BMW zaprezentowało ekstremalną wersję swojego czterodrzwiowego sedana M3 w 2023 roku, kontynuując długą tradycję lżejszych, wydajniejszych wariantów tego słynnego niemieckiego modelu.
Historia lżejszych wersji modeli BMW sięga daleko w przeszłość. Od słynnego CSL z 1972 roku z lat 70., przez E46 M3 CSL, aż po E92 CRT, wszystkie te modele skupiały się na jednym: osiągach uzyskanych dzięki lżejszej konstrukcji niż ich standardowe odpowiedniki. Wersja M3 CS z 2024 roku poszła jednak o krok dalej, zwiększając moc słynnego silnika S58 TwinPower Turbo o sześć cylindrów.
Dla tej limitowanej edycji niemiecki producent wprowadził specjalny kolor nazwany „Zielony Goblin”, co sprawia, że auto wyróżnia się w tłumie. Dodatkowo, czarne akcenty na masce, przednim zderzaku, progach i dachu wskazują na elementy z włókna węglowego, które zostały wykorzystane do stworzenia tego spektakularnego czterodrzwiowego pojazdu. Na końcu, klapa bagażnika została ozdobiona spojlerem z włókna węglowego.
Wewnątrz, producent dodał więcej wykończeń z włókna węglowego na konsoli centralnej, desce rozdzielczej i kierownicy. Dodatkowo, BMW porzuciło wcześniej używane fotele w standardowym M3 i zainstalowało parę sportowych foteli wyback z włókna węglowego, tapicerowanych kombinacją tkaniny i skóry. Niemniej jednak, zachowano podwójny zestaw ekranów, aby kierowca mógł skupić się na najważniejszych informacjach podczas jazdy lub agresywnego pokonywania zakrętów na torze, przy jednoczesnym korzystaniu z systemu multimedialnego na co dzień.
Pod maską, producent dodał 40 koni mechanicznych do już mocnego silnika M3. Choć napęd na wszystkie koła był standardowy, usunięcie ogranicznika prędkości nie było. Dzięki temu klienci mogli osiągać prędkości do 302 km/h (188 mph).
Koncept napędu nowego BMW M3 CS łączy silnik sześciocylindrowy o mocy 405 kW/550 hp z ośmiobiegową skrzynią biegów M Steptronic oraz inteligentnym systemem napędu na wszystkie koła M xDrive. Dzięki tym rozwiązaniom przyspieszenie od 0 do 100 km/h (62 mph) zajmuje jedynie 3,4 sekundy, a doskonałe właściwości jezdne można docenić z każdego z czterech miejsc siedzących. Nowe BMW M3 CS będzie produkowane w ograniczonej serii w zakładzie BMW Group w Monachium od marca 2023 roku, z fazą wprowadzenia na rynek, która rozpocznie się w tym samym miesiącu. USA, Niemcy, Wielka Brytania i Japonia to najważniejsze regiony sprzedaży nowego modelu w edycji specjalnej.
Więcej mocy, mniej wagi, porywająca wydajność
Formuła „więcej mocy/ mniej wagi” nadaje nowemu BMW M3 CS niezwykłe cechy wydajności i ekskluzywny charakter. Moc pochodzi z specjalnie wzmocnionej wersji wysokoobrotowego silnika sześciocylindrowego z technologią M TwinPower Turbo, opracowanej dla modeli BMW M3 i BMW M4. Ten silnik o pojemności 3,0 litra stanowi również podstawę jednostki, która napędzała BMW M4 GT3 do tytułu mistrza DTM w 2022 roku za pierwszym razem.
Silnik w nowym BMW M3 CS dysponuje zatem bogactwem technologicznych detali, które pochodzą bezpośrednio z jednostek stosowanych w samochodach wyścigowych. Jego blok silnika ma konstrukcję zamkniętego dekla bez tulei i jest niezwykle sztywny, co czyni go odpowiednim do bardzo wysokich ciśnień spalania. Oszczędne wagi cylindry z powłoką żeliwną nanoszoną łukiem elektrycznym redukują straty tarcia. Wykonany z materiału kompozytowego lekki wał korbowy wspomaga rozwój mocy dzięki wyjątkowo wysokiej odporności na skręcanie, jednocześnie stymulując sporty wysokich obrotów silnika. Głowica cylindrów ma rdzeń wykonany w technologii druku 3D, co pozwala na optymalne prowadzenie kanałów chłodzenia, co byłoby niemożliwe do osiągnięcia za pomocą konwencjonalnych metod odlewania metalu. System zasilania olejem jest zaprojektowany tak, aby sprostać specyficznym wyzwaniom użytkowania torowego, podobnie jak system chłodzenia.
