2024 BMW X6

BMW zaprezentowało pierwszą generację modelu X6 w 2007 roku, a jego coupe’owy kształt wstrząsnął światem, ponieważ był to samochód o wysokim zawieszeniu.

Pomimo kryzysu finansowego, który dotknął świat w tamtych latach, klienci chętnie go kupowali. Do 2020 roku model ten przeszedł już do trzeciej generacji. Producent musiał jednak wprowadzić odświeżenie, dlatego w lutym 2023 roku zadebiutowała jego odnowiona wersja. Podobnie jak jego brat X5, X6 przeszedł kilka subtelnych zmian w wyglądzie zewnętrznym, znaczące ulepszenia wnętrza oraz zyskał elektryczny zakres silników.

Z przodu model X6 otrzymał nowy zderzak z szeroką dolną kratką o kanciastym wyglądzie, flankowany przez parę smukłych, pionowych wlotów powietrza. Dodatkowo, producent zamontował przeprojektowane reflektory z zintegrowanymi kierunkowskazami/światłami do jazdy dziennej w kształcie litery V, skierowanymi na zewnątrz. Z tyłu X6 zaprezentował nowe tylne światła LED, które były dobrze wydłużone w tylnej klapie.

Wewnątrz kabina oferowała sportowe fotele, które były standardem, z przodu nowoczesnego cyfrowego kokpitu. Składał się on z 12,3-calowego panelu wskaźników oraz ogromnego 14,9-calowego ekranu dotykowego dla systemu infotainment iDrive 8. Z tyłu X6 oferował rozkładane siedzenia w układzie 40/20/40, co pozwalało zwiększyć przestrzeń bagażową z 580 litrów (20,4 stóp sześciennych) do 1,530 litrów (54 stóp sześciennych).

Pod maską BMW zamontowało zmodernizowane silniki benzynowe wspierane przez systemy mild-hybrid, które pomagały w redukcji emisji. Dodatkowo, w zależności od rynku, oferowano silnik wysokoprężny typu turbo o pojemności trzech litrów, również wspierany przez jednostkę mild-hybrid.

 Skierowane modyfikacje konstrukcyjne, rozszerzona oferta standardowego wyposażenia, pełna elektryfikacja oraz wyraźny postęp w technologii cyfrowej wyznaczają kolejny etap rozwoju udanych modeli BMW w segmentach luksusowych pojazdów sportowych oraz sportowych coupe. Gładka i pewna osobowość nowego BMW X5 w każdej sytuacji jest teraz podkreślona szczególnie solidnymi cechami designu oraz opcjonalnym podświetleniem grilla w kształcie nerki BMW (Iconic Glow). Z kolei ekstrawagancka dynamika nowego BMW X6 jest akcentowana przez cechy, w tym teraz standardowy pakiet M Sport. Oferta jednostek napędowych przeszła gruntowną modernizację, co prowadzi do znacznego zwiększenia zasięgu elektrycznego BMW X5 xDrive50e z systemem napędu hybrydowego oraz wprowadzenia technologii mild hybrid 48V we wszystkich pozostałych modelach. W przyszłość wskazują również nowe systemy automatycznego prowadzenia i parkowania oraz najnowsza generacja systemu sterowania/obsługi iDrive z zakrzywionym wyświetlaczem BMW oraz systemem operacyjnym BMW 8.

Te rozbudowane modyfikacje stanowią wszystkie składniki niezbędne do wzmocnienia pozycji BMW X5 jako globalnego lidera w swoim segmencie oraz potwierdzają wiodącą pozycję BMW X6 w obliczu konkurencji ze strony innych niemieckich producentów premium. Oba modele są produkowane w zakładzie BMW Group w Spartanburgu. Centrum kompetencyjne dla modeli BMW X w amerykańskim stanie Karolina Południowa produkuje również BMW X3, BMW X4, superluksusowe BMW X7 oraz BMW XM – pierwszy elektryfikowany model wysokiej wydajności od BMW M GmbH. Co więcej, od 2022 roku na linii produkcyjnej w chińskim zakładzie Dadong, który jest wspólnym przedsięwzięciem BMW Brilliance Automotive Ltd. z siedzibą w Shenyang, powstaje wariant rynkowy BMW X5. Obok USA i Kanady, najważniejszymi rynkami zbytu dla nowego BMW X5 i nowego BMW X6 są Chiny oraz inne rynki azjatyckie, Niemcy, Bliski Wschód i Australia. Globalna premiera tych modeli rozpocznie się w kwietniu 2023 roku.

Nowe BMW X5: smukłe reflektory, podświetlany grill w kształcie nerki BMW

Z charakterystycznymi proporcjami pojazdu sportowego oraz uproszczonym wykończeniem, BMW X5 stanowi wyraźny przykład eleganckiej obecności, mocnej pewności i szerokiej funkcjonalności.

Nowa edycja samochodu standardowo zawiera cechy projektowe specyfikacji xLine, które jeszcze bardziej uwydatniają nowoczesny i solidny profil charakteru. Klienci mogą również wybierać pakiet M Sport z listy opcji. Obejmuje on elementy projektowe, które odniesienia do sportowego charakteru modelu i przybierają formę specyficzną dla modelu w przypadku najwyższego BMW X5 M60i xDrive.

