2024 BMW 5 Series

Po siedmiu generacjach serii 5 wydawanych przez BMW od 1972 roku, niemiecki producent samochodów prezentuje nową wersję BMW serii 5 na rok 2024, która ma być pojazdem premium, stworzonym z myślą o przyjemności z jazdy dla ludzi na całym świecie.

Samochód oferuje pełną gamę układów napędowych, w tym silniki benzynowe oraz diesla, układ mild hybrid oraz w pełni elektryczną wersję w postaci BMW i5. Modele mogą być wyposażone w 8-biegową automatyczną skrzynię Steptronic Sport, która płynnie zmienia biegi, zapewniając wyjątkowe uczucie podczas przyspieszania.

Dzięki prawie idealnemu rozkładowi masy osi 50:50, seria 5 osiąga imponujące osiągi dynamiczne, zarówno w wersji z napędem na wszystkie koła xDrive, jak i bez niego.

Przedni widok BMW to nowoczesna interpretacja klasycznych reflektorów oddzielonych charakterystycznym grilem o kształcie fasoli, który ma opcjonalne podświetlenie BMW Iconic Glow.

Tył nowej serii 5 definiują dwa L-kształtne światła tylne, oddzielone, ale jednocześnie podkreślone chromowaną listwą. Z znanym profilem bocznym opartym na poprzednim modelu, nowa wersja prezentuje wygląd, który podkreśla jej dynamiczny charakter dzięki opcjonalnemu pakietowi M Sport oraz pakietowi M Sport Pro.

Nowy BMW 5 Series Sedan, mimo zaawansowanej technologii, jest pierwszym modelem marki, który ma w standardzie całkowicie wegańskie wnętrze.

Poprzez konsekwentną digitalizację funkcji, kokpit nowego BMW 5 Series ma znacznie mniej przycisków i elementów sterujących w porównaniu do swojego poprzednika. Krzywym wyświetlacz BMW ułatwia jazdę, ponieważ jest skoncentrowany wokół kierowcy.

Przeprojektowana kierownica ma spłaszczoną dolną część, co ułatwia manewrowanie BMW. Dodatkowo, imponującym dodatkiem jest opcjonalny BMW Interaction Bar, który rozciąga się na całą szerokość deski rozdzielczej i przechodzi w panele drzwi.

Oprócz standardowego asystenta parkowania i asystenta cofania, pojazd może opcjonalnie mieć funkcję Parking Assistant Professional, która umożliwia automatyczne parkowanie oraz zdalne manewrowanie z aplikacji mobilnej.

Prawdziwa innowacja pojawia się w postaci Highway Assistant, technologii obejmującej pierwszy na świecie aktywny asystent zmiany pasa z potwierdzeniem wzrokowym. Highway Assistant, dostępny tylko w Kanadzie, Niemczech i USA, pozwala kierowcy na zdjęcie rąk z kierownicy przy prędkości do 85 mph i relaks przy jednoczesnym skupieniu wzroku na drodze.

Funkcja aktywnej zmiany pasa ruchu podnosi interakcję kierowcy z pojazdem na nowy poziom. Samochód teraz oferuje sugestie dotyczące zmiany pasa, które można potwierdzić, patrząc w lusterko zewnętrzne przed wykonaniem manewru zmiany pasa, co jest nowością wdrożoną przez inżynierów BMW.

 Nowa BMW serii 5 jest bardziej dynamiczna niż kiedykolwiek, oferując szereg cyfrowych innowacji oraz po raz pierwszy w pełni elektryczną wersję – to nowy BMW serii 5. W postaci całkowicie elektrycznego BMW i5, najnowsza edycja cenionej BMW serii 5 prowadzi na drodze do zrównoważonej mobilności premium. Ósma generacja BMW serii 5 nadal łączy zaawansowaną technologię z sportowym, eleganckim designem oraz osiągami i komfortem, które może zaoferować tylko BMW.

Globalna premiera nowej BMW serii 5 rozpocznie się w październiku 2023 roku. Nowa generacja będzie dostępna na całym świecie z całkowicie elektrycznym napędem, a elastyczna architektura obejmuje także wysokoefektywne silniki spalinowe z technologią 48-woltowego mild hybrid oraz, dostępny w Stanach Zjednoczonych w 2024 roku, system hybrydowy plug-in.

Kontynuacja długiej historii sukcesu

Historia sukcesu BMW serii 5 sięga 1972 roku, kiedy zaprezentowano pierwszą generację sportowego i eleganckiego sedan czterodrzwiowego. Od tego czasu światowa popularność BMW serii 5 nieustannie rosła. Dzięki wyraźnemu połączeniu dynamicznych osiągów i wysokiego komfortu jazdy na długich trasach, stała się synonimem sedana biznesowego. Do wiosny 2023 roku wyprodukowano ponad dziesięć milionów egzemplarzy BMW serii 5.

