Audi odświeżyło linię modeli Q8 w 2023 roku po pięciu latach obecności na rynku, a wraz z tym wprowadziło zmiany w najsportowszej wersji, czyli SQ8.
Niemiecki producent samochodów zaprezentował odnowioną wersję SQ8 cztery lata po premierze tego modelu w 2019 roku. Była to najpotężniejsza wersja największego SUV-a Coupe Audi. Producent starał się wyrazić osiągi w wielu detalach zarówno zewnętrznych, jak i wewnętrznych, co spotkało się z uznaniem klientów. W rezultacie, przy faceliftcie z 2023 roku, marka z czterema pierścieniami podkreśliła sportowy charakter pojazdu poprzez ostre linie i ulepszone elementy wnętrza. Z drugiej strony, opcje napędowe nie przeszły istotnej aktualizacji.
W przypadku nadwozia, Audi skupiło się na detalach. Przedni pas pojazdu wyposażony był w tę samą jedną ramkę grilla, która była powszechnie używana w całej rodzinie. Jednak wersja SQ miała satynowo-srebrną obręcz wokół grilla, która wizualnie łączyła go z reflektorami, co nadawało im wsparcie. W dolnej części zderzaka samochód miał szerokie i wysokie wloty powietrza zdobione podobnymi detalami. Te wloty nie były jedynie dekoracją, ponieważ przechwytywały i kierowały strumień powietrza do przednich tarcz hamulcowych, aby je schłodzić. Nowe reflektory miały dzienne światła w górnej części, tuż pod linią maski, co tworzyło wrażenie szerszego pojazdu. Z profilu, Q8 prezentowało 21-calowe koła z oponami 285/45 na wszystkich rogach. Jako opcję, producent oferował klientom zestaw kół o średnicy 22″ lub 23″. Z tyłu samochodu znajdował się nowy dyfuzor pod zderzakiem, flankowany przez w pełni funkcjonalne cztery końcówki wydechu. Nowe lampy LED były połączone za pomocą pasków świetlnych, które przechodziły przez pochyloną ku przodowi klapę bagażnika.
Wewnątrz, Audi zamontowało standardowe sportowe fotele dla kierowcy i pasażera z wysoko profilowanymi bokami, zapewniającymi lepsze wsparcie podczas szybkich zakrętów. Podobnie jak w poprzedniku, wyposażono je w wyświetlacz Audi Virtual Cockpit, umieszczony przed kierowcą. Wyświetlacz LCD można było dostosować, aby kierowca mógł wyświetlić na nim nawigację. Ponadto, jednostka infotainment MMI Audi została wbudowana w deskę rozdzielczą i zawierała aplikacje zewnętrznych firm, takie jak Spotify czy Amazon Music. Dodatkowo, w dolnej części centralnej konsoli producent zamontował drugi ekran dotykowy do sterowania klimatyzacją. Z tyłu, producent zamontował tę samą skórzaną kanapę o układzie 40/20/40, przystosowaną dla trzech pasażerów, chociaż była skonstruowana z myślą o dwóch, a tunel transmisyjny ograniczał przestrzeń na nogi pasażera siedzącego na środku.
Pod maską, Audi zrezygnowało z opcji silnika turbo diesla, która była dostępna w wersji sprzed faceliftingu. Pozostała jedynie opcja jednostki benzynowej V8 z podwójnym doładowaniem o pojemności 4.0 litra, która generowała tę samą moc co wcześniej. Dzięki nowemu rozrusznikowi generatorowemu napędzanemu paskiem oraz poprawionej skrzyni biegów, SQ8 z 2023 roku było nieznacznie szybsze od swojego poprzednika w przyspieszeniu od 0 do 60 MPH (0-97 kph), ale miało tę samą maksymalną prędkość ograniczoną do 155 MPH (250 kph).
Audi wprowadza aktualizację flagowego modelu rodziny Q, oferując nowoczesny design i ulepszone technologie. Zmieniona estetyka zewnętrzna z nowymi przednimi i tylnymi zderzakami podkreśla silny charakter SUV-a coupé. Opcjonalny pakiet zewnętrzny S line skierowany jest do klientów poszukujących sportowego wyglądu. Po raz pierwszy Audi wyposażone zostało w reflektory HD Matrix LED, które zawierają laser jako dodatkowe światło drogowe. Reflektory te mają cyfrowe światła dzienne oraz wybieralne sygnatury świetlne. Cyfrowe tylne światła OLED z czterema wybieralnymi wzorami tylnych świateł dopełniają rozszerzoną ofertę oświetlenia. Nowe koła, kolory, dekoracyjne wstawki oraz fotele z kontrastowym przeszyciem podkreślają wysoką pozycję samochodu wśród modeli Q. Nowe Audi Q8 zaczyna się od 86 700 euro.