Wszystkie warianty modelowe przyjmują nowy projekt charakterystycznych reflektorów BMW oraz grilla w kształcie nerki. Kontur nowych jednostek reflektorowych jest o 35 milimetrów węższy. Ich strzałkowe elementy dziennego oświetlenia wskazują na zewnątrz oraz pełnią również funkcję wskaźników kierunkowskazów. W samochodach z opcjonalnymi reflektorami LED w technologii matrycowej z adaptacyjną kontrolą i BMW Selective Beam, można również zamówić światła M Shadowline z czarnymi wstawkami.

Wyrazisty grill w kształcie nerki BMW ma obrzeże i listwy w kolorze perłowym chromu. A grill w kształcie nerki BMW Iconic Glow można zamówić po raz pierwszy jako opcję dla modeli BMW X5 xDrive50e, BMW X5 xDrive40i i BMW X5 xDrive30d. Jego kaskadowe oświetlenie zapewnia, że samochody mają niezwykle imponujący i typowy dla marki wygląd zarówno w czasie postoju, jak i podczas jazdy. Oświetlenie aktywowane jest po otwarciu jednych z drzwi i można je ręcznie włączać lub wyłączać przez menu iDrive.

Grill w kształcie nerki BMW jest teraz otoczony wyraźnie rzeźbionymi powierzchniami, które nadają nowoczesny wygląd przedniej części. Pionowe kurtyny powietrzne umieszczone na zewnętrznych krawędziach podkreślają szerokość samochodu. Dolny wlot powietrza ma poziome wykończenie dekoracyjne w kolorze perłowego chromu oraz trójkątne otwory w swoim zewnętrznym obszarze.

Nowo zaprojektowane przewody powietrzne, tylne światła LED z motywem X

Przewody powietrzne w przednich bocznych panelach BMW X5 mają również nowoczesny i przyciągający wzrok design. Posiadają dynamicznie zakrzywiony element z przodu (wykończony standardowo w kolorze perłowego chromu lub czarnym, jeśli zamówiono pakiet M Sport oraz w BMW X5 M60i xDrive), oraz trzy poziome listwy na krawędzi tylniej. W BMW X5 xDrive50e znajduje się również oznaczenie „elektryfikowane przez i”, a BMW X5 M60i xDrive ma oznaczenie modelu.

Nowe BMW X5 standardowo wyposażone jest nie tylko w relingi dachowe w kolorze Aluminium Satin, ale również w wykończenie Exterior Line w Aluminium Satin. Z tyłu pojazdu sportowego, osłona podwozia w kolorze Glacier Silver i nowa geometria dla zewnętrznych obszarów tylnego zderzaka wnoszą dodatkowy dotyk jakości. Dodatkowo, nowo zaprojektowane tylne światła przyciągają wzrok zarówno w dayligcie, jak i w ciemności. W nocy wyraziste kontury rzeźbionej włóknem optycznym prowadzą do tylnych świateł i świateł stop można zobaczyć szczególnie wyraźnie. Kształt L, znany z innych modeli BMW, jest odzwierciedlony horyzontalnie, tworząc wizualnie mocny, jednolicie podświetlony i nie do pomylenia motyw X w tylnych światłach. Pulsujące wskaźniki kierunkowskazów z tyłu nowego BMW X5 dopełniają imponujący spektakl świetlny.

Nowe BMW X6: ekspresyjny przód z dużymi wlotami powietrza

BMW X6 był pierwszym modelem segmentu Coupe Sport Activity i w swojej trzeciej generacji wciąż ucieleśnia ekstrawagancką sportową elegancję oraz silną obecność wizualną. Długa, opływowa linia dachu i wyraźnie malowane linie tworzą dynamicznie wydłużoną sylwetkę.

Nowe BMW X6 również ma smukłe jednostki reflektorowe z elementami dziennego oświetlenia w kształcie strzały, które można opcjonalnie zamówić jako światła M Shadowline. Jak wcześniej, dla BMW X6 xDrive40i i BMW X6 xDrive30d oferowane jest podświetlenie grilla w kształcie nerki BMW Iconic Glow. Dynamiczny charakter nowego BMW X6 jest jeszcze bardziej podkreślony przez teraz standardowy pakiet M Sport. Kluczową rolę odgrywa tu ośmiokątny znak na przedzie, z wyrazistymi bocznymi otworami i dużą ilością czarnych powierzchni. Podobnie jak wyraźnie uformowany i trójwymiarowy przedni zderzak, z jego liniami wznoszącymi się na zewnątrz, podkreśla szerokość i muskularną posturę samochodu.

Potężna tylna część z smukłymi światłami sięgającymi daleko w klapę bagażnika

Specyficzne dla M progi boczne i wykończenie M High-gloss Shadowline odzwierciedlają zwrotny charakter nowego BMW X6. Sportowe, napięte powierzchnie boków samochodu i muskularne ramiona przechodzą płynnie w równie potężny projekt tylnej części. Tylni zderzak ma wstawkę w kolorze Dark Shadow, a zakończenia rur wydechowych mają trapezoidalny kształt.