Tradycyjna lokalizacja produkcji obchodzi jubileusz

Tak jak wszystkie poprzednie generacje, nowa BMW serii 5 produkowana jest w zakładzie Dingolfing, największym europejskim zakładzie BMW, który obchodzi 50-lecie. W 1973 roku z tej lokalizacji wyprodukowano pierwsze auto, pierwszej generacji E12 serii 5. Dziś zakład Grupy BMW w Dingolfing jest nie tylko zakładem wiodącym dla luksusowych pojazdów BMW, ale także miejscem centrum kompetencji produkcji e-napędów, gdzie wytwarzane są zarówno silniki elektryczne, jak i akumulatory wysokiego napięcia dla modelu BMW i5.

Sportowy, elegancki sedan w sercu portfolio marki

Zewnętrzny design nowej generacji reinterpretują sportową elegancję BMW serii 5 w aktualnym języku designu marki. Dzięki charakterystycznemu wyglądowi, nowa BMW serii 5 znajduje się w samym centrum portfolio marki modeli czterodrzwiowych – bardziej obecna i elegancka niż seria 3, bardziej dynamiczna i sportowa niż seria 7.

Zwiększona obecność nowej BMW serii 5 podkreślona jest sportowymi proporcjami i większymi wymiarami zewnętrznymi w porównaniu do poprzedniej generacji. Nowy model wydłużył się o 3,4 cala do 199,2, poszerzył o 1,3 cala do 74,8 oraz wzrósł o 1,4 cala do 59,6. Rozstaw osi zwiększył się o 0,8 cala do 117,9, co poprawia komfort siedzenia, zwłaszcza z tyłu.

Nowoczesny design przodu z prawie pionowymi ikonami świateł dziennych i opcjonalną podświetlaną atrapą grilla BMW

Widok z przodu nowego BMW serii 5 Sedan charakteryzuje się nowoczesną interpretacją charakterystycznych podwójnych reflektorów marki oraz grilla BMW. Reflektory LED pokazują tradycyjną czterolampową twarz w nowoczesnej, minimalistycznej formie. Dwa prawie pionowe elementy LED umieszczone w kierunku zewnętrznym pełnią funkcję świateł do jazdy dziennej i kierunkowskazów.

Grill BMW, stylowo inspirowany tzw. „Sharknose” wczesnych generacji serii 5 i wystający daleko do przodu, pełni funkcję wizualnego centrum z przodu. Wszystkie linie przedniego zderzaka i długi kapot, łączący się bezpośrednio z ramką grilla, biegną ku przedniej części nadwozia. Szeroki obramowanie i opcjonalna podświetlana linia konturowa nadają w widoku z przodu wyraźnie sportowy charakter.

Sportowa sylwetka i dynamicznie wydłużone proporcje

Jasny i uproszczony język designu wyraża się także w widoku bocznym nowej BMW serii 5. Jej dynamicznie wydłużone proporcje, długi kapot, i niemal pionowy grill BMW są wyraźnie widoczne z tej perspektywy. Sportowy charakter trójboksowej konstrukcji wyraża się również w stromo nachylonym słupku A, delikatnie opadającej linii dachu w kierunku tyłu oraz stopniowo opadającej linii bagażnika.

Bok ma wyraźnie sportowy wygląd dzięki wysokiej linii barkowej, mocno modelowanym powierzchniom oraz dwóm wyraźnym liniom charakterystycznym. Czarne progi boczne stanowią graficzny kontrast w stosunku do reszty nadwozia, wizualnie wysmuklając pojazd w profilu. Klamki drzwi są na równi z otaczającymi powierzchniami. Zagięcie Hofmeistera jest elegancko podkreślone przez graficzny element z wytłoczonym numerem '5′ na obrzeżu okna.

Potężny tył z wyrazistym designem świateł

W przejściu do tyłu, linie barkowe i dachu harmonijnie wkomponowują się w kontury świateł, gdzie poziome linie podkreślają szerokość i solidność widoku z tyłu.

Płaskie tylne światła interpretują charakterystyczne światła w kształcie litery L w nowoczesnej postaci. Wewnątrz znajdują się cztery wąskie paski LED rozmieszczone poziomo, które pełnią funkcje oświetleniowe. Dzieli je wytłoczony pasek chromowany w kształcie litery L.

Szeroka gama kolorów lakieru, BMW i5 M60 xDrive i pakiet M Sport z charakterystycznymi cechami designu

Gama kolorów lakieru zewnętrznego obejmuje jedną matową powłokę, dziewięć metalicznych wykończeń oraz trzy lakiery BMW Individual, w tym dwa ekspresywne lakierowanie Frozen.

Indywidualne cechy designu nadają BMW i5 M60 xDrive uderzający wygląd, który podkreśla jego dynamiczne osiągi. Przedni zderzak z czarnymi powierzchniami na środku i dużymi wlotami powietrza, kratka z poziomymi szczelinami i logo M, progi boczne oraz nawiercone nakładki lusterek wykończone na wysoki połysk, 19-calowe lekkie felgi M oraz tylny zderzak z wyraźnym wkładem dyfuzora sygnalizują sportowy charakter modelu M Performance.

Pakiet M Sport jest opcjonalnie dostępny dla wszystkich pozostałych wariantów modelowych i podkreśla sportowość serii 5. Obejmuje również cechy specyficzne dla M, w tym duże wloty powietrza z przodu, poszerzone progi boczne oraz wykończenie okien na wysoki połysk i tylny zderzak z wkładem dyfuzora, a także 19-calowe lekkie felgi M.