Silnik rzędowy produkuje 405 kW/550 hp
Starannie dostosowane modyfikacje odzwierciedlają niezłomny fokus na osiąganiu wysokich prędkości obrotowych i maksymalnego oddawania mocy z silnika w nowym BMW M3 CS. Znaczny potencjał zwiększenia mocy jednostki otworzył drogę do podwyższenia maksymalnej mocy o 30 kW/40 hp w porównaniu z BMW M3 Competition Sedan z M xDrive, co daje 405 kW/550 hp. Zwiększenie mocy osiągnięto dzięki ukierunkowanym modyfikacjom technologii M TwinPower Turbo jednostki i nie wymagało żadnych kompromisów pod względem stabilności czy trwałości. Główne dostosowania dotyczyły podniesienia maksymalnego ciśnienia doładowania dwóch turbosprężarek mono-scroll z 1,7 do 2,1 bara oraz wprowadzenia kilku specyficznych dla modelu poprawek do zarządzania silnikiem.
Ponadto specjalnie zaprojektowane mocowanie silnika z podwyższonymi wartościami sprężyn tworzy niezwykle sztywny związek między jednostką napędową a strukturą pojazdu. Naciśnięcie pedału gazu jest więc witane jeszcze bardziej responsywną reakcją silnika i bezpośrednim przekazywaniem jego mocy na napęd. Silnik w nowym BMW M3 CS generuje maksymalny moment obrotowy 650 Nm (479 lb-ft) już od 2 750 obr./min, utrzymując go aż do 5 950 obr./min. Maksymalna moc osiągana jest przy 6 250 obr./min, a maksymalna prędkość obrotowa to 7 200 obr./min.
Charakterystyka osiągów jednostki dominowana jest przez nieprzerwaną dostawę mocy aż do najwyższych wartości obrotowych. Towarzyszy temu emocjonujący dźwięk produkowany przez podwójny układ wydechowy z elektrycznie sterowanymi klapami, tytanowy tłumik tylny o konstrukcji minimalizującej wagę oraz – w tradycyjnym stylu M – dwie pary końcówek wydechu pomalowanych na matową czerń. Wybór trybów SPORT lub SPORT+ w menu M Setup podkręca dźwięk napędu, produkując ton z niezapomnianymi akcentami wyścigowymi. Wprowadza to prawdziwy dramat dźwiękowy w trakcie zmian biegów oraz towarzyszących im zmian prędkości obrotowej.
Przekazywanie wyjątkowej mocy na drogę w optymalny sposób: ośmiobiegowa skrzynia M Steptronic, M xDrive, aktywne różnicowe M
Moment obrotowy uwolniony przez silnik w nowym BMW M3 CS przekazywany jest za pomocą ośmiobiegowej skrzyni biegów M Steptronic z funkcją Drivelogic. Jest ona obsługiwana za pomocą specyficznego dla M dźwigni wyboru na konsoli środkowej lub węglowych łopatek zmiany biegów na kierownicy. Kierowca może skorzystać z przycisku Drivelogic zintegrowanego w dźwigni wyboru, aby zmienić charakterystykę zmiany biegów, wybierając ustawienia skoncentrowane na komforcie, sportowym lub zoptymalizowane pod kątem toru.
Trakcja i zwrotność nowego BMW M3 CS są wzmacniane przez obecność napędu na wszystkie koła M xDrive, który wykorzystuje elektronicznie sterowane wielopłytkowe sprzęgło w skrzyni rozdzielczej, aby zapewnić całkowicie zmienną i supergładką dystrybucję mocy silnika pomiędzy przednimi a tylnymi kołami. Zasilanie olejem dla sprzęgła wielopłytkowego zostało zoptymalizowane, aby utrzymać skuteczność systemu napędu na wszystkie koła nawet podczas intensywnej jazdy na torze. Wstępne zestrojenie systemu z tylnym napędem oraz współpraca z aktywnym dyferencjałem M na osi tylnej – którego działanie także jest całkowicie zmienne – dodają do typowego uczucia M podczas przyspieszania lub pokonywania zakrętów.
