Toyota zaprezentowała model Prius 2023 w listopadzie 2022 roku na rok modelowy 2023, a samochód udowodnił, że w końcu osiągnął dojrzałość, oferując przyzwoite osiągi.
Kiedy japoński producent samochodów wprowadził pierwszą generację Priusa w 1997 roku, auto zyskało uznanie za swoją oszczędność paliwa. Z drugiej strony, nikt nie chwalił osiągów ani designu samochodu. Był to brzydkie kaczątko w rodzinie Toyoty. Kolejne generacje zaczęły wyglądać nieco lepiej, ale nadal były w tyle za innymi producentami pod względem stylu. W czwartej generacji Priusa hybryda zyskała napęd na wszystkie cztery koła i nawet wersję plug-in. Jednak nawet to nie mogło zadowolić klientów, którzy woleli poczuć mocny zastrzyk energii, gdy naciskali na pedał gazu. W piątej generacji Toyota wreszcie dostarczyła pojazd, który mógł spełnić wszystkie oczekiwania klientów, a nawet więcej.
Centrum stylizacji Toyoty wyglądało na odpowiednio sfinansowane, a projektanci zaprojektowali Priusa tak, aby odpowiadał wyglądowi jego konkurentów. Jego C-kształtne reflektory LED i przedni zderzak wydawały się inspirowane filmami sci-fi. Smukła górna krata ledwo przepuszczała powietrze, a logo producenta przesunięto wyżej. Na dolnej części, w zderzaku, Toyota umieściła szerszy wlot powietrza ozdobiony srebrnym wykończeniem, w zależności od wersji.
Z profilu, płynne linie nadwozia doprowadziły do współczynnika oporu powietrza wynoszącego zaledwie 0,27, co było poniżej osiągów niektórych poprzedników. Wznosząca się maska i panoramiczna szyba przednia kontynuowały ostry przód. W przeciwieństwie do poprzednich generacji, kabina miała przód przesunięty w stronę tyłu, z zakrzywioną linią dachu i opadającym tyłem dla klapy bagażnika. Dodatkowo klienci mogli zamówić Toyotę Priusa 2023 z podwójnymi oknami dachowymi, co było kontynuacją pomysłu z nieistniejącego modelu Prius V (MPV). Po bokach samochód miał standardowe uchwyty do drzwi przednich, podczas gdy uchwyty do drzwi tylnych były ukryte w słupkach C. W rezultacie Prius 2023 wyglądał jak czterodrzwiowe coupe. Dodatkowo producent zrezygnował z 15-calowych obręczy aluminiowych; najmniejsze miały 17 cali (w wersji LE) i 19 cali dla wersji XLE oraz Limited.
Po dekadach umieszczania wyświetlacza wielofunkcyjnego (panelu instrumentów) na środku deski rozdzielczej, bliżej szyby, Toyota przeniosła go przed kierowcę, jak w innych samochodach. Był on również znacznie bardziej zaawansowany i nie miał już wyglądu z lat 80., z LED-ami tak jak wcześniej. Wyświetlacz TFT informował kierowcę o istotnych danych dotyczących pojazdu, a poziomy ekran dotykowy znajdował się na szczycie centralnej konsoli. Foteliki przednie były wystarczająco wyprofilowane, aby zwiększyć pewność pasażerów co do zdolności pokonywania zakrętów. Z tyłu Toyota umieściła dzieloną kanapę, co powiększyło przestrzeń bagażową.