Dostępny pakiet M Sport Professional, opcjonalny dla wszystkich modeli serii 5, dodaje podświetlaną atrapę grilla BMW otoczoną na wysoki połysk, reflektory M Shadowline, dyskretny spojler tylny oraz wykończenia Extended Shadowline. Wybór pakietu M Sport Professional umożliwia także wybór czerwonych zacisków do hamulców M Sport.

Wnętrze i wyposażenie. Przyjemność z jazdy i komfort podróży połączone z nowatorskim stylem

Nowa BMW serii 5 oferuje idealne warunki do cieszenia się przyjemnością jazdy BMW w codziennym ruchu i wysokim poziomie komfortu podczas długich podróży. Przestronność, nowoczesna funkcjonalność, wysoki poziom komfortu akustycznego oraz wysokiej jakości materiały, staranne wykonanie i nowoczesne cyfrowe usługi charakteryzują atmosferę we wnętrzu. Jasny i nowoczesny design wnętrza, sportowy styl oraz innowacyjne funkcje wyposażenia, zaprojektowane w celu optymalizacji komfortu podróżowania, podkreślają charakter pojazdu jako dynamicznego sedana biznesowego dla cyfrowej epoki.

Całkowicie cyfrowy wyświetlacz BMW Curved Display, reinterpretujący typowe dla marki ukierunkowanie na kierowcę, stanowi serce odnowionej przestrzeni wnętrza. Inne innowacje to BMW Interaction Bar z oświetleniem ambiantu w desce rozdzielczej i strefie drzwi (standard w modelach i5, opcjonalnie w 530i i 530i xDrive), My Modes dla dostosowanych doświadczeń z jazdy i wnętrza oraz nowy przełącznik wyboru biegów na panelu sterującym konsoli środkowej. Dzięki znacznie rozszerzonemu poziomowi wyposażenia standardowego w porównaniu do modelu poprzedniego oraz nowej strukturze oferty, komfort i indywidualność zostały podniesione na wyższy poziom.

Całkowicie cyfrowy wyświetlacz BMW Curved Display z nową grafiką i zoptymalizowanym działaniem dotykowym dzięki systemowi BMW Operating System 8.5 z funkcją QuickSelect

Z ramką szklanej powierzchni, lekko nachylonej w stronę kierowcy, wyświetlacz BMW Curved Display składa się z 12,3-calowego wyświetlacza informacji za kierownicą i 14,9-calowego wyświetlacza sterującego, które zlewają się w jedną w pełni cyfrową i wysokorozdzielczą jednostkę. Wyświetlacz BMW Curved Display jest centralnym elementem wielosensorycznego doświadczenia BMW iDrive, które w swojej najnowszej wersji opartej na systemie BMW Operating System 8.5 oferuje także nową grafikę z przejrzystym ekranem startowym i dostępem QuickSelect do prostego i intuicyjnego działania dotykowego.

System sterowania zaprojektowano do obsługi głównie za pomocą ekranu dotykowego i naturalnego języka, ale obejmuje również przyciski na kierownicy oraz kontroler BMW iDrive na konsoli centralnej. Wyświetlacz BMW Head-Up i BMW Natural Interaction do kontrolowania funkcji za pomocą gestów są dostępne jako opcjonalne wyposażenie. Postępy w cyfryzacji, które towarzyszą rozwojowi BMW iDrive, umożliwiają znaczne ograniczenie liczby przycisków, pokręteł i elementów sterujących w kokpicie. Te pozostają w użyciu tam, gdzie są idealnym rozwiązaniem dla szybkiej i intuicyjnej obsługi.

Nowy ekran startowy w systemie BMW Operating System 8.5 na stałe wyświetla widok mapy systemu nawigacyjnego lub inne indywidualnie konfigurowalne wyświetlacze. Na tym samym poziomie, pionowo rozmieszczone widgety dostępne są po stronie kierowcy wyświetlacza BMW Control Display. Użytkownicy mogą przełączać się między widgetami, przesuwając pionowo. Aby wyświetlić różne treści, poziome przesuwanie jest również możliwe w obrębie niektórych widgetów, na przykład w obszarze „Moje pojazdy”.

Odpowiednie funkcje można wyszukiwać bezpośrednio za pomocą QuickSelect bez przechodzenia do submenu. Po dokonaniu ustawień wystarczy dotknąć symbolu Domu w dolnej części wyświetlacza, aby wrócić do ekranu startowego. Oprócz symbolu Domu, dostępne są teraz także symbole bezpośredniego dostępu do menu klimatyzacji, menu Wszystkie aplikacje, Nawigacja oraz Media, Komunikacja, Apple CarPlay® i Android Auto™.

Dodatkowo system BMW Operating System 8.5 w nowej BMW serii 5 oferuje szerszy zakres treści cyfrowych do informacji i rozrywki, szybsze cykle aktualizacji funkcji, lepsze informacje o punktach ładowania dla pojazdów elektrycznych oraz zoptymalizowany dostęp do wielu specyficznych usług online. Szeroka gama strumieniowego przesyłania wideo jest możliwa na wyświetlaczu Control Display, podobnie jak innowacyjna forma gier w samochodzie, zaprezentowana po raz pierwszy w nowej BMW serii 5 z platformą AirConsole.

