BMW odświeżyło linię X6 na początku 2023 roku, a wraz z pozostałymi wersjami, model M Competition również doczekał się zasłużonego unowocześnienia.
Świat sportowych SUV-ów przestał być zdominowany przez jedną lub dwie marki. Oprócz Porsche Cayenne i jego „brata” Lamborghini Urus, do rywalizacji dołączyły marki takie jak Aston Martin, Mercedes-Benz, BMW i Cadillac. Nie wspomnieliśmy o Ferrari, ponieważ włoska marka nie określiła Purosangue jako SUV-a (choć w rzeczywistości nim był). W tym wąskim gronie potężnych pojazdów, producent z Monachium musiał być o krok przed konkurencją, aby przyciągnąć nowych klientów.
BMW w 2022 roku obchodziło 50-lecie swojej sportowej dywizji M, a na początku kolejnego roku wprowadziło facelifting całej gamy X6. A to oznaczało także zmiany w wersji M Competition. Eksterior pojazdu zyskał nowe, smuklejsze reflektory oraz przeprojektowany, szerszy grill z szerszymi wlotami powietrza, które chłodziły hamulce. Dodatkowo, dolny zderzak wzbogacono o drugi grill z wbudowanym radarem do adaptacyjnego tempomatu, automatycznego hamowania i innych systemów bezpieczeństwa.
Wnętrze powitało klientów sportowymi fotelami z wysokimi bocznymi osłonami oraz zakrzywionym wyświetlaczem na szczycie deski rozdzielczej. Naprzeciwko kierowcy znajdowało się panel wskaźników, a na szczycie środkowej konsoli umieszczono dotykowy ekran infotainment iDrive 8.
Jednak najważniejsze zmiany zaszły pod „skórą” samochodu. Chociaż silnik spalinowy pozostał ten sam, producent dodał system mild-hybrid 48V, który poprawił efektywność paliwową. Dodatkowo, wprowadzono nową, ośmiobiegową automatyczną skrzynię biegów z zmienionymi przełożeniami w porównaniu do jej poprzednika.
Fascynująca dynamika, ekstrawagancka obecność i nowoczesny luksus definiują charakter BMW X5 M i BMW X6 M. Teraz BMW M GmbH przystąpiło do doskonalenia profilu swoich samochodów o wysokich osiągach w segmencie luksusowych SUV-ów oraz sportowych coupe, wprowadzając obszerne modyfikacje w kluczowych obszarach. BMW X5 M i BMW X6 M będą teraz dostępne wyłącznie w wersji Competition – z nowym silnikiem V8, który korzysta z technologii 48V, oferując maksymalną moc 460 kW/625 hp, zaktualizowaną stylistykę zewnętrzną oraz najnowszy system sterowania iDrive, w komplecie z zakrzywionym wyświetlaczem BMW i systemem operacyjnym BMW 8.
Elektryfikacja układu napędowego oraz modyfikacje osmiobiegowej skrzyni M Steptronic z Drivelogic zapewniają nowemu BMW X5 M Competition oraz nowemu BMW X6 M Competition jeszcze bardziej responsywne przekazywanie mocy. Świeże akcenty stylistyczne podkreślają ich niepowtarzalną aurę wysokich osiągów. Technologia cyfrowa nie tylko zapewnia wyjątkowo intuicyjną i multimodalną obsługę, ale także przyczynia się do znacznych postępów w zakresie systemów automatycznego prowadzenia i parkowania.
Nowe BMW X5 M Competition oraz nowe BMW X6 M Competition są produkowane w zakładzie BMW Group w Spartanburgu w Stanach Zjednoczonych. Centrum kompetencyjne dla modeli BMW X obejmuje również produkcję modeli BMW X3 M i BMW X4 M, a także BMW XM – pierwszego samochodu sportowego od BMW M GmbH z hybrydowym układem napędowym typu plug-in.
Pierwsze samochody wyczynowe od BMW M GmbH z technologią 48V
Dzięki najnowszej generacji technologii napędowej w nowym BMW X5 M Competition oraz nowym BMW X6 M Competition, BMW M GmbH stawia na elektryfikację. Technologia 48V zadebiutowała w modelach wysokich osiągów marki, współpracując z nowym silnikiem V8 z technologią M TwinPower Turbo.
W połączeniu z mocą elektryczną oraz wysokimi obrotami silnika V8, osiągi, za które znane są samochody M, zyskują jeszcze bardziej ekscytujący charakter.