Jednak największa aktualizacja samochodu znajdowała się pod jego „skórą”. Toyota wykorzystała drugą generację platformy TNGA-C, która bazowała na przednich kolumnach McPhersona i tylnej zawieszeniu podwójnym wahaczem. W przeciwieństwie do swoich poprzedników, Prius 2023 miał akumulator umieszczony pod tylnymi siedzeniami, co przyczyniło się do obniżenia środka ciężkości. Toyota oferowała samochód z różnymi układami napędowymi, w zależności od rynku. Te przeznaczone dla Kanady miały standardowe systemy e-AWD, podczas gdy w innych krajach samochód był wyposażony w napęd na przednie koła, a e-AWD był opcją. Moc wzrosła z poprzednich 123 KM (121 hp) do imponujących 223 KM (220 hp) w wersjach e-AWD. Ten model z najwyższej półki mógł przyspieszyć od zera do 100 km/h (0-62 mph) w 6,7 sekundy, co stanowiło znacznie lepszą wartość niż 10+ sekund, które oferował jego poprzednik.
Toyota po raz pierwszy globalnie zaprezentowała nowego Priusa, którego modele hybrydowe HEV zadebiutują zimą 2022 roku, a modele hybrydowe Plug-in PHEV wiosną 2023 roku.
Z hasłem „Na czas na XXI wiek”, Prius zadebiutował w 1997 roku jako pierwszy na świecie masowo produkowany samochód hybrydowy. W drugiej generacji wprowadzono charakterystyczną sylwetkę monoform i uzyskano jeszcze lepszą efektywność paliwową dzięki wprowadzeniu rozwiniętego systemu hybrydowego Series Parallel (THSII). Trzecia generacja Priusa wprowadziła silnik o większej pojemności 1,8 litra oraz bardziej wydajny system hybrydowy, co przyczyniło się do poprawy zarówno efektywności paliwowej, jak i osiągów jazdy. Czwarta generacja Priusa po raz pierwszy skorzystała z platformy Toyota New Global Architecture (TNGA), co pozwoliło na poprawienie osiągów ekologicznych oraz na rozwinięcie doświadczeń związanych z prowadzeniem pojazdu.
Termin „prius” oznacza w łacinie „iść naprzód”; w ciągu 25 lat od swojego debiutu Prius prowadził rozwój hybryd HEV jako nowoczesny ekologiczny samochód o wyjątkowej efektywności paliwowej. Całkowita liczba sprzedanych Priusów na całym świecie osiągnęła około 5,05 miliona egzemplarzy, co odpowiada redukcji emisji CO2 o co najmniej 82 miliony ton do marca 2022 roku. Chociaż system hybrydowy rozpoczął swoje istnienie w Priusa, obecnie niemal każdy model, od samochodów kompaktowych po SUV-y, minivany i pojazdy użytkowe, ma swoją hybrydową wersję, którą ceni i lubi niezliczona liczba klientów.
Prius odegrał kluczową rolę w popularyzacji hybryd, a obecne rozpowszechnienie HEV w różnych modelach oznacza, że nadszedł nowy etap.
Zespół deweloperski zdecydował się na nowy początek, aby przyjrzeć się nowym potrzebom Priusa w kontekście jego popularności w nadchodzących 25 latach. Z pragnieniem odnowienia Priusa i przekazania atrakcyjności samochodów hybrydowych szerszej publiczności stworzono koncepcję Hybrid Reborn.
Branża motoryzacyjna przechodzi transformację, która zdarza się raz na sto lat, w ramach której rozwijane są nowe, nowoczesne systemy napędowe. Aby Prius HEV mógł nadal być samochodem wybieranym przez kolejne pokolenia, nowy Prius wymagał czegoś więcej niż tylko swojej podstawowej siły tkwiącej w byciu ekologicznym pojazdem. Dlatego został stworzony jako ekscytujący pakiet z modnymi wzorami, które użytkownicy pokochają od pierwszego wejrzenia, oraz z zachwycającymi osiągami podczas jazdy.
Po Japonii nowy Prius zadebiutuje w Ameryce Północnej, Europie i w wielu innych krajach na całym świecie. Będzie również dostępny w Japonii za pośrednictwem usługi subskrypcyjnej KINTO.