Kolejną nie do pomylenia cechą projektu Coupe Sport Activity są smukłe tylne światła, które sięgają daleko w klapę bagażnika. Ich sygnatura świetlna kształtowana jest przez znany kształt L tylnych świateł i świateł stop.

Flagowe modele z charakterystycznymi cechami designu

Nowe BMW X5 można zamówić z pakietem M Sport jako opcją, co przynosi dodatkowe poczucie ekskluzywnej dynamiki. Nowe BMW X6 robi to samo, gdyż jest standardowo wyposażone w pakiet M Sport. W skład tego wchodzą również przedni zderzak z charakterystycznym projektem M, relingi dachowe w czarnym połysku, wykończenie M High-gloss Shadowline oraz tylny zderzak z wstawką w kolorze Dark Shadow i trapezoidalnymi zakończeniami rur wydechowych.

Dwa modele z najwyższej półki – BMW X5 M60i xDrive oraz BMW X6 M60i xDrive – mają również swoje unikalne cechy designu. Takie elementy jak podwójne listwy i logo M w grillu w kształcie nerki BMW, czarne wykończenie lusterka zewnętrznego w połysku oraz wykończenie rur wydechowych w charakterystycznym stylu M z czterema rurami wskazują na wyjątkowe osiągi modeli z silnikiem V8. Nowe BMW X6 M60i xDrive ma również tylny spojler w czarnym połysku.

Pakiet M Sport Pro jest teraz dostępny dla wszystkich wariantów modelowych, nadając dynamicznej aurze nowego BMW X5 i nowego BMW X6 jeszcze więcej ekskluzywności. Obejmuje on obrzeże grilla w kolorze matowej czerni, wykończenie rur wydechowych w czarnym chromie oraz światła M Shadowline. W pakiecie M Sport Pro znajduje się również system hamulcowy M Sport z czerwonymi zaciskami hamulcowymi, system wydechowy M Sport (standardowy w modelach z silnikiem V8, niedostępny dla BMW X5 xDrive50e) oraz pasy bezpieczeństwa M.

Dodatkowo nowe i wyraziste kolory lakieru zewnętrznego M Marina Bay Blue metalik oraz M Isle of Man Green metalik są dostępne wyłącznie dla BMW X5 M60i xDrive i BMW X6 M60i xDrive odpowiednio. Tymczasem wszystkie warianty modelowe nowego BMW X5 i nowego BMW X6 można zamówić w wyborze jednego koloru jednolitego i siedmiu metalicznych, a także w wybranej cztery wykończenia lakieru BMW Individual. Nowością w palecie kolorów są Blue Ridge Mountain metalik, Brooklyn Grey metalik, Skyscraper Grey metalik oraz Frozen Pure Grey metalik.

Klienci mogą również wybierać spośród około 40 odcieni specjalnych lakierów BMW Individual dla swojego nowego BMW X5 i nowego BMW X6. Obejmują one metaliczne warianty takie jak Atlantis i Velvet Blue, a także wykończenia jednolite lub matowe. Te ekskluzywne opcje lakieru są nakładane ręcznie w starannym procesie, a paleta kolorów jest nieustannie poszerzana.

Wnętrze i wyposażenie

Technologia cyfrowa jest siłą przewodnią postępów, które wprowadzono do wnętrza nowego BMW X5 i nowego BMW X6. Integracja systemu operacyjnego BMW 8 i najnowszej generacji systemu sterowania/operacji iDrive zapowiada także wprowadzenie zakrzywionego wyświetlacza BMW w pojeździe sportowym oraz coupe sportowym. Innowacyjny kokpit oraz związane z nim aktualizacje panelu instrumentów nadają szczególnie nowoczesne poczucie premium atmosferze.

Podniesiona pozycja siedzenia w nowym BMW X5 i nowym BMW X6 zapewnia, że obie auta oferują autorytatywną przyjemność z jazdy oraz znakomity widok na drogę. Wsiadając do tylnej części obu modeli, ich bardzo różne charaktery stają się wyraźne. Nowe BMW X5 łączy doskonały komfort podróżowania na długich trasach z wysokim poziomem uniwersalności. BMW X5 xDrive40i i BMW X5 xDrive30d mogą być opcjonalnie wyposażone w trzeci rząd siedzeń. Pojemność bagażnika można zwiększyć z 650 litrów do maksymalnie 1,870 litrów (BMW X5 xDrive50e: 500 – 1,720 litrów). Dwuczęściowa klapa bagażnika umożliwia łatwe załadunek przedmiotów do bagażnika. Pasażerowie tylnej kanapy również cieszą się znakomitym komfortem podróżowania na długie dystanse w nowym BMW X6. Przy zajętych pięciu miejscach, bagażnik nadal oferuje 580 litrów pojemności ładunkowej za klapą bagażnika otwieraną wysoko. Coupe Sport Activity ma także dzieloną kanapę tylną w proporcji 40:20:40, co pozwala na zwiększenie pojemności ładunkowej do 1,530 litrów.

