Audi wprowadziło do swojej oferty model Q8 SUV Coupe w 2018 roku, a pięć lat później, jesienią 2023 roku, niemiecki producent samochodów zaprezentował odświeżoną wersję tego pojazdu.
Model Q8 był pierwszym samochodem opracowanym pod kierownictwem nowego szefa działu projektowania, Marca Lichte, który stworzył nowy język designu marki. Przez pewien czas sprawdzało się to dobrze, ale w 2023 roku klienci potrzebowali czegoś świeżego, nie psując przy tym wyglądu pojazdów. Dlatego w zaktualizowanym Q8 wprowadzono kilka zmian zewnętrznych, drobne ulepszenia wnętrza oraz poprawione jednostki napędowe.
Na zewnątrz producent zaoferował szeroki, jednolity octagonalny grill z opcją wykończenia w kolorze fortepianowej czerni, oprócz dostępnych srebrnych lub chromowanych dla kilku poziomów wyposażenia. Co więcej, wykończenia wizualnie łączące główny grill z reflektorami miały dopasowane kolory, co podkreślało nowe lampy Audi w modelu Q8 2023. Podczas gdy cały asortyment otrzymał pełne reflektory LED, producent oferował opcję reflektorów Matrix LED. Z profilu największy SUV Coupe w ofercie Audi zachował ten sam design. Jednak producent zaoferował opcję czarnych wykończeń wokół okien zamiast chromowanych. Model Q8 wyposażono w szerokie felgi ze stopów lekkich w rozmiarach od 21 do 23 cali, aby poprawić wygląd zewnętrzny. Na koniec, z tyłu, nachylona klapa bagażnika miała na górze spojler dachowy. Kolejną istotną zmianą były tylne światła, które zaktualizowano z wcześniej stosowanych diod LED na OLED.
Wewnątrz wprowadzono jedynie drobne zmiany w ogólnym wyglądzie deski rozdzielczej. Audi nie zdecydowało się nawet na nowy design kierownicy, ponieważ klienci uwielbiali dotychczasowy. Podobnie jak w modelu z 2018 roku, w wersji z 2023 roku znalazły się pary foteli z wysokim oparciem z przodu oraz tylna kanapa profilowana dla dwóch pasażerów. Mimo to zamontowano tam trzy pasy bezpieczeństwa. Dzięki mechanizmowi składania siedzeń tylnej kanapy w proporcji 40/20/40, właściciele mogli powiększyć przestrzeń bagażową, która była nieco mniejsza niż w modelu Q7. W systemie infotainment zauważono jedno znaczące ulepszenie. Audi dodało kilka aplikacji firm trzecich do systemu MMI, w tym Spotify i Amazon Music.
Pod maską Audi zachowało silniki z modelu 2018, ale poprawiło ośmiobiegowe automatyczne skrzynie biegów. W efekcie, mimo oferowania tej samej mocy co wersja sprzed faceliftingu, model Audi Q8 z 2023 roku osiągnął lepsze czasy przyspieszenia. Dodatkowo zintegrowany rozrusznik-generator napędzany paskiem pomógł pojazdowi obniżyć emisję spalin. Samochód mógł wyłączyć silnik przy niższych prędkościach, takich jak zbliżanie się do świateł, a następnie natychmiast go uruchomić, gdy kierowca wcisnął pedał gazu.
Audi aktualizuje flagowy model rodziny Q, wprowadzając czysty design i ulepszoną technologię. Zrewidowana estetyka zewnętrzna z nowymi przednimi i tylnymi zderzakami podkreśla silny charakter SUV-a coupé. Opcjonalny pakiet zewnętrzny S line jest dostępny dla klientów pragnących większej sportowości. Po raz pierwszy Audi wyposażone jest w reflektory HD Matrix LED, w tym laser jako dodatkowe długie światło. Te reflektory charakteryzują się cyfrowymi światłami do jazdy dziennej oraz wybieralnymi sygnaturami świetlnymi. Cyfrowe tylne światła OLED z czterema wybieralnymi wzorami do jazdy tyłem dopełniają rozszerzoną ofertę oświetlenia. Nowe felgi, kolory, dekoracyjne wstawki oraz siedzenia z kontrastowym przeszyciem podkreślają wysoką pozycję pojazdu wśród modeli Q. Nowe Audi Q8 zaczyna się od 86 700 euro.