Sportowa stylizacja nadwozia przyciągająca zmysły
Zachowując charakterystyczną sylwetkę monoform oryginalnego Priusa, nowy Toyota Prius odrodził się z jeszcze bardziej stylowymi proporcjami dzięki niskiemu środkowi ciężkości oraz dużym, 19-calowym kołom na drugiej generacji platformy TNGA.
Prosta, ale rzeźbiona karoseria wyraża radość, która odwołuje się do zmysłów, oraz uniwersalną urodę, która pozostanie popularna w przyszłości.
Frontowy design przypominający rekina młota osiąga wysoki poziom równowagi pomiędzy funkcjonalnością a stylem, podczas gdy tylna część pojazdu oferuje tylne lampy łączone, które rozciągają się poziomo w lewo i prawo, podkreślając zaawansowany wygląd Priusa.
Wnętrze, które łączy „przyjemność z jazdy” z „wyrafinowaniem”
Koncepcja „architektury wyspy” osiąga przestronne wnętrze o niskim poziomie stresu z kokpitem, który ułatwia skupienie się na jeździe. Całość wnętrza oferuje intuicyjną obsługę oraz przyjemne doświadczenia z prowadzenia.
Wnętrze utrzymane jest w czarnych tonach, a panel wskaźników i przeszycia foteli są doskonale skoordynowane. Wnętrze osiąga równowagę pomiędzy sportowym charakterem a nowym wyrafinowaniem.
Panel wskaźników wykorzystuje pierwszy z oświetlonych systemów ostrzegawczych Toyoty. Oprócz zapewnienia ambientowego oświetlenia podkreślającego wnętrze, ta nowa funkcja powiązana z systemem Toyota Safety Sense jest wkomponowana w stylizację. Ostrzega kierowcę o wykrytych obiektach za pomocą migających świateł przed uruchomieniem ostrzeżeń dźwiękowych, co tworzy bardziej uspokajające doświadczenie jazdy.
Kolorystyka, która łączy sportowy wygląd z elegancją
Dostępnych jest osiem kolorów nadwozia, w tym dwa nowo opracowane kolory podstawowe: Popielaty oraz Musztardowy, które tworzą sportowe wrażenie. Sportowa i wyrafinowana koordynacja kolorów wnętrza dodaje kolorów do codziennego życia klientów.
System hybrydowy Plug-in o pojemności 2,0 litra
Nowy Prius jest wyposażony w pierwszy w Toyocie system hybrydowy Plug-in o pojemności 2,0 litra, który oferuje znacznie poprawioną akcelerację i ciszę w porównaniu do poprzedniego modelu. Połączenie silnika Dynamic Force o wysokiej wydajności i akumulatorów litowo-jonowych o wysokiej mocy osiąga maksymalną moc systemu do 164 kW (223 KM) przy zachowaniu tego samego poziomu efektywności paliwowej, co w poprzednim modelu. Ta wersja charakteryzuje się znakomitymi osiągami dynamicznymi, z przyspieszeniem odpowiadającym PHEV, osiągającym 0-100 km/h w 6,7 sekundy.
Zasięg jazdy w trybie EV jest o około 50% wyższy niż w poprzednim modelu. Oznacza to, że dzięki poprawionej wydajności akumulatora nowy Prius może działać w trybie EV przez większość codziennych jazd. Posiada również tryb „Mój pokój”, który pozwala użytkownikom cieszyć się klimatyzacją oraz systemem audio z zewnętrznego źródła zasilania, włączając zasilanie podczas ładowania, co czyni wnętrze jeszcze bardziej komfortowym.
W wersji PHEV pakiet akumulatorów znajduje się pod tylnym siedzeniem, zamiast w przestrzeni bagażowej, co obniża środek ciężkości nowego Priusa oraz zwiększa pojemność bagażnika. Dzięki tym cechom osiągnięto równowagę pomiędzy sportowymi osiągami a łatwością użytkowania.