Zmieniony, przestronny, uderzający: design zewnętrzny
Dzięki ekspresyjnemu designowi, zaktualizowane Q8 to sportowy, elegancki SUV coupé od marki z czterema pierścieniami. Jego czysta forma, przestronne powierzchnie oraz wyraźne objętości tworzą dynamiczny obraz. Krótkie zwisy i długa baza kół nadają proporcjom sportowy, elegancki wygląd, który można podkreślić intensywnymi kolorami zewnętrznymi i kołami.
Niezaprzeczalnie potężny i wyrazisty Audi Singleframe w ośmiokątnej konstrukcji zachwyca pionowymi wstawkami. Wstawki zostały rozmieszczone w kształcie kropli w podstawowej wersji zewnętrznej, a w pakiecie S line i SQ8 TFSI zaprojektowane w kształcie litery L. Już na pierwszy rzut oka widać, że Q8 należy do czołowych modeli Audi, wyraźnie różniąc się od modeli A. Pewny siebie wygląd Q8 podkreślają nowe wyraźne wloty powietrza, które są mocno zintegrowane z podstawową architekturą pojazdu.
Audi systematycznie zredukowało elementy dekoracyjne, aby uzyskać jeszcze bardziej purystyczny design. Aby odróżnić wersję podstawową, pakiet S line i model S na pierwszy rzut oka, elementy ochronne, listwy przy drzwiach oraz dyfuzor w modelu podstawowym wykonane są w kontrastowych kolorach, które podkreślają robustny wygląd terenowy. Nowością we wszystkich jednostkach Audi Q8 jest układ wydechowy o wysokiej jakości, wizualnie atrakcyjnych końcówkach. Pakiet zewnętrzny S line, bardziej zbliżony do SQ8 TFSI, wyróżnia się wyraźnie zaakcentowanymi bocznymi wlotami powietrza w przednim zderzaku.
Singleframe imponuje niezależnym schematem kolorystycznym. Opcjonalne pakiety optyki Black i Black Plus nadają wyraźne akcenty na zewnątrz wokół Audi Singleframe, listwy na oknach bocznych oraz przednich i tylnych zderzaków. Co więcej, maska Singleframe jest wykończona na wysoki połysk czernią.
Innowacyjne reflektory wyposażone w technologię HD Matrix LED oraz dodatkowe światło laserowe, a także cyfrowe światła dzienne umieszczone na górnej poziomej krawędzi, nadają Q8 jeszcze bardziej pewny wyraz. W połączeniu z cyfrowymi tylnymi światłami OLED, po raz pierwszy dostępnymi w Q8, premium klasy charakter modelu staje się jeszcze bardziej wyraźny. Z tyłu, taśma świetlna LED wraz z czarnymi wykończeniami na wysoki połysk i zintegrowanymi pierścieniami Audi łączy cyfrowe tylne światła OLED na całej szerokości pojazdu.
Audi Q8 nosi nową, nowoczesną tożsamość wizualną marki. Mowa tu o nowo debiutujących dwuwymiarowych pierścieniach w Q8 e-tron, które wrażają swoją precyzją. Zamiast chromu nowe cztery pierścienie pojawiają się w kontrastujących bieli i czerni; w ramach opcjonalnego pakietu biel pierścieni zastępuje ciemny szary, który wciąż wygląda jak wysoki połysk czerni. W Q8, słupek B nosi teraz również oznaczenie modelu, wersji i technologii.
Nowy sposób indywidualizacji: reflektory i tylne światła
Standardowo w Q8 znajdują się reflektory LED o wysokiej intensywności; reflektory Matrix LED są dostępne jako opcja. Dostępne są również reflektory HD Matrix LED z światłem laserowym Audi, które pracują z 24 LED-ami i każdemu odpowiadającą diodą lasera o dużej mocy, które są natychmiast rozpoznawalne dzięki niebieskiemu ambientowemu światłu wbudowanemu w reflektory. Światło laserowe aktywuje się od prędkości 70 km/h (43,5 mph) i znacznie zwiększa zasięg świateł drogowych. Nowością w górnych reflektorach są cyfrowe sygnatury świateł dziennych. Nadają Q8 charakterystyczny i niepowtarzalny wygląd, pozwalając użytkownikowi wybrać jedną z czterech indywidualnych sygnatur świetlnych za pomocą MMI. To nie tylko rozszerzona gama funkcji w reflektorach, co jest nowością – ich design również jest świeży. Wyższe umiejscowienie świateł dziennych nadaje Q8 większą wizualną szerokość, a także tworzy płynne, formalne połączenie między reflektorami a Singleframe. Po raz pierwszy w Q8 dostępne są również duże cyfrowe tylne światła OLED (OLED = dioda emitująca światło organiczne) jako opcja, które również zawierają cztery cyfrowe sygnatury świetlne w połączeniu z reflektorami.