Silnik elektryczny z elektroniką mocy jest zintegrowany w kompaktowej obudowie osmiobiegowej skrzyni M Steptronic i generuje dodatkowe do 9 kW/12 hp mocy oraz 200 Nm (147 lb-ft) momentu obrotowego. Rezultatem jest zauważalnie szybsze przekazywanie mocy, co pozwala jednostce napędowej na reakcję na każdy ruch pedału gazu. Przyrost mocy następnie utrzymuje się stabilnie w najwyższych zakresach obrotów silnika. Dla kierowcy oznacza to niezwykle dynamiczne i pewne osiągi, zarówno przy ruszaniu z miejsca, jak i podczas przyspieszania w średnim zakresie obrotów. W wielu sytuacjach silnik może pracować w optymalnym zakresie obciążenia, co zwiększa jego efektywność.
Energia potrzebna do dodatkowej mocy elektrycznej jest przechowywana w baterii 48V umieszczonej w komorze silnikowej. Bateria jest ładowana dzięki wysoce efektywnej adaptacyjnej rekuperacji podczas hamowania i na tzw. overrunie, a także zasila system elektryczny samochodu odzyskaną energią. Dodatkowo silnik elektryczny pełni rolę startera z zamontowanym na wale korbowym generatorem. Dzięki temu silnik spalinowy uruchamia się niezwykle płynnie, co kierowca zauważy również podczas aktywacji funkcji Auto Start Stop. Gdy zatrzymuje się na skrzyżowaniach lub w korkach, generator 48V wyłącza silnik V8 z minimalnymi wibracjami i uruchamia go ponownie w sposób dyskretny.
Nowy silnik V8 z zoptymalizowanym przekazywaniem mocy i zwiększoną efektywnością
Nowo opracowany silnik spalinowy łączy klasyczny, wysokoobrotowy charakter z najnowocześniejszą technologią M TwinPower Turbo. Silnik V8 o pojemności 4,4 litra w nowym BMW X5 M Competition i nowym BMW X6 M Competition wyróżnia się jeszcze ostrzejszą reakcją i zwiększoną efektywnością. Oprócz kolektora wydechowego krzyżowego, silnik posiada również wzmocniony napęd wału korbowego, rozwinięty układ doładowania – zamontowany blisko kolektora wydechowego oraz z elektrycznie sterowanym zaworem upustowym – plus nowy przewód dolotowy, nową pompę olejową typu łopatkowego oraz zoptymalizowaną wagowo miskę olejową z tworzywa sztucznego. Efektywność emisji układu napędowego jest dodatkowo poprawiana dzięki zoptymalizowanemu procesowi separacji oleju z zmiennym separatorem.
Oprócz dwóch turbosprężarek z pośrednim chłodzeniem powietrza doładowującego zamontowanych między cylindrami, technologia M TwinPower Turbo V8 obejmuje również bezpośredni wtrysk paliwa High Precision Injection, zmienny czas otwarcia zaworów VALVETRONIC oraz ciągłe sterowanie wałkami rozrządu podwójnym VANOS. Wizualnie, najnowsza generacja jednostek napędowych identyfikowana jest po nowej pokrywie silnika z czerwonymi elementami graficznymi oraz kolorowym logo M. Opcjonalnie pokrywa silnika dostępna jest również wzmocnionym włóknem węglowym (CFRP) z odsłoniętą strukturą włókien.
Pragnienie wysokich obrotów oraz nieustanny przyrost mocy to kolejne cechy nowego silnika V8. Oferuje on maksymalny moment obrotowy 750 Nm (553 lb-ft) w zakresie 1,800 do 5,800 rpm i generuje maksymalną moc 460 kW/625 hp przy 6,000 rpm. Nowe BMW X5 M Competition i nowe BMW X6 M Competition przyspieszają od 0 do 100 km/h (62 mph) w 3,9 sekundy, a prędkość 200 km/h (124 mph) osiągają odpowiednio w 13,8 sekundy i 13,6 sekundy. Energiczność silnika objawia się również, gdy kierowca dodaje krótkie zastrzyki mocy. Nowe BMW X5 M Competition i BMW X6 M Competition przyspieszają z 80 do 120 km/h (50 – 75 mph) w odpowiednio 3,2 sekundy (4. bieg) i 4,2 sekundy (5. bieg). Prędkość maksymalna obu modeli jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h (155 mph). Można ją zwiększyć do 290 km/h (180 mph) dzięki opcjonalnemu pakietowi M Driver’s Package.
Układy chłodzenia i zasilania olejem z naciskiem na osiągi, standardowy układ wydechowy M Sport
Układ chłodzenia w nowym BMW X5 M Competition i nowym BMW X6 M Competition zaprojektowano tak, aby zapewnić optymalne zarządzanie temperaturą w każdych warunkach, niezależnie od tego, czy są prowadzone w miejskim ruchu stop-and-go, czy podczas prezentacji swoich sportowych możliwości. Miska olejowa została zaprojektowana tak, aby zapewnić niezawodne zasilanie smarowania, nawet pod ekstremalnym przyspieszeniem bocznym i podłużnym, dzięki frontowej komorze, która włącza się, gdy potrzebne jest dodatkowe zasilanie.