Menu M Setup umożliwia kierowcy przełączenie się z domyślnego ustawienia 4WD na tryb 4WD Sport, który kieruje jeszcze większą część momentu silnika na tylne koła. Kierowcy mogą również całkowicie wyłączyć system DSC (Dynamic Stability Control) i włączyć tryb 2WD. Wysyłając moc napędu wyłącznie na tylne koła i hamując wszelkie interwencje z systemów sterujących w celu stabilizacji pojazdu, to ustawienie angażuje doświadczonych kierowców w doświadczenia jazdy jeszcze bardziej intensywnie.
Silnik, skrzynia biegów i M xDrive współpracują, aby osiągnąć oszałamiające czasy przyspieszenia. Nowe BMW M3 CS potrzebuje jedynie 3,4 sekundy, aby przyspieszyć od 0 do 100 km/h (62 mph) i 11,1 sekundy, aby osiągnąć 200 km/h (124 mph) z miejsca. Przyspieszenie w zakresie 80 do 120 km/h (50 – 75 mph) trwa zaledwie 2,6 sekundy (na 4. biegu) lub 3,3 sekundy (na 5. biegu). BMW M3 CS jest standardowo wyposażone w Pakiet M Driver i ma elektronicznie ograniczoną maksymalną prędkość 302 km/h (188 mph).
Indywidualne strojenie technologii podwozia i systemu DSC; opony torowe jako standard
Technologia podwozia w nowym BMW M3 CS została precyzyjnie dostosowana do charakterystyki wydajności silnika, ogólnego koncepcji pojazdu i rozkładu jego masy. Ustawienia specyficzne dla modelu systemu DSC i trybu M Dynamic również zostały celowo dostosowane do specyficznych wymagań szybkiej jazdy na torze.
Indywidualnie dostosowana geometria osi i specyficzne dla modelu ustawienia kąta nachylenia kół, amortyzatorów, sprężyn pomocniczych i stabilizatorów służą do optymalizacji precyzji kierowania, transmisji sił bocznych podczas pokonywania zakrętów, reakcji sprężyn i amortyzacji oraz lokalizacji kół. Elektroncznie sterowane amortyzatory adaptacyjnego zawieszenia M w nowym BMW M3 CS również mają specyficzne dla modelu ustawienia, podobnie jak jego elektryczno-mechaniczne wspomaganie kierownicy M z zmiennym przełożeniem i zintegrowany system hamulcowy.
W standardzie edycji specjalnej znajdują się hamulce M Compound z zaciskami hamulcowymi pomalowanymi na czerwono lub czarno. Istnieje również opcja hamulców ceramicznych M Carbon, których zaciski są dostępne w matowym złocie lub czerwonym. Na liście standardowego wyposażenia nowego BMW M3 CS znajdują się również lekkie felgi M w ekskluzywnym wzorze V-spoke z wykończeniem Gold Bronze. Te konkretne felgi M można również zamówić w opcjonalnym matowym czarnym wykończeniu. Mają średnicę 19 cali z przodu i 20 cali z tyłu oraz standardowo są wyposażone w opony torowe, które zostały specjalnie opracowane dla modelu edycji specjalnej i mają wymiary 275/35 ZR19 z przodu oraz 285/30 ZR20 z tyłu. Jako alternatywę dla tych opon, które są specjalnie zaprojektowane do jazdy po torze, klienci mają również bezpłatną opcję opon wysokowydajnych o tych samych wymiarach.
