2024 BMW X5

BMW zaprezentowało odświeżoną wersję modelu X5 w lutym 2023 roku, wprowadzając kilka zmian w wyglądzie, znaczną modernizację wnętrza oraz hybrydowe systemy napędowe z wtyczką 48V.

Od momentu wprowadzenia na rynek w 1999 roku, model X5 cieszy się ogromnym sukcesem. Szybko stał się tematem rozmów na każdej imprezie motoryzacyjnej, ponieważ wszyscy zadawali pytanie, dlaczego BMW zaczęło produkować SUV-y. Kolejki do zamówień na te pojazdy były długie. X5 prowadził się jak samochód osobowy, oferował przestronność typową dla minivana i był luksusowy pod wieloma względami. Jednak w 2023 roku model przeszedł już czwartą generację odświeżenia, a sprzedaż wciąż była stabilna. Mimo to, producent uznał, że nadszedł czas na zmiany.

Z przodu reflektory stały się smuklejsze, a diodowe kierunkowskazy/światła dzienne w kształcie litery V skierowane na zewnątrz zastąpiły wcześniejsze, sześciokątne lampy z modelu 2020. Dodatkowo, zderzak przedni został zmieniony i ozdobiony niższym grillem w kształcie litery U, z wąskimi, wysokimi pionowymi wlotami powietrza, które kierowały powietrze na boki pojazdu. Z tyłu zainstalowano nowe światła tylne.

Jednak to wnętrze przeszło największą modernizację. Zespół wskaźników składał się z 12,3-calowego panelu cyfrowego oraz 14,9-calowego wyświetlacza centralnego dla systemu multimedialnego. Oba były przykryte tym samym zakrzywionym szkłem. Dodatkowo, X5 chwalił się systemem operacyjnym iDrive 8. BMW zainstalowało również standardowe fotele sportowe dla pasażerów z przodu, które wcześniej dostępne były jako opcja. Ostatnią, ale nie mniej ważną nowością, była możliwość zamówienia niektórych wersji z trzecią rzędą siedzeń.

Pod maską niemiecki producent wprowadził łagodny system hybrydowy dla wersji z silnikiem diesla. Jednocześnie BMW oferowało trzy silniki benzynowe, które również korzystały z elektryfikacji.

 Ukierunkowane modyfikacje projektu, rozszerzona lista standardowego wyposażenia, powszechna elektryfikacja oraz wyraźny postęp w technologii cyfrowej wyznaczają kolejny etap rozwoju udanego duetu modeli BMW w segmentach luksusowych Sport Activity Vehicle oraz Sports Activity Coupé. Gładkość i pewność, jaką emanuje nowy BMW X5 w każdej sytuacji, jest obecnie podkreślona przez szczególnie solidne cechy konstrukcyjne oraz opcjonalne oświetlenie BMW kidney Iconic Glow. Ekstrawagancka dynamika nowego BMW X6 z kolei jest podkreślona przez elementy, takie jak obecny już w standardzie pakiet M Sport. Oferta jednostek napędowych przeszła gruntowną modernizację, co prowadzi do znaczącego wzrostu zasięgu elektrycznego modelu BMW X5 xDrive50e z hybrydowym napędem typu plug-in oraz wprowadzenia technologii 48V mild hybrid we wszystkich pozostałych modelach. Nowymi systemami automatycznego prowadzenia i parkowania oraz najnowszym systemem sterowania i obsługi iDrive z BMW Curved Display i BMW Operating System 8 wskazują drogę ku przyszłości.

Te obszerne modyfikacje stanowią wszystkie składniki potrzebne do wzmocnienia pozycji BMW X5 jako światowego lidera w swoim segmencie oraz podkreślają wiodącą pozycję BMW X6 w stosunku do konkurencji ze strony innych niemieckich producentów premium. Oba modele są produkowane w zakładzie BMW Group Plant Spartanburg. Centrum kompetencyjne dla modeli BMW X w amerykańskim stanie Karolina Południowa produkuje również BMW X3, BMW X4, super luksusowe BMW X7 oraz BMW XM – pierwszy zelektryfikowany model o wysokich osiągach od BMW M GmbH. Dodatkowo, od 2022 roku na linii produkcyjnej w chińskim zakładzie Dadong, prowadzonym przez joint venture BMW Brilliance Automotive Ltd. z siedzibą w Shenyangu, powstaje wersja dostosowana do specyfiki rynku BMW X5. Obok USA i Kanady, najważniejszymi regionami sprzedaży nowego BMW X5 oraz nowego BMW X6 są Chiny i inne rynki azjatyckie, Niemcy, Bliski Wschód oraz Australia. Globalna premiera tych modeli rozpocznie się w kwietniu 2023 roku.

Nowy BMW X5: smukłe reflektory, podświetlona atrapa grilla

Dzięki charakterystycznym proporcjom Sport Activity Vehicle oraz uproszczonemu wykończeniu, BMW X5 stanowi wyraźny przykład eleganckiej obecności, potężnej pewności siebie i wszechstronności w działaniu.

