowało kwadratowy zestaw sterujący z kilkoma przyciskami i diodami LED do sygnalizacji zmiany biegów. Przed kierowcą znajdował się prostokątny wyświetlacz deski rozdzielczej, a na szczycie centralnej konsoli umieszczono drugi ekran systemu infotainment. Tak, Mercedes-AMG zainstalowało go w modelu ONE. Dwa sportowe fotele z wbudowanymi zagłówkami były pokryte skórą Nappa oraz mikrofibrą DINAMICA, podczas gdy reszta wnętrza obfitowała w elementy wykończeniowe z włókna węglowego.
Jednak najistotniejszym elementem hiperauta była strona inżynieryjna, w której zastosowano silnik turbo o pojemności 1,6 litra oraz parę silników elektrycznych, co zapewniło wysoką wydajność modelu ONE.
Kamień węgielny pod podstawy AMG został położony 1 czerwca 1967 roku. Z okazji 55. rocznicy marki samochodów sportowych i wyścigowych, produkcyjna wersja modelu Mercedes-AMG ONE obchodzi swoją światową premierę. Dwuosobowy super samochód sportowy po raz pierwszy przenosi najnowocześniejszą i najbardziej efektywną technologię hybrydowego napędu Formuły 1 z toru wyścigowego na drogę. Hybrydowy napęd generuje łącznie moc 782 kW (1063 KM) z jednego silnika spalinowego i czterech silników elektrycznych, z maksymalną prędkością ograniczoną do 352 km/h. Niezwykle skomplikowany rozwój odbył się w ścisłej współpracy z ekspertami Formuły 1 w Mercedes-AMG High Performance Powertrains w Brixworth. Mercedes-AMG ONE po raz pierwszy zaprezentuje się również w działaniu w Wielkiej Brytanii, w ramach Festiwalu Prędkości 2022 w Goodwood.
Unikalny hipersamochód inspiruje nie tylko hybrydowym napędem E PERFORMANCE z Formuły 1, ale także dalszą technologią wyścigową. W skład tej technologii wchodzi monokok z włókna węglowego i nadwozie z włókna węglowego oraz nośna jednostka silnika/skrzyni biegów, aktywna aerodynamika i zawieszenie z drążkami pchającymi. Dzięki zaawansowanej technologii, dwuosobowy Mercedes-AMG ONE oferuje nawet więcej niż samochód wyścigowy Formuły 1 w niektórych aspektach. Posiada całkowicie zmienny napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+ z hybrydowo napędzanym tylnym osią i elektrycznie napędzanym przednim osią z wektoryzacją momentu obrotowego. Może także jeździć w trybie czysto elektrycznym.
„Mercedes-AMG ONE to coś więcej niż tylko przesunięcie granic. Ogromne wyzwania techniczne związane z przystosowaniem nowoczesnego napędu Formuły 1 do codziennego użytku na drogach z pewnością postawiły nas na granicy naszych możliwości. W trakcie całego procesu rozwoju wiele osób mogło myśleć, że projekt będzie niemożliwy do zrealizowania. Niemniej jednak zespoły w Affalterbach i w Wielkiej Brytanii nigdy się nie poddały i wierzyły w siebie. Mam największy szacunek dla wszystkich zaangażowanych i jestem dumny z tego osiągnięcia zespołowego. Umieścić taki hipersamochód na kołach to z pewnością coś wyjątkowego. Dotyczy to nas jako Mercedes-AMG nie tylko z technicznego punktu widzenia, ale także z bliskiej wymiany z naszymi lojalnymi klientami. Razem z nami przeszli przez wzloty i upadki w trakcie rozwoju. Byli integralną częścią Projektu One od samego początku i teraz mogą cieszyć się niezwykle ekskluzywnym i unikalnym Mercedes-AMG ONE, który również przeszedł kolejną próbę i zdał wszystkie testy certyfikacyjne ECE”, mówi Philipp Schiemer, Przewodniczący Zarządu Mercedes-AMG GmbH.
„Dane dotyczące osiągów Mercedes-AMG ONE to w ostateczności tylko mały fragment tego, co kryje się w tej technologii. Oprócz napędu Formuły 1, który generuje 1063 KM z relatywnie małego, wysoce efektywnego silnika spalinowego w połączeniu z czterema silnikami elektrycznymi, monumentalnym zadaniem było przede wszystkim oczyszczanie spalin. Zespoły Mercedes-AMG i Mercedes-AMG High Performance Powertrains naprawdę wykonały tutaj świetną robotę. Ten projekt był częściowo przekleństwem i błogosławieństwem jednocześnie. Ale przeszliśmy przez krętą ścieżkę, a jako technik naturalnie powiązani jesteśmy ze wszystkimi szczegółami. Od użytych materiałów, wyjątkowych komponentów podwozia po aerodynamiczne udoskonalenia – pod względem złożoności, Mercedes-AMG ONE jest trudny do przebicia. W samochodzie Formuły 1 zespół inżynierów z laptopami dba o to, by napęd się uruchomił. W naszym hipersamochodzie wystarczy nacisnąć przycisk. To również ilustruje ogromna wiedza w zakresie oprogramowania, która została włożona w to pojazd”, mówi Jochen Hermann, Dyrektor Techniczny Mercedes-AMG GmbH.