Podobnie jak w Audi A8 i Q5, cyfrowe tylne światła OLED w Q8 zawierają funkcję wskaźnika zbliżenia, która działa w tandemie z systemami asystencyjnymi. Gdy pojazdy z tyłu zbliżają się na dwa metry (6,6 stopy) do stojącego Q8, jednostki sterujące aktywują wszystkie cyfrowe segmenty OLED. Dodatkowe funkcje to dynamiczne kierunkowskazy oraz różne sekwencje przychodzenia do domu i wyjazdu.
Dekoracje, kolory, koła: Odpowiedni zestaw wyposażenia dla każdego gustu
W ramach ostatniej aktualizacji produktu, Audi ponownie dopracowało zestaw wyposażenia dla Q8. Szwy na tapicerce foteli w wersji podstawowej teraz standardowo są dostępne w kontrastującym szarym kolorze. Dostępnych jest także dziewięć dekoracyjnych wstawek do wyboru. Wśród dostępnych opcji w zestawie wyposażenia są: naturalny srebrny orzech o drobnym ziarnie dla modelu standardowego, matowy warkocz węglowy oraz srebrnoszary aluminium dla Q8 z pakietem sportowym S line, jak również dla SQ8 TFSI. Aby jeszcze bardziej podkreślić charakter Q8, dostępne są trzy nowe wykończenia. Audi Sport GmbH oferuje Sakhir Gold, Ascari Blue i Chili Red, wszystkie w wykończeniu metalicznym. Klienci mogą też liczyć na dodatkowe nowości nie tylko w wykończeniach. W ofercie kół klienci mogą wybierać spośród pięciu nowych wzorów kół, w rozmiarach od 21 do 23 cali, co daje wyraźną przewagę nad konkurencją.
W ramach aktualizacji modelu Audi również rozszerza zakres aplikacji. Po raz pierwszy pasażerowie będą mogli korzystać z popularnych aplikacji od dostawców zewnętrznych (na przykład Spotify czy Amazon music). Regularne aktualizacje oprogramowania oraz stale rozszerzany zakres aplikacji zapewniają jeszcze większą personalizację systemu multimedialnego. Sklep z portfelem aplikacji specyficznych dla danego rynku rozszerza trzecią generację modułowego zestawu multimedialnego (MIB 3). W zakresie systemów asystencji kierowcy, wyświetlacz otoczenia otrzymał znaczną aktualizację. Audi wirtualny kokpit wyświetla ostrzeżenie o zmianie pasa ruchu, ostrzeżenie o odległości od innych uczestników ruchu (ciężarówki, samochody, motocykle), asystę w skrzyżowaniach oraz informacje o sygnalizacji świetlnej w oszałamiającej jakości pełnego HD. Oprócz sklepu z aplikacjami i nowego wyświetlacza otoczenia, aktualizacja produktu poszerza także standardowe wyposażenie Q8; 20-calowe felgi aluminiowe, kamera tylna, asystent parkowania i świateł drogowych oraz kluczyk wygody, między innymi, teraz są standardem.
Stabilny w każdej sytuacji: zawieszenie z DNA Audi
Tylko Audi jeździ jak Audi: Tak marka z czterema pierścieniami podsumowuje DNA charakterystyk jazdy Audi, co również odnosi się do Q8. Pięć cech definiuje prowadzenie Q8: zrównoważone, solidne, kontrolowane, precyzyjne i bez wysiłku. Zawieszenie, układ kierowniczy, napęd oraz systemy hamulcowe i kontrolne odgrywają kluczową rolę w tworzeniu niezawodnie bezpiecznego, dynamicznego i jednocześnie komfortowego doświadczenia jazdy. Już standardowe wyposażenie, z zrównoważonym zawieszeniem stalowym i kontrolą amortyzatorów, zapewnia spójną jazdę Q8.