Nowa edycja samochodu w standardzie wyposażona jest w cechy projektowe specyfikacji xLine, które jeszcze wyraźniej rzucają światło na jego nowoczesny i solidny charakter. Alternatywnie, klienci mogą wybrać pakiet M Sport z listy opcji. Zawiera on elementy wzornictwa, które odnosi się do sportowego charakteru modelu i przyjmuje formę specyficzną dla gama najwyższej wersji BMW X5 M60i xDrive.

Wszystkie warianty modelu przyjęły nowy design sygnatury reflektorów BMW oraz atrapy grilla. Obrys nowych jednostek reflektorowych jest o 35 milimetrów węższy. Elementy świateł dziennych w kształcie strzały skierowane są na zewnątrz i również pełnią funkcję wskaźników kierunkowskazów. W samochodach, które mają w wyposażeniu opcjonalne reflektory LED w technologii matrycowej z adaptacyjnym sterowaniem oraz BMW Selective Beam, można również wybrać światła M Shadowline z czarnymi wstawkami.

Dominujący grill BMW kidney ma obramowanie i listwy w efekcie perłowego chromu. A BMW kidney Iconic Glow może być po raz pierwszy zamówiony jako opcja dla modeli BMW X5 xDrive50e, BMW X5 xDrive40i oraz BMW X5 xDrive30d. Jego kaskadowe oświetlenie zapewnia, że pojazdy mają niezwykle wyrazisty i typowy dla marki wygląd, zarówno gdy stoją w miejscu, jak i w ruchu. Oświetlenie włącza się po otwarciu jednych z drzwi i można je ręcznie włączyć lub wyłączyć przez menu iDrive.

Grill BMW kidney jest teraz otoczony wyraźnie ukształtowanymi powierzchniami, które nadają nowoczesny charakter przedniej części. Położone na zewnętrznych krawędziach pionowe kurtyny powietrzne podkreślają szerokość samochodu. Dolny wlot powietrza ma poziome wykończenie dekoracyjne w efekcie perłowego chromu oraz trójkątne otwory w jego zewnętrznych obszarach.

Nowo zaprojektowane wloty powietrza, tylne światła LED z motywem X

Wloty powietrza w przednich bocznych panelach BMW X5 mają nowoczesny i przyciągający wzrok design. Mają dynamicznie zakrzywiony element z przodu (w standardzie w efekcie perłowego chromu lub w czerni, jeśli wybrano pakiet M Sport oraz w BMW X5 M60i xDrive) oraz trzy poziome łopatki na ich tylnym brzegu. Model BMW X5 xDrive50e ma również oznaczenie „elektryfikowane przez i” w tym miejscu, a BMW X5 M60i xDrive nosi swoją oznakowanie modelowe.

Nowy BMW X5 w standardzie wyposażony jest nie tylko w relingi dachowe w aluminium satynowym, ale także w wykończenie Exterior Line w aluminium satynowym. Z tyłu Sport Activity Vehicle, ochrona przed podbiciem w Glacier Silver oraz nowa geometria zewnętrznych obszarów tylnego zderzaka nadają dodatkowy akcent jakości. Dodatkowo, nowe tylne światła, również zaprojektowane na nowo, przyciągają wzrok w ciągu dnia, jak i w ciemności. W nocy wyraziste kontury elementów przewodzących światło włóknowe tylnego światła oraz stopu są szczególnie widoczne. Kształt L znany z innych modeli BMW jest odbity poziomo, tworząc wizualnie mocny, jednolitnie oświetlony i rozpoznawalny motyw X w obrębie tylnego światła. Pulsujące wskaźniki kierunkowskazów z tyłu nowego BMW X5 dopełniają imponujący pokaz świateł.

Nowy BMW X6: ekspresyjny przód z dużymi wlotami powietrza

BMW X6 był pierwszym modelem w segmencie Sports Activity Coupé i w swojej trzeciej generacji wciąż ucieleśnia ekstrawagancki sportowy blask i silną obecność wizualną. Długa, opadająca linia dachu i wyraźnie malowane linie tworzą dynamicznie wydłużoną sylwetkę.

Nowy BMW X6 ponownie wyposażony jest w smukłe jednostki reflektorowe z elementami świateł dziennych w kształcie strzały, które opcjonalnie mogą być zamawiane jako światła M Shadowline. Jak poprzednio, BMW kidney Iconic Glow jest oferowane dla BMW X6 xDrive40i i BMW X6 xDrive30d. Dynamiczny charakter nowego BMW X6 jest jeszcze bardziej podkreślony dzięki obecnemu w standardzie pakietowi M Sport. Kluczową rolę odgrywa tutaj ośmiokątny podpis z przodu pod grillem BMW kidney, z wyraźnymi bocznymi otworami i dużą ilością czarnych powierzchni. Podobnie jak stworzony w wyraźnych kształtach i trójwymiarowy przedni zderzak, z jego wznoszącymi się na zewnątrz liniami, podkreśla szerokość samochodu i jego muskularną postawę.