Gry w samochodzie z AirConsole zadebiutują w nowej BMW serii 5

W ramach współpracy z platformą gier AirConsole, BMW prezentuje nową i unikalną formę gier w samochodzie w nowej BMW serii 5. Kierowca i pasażerowie mogą grać w gry casualowe, gdy pojazd stoi, na przykład w celu wypełnienia czasu oczekiwania podczas ładowania akumulatora wysokiego napięcia BMW i5.

Konfiguracja doświadczenia gier z AirConsole jest płynna. Gracze potrzebują tylko swojego smartfona, który działa jako kontroler, oraz wyświetlacza BMW Curved Display. Po uruchomieniu aplikacji AirConsole w pojeździe, połączenie między smartfonem a pojazdem można nawiązać przez zeskanowanie kodu QR na wyświetlaczu Curved Display. Gracze mogą od razu rozpocząć grę.

Technologia AirConsole umożliwia dostarczanie gier bezpośrednio przez internet, a gracze mogą je kontrolować za pomocą swoich smartfonów. Dzięki tej unikalnej konfiguracji, kilku graczy może brać udział w zabawie w samochodzie jednocześnie, nawet pasażerowie z tyłu. Można grać solo lub z wszystkimi pasażerami w pojeździe, zarówno wspólnie, jak i w trybie rywalizacji.

Oferowane są tzw. gry casualowe, które charakteryzują się łatwym dostępem i intuicyjnym sterowaniem rozgrywką. Wybór dostępnych gier na premierę nowej BMW serii 5 obejmuje gry wyścigowe, sportowe, quizy oraz symulacje, strategię, gry zręcznościowe i łamigłówki. Około 20 tytułów, które można grać od samego początku, to m.in. „Go Kart Go”, „Golazo”, „Music Guess” oraz „Overcooked”. Oferta gier dostępnych na rynku jest nieustannie rozszerzana.

BMW Interaction Bar z funkcją dotykową i efektami świetlnymi

BMW Interaction Bar łączy nowoczesną funkcjonalność i fascynujący design. Po raz pierwszy zaprezentowano go w nowej BMW serii 7 i jest teraz standardem w modelach BMW i5 oraz dostępny jako opcja w nowej BMW 530i i 530i xDrive. Wyrazista podświetlana jednostka funkcjonalna o kryształowej strukturze powierzchni rozciąga się poniżej listwy ozdobnej na całej szerokości deski rozdzielczej aż do paneli drzwiowych i obejmuje panele sterujące dotykowo do kontroli wentylacji i klimatyzacji oraz do aktywacji świateł awaryjnych. Projekt oświetlenia BMW Interaction Bar podąża za kolorami wybranych My Modes lub może być dostosowany.

Dostępne wnętrze bez skóry

Fotele w nowym BMW serii 5 Sedan zostały zaprojektowane na nowo w celu zauważalnego zwiększenia komfortu i optymalnego dopasowania. Fotele sportowe są standardowym wyposażeniem. Fotele wielokonturowe są standardem w modelu i5 M60 xDrive i opcjonalne w innych modelach.

Oparcia zewnętrznych tylnych foteli rozciągają się daleko w obszary drzwi, szczególnie w okolicy barków, co zwiększa komfort siedzenia z tyłu. Płynne połączenie między deską rozdzielczą z przodu a oparciami z tyłu w harmonijny sposób otacza całą przestrzeń pasażerską. Składane tylne oparcie dzieli się w proporcjach 40:20:40. Trzy elementy można składać indywidualnie lub razem, aby stworzyć dodatkową przestrzeń dla długich ładunków. Bagażnik nowego BMW i5 oferuje 17,3 stopy sześcienne przestrzeni, podczas gdy 530i i 530i xDrive oferują po 18,4 stopy sześcienne.

Nowa BMW serii 5 może być wyposażona w wnętrze bez skóry. Na fotelach, desce rozdzielczej i panelach drzwiowych oraz, po raz pierwszy, na kierownicy użyto perforowanej Veganzy, przypominającej skórę. Poszerzona skórzana tapicerka Merino w kilku dwukolorowych wariantach pozostaje opcją.

Pakiet M Sport dla nowej BMW serii 5 obejmuje ekskluzywne powierzchnie siedzeń w wykończeniu Veganza/Alcantara z unikalną perforacją w okolicy barków i przezroczystymi akcentami w kolorze czerwonym i niebieskim. Pedały M, podnóżek kierowcy M oraz wyświetlacze specyficzne dla M na wyświetlaczu informacji dopełniają sportowego klimatu.

Klimatyzacja z niemal niewidocznymi wlotami, technologia pompy ciepła w BMW i5

Standardowe wyposażenie nowego BMW serii 5 Sedan obejmuje automatyczną klimatyzację z rozszerzoną gamą funkcji i zaawansowaną logiką sterowania. W obszarze deski rozdzielczej zamiast konwencjonalnych wlotów powietrza stosowane są wloty szwów, umieszczone na wysokości BMW Interaction Bar. Kierunek powietrza wydobywającego się z wlotów można zmieniać za pomocą dźwigni sterujących. Dodatkowo klimatyzacja i wentylacja są kontrolowane za pomocą funkcji dotykowej na wyświetlaczu kontrolnym.