Elektronicznie sterowane zawieszenie pneumatyczne z ciągle adaptacyjnym systemem tłumienia – adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne lub sportowe (standardowe wyposażenie w SQ8 TFSI) – mogą być wybrane jako opcjonalne wyposażenie. Ponadto, opcjonalne sterowanie wszystkimi kołami (standardowe wyposażenie w SQ8 TFSI) zapewnia zwiększony poziom bezpieczeństwa i komfortu. Przy niskich prędkościach tylne koła skręcają o pięć stopni w przeciwnym kierunku do przednich kół. Zmniejsza to promień skrętu o maksymalnie jeden metr (3,3 stopy) i zwiększa zwrotność. Jednocześnie kierowca odczuwa większy komfort i korzysta z poprawionej stabilności przy wyższych prędkościach, ponieważ tylne koła skręcają w tym samym kierunku co przednie. Aby poprawić prowadzenie Q8 w codziennych sytuacjach, takich jak manewrowanie na parkingach, w garażach czy w domowych garażach, układ kierowniczy został zoptymalizowany dla większej łatwości.
Odpowiedni wybór na każdą sytuację: jednostki napędowe
Oferta rozpoczyna się od 45 TDI quattro, silnika diesla o pojemności trzech litrów, który ma moc 170 kW (231 KM) i oferuje imponujące 500 Nm momentu obrotowego, który utrzymuje się na poziomie od 1 500 do 3 000 obr./min. Od zera do 100 km/h (62 mph) Audi Q8 45 TDI przyspiesza w 7,1 sekundy. Jego maksymalna prędkość wynosi 226 km/h (140 mph). Następnym silnikiem jest 50 TDI quattro, mocniejsza wersja z 210 kW (286 KM) i 600 Nm momentu obrotowego. Duży SUV przyspiesza od zera do 100 km/h (62 mph) w 6,1 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 241 km/h (150 mph).
Audi Q8 55 TFSI wyposażone jest w sześciocylindrowy silnik Otto o pojemności trzech litrów i bezpośrednim wtrysku, który dostarcza 250 kW (340 KM). Oferuje maksymalny moment obrotowy 500 Nm w szerokim zakresie prędkości obrotowych od 1 370 do 4 500 obr./min. Dzięki turbodoładowanemu silnikowi benzynowemu Audi Q8 przyspiesza od zera do 100 km/h (62 mph) w 5,6 sekundy. Osiąga swoją elektronicznie ograniczoną maksymalną prędkość wynoszącą 250 km/h (155 mph).
Wszystkie silniki V6 w Audi Q8 współpracują z ośmiobiegową skrzynią tiptronic, stałym napędem quattro oraz systemem mild hybrid, który może osiągnąć korzyści w zużyciu paliwa do 0,5 litra na 100 kilometrów w użytkowaniu przez klientów. Kluczowymi elementami są akumulator litowo-jonowy i rozrusznik alternatorowy (BAS), który zasila 48-woltowy główny system elektryczny SUV-a coupé. Podczas hamowania BAS odzyskuje do ośmiu kW, które przekazuje do akumulatora. Przy prędkościach od 55 do 160 km/h (34 do 99 mph) Q8 może jechać na luzie bez silnika przez maksymalnie 40 sekund, gdy kierowca puści pedał gazu. Po hamowaniu BAS szybko i wygodnie uruchamia sześciocylindrowy silnik. Start-stop zaczyna się już przy prędkości 22 km/h (14 mph).
Wyjątkowe osiągi: Audi SQ8 z silnikiem V8 TFSI
Nowe SQ8 TFSI podnosi sportowość nieco wyżej – zachwyca przeprojektowanym spojlerem na przednim zderzaku oraz sportowym wyglądem osłony podwozia z przodu i wyrazistym dyfuzorem z tyłu. Singleframe wyróżnia się pionowymi wstawkami w sportowej kolorystyce. Większe wloty powietrza mają kratki w kształcie kompozytu na całej powierzchni.
Typowo Audi wybiera sportowy wygląd aluminiowych obudów lusterka zewnętrznego, wstawek w Singleframe oraz obrzeży bocznych wlotów powietrza. Taki sam schemat kolorystyczny zastosowano również w wstawce w bocznej listwie. Pakiety optyki Black i Black plus można także zamówić dla SQ8 TFSI.