Nowy silnik V8 uwalnia swoją moc w towarzystwie dramatycznego dźwięku pochodzącego ze standardowego układu wydechowego M Sport, który charakteryzuje się podwójnymi rurkami o dużych przekrojach, wysokopojemnymi tłumikami, elektrycznie sterowanymi klapami i dwoma parami końcówek wydechu z wykończeniem Black Chrome umiejscowionymi po bokach tylnego zderzaka w typowy dla M sposób. Nowe katalizatory również przyczyniają się do poprawy emisji silnika benzynowego.
Ekscytujący dźwięk stanowi odpowiednią akustyczną wizytówkę zdrowego apetytu silnika na wysokie obroty oraz jego liniowego przyrostu mocy. Dźwięk napędu różni się w zależności od wybranego trybu charakterystyki silnika, a kierowcy mogą w każdej chwili złagodzić akustyczną obecność samochodu, naciskając przycisk M Sound Control na konsoli centralnej.
Nowa osmiobiegowa skrzynia M Steptronic z zoptymalizowanym rozstawem przełożeń, zintegrowanym silnikiem elektrycznym i hydraulicznym mocowaniem
Uzupełnieniem osiągnięć dokonanych w układzie napędowym w nowym BMW X5 M Competition oraz nowym BMW X6 M Competition jest nowa wersja osmiobiegowej skrzyni M Steptronic z Drivelogic. Oprócz zintegrowanego silnika elektrycznego, który został dodany dla technologii 48V, nowe cechy obejmują zmodyfikowane przełożenia i ostrzejszą zmianę biegów. Krótsze przełożenia w pierwszych trzech biegach idealnie nadają się do szybkiego przyspieszania, natomiast szerszy zakres przełożeń zwiększa ogólną efektywność układu napędowego. Na ostrość zmiany biegów wpływa znacznie udoskonalona hydrauliczna kontrola skrzyni z bezpośrednio działającym zaworem regulatora ciśnienia.
Dodatkowo, konwerter momentu został dostosowany do charakterystyki wydajności nowej jednostki V8. Nowa odlewana aluminiowa misa olejowa z żeberkami chłodzącymi i zwiększoną pojemnością optymalizuje kontrolę temperatury skrzyni oraz zapewnia ciągłe zaopatrzenie w smarowanie pod dużym przyspieszeniem bocznym.
Nowe BMW X5 M Competition i nowe BMW X6 M Competition zostały dodatkowo wyposażone w hydraulicznie tłumione mocowanie skrzyni, które, podobnie jak dwa mocowania silnika, charakteryzuje się bardzo wysoką twardością sprężyn. Skutkuje to wyczuwalnie sztywniejszym połączeniem całego układu napędowego z konstrukcją nadwozia, co pozwala na bardzo bezpośrednie przekazywanie mocy podczas wykładania zakrętów i zwiększa zdolność obydwu modeli do precyzyjnego wchodzenia w zakręty. Sztywne mocowanie silnika zapewnia również, że żaden dźwięk napędu nie jest filtrowany przed dotarciem do kabiny.
Kierowcy pragnący zmieniać biegi ręcznie mogą to robić za pomocą dźwigni selektora o charakterystycznym designie M lub łopatek zmiany biegów na kierownicy, które teraz wykonane są z włókna węglowego. Przycisk Drivelogic zintegrowany w dźwigni selektora umożliwia zmianę charakterystyki zmiany biegów, oferując trzy wyraźnie rozróżnialne ustawienia – od skoncentrowanego na komforcie do niezwykle dynamicznego – w trybie automatycznym i ręcznym.
Precyzyjny transfer mocy z M xDrive i aktywnym dyferencjałem M
Dedykowana i świeżo dostosowana wersja systemu napędu na cztery koła M xDrive dodatkowo wzmacnia wyjątkowe wrażenia z jazdy w nowym BMW X5 M Competition oraz nowym BMW X6 M Competition. Wykorzystuje on elektronicznie sterowaną wielopłytkową sprzęgło w skrzyni rozdzielczej, aby zapewnić w pełni zmienną i niezwykle płynne rozdzielenie mocy silnika między przednie a tylne koła. Z tylnym biegiem systemu wzmocniona jest sygnatura M przy przyspieszaniu lub pokonywaniu zakrętów. Precyzyjne przekazywanie mocy na wszystkie cztery koła dodatkowo poprawia przyczepność na śliskich nawierzchniach i luźnym podłożu. Inteligentna kontrola rozdziału momentu napędowego skutkuje dominującą jazdą, doskonałą zwrotnością i precyzyjnie kontrolowanym prowadzeniem.
Kierowcy mają możliwość skonfigurowania sposobu rozdziału mocy pomiędzy przednimi a tylnymi kołami zgodnie z własnymi wymaganiami w menu M Setup. Domyślne ustawienie 4WD łączy dynamiczną sprawność z maksymalną przyczepnością. W trybie 4WD Sport system kieruje większą część momentu silnika na tylne osie, a liniowy przyrost sił bocznych charakterystyczny dla modeli M umożliwia precyzyjne driftowanie, przy pełnej kontroli nad pojazdem.