Potężne tylne nadwozie z smukłymi światłami sięgającymi głęboko w klapę bagażnika

M-specyficzne progi boczne oraz M High-gloss Shadowline wykończenie odzwierciedlają zwinny charakter nowego BMW X6. Sportowo napięta powierzchnia boków i muskularne ramiona samochodu płynnie przechodzą w równie potężny design tylnej części. Tylny zderzak ma wstawkę w Dark Shadow, podczas gdy końcówki rur wydechowych mają trapezoidalny kształt.

Inną nie do przeoczenia cechą projektową Sports Activity Coupé są smukłe tylne światła, które sięgają daleko w klapę bagażnika. Ich sygnatura świetlna jest kształtowana przez znany kształt L tylnych świateł i pasów hamulcowych.

Modele flagowe z charakterystycznymi cechami designu

Nowy BMW X5 można zamówić z opcjonalnym pakietem M Sport, aby nadać mu dodatkową nutę ekskluzywnej dynamiki. Nowy BMW X6 robi to samo, gdyż w standardzie jest wyposażony w pakiet M Sport. Elementy, które odgrywają tutaj rolę, to przedni zderzak o M-specyficznym designie, relingi dachowe w czarnym połysku, M High-gloss Shadowline wykończenie oraz tylny zderzak z wstawką w Dark Shadow i trapezoidalnymi końcówkami rur wydechowych.

Dwa modele najwyższej klasy – BMW X5 M60i xDrive i BMW X6 M60i xDrive – również prezentują się dzięki unikalnym cechom designu. Elementy takie jak podwójne listwy i logo M na grillu BMW kidney, M lusterka zewnętrzne w czarnym połysku i końcówki rur wydechowych w charakterystycznym stylu M z czterema rurami wskazują na wyjątkowe osiągi modeli z silnikiem ośmiocylindrowym. Nowy BMW X6 M60i xDrive ma także tylny spojler w czarnym połysku.

Pakiet M Sport Pro jest teraz dostępny dla wszystkich wariantów modelowych i wnosi do dynamicznej aury nowego BMW X5 oraz nowego BMW X6 dodatkową ekskluzywność. Zawiera obramowanie grilla w matowej czerni, końcówki rur wydechowych w czarnym chromie oraz światła M Shadowline. W skład pakietu M Sport Pro wchodzi również system hamulcowy M Sport z czerwonymi zaciskami oraz system wydechowy M Sport (standardowy w modelach ośmiocylindrowych, niedostępny dla BMW X5 xDrive50e) oraz pasy bezpieczeństwa M.

Dodatkowo, nowy i wizualnie mocny kolor nadwozia w odcieniach M Marina Bay Blue metallic oraz M Isle of Man Green metallic są dostępne wyłącznie dla BMW X5 M60i xDrive i BMW X6 M60i xDrive. Tymczasem wszystkie warianty modeli nowego BMW X5 i nowego BMW X6 mogą być zamówione z jedną wersją solidną oraz siedmioma metalicznymi kolorami, a także z wyborem czterech wykończeń lakierniczych BMW Individual. Do palety kolorów dołączyły nowe odcienie: Blue Ridge Mountain metallic, Brooklyn Grey metallic, Skyscraper Grey metallic i Frozen Pure Grey metallic.

Klienci mogą również wybierać spośród około 40 specjalnych kolorów lakieru BMW Individual do swoich nowych BMW X5 i BMW X6. Wśród nich znajdują się metaliczne warianty, takie jak Atlantis i Velvet Blue, a także solidne lub matowe wykończenia. Te ekskluzywne opcje lakiernicze są nakładane ręcznie w starannie przeprowadzanym procesie, a paleta kolorów jest na bieżąco rozszerzana.

Wnętrze i wyposażenie

Technologia cyfrowa jest siłą napędową postępów w wnętrzu nowego BMW X5 i nowego BMW X6. Integracja BMW Operating System 8 oraz najnowszej generacji systemu sterowania i obsługi iDrive zapowiada również nadejście BMW Curved Display w Sport Activity Vehicle oraz Sports Activity Coupé. Innowacyjny kokpit i zaktualizowane elementy panelu wskaźników nadają szczególnie nowoczesny i premium charakter.

Wyższa pozycja siedzenia w nowym BMW X5 i nowym BMW X6 zapewnia, że oba samochody oferują autorytatywną przyjemność z jazdy oraz doskonały widok na drogę. Wsiadając do tylnej części obu modeli, ujawniają się ich bardzo wyraźne charaktery. Nowy BMW X5 łączy znakomity komfort podróżowania na długich dystansach z wysokim poziomem wszechstronności. BMW X5 xDrive40i i BMW X5 xDrive30d mogą być opcjonalnie wyposażone w trzeci rząd siedzeń. Pojemność bagażnika można zwiększyć z 650 litrów do maksymalnie 1,870 litrów (BMW X5 xDrive50e: 500 – 1,720 litrów). Dwuczęściowa, dzielona klapa bagażnika umożliwia łatwe załadunek przedmiotów do bagażnika. Pasażerowie tylnych siedzeń również cieszą się doskonałym komfortem podczas długich podróży w nowym BMW X6. Przy pięciu zajętych miejscach bagażnik wciąż oferuje 580 litrów pojemności za wysoką klapą bagażnika. Sport Activity Coupé ma także dzieloną oparcie tylnego siedzenia w proporcji 40:20:40, co pozwala na zwiększenie pojemności bagażnika do 1,530 litrów.