System hybrydowy Series Parallel o pojemności 2,0 litra / 1,8 litra
Ta wersja nowego Priusa korzysta z najnowszego systemu hybrydowego Series Parallel. Oferuje satysfakcjonującą akcelerację oraz responsywną jazdę w pojeździe, który reaguje zgodnie z oczekiwaniami, zachowując ten sam poziom efektywności paliwowej, co poprzedni model. Maksymalna moc systemu wynosi 144 kW (193 KM) w wersji 2,0 litra, co jest 1,6 razy wyższe niż w poprzednim modelu, osiągając odpowiednie osiągi dynamiczne dla sportowego nowego Priusa.
Ta wersja posiada najnowszy system E-Four. Wykorzystując silnik o wysokiej wydajności oraz inne cechy, oferuje lepsze osiągi na wzniesieniach na nawierzchniach o niskim tarciu, takich jak drogi pokryte śniegiem, oraz większą stabilność podczas zakrętów.
Druga generacja platformy TNGA
Druga generacja platformy TNGA została opracowana jako ciągłe doskonalenie dojrzałej platformy TNGA, aby uzyskać ekscytujący wygląd i osiągi jazdy nowego Priusa, co pozwala na obniżenie środka ciężkości i zastosowanie dużych opon.
Dodatkowe wzmocnienia w całym nadwoziu zwiększyły sztywność i poprawiły ciszę. System zawieszenia wykorzystuje z przodu układ MacPhersona, a z tyłu układ podwójnych wahaczy, co zapewnia stabilność w czasie jazdy na prostych odcinkach, responsywność odpowiadającą intencjom kierowcy w zakrętach oraz łatwość w śledzeniu linii. W połączeniu z najnowszymi napędami zapewnia fascynujące osiągi podczas jazdy.
Toyota Safety Sense
Toyota Safety Sense, najnowszy pakiet aktywnego bezpieczeństwa z zaawansowanymi i ulepszonymi funkcjami, jest standardem w każdej nowej wersji Priusa. Zakres wykrywanych obiektów został jeszcze bardziej rozszerzony, co umożliwia jazdę w przyjemny sposób, z poczuciem bezpieczeństwa.
Toyota Teammate
Nowy Prius jest wyposażony w system Advanced Park (z funkcją zdalnego sterowania), zaawansowany system wsparcia w prowadzeniu. Umożliwia łatwe automatyczne parkowanie oraz wyjazd z miejsc parkingowych w różnych sytuacjach parkingowych, a dzięki operacji z zewnątrz pojazdu za pomocą dedykowanej aplikacji na smartfony, samochód może również wjeżdżać i wyjeżdżać z miejsc parkingowych zdalnie.
Bezpieczna i uspokajająca jazda
Nowy Prius jest wyposażony w jednooczny aparat Toyoty Safety Sense z przodu, tylną kamerę do cyfrowego wewnętrznego lustra oraz rejestrator jazdy w pojeździe. Ta konfiguracja ma schludny wygląd, bez wrażenia montażu kamer i przewodów. Dane są przechowywane w ECU, aby uniknąć uszkodzenia danych oraz innych problemów związanych z kartami SD i prawidłowo zarządzać ważnymi danymi z kamery.
Ten model jest wyposażony w dwa gniazda zasilania akcesoryjnego 100 VAC / 1 500 W; jedno z tyłu centralnej konsoli, a drugie w przestrzeni bagażowej. Użytkownicy mogą wybrać tryb zasilania zewnętrznego BEV, który korzysta tylko z energii z akumulatora bez uruchamiania silnika, lub tryb zasilania zewnętrznego HEV, który ładowałby akumulator z silnika, jeśli pozostała moc jest zbyt niska. W standardzie dostępny jest również zewnętrzny adapter zasilania elektrycznego, dzięki czemu zasilanie zewnętrzne jest możliwe przy zamkniętych oknach, aby zapobiec dostawaniu się deszczu i owadów do samochodu podczas użytkowania.