Pod koniec 2022 roku Opel zaprezentował elektryczną wersję szóstej generacji Astry, zarówno w wersji kompaktowego hatchbacka, jak i kombi, tradycyjnie nazwanej Sports Tourer.
Po tym, jak Peugeot-Citroen przejął niemieckiego producenta samochodów od GM, marki zaczęły dzielić się platformami. W efekcie Opel otrzymał bazę EMP2, która była wykorzystywana do produkcji Peugeota 308, a Astra zaczęła być na niej budowana od 2021 roku. Później, w 2022 roku, zaprezentowano w pełni elektryczną wersję tego znanego pojazdu na europejskim rynku, w postaci Astry Electric oraz Astry Sports Tourer Electric.
Jednym z elementów, które nowy właściciel chciał zachować, była tożsamość marki, co było wyraźnie widoczne w przedniej części Astry. Tak zwany „Opel Visor” został przeniesiony z już wprowadzonego na rynek Opla Mokka. W przeciwieństwie do swojego brata napędzanego silnikiem IAC, wersja elektryczna nie miała tych samych wlotów powietrza z przodu, ponieważ nie były one potrzebne. Podobnie jak jego pięciodrzwiowy odpowiednik, Sports Tourer dzielił większość paneli nadwozia z pozostałymi wersjami Astry. Tylko tylny zderzak był nieco inny, z węższym dyfuzorem umieszczonym pod tylnym zderzakiem.
Wnętrze pojazdu zostało wyposażone w w pełni cyfrowy Pure Panel z dwoma dużymi 10-calowymi ekranami. Minimalistyczny design deski rozdzielczej oraz czyste linie konsoli centralnej były częścią filozofii projektowania Opla. Astra Sports Tourer Electric z 2023 roku nie utraciła żadnych możliwości ładunkowych, ponieważ akumulator został zamontowany pod podłogą. Dzięki temu oferowała 516 litrów (18,2 cu-ft) przestrzeni przy podniesionej tylnej kanapie oraz 1,553 litra (54,8 cu-ft) przy złożonych tylnych siedzeniach.
Rüsselsheim. Opel wkracza w nową, przełomową erę z nowym modelem Astra: dzisiaj producent z Rüsselsheim ujawnił pierwsze zdjęcia nowego Opel Astra Electric. Marka z „Blitz” prezentuje tym samym pierwszy w historii elektryczny model Astra z seryjnej produkcji, który zdobył tytuł bestsellerowego pojazdu klasy kompaktowej oraz został nagrodzony „Złotą Kierownicą 2022”[2]. Ale to nie wszystko: równocześnie z pięciodrzwiowym modelem elektrycznym, tradycyjna marka przedstawia również nowego Opla Astra Sports Tourer Electric, pierwszego całkowicie elektrycznego kombi od niemieckiego producenta.
„Astra Electric i Astra Sports Tourer Electric to prawdziwi pionierzy: Dzięki nowej wersji pięciodrzwiowej i kombi klienci będą mogli korzystać z codziennej użyteczności połączonej z komfortem i przede wszystkim z lokalnie bezemisyjną przyjemnością z jazdy. Tak rozumiemy sensowne 'Greenovation’ mobilności,” powiedział dyrektor generalny Opla, Florian Huettl. „Jednocześnie kontynuujemy naszą ofensywę elektryfikacyjną. Nowy Opel Astra Electric to ważny krok w kierunku przekształcenia się w całkowicie elektryczna markę w Europie.”
W przyszłości klienci Opla Astry będą mogli wybierać spośród większej liczby alternatyw napędowych niż w jakimkolwiek innym modelu z „Blitz”. Oprócz wysokoefektywnych silników spalinowych, Astra i Astra Sports Tourer są już dostępne w wersjach hybrydowych typu plug-in, w tym nowego modelu najwyższej klasy, Astra GSe. Wkrótce oferta napędów zostanie uzupełniona o elektryczny model Astra Electric, który będzie można zamawiać od wiosny 2023 roku.