W pełni cyfrowy BMW Curved Display z intuicyjnym dotykowym sterowaniem

W pełni cyfrowy BMW Curved Display jest sercem redesignu wnętrza nowego BMW X5 i nowego BMW X6. Składa się z 12,3-calowego wyświetlacza informacji za kierownicą oraz wyświetlacza sterującego o przekątnej 14,9 cala – oba umieszczone za jedną szklaną powierzchnią. Funkcja dotykowego sterowania wyświetlacza BMW w znacznym stopniu ogranicza liczbę przycisków oraz elementów sterujących na rzecz cyfrowego sterowania wieloma funkcjami.

Automatyczny system klimatyzacji jest teraz także obsługiwany przez BMW Curved Display. Kontrole ustawienia żądanej temperatury po stronie kierowcy i pasażera z przodu są wyświetlane na stałe, podczas gdy przepływ powietrza, rozkład powietrza oraz funkcję podgrzewania siedzeń można regulować, wybierając menu klimatyzacji. Jeśli opcjonalnie wybrano system klimatyzacji z czterema strefami, pasażerowie z tyłu mogą dostosować temperaturę i wentylację za pomocą osobnego panelu sterującego. Standardowy filtr na bazie nanocząsteczek utrzymuje powietrze wewnątrz pojazdu wolne od cząsteczek wirusów i alergenów.

Panel wskaźników teraz w standardzie z powierzchnią Sensafin i wysokoefektywną listwą świetlną

Nowo zaprojektowany panel wskaźników stanowi idealną scena dla BMW Curved Display. Jego pozioma struktura podkreśla szerokość kabiny, podczas gdy powierzchnia w przypominającej skórę Sensafin (teraz w standardzie), z estetycznymi i dotykowymi jakościami, zwraca jeszcze większą uwagę na zoptymalizowany premium charakter wnętrza. Centralne wloty powietrza w nowym BMW X5 i nowym BMW X6 są niezwykle smukłe i zintegrowane z panelem wskaźników niemalże niewidocznie. Dodatkowy akcent elegancji i jakości nadaje szeroki, gładko zakrzywiony element wykończenia w standardzie w fine wood lub efekt metalu Fineline Black w modelach BMW X5 M60i xDrive i BMW X6 M60i xDrive.

Kolejną nową cechą jest listwa świetlna z kryształową strukturą powierzchni i wysokoefektywnym podświetleniem LED zintegrowanym poniżej elementu wykończenia w przedniej części pasażera. Odpowiednia litera modelu – „X5” lub „X6” – jest dodawana do grafiki listwy świetlnej; w dwóch flagowych modelach wyświetla logo M.

Listwa świetlna jest uderzającym uzupełnieniem standardowego pakietu oświetlenia ambientowego. Rozkład światła, jasność i kolor oświetlenia wnętrza można dostosować za pośrednictwem menu iDrive. W swojej najnowszej wersji, oświetlenie ambientowe zaprasza użytkownika do wyboru spośród 15 kolorów. Listwa świetlna teraz kieruje oświetleniem wnętrza w miarę zbliżania się kierowcy do samochodu – oraz przyciemnianiem od tyłu do przodu w płynny sposób, gdy jest on zablokowany, co daje jeszcze bardziej imponujący efekt. Dodatkowo sygnalizuje także nadchodzące połączenie telefoniczne dynamicznym światłem ścigającym. Zakres funkcji systemu oświetlenia ambientowego obejmuje również Welcome Light Carpet – który projektuje przyciągający wzrok obraz na ziemi tuż przed drzwiami, gdy drzwi są odblokowane lub otwierane – oraz pulsujące sygnały świetlne, które pojawiają się na wewnętrznej części otwartych drzwi, gdy silnik jest włączony.

Panel sterujący na konsoli centralnej z nowym dźwignią zmiany biegów

Dodatkowe powierzchnie wrażliwe na dotyk wyróżniają nową wersję panelu sterującego na konsoli centralnej. Znajdują się tutaj kontroler iDrive, przycisk Start/Stop oraz przyciski aktywujące elektryczny hamulec postojowy, ustawienia dla opcjonalnego zawieszenia powietrznego i opcjonalnych trybów terenowych. Tutaj też znajdują się przyciski Driving Experience Control oraz nowo zaprojektowana dźwignia zmiany biegów.

Ekskluzywne aplikacje szklane dla wybranych elementów sterujących mogą być określone jako opcja z opcją Crafted Clarity. To zarówno wizualnie, jak i dotykowo atrakcyjne ulepszenie projektu zdobi dźwignię zmiany biegów, przycisk Start/Stop oraz kontroler iDrive.