Zrewidowane, przestronne, uderzające: design zewnętrzny
Z ekspresyjnym designem, zrewidowane Q8 to sportowy, elegancki SUV coupé marki z czterema pierścionkami. Z czystymi kształtami, przestronnymi powierzchniami i wyraźnymi objętościami, Q8 maluje dynamiczny obraz. Krótkie zwisy i długa baza kół nadają mu sportowe, eleganckie proporcje, które można podkreślić charakterystycznymi kolorami nadwozia i felg.
Niezaprzeczalnie potężne i wyprostowane Audi Singleframe z ośmiokątnym designem imponuje teraz pionowymi wstawkami. Są one rozmieszczone w kształcie kropli w podstawowej wersji zewnętrznej i w kształcie L w pakiecie zewnętrznym S line oraz SQ8 TFSI. Już na pierwszy rzut oka widać, że Q8 należy do najlepszych modeli Audi i wyraźnie odróżnia go od modeli A. Pewny siebie wygląd Q8 podkreślają nowe, wyraziste wloty powietrza, które są wyraźnie zintegrowane z podstawową architekturą pojazdu.
Audi systematycznie zredukowało elementy dekoracyjne, aby osiągnąć jeszcze bardziej purystyczny design. Aby odróżnić wersję podstawową, pakiet zewnętrzny S line i model S na pierwszy rzut oka, osłona dolna, wykończenie mocowania drzwi i dyfuzor w modelu podstawowym są w kontrastowych kolorach, które podkreślają solidny wygląd SUV-a. Nowością dla wszystkich jednostek Audi Q8 jest układ wydechowy z wysokiej jakości, atrakcyjnie wyglądającymi końcówkami wydechowymi. W pełni dostosowany do SQ8 TFSI, pakiet zewnętrzny S line wyróżnia się wyraźnie akcentowanymi bocznymi wlotami powietrza w przednim zderzaku.
Singleframe na pewno zrobi wrażenie swoim niezależnym schematem kolorów. Opcjonalnie dostępne pakiety optyki Black i Black Plus nadają uderzające akcenty w zewnętrznej stylistyce wokół Audi Singleframe, wykończenia na oknach bocznych oraz przednich i tylnych zderzaków. Co więcej, maska Singleframe jest wykończona na wysoki połysk w kolorze czarnym.
Innowacyjne reflektory z technologią HD Matrix LED oraz dodatkowym światłem laserowym, a także cyfrowe światła do jazdy dziennej umieszczone na górnej poziomej krawędzi nadają Q8 jeszcze bardziej pewny wyraz. W połączeniu z cyfrowymi tylnymi światłami OLED, które są dostępne po raz pierwszy w Q8, charakter premium tego modelu staje się jeszcze bardziej wyraźny. Z tyłu, taśma LED w połączeniu z czarnym wykończeniem na wysoki połysk oraz zintegrowanymi pierścionkami Audi łączy cyfrowe tylne światła OLED na całej szerokości pojazdu.
Audi Q8 nosi nową, nowoczesną tożsamość korporacyjną Audi. Mowa tu konkretnie o nowo wprowadzonych, dwuwymiarowych pierścionkach, które zadebiutowały w Q8 e-tron. Imponują one wizualnie swoją większą precyzją. Zamiast chromu, nowe cztery pierścionki są w kontrastujących kolorach białym i czarnym; w ramach opcjonalnego pakietu biel pierścionków zastąpiona jest ciemnoszarym kolorem, który wciąż przypomina wysoki połysk czarny. W Q8, słupek B teraz również nosi identyfikator modelu, pochodnej i technologii.
Nowy rodzaj indywidualizacji: reflektory i tylne światła
Reflektory LED o wysokiej intensywności świecą na drodze w Q8 w standardzie; reflektory Matrix LED są dostępne opcjonalnie. Reflektory HD Matrix LED z światłem laserowym Audi są również dostępne, które działają na 24 LED-y i wysokowydajną diodę laserową, które są od razu rozpoznawalne dzięki niebieskiemu światłu ambientowemu wbudowanemu w reflektory. Światło laserowe aktywuje się przy prędkości 70 km/h (43,5 mph) i znacznie zwiększa zasięg długich świateł. Nowością dla najlepszych reflektorów jest cyfrowa sygnatura świateł do jazdy dziennej. Nadaje ona Q8 charakterystyczny i niepowtarzalny wygląd, umożliwiając użytkownikowi wybór jednej z czterech indywidualnych sygnatur świetlnych za pomocą MMI. Nie tylko rozszerzona funkcjonalność reflektorów jest nowością – ich design jest również odświeżony. Wyższe położenie świateł do jazdy dziennej nadaje Q8 większą wizualną szerokość i tworzy płynne, formalne połączenie między reflektorami a Singleframe. Po raz pierwszy, Q8 wyposażono również w duże, zdigitalizowane tylne światła OLED (OLED = dioda emitująca światło organiczne) jako opcjonalny dodatek, które również posiadają cztery cyfrowe sygnatury świetlne w połączeniu z reflektorami.