Lekka konstrukcja z szerokim zastosowaniem włókna węglowego; poprawiona sztywność nadwozia
Rozległe, specyficzne dla modelu środki projektowania lekkiej konstrukcji mają kluczowe znaczenie dla kształtowania cech wydajności i ekskluzywnego charakteru nowego BMW M3 CS. Użycie komponentów wykonanych z tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP) zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz jest tutaj kluczowe. Oprócz dachu z włókna węglowego, model edycji specjalnej wykorzystuje ten lekki, zaawansowany materiał do wykonania maski, przedniego splitter’a, przednich wlotów powietrza, nakładek lusterek, dyfuzora tylnego i tylnego spojlera. Konsola środkowa, łopatki zmiany biegów na kierownicy oraz listewki wykończeniowe wewnętrzne również wykonane są z CFRP. Standardowe fotele M Carbon również przyczyniają się do zmniejszenia wagi w kabinie. Tytanowy tłumik tylny z kolei redukuje wagę układu wydechowego zamontowanego w nowym BMW M3 CS o ponad 4 kilogramy. Różne środki projektowania lekkiej konstrukcji prowadzą do ogólnej oszczędności wagi wynoszącej około 20 kilogramów w porównaniu z BMW M3 Competition Sedan z M xDrive.
Sztywność nadwozia można dodatkowo zwiększyć, wybierając pakiet wysoko precyzyjnych wzmocnień dla komory silnika, które również zostały zaprojektowane lekko. Elementy odlewane z aluminium łączące wieże sprężynowe ze z przodu mają zoptymalizowaną geometrię, która została precyzyjnie dopasowana – przy pomocy modeli numerycznych – do sił stosowanych w różnych sytuacjach jazdy.
Ekskluzywne cechy designu obiecują emocjonujące osiągi
Nowe BMW M3 CS od razu ogłasza swój wyraźniejszy charakter zestawem indywidualnych cech projektowych. Metaliczny lakier w odcieniu Frozen Solid White dostępny dla nadwozia jest ekskluzywny dla najnowszej edycji specjalnej modelu BMW M GmbH. Odsłonięte powierzchnie z włókna węglowego na dachu, dwa wklęsłe wloty powietrza w masce, przedni splitter, przednie wloty powietrza, nakładki lusterek M, tylny spojler i tylny zderzak łączą się z czarnymi progami bocznymi i wlotami M, tworząc oszałamiający kontrast z nowym kolorem lakieru. Alternatywne kolory nadwozia to Signal Green, Brooklyn Grey metallic oraz Sapphire Black metallic.
Przód pojazdu prezentuje oszczędną, bezramkową kratkę chłodnicy BMW z wyraźną linią powietrza, przypominającą wyścigowe maszyny. Zaprojektowane specjalnie dla tego modelu, cechy identyfikacyjne obejmują czerwone konturowe linie oraz oznaczenie „M3 CS” na górnej z dwóch poziomych poprzeczek kratki. Oznaczenia modelu z przodu i z tyłu mają czarne powierzchnie z czerwoną obwódką.
Reflektory BMW Laserlight w standardzie dodają jeszcze jeden szczególnie atrakcyjny akcent do przodu nowego BMW M3 CS. Oświetlając na żółto zamiast na biało – zarówno podczas sekwencji powitalnej przy odblokowywaniu pojazdu, jak i podczas włączonych świateł mijania lub drogowych – nawiązują do skutecznych samochodów wyścigowych GT.
Fotele M Carbon z ekskluzywnymi powierzchniami i wzorami przeszyć
Wewnątrz nowego BMW M3 CS, kokpit sportowy zaprojektowany z myślą o skoncentrowanej przyjemności z jazdy i maksymalnych osiągach łączy się z zaawansowaną technologią cyfrową oraz ekskluzywnymi elementami designu. Kierowca oraz pasażer z przodu są witani standardowo przez fotele M Carbon w specyficznym dla modelu designie. W pełni elektryczne i podgrzewane, mają wbudowane zagłówki oraz podświetlane oznaczenie modelu, co przekłada się na unikalne połączenie wyścigowego stylu i komfortu na długich trasach. Użycie CFRP w elementach strukturalnych siedziska i oparcia oraz efektowne wycięcia w bocznych podparciach i poniżej zagłówków świadczą o konstrukcji fotele, która minimalizuje wagę.