Stały panoramiczny dach szklany z znacznie powiększoną powierzchnią widokową

Po raz pierwszy w dowolnym sedanie BMW serii 5 można zamówić panoramiczny dach Sky Lounge zamiast standardowego dachowego otwieranego. Został skonstruowany jako stały moduł konstrukcyjny, łączący niemal całą powierzchnię dachu, jednostajnie przylegając do szyby przedniej i sięgając prawie do tylniej szyby. Przy długości 33 cali i szerokości 32 cali, powierzchnia widokowa jest prawie 90% większa niż w standardowym dachu otwieranego. Tworzy to przestronną, dobrze oświetloną atmosferę we wnętrzu. W razie potrzeby zainstalowana roleta może zapewnić osłonę przed słońcem.

Technologia napędu i ładowania. Oszałamiające osiągi i doskonała efektywność

Elastycznie zaprojektowana architektura napędu, otwarta na różne technologie od samego początku, pozwala na po raz pierwszy oferowanie nowego BMW serii 5 Sedan zarówno jako modelu całkowicie elektrycznego, jak i z wysokoefektywnymi silnikami spalinowymi. Ta globalna strategia zapewnia, że klienci na całym świecie mają możliwość wyboru modeli dostosowanych do ich indywidualnych potrzeb, infrastruktury oraz ram prawnych ich regionu.

Silniki elektryczne opracowane przez BMW charakteryzują się imponująco wysoką gęstością mocy i efektywnością. Działają na zasadzie maszyny synchronicznej z zasilaniem prądem. Umożliwia to całkowite zredukowanie krytycznych surowców z sektora metali ziem rzadkich, wymaganych do komponentów magnetycznych podczas produkcji wirnika. Przy premierze rynkowej, całkowicie elektryczne BMW i5 będzie dostępne w dwóch wersjach modelowych. Model BMW i5 M60 xDrive to wersja o wysokich osiągach, która znajduje się na szczycie gamy serii 5. Podobnie jak BMW i5 eDrive40, jest wyposażona w znacznie udoskonaloną piątą generację technologii BMW eDrive.

BMW i5 eDrive40: Zaawansowana technologia BMW eDrive, tradycyjny napęd tylny

Silnik elektryczny BMW i5 eDrive40, umieszczony na tylnej osi, generuje maksymalną moc 335 KM i maksymalny moment obrotowy 295 lb-ft, lub 317 lb-ft, gdy aktywowana jest funkcja Sport Boost lub Launch Control.

Przyspieszenie z 0 do 60 mph zajmuje zaledwie 5,7 sekundy. Maksymalna prędkość BMW i5 eDrive40 jest elektronicznie ograniczona do 120 mph.

BMW i5 M60 xDrive: Całkowita przyjemność z jazdy na szczycie gamy modelowej

BMW i5 M60 xDrive znajduje się na szczycie gamy serii 5 i łączy elektryczny napęd o mocy 590 KM z charakterystycznymi dla M cechami wydajności i specyficznymi elementami designu.

Dwa wysoko zintegrowane zespoły napędowe na przedniej i tylnej osi, w których silnik elektryczny, elektronika zasilająca i skrzynia biegów są kompaktowo połączone w jednej obudowie, tworzą system elektrycznego napędu na wszystkie koła, który umożliwia BMW i5 M60 xDrive dostarczenie fascynujących osiągów dynamicznych. Silnik elektryczny działający na tylne koła generuje maksymalną moc 335 KM, podczas gdy silnik na przedniej osi produkuje 257 KM. Całkowity moment obrotowy generowany przez obie jednostki wynosi 549 lb-ft, a przy aktywacji M Sport Boost lub M Launch Control moment obrotowy wzrasta do 605 lb-ft.

Ta moc umożliwia nowemu BMW i5 M60 przyspieszenie od 0 do 60 mph w oszałamiające 3,7 sekundy, a moc jest dostarczana w sposób ciągły w miarę zwiększania prędkości. Maksymalna prędkość BMW i5 M60 xDrive jest elektronicznie ograniczona do 143 mph, gdy jest wyposażona w opony wyczynowe (130 mph z oponami całorocznymi).

Aby aktywować pełną moc napędu na żądanie, BMW i5 M60 xDrive oraz i5 eDrive40 (gdy ma opcjonalny pakiet M Sport) są wyposażone w łopatkę zmiany biegów oznaczoną „Boost” w pobliżu lewej szprychy kierownicy. Jeśli łopatka jest pociągnięta przez ponad 0,8 sekundy, na wyświetlaczu informacji pojawia się wskaźnik Sport Boost. Wskazuje to, że za pedałem przyspieszenia jest żądana wysoka moc, co wyzwala maksymalne przyspieszenie. Jednocześnie dźwięk Iconic Sounds Electric zmienia się na SPORT.

W połączeniu z pakietem M Sport Pro, funkcja Launch Control, standardowa w i5 M60 xDrive, jest również dostępna w i5 eDrive40. Ekstremalnie dynamiczne przyspieszenie z miejsca zapewnia precyzyjna koordynacja systemów napędowych i kontroli trakcji.