Podobnie jak w Audi A8 i Q5, cyfrowe tylne światła OLED w Q8 mają funkcję wskazania bliskości, która działa w tandem z systemami asystującymi. Gdy pojazdy z tyłu zbliżają się na mniej niż dwa metry (6,6 ft) do stojącego Q8, jednostki sterujące uruchamiają aktywację wszystkich cyfrowych segmentów OLED. Dodatkowe funkcje obejmują dynamiczne kierunkowskazy oraz różne sekwencje powrotu do domu i opuszczania domu.
Dekoracje, kolory, felgi: odpowiednia oferta wyposażenia dla każdego gustu
Z najnowszą aktualizacją produktu, Audi ponownie udoskonaliło ofertę wyposażenia dla Q8. Szwy na tapicerce siedzeń w modelu podstawowym są teraz standardowo w kontrastowym szarym kolorze. Dostępnych jest również dziewięć dekoracyjnych wstawek do wyboru. Wśród dostępnych opcji wyposażenia znajdują się: naturalne srebro z drobnych wzorów jesionu dla modelu standardowego, matowy wglek carbonowy oraz srebrno-szary aluminium dla Q8 z pakietem sportowym S line, a także dla SQ8 TFSI. Aby jeszcze bardziej podkreślić charakter Q8, dostępne są trzy nowe wykończenia. Audi Sport GmbH oferuje Sakhir Gold, Ascari Blue i Chili Red, wszystko w metalicznych odcieniach. Klienci mogą także cieszyć się dodatkowymi nowymi funkcjami w więcej niż tylko wykończeniach. W ofercie felg klienci mają do wyboru pięć nowych wzorów, w rozmiarach od 21 do 23 cali, co stanowi wyraźną przewagę nad konkurencją.
W ramach aktualizacji modelu Audi również rozszerza ofertę aplikacji. Po raz pierwszy pasażerowie mogą korzystać z popularnych aplikacji od zewnętrznych dostawców (np. Spotify lub Amazon music). Regularne aktualizacje oprogramowania i stale rozwijająca się gama aplikacji umożliwiają jeszcze większą indywidualizację systemu infotainment. Sklep z aplikacjami o specyficznym dla rynku portfolio rozszerza trzecią generację modułowego zestawu infotainment (MIB 3). W zakresie systemów wsparcia kierowcy, szczególnie wyświetlacz otoczenia otrzymał znaczną aktualizację. Wirtualny kokpit Audi wyświetla ostrzeżenie o zmianie pasa, ostrzeżenie o odległości innych uczestników ruchu (ciężarówek, samochodów i motocykli), asystenta na skrzyżowaniach oraz informacje o sygnalizacji świetlnej online w oszałamiającej jakości pełnego HD. Oprócz sklepu z aplikacjami i nowego wyświetlacza otoczenia, aktualizacja produktu rozszerza również standardowe wyposażenie Q8; 20-calowe felgi aluminiowe, kamera wsteczna, asystent parkowania i długich świateł oraz klucz komfortowy, między innymi, są teraz dostępne w standardzie.
Stabilny w każdej sytuacji: zawieszenie z DNA Audi
Tylko Audi jeździ jak Audi: tak marka z czterema pierścionkami podsumowuje DNA właściwości jezdnych Audi, i nic w tym mniej prawdziwego dla Q8. Pięć cech definiuje prowadzenie Q8: zrównoważone, solidne, kontrolowane, precyzyjne i bezwysiłkowe. Zawieszenie, układ kierowniczy i napęd, a także systemy hamowania i sterowania odgrywają kluczową rolę w tworzeniu niezawodnego, dynamicznego i jednocześnie komfortowego doświadczenia jazdy. Nawet standardowe wyposażenie, z zrównoważonym zawieszeniem stalowym oraz kontrolą amortyzacji, zapewnia spójną jazdę Q8.
