Aston Martin wprowadził na rynek swojego pierwszego SUV-a w 2020 roku, a cztery lata później zaprezentował jego odświeżoną wersję, która nosi nazwę DBX707.
Jedną z najważniejszych zmian w samochodzie była jego nazwa. Jego poprzednik nazywał się po prostu DBX, natomiast odnowiona wersja otrzymała numer 707. Oznacza to bazową moc tego SUV-a w ofercie producenta: 707 PS (697 hp), co stanowiło znaczący wzrost w porównaniu do poprzednika, modelu DBX z 2020 roku, który miał 157 PS (155 hp), ale te same wartości, co model DBX 707 z 2022 roku. Brytyjski producent uznał, że wszyscy klienci powinni mieć dostęp do tego wzrostu mocy, który oferował specjalny model z 2022 roku. Dodatkowo, oprócz subtelnych zmian w wyglądzie, samochód zachwycał odnowionym wnętrzem, które było jeszcze bardziej luksusowe i lepiej wyposażone w nowoczesne technologie. Klienci mogli również spersonalizować swoje pojazdy w ramach programu Q, inspirowanego legendarną postacią z filmów o Bondzie.
Z przodu, na pierwszy rzut oka, to było to samo auto. Jednak wytrawne oko dostrzegło nowo zaprojektowany 3D emblemat, który zdobił górną część przedniej części nadwozia. Był dostępny w wykończeniu srebrnym lub czarnym, w zależności od opcji. Szeroka kratka pod emblematem miała poziome żaluzje, a boczne wloty powietrza były wyposażone w poziome diody LED do świateł dziennej jazdy. Dodatkowo, czarny splitter pod zderzakiem podkreślał sportowy charakter pojazdu.
Z profilu, kształt był podobny do tego oferowanego przez DBX z 2020 roku, chociaż jeździł na nowym zestawie 23-calowych kół ze stopów lekkich z wykończeniem diamentowym. Producent poświęcił trochę czasu na przemyślenie niektórych detali zewnętrznych w celu obniżenia oporu powietrza. W efekcie, Aston Martin DBX707 z 2024 roku miał czarne progi boczne oraz nowe lusterka, które poprawiły współczynnik aerodynamiki. Z tyłu, pokrywę bagażnika zdobił spojler w kształcie kaczki, a na górze tylnej szyby znajdował się potężny spojler dachowy. Aston Martin uznał, że może się pochwalić mocą silnika i umieścił cztery okrągłe wydechy z tyłu, starannie wkomponowane w dolną część zderzaka, flanking potężny dyfuzor, który miał na celu poprawę aerodynamiki, a nie był jedynie ozdobą.
Choć zewnętrznie mógłby uchodzić za podobny do swojego poprzednika, wnętrze zostało drastycznie odświeżone. Przed kierowcą znajdował się nowy zestaw wskaźników z 12,3-calowym ekranem TFT, o 1,5 cala większym niż w poprzedniku. Dodatkowo, na środkowym panelu, producent zamontował nowy 10,25-calowy ekran dotykowy przejęty z modeli DB12 i Vantage. Wykończenia w kolorze fortepianowym na konsoli centralnej i wokół kabiny były również dostępne, w zależności od opcji. Aston Martin nie rozważał wymiany poprzednich wysokich foteli w DBX, ale oferował je w nowych skórzanych tapicerkach.
Pod maską, brytyjski producent zainstalował ten sam silnik V8 od AMG. Jego pojemność wynosząca cztery litry i podwójne doładowanie pozwalały uzyskać 707 PS (697 hp), połączony z dziewięciobiegową automatyczną skrzynią biegów od tego samego niemieckiego specjalisty. Dzięki tym usprawnieniom i systemowi napędu na wszystkie koła dostosowanemu do osiągów, DBX 707 z 2024 roku potrafił przyspieszyć z miejsca do 100 km/h (0-62 mph) w zaledwie 3,1 sekundy, osiągając prędkość maksymalną 311 km/h (193 mph).
Aston Martin DBX707, który zadebiutował w 2022 roku, łączy w sobie niesamowite osiągi, wyjątkową dynamikę, niepowtarzalny styl i prawdziwy luksus, szybko zdobywając szczyty branży jako prawdziwy supersamochód w kategorii SUV. Ogromna popularność wielokrotnie nagradzanego DBX707 sprawia, że obecnie staje się on jedynym napędem w portfolio SUV-ów brytyjskiej marki ultra-luksusowej.