Wyjątkowy napęd hybrydowy E PERFORMANCE z silnikiem V6 o pojemności 1,6 litra i czterema silnikami elektrycznymi
Hybrydowy napęd E PERFORMANCE Mercedes-AMG ONE pochodzi bezpośrednio z Formuły 1 i został zrealizowany w ścisłej współpracy z ekspertami z Mercedes-AMG High Performance Powertrains w Brixworth. Składa się z wysoko zintegrowanej i inteligentnie połączonej jednostki, która obejmuje jeden silnik spalinowy z turbodoładowaniem oraz cztery silniki elektryczne. Jeden został zintegrowany z turbosprężarką, inny został zamontowany bezpośrednio na silniku spalinowym z połączeniem do bloku silnika, a dwa pozostałe silniki napędzają przednie koła.
Silnik hybrydowy V6 o pojemności 1,6 litra z elektrycznym wspomaganiem doładowania odpowiada technologii aktualnych jednostek napędowych Formuły 1. Cztery wałki rozrządu są napędzane przez zębatki. Aby osiągnąć wysokie prędkości obrotowe silnika, mechaniczne sprężyny zaworowe zostały zastąpione pneumatycznymi sprężynami zaworowymi. Silnik, zamontowany w pozycji środkowej przed osią tylnym, osiąga obroty do 11 000 rpm. Jednak w celu dłuższej trwałości oraz przy użyciu komercyjnego paliwa super plus, celowo utrzymuje się poniżej limitu obrotów F1.
Wysokoprężny silnik jest wspomagany przez zaawansowaną turbosprężarkę. Turbina spalinowa i turbina sprężarki są umiejscowione w pewnej odległości od siebie i połączone wałem. Dzięki temu możliwe jest niższe umiejscowienie turbosprężarki. Na wale znajduje się około 90 kW silnik elektryczny. Elektronicznie sterowany, napędza on bezpośrednio wał turbosprężarki, przyspieszając wirnik sprężarki do 100 000 rpm, zanim przejmie przepływ spalin. Nazwa Formuły 1 dla tej jednostki to MGU-H (Motor Generator Unit Heat).
błyskawiczna reakcja, szybsza niż silnik V8 atmosferyczny
Główną zaletą jest to, że reakcja znacząco się poprawia, natychmiast od prędkości biegu jałowego (gdy przepływ spalin jest jeszcze słaby) w całym zakresie obrotów. Silnik V6 o pojemności 1,6 litra reaguje nawet bardziej spontanicznie na polecenia pedału przyspieszenia, podczas gdy ogólne wrażenia z jazdy są bardzo dynamiczne. Dodatkowo, elektryfikacja turbosprężarki spalinowej umożliwia wyższy moment obrotowy przy niskich prędkościach obrotowych silnika. To również zwiększa zwinność i optymalizuje przyspieszenie. Nawet gdy kierowca zdejmie nogę z pedału przyspieszenia lub hamuje, technologia jest w stanie utrzymywać ciśnienie doładowania w każdym momencie. Zapewnia to ciągłą bezpośrednią reakcję.
Elektryczna turbosprężarka spalinowa w Mercedes-AMG ONE ma jeszcze jedną zaletę: wykorzystuje część nadmiarowej energii z przepływu spalin do generowania energii elektrycznej jako generator. Energia ta jest albo magazynowana w wysokowydajnej baterii litowo-jonowej, albo kierowana do elektrycznego przedniego osi lub silnika elektrycznego (MGU-K = Motor Generator Unit Kinetic) na silniku spalinowym. MGU-K ma moc 120 kW, jest zamontowany bezpośrednio na silniku spalinowym i jest połączony z wałem korbowym za pomocą systemu zębatek – kolejna technologia, która zapewnia maksymalną efektywność i osiągi w Formule 1.
Turbodoładowanie i bezpośredni wtrysk z wtryskiem kierowanym nie tylko umożliwiają wysoką moc, ale także zwiększają efektywność termodynamiczną, co pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa i emisji spalin. Wysokowydajny silnik sześciocylindrowy ma dwa systemy wtrysku. Bezpośredni wtrysk dostarcza paliwo do komór spalania pod ciśnieniem do 270 bar. Jest to proces wielokrotny w pewnym stopniu, kontrolowany przez system zarządzania silnikiem w zależności od potrzeb. Dodatkowy wtrysk portowy jest potrzebny do uzyskania wysokiej specyfikacji mocy silnika i jednoczenie do spełnienia limitów emisji spalin.
