Vauxhall zaprezentował najsilniejszą wersję modelu Grandland pod koniec 2022 roku, oferując klientom crossovera o mocy 300 KM (296 hp) z napędem na wszystkie koła.
Wprowadzenie wersji sportowej do oferty crossovera może być dobrym pomysłem dla producenta premium, ale stworzenie takiego pojazdu przez Vauxhall było nietypowe. Jednak brytyjski producent, który teraz znajdował się pod skrzydłami Stellantis, mógł to zrobić, aby zaprezentować model flagowy, który poprawiłby wizerunek marki. Nagle Vauxhall przestał być postrzegany jako przeciętny pojazd na brytyjskich drogach.
Mimo że większość elementów nadwozia dzielił z regularnym modelem Grandland 2022, wersja GSe zyskała wyraźnie zmieniony przód, ozdobiony czarnymi detalami na dolnych wlotach powietrza. Dodatkowo, producent zaproponował ulepszony design dolnego grilla, który charakteryzował się siatką o heksagonalnym wzorze zamiast poziomych listew. Z tyłu Vauxhall zainstalował nowy spojler dachowy. Aby jeszcze bardziej podkreślić sportowy charakter samochodu, Vauxhall zamontował zestaw 19-calowych kół ze stopów lekkich.
Wewnątrz pojazdu znajdował się nowy projekt deski rozdzielczej z dwoma wyświetlaczami. Ekran dotykowy umieszczony na szczycie środkowej konsoli był przeznaczony dla systemu infotainment, natomiast do 10-calowy wyświetlacz LCD przed kierowcą pełnił rolę panelu instrumentów. Podobnie jak w poprzedniku, fotele uzyskały certyfikat od „Aktion Gesunder Rücken e.V.” (kampania na rzecz zdrowych pleców) za swoją ergonomiczną formę. Na konsoli środkowej umieszczono selektor biegów do automatycznej skrzyni biegów, który przypominał ten zamontowany w Peugeocie 3008.
Pod maską producent zamontował turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra, który generował 200 KM (198 hp), wspomagany przez elektryczny silnik o mocy 110 KM (109 hp), napędzający tylne koła.
Vauxhall otworzył zamówienia na modele Astra GSe i Grandland GSe. Ceny w nowej gamie GSe zaczynają się od 40 550 funtów dla modeli Astra GSe, a pierwsze dostawy do klientów przewidziane są na wczesne lato. Model Astra Sports Tourer GSe trafi do sprzedaży latem.
GSe oznacza Grand Sport Electric i jest nową submarką wydajnościową Vauxhalla, łączącą elektryczną moc z dynamicznym prowadzeniem i stylowym wyglądem. Każdy z modeli GSe ma unikalne ulepszenia stylistyczne zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz, a także wzbogacone elektryczne napędy oraz poprawioną obsługę dzięki ulepszonym zawieszeniom i układom kierowniczym.
Astra GSe & Astra Sports Tourer GSe
Zarówno Astra GSe, jak i Astra Sports Tourer GSe wyróżniają się stylowymi ulepszeniami, które pomagają im zwrócić uwagę na drodze. O 10 mm obniżony profil dzięki zmodyfikowanemu zawieszeniu i tłumieniu oraz 18-calowe koła „Commodore” nadają pojazdom charakterystyczny wygląd, a czarny dach i czarne logo Griffina również się pojawiają. W środku znajdują się fotele sportowe wykończone Alcantarą®, certyfikowane przez niemiecką organizację AGR (‘Aktion Gesunder Rücken’ lub ‘Kampania na rzecz zdrowszych pleców’), a także skórzana kierownica specyficzna dla modelu GSe.
W modelach Astra GSe i Astra Sports Tourer GSe zawieszenie zostało wzmocnione o 11% sztywniejszymi sprężynami, a także wyposażono w technologię Frequency Selective Damping (FSD) od specjalistów KONI, co dodatkowo poprawia komfort jazdy i prowadzenie.