W pełni cyfrowy zakrzywiony wyświetlacz BMW z intuicyjną obsługą dotykową

W pełni cyfrowy zakrzywiony wyświetlacz BMW znajduje się w sercu przekształcenia wnętrza nowego BMW X5 i nowego BMW X6. Składa się z 12,3-calowego wyświetlacza informacyjnego za kierownicą oraz wyświetlacza kontrolnego o przekątnej 14,9 cala – oba znajdują się za pojedynczą szklaną powierzchnią. Funkcjonalność obsługi dotykowej wyświetlacza kontrolnego BMW doprowadziła do znacznego zmniejszenia liczby przycisków i elementów sterujących na rzecz cyfrowej kontroli dla licznych funkcji.

System automatycznej klimatyzacji jest teraz również obsługiwany za pośrednictwem zakrzywionego wyświetlacza BMW. Sterowanie ustawieniem żądanej temperatury po stronie kierowcy i pasażera z przodu jest wyświetlane na stałe, podczas gdy przepływ powietrza, rozkład powietrza i funkcja ogrzewania siedzeń mogą być kontrolowane poprzez wywołanie menu klimatyzacji. Jeśli zamówiony jest opcjonalny system automatycznej klimatyzacji w czterech strefach, pasażerowie z tyłu mogą dostosować temperaturę i wentylację za pomocą osobnego panelu sterującego. Standardowy filtr nanopartykułowy utrzymuje powietrze wewnątrz pojazdu wolne od cząsteczek wielkości wirusów i alergenów.

Panel instrumentów z nowym wykończeniem Sensafin i wysokoefektywną listwą świetlną

Nowo zaprojektowany panel instrumentów stanowi doskonałą scenę dla zakrzywionego wyświetlacza BMW. Jego pozioma struktura podkreśla szerokość kabiny, podczas gdy wykończenie w skórzopodobnym Sensafin (teraz standardowe), z jego estetycznymi i dotykowymi właściwościami, jeszcze bardziej przyciąga uwagę do zoptymalizowanego premium charakteru wnętrza. Centralne wloty powietrza w nowym BMW X5 i nowym BMW X6 są wyjątkowo smukłe i zintegrowane w panelu instrumentów prawie niewidocznie. Dodatkowy akcent elegancji i jakości stanowi szeroki, gładko zakrzywiony element wykończenia w standardowym drewnie lub wykończeniu metalowym Fineline Black dla modeli BMW X5 M60i xDrive i BMW X6 M60i xDrive.

Inną nową cechą jest listwa świetlna z kryształową strukturą powierzchni i wysokoefektywnym oświetleniem LED zintegrowanym pod elementem wykończenia w przednim obszarze pasażera. Odpowiednie oznaczenie modelu – „X5” lub „X6” – jest dodawane do grafiki listwy świetlnej; w dwóch flagowych modelach widnieje logo M.

Listwa świetlna jest wyrazistym dodatkiem do standardowego pakietu ambientowego oświetlenia. Rozkład światła, jasność i kolor oświetlenia wewnętrznego można skonfigurować w menu iDrive. W swojej najnowszej wersji, ambientowe oświetlenie zaprasza użytkownika do wyboru z 15 kolorów. Listwa świetlna steruje teraz rozjaśnianiem oświetlenia wnętrza, gdy kierowca zbliża się do samochodu – a przy gaszeniu, rozjaśnia ją od tyłu do przodu w płynny sposób – co wywołuje jeszcze bardziej imponujący efekt. Dodatkowo sygnalizuje także nadchodzące połączenie telefoniczne za pomocą dynamicznego światełka goniącego. Zasięg funkcji systemu ambientowego oświetlenia obejmuje również Welcome Light Carpet – które wyświetla przyciągający wzrok obraz na ziemi tuż przed drzwiami, gdy drzwi są odblokowywane lub otwierane – oraz pulsujące sygnały świetlne, które pojawiają się na wewnętrznym panelu otwartych drzwi, gdy silnik jest włączony.

Panel sterujący w konsoli środkowej z nowym dźwignią zmiany biegów

Dodatkowe powierzchnie wrażliwe na dotyk wyróżniają nową wersję panelu sterującego w konsoli środkowej. Znajduje się tu kontroler iDrive, przycisk Start/Stop oraz przyciski aktywujące elektryczną hamulca ręcznego, ustawienia dla opcjonalnego zawieszenia powietrznego i opcjonalnych trybów offroad. Znalazły się tu także przyciski Driving Experience Control oraz nowo zaprojektowana dźwignia zmiany biegów.

Ekskluzywne aplikacje szklane dla wybranych elementów sterujących można zamówić w opcji Crafted Clarity. To wizualnie oraz dotykowo atrakcyjne udoskonalenie designu zdobi dźwignię zmiany biegów, przycisk Start/Stop oraz kontroler iDrive.

Standard: sportowe fotele w nowym wykończeniu Sensafin

Standardowe sportowe fotele w nowym BMW X5 i nowym BMW X6 oferują doskonałe wsparcie boczne podczas pokonywania dynamicznych zakrętów. Są podgrzewane, mają wsparcie lędźwiowe i oferują elektryczne opcje regulacji wysokości siedzenia, kąta siedzenia, kąta oparcia i szerokości oparcia – w tym funkcję pamięci po stronie kierowcy. Wyściełane podparcia na nogi po bokach konsoli środkowej dodają dodatkowego sportowego uroku wnętrzu BMW X6.