Dodatkowo, system oczyszczania spalin jest bardzo skomplikowany i skuteczny, z czterema podgrzewanymi metalowymi katalizatorami, dwoma ceramicznymi katalizatorami i dwoma filtrami cząstek stałych. Cztery elementy grzewcze o łącznej mocy 16 kW umożliwiają spełnienie limitów emisji spalin EU6 w rzeczywistych warunkach jazdy (RDE). System oczyszczania spalin jest również zoptymalizowany w zakresie ciśnienia wstecznego, aby uniknąć strat mocy. Dotyczy to również dużego tylnego tłumika wykonanego z lekkiego tytanu.
Nowy napęd na wszystkie koła z czysto elektrycznie napędzanym przednim osią
Dwa silniki elektryczne o mocy 120 kW na przedniej osi osiągają prędkości wirnika do 50 000 rpm. Każdy z nich jest połączony z przednimi kołami za pomocą przekładni redukcyjnej. Przednia oś, która jest tym samym napędzana całkowicie elektrycznie, działa selektywnie na koła i umożliwia indywidualny rozkład momentu obrotowego, co zapewnia szczególnie wysoką dynamikę jazdy („wektoryzacja momentu obrotowego”). Ponadto dwa silniki elektryczne umożliwiają optymalne wykorzystanie energii hamowania do regeneracji – do 80 procent w codziennych warunkach jazdy. Energia ta jest magazynowana w akumulatorze i dostępna na dłuższy zasięg elektryczny lub na lepsze osiągi. Każdy silnik elektryczny jest sterowany przez własną elektronikę zasilającą, umiejscowioną w pobliżu silników elektrycznych w podwoziu.
Wysokowydajna bateria z technologią Formuły 1
System magazynowania energii litowo-jonowej to również specjalny rozwój Mercedes-AMG. Jego technologia sprawdziła się już w hybrydowych samochodach wyścigowych zespołu Mercedes-AMG Petronas F1 w najtrudniejszych warunkach i można ją również znaleźć w akumulatorze Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE. Wysokowydajna bateria AMG łączy wysoką moc, którą można szybko wielokrotnie uruchamiać, z niską wagą, aby zwiększyć ogólne osiągi. Dodatkowo, szybkie pobieranie energii oraz wysoka gęstość mocy sprawiają, że podczas dynamicznej jazdy w pagórkowatym terenie kierowcy mogą natychmiast wykorzystać pełny potencjał mocy na wzniesieniach, podczas gdy regeneracja jest silna podczas jazdy w dół.
Układ baterii i chłodzenie ogniw odzwierciedlają samochód wyścigowy Formuły 1 Mercedes-AMG. Jednak dla codziennego użytku ich liczba jest wielokrotnie większa w Mercedes-AMG ONE. Pojemność wynosząca 8,4 kWh wystarcza na czysto elektryczny zasięg 18,1 kilometra. Ładowanie odbywa się za pomocą prądu przemiennego i zintegrowanej ładowarki pokładowej o mocy 3,7 kW. Dodatkowo, akumulator może być zasilany świeżą energią z regeneracji lub z silnika spalinowego. Akumulator litowo-jonowy o wysokim napięciu i przetwornica DC/DC wspierająca i zasilająca system elektryczny 12 V są umieszczone w oszczędnej konfiguracji w podwoziu pojazdu, za przednią osią.
Innowacyjne bezpośrednie chłodzenie wysokowydajnej baterii
Podstawą wysokiej wydajności baterii jest innowacyjne bezpośrednie chłodzenie: zaawansowany chłodziw przepływa wokół wszystkich ogniw i chłodzi je indywidualnie. Tło: każda bateria potrzebuje określonej temperatury dla optymalnego dostarczenia mocy. Jeśli bateria stanie się zbyt zimna lub zbyt gorąca, czasami zauważalnie traci moc lub musi być regulowana, aby uniknąć uszkodzenia przy nadmiarze ciepła. Równomierna temperatura baterii ma zatem decydujący wpływ na jej wydajność, żywotność i bezpieczeństwo.
Chłodziwo krąży od góry do dołu przez całą baterię, mijając każde ogniwo za pomocą wydajnej pompy elektrycznej i również przepływa przez wymiennik ciepła zamocowany bezpośrednio do baterii. System jest zaprojektowany w celu zapewnienia równomiernego rozkładu ciepła w baterii. Efektem tego jest to, że bateria znajduje się zawsze w spójnym, optymalnym zakresie temperatury roboczej wynoszącym średnio 45 stopni Celsjusza – niezależnie od tego, jak często jest ładowana lub rozładowywana. Może się zdarzyć, że średnia temperatura zostanie przekroczona podczas szybkiej jazdy. Mechanizmy ochronne są zatem zaprojektowane w taki sposób, aby maksymalna wydajność mogła być osiągnięta z baterii, a poziom temperatury później obniżany przez bezpośrednie chłodzenie.
