Mercedes-Benz i Geely podpisały umowę, w ramach której niemiecki producent samochodów zaprojektował model smart #1, a chiński producent opracował podzespoły dla tego rewolucyjnego crossovera.
Choć nie był to przełomowy produkt, to jednak stanowił wielką zmianę dla niemieckiej marki. Przed modelem #1, smart produkował tylko modele ForTwo i FourFour, samodzielnie lub we współpracy z Renaulem lub Mitsubishi. Dlatego #1 był zupełnie nowym początkiem, a dodatkowo elektrycznym.
Z przodu, reflektory w kształcie litery Y, skierowane ku środkowi przedniego pasa, były połączone LEDowym paskiem. Na dolnej części panelu frontowego, producent umieścił szeroką kratkę o wzorze przypominającym siatkę. Po bokach znajdowały się dwa wloty powietrza, które kierowały je ku bokom pojazdu, aby poprawić aerodynamikę. W profilu, samochód różnił się od pojazdu koncepcyjnego zaprezentowanego we wrześniu 2021 roku, gdyż miał standardowe drzwi zawiasowe z przodu i z tyłu. Prototyp był zaprezentowany z drzwiami otwieranymi do tyłu dla pasażerów tylnych. Z tyłu, pochylona ku przodowi klapa bagażnika przypominała drugą generację modelu FourFour. Na koniec, światła tylne nawiązywały kształtem do przednich reflektorów.
Wnętrze samochodu przyjęło minimalistyczny design z prostymi liniami i zaokrąglonymi powierzchniami. Na górze centralnej konsoli zamontowano 12,8-calowy ekran dotykowy dla systemu informacyjno-rozrywkowego, a przed kierowcą znajdował się mały 9,2-calowy wyświetlacz LCD do panelu instrumentów, elegancko wkomponowany w deskę rozdzielczą. Ponieważ smart był w połowie własnością Mercedes-Benz, zastosowano w nim materiały wysokiej jakości. Wzmocnione przednie siedzenia mogły być zamówione z sztuczną skórą. Z tyłu, kanapa była odpowiednia dla trzech pasażerów dzięki płaskiej podłodze. Natomiast bagażnik był mały, oferując jedynie 273 litry (9,6 stopy sześciennej) pojemności, a frunk mógł pomieścić dodatkowe 15 litrów (0,5 stopy sześciennej) przestrzeni ładunkowej.
Jeśli chodzi o napęd, producent oferował na początku sprzedaży jedną wersję, z silnikiem o mocy 272 PS (268 KM) zasilanym akumulatorem o pojemności 66 kWh.
Stworzony jako towarzysz mobilności, który dostosowuje się do potrzeb użytkownika, smart #1 świetnie wpasowuje się w każde otoczenie, niezależnie czy jest to pulsujące miasto jak Lizbona, czy kręta droga w górzystym wybrzeżu. smart #1 to pierwszy w nowej linii inteligentnych samochodów, który zmienia sposób, w jaki użytkownicy doświadczają mobilności zaraz po wejściu do pojazdu.
Od 15 lat prowadzi program testów elektrycznych, a w 2020 roku stał się pierwszym uznanym producentem samochodów, który przeszedł całkowicie na elektryczność. smart łączy swoje wyjątkowe know-how w dziedzinie mobilności elektrycznej z pionierskim, premium designem Mercedes-Benz oraz zaawansowaną inżynierią platformy SEA Geely, aby dostarczyć nową generację mobilności już dziś.
Gotowy do miejskiego otoczenia
Model #1 kontynuuje dziedzictwo marki smart, oferując wyjątkowe wykorzystanie przestrzeni i pionierskie podejście do mobilności w miastach. O długości 4,27 m, oferuje znakomitą ilość miejsca i elastyczności w kompaktowych wymiarach. Idealnie nadaje się do miejskiego otoczenia, zapewnia również bezproblemowe podróże na długich dystansach, zasięgiem do 440 km, łatwymi rozwiązaniami do ładowania w trakcie podróży oraz mocą ładowania DC wynoszącą 150 kW. W połączeniu z wysokim poziomem łączności, smart #1 oferuje idealne rozwiązanie mobilności dla nowoczesnych miejskich klientów.
Tak wszechstronny, jak ich użytkownicy, seria smart #1
W zgodzie z dostosowywalnym, skoncentrowanym na kierowcy doświadczeniem, smart #1 będzie dostępny w różnych wersjach, które idealnie dopasują się do potrzeb i stylu życia właściciela. Oprócz dobrze wyposażonej edycji Launch Edition, zaprezentowanej na światowej premierze na początku tego roku, smart #1 wkrótce będzie dostępny w kilku różnych wariantach: Pro+, Premium i BRABUS.
Dirk Adelmann, CEO smart Europe: „smart #1 ostatecznie rozpoczyna swoją podróż, by stać się integralną częścią zrównoważonej przyszłości mobilności. Z nadchodzącym rozpoczęciem przedsprzedaży, nasza bezpośrednia do klienta strategia również wchodzi w życie. Teraz nasi klienci mogą wybrać wersję #1, która najlepiej odpowiada ich potrzebom i zdefiniować sposób posiadania lub użytkowania pojazdu. Naprawdę czekamy na pozytywny wpływ, jaki możemy mieć w branży w ogóle, a w codziennym życiu naszych klientów w szczególności.”