System napędu na cztery koła współpracuje z aktywnym dyferencjałem M na tylnej osi, który również pozwala na swobodne dostosowywanie rozdziału momentu napędowego pomiędzy lewym a prawym tylnym kołem w zależności od sytuacji. Oznacza to, że moc napędu jest pewnie dostarczana na drogę bez żadnych strat, szczególnie gdy pojazd jest mocno obciążony lub ma mniejsze przyczepności z jednej strony. Przeniesienie mocy na koło zewnętrzne w zakręcie eliminuje podsterowność bez potrzeby stosowania jakichkolwiek hamulców.
Podwozie Niezwykła dynamika na drodze oraz zdolność do efektywnego pokonywania terenów poza utwardzonych stanowią podstawę właściwości jezdnych nowego BMW X5 M Competition oraz nowego BMW X6 M Competition. Podwaliny tej wyjątkowej wydajności stanowi technologia podwozia dopasowana do ogólnego konceptu obu modeli oraz ich niezwykle mocnych silników z najwyższą precyzją. Kluczowe nowe cechy to bliskie ograniczenie poślizgu na kołach, ulepszony układ kierowniczy oraz nowoczesny zintegrowany system hamulcowy.
Dwa modele wysokich osiągów charakteryzują się wyjątkowo sztywną konstrukcją nadwozia oraz mocowaniami podwozia, co zapewnia im połączenie charakterystycznej dla BMW M dynamiki, zwrotności i precyzji. Układy zawieszenia i tłumienia w nowym BMW X5 M Competition i nowym BMW X6 M Competition umożliwiają im oferowanie wyjątkowego zakresu zdolności – od czysto sportowych po doskonały komfort podczas długich podróży. Technologia podwozia i systemy sterowania podwoziem zostały dokładnie dostosowane do nowych charakterystyk wydajności silnika, ulepszonej technologii przenoszenia mocy oraz rozkładu masy obu modeli. Prace te przeprowadzono w ramach obszernego programu testów w obiektach testowych BMW Group, a także w miejskim ruchu, na drogach wiejskich, autostradach i torze. Zintegrowane zastosowanie wszystkich komponentów układu napędowego i podwozia, wraz z doświadczeniem wyścigowym BMW M GmbH, sprawia, że układ napędowy, podwozie i nadwozie tworzą jeszcze lepszą, skoncentrowaną na wyjątkowych osiągach całość.
Bliskie ograniczenie poślizgu kół: większa prędkość i precyzja
Zadanie przekazywania mocy na koła w w pełni zmiennej proporcji odpowiedniej do bieżącej sytuacji spoczywa na systemie napędu na cztery koła M xDrive oraz aktywnym dyferencjale M na tylnej osi. Zamiast być połączone tylko z systemem DSC (Dynamic Stability Control) jak wcześniej, oba te systemy współpracują także z bliskim ograniczeniem poślizgu kół po raz pierwszy w nowym BMW X5 M Competition i nowym BMW X6 M Competition, co zapewnia szybkie i dokładne reakcje na zmiany sytuacji jazdy. Wynikiem tego są dobrze rozwiązane charakterystyki jazdy, które zasługują na znak M, niezależnie od okoliczności.
Zintegrowany w zarządzanie silnikiem, system kontroli trakcji wyzwala swoje korekty do dziesięciu razy szybciej niż konwencjonalne systemy, z wyjątkową precyzją. Dzięki funkcji bliskiego ograniczenia poślizgu kół, która eliminuje wszelkie straty przyczepności, szczególnie podczas mocnego przyspieszania lub pokonywania zakrętów z dużą prędkością, system DSC musi interweniować znacznie rzadziej z selektywnymi aplikacjami hamulców na poszczególnych kołach, aby utrzymać spokojne i pewne prowadzenie.
Precyzyjne zawieszenie kół, wysoka sztywność nadwozia
Zasady projektowania podwozia, jego specjalnie dostosowane właściwości kinematyczne i elasto-kinematyczne oraz wyjątkowo sztywne mocowania łączące je z nadwoziem stanowią idealną podstawę dla zwrotnej, dynamicznej wydajności. Dostosowanie zapewnia liniowy przyrost sił bocznych podczas dynamicznych zakrętów, za co znane są modele BMW M. Podwójne wahacze przedniej osi charakteryzują się doskonałą sztywnością wzdłużną i boczną, podczas gdy duża płyta sztywności i specjalne wsporniki podłogowe pomagają dostarczać precyzyjne prowadzenie i ostre wchodzenie w zakręty.