Tylko bezpośrednie chłodzenie umożliwia wykorzystanie ogniw o bardzo wysokiej gęstości mocy. Dzięki tej indywidualnej konstrukcji system baterii jest szczególnie lekki i kompaktowy. Niska waga wynika również z oszczędnego konceptu szyn zasilających oraz lekkiej, ale mocnej struktury z aluminium, zapewniającej najwyższy poziom bezpieczeństwa. Kolejną cechą jest wysokie napięcie systemu napędowego, które działa przy 800 woltach zamiast zwykłych 400 woltów. Dzięki wyższym wartościom napięcia możliwe jest znaczne zmniejszenie średnicy kabli, co oszczędza miejsce i wagę.
Inteligentne strategie operacyjne dla optymalnej wydajności i efektywności
Ogólnie rzecz biorąc, system napędu hybrydowego High Performance Plug-in oferuje liczne inteligentne strategie operacyjne, które są optymalnie dopasowane do różnych scenariuszy aplikacji. Programy jazdy obejmują od czysto elektrycznego trybu pracy po tryb wysoce dynamiczny (Strat 2), który odpowiada ustawieniu używanemu w kwalifikacjach Formuły 1 dla uzyskania jak najlepszych czasów okrążeń. Pomimo wysokiej złożoności systemu, kierowca zawsze otrzyma optymalną kombinację wydajności i efektywności – w zależności od bieżącego zapotrzebowania.
Sześć programów jazdy – od czysto elektrycznej jazdy po tryb torowy
Mercedes-AMG ONE startuje po cichu, włączając silniki elektryczne na przedniej osi. Równolegle katalizatory są podgrzewane. Silnik spalinowy nie uruchomi się, dopóki nie osiągnie właściwej temperatury katalizatora.
Race Safe: program standardowy z trybem hybrydowym na żądanie i elektrycznym uruchamianiem. Dopiero gdy wymagana jest wyższa moc, włącza się silnik spalinowy.
Race: tryb hybrydowy z specjalną strategią ładowania. Silnik spalinowy działa ciągle i może ładować wysokowydajną baterię, dzięki czemu dostępna jest zawsze pełna moc elektryczna.
EV: jazda w trybie czysto elektrycznym.
Race Plus (tylko tor): aktywna aerodynamika, obniżenie podwozia o 37 mm (przód)/30 mm (tył), twardsze strojenie podwozia, specjalne zarządzanie wydajnością.
Strat 2 (tylko tor): aktywna aerodynamika, jeszcze twardsze strojenie zawieszenia i obniżenie pojazdu o 37 mm (przód)/30 mm (tył). Pełna moc ze wszystkich silników jak w kwalifikacjach Formuły 1.
Indywidualne: ustawienia zgodnie z osobistymi preferencjami dla trybów drogowych.
Imponujące wartości przyspieszenia są możliwe dzięki funkcji RACE START w trybach jazdy Race, Race Plus i Strat 2: sprint od zera do 200 km/h zajmuje tylko 7,0 sekundy.
Całkowicie nowa, zautomatyzowana 7-biegowa skrzynia biegów
Moc jest przenoszona na tylne koła za pomocą zupełnie nowej 7-biegowej skrzyni biegów opracowanej specjalnie dla Mercedes-AMG ONE. Lekka konstrukcja skrzyni biegów oszczędza wagę, a integracja w nadwoziu zwiększa sztywność i zajmuje mało miejsca. Została specjalnie zaprojektowana do wysokich momentów obrotowych i prędkości napędu potężnego hybrydowego układu napędowego Formuły 1. Wsporniki biegów i sprzęgło węglowe z czterema tarczami są sterowane hydraulicznie. Przełożenia są zaprojektowane w celu minimalizacji różnicy mocy po zmianie biegów i utrzymania silnika spalinowego na wysokich obrotach. Różnicowe z blokadą jest zintegrowane ze skrzynią biegów.
Zawieszenie wielowahaczowe z innowacyjnym zawieszeniem z drążkami pchającymi
Podstawą doskonałych właściwości jezdnych Mercedes-AMG ONE jest lekki i wytrzymały monokok z włókna węglowego, którego technologia również pochodzi z Formuły 1. To samo dotyczy integracji silnika i skrzyni biegów: obydwa pełnią funkcje nośne i w pełni wspierają tylne zawieszenie.