Elektronicznie sterowane zawieszenie pneumatyczne z ciągle adaptacyjnym systemem tłumienia – adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne lub sportowe zawieszenie pneumatyczne (standardowe wyposażenie SQ8 TFSI) – może być wybrane jako opcjonalne wyposażenie. Dodatkowo dostępne opcjonalne skrętne wszystkich kół (standardowe wyposażenie SQ8 TFSI) zapewnia zwiększony poziom bezpieczeństwa i komfortu. Przy niskich prędkościach, tylne koła obracają się w kierunku przeciwnym do przednich kół do pięciu stopni. To zmniejsza promień skrętu nawet o metr (3,3 ft) i zwiększa zwrotność. Jednocześnie kierowca odczuwa większy komfort i korzysta z poprawionej stabilności przy wyższych prędkościach, ponieważ tylne koła obracają się w tym samym kierunku co przednie. Aby poprawić prowadzenie Q8 w codziennych sytuacjach, takich jak manewrowanie na parkingach, w garażach, czy domowych garażach, układ kierowniczy został zoptymalizowany dla większej wygody.
Odpowiedni wybór na każdą sytuację: napędy
Oferta zaczyna się od 45 TDI quattro, trzylitrowego silnika wysokoprężnego o mocy 170 kW (231 PS), który dostarcza imponujące 500 Nm momentu obrotowego, rozciągającego się na plateau między 1500 a 3000 obr./min. Audi Q8 45 TDI przyspiesza od zera do 100 km/h (62 mph) w 7,1 sekundy. Jego maksymalna prędkość to 226 km/h (140 mph). Po nim następuje 50 TDI quattro, mocniejsza wersja z mocą 210 kW (286 PS) i 600 Nm momentu obrotowego. Duży SUV przyspiesza od zera do 100 km/h (62 mph) w 6,1 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 241 km/h (150 mph).
Audi Q8 55 TFSI posiada sześciocylindrowy silnik Otto o pojemności trzech litrów i bezpośrednim wtrysku paliwa, który osiąga moc 250 kW (340 PS). Oferuje maksymalny moment obrotowy 500 Nm w szerokim zakresie obrotów od 1370 do 4500 obr./min. Dzięki doładowanemu silnikowi benzynowemu, Audi Q8 przyspiesza od zera do 100 km/h (62 mph) w 5,6 sekundy. Osiąga swoją elektronicznie ograniczoną maksymalną prędkość 250 km/h (155 mph).
Wszystkie silniki V6 w Audi Q8 współpracują z ośmiobiegową skrzynią tiptronic, stałym napędem na cztery koła quattro oraz systemem mild hybrid, który może osiągnąć oszczędność paliwa do 0,5 litra na 100 kilometrów w użytkowaniu przez klientów. Jego kluczowe komponenty to akumulator litowo-jonowy oraz rozrusznik generatorowy (BAS), który zasila system elektryczny główny SUV-a coupé o napięciu 48V. Podczas hamowania, BAS odzyskuje do ośmiu kW, które zasila akumulator. Przy prędkości od 55 do 160 km/h (34 do 99 mph), Q8 może jechać na wstecznym z wyłączonym silnikiem do 40 sekund, gdy kierowca zdejmie nogę z gazu. Po hamowaniu, BAS szybko i bardzo wygodnie uruchamia sześciocylindrowy silnik. Rozruch-stop zaczyna się już przy 22 km/h (14 mph).
Wyższa wydajność: Audi SQ8 z silnikiem V8 TFSI
Nowe SQ8 TFSI podnosi sportowość na jeszcze wyższy poziom – imponuje nowym zmodyfikowanym spojlerem na przednim zderzaku, sportowym wyglądem osłony dolnej z przodu oraz ekspresyjnym dyfuzorem z tyłu. Singleframe wyróżnia się pionowymi wstawkami w kształcie L w sportowej kolorystyce. Większe wloty powietrza mają kratki w kształcie plastra miodu na całej powierzchni.
Charakterystycznie, Audi stawia na sportowy wygląd aluminiowych obudów lusterek zewnętrznych, wstawek w Singleframe oraz krawędzi bocznych wlotów powietrza. Ta sama kolorystyka jest również stosowana dla wstawki w progu bocznym. Pakiety optyki Black i Black Plus są również dostępne dla SQ8 TFSI.