W standardzie: sportowe fotele w nowym wykończeniu Sensafin

Standardowe sportowe fotele w nowym BMW X5 i nowym BMW X6 oferują doskonałe wsparcie boczne podczas dynamicznego pokonywania zakrętów. Są one podgrzewane, mają wsparcie lędźwiowe oraz oferują elektryczne opcje regulacji wysokości siedzenia, kąta siedzenia, kąta oparcia i szerokości oparcia – w tym funkcję pamięci dla strony kierowcy. Poduszkowane nakładki na kolana po bokach konsoli centralnej dodają dodatkowej sportowej atrakcyjności wnętrzu BMW X6.

Powierzchnie siedzeń w standardowym wykończeniu Sensafin można zamówić w wyborze czterech kolorów. Dzięki swoim wysokiej jakości, wegańskim właściwościom materiałowym, odważnemu pikowaniu i dekoracyjnemu perforowaniu oferują one zwiększony komfort siedzenia. Na liście opcji znajdują się również skórzana tapicerka BMW Individual Merino w rozszerzonej wersji oraz pełna skórzana tapicerka BMW Individual Merino w odpowiednio czterech i trzech wariantach kolorystycznych. Opcjonalnie dla kierowcy i pasażera z przodu dostępne są fotele komfortowe z w pełni elektryczną regulacją. Mogą być one wyposażone w aktywną wentylację siedzeń oraz funkcję masażu.

Rozszerzona specyfikacja standardowa, wysokiej jakości opcje

Cechy wyposażenia linii modeli xLine dla nowego BMW X5 oraz pakiet M Sport dla nowego BMW X6 przynoszą znaczące ulepszenie standardowego poziomu produktów obu modeli. Oprócz elektrycznej regulacji kolumny kierowniczej, 2.5-strefowego systemu automatycznej klimatyzacji i elektrycznie składanych luster zewnętrznych, częścią ich standardowego wyposażenia są również system głośników hi-fi i cyfrowy tuner radiowy DAB.

Nowo skomponowany pakiet Comfort jeszcze bardziej zwiększa poczucie komfortu we wszystkich siedzeniach. Zawiera on podgrzewanie tych zewnętrznych tylnych oraz pakiet Heat Comfort, który zapewnia ogrzewanie kierownicy oraz podłokietników dla kierowcy i pasażera z przodu w drzwiach oraz konsoli centralnej. Funkcja „thermo” dla uchwytów na kubki umieszczonych z przodu konsoli centralnej utrzymuje napoje w odpowiedniej temperaturze.

Inną opcją dostępną dla obu modeli jest panoramiczny szklany dach z elektrycznym działaniem otwierania przedniej sekcji i wewnętrzną roletą przeciwsłoneczną. Również opcjonalny panoramiczny szklany dach Sky Lounge generuje bardzo specjalną i ekskluzywną aurę, gdy zapada zmrok, z równomiernym oświetleniem LED rozprzestrzeniającym się po powierzchniach szklanych, aby oświetlić ponad 15,000 graficznych wzorów i stworzyć efekty przypominające nocne niebo. Kolorystyka tego pokazu świetlnego opiera się na wybranym ustawieniu oświetlenia ambientowego.

Z 16 głośnikami i wzmacniaczem 415-watowym, opcjonalny system dźwiękowy Harman Kardon jeszcze bardziej wzbogaca akustyczne doświadczenie na pokładzie. Równocześnie opcjonalny system dźwiękowy Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System z 20 głośnikami i wzmacniaczem 1,500-watowym oferuje szczególnie bogate doświadczenie odsłuchu. Cyfrowy wzmacniacz siedmiokanałowy oraz dodatkowe źródła dźwięku w strefie dachowej gwarantują przejmująco klarowne i wielowarstwowe doświadczenie dźwiękowe dla osób na wszystkich siedzeniach.

W nowym BMW X5 i nowym BMW X6 zamontowano jeden port USB-A i dwa porty USB-C w pierwszym rzędzie siedzeń oraz cztery porty USB-C w drugim rzędzie. Dodatkowo, nowo zaprojektowany system Travel & Comfort jest dostępny do stworzenia spersonalizowanego programu rozrywkowego z tyłu. Pasażerowie w drugim rzędzie mogą korzystać z szybkozłączek zamontowanych na oparciach siedzeń kierowcy i pasażera z przodu, aby przymocować wielofunkcyjne uchwyty z oferty ORYGINALNYCH akcesoriów BMW. Umożliwia to łatwe zamocowanie tabletów i innych urządzeń osobistych, zapewniając ekrany do wyboru rozrywki dla pasażerów.

Systemy napędowe, skrzynie biegów oraz BMW xDrive

Szeroko zaktualizowana oferta silników z elektryfikacją w standardzie pozwala nowemu BMW X5 i BMW X6 dostarczać przyjemność z jazdy z wyraźnie większą stabilnością, pewnością i efektywnością. Wszystkie jednostki benzynowe i diesla dostępne w nowych edycjach Sport Activity Vehicle i Sport Activity Coupé są teraz wyposażone w technologię mild hybrid 48V, podczas gdy nowy BMW X5 można zamówić w wersji z hybrydowym napędem plug-in. Nowy BMW X5 xDrive50e jest wyposażony w znacznie zmodernizowany silnik spalinowy oraz technologię BMW eDrive, co zapewnia mu wyraźnie lepsze osiągi, jednocześnie znacznie zwiększając możliwości czysto elektrycznej przyjemności z jazdy.