Podwozie jest aluminiową konstrukcją z przodu i z tyłu, każda z pięcioma wahaczami i dwoma regulowanymi amortyzatorami. Zawieszenie typu coil-over ma kilka specjalnych cech: obydwa drążki sprężynowe są zainstalowane w kierunku przeciwnym do kierunku jazdy. Innowacyjny układ sprężyny i tłumika zastępuje funkcję i zastosowanie konwencjonalnego stabilizatora poprzecznego. To rozwiązanie skutecznie zapobiega ruchom przechyłowym, nawet podczas bardzo szybkiej zmiany kierunku, nie powodując dyskomfortu. Sztywność przechyłu i tłumienie przechyłów są całkowicie niezależne od sztywności unoszenia i tłumienia unoszeni. Łożyska kół z ceramicznymi łożyskami kulkowymi dla zmniejszenia tarcia odzwierciedlają dbałość o szczegóły techniczne.
Adaptacyjne ustawienia tłumienia mogą być dostosowywane w zależności od programu jazdy: ustawienia zawieszenia C (Comfort) i S (Sport) są dostępne w programach jazdy EV, Race Safe, Race i Indywidualnym; ustawienia S (Sport) i S+ (Sport+) są dostępne w programach jazdy Race Plus i Strat 2. W ramach aktywnej aerodynamiki, podwozie może być hydraulicznie obniżane: o 37 milimetrów na przedniej osi i o 30 milimetrów na tylnej osi. Dodatkowo, podnośnik na przedniej osi (może być aktywowany tylko w programach jazdy drogowej) zapobiega dotykaniu Mercedes-AMG ONEnpodłoża, np. na rampach parkingowych.
Ogólne strojenie sprężyn i tłumików zostało zaprojektowane dla idealnie zrównoważonych, łatwo kontrolowalnych i wysoce dynamicznych właściwości jezdnych. W tym pomagają również napęd na wszystkie koła i wektoryzacja momentu obrotowego. W przeciwieństwie do Formuły 1, ABS jest standardowo montowany, a ESP® można regulować w trzech stopniach, jak to jest w zwyczaju w Mercedes-AMG. ESP® ON oznacza wysoki poziom bezpieczeństwa i zawsze jest aktywne w trybie „Autostrada”. ESP® SPORT HANDLING MODE pozwala na wyższe kąty poślizgu przed interwencją systemu w celu sportowej jazdy. ESP® OFF wyłącza system do ekstremalnie dynamicznej jazdy na zamkniętych torach. Wszystkie trzy ustawienia są możliwe w trybie „Tor”.
Ekskluzywne felgi kute z częściowym pokryciem z włókna węglowego
Nowym opracowaniem są felgi aluminiowe o dziesięciu ramionach z centralnym mocowaniem, które są ekskluzywne dla Mercedes-AMG ONE. Posiadają one promieniowe częściowe pokrycie z włókna węglowego o aerodynamice wysokiej jakości: poprawia to efektywność aerodynamiczną pojazdu, wzmacniając przepływ powietrza wokół koła. To kolejny dowód na to, jak zespół rozwojowy AMG zwrócił szczególną uwagę nawet na najmniejsze aspekty, aby poprawić wydajność hipersamochodu.
Nowo opracowane, dziewięcioramienne felgi magnezowe zaprojektowane wyłącznie dla Mercedes-AMG ONE są również dostępne jako opcja. Oprócz technologii centralnego mocowania, mają one opatentowany bioniczny design, aby maksymalnie zwiększyć lekkość konstrukcji i sztywność. Aerodynamicznie zaprojektowane częściowe pokrycie z włókna węglowego jest doskonałym przykładem połączenia niskiej wagi, zoptymalizowanego chłodzenia hamulców i efektywności aerodynamicznej. Jednocześnie dziewięć żaluzji na każdym kole zapewnia aktywną wentylację nadkola, co poprawia odprowadzanie ciepła z hamulców.
Z przodu, Mercedes-AMG ONE stoi na kołach 10.0 J x 19 z oponami Michelin Pilot Sport Cup 2R M01 w rozmiarze 285/35 ZR 19, które zostały opracowane wyłącznie dla hipersamochodu, a z tyłu na kołach 12.0 J x 20, z oponami Michelin Pilot Sport Cup 2R M01 w rozmiarze 335/30 ZR 20. Ekskluzywność opon odzwierciedla się w designie boku, który zawiera sylwetkę pojazdu oraz numer 1.