Powierzchnie siedzeń w standardowym wykończeniu Sensafin można zamówić w wyborze czterech kolorów. Dzięki wysokiej jakości, wegańskim właściwościom materiału, odważnemu pikowaniu i dekoracyjnym perforacjom, oferują zwiększony komfort siedzenia. W opcjach znalazła się tapicerka z pełnej skóry Merino BMW Individual oraz tapicerka z pełnej skóry Merino BMW Individual w czterech i trzech wariantach kolorystycznych. Dodatkowo dostępne jako opcja dla kierowcy i pasażera z przodu są komfortowe fotele z pełną elektryczną regulacją. Można je zamówić z opcjonalną wentylacją siedzeń oraz funkcją masażu.

Rozszerzona specyfikacja standardowa, wysokiej jakości opcje

Funkcje wyposażenia modelu xLine dla nowego BMW X5 oraz pakiet M Sport dla nowego BMW X6 znacznie zwiększają standardową substancję produktów obu modeli. W skład ich standardowego wyposażenia, obok elektrycznej regulacji kolumny kierowniczej, 2.5-strefowego systemu automatycznej klimatyzacji i elektrycznie składanych lusterek zewnętrznych, wchodzą system głośników hi-fi oraz tuner radiowy DAB.

Nowo skomponowany pakiet Comfort dodatkowo zwiększa poczucie komfortu we wszystkich siedzeniach. Obejmuje on podgrzewanie siedzeń dla zewnętrznych siedzeń tylnych oraz pakiet Heat Comfort, który zapewnia ogrzewanie kierownicy oraz podłokietników kierowcy/pasażera w drzwiach oraz konsoli środkowej. Funkcja „thermo” dla uchwytów na kubki umieszczonych z przodu w konsoli środkowej utrzymuje temperaturę napojów w chłodzie lub cieple, w zależności od potrzeb.

Inną opcją dostępną dla obu modeli jest panoramiczny szklany dach z elektryczną obsługą dla otwierającej się przedniej sekcji i wewnętrzną roletą. Opcjonalny panoramiczny szklany dach Sky Lounge generuje bardzo szczególną i ekskluzywną aurę, gdy zapada zmrok, z równomiernie rozprzestrzeniającym się światłem LED na szklanych powierzchniach, które oświetlają ponad 15,000 graficznych wzorów, tworząc pokaz przypominający gwieździste niebo. Schemat kolorystyczny tego pokazu świetlnego bazuje na wybranym ustawieniu ambientowego oświetlenia.

Dzięki 16 głośnikom i wzmacniaczowi o mocy 415 watów, opcjonalny system dźwięku przestrzennego Harman Kardon jeszcze bardziej wzmacnia doświadczenia akustyczne na pokładzie. Z kolei opcjonalny system dźwięku przestrzennego Bowers & Wilkins Diamond z 20 głośnikami i wzmacniaczem o mocy 1,500 watów oferuje wyjątkowe doznania dźwiękowe. Cyfrowy wzmacniacz siedmiokanałowy oraz dodatkowe źródła dźwięku w obszarze dachu generują wyjątkowo czyste i wielowarstwowe wrażenie dźwięku 3D dla osób na wszystkich miejscach.

W nowym BMW X5 i nowym BMW X6 w pierwszym rzędzie siedzeń zamontowane są jedno złącze USB-A oraz dwa złącza USB-C, a w drugim rzędzie cztery złącza USB-C. Dodatkowo, nowo zaprojektowany system Travel & Comfort jest dostępny do stworzenia spersonalizowanego programu rozrywkowego w tylnej części. Pasażerowie w drugim rzędzie mogą korzystać z szybkich złączy zamontowanych na oparciach siedzeń kierowcy i pasażera z przodu, aby przymocować wielofunkcyjne uchwyty z oryginalnej gamy akcesoriów BMW. Umożliwiają one łatwe zamocowanie tabletów i innych osobistych urządzeń, co zapewnia ekrany dla wybranego rozrywki pasażerów.

Systemy napędowe, skrzynie biegów i BMW xDrive

Kompletne zaktualizowane jednostki napędowe z elektryfikacją standardowo umożliwiają nowemu BMW X5 i BMW X6 dostarczenie przyjemności z jazdy z zauważalnie większą stabilnością, pewnością i efektywnością. Wszystkie dostępne jednostki benzynowe i diesla dla nowych edycji pojazdów sportowych oraz coupe sportowego są połączone z technologią mild hybrid 48V, podczas gdy nowe BMW X5 można również zamówić w wersji plug-in hybrid. Nowe BMW X5 xDrive50e jest wyposażone w znacznie ulepszony silnik spalinowy oraz technologię BMW eDrive, która nadaje mu zauważalnie lepsze osiągi przy jednoczesnym znacznie zwiększonym zasięgu dla jazdy elektrycznej.