W ramach aktualizacji produktu, SQ8 TFSI działa teraz na sprawdzonym silniku 4.0 TFSI o mocy 373 kW (507 PS) i 770 Nm momentu obrotowego, z szybką ośmiobiegową skrzynią tiptronic i stałym napędem na cztery koła quattro. Z tym silnikiem, SQ8 TFSI przyspiesza od zera do 100 km/h (62 mph) w zaledwie 4,1 sekundy, z elektronicznie ograniczoną maksymalną prędkością 250 km/h (155 mph). Dzięki swojemu rozkładowi wystrzałów 1-3-7-2-6-5-4-8, 4.0 TFSI zapewnia wyjątkowy sportowy i donośny dźwięk. Przy niskich i średnich obciążeniach oraz prędkościach przyspieszenia – od 160 do 250 Nm i pomiędzy 950 a 2500 obr/min przy maksymalnym zapotrzebowaniu na moment obrotowy wynoszącym 145 Nm – system cylinder on demand dezaktywuje cylindry 2, 3, 5 i 8 w wyższych biegach poprzez zatrzymanie wtrysku i zapłonu oraz zamknięcie zaworów dolotowych i wydechowych. Proces przełączania trwa tylko milisekundy i praktycznie nie jest zauważany przez kierowcę. W trybie czterocylindrowym punkty operacyjne w aktywnych cylindrach przesuwają się na wyższe obciążenie, co zwiększa efektywność termiczną, podczas gdy dezaktywowane cylindry podążają, w zasadzie bez strat, jak sprężyny gazowe. Gdy kierowca naciska na pedał gazu, dezaktywowane cylindry są natychmiast reaktywowane. Aby uzyskać sportowy dźwięk, na każdym końcu wydechu znajduje się klapa wydechowa, która modulując dźwięk w zależności od obciążenia i prędkości obrotowej.
Aby uzyskać idealne wrażenia z jazdy, pojazd potrzebuje nie tylko silników pierwszej klasy, ale także doskonałych komponentów zawieszenia. W opcjonalnym pakiecie zawieszenia zaawansowanego klienci korzystają również ze sportowego dyferencjału. Przy szybkim pokonywaniu zakrętów, używa dwóch sprzęgieł wielopłytkowych do przenoszenia momentu obrotowego między tylnymi kołami, dając większy udział kołu zewnętrznemu zakrętu, które ma lepszą przyczepność. Znane jako wektoryzacja momentu, to sprawia, że prowadzenie staje się jeszcze bardziej bezwysiłkowe i precyzyjne. Podczas skręcania lub przyspieszania w zakręcie, duży sportowy SUV coupé dosłownie przyciska się do zakrętu, co minimalizuje tendencję do podsterowności. Drugim komponentem w pakiecie jest elektrycznie sterowana aktywna stabilizacja przechyłów (eAWS). Tutaj oba osie są wyposażone w kompaktowy silnik elektryczny sprzężony z przekładnią. Dzieli stabilizator na dwie części. Podczas jazdy na wprost, pozwala im działać w dużej mierze niezależnie od siebie, co zmniejsza ruchy nadwozia na nierównych drogach. Jednak podczas sportowej jazdy, silnik elektryczny powoduje, że obie części obracają się w przeciwnych kierunkach, a tym samym współpracują jako jedna całość. Oznacza to, że samochód znacznie mniej przechyla się w zakręcie, a reakcja kierownicy staje się bardziej precyzyjna. eAWS zasilany jest przez 48-woltowy superkondensator. Kompaktowy, lekki magazyn energii, który może w krótkim czasie pochłaniać i wydawać wysokie natężenia prądu, dostarcza dwa silniki elektryczne z maksymalną mocą 1,5 kW każdy.
Audi SQ8 TFSI zjeżdża z linii produkcyjnej z 21-calowymi felgami i oponami 285/45 jako standard. Alternatywnie, Audi i Audi Sport oferują inne 21- i 22-calowe felgi. Największa oferta dostępna to 23-calowe felgi z oponami 285/35. Dla większej różnorodności, Audi oferuje inne nowe 23-calowe felgi aluminiowe dla SQ8 TFSI, które są specjalnie zaprojektowane dla sportowego wyglądu samochodu. Tarcze hamulcowe na przedniej osi mają średnicę 400 milimetrów; na tylnej osi mierzą 350 milimetrów. Czarna zacisk hamulcowy, który jest opcjonalnie dostępny w czerwonym kolorze, nosi logo S, które definiuje wygląd Audi na przedniej osi.
Możliwość zamówienia od września 2023, ceny od 86 700 euro