Nowe BMW X5 i BMW X6 będą dostępne z wyborem silnika V8, jednostki benzynowej sześciocylindrowej w układzie w linii oraz sześciocylindrowego diesla w układzie w linii. Kolejna jednostka six-cylinder in-line diesel ma być dodana do oferty obu modeli latem 2023 roku. Wszystkie silniki współpracują teraz z najnowszą generacją ośmiobiegowej skrzyni biegów Steptronic Sport i przekazują swoją moc na drogę za pośrednictwem inteligentnego układu napędu na cztery koła BMW xDrive.

Więcej mocy, większy zasięg elektryczny: BMW X5 xDrive50e z nowym hybrydowym systemem napędowym plug-in

W nowym BMW X5 xDrive50e silnik sześciocylindrowy w rzędzie współpracuje z jednostką napędu elektrycznego, co zwiększa dynamikę oraz wydajność w typowy dla BMW sposób, efektywniej niż kiedykolwiek. Jego hybrydowy system napędowy plug-in generuje moc systemową 360 kW/490 hp (w tym czasowy efekt wzmocnienia) – wzrost o 70 kW/96 hp w porównaniu do poprzedniego modelu – oraz łączny moment obrotowy 700 Nm / 516 lb-ft (+100 Nm / 74 lb-ft).

Silnik spalinowy i silnik elektryczny odgrywają równorzędną rolę w dostarczaniu dodatkowej mocy i energii. Najnowsza wersja silnika sześciocylindrowego o pojemności 3,0 litra z technologią BMW TwinPower Turbo wykorzystuje cykl Millera, co pozwala na skrócenie czasu otwarcia zaworów dolotowych. Ta jednostka napędowa ma także przeprojektowane komory spalania oraz porty dolotowe, nowy system wtrysku podwójnego, system zapłonowy z aktywną cewką oraz głowicę cylindrów zintegrowaną z kolektorem wydechowym. Zmienny czas otwarcia zaworów VANOS działa teraz elektrycznie. Nominowana moc silnika benzynowego wynosi 230 kW/313 hp i stanowi wzrost o 20 kW/27 hp w porównaniu do jednostki, którą zastępuje, przy szczytowym momencie obrotowym sięgającym 450 Nm (332 lb-ft).

Silnik elektryczny zintegrowany w ośmiobiegowej skrzyni biegów Steptronic Sport w nowym BMW X5 xDrive50e ma znaczny wzrost mocy oraz patentowaną przez BMW innowację w zakresie dostarczania momentu obrotowego. Z gęstością mocy przekraczającą 5,0 kW/kg, nowy silnik synchroniczny produkuje nominowaną moc 145 kW/197 hp (+62 kW/84 hp), a górna granica jego zakresu obrotów została podniesiona do 11,500 rpm. Dodatkowo, stosowany jest wstępny stopień przełożenia, który zwiększa efektywny moment obrotowy produkowany przez silnik elektryczny do maksymalnych 450 Nm (332 lb-ft) na wejściu skrzyni biegów. W ten sposób, kompaktowy silnik elektryczny jest w stanie dostarczyć moment obrotowy, który normalnie mógłby być osiągnięty tylko przy użyciu znacznie większej i cięższej jednostki. Ulepszona charakterystyka budowy momentu przekazania mocy w wyniku wstępnego stopnia przełożenia między rotorem silnika elektrycznego a wałem wejściowym skrzyni przekładniowej wyraźnie różni się zarówno podczas przyspieszania, jak i błyskawicznego zwiększania prędkości. Nowy BMW X5 xDrive50e potrzebuje zaledwie 4,8 sekundy, aby osiągnąć 100 km/h (62 mph) z miejsca.

Silnik czerpie energię z wysokonapięciowej litowo-jonowej baterii zintegrowanej w obszarze podłogi, która jest produktem piątej generacji technologii BMW eDrive. Bateria może przechowywać 25,7 kWh użytecznej energii, co stanowi wzrost o niemal 25 procent w porównaniu do poprzedniej generacji. Nowa jednostka Combined Charging Unit obsługuje zarówno ładowanie jednofazowe, jak i trójfazowe, podwajając maksymalną szybkość ładowania AC do 7,4 kW. Wraz z doskonałą efektywnością silnika elektrycznego i systemem inteligentnego zarządzania energią, w tym adaptacyjnym odzyskiwaniu energii, skutkuje to zasięgiem elektrycznym wynoszącym 94 – 110 kilometrów (58 – 68 mil) w cyklu WLTP.