Nowe BMW X5 i BMW X6 będą dostępne z wyborem silników benzynowych V8, sześciocylindrowego silnika benzynowego w układzie rzędowym oraz prostego silnika diesla sześciocylindrowego. Dodatkowy sześciocylindrowy silnik diesla w układzie rzędowym ma być dodany do portfolio obu modeli latem 2023 roku. Wszystkie silniki współpracują z najnowszą generacją ośmiobiegowej skrzyni Steptronic Sport i przekazują swoją moc na drogę za pośrednictwem inteligentnego systemu napędu na wszystkie koła BMW xDrive.

Więcej mocy, większy zasięg elektryczny: BMW X5 xDrive50e z nowym systemem napędu hybrydowego plug-in

Silnik benzynowy rzędowy sześciocylindrowy łączy siły z jednostką napędową elektryczną w nowym BMW X5 xDrive50e, aby zwiększyć dynamikę oraz efektywność w typowym stylu BMW w jeszcze większym stopniu niż kiedykolwiek. Jego system napędu hybrydowego plug-in generuje łączną moc 360 kW/490 hp (w tym tymczasowy efekt wzmocnienia) – to wzrost o 70 kW/96 hp w porównaniu do poprzedniego modelu – oraz łączny moment obrotowy 700 Nm / 516 lb-ft (+100 Nm / 74 lb-ft).

Silnik spalinowy i silnik elektryczny odgrywają równą rolę w zapewnieniu znaczącego dodatkowego zastrzyku mocy i wigoru. Najnowsza wersja 3.0-litrowego silnika rzędowego sześciocylindrowego z technologią BMW TwinPower Turbo wykorzystuje cykl Millera, co umożliwia skrócenie czasu otwarcia zaworów dolotowych. Ta jednostka napędowa posiada również przeprojektowane komory spalania oraz kanały dolotowe, nowy system podwójnego wtrysku, system zapłonowy z aktywną cewką oraz głowicę cylindra z zintegrowanym kolektorem wydechowym. Zmienna synchronizacja wałka rozrządowego VANOS działa teraz elektrycznie. Nominalna moc silnika benzynowego wynosi 230 kW/313 hp, co oznacza wzrost o 20 kW/27 hp w porównaniu z jednostką, którą zastępuje, a moment obrotowy osiąga maksymalnie 450 Nm (332 lb-ft).

Silnik elektryczny zintegrowany w ośmiobiegowej skrzyni Steptronic Sport w nowym BMW X5 xDrive50e osiąga znaczny wzrost mocy oraz innowację opatentowaną przez BMW, która zwiększa moment obrotowy. Z gęstością mocy przekraczającą 5.0 kW/kg, nowy silnik synchroniczny wytwarza nominalną moc 145 kW/197 hp (+62 kW/84 hp), a górny limit jego zakresu obrotów został zwiększony do 11,500 rpm. Dodatkowo zastosowano wstępne przełożenie, aby zwiększyć efektywny moment obrotowy produkowany przez silnik elektryczny do maksymalnych 450 Nm (332 lb-ft) przy wejściu napędu do skrzyni biegów. W ten sposób kompaktowy silnik elektryczny może zapewnić taki zastrzyk momentu obrotowego, jaki normalnie można osiągnąć tylko przy użyciu znacznie większej i cięższej jednostki. Udoskonalone przyspieszenie rezultatu z wstępnego przełożenia pomiędzy wirnikiem silnika elektrycznego a wałem wejściowym skrzyni biegów daje wyraźną różnicę zarówno przy przyspieszaniu, jak i przy szybkim wzroście prędkości. Nowe BMW X5 xDrive50e potrzebuje zaledwie 4,8 sekundy, aby osiągnąć 100 km/h (62 mph) z miejsca.

Silnik czerpie energię z akumulatora litowo-jonowego wysokiego napięcia zintegrowanego w obszarze podwozia, który jest produktem technologii BMW eDrive piątej generacji. Akumulator może przechowywać 25,7 kWh użytej energii, co stanowi wzrost o prawie 25 procent w porównaniu do poprzedniej generacji. Nowa jednostka ładowania Combined Charging Unit obsługuje zarówno ładowanie jednofazowe, jak i trójfazowe, podwajając maksymalną moc ładowania AC do 7,4 kW. W połączeniu z doskonałą efektywnością silnika elektrycznego oraz systemem inteligentnego zarządzania energią, w tym adaptacyjnym odzyskiwaniem, uzyskuje zasięg elektryczny od 94 do 110 kilometrów (58 – 68 mil) w cyklu WLTP.

Najnowsza generacja technologii mild hybrid 48V dla wszystkich silników benzynowych i diesla

Elektryfikacja w postaci technologii mild hybrid 48V służy również do zwiększenia bezwysiłkowego dostarczania mocy we wszystkich innych wariantach nowego BMW X5 i BMW X6, a także zwiększa ich efektywność. Wszystkie silniki spalinowe w ofercie są teraz połączone z nową ośmiobiegową skrzynią Steptronic Sport, w której obudowie zintegrowany jest silnik elektryczny. Generuje to wzrost mocy o nawet 9 kW/12 hp oraz 200 Nm (147 lb-ft) momentu obrotowego, co pomaga silnikowi w dostarczeniu płynnej, dynamicznej jazdy przy dużej efektywności. Co więcej, system mild hybrid może być dodatkowo wykorzystywany do jazdy wyłącznie na energii elektrycznej przy bardzo niskich prędkościach w modelach BMW X5 xDrive40i i BMW X6 xDrive40i. Silnik elektryczny umożliwia także płynniejsze działanie zarówno funkcji automatycznego start/stop, jak i funkcji coasting, która włącza się przy włączonym trybie Driving Experience Control ECO PRO.