Pięciowahaczowa tylna oś w nowym BMW X5 M Competition oraz nowym BMW X6 M Competition również zawiera komponenty zaprojektowane z myślą o ekstremalnej sztywności skrętnej. Wartości zbieżności tylnej osi zostały zmodyfikowane w celu osiągnięcia jeszcze większej stabilności przy bardzo wysokich prędkościach. Sztywność nadwozia w tylnej części pojazdu została dodatkowo poprawiona dzięki wprowadzeniu takich rozwiązań jak dodatkowe ramiona i mostek tunelu, które są połączone nad rurami wydechowymi.
M-specyficzne adaptacyjne zawieszenie z przekształconymi tłumikami
W standardzie dla nowego BMW X5 M Competition i nowego BMW X6 M Competition znajduje się adaptacyjne zawieszenie M Professional. Łączy ono elektronicznie sterowane tłumiki oraz aktywną stabilizację przechyłów, co umożliwia modelom jeszcze lepsze prowadzenie na nierównych drogach lub w bardzo dynamicznych sytuacjach.
Przekształcone tłumiki są dostosowywane na podstawie danych o ruchu nadwozia, warunkach nawierzchni dróg i ruchach kierownicy pozyskiwanych z czujników. Te dane pozwalają na płynne dostosowanie sił tłumienia dla każdego koła do zmieniającej się sytuacji jazdy w zaledwie kilka milisekund za pomocą zaworów elektromagnetycznych. Podstawowe ustawienia tłumików można zmieniać w zależności od wymagań w menu M Setup. Tryb komfortowy zapewnia imponujący poziom komfortu podczas długich podróży, podczas gdy tryb Sport aktywuje sztywniejsze ustawienia, co skutkuje zwiększonymi rezerwami przyczepności i lepszymi możliwościami wydajności bocznej. Ustawienia tłumików w trybie Sport Plus są natomiast zaprojektowane z myślą o bardzo dynamicznych sytuacjach jazdy.
Aktywna technologia stabilizacji przechyłów zapewnia niezwykle szybkie i precyzyjne kompensowanie sił bocznych wywołujących przechył podczas szybkiego pokonywania zakrętów. To poprawia zwrotność, dokładność kierunkową i precyzję prowadzenia, a także umożliwia dynamiczną reakcję na polecenia kierownicy dzięki zdolności systemu do bardziej efektywnego wygładzania przechyłów. W rezultacie kierowca cieszy się niezwykle precyzyjną reakcją z kierownicy oraz szczególnie dynamicznymi osiągami. Elektryczne silniki obrotowe systemu tworzą aktywne połączenie pomiędzy obiema połowami stabilizatora przeciwprzechylnego, zarówno na osi przedniej, jak i tylnej, które reagują zgodnie z sytuacją. Dzięki temu zwiększają również komfort jazdy na prostych odcinkach, eliminując przechyły podczas pokonywania defektów nawierzchni po jednej stronie pojazdu.
M Servotronic dla precyzyjnego prowadzenia
Niezwykłe doznania związane z wydajnością oferowane przez nowe BMW X5 M Competition oraz nowe BMW X6 M Competition są również zasługą ich systemu kierowniczego M Servotronic, cechującego się doskonałą precyzją kierunkową oraz wyraźnym feedbackiem. Łączy on asystę kierownicy wrażliwą na prędkość oraz zmienny przekładnię kierowniczą, co pozwala na dostarczenie dokładnie odpowiedniej ilości momentu skrętu w każdej sytuacji. W menu M Setup dostępne są dwa ustawienia dla bardzo sportowego lub bardziej komfortowego odczucia przy prowadzeniu.
Zintegrowany najnowszej generacji system hamulcowy
Hamulce M Compound, które są standardem w nowym BMW X5 M Competition oraz nowym BMW X6 M Competition, składają się z sześciotłoczkowych, stałych zastawek z perforowanymi tarczami o średnicy 395 mm z przodu i pojedynczo-tłoczkowych, pływających zastawek z tarczami o średnicy 380 mm z tyłu. Zestaw zacisków można opcjonalnie pomalować na czerwono lub czarno wysoki połysk, zamiast standardowego niebieskiego wykończenia.
Nowoczesny zintegrowany system hamulcowy, który znalazł się w nowym BMW X5 M Competition oraz nowym BMW X6 M Competition, generuje stopień siły hamowania, który dokładnie odpowiada na polecenia kierowcy, a także zapewnia stałe odczucie na pedale. System ten łączy w sobie aktywację hamulca, wspomaganie hamulca i kontrolę hamowania w jednym kompaktowym module. Wymagana siła hamowania jest aktywowana za pomocą elektrycznego działania, co oznacza, że również prośby systemów wspomagających kierowcę są przekładane na niezwykle krótkie drogi hamowania, zwiększając aktywne bezpieczeństwo. Zintegrowany hamulcowy system M oferuje kierowcy dwa ustawienia odczucia na pedale, pozwalając na wybór między bardziej komfortowym a bardzo bezpośrednim wykonaniem poleceń na pedale hamulca w menu M Setup.