Całkowite ulepszenia wnętrza są kluczowe dla nowego DBX707, z zastosowaniem nowoczesnego systemu infotainment opracowanego przez Aston Martin oraz nową, uderzającą architekturą kabiny. To transformacyjne ulepszenie demonstruje doskonałe połączenie rzemiosła i innowacji, łącząc nienaganny design z luksusowym wykończeniem oraz potężnym zestawem technologii samochodów połączonych.
Marco Mattiacci, Globalny Dyrektor ds. Marki i Handlu Aston Martin, powiedział o nowym DBX707: „Dzięki najlepszym w swojej klasie osiągom i dynamice, światowej klasy designowi oraz najwyższym standardom luksusu, DBX707 natychmiast ustanowił nowy punkt odniesienia dla ultra-luksusowych SUV-ów. Teraz, wzbogacony o najnowszą technologię i zupełnie nowe wnętrze, DBX707 znowu podnosi poprzeczkę, jeszcze bardziej wyznaczając standardy, według których oceniani są wszyscy konkurenci”.
Równolegle do kompleksowego przeprojektowania wnętrza, DBX707 otrzymuje nowoczesny system infotainment nowej generacji. Ten całkowicie spersonalizowany, w pełni zintegrowany system z wieloma ekranami oferuje bezprzewodowe Apple CarPlay i Android Auto oraz wiele złącz USB-C, a także pełną łączność online wspieraną przez aplikację dla klientów Aston Martin.
Informacje są wyświetlane przy użyciu najlepszej w swojej klasie technologii ekranu dotykowego Pure Black, z pełną pojemnościową obsługą gestów jedno- i wielopunktowych. Główny panel instrumentów kierowcy to ekran o przekątnej 12,3″ – o 1,5″ większy niż w DB12 i Vantage – z drugim, 10,25″ ekranem infotainment w nowej desce rozdzielczej i konsoli centralnej.
DBX707 łączy w sobie doskonałą równowagę między poleceniami dotykowymi a pozytywnym odczuciem fizycznych przełączników; zawiera przyciski do kluczowych operacji mechanicznych, takich jak wybór biegów, tryb jazdy, ogrzewanie i wentylacja, kontynuując filozofię Aston Martin, która dąży do idealnej harmonii między kontrolami cyfrowymi i analogowymi. Są też przełączniki do kontroli zawieszenia, ESP, wydechu, asystenta utrzymania pasa oraz kontroli odległości podczas parkowania, zapewniając, że najczęściej używane elementy sterujące zawsze są w zasięgu ręki.
Wzbogacając integrację nowego systemu infotainment nowej generacji, DBX707 prezentuje również zupełnie nowe wnętrze; najnowsza ewolucja odważnego nowego designu, który zadebiutował w DB12 i Vantage. Emanujące pewnością siebie i jakością, czyste, nowoczesne linie tworzą wspaniałe poczucie przestrzeni i spójności, z uderzającą poziomą linią designu dzielącą górną i dolną część nowej deski rozdzielczej.
Ten mocny motyw liniowy ma na celu zmniejszenie całkowitej wysokości wnętrza, a zwiększone wykorzystanie naprzemiennych materiałów chromowych, nowoczesnych fornirów oraz uproszczonej konsoli centralnej potęguje poczucie jakości, osiągając jednocześnie doskonałą równowagę między sportywnym charakterem a nowoczesnym luksusem.
Każdy obszar wnętrza został wzbogacony, począwszy od nowej kierownicy po przeprojektowane uchwyty do otwierania drzwi i eleganckie pionowe wloty powietrza, które teraz są dopasowane do jasnego lub ciemnego chromu dekoracji wnętrza. Nowe panele fornirowe w przednich drzwiach są większe i dostępne w różnych nowych materiałach, w tym lakierowanym dębie wędzonym, lakierowanej siatce tytanowej oraz zaktualizowanym drewnie ziricote, czarnym fortepianowym i fornirze węglowym.
Istnieją trzy różne specyfikacje wykończenia wnętrza, z których każda ma swoje charakterystyczne detale; Inspire Comfort oferuje haft i pikowanie w macierz; Inspire Sport ma haft wektora, a Accelerate z Alcantarą® dla dodatkowego sportowego akcentu. Dodatkowe detale występują w formie mikro szwów oraz haftu satynowego. Oczywiście istnieje także szeroki zakres dalszej personalizacji dzięki usłudze szytej na miarę, Q by Aston Martin.