Energia potrzebna do elektrycznego zastrzyku mocy jest przechowywana w akumulatorze 48V umieszczonym w komorze silnika. Jest on bardzo efektywnie ładowany podczas faz przejazdu i hamowania za pomocą adaptacyjnego odzyskiwania energii, a także zasila zregenerowaną energię do systemu elektrycznego pojazdu.

Nowe V8 dla dwóch modeli BMW M

Flagowe modele BMW X5 M60i xDrive i BMW X6 M60i xDrive są napędzane nowo opracowanym silnikiem benzynowym V8. Jednostka o pojemności 4,4 litra może poszczycić się genami silników używanych w renomowanych maszynach wyścigowych i BMW M, wykorzystując korzyści termodynamiczne kolektora wydechowego z poprzecznym układem, turboładowarki symetryczne dla banków oraz zewnętrzne chłodzenie oleju silnikowego. Dodatkowo, wzmocniony napęd wałka korbowego, rozwinięte turboładowanie z zaworem upustowym, nowa pompa olejowa i zminimalizowana masa miski olejowej przyczyniają się do zwiększenia efektywności silnika. Napęd współpracuje z technologią mild hybrid 48V, co również przekłada się na zauważalnie szybszą reakcję oraz dostarczanie mocy przy przyspieszaniu.

System napędowy w duecie modeli BMW M generuje maksymalną moc 390 kW/530 hp oraz maksymalny moment obrotowy 750 Nm (553 lb-ft). Przyspiesza nowe BMW X5 M60i xDrive i nowe BMW X6 M60i xDrive z 0 do 100 km/h (62 mph) w 4.3 sekundy. W tym przypadku żywotny rozwój mocy silnika V8 towarzyszy emocjonujący dźwięk standardowego systemu wydechowego M Sport.

Więcej mocy, niższe emisje: nowy silnik benzynowy rzędowy sześciocylindrowy do BMW X5 xDrive40i i BMW X6 xDrive40i

Jednostka napędowa pod maską nowego BMW X5 xDrive40i i BMW X6 xDrive40i jest częścią nowej generacji silników benzynowych rzędowych sześciocylindrowych, tak jak silnik w hybrydzie plug-in BMW X5 xDrive50e. Maksymalna moc jednostki 3.0-litra wynosi 280 kW/380 hp w tych dwóch modelach, co oznacza wzrost o 35 kW/47 hp w porównaniu z poprzednikami, podczas gdy moment obrotowy wzrasta o 70 Nm (52 lb-ft) do 520 Nm (383 lb-ft) – i można go zwiększyć do 540 Nm (398 lb-ft) dzięki interwencji systemu mild hybrid. Umożliwia to zarówno nowemu BMW X5 xDrive40i, jak i nowemu BMW X6 xDrive40i przyspieszenie z 0 do 100 km/h (62 mph) w 5.4 sekundy.

Ta wersja nowego silnika rzędowego sześciocylindrowego korzysta również z szerokich innowacji dotyczących procesu spalania, kontroli wałka rozrządowego, wtrysku, systemu zapłonowego i prowadzenia spalin. Ponadto jednostka w BMW X5 xDrive40i i BMW X6 xDrive40i zawiera najnowszą wersję w pełni zmiennej kontroli zaworów VALVETRONIC. Jej przełączane dźwignie na stronie wydechowej pozwalają w razie potrzeby przerwać wymianę gazów, co redukuje moment obrotowy silnika na przepełnieniu o około dwie trzecie. To prowadzi do intensyfikacji zbierania energii hamowania. Udoskonalony system VALVETRONIC również otwiera drogę do jazdy wyłącznie elektrycznej przy bardzo niskich prędkościach.

BMW X5 xDrive30d i BMW X6 xDrive30d z zaktualizowanym sześciocylindrowym silnikiem rzędowym diesla

Poprawki szczegółowe do sześciocylindrowego silnika rzędowego diesla w nowym BMW X5 xDrive30d i BMW X6 xDrive30d przyniosły również poprawę ich efektywności paliwowej i emisji. Stalowe tłoki zamiast aluminiowych umożliwiają wyższe ciśnienia spalania, a efektywność procesu separacji oleju również została poprawiona. Nowy system wtrysku common-rail działa teraz z wtryskiwaczami zaworowymi, które dostarczają do 12 wtrysków na cykl pracy przy maksymalnym ciśnieniu 2,500 bar.