Akumulator wysokiego napięcia o kompaktowej budowie i wysokiej zawartości energii

Podobnie jak zespoły napędowe, akumulator wysokiego napięcia używany w każdym modelu BMW i5 pochodzi z najnowszej technologii BMW eDrive piątej generacji. Składa się z czterech modułów z 72 ogniwami bateryjnymi każdy oraz trzech modułów z dwunastoma ogniwami każdy. Akumulator wysokiego napięcia ma niski profil dzięki sprytnie i specyficznie dla modelu zaprojektowanym modułom. Oznacza to, że może być zamontowany w podwoziu BMW i5, oszczędzając miejsce. W rzeczywistości przestrzeń dostępna dla pasażerów w elektrycznej serii 5 jest identyczna z przestrzenią dostępną w wariantach spalinowych.

Akumulator wysokiego napięcia w BMW i5 łączy kompaktowe wymiary z wysoką gęstością energii. Zapewnia użyteczną zawartość energii na poziomie 84,3 kWh. W połączeniu z wysoką efektywnością silników elektrycznych, zapewnia to zasięg odpowiedni na długie podróże dla obu wariantów modelu BMW i5. Przy standardowych 19-calowych felgach, i5 eDrive40 szacuje się, że przejedzie do 295 mil na jednym ładowaniu, podczas gdy zasięg wysokowydajnego i5 M60 xDrive szacuje się na 256 mil (szacowane zasięgi według wstępnych testów BMW AG opartych na standardach testowych EPA).

Zintegrowana jednostka ładowania w BMW i5 umożliwia ładowanie AC poziomu 2 do 11 kW. Podłączając do szybkiej ładowarki DC, szybkość ładowania wynosząca 205 kW pozwala na naładowanie akumulatora od 10% do 80% w około 30 minut. Pierwszym właścicielom nowego BMW i5 przysługuje dwa lata bezpłatnych 30-minutowych sesji ładowania w lokalizacjach szybkiego ładowania Electrify America.

Podczas jazdy najnowsza wersja adaptacyjnej rekuperacji pomaga oszczędzać rezerwy mocy i odzyskiwać energię elektryczną podczas fazy odprężania i hamowania. Dzięki inteligentnemu połączeniu system sterowania napędem może wykorzystać dane nawigacyjne i informacje z czujników systemów wsparcia kierowcy, aby dostosować ilość odzyskiwanej energii do danej sytuacji drogowej. Alternatywnie do tej adaptacyjnej rekuperacji, kierowca może wybrać wysoką, średnią lub niską regenerację energii hamowania wewnętrzmenu BMW iDrive. Niska rekuperacja umożliwia funkcję „coast”. BMW i5 po prostu toczy się bez momentu napędowego, gdy tylko pedał przyspieszenia jest zwolniony.

Efektywność jest dodatkowo wzmacniana poprzez nowatorską inteligentną kombinację technologii pompy ciepła dla zintegrowanego układu grzewczego i chłodzącego wnętrza oraz dla systemu grzewczego i chłodzącego napędu oraz akumulatora wysokiego napięcia BMW i5. Umożliwia to jednoczesne ogrzewanie zarówno wnętrza, jak i akumulatora wysokiego napięcia z funkcją pompy ciepła oraz, w razie potrzeby, za pomocą centralnego elektrycznego podgrzewacza pomocniczego.

Tryb My Mode EFFICIENT z nową funkcją MAX RANGE

Zasięg i5 można moderować, aktywując nową funkcję systemu napędu; MAX RANGE. W tym trybie moc napędu i maksymalna prędkość są ściśle ograniczone, a funkcje komfortowe są ograniczane, oszczędzając moc akumulatora.

Tryb MAX RANGE jest głównie przeznaczony na krytyczne sytuacje, w których kierowcy nie mogą naładować pojazdu w trakcie jazdy w miejscach, które pierwotnie planowali, i muszą dotrzeć do alternatywnego punktu ładowania. Aby maksymalnie wykorzystać dostępną energię, maksymalna prędkość pojazdu jest ograniczona do 56 mph, system klimatyzacji jest dezaktywowany, a także ogrzewanie foteli, wentylacja foteli i ogrzewanie kierownicy. Na wyświetlaczu kontrolnym pojawia się okno podręczne wskazujące przeliczony zasięg. Wskaźniki prędkości i mocy na wyświetlaczu informacji są również odpowiednio modyfikowane, a nowy profil oszczędzania energii uwzględniany jest w prognozie zasięgu.

Tryb MAX RANGE można wybrać za pomocą funkcji dotykowej wyświetlacza kontrolnego, kontrolera iDrive lub komend głosowych do BMW Intelligent Personal Assistant. Można go również dezaktywować przez pełne przyspieszenie (kickdown), zaangażowanie funkcji M Sport Boost lub ustawienie maksymalnego odszraniania okien.