Najnowsza generacja technologii mild hybrid 48V dla wszystkich silników benzynowych i diesla

Elektryfikacja w postaci technologii mild hybrid 48V ma na celu zwiększenie pozbawionego wysiłku dostarczania mocy we wszystkich pozostałych wariantach nowego BMW X5 oraz BMW X6, a także zwiększenie ich efektywności. Wszystkie silniki spalinowe w ofercie są teraz połączone z nową ośmiobiegową skrzynią biegów Steptronic Sport, która w swoim małym korpusie mieści silnik elektryczny. Zwiększa to moc o maksymalnie 9 kW/12 hp oraz moment obrotowy o 200 Nm (147 lb-ft), co pozwala silnikowi na płynniejszą, dynamiczną jazdę, a także wysoką efektywność. Co więcej, system mild hybrid może być również używany do jazdy na czysto elektrycznym zasilaniu przy bardzo niskich prędkościach w modelach BMW X5 xDrive40i oraz BMW X6 xDrive40i. Silnik elektryczny dodatkowo zapewnia płynniejsze działanie zarówno funkcji automatycznego uruchamiania/wyłączania, jak i funkcji coasting, która wchodzi w grę, gdy wybrany jest tryb Driving Experience Control ECO PRO.

Energię potrzebną do wzmocnienia elektrycznego gromadzi bateria 48V zlokalizowana w komorze silnika. Jest ona ładowana niezwykle efektywnie podczas fazy odzyskiwania energii oraz hamowania, z wykorzystaniem adaptacyjnego odzyskiwania i zasila również zregenerowaną energię do systemu elektrycznego pojazdu.

Nowy V8 dla dwóch modeli BMW M

Najwyższe modele BMW X5 M60i xDrive oraz BMW X6 M60i xDrive są napędzane nowo opracowanym silnikiem benzynowym V8. Jednostka o pojemności 4,4 litra ma swoje geny w silnikach używanych w renomowanych modelach BMW M oraz wyścigowych maszynach i wykorzystuje termodynamiczne korzyści z kolektora wydechowego o przekroju krzyżowym, symetrycznych turboładowarkach oraz zewnętrznym chłodzeniu oleju silnikowego. Dodatkowo, wzmocniona napędu wału korbowego, rozwinięte doładowanie z zaworem upustowym, nowa pompa olejowa oraz zminimalizowana waga miski olejowej przyczyniają się do zwiększenia efektywności silnika. Silnik współpracuje z technologią mild hybrid 48V, co również skutkuje zauważalnie lepszą reakcją oraz dostarczaniem mocy podczas przyspieszania.

Więcej mocy, mniejsze emisje: nowy silnik benzynowy sześciocylindrowy w rzędzie dla BMW X5 xDrive40i i BMW X6 xDrive40i

Jednostka napędowa pod maską nowego BMW X5 xDrive40i oraz BMW X6 xDrive40i należy do nowej generacji silników sześciocylindrowych w układzie w linii, podobnie jak silnik w hybrydzie plug-in BMW X5 xDrive50e. Maksymalna moc 280 kW/380 hp w tych dwóch modelach wzrosła o 35 kW/47 hp w porównaniu do poprzedników, a szczytowy moment obrotowy wzrósł o 70 Nm (52 lb-ft) do 520 Nm (383 lb-ft) – a z pomocą systemu mild hybrid może wzrosnąć nawet do 540 Nm (398 lb-ft). Dzięki temu zarówno nowe BMW X5 xDrive40i, jak i nowe BMW X6 xDrive40i przyspieszają od 0 do 100 km/h (62 mph) w 5,4 sekundy.

Ta wersja nowego silnika sześciocylindrowego korzysta również z rozbudowanych innowacji dotyczących procesu spalania, kontroli wałków rozrządu, wtrysku, systemu zapłonowego oraz kierowania spalin. Co więcej, jednostka w modelach BMW X5 xDrive40i oraz BMW X6 xDrive40i charakteryzuje się najnowszą wersją systemu VALVETRONIC, w pełni zmiennej kontroli zaworów. Przełączane ramiona dźwigni po stronie wydechowej umożliwiają przerwanie wymiany gazu, jeśli zajdzie taka potrzeba, co zmniejsza opór tarcia silnika na wytraceniu energii o około dwie trzecie. To skutkuje bardziej intensywnym odzyskiwaniem energii hamowania. Ulepszony system VALVETRONIC również otwiera możliwość jazdy na czysto elektrycznym zasilaniu przy bardzo niskich prędkościach.

BMW X5 xDrive30d i BMW X6 xDrive30d z zaktualizowanym sześciocylindrowym silnikiem diesla w układzie w linii

Szczegółowe ulepszenia sześciocylindrowego silnika diesla w nowym BMW X5 xDrive30d oraz BMW X6 xDrive30d również przyniosły poprawę efektywności paliwowej i emisji. Stalowe tłoki zamiast aluminiowych umożliwiają wyższe ciśnienia spalania, a efektywność procesu separacji oleju została także zwiększona. Nowy system bezpośredniego wtrysku common-rail pracuje teraz z wtryskiwaczami zaworowymi, które dostarczają do 12 wtrysków na każdy cykl mocy z maksymalnym ciśnieniem wynoszącym 2,500 bar.

