MG planowało poprawić swoją obecność w Europie i wprowadziło na rynek model MG4, crossovera elektrycznego, w 2022 roku, który powstał na nowo opracowanej platformie.
Brytyjska marka MG miała chwalebną przeszłość wyścigową, jednak po przejęciu przez SAIC zniknęła z rynku europejskiego, chociaż pozostała aktywna w Wielkiej Brytanii. Jednak po około dwóch dekadach, producent samochodów postanowił powrócić na Stary Kontynent.
Model opracowano na platformie MSP (Modular Scalable Platform) stworzonej przez SAIC i dokładnie przetestowano przez ponad 120 000 kilometrów przed jego wprowadzeniem do Europy. Jego crossoverowy kształt charakteryzował się ostrym przodem z agresywnym dolnym zderzakiem, który posiadał dwa boczne wloty powietrza oraz dolny grill potrzebny do chłodzenia akumulatora. Eliptycznie ukształtowane, wąskie reflektory i krótka przednia maska nadawały samochodowi sportowy wygląd. Mimo to, kształt hatchbacka oraz rzeźbione panele drzwiowe sugerowały, że jest to pojazd skierowany do rodzin.
Wnętrze samochodu wyposażono w nietypowy design deski rozdzielczej, z kontrolerem napędu zamontowanym na konsoli przypominającej półkę, która wystawała z centralnego panelu. Nad nią znajdował się unoszący się ekran informacyjny, który dostarczał informacji audio i nawigacyjnych, a dodatkowy ekran przed kierowcą wyświetlał standardowe dane o jeździe. Kierownica z płaskim dołem i górą inspirowana była samochodami wyścigowymi, a wysokie fotele z bocznymi podporami dawały wrażenie sportowego pojazdu.
Dzięki smukłemu akumulatorowi umieszczonemu pod podłogą, MG4 EV miał niski środek ciężkości. Był dostępny z akumulatorami o pojemności 51 kWh lub 64 kWh, co zapewniało zasięg odpowiednio do 350 i 450 km (155 lub 217 mil). Model oferowano z silnikami o mocy 125 kW lub 150 kW, napędzającymi tylne lub wszystkie cztery koła.
Nowy model, nowa platforma, nowa klasa: MG Motor wkrótce zadebiutuje w segmencie kompaktowych, w pełni elektrycznych hatchbacków z całkowicie nowym modelem MG4 Electric. To pierwszy model MG oparty na inteligentnej, nowej platformie MSP (Modular Scalable Platform), opracowanej przez macierzystą firmę MG, SAIC Motor. Szczególnie płaska bateria w MG4 Electric będzie początkowo dostępna w wersjach o pojemności 51 kWh i 64 kWh, umożliwiając zasięg do 450 kilometrów w cyklu WLTP. Nowy model MG przechodzi obecnie ostatnią fazę testów i ma trafić na rynek europejski w czwartym kwartale 2022 roku.
Nowy MG4 Electric oparty na nowo opracowanej platformie MSP wkracza do ważnego europejskiego segmentu C jako inteligentny wybór dla kierowców gotowych na elektryczny styl życia. Z długością 4,287 mm, szerokością 1,836 mm i wysokością zaledwie 1,504 mm, pięciodrzwiowy hatchback MG4 EV doskonale nadaje się do konkurencyjnego otoczenia. MG4 Electric oferuje komfortowe i przestronne wnętrze z wystarczającą ilością miejsca dla pięcioosobowej rodziny, zachowując jednocześnie smukłe i sportowe proporcje. Dodatkowo, zrównoważony rozkład masy 50:50 zapewnia lepsze prowadzenie, bardziej bezpośrednie reakcje kierownicy oraz szybsze pokonywanie zakrętów. W połączeniu z napędem na tylne koła, nowy MG4 Electric gwarantuje optymalne wrażenia z jazdy.