DBX707 jest teraz standardowo wyposażony w system audio Aston Martin Premium Audio o mocy 800W z 14 głośnikami. Opracowany z wykorzystaniem zaawansowanego sprzętu, system ten oferuje tryb dźwięku przestrzennego z przetwarzaniem QuantumLogic®, zapewniając całkowicie immersyjne wrażenia dźwiękowe.
Jednak prawdziwi audiofile zachwycą się opcjonalnym systemem opracowanym z partnerem audio Aston Martin, firmą Bowers & Wilkins. Akustycznie dostosowany do objętości i kształtu wnętrza DBX707, ten wyjątkowy system korzysta z technologii i innowacji spotykanych w uznanych, wysokiej klasy głośnikach Bowers & Wilkins. Aluminiowe tweeterowe głośniki Double Dome oraz głośniki średniotonowe Continuum® zapewniają zrównoważony i precyzyjny dźwięk w tym systemie dźwięku przestrzennego z 23 głośnikami, podwójnie wzmacnianym o mocy 1,600W. Dedykowane głośniki przestrzenne 3D, głośniki basowe oraz potężny subwoofer oferują dynamiczne i pełne mocy wrażenia dźwiękowe, odzwierciedlając charakterystykę samego DBX707.
DBX707, najnowszy model z podstawowej linii, prezentuje nowe skrzydła Aston Martin, wprowadza również szereg zmian w wyglądzie zewnętrznym. Najważniejsze z nich to pięć nowych kolorów lakieru; Epsilon Black, Helios Yellow, Sprint Green, Malachite Green i Aura Green – oraz dodanie koloru Podium Green, dostępnego wyłącznie w edycji DBX707 AMR23. Dodatkowo dostępne są dwa nowe wykończenia kół; satynowa czerń na 23″ kole Fortis oraz miedziano-brązowe na 23″ kole Forged. Projekt 22″ Sport, 23″ Fortis oraz 23″ Forged pozostaje bez zmian, a także dostępne są wykończenia w kolorze srebrnym, błyszczącej czerni, teksturowanej czerni, satynowej czerni i satynowo czarno-diamentowy na wybranych kołach.
Inne widoczne zmiany to nowe „prezentujące” uchwyty do drzwi, które wysuwają się na zewnątrz po odblokowaniu samochodu, oraz nowe lusterka drzwiowe z płaskim szkłem i obrotową głowicą. Wprowadzenie bardziej zaawansowanego systemu wspomagania kierowcy (ADAS) spowodowało, że nowy projekt lusterek zawiera zintegrowane kamery wspierające funkcjonalność 3D kamery parkingowej.
W przeciwieństwie do starego projektu, w którym regulowane lustro poruszało się w ramach stałej powłoki, nowa konstrukcja sprawia, że całe lustro oraz powłoka obracają się jako jedna całość, co umożliwia regulację. Oprócz lepszego pakowania kamer, projekt lusterka dopasowanego do krawędzi maksymalizuje rozmiar powierzchni odbijającej, zapewniając większe pole widzenia.
Podstawą tego rozbudowanego zestawu zmian jest potężny pakiet sprzętowy, z którego znany jest DBX707. Gwiazdą pokazu jest silnik 4.0 V8 twin-turbo o mocy 707 KM i momencie obrotowym 900 Nm oraz 9-biegowa automatyczna skrzynia biegów z „mokrym sprzęgłem”. W połączeniu z wyrafinowanym systemem napędu na wszystkie koła, zdolnym do skierowania nawet 100% momentu obrotowego na tylną oś na żądanie, DBX707 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,1 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 310 km/h. Z siłą hamowania dostarczaną przez węglowo-ceramiczne hamulce o średnicy 420 mm z przodu i 390 mm z tyłu, DBX707 standardowo wyposażony jest w 22-calowe koła, z możliwością wyboru aluminiowych kół 23″ w wersji odlewowej lub kutej jako opcja.
Inżynierowie Aston Martin jeszcze bardziej dopracowali klasyczne dynamiki DBX707, dążąc do ciągłej poprawy, co zaowocowało nową kalibracją elektronicznych amortyzatorów i sprężyn powietrznych. Zastosowanie tych zmian zwiększa kontrolę nad nadwoziem w ruchu, co poprawia reakcję, precyzję oraz pewność prowadzenia, podnosząc dynamikę DBX707 w klasie SUV-ów supersamochodów.