Do spowolnienia użyty został specjalny, zoptymalizowany pod względem wagi system hamulcowy o wysokiej wydajności wykonany z ceramiki węglowej AMG. Na przedniej osi znajdują się 6-tłoczkowe stałe zaciski hamulcowe oraz wewnętrznie wentylowane i perforowane tarcze hamulcowe o średnicy 398 x 38 milimetrów. Na tylnej osi zamontowane są 4-tłoczkowe stałe zaciski hamulcowe. Dodatkowo, ma wewnętrznie wentylowane i perforowane tarcze hamulcowe o średnicy 380 x 34 milimetrów. Niska waga systemu zmniejsza masy niepodwieszone i zwiększa dynamikę jazdy oraz zwinność. Ponadto, ceramiczne hamulce charakteryzują się dłuższą żywotnością, wyższą odpornością na korozję i lepszą stabilnością termiczną. Oznaczenie „AMG Carbon Ceramic” i specjalnie pomalowane zaciski hamulcowe wizualnie wyróżniają ten unikalny system hamulcowy.
Design zewnętrzny: fascynacja i funkcjonalność
Design nadwozia z włókna węglowego inspirowany jest najwyższą klasą motorsportu. Ale ponad wszystko, ucieleśnia zasadę Mercedes-AMG, że fascynacja zawsze łączy się z funkcjonalnością. Każdy komponent spełnia określone zadanie. Koncepcja silnika umieszczonego centralnie oparta na monokoku z włókna węglowego oraz nośnej jednostce silnika/skrzyni biegów zapewnia niezwykle muskularne proporcje: kokpit znajduje się daleko do przodu, co jest typowe dla wyścigów, w połączeniu z obszernymi nadkolami, talią osy i szerokim tyłem.
Projektanci i eksperci od aerodynamiki ściśle współpracowali nad projektem. Nawet podstawowe nadwozie zostało aerodynamicznie zaprojektowane dla maksymalnej dociskania i równowagi. I to działanie okazało się udane: Mercedes-AMG ONE generuje docisk już przy 50 km/h, który staje się coraz silniejszy w miarę wzrostu prędkości.
Widok z przodu: potężny i funkcjonalny
Widok z przodu charakteryzuje się dużym przednim zderzakiem, którego różne wloty powietrza rozciągają się na całą szerokość pojazdu. Trapezoidalna część środkowa nosi duże, białe logo AMG. Nad nim, na nadwoziu, znajduje się gwiazda Mercedesa. Została zaprojektowana w formie artystycznie i technicznie perfekcyjnego motywu airbrush – przez specjalistę z Wielkiej Brytanii. Typowy dla AMG skrzydło A pod sekcją środkową dodaje kolejny charakterystyczny akcent i płynnie wchodzi w boki.
Duże wloty powietrza dominują po lewej i prawej stronie, otoczone U-shaped kierownicami powietrza, z każdą podzieloną przez dwie czarne poprzeczne żebrowania. Płaskie reflektory LED harmonijnie wkomponowują się w kontury nadwozia. Czarne wyloty powietrza w masce kierują gorący przepływ powietrza wokół boków przedziału kierowcy. Dzięki temu przepływ świeżego powietrza może swobodnie przechodzić przez przedział kierowcy i wchodzić do kanału dolotowego na dachu. Aktywne klapy na przednim dyfuzorze wpływają na parametry aerodynamiczne na przedniej osi i zapewniają doskonałą równowagę aerodynamiczną. Aktywne wyloty powietrza (tzw. louvery) w nadkolach przednich także zwiększają docisk na przedniej osi.
Napinające boki, obszerne nadkola
Niskie, dynamiczne gruntowanie ma niepowtarzalną, kulistą architekturę z wyraźnym wzorem okien. Duża, ciemna przestrzeń odpowiada za ważne funkcje techniczne. Te komponenty techniczne tworzą wizualny kontrast z czystymi liniami pojazdu.
Dach zdominowany jest przez wlot powietrza inspirowany Formułą 1, przez który silnik pobiera świeże powietrze w razie potrzeby. Czarny wlot płynnie przechodzi w czarny, pionowy płetwę rekina: zapobiega to przepływowi krzyżowemu i/lub oderwaniu przepływu powietrza z tyłu, co poprawia stabilność w zakrętach. Ogólnie oznacza to także więcej mocy i bezpieczeństwa przy wysokich prędkościach. Jednostka napędowa jest ukryta pod dwoma demontowalnymi pokrywami z włókna węglowego. Duże wloty powietrza NACA są wbudowane w każdą z tych pokryw, zapewniając optymalne prowadzenie przepływu powietrza do zamontowanych poniżej chłodnic.
Widok z boku ukazuje sensualny i przejrzysty design powierzchni, połączony z funkcjonalnymi cechami. Boki pojazdu są napięte, z czarnymi powierzchniami z włókna węglowego, które przekierowują przepływ powietrza wokół nadwozia, jak w motorsporcie. Design airbrush na bokach został stworzony przez tego samego artystę, który zaprojektował malowanie dla samochodów wyścigowych Formuły 1. Ściśle dopasowane nadkola rozciągają się nad wszystkimi czterema kołami jak mięśnie, gotowe do skoku w akcji.