Nowość: odlewane felgi M w kolorze Jet Black solid
Nowe BMW X5 M Competition i nowe BMW X6 M Competition standardowo wyposażone są w 21-calowe felgi M z przodu, połączone z 22-calowymi felgami M z tyłu. Opony mają wymiar 295/35 R 21 z przodu i 315/30 R 22 z tyłu.
Felgi M w kolorze Jet Black solid o tych samych wymiarach i w kształcie gwiazdy są dostępne jako opcja. Różne średnice felg dla obu osi oraz opony o różnej szerokości optymalizują transmisję sił kontrolnych podczas szybkiego pokonywania zakrętów.
Design
Dominacja sportowa i ekstrawagancka wizualna postawa to główne cechy zewnętrznego designu nowego BMW X5 M Competition oraz nowego BMW X6 M Competition. Precyzyjne modyfikacje w nowej edycji dwóch modeli wysokich osiągów robią niezatarte wrażenie i nadają szczególnie ich przedniej części jeszcze bardziej zogniskowany wygląd. Smukłe reflektory, nowo zaprojektowana atrapa chłodnicy BMW oraz szerokie, teraz niezwykle otwarte wloty powietrza dodają na intensywności ich wyglądowi w stylu wyścigowym typowym dla M. Nowoczesny styl BMW X5 M Competition podkreślają również nowo zaprojektowane tylne światła. Zwiększona obecność oraz charakterystyczne proporcje obu modeli nadają im aurę pewności i ekskluzywności, która zdecydowanie podkreśla ich tożsamość jako aut BMW M.
Wnętrze nowego BMW X5 M Competition oraz nowego BMW X6 M Competition podnosi charakterystyczne połączenie sportowej mocy oraz luksusowego komfortu na zupełnie nowy poziom. Koncepcja sterowania M powiązana została z w pełni cyfrowym wyświetlaczem BMW Curved Display. Nowo zaprojektowany pasek świetlny M wpasowuje się idealnie w ekskluzywną atmosferę wnętrza, w której zastosowano wysokiej jakości i precyzyjnie wykonane materiały.
Wyrazisty przód z smukłymi reflektorami, nową atrapą chłodnicy BMW i szerokimi wlotami powietrza
BMW X5 M Competition oraz BMW X6 M Competition dzieli nowa konstrukcja przodu, emanująca muskularną obecnością. Wyraźne, rozległe powierzchnie tworzą manifest nowoczesności w obecnym języku designu BMW. Pośrodku przedniej części atrapa chłodnicy BMW oraz centralny dolny wlot powietrza tworzą jedną czarną powierzchnię. Ten element w kształcie x nadaje szczególnie dynamiczny, ukierunkowany na przód charakter.
Spojler w czarnym kolorze, specyficzny dla modelu, tworzy dolną krawędź przedniego zderzaka nowych BMW X6 M Competition. Pomaga to zoptymalizować balans aerodynamiczny sportowego coupe i sprawia, że samochód wygląda na jeszcze niższy.
Najważniejszą wspólną cechą projektowania przedniego dla nowych BMW X5 M Competition oraz nowych BMW X6 M Competition jest uderzający nowy design charakterystycznych reflektorów BMW oraz atrapy chłodnicy BMW. Oba modele otrzymały teraz nowe matrycowe reflektory LED z adaptacyjną kontrolą oraz systemem BMW Selective Beam non-dazzling high beam. Zarys nowych reflektorów jest o 35 milimetrów węższy niż w modelach poprzednich. Tworzy to wygląd jeszcze bardziej skoncentrowany na drodze. Ich strzałkowate elementy świateł dziennych wskazują na zewnątrz i pełnią także rolę kierunkowskazów. Reflektory można również opcjonalnie zamówić jako światła M Shadowline z czarnymi wstawkami.
Atrapa chłodnicy BMW w nowych samochodach wyczynowych jest teraz całkowicie czarna i nosi odpowiednie oznaczenie modelu w powiększonej kombinacji liter/kolorów. Jej matowe czarne otoczenie tworzy subtelny kontrast z ciemnymi powierzchniami wokół. Poziome szczeble atrapy chłodnicy oraz brak dodatkowej siatki nadają jej szczególnie szerokie wrażenie. Dolny wlot powietrza oraz oba boczne wloty powietrza również są bardzo otwarte, co zapewnia optymalny dopływ zimnego powietrza do silnika wysokiej wydajności oraz systemu hamulcowego nowego BMW X5 M Competition oraz nowego BMW X6 M Competition.