Układ kierowniczy również został przestrojony, aby dostarczać 9% szybszą reakcję, co zapewnia sportowe odczucia, a elektroniczna kontrola stabilności (ESC) jest ustawiona na późniejsze załączanie.
Modele Astra GSe i Astra Sports Tourer GSe oferują technologię Intelli-Drive z systemem ostrzegania o kolizji z przodu oraz aktywnym hamowaniem awaryjnym z wykrywaniem pieszych. W wyposażeniu znajdziemy również detektor senności, ostrzeżenie o opuszczeniu pasa ruchu oraz asystenta znaków drogowych, a także ostrzeżenie o ruchu poprzecznym i martwym polu oraz automatycznego asystenta prędkości z funkcją zatrzymania.
Zarówno Astra GSe, jak i Astra Sports Tourer GSe oferują ulepszone osiągi dzięki hybrydowemu napędowi plug-in, który był obecny w standardowej gamie modeli. Oba modele są napędzane silnikiem benzynowym o mocy 180 KM i pojemności 1.6 litra, połączonym z elektrycznym silnikiem o mocy 81.2 kW (110 KM), co daje łączną moc 225 KM i maksymalny moment obrotowy 360 Nm. Dzięki akumulatorowi o pojemności 12.4 kWh, modele Astra GSe osiągają do 40 mil zasięgu elektrycznego, podczas gdy Astra Sports Tourer uzyskuje 39 mil na jednym ładowaniu. Przy emisji na poziomie zaledwie 25 g/km CO2 i 26 g/km CO2, modele Astra GSe i Astra Sports Tourer GSe kwalifikują się do stawki Benefit-in-Kind wynoszącej tylko 8% i 12%, odpowiednio.
Ceny modelu Astra GSe zaczynają się od 40 550 funtów – tylko o 150 funtów więcej niż Astra Ultimate Plug-in Hybrid, na którym jest oparty, mimo dodatkowej wydajności, prowadzenia i designu – a ceny Astra Sports Tourer GSe będą potwierdzone w późniejszym terminie.
Grandland GSe
Grandland GSe to najbardziej wydajny model Vauxhalla z mocą 300 KM i napędem na cztery koła, dzięki połączeniu silnika benzynowego o mocy 200 KM i pojemności 1.6 litra oraz dwóch silników elektrycznych – jeden o mocy 81.2 kW (110 KM) z przodu i drugi o mocy 83 kW (113 KM) z tyłu. Przy emisji na poziomie zaledwie 27 g/km CO2 oraz całkowitym zasięgu elektrycznym wynoszącym 41 mil dzięki wbudowanemu akumulatorowi litowo-jonowemu o pojemności 14.2 kWh, Grandland GSe kwalifikuje się do stawki podatkowej Benefit-in-Kind wynoszącej 8%.
Podobnie jak Astra GSe i Astra Sports Tourer GSe, modele Grandland GSe również oferują kilka ulepszeń stylistycznych, w tym 19-calowe felgi aluminiowe „Monza”. Wewnątrz znajdują się także fotele certyfikowane przez AGR oraz kierownica specyficzna dla modelu GSe.
Oprócz technologii dostępnych w modelach Astra GSe i Astra Sports Tourer GSe, modele Grandland GSe oferują także zaawansowany asystent parkowania. Dostępna jest również opcjonalna funkcja Night Vision, za dodatkową opłatą 1 300 funtów.
Z przednimi amortyzatorami MacPhersona i wielowahaczowym układem tylnej osi, Grandland GSe jest również wyposażony w sztywniejsze sprężyny i tłumiki z technologią KONI FSD (Frequency Selective Damping), co umożliwia różne charakterystyki tłumienia dla optymalnej równowagi między komfortem jazdy a prowadzeniem. W rezultacie oferuje dokładniejsze i bardziej spójne reakcje, zachowując jednocześnie doskonałą stabilność podczas hamowania, w zakrętach oraz przy wyższych prędkościach.