Efektywność ładowania zoptymalizowana z najnowszym oprogramowaniem ładowania

W miarę wzrostu poziomu naładowania akumulatora procedura ładowania nieustannie zmniejsza moc ładowania, zamiast dostarczać tzw. „krzywą schodkową”. Sprawia to, że krzywa ładowania jest gładsza, skracając czas ładowania. Dodatkowo ciepło odpadowe generowane przez silniki elektryczne jest wykorzystywane do kontrolowania temperatury akumulatora wysokiego napięcia w BMW i5. Może to znacznie zmniejszyć energię potrzebną do wstępnego podgrzewania akumulatora w drodze do stacji szybkiego ładowania.

Zarządzanie termicznym akumulatorem dla zoptymalizowanego szybkiego ładowania DC

Przewidywalne zarządzanie termiczne zapewnia, że temperatura akumulatora wysokiego napięcia jest optymalnie kontrolowana przed zatrzymaniem w stacji szybkiego ładowania. Kiedy system nawigacyjny jest aktywny, akumulator jest automatycznie wstępnie kondycjonowany przed planowanym przystankiem do ładowania. Wstępne kondycjonowanie akumulatora można także ręcznie aktywować i dezaktywować przez użytkownika w dowolnym czasie.

„Przegrzewanie” akumulatora wysokiego napięcia podczas szybkiego ładowania jest zapobiegane przez wdrożenie pełnych i częściowych faz chłodzenia w procesie ładowania. Zapobiega to zbyt niskim temperaturami podczas szybkiego ładowania, szczególnie przy wysokich stanach naładowania. To oferuje zwiększony potencjał dla krótkich czasów ładowania i zmniejsza starzenie się ogniw akumulatorowych. Dodatkowo można zapisywać indywidualne ustawienia ładowania dla kilku punktów ładowania. Następnie są one automatycznie przywracane następnym razem, gdy kierowca zbliża się do danego punktu ładowania.

Nowa generacja silników spalinowych czterocylindrowych i sześciocylindrowych

Silniki spalinowe oferowane w nowej BMW serii 5 pochodzą z wspólnej modularnej konstrukcji. Obejmuje to innowacje takie jak proces spalania Millera, który skraca czasy otwierania zaworów dolotowych, przeprojektowanie kanałów dolotowych i komór spalania, a także innowacje w zakresie regulacji wałków rozrządu, wtrysku, systemu zapłonowego i kierowania spalin.

Dodatkowo silniki te posiadają najnowszą wersję w pełni zmiennej kontroli zaworów VALVETRONIC. Ich przełączane dźwigienki na stronie wydechowej umożliwiają zatrzymanie wymiany gazów w razie potrzeby, co redukuje moment obrotowy tarcia silnika w fazach bez obciążenia o około jedną trzecią. Umożliwia to bardziej efektywne odzyskiwanie energii hamowania.

BMW 530i i 530i xDrive: Nowy silnik czterocylindrowy

Nowa generacja silnika 2,0-litrowego czterocylindrowego również charakteryzuje się najnowszą technologią BMW TwinPower Turbo oraz zintegrowanym kolektorem wydechowym w głowicy cylindra. W modelach BMW 530i i 530i xDrive silnik produkuje 255 KM i 295 lb-ft momentu obrotowego, co oznacza wzrost o 7 KM i 38 lb-ft. To pozwala, aby 530i przyspieszyła od 0 do 60 mph w zaledwie 5,9 sekundy, podczas gdy dodatkowa trakcja napędu na wszystkie koła skraca ten czas do 5,8 sekundy dla 530i xDrive.

Znamienny wzrost mocy w BMW 540i xDrive

W silniku sześciocylindrowym w BMW 540i xDrive, który wejdzie do produkcji w listopadzie 2023, system fazowania wałka rozrządu VANOS jest teraz obsługiwany elektronicznie. Uzyskany rozszerzony zakres regulacji ma pozytywny wpływ na emisję układu napędowego.

Silnik 3,0-litrowy charakteryzuje się najnowszą technologią BMW TwinPower Turbo i generuje maksymalną moc 375 KM, co oznacza wzrost o 40 KM w porównaniu do poprzedniej generacji. Maksymalny moment obrotowy rośnie o 52 lb-ft do 384 lb-ft i można go zwiększyć do 398 lb-ft z dodatkową mocą systemu mild hybrid 48-woltowego. Nowe BMW 540i xDrive może przyspieszyć od 0 do 60 mph w zaledwie 4,5 sekundy.

Doświadczenie jazdy: technologia podwozia. Wyrafinowana sportowość w charakterystyczny dla BMW sposób

Koncepcja pojazdu nowej BMW serii 5 charakteryzuje się najdłuższym rozstawem osi w swoim segmencie, zwiększonymi szerokościami toru z przodu i z tyłu w porównaniu do poprzedniej generacji, prawie doskonałym rozkładem masy 50:50, inteligentną lekkością konstrukcji oraz sztywnością połączenia nadwozia i podwozia zoptymalizowaną za pomocą specyficznych wzmocnień.