Nowe BMW X5 M Competition: tylne światła z wyrazistą grafiką X
Widok boczny nowych BMW X5 M Competition oraz nowych BMW X6 M Competition podkreśla charakterystyczne proporcje każdego modelu oraz ich wyraźny, nowoczesny język projektowania. Podobnie jak obramowania dla atrapy chłodnicy BMW i wlotów powietrza, osłony lusterek zewnętrznych oraz oznaczenia modelu z tyłu również są standardowo w czarnym kolorze. Spojler dachowy specyficzny dla modelu w nowym BMW X5 M Competition oraz tylni spojler w nowym BMW X6 M Competition – także czarny – przyciągają wzrok, gdy ogląda się samochody zarówno z boku, jak i w ich niezwykle potężnych profilach tylnych. Osłony lusterek zewnętrznych obu modeli i tylny spojler sportowego coupe również mogą być wykonane na życzenie z włókna węglowego.
Nowe tylne światła BMW X5 M Competition są kolejną atrakcją wzrokową. Uderzające kontury rzeźbiarsnych elementów świetlnych światłowodowych tylnej lampy i świateł hamowania są wyraźnie widoczne zarówno w ciągu dnia, jak i w nocy. L-kształt, znany z innych modeli BMW, jest odwzorowany poziomo, tworząc wizualny, niezaprzeczalny motyw X w tylnych światłach. Pulsujące sygnalizatory kierunku z tyłu nowego BMW X5 M Competition dopełniają imponującego pokazu świetlnego. Dodatkowo, pionowe reflektory są teraz zintegrowane niżej w zderzaku tylnym, co sprawia, że wizualny środek ciężkości samochodu jest bliżej drogi.
W obu modelach prominentny wlot dyfuzora sięga niżej w dolnej krawędzi zderzaka tylniego. Stanowi on także wysublimowaną granicę dla znanych par podwójnych końcówek wydechu. Cztery końcówki wydechu w kolorze Black Chrome mają średnicę 100 milimetrów.
Trzy nowe odcienie lakieru nadwozia dodane do oferty
Wybór kolorów nadwozia dla nowych BMW X5 M Competition oraz nowych BMW X6 M Competition obejmuje jeden kolor solidny i dziewięć metalicznych odcieni. Nowe dodatki to M Brooklyn Grey metaliczny, M Isle of Man Green metaliczny oraz BMW Individual Frozen Pure Grey metaliczny.
Klienci mogą również wybierać spośród około 50 specjalnych kolorów lakierów BMW Individual dla obu modeli. W tym warianty metaliczne, a także matowe i pastowe. Te ekskluzywne opcje lakiernicze są nakładane ręcznie w dokładnym procesie, a spektrum kolorów jest stale poszerzane.
Nowoczesność, cyfrowość, ekskluzywność: M kokpit z wyświetlaczem BMW Curved Display
Cyfrowe innowacje wzbogacają doświadczenia związane z wydajnością w nowym BMW X5 M Competition oraz nowym BMW X6 M Competition, a także wprowadzają dodatkową świeżość do designu wnętrza. W centrum aktualizacji wzornictwa wnętrza znajduje się wyświetlacz BMW Curved Display, który nadaje układowi M nowoczesny i ekskluzywny charakter. Jedna powierzchnia szklana, która zawiera wyświetlacz informacji oraz wyświetlacz sterujący, składa się w kierunku kierowcy, dzięki czemu skupienie na dynamicznych doznaniach z jazdy zyskuje nowy wymiar. W pełni cyfrowa grupa wyświetlaczy – utrzymywana przez solidne wsporniki – spoczywa na teraz smuklejszym panelu instrumentów, wykończonym standardowo skórą. Nowo zaprojektowane są także centralne wloty powietrza, teraz niezwykle wąskie i zintegrowane w panelu instrumentów prawie niewidoczne.
Szeroki, gładko zakrzywiony element wykończeniowy poniżej wyświetlacza BMW Curved Display podkreśla poziomy charakter panelu instrumentów, a tym samym szerokość wnętrza jako całości. Innym dodatkiem do standardowego wyposażenia obok zaktualizowanej geometrii jest wykończenie wnętrza Fineline Black z wysokopółkowym metalowym efektem. Na liście opcji znajdują się elementy wykończenia wnętrza z włókna węglowego M oraz dwa warianty wykończenia wnętrza BMW Individual, w tym także nowo zaprojektowane wykończenie z jasnego drewna Flowing Grey Ash z otwartymi porami.
Pasek świetlny z efektywnym podświetleniem i funkcją powiadomień
Kolejną nową cechą jest pasek świetlny z kryształową strukturą powierzchni i wysoce efektywnym podświetleniem LED, zintegrowany poniżej elementu wykończeniowego w przednim pasażerskim obszarze. Logo M jest dodawane do grafiki paska świetlnego, co wprowadza dodatkowy element do także standardowego oświetlenia ambientowego. Dystrybucja światła, jasność i kolor oświetlenia wnętrza można konfigurować za pomocą menu iDrive. W najnowszej wersji, oświetlenie ambientowe zaprasza użytkownika do wyboru z 15 kolorów.