Drzwi otwierają się ukośnie do przodu i w górę. Klapka wlewu paliwa znajduje się z tyłu po prawej, a gniazdo ładowania dla akumulatora hybrydowego znajduje się z tyłu po lewej.
Tył: fascynacja i funkcjonalność
Ostra krawędź spoilera i dwuczęściowy tylny dyfuzor przynoszą aerodynamiczną efektywność i przewagi wydajności przy wysokich prędkościach. Dotyczy to również specjalnie ukształtowanego podwozia z podłużnymi finami i otworami dla kanałów chłodzących. Tylny spojler składa się z dwóch części, które mogą się chować, oraz zintegrowanej regulowanej klapy. Projekt rury wydechowej z dużym, okrągłym wylotem i dwoma mniejszymi okrągłymi otworami został bezpośrednio zaczerpnięty z samochodów Formuły 1. Muskularny wygląd jest dodatkowo podkreślany przez tylny zderzak z dużą, czarną siatką i komponentami z włókna węglowego. Światła tylnie mają po trzy diamentowe elementy oświetleniowe, które oddają graficzny design logo marki AMG, a zatem także projekt reflektorów.
Wysokiej technologii materiały i zestawienia kolorystyczne zewnętrznej powłoki są przeniesione bezpośrednio z wyścigów. Funkcjonalne elementy zewnętrzne są prezentowane w odkrytym włóknie węglowym i kontrastują z rzeźbiarsko sensualnymi powierzchniami lakieru.
Aktywna aerodynamika: trzy interpretacje do wyboru
Aktywna, hydraulicznie sterowana aerodynamika zwiększa docisk na przedniej i tylnej osi oraz poprawia efektywność aerodynamiczną. W zależności od preferencji kierowcy i wybranego programu jazdy, dostępne są trzy różne konfiguracje aerodynamiczne:
„Autostrada” w programach jazdy „Race Safe”, „Race”, „EV” i „Indywidualny”: szczeliny są zamknięte, aktywne klapy na przednim dyfuzorze są rozciągnięte, a tylny spojler włącznie z klapą jest schowany.
„Tor” w programach jazdy „Race Plus” i „Strat 2” (oba tylko dozwolone na torze): klapy dyfuzora przedniego składają się, aby uformować kontur dyfuzora przedniego dla maksymalnej efektywności. Tylny spojler rozciąga się całkowicie, podobnie jak klapa tylna. Żaluzje są otwierane, aby zwiększyć docisk na przedniej osi i zwiększyć ujemne ciśnienie w nadkolach. Pojazd jest obniżany o 37 milimetrów na przedniej osi i o 30 milimetrów na tylnej osi. Skutkiem tych wszystkich działań jest to, że całkowity docisk zwiększa się nawet pięciokrotnie w porównaniu do programów jazdy drogowej, w zależności od prędkości.
„Race DRS” (System Redukcji Opór), można aktywować jednym naciśnięciem przycisku jak w Formule 1, w programach jazdy torowej: klapa tylnego spojlera całkowicie się chowa, a żaluzje są zamykane. Choć zmniejsza to docisk o około 20 procent, Mercedes-AMG ONE osiąga wysokie prędkości jeszcze szybciej. DRS może być dezaktywowane ręcznie lub automatycznie dezaktywowane, gdy kierowca hamuje lub gdy mierzone jest przyspieszenie boczne.
Wnętrze: Formuła 1 dla dwóch
Koncepcja projektu wnętrza podąża za funkcją na torze wyścigowym i wyraża się w radykalnym języku projektowania. W ten sposób technologia Formuły 1 może być autentycznie doświadczana na torze i na drodze. Tutaj również każdy detal ma swoją funkcję. „Brak stylizacji” to konsekwencja projektowa wynikająca z wymagań dotyczących tej maszyny do jazdy. Design stanowi syntezę rzeźbiarskiego języka form oraz bezkompromisowego designu wyścigowego. W odważnym minimalizmie wnętrza monokoku, redukowane komponenty są podkreślane i podkreślane pod względem designu i funkcji.
Ergonomicznie uformowane wnętrze ma miejsce dla dwóch pasażerów. Skulptura stałego fotela wyścigowego łączy estetycznie z przestrzenią na stopy, tworząc jedną jednostkę. Płynnie łączy się również z obszarem progów po bokach, stając się integralną częścią wysoko rzeźbiarskiego krajobrazu monokokowego. Oparcia foteli wyścigowych AMG można regulować w dwóch pozycjach: 25° i 30°. Kierownica jest elektrycznie regulowana, a mechanicznie regulowana skrzynka pedałów (w jedenastu kroku), aby kierowca mógł przyjąć optymalną pozycję do jazdy. Oparcie dla nóg pasażera również można regulować indywidualnie.