Te innowacje w połączeniu z technologią mild hybrid 48V zapewniają jeszcze bardziej wyraźne dostarczenie mocy. System napędowy rozwija maksymalnie 219 kW/298 hp i osiąga szczytowy moment obrotowy 670 Nm (494 lb-ft), co przekłada się na czas przyspieszenia 0 do 100 km/h (62 mph) w 6.1 sekundy dla zarówno nowego BMW X5 xDrive30d, jak i nowego BMW X6 xDrive30d.

Standard w wszystkich wariantach modelowych: nowa ośmiobiegowa skrzynia Steptronic Sport z Launch Control i funkcją Sprint

Ośmiobiegowa skrzynia Steptronic Sport nowej generacji, która jest standardowo montowana we wszystkich wariantach modelowych nowego BMW X5 i BMW X6, oferuje szereg innowacji w porównaniu do zintegrowanego silnika elektrycznego w swoim wnętrzu. Na przykład, wewnętrzna efektywność jednostki, tłumienie wibracji oraz izolacja od nierówności obrotowych zostały zoptymalizowane. Czas zmiany biegu jest idealnie dopasowany do interakcji między silnikiem spalinowym a silnikiem elektrycznym. Nowa elektryczna pompa oleju przekładniowego oraz system tłumików drgań pozwalają zwiększyć nie tylko efektywność, ale także gładkość zmiany biegów oraz komfort jazdy. A charakterystyka zmiany biegów jest teraz dostosowana do ustawienia przełącznika Driving Experience Control. Skrzynia automatycznie przełącza się z ustawienia D na S, gdy włączony jest tryb SPORT.

Oprócz łopatek zmiany biegów na kierownicy, ośmiobiegowa skrzynia Steptronic Sport oferuje również funkcję Launch Control, umożliwiającą start z miejsca z optymalną przyczepnością i maksymalnym dynamizmem. W modelach z silnikiem V8 oraz wszystkich innych wariantach z opcjonalnym pakietem M Sport kierowcy będą również mogli skorzystać z funkcji Sprint, gdy konieczne będzie szybkie zwiększenie prędkości. W tym przypadku skrzynia automatycznie przełącza się na najniższy bieg, gdy kierowca pociągnie lewą łopatkę zmiany biegów przez co najmniej jedną sekundę. Jednocześnie wszystkie systemy napędu i podwozia są przełączane na najsportowsze ustawienia, a efekt wzmocnienia elektrycznego systemu mild hybrid również jest aktywowany.

BMW xDrive z domieszką napędu tylnego

Inteligentny napęd na wszystkie koła BMW xDrive maksymalizuje przyczepność, zwrotność i stabilność kierunkową na dowolnej powierzchni we wszystkich nowych wariantach modelowych BMW X5 i BMW X6. Wykorzystuje on elektronicznie sterowaną wielopłytową sprzęgło w skrzyni rozdzielczej połączonej z systemami napędu i podwozia, aby rozdzielić moc między przednie a tylne koła w zależności od potrzeb.

Tylne obciążenie preferowane przez system xDrive dla jego w pełni zmiennego rozdziału mocy dodatkowo podkreśla sportowe cechy jazdy obu modeli. W nowym BMW X5 M60i xDrive i BMW X6 M60i xDrive, to ustawienie i standardowo wyposażona sportowa różnica M na osi tylnej współpracują, aby dostarczyć rodzaj doświadczenia z osiągami, jakiego klienci oczekują od BMW, gdy przesuwają dynamiczne limity.

Dynamika jazdy i technologia podwozia

Technologia podwozia w nowym BMW X5 i BMW X6 została idealnie dopasowana do charakterystyki wydajności ich ulepszonych jednostek napędowych. Umożliwiono również uwzględnienie zmian w rozkładzie masy wynikających z wprowadzenia technologii mild hybrid 48V oraz dodatkowych elementów wyposażenia standardowego. W skład tego wchodzi montaż wzmocnionych stabilizatorów poprzecznych na przednich i tylnych osiach pojazdu sportowego oraz coupe sportowego. W rezultacie nowe BMW X5 i BMW X6 są w stanie dostarczyć swoją charakterystyczną mieszankę sportowej wszechstronności i doskonałego komfortu podczas długich dystansów jeszcze bardziej wyraźnie.

Konstrukcja podwozia z podwójnymi wahaczami z przodu / pięcioma wahaczami z tyłu zapewnia precyzyjne prowadzenie kół, imponującą stabilność na prostych odcinkach oraz doskonałą stabilizację przechyłów w zakrętach. Jednocześnie efekt sił bocznych na amortyzatorach jest minimalizowany, co pozwala na dalsze zwiększenie komfortu jazdy. Podwozie w modelach BMW X5 M60i xDrive i BMW X6 M60i xDrive ma specyficzne dla M właściwości kinematyczne i elastokinematyczne. Dodatkowo sztywne górne mocowania dla ramion kontrolnych osi przedniej i zwiększony kąt pochylenia przednich kół w połączeniu z dostosowanymi charakterystykami sprężyn i amortyzatorów nadają dwóm modelom BMW M zwinność w zakrętach oraz precyzję układu kierowniczego w pierwszej kolejności.

Opcjonalne systemy podwozia w nowo ustrukturyzowanych pakietach

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.