Te innowacje w połączeniu z technologią mild hybrid 48V prowadzą do jeszcze ostrzejszego dostarczania mocy. System napędowy rozwija maksymalnie 219 kW/298 hp oraz szczytowy moment obrotowy wynoszący 670 Nm (494 lb-ft), co przekłada się na czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h (62 mph) wynoszący 6,1 sekundy zarówno dla nowego BMW X5 xDrive30d, jak i nowego BMW X6 xDrive30d.

Standardowo w wszystkich wariantach modelowych: nowa ośmiobiegowa skrzynia biegów Steptronic Sport z Launch Control i funkcją Sprint

Najnowszej generacji ośmiobiegowa skrzynia biegów Steptronic Sport, montowana standardowo we wszystkich wariantach modelowych nowego BMW X5 i BMW X6, posiada szereg innowacji ponad elektryczny silnik zintegrowany w swoim korpusie. Na przykład, wewnętrzna efektywność jednostki, tłumienie wibracji oraz izolacja od nieregularności obrotowych zostały optymalizowane. Czas zmiany biegów jest doskonale skoordynowany z interakcją między silnikiem spalinowym a silnikiem elektrycznym. Nowa elektryczna pompa oleju do skrzyni biegów i system tłumików wibracji zwiększają nie tylko efektywność, ale także płynność zmiany biegów oraz komfort jazdy. A charakterystyka zmiany biegów jest teraz dostosowana do ustawienia przełącznika Driving Experience Control. Skrzynia automatycznie przełącza się z ustawienia D na S, gdy aktywowany jest tryb SPORT.

Oprócz łopatek zmiany biegów na kierownicy, ośmiobiegowa skrzynia biegów Steptronic Sport oferuje również funkcję Launch Control, umożliwiającą start z miejsca z optymalną przyczepnością i maksymalnym dynamizmem. W modelach ośmiocylindrowych oraz wszystkich innych wariantach wyposażonych w pakiet M Sport kierowcy będą mogli również korzystać z funkcji Sprint, gdy potrzebny będzie szybki zryw prędkości. W takim przypadku skrzynia automatycznie przełącza się na najniższy możliwy bieg, gdy kierowca pociągnie lewą łopatkę zmiany biegów przez co najmniej sekundę. W tym samym czasie wszystkie systemy napędowe i podwoziowe przełączają się na swoje najbardziej sportowe ustawienia, a również aktywowany jest elektryczny efekt zasilania systemu mild hybrid.

BMW xDrive z dominacją napędu na tylne koła

Inteligentny napęd na cztery koła BMW xDrive maksymalizuje przyczepność, zwrotność i stabilność kierunkową na każdym podłożu we wszystkich nowych wariantach modelowych BMW X5 i BMW X6. Wykorzystuje elektronicznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe w przekładni, które jest połączone z systemami napędowymi i podwoziowymi, aby rozdzielać moc między przednimi a tylnymi kołami w zależności od sytuacji.

Preferencyjne podejście xDrive do rozdzielania mocy z tyłu podkreśla sportowe cechy obu modeli. W nowym BMW X5 M60i xDrive oraz BMW X6 M60i xDrive, ta konfiguracja oraz standardowo wyposażony dyferencjał M Sport na tylnym moście współpracują ze sobą, aby dostarczyć klientów doświadczenia o wysokich osiągach, które oczekują od BMW podczas przekraczania dynamicznych granic.

Dynamika jazdy i technologie podwoziowe

Technologia podwoziowa w nowym BMW X5 i X6 została dostosowana precyzyjnie do charakterystyki wydajności ich zaktualizowanych jednostek napędowych. Uwzględniono również zmiany w rozkładzie wagi wynikające z wprowadzenia technologii mild hybrid 48V oraz adycji do standardowego wyposażenia. Wskazano na to wzmocnione stabilizatory poprzeczne na przednich i tylnych osiach Sport Activity Vehicle oraz Sport Activity Coupé. W rezultacie nowy BMW X5 i X6 są w stanie dostarczać swoją charakterystyczną mieszankę sportowej wszechstronności i doskonałego komfortu na długich dystansach w jeszcze bardziej przekonujący sposób.

Konstrukcja z podwójnym wahaczem z przodu / pięciowahaczowa z tyłu zapewnia precyzyjne prowadzenie kół, imponującą stabilność w prostych oraz znakomite stabilizowanie przechyłów w zakrętach. Równocześnie wpływ sił bocznych na amortyzatory jest zminimalizowany, co zwiększa komfort jazdy. Podwozie modeli BMW X5 M60i xDrive i BMW X6 M60i xDrive ma M-specyficzne właściwości kinematyczne i elastokinematyczne. Szczególnie sztywne górne mocowania wahaczy przednich oraz zwiększony kąt pochylenia przednich kół współpracują z dostosowanymi charakterystykami sprężyn i amortyzatorów, aby nadać dwóm modelom BMW M wyjątkową zwrotność i dynamikę w zakrętach, a także poprawić precyzję kierowania.

Opcjonalne systemy podwoziowe w nowo skonstruowanych pakietach

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.