Środek tunelu to także funkcjonalna część struktury wsparcia z włókna węglowego. W pełni wkomponowuje się w rzeźbę siedzenia i podąża za zasadą minimalizmu swoją łagodnie wznoszącą się konturą. Wysokiej jakości schowek, zredukowana tablica przełączników oraz przycisk uruchamiania silnika tworzą jedną jednostkę. Schowek jest zaprojektowany z przezroczystą pokrywą. Dwa porty mini-USB dla zewnętrznych urządzeń audio zwiększają codzienną użyteczność. Przycisk Start/Stop jest wyraźnie umieszczony na tunelu i stanowi koniec kontrolek w kierunku przodu. Cylindryczna obudowa, wykonana z prawdziwego metalu, jest trzymana po bokach przez dwa wystające uchwyty, które organicznie wyłaniają się z podstawowej objętości tunelu.
Wnętrze z funkcjonalnymi elementami strukturalnymi
Smukły profil skrzydła deski rozdzielczej wydaje się lekki, jak gdyby unosił się w powietrzu. Jako funkcjonalny element strukturalny wzmacnia również monokok hipersamochodu. Dwa wysokorozdzielcze, stojące na wolno 10-calowe wyświetlacze z indywidualnymi grafikami Mercedes-AMG ONE są wykończone wysokiej jakości częściami z prawdziwego metalu i dostosowane do deski rozdzielczej. Wyświetlacz zestawu wskaźników znajduje się w lekko podwyższonej pozycji przed kierowcą. Monitor multimedialny po prawej stronie konsoli centralnej jest nachylony w stronę kierowcy. Podwójna jednostka wentylacyjna jest zawieszona pod centralnym ekranem niczym gondola. Ekran i dysze łączą się w jedną jednostkę i podkreślają purystyczną koncepcję designu. Dysze wentylacyjne powtarzają podstawowy prostokątny kształt wyświetlaczy.
Panele drzwi są wykonane z funkcjonalnego, wysokiej jakości włókna węglowego i płynnie integrują się z sportowym wnętrzem. Kaseta z solidnego metalu łączy kratki wentylacyjne i przełączniki elektrycznych szyb, które są zintegrowane jako głęboko wcięte prostokąty. Jak mięsień, kontur narysowany daleko do przodu w drzwiach biegnie w tył i tworzy przestrzeń dla charakterystycznej linii zewnętrznej okna.
Kierownica w stylu Formuły 1
W radykalnie zaprojektowanej i wysokiej jakości wyścigowej kierownicy, elementy sterujące i funkcjonalne są połączone z oryginalnymi komponentami samochodów wyścigowych, aby zapewnić bezpieczną obsługę w ekstremalnych sytuacjach jazdy. „Shift light” jest widoczny na górnej krawędzi koła kierownicy, jak to jest w zwyczaju w samochodach wyścigowych. Kierownica, która jest spłaszczona u góry i na dole oraz ma zintegrowany poduszkę powietrzną, oferuje dalsze elementy sportowe: dwa zintegrowane przyciski kierownicy AMG umożliwiają aktywację różnych funkcji bez konieczności odrywania rąk od kierownicy. Na przykład, programy jazdy, dziewięciostopniowa kontrola trakcji AMG, aktywacja DRS lub ustawienia zawieszenia.
Ekran zamiast lustra wewnętrznego, kolory i materiały z samochodu wyścigowego
Twórcy Mercedes-AMG pomyśleli również o codziennej użyteczności i dalszej wygodzie obsługi: klimatyzacja i elektryczne okna są już standardem, a system infotainment zapewnia płynne połączenie. Interfejs użytkownika jest zintegrowany jako autonomiczna koncepcja. Najważniejsze informacje są wyświetlane na drodze w linii wzroku nad kierownicą, aby kierowca nie był rozpraszany. Aby zapewnić optymalną widoczność wsteczną, mimo pionowego skrzydła z tyłu, lustro wewnętrzne zastąpiono ekranem. Wyświetla on obrazy w czasie rzeczywistym z systemu MirrorCam zintegrowanego z tyłem. Obudowa ekranu jest całkowicie zintegrowana z dachem i zawiera dalsze kontrolki.
Inspirowane samochodem wyścigowym Formuły 1, kontrasty materiałowe są również konsekwentnie i autentycznie kontynuowane w wnętrzu. Tutaj również odkryte włókno węglowe monokoku stanowi wspaniały kontrast z połączeniem materiałowym/kolorystycznym foteli w szarym skórze nappa magma i czarnej mikrofibry DINAMICA. Dzięki specjalnemu designowi wstawki w siedziskach wspomagają cyrkulację powietrza na plecach kierowcy. Żółte kontrastowe szwy dodają dodatkowych akcentów standardowo, ale dostępne są również inne kolory.