Niska wysokość pojazdu jest możliwa dzięki szczególnie płaskiej baterii. MG4 Electric wykorzystuje najpłaską baterię opracowaną przez SAIC Motor. Z wysokością zaledwie 110 mm, jest to najmniejsza bateria w swojej klasie. MG4 Electric będzie początkowo dostępny z pojemnością baterii 51 kWh i 64 kWh, co pozwoli na zasięg odpowiednio do 350 i 450 kilometrów, według cyklu WLTP.
Planowane są kolejne warianty MG4 Electric, jak również napęd na cztery koła. W przypadku większej baterii, silnik elektryczny przekazuje maksymalną moc 150 kW na tylną oś, a 125 kW w wersji z baterią 51 kWh. MG4 Electric przyspiesza od 0 do 100 km/h w mniej niż 8 sekund, a maksymalna prędkość wynosi 160 km/h.
Europejska premiera nowej platformy MSP
MG4 Electric przechodzi obecnie końcowe, 120 000-kilometrowe testy trwałości w różnych warunkach w Europie. To pierwszy model MG w Europie, który jest oparty na platformie MSP (Modular Scalable Platform) dla pojazdów elektrycznych, która została opracowana przez firmę macierzystą SAIC Motor.
Inteligentna, modułowa architektura oferuje wiele korzyści w zakresie elastyczności, wykorzystania przestrzeni, bezpieczeństwa, komfortu jazdy, oszczędności wagi oraz zaawansowanych technologii. Jej skalowalny design jest odpowiedni dla rozstawów osi od 2,650 do 3,100 mm, co pozwala na projektowanie różnych stylów nadwozia dla różnych segmentów na tej samej platformie, od hatchbacków i sedanów po SUV-y i vany. Modułowa, skalowalna platforma odgrywa zatem ważną rolę w strategii rozwoju MG w Europie.
Cudowny system baterii „ONE PACK”
„ONE PACK” to innowacyjnie zaprojektowana bateria. Dzięki ułożeniu ogniw bateryjnych w pozycji poziomej, minimalna wysokość baterii może osiągnąć branżowy rekord 110 mm, co skutkuje znacznym zwiększeniem efektywnego wykorzystania przestrzeni. W połączeniu z nowym systemem chłodzenia, bateria „ONE PACK” oferuje trzy główne zalety: ultra-wysoką integrację, ultra-długą żywotność oraz bezpieczeństwo z minimalnym ryzykiem przegrzania.
Pan Zhu Jun, zastępca głównego inżyniera SAIC Motor, mówi: „W systemie baterii „ONE PACK” opracowanym przez SAIC Motor, powierzchnia projekcji wszystkich baterii na Modułowej Skalowalnej Platformie jest taka sama; złącza związane z innymi komponentami są również identyczne. Zgodnie z tą koncepcją projektową, teoretycznie można łatwo osiągnąć baterie o pojemności od 40 kWh do 150 kWh. Może to spełnić potrzeby energetyczne modeli od klasy A0 do D, dając użytkownikom elastyczne i różnorodne opcje. Użytkownicy mogą najpierw kupić mniejszą baterię, a następnie wymienić i zaktualizować, gdy zajdzie potrzeba dłuższego zasięgu.”
Korzystając z projektu baterii „ONE PACK”, nowy MG4 Electric ma przewagę w swojej klasie pod względem przestrzeni wewnętrznej, wagi i bezpieczeństwa. Dzięki nowej architekturze, MG4 Electric oferuje więcej przestrzeni wewnętrznej w tych samych wymiarach zewnętrznych. Inżynierowie znacząco zredukowali wagę pojazdu, co jest niezwykle korzystne dla efektywności i właściwości jezdnych.
Gotowy na zaawansowane technologie
Architektura MSP i związane z nią komponenty są również przygotowane do wdrożenia zaawansowanej technologii. Na przykład, napięcie systemu wysokoefektywnej jednostki napędowej, która zawiera technologię ośmiowarstwowych zwojów oraz specjalne chłodzenie olejowe, może zostać podniesione z 400V do 800V, aby jeszcze szybciej ładować baterię w przyszłości.