Fotele M Carbon w nowym BMW M3 CS są tapicerowane skórą Merino i mają ekskluzywny design w kolorystyce czarno-czerwonej z charakterystycznymi kontrastowymi szwami. Ten dwukolorowy wykończenie powtarza się na dwóch siedzeniach w tylnym przedziale sedana. Panel drzwiowy jest całkowicie wykończony czarną skórą zarówno z przodu, jak i z tyłu, podczas gdy czerwony napis „CS” zdobi centralną konsolę o lekkiej konstrukcji. Standardowe wyposażenie nowego BMW M3 CS obejmuje również pasy M z wzorem w jedno wplecionym w kolory BMW M GmbH, listwy progowe z napisem „M3 CS”, sufit w kolorze antracytowym, wewnętrzne listwy wykończeniowe w wykończeniu z włókna węglowego oraz kierownicę M Alcantara z łopatkami CFRP i czerwonym wskaźnikiem w centrum.
Przycisk ustawień do dostosowania konfiguracji samochodu
Specjalny system sterowania/obsługi M obejmuje przycisk Setup na konsoli środkowej, który umożliwia bezpośredni dostęp do opcji ustawień dla silnika, podwozia, kierownicy, systemu hamulcowego i M xDrive. Dwie indywidualnie skonfigurowane warianty settingów można zapisać na stałe, wraz z preferowanymi ustawieniami dla dźwięku silnika, systemu DSC, funkcji Automatycznego Rozruchu/Zatrzymania oraz charakterystyki zmiany biegów ośmiobiegowej skrzyni M Steptronic, a następnie przywołać za pomocą przycisków M na kierownicy.
W standardzie w nowym BMW M3 CS znajduje się również system M Drive Professional. W związku z tym, model edycji specjalnej korzysta nie tylko z funkcji M Drift Analyser i M Laptimer do oceny i rejestrowania umiejętności oraz wyników jazdy na torze, ale także z M Traction Control, którego dziesięć stopni zapewnia idealne narzędzia do intensywnej jazdy na zamkniętych torach.
Przycisk M Mode na konsoli środkowej – również część pakietu M Drive Professional – można wykorzystać do dostosowania zarówno poziomu aktywności systemu asystencji kierowcy, jak i treści wyświetlanej w ekranie informacji oraz opcjonalnym Head-Up Display, z wyborem ustawień ROAD, SPORT i TRACK.
Wyświetlacz BMW Curved z odczytami specyficznymi dla M
Nowe BMW M3 CS posiada najnowszą generację systemu BMW iDrive, opartą na systemie operacyjnym BMW 8, który obejmuje zakrzywiony wyświetlacz BMW Curved dla kokpitu. Składa się on z 12,3-calowego wyświetlacza informacji i wyświetlacza sterującego o przekątnej 14,9 cala, umieszczonych za zakrzywioną powierzchnią szklana. Dzięki ergonomicznemu umiejscowieniu skierowanemu na kierowcę, zakrzywiony wyświetlacz BMW sprawia, że intuicyjna obsługa dotykowa staje się jeszcze bardziej przyjazna dla użytkownika.
Graficzny układ wyświetlacza informacji oraz treści w stylu M, które się tam znajdują, sprzyjają skoncentrowanemu, dynamicznemu doświadczeniu jazdy. Wszystkie dane związane z jazdą oraz informacje o statusie pojazdu i ustawieniach są starannie uporządkowane. Znane światła zmiany biegów M pojawiają się u górnej krawędzi wyświetlacza informacji, natomiast system stabilności jazdy, M xDrive oraz tryby kontroli trakcji są wskazane na dolnej krawędzi. Specjalne widgety zawierające informacje na temat aktualnych ustawień pojazdu, a także ciśnienia opon i temperatury mogą być dodawane do ekranu głównego wyświetlacza kontrolnego.
Najwyższej klasy opcje zwiększające przyjemność i komfort podczas codziennej jazdy
Standardowy zestaw BMW Live Cockpit Professional obejmuje funkcje takie jak system nawigacji BMW Maps, inteligentny asystent osobisty BMW, integracja smartfona, telefony z bezprzewodowym ładowaniem i interfejs WiFi. Wyświetlacz Head-Up BMW z odczytami specyficznymi dla M oraz rejestrator jazdy BMW są dostępne jako opcje.