Przedsprzedaż tuż za rogiem
Przedsprzedaż samochodów z kierownicą po lewej stronie dla kluczowych europejskich rynków rozpocznie się w październiku 2022, a pierwsze pojazdy trafią do klientów na początku 2023 roku. W Wielkiej Brytanii przedsprzedaż edycji Launch Edition będzie możliwa od stycznia 2023 i będzie ściśle ograniczona do 100 pojazdów. Przedsprzedaż modeli Pro+, Premium i BRABUS rozpocznie się w II kwartale 2023, a pierwsze dostawy dla klientów planowane są na III kwartał.
Yifeng Tan, szef Connected Cars and Products w smart Europe: „Jesteśmy bardzo dumni z tego, co osiągnęliśmy z smart #1. Nawet model podstawowy oferuje szeroki zestaw funkcji, które normalnie kojarzone są z luksusowymi samochodami. Dzięki naszym różnym modelom, przygotowaliśmy naszą listę funkcji w bardzo atrakcyjne pakiety, które oferują wyjątkowe standardowe wyposażenie oraz możliwość dostosowania samochodu do osobistych gustów i stylu życia właścicieli.”
Oprócz funkcji, które są już dostępne w linii Pro+, takich jak szeroki wachlarz systemów asystujących kierowcę, kamera 360 stopni, inteligentna asystentka głosowa, oświetlenie LED i zautomatyzowany bagażnik, linia Premium oferuje system audio od Beats, Head-Up Display (HUD), reflektory LED CyberSparks+ oraz automatyczną pomoc w parkowaniu. Model #1 BRABUS przechodzi z napędu na dwa koła na napęd na cztery koła, oferując jeszcze więcej unikalnych wpływów BRABUS w całym samochodzie.
Nowy rozdział smart x BRABUS
Model #1 otwiera całkiem nowy rozdział dla smart i BRABUS, podnosząc ich partnerstwo na wyższy poziom. smart #1 BRABUS oznacza kamień milowy pełnej integracji unikalnego stylu BRABUS w gamie produktów smart na poziomie produkcji, co czyni go dostępnym dla jeszcze większej liczby osób.
Oprócz dynamicznego wyglądu, wydajność smart #1 BRABUS również zyskuje na poprawie. Standardowa moc 200 kW wzrasta do 315 kW, podczas gdy moment obrotowy zwiększa się z 343 Nm do 543 Nm przy napędzie na cztery koła, aby zapewnić przyczepność i wspierać przyspieszenie. Połączone ze specjalnie skalibrowanym trybem jazdy BRABUS, skutkuje to jeszcze bardziej ekscytującym doświadczeniem za kierownicą, uwalniając pełny potencjał samochodu, osiągając niesamowite przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,9 sekundy.
Kai Sieber, szef designu smart: „smart #1 BRABUS doskonale wpisuje się w długotrwałe, udane partnerstwo między tymi dwoma markami. Projekt będzie wyraźnie odróżniał się od innych wariantów #1 dzięki zestawowi karoserii z inspirującymi wydajnością, wyrazistymi spojlerami z przodu i z tyłu oraz specyficznymi progami. Dedykowane felgi, typowe czerwone akcenty BRABUS na zewnątrz oraz specyficzna linia wnętrza dopełniają samochód.”
Constantin Buschmann, CEO BRABUS: „Dla nas w BRABUS współpraca z marką smart jest całkowicie naturalna, ponieważ obie marki nieustannie kwestionują status quo, aby dalej rozwijać swoje marki i produkty. W przypadku #1 wciąż przesuwamy granice naszego partnerstwa, aby zintegrować istotę BRABUS w bardzo zdolnym samochodzie i nowoczesnym koncepcie mobilności, który jest dostępny dla szerokiego grona odbiorców. Jesteśmy bardzo zadowoleni z rezultatu i uważamy, że #1 to więcej niż godny punkt wyjścia dla nowej ery naszej wspaniałej współpracy z marką smart w przyszłości.”
inteligentne połączenia, które okazują się być samochodem
Łączenie ludzi, miejsc i doświadczeń to istota mobilności. Model #1 został stworzony, aby dokładnie to osiągnąć poprzez immersyjne i czyste doświadczenie jazdy, które pomaga kierowcy skupić się na tym, co naprawdę ważne, oferując wsparcie, pomoc oraz wszelkie wygody, których pragnie i potrzebuje.
Użytkownicy korzystają z doskonałej równowagi między technologią a człowiekiem w samochodzie, zapewnionej dzięki współpracy z ECARX, ekspertem w zakresie integracji oprogramowania i sprzętu. Ta potężna współpraca napędza transformację pojazdów w w pełni zintegrowane urządzenia informacyjne, komunikacyjne i transportowe. smart #1 to pierwszy wspólny projekt, który redefiniuje doświadczenie użytkownika w płynny, efektywny i przyjemny sposób.
Nowa łatwość w posiadaniu samochodu