Elastyczna architektura napędu nowej BMW serii 5 skutkuje szerszą gamą mas pojazdów. To uwzględnia się poprzez specyficzne modyfikacje i indywidualne dostosowywanie elementów podwozia oraz dostosowywanie wszystkich systemów sterowania do każdej konfiguracji napędu. Niezależnie od koncepcji napędu, każdy wariant modelowy oferuje doskonałe doświadczenie jazdy, łącząc wyrafinowaną sportowość i wyjątkowy komfort jazdy, charakterystyczne dla BMW serii 5.

zarówno podwójne zawieszenie przednie, jak i tylny zawias pięciozwiązany nowej BMW serii 5 przeszły obszerne opracowanie. Aby zoptymalizować właściwości akustyczne, wsparcie przedniego podwozia otrzymało elastyczne mocowanie przekładni kierowniczej. W BMW i5 M60 xDrive hałas z napędu elektrycznego jest izolowany przez duże mocowania napędu. Wszystkie wersje z napędem na wszystkie koła nowej BMW serii 5 mają specyficzną dla modelu aluminiową płytę usztywniającą pod przednim wzmocnieniem. Podobnie jak obudowa akumulatora wysokiego napięcia w podwoziu BMW i5, przyczynia się to do optymalizacji sztywności przedniej części. Wsparcie tylne, wytwarzane z aluminium w procesie odlewu integralnego, łączy niską wagę z wysoką sztywnością. Tłumienie wibracji i izolacja akustyczna jednostki elektrycznego napędu BMW i5 na tylnych kołach są zoptymalizowane przez duże łożysko i specyficzne gumowe mocowanie dla wsparcia tylnych.

Sportowe kierownice o zmiennej przekładni standardowe

Wszystkie BMW serii 5 są standardowo wyposażone w najnowszą wersję elektrycznego wspomagania kierownicy (EPS). Standardowa sportowa kierownica zawiera nową, bardziej bezpośrednią, zależną od kąta przekładnię kierowniczą. Jej funkcje obejmują również wspomaganie siłowe zależne od prędkości Servotronic oraz ustawienia komfortowe lub sportowe dostępne w My Modes.

BMW i5 M60 xDrive z technologią podwoziową specyficzną dla modeli dla lepszych osiągów

Jako model najwyższy w gamie, BMW i5 M60 xDrive nie tylko ma najsilniejszy napęd, ale także standardowe wyposażenie zawieszenia, które zapewnia, że moc dwóch silników elektrycznych może być wykorzystana do zapewnienia doskonałego doświadczenia wydajności. Jego standardowe zawieszenie Adaptive M Suspension Professional obejmuje elektronicznie sterowane amortyzatory, Integral Active Steering (które umożliwia tylne koła obracanie się w fazie z przednimi kołami o maksymalnie 2,5 stopnia) oraz obniża wysokość jezdną o 0,3 cala w porównaniu do standardowego podwozia BMW i5 eDrive40. Dynamiczne osiągi, zwinność i precyzja prowadzenia modelu wysokowydajnego są wzmacniane przez standardowe 19-calowe lekkie felgi M z mieszanymi oponami wyczynowymi oraz mocny system hamulcowy M sport.

Amortyzatory zależne od skoku dla BMW i5

BMW i5 posiada nowe sterowanie amortyzatorami zależne od skoku na obu osiach, zarówno w wersji standardowej, jak i z zawieszeniem M sportowym. Dodatkowe hydrauliczne tłumienie, które działa w kierunku pociągu, zauważalnie stabilizuje nadwozie podczas kompensacji wibracji spowodowanych nierównymi nawierzchniami drogowymi i dynamicznymi zakrętami, poprawiając tym samym sportowe i pewne prowadzenie pojazdu. Dodatkowe tłumienie jest zależne od skoku sprężyny, dzięki czemu nagromadzone wibracje są początkowo tłumione w sposób liniowy, a następnie dodatkowo pochłaniane przez drugi tłok w przypadku większych ugięć. To zapobiega nadmiernym odbiciom lub kołysaniu nadwozia podczas jazdy po dużych nierównościach i tym samym zapobiega nieprzyjemnemu zachowaniu wibracyjnemu.

Amortyzacja zależna od skoku służy jako aktywny element strojenia, który optymalizuje równowagę między sportowością a komfortem konkretnie dla każdego modelu. Pozytywny wpływ dodatkowego tłumienia na zachowanie i5 jest zauważalny nie tylko pod dużym obciążeniem, ale także w sytuacjach, w których jedno z kół lekko unosi się po wtórnym wyzwoleniu przez małą nierówność.

BMW i5 jest również standardowo wyposażone w tylne zawieszenie pneumatyczne. Samopoziomujące zawieszenie zapewnia optymalną wysokość pojazdu dla komfortowej i bezpiecznej jazdy, nawet przy dużych obciążeniach. Dopływ powietrza do zawieszenia jest regulowany indywidualnie dla każdego koła i może w ten sposób także kompensować nierównomierne obciążenie.

Adaptive M Suspension Professional z opcjonalną aktywną stabilizacją przechyłów

Adaptive M Suspension Professional w BMW i5 M60 xDrive można wzbogacić o opcjonalną aktywną stabilizację przechyłów (opóźnione wprowadzenie) w tym aktywne przyspieszenie komfortowe. Elektryczne silniki obrotowe zapewniają szybką i precyzyjną kompensację bocznych sił przechyłów. W najnowszej wersji system wykorzystuje 48-woltowy silnik elektryczny do tego celu.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.