Przyjemność z jazdy z odpowiedzialnością: Emocjonalna, codzienna użyteczność, lokalnie bezemisyjna
Nowy Opel Astra Electric oraz Opel Astra Sports Tourer Electric z pewnością zachwycą klientów. Jak wszystkie wersje Astry, wyróżniają się one nie tylko odważnym i zrozumiałym designem, ale także odpowiedzialnymi osiągami. Nowa Astra Electric oferuje czystą, lokalnie bezemisyjną przyjemność z jazdy. Elektryczny silnik generuje moc 115 kW/156 KM oraz imponujący moment obrotowy o wartości 270 niutonometrów – dostępny już od pierwszego naciśnięcia pedału gazu, co zapewnia dynamiczne starty i przekonującą przyspieszenie. Podczas gdy wiele innych elektrycznych samochodów ogranicza prędkość do 150 km/h lub 160 km/h, nowa Astra Electric ma prędkość maksymalną wynoszącą 170 km/h. W zależności od preferencji jazdy, kierowcy Astry Electric mogą wybierać spośród trzech trybów: Eco, Normal i Sport.
Energia jest magazynowana w baterii litowo-jonowej o pojemności 54 kWh. 102 ogniwa są umieszczone w 17 modułach, co pozwala nowemu modelowi Astra Electric przejechać lokalnie bezemisyjnie do 416 kilometrów zgodnie z WLTP1. Inżynierowie przywiązywali dużą wagę do efektywnego pakowania i zdołali osiągnąć wzorcowy zasięg przy kompaktowych rozmiarach baterii. Nowa Astra Electric zużywa zaledwie 12,7 kWh energii na 100 kilometrów (14,9 kWh według WLTP3), co czyni ją nie tylko idealnym, efektywnym pojazdem do codziennego użytku, ale także doskonałym towarzyszem w dłuższych podróżach – zarówno w wersji pięciodrzwiowej, jak i jako kombi Sports Tourer. Nawet gdy elektryczna Astra wymaga naładowania, wystarczy krótki „pit stop” na stacji ładowania. Astra Electric może być naładowana do 80 procent pojemności baterii w około 30 minut w 100 kW stacji szybkiego ładowania prądu stałego. Dodatkowo, elektryczna Astra jest standardowo wyposażona w trójfazową ładowarkę pokładową o mocy 11 kW, przeznaczoną do użytku w domowych gniazdkach.
Baterie są praktycznie umieszczone w podwoziu – dzięki czemu nie traci się miejsca dla pasażerów i bagażu wewnątrz. Nawet przy podniesionych tylnych siedzeniach, Astra Sports Tourer Electric oferuje 516 litrów przestrzeni bagażowej w bagażniku – po złożeniu siedzeń objętość wzrasta do 1.553 litrów. Inną zaletą jest niskie umiejscowienie baterii, co zapewnia Astrze Electric i Astrze Sports Tourer Electric bezpieczne i solidne prowadzenie na drodze, co jest typowe dla Opla.
Wewnątrz i na zewnątrz: Intensywne doświadczenie mobilności elektrycznej z Astrą Electric
Wnętrze zapewnia również wyjątkowe doznania z jazdy: ergonomiczne fotele Active Sport, dostępne opcjonalnie w Alcantarze, oferują kierowcom i pasażerom Astry Electric najwyższy poziom komfortu siedzenia w stylu Opla. Fotele, które otrzymały certyfikat Aktion Gesunder Rücken e.V. (AGR; Kampania na rzecz Zdrowszych Pleców), zapewniają doskonałą stabilność boczną oraz szeroki zakres regulacji ręcznej i elektrycznej. Dzięki temu kierowca czuje się jeszcze bardziej zintegrowany z pojazdem i doświadcza unikalnego uczucia przy kierownicy.
W pełni cyfrowy Pure Panel z dwoma dużymi 10-calowymi ekranami panoramicznymi przenosi kierowcę do nowoczesnego kokpitu. Najnowsza generacja intuicyjnego interfejsu człowiek-maszyna wyświetla wszystkie ważne funkcje, takie jak stan naładowania baterii czy zasięg, podczas gdy istotne ustawienia, takie jak klimatyzacja, można łatwo dostosować za naciśnięciem przycisku. A dzięki dużemu wyświetlaczowi E-HUD i naturalnemu rozpoznawaniu głosu, oczy kierowców mogą pozostawać skupione na drodze i sytuacji na drodze. Liczne systemy wspomagające, od ostrzeżenia przed kolizją z przodu z automatycznym hamowaniem awaryjnym po aktywne utrzymywanie pasa ruchu, wykrywanie senności, ostrzeżenie o ruchu poprzecznym z tyłu oraz półautomatyczne zmiany pasa ruchu, są zgrupowane w nowym systemie Intelli-Drive 2.0 i dodatkowo zwiększają bezpieczeństwo – podobnie jak wiodące w klasie adaptacyjne oświetlenie Intelli-Lux LED® Pixel Light z 168 elementami LED.