W ramach aktualizacji produktu, SQ8 TFSI działa teraz na uznawanym silniku 4.0 TFSI z mocą 373 kW (507 KM) i momentem obrotowym 770 Nm przy szybkiej zmianie biegów ośmiobiegowej skrzyni tiptronic oraz stałym napędzie na cztery koła quattro. Z tym silnikiem, SQ8 TFSI przyspiesza od zera do 100 km/h (62 mph) w zaledwie 4,1 sekundy, a jego elektronika ogranicza maksymalną prędkość do 250 km/h (155 mph). Dzięki układowi zapłonowemu o kolejności 1-3-7-2-6-5-4-8, 4.0 TFSI dostarcza wyraźny sportowy i pełny dźwięk. Przy niskich i średnich obciążeniach oraz prędkościach przyspieszenia – od 160 do 250 Nm i między 950 a 2 500 obr./min przy maksymalnym zapotrzebowaniu na moment obrotowy 145 Nm – system cylindrów na żądanie dezaktywuje cylindry 2, 3, 5 i 8 na wyższych biegach poprzez zatrzymanie wtrysku i zapłonu oraz zamknięcie zaworów dolotowych i wydechowych. Proces przełączania zajmuje zaledwie milisekundy i praktycznie nie jest zauważany przez kierowcę. W trybie czterocylindrowym punkty robocze w aktywnych cylindrach przesuwają się do wyższych obciążeń, co poprawia efektywność termiczną, podczas gdy dezaktywowane cylindry działają praktycznie bez strat, niczym sprężyny gazowe. Gdy kierowca naciśnie pedał przyspieszenia, dezaktywowane cylindry natychmiast się uruchamiają. Aby uzyskać sportowy dźwięk, na każdym końcu wydechu umieszczona jest klapa, która modulowała dźwięk w zależności od obciążenia i prędkości obrotowej.
Aby uzyskać idealne wrażenia z jazdy, pojazd wymaga nie tylko silników wysokiej klasy, ale także doskonałych komponentów zawieszenia. W opcjonalnym pakiecie zaawansowanego zawieszenia klienci korzystają również ze sportowego dyferencjału. Podczas pokonywania zakrętów z dużą prędkością wykorzystuje on dwa sprzęgła wielotarczowe, aby przenieść momenty obrotowe między tylnymi kołami, dając kołu na zewnętrzny tor, które ma lepszą przyczepność, większy udział. Nazywane wektoryzowaniem momentu, to sprawia, że prowadzenie staje się jeszcze łatwiejsze i precyzyjne. Podczas skrętów lub przyspieszania w zakręcie, duże sportowe SUV coupé dosłownie wprasowuje się w zakręt, minimalizując tendencję do podsterowności. Drugim elementem w pakiecie jest elektro-mechaniczne aktywne stabilizowanie przechyłów (eAWS). W tym przypadku oba osie są wyposażone w kompaktowy silnik elektryczny połączony z przekładnią. Dzieli stabilizator na dwie połowy. Podczas jazdy na wprost pozwala na ich w zasadzie niezależną pracę, co redukuje ruchy nadwozia na nierównych drogach. Jednak podczas sportowej jazdy silnik elektryczny sprawia, że dwie połowy obracają się w przeciwnych kierunkach, a tym samym współpracują jako jednostka. Oznacza to, że samochód znacznie mniej przechyla się w zakręcie, a reakcja na układ kierowniczy staje się bardziej precyzyjna. eAWS jest zasilane przez superkondensator 48-woltowy. Kompaktowa, lekka jednostka magazynująca energię, która może w bardzo krótkim czasie przechwytywać i uwalniać duże prądy, dostarcza obu silnikom elektrycznym maksymalną moc 1,5 kW każdy.
Audi SQ8 TFSI wychodzi z linii produkcyjnej z 21-calowymi kołami i oponami 285/45 jako standard. Alternatywnie, Audi i Audi Sport oferują inne koła 21 i 22 cali. Największa oferta dostępna to 23-calowe koła z oponami 285/35. Dla większej różnorodności, Audi oferuje inne nowe felgi aluminiowe 23 cale dla SQ8 TFSI, które są specjalnie zaprojektowane dla sportowego wyglądu samochodu. Średnice tarcz hamulcowych na przedniej osi wynoszą 400 milimetrów; na tylnej osi mają 350 milimetrów. Czarne zaciski hamulcowe, które opcjonalnie oferowane są w kolorze czerwonym, noszą logo S, które definiuje wygląd Audi na przedniej osi.
Dostępne do zamówienia od września 2023, ceny od 86 700 euro