Pasek świetlny teraz kieruje rozjaśnieniem oświetlenia wnętrza w miarę zbliżania się kierowcy do samochodu – a także przyciemniając od tyłu do przodu w płynny sposób, gdy go zamyka – w jeszcze bardziej efektowny sposób. Dodatkowo pełni on funkcję powiadomień i sygnalizuje nadchodzące połączenie telefoniczne dynamicznym podświetleniem. Zakres funkcji systemu oświetlenia ambientowego obejmuje również Welcome Light Carpet – który wyświetla efektowny obraz na ziemi tuż przed drzwiami, gdy drzwi są odblokowywane lub otwierane – oraz pulsujące sygnalizatory świetlne, które pojawiają się na wewnętrznej ściance otwartych drzwi, gdy silnik pracuje. Standardowe wyposażenie obejmuje również oświetlone wykończenia progowe z oznaczeniem modelu.
Znane akcenty M, powierzchnie siedzeń w nowych kolorach, nowe łopatki zmiany biegów z włókna węglowego
Standardowe skórzane kierownice M w nowym BMW X5 M Competition oraz nowym BMW X6 M Competition nie tylko charakteryzują się optymalnym rozmieszczeniem przycisków funkcyjnych, ale także nowo zaprojektowanymi łopatkami zmiany biegów, które teraz wykonane są z włókna węglowego. Inne ekskluzywne sportowe akcenty to charakterystyczna dźwignia zmiany biegów M oraz czerwone powierzchnie przycisków M na kierownicy oraz przycisk start/stop w panelu sterującym konsoli centralnej.
Wnętrze obu modeli wysokich osiągów charakteryzuje się także wykończeniem wnętrza z wysokiej jakości skóry Merino, w tym powierzchniami wnętrza i siedzeń w wyborze sześciu kolorów. Wykończenie wnętrza BMW Individual z wysokiej jakości skóry Merino w nowej kombinacji kolorów Ivory White/Atlas Grey można zamówić jako opcję.
Części M Performance dla nowego BMW X5 M Competition oraz nowego BMW X6 M Competition
Części M Performance dostępne dla nowego BMW X5 M Competition oraz nowego BMW X6 M Competition otwierają drzwi do szczegółowej indywidualizacji nadwozia i wnętrza. Produkty do montażu wstecznego z oferty oryginalnych akcesoriów BMW dodają emocjonalnych akcentów, aby podkreślić ekscytującą dynamikę samochodów i ich niepowtarzalny styl.
Wśród cech zapewniających szczególnie uderzający wygląd znajdują się przednia atrapa M Performance z włókna węglowego z otoczeniem CFRP dla nerek BMW oraz pokrywa anteny M Performance, również skonstruowana z ekskluzywnego kompozytu włókien. Felgi M Performance (21 cali na przedniej osi, 22 cale na tylnej) w designie gwiazdy i matowym wykończeniu Jet Black korzystają zarówno ze sportowych cech jezdnych samochodów, jak i ich ekskluzywnego wyglądu. Nowe BMW X6 M Competition można również zamówić z tylnym spojlerem M Performance z włókna węglowego, który wizualnie różni się znacznie od standardowego wyposażenia. A kierownica M Performance, w tym element wykończenia z włókna węglowego/Alcantary oraz łopatki zmiany biegów M Performance z wysokopółkowymi powierzchniami CFRP i czerwonymi symbolami zmiany, przyczynia się do przyniesienia szczególnie intensywnego poczucia M do kokpitu obu modeli.
Wyposażenie
Oferta wyposażenia dla nowych edycji BMW X5 M Competition oraz BMW X6 M Competition sprawia wrażenie bardziej sportowego, innowacyjnego i ekskluzywnego, podobnie jak ich design. Portfolio funkcji dostosowano do modeli Competition, co jeszcze bardziej podkreśla ich wyczynowy charakter. Jednocześnie technologia cyfrowa wprowadza wiele progresywnego stylu. Najnowszej generacji system BMW iDrive oparty na systemie operacyjnym BMW 8 poprawia interakcję między kierowcą a pojazdem, oferując funkcje takie jak wyświetlacz BMW Curved Display, specyficzne dla M odczyty oraz sterowanie głosowe. Dostępny jest także znacznie szerszy wybór systemów automatycznego prowadzenia i parkowania.
Charakterystyczne wyposażenie kokpitu M obejmuje standardowo wielofunkcyjne siedzenia M z wbudowanymi zagłówkami z oświetlonym oznaczeniem modelu, skórzaną kierownicę M, podsufitkę w kolorze antracytowym, pasy M oraz pedały M. W obu modelach znajdują się także podkładki na kolana na konsoli centralnej dla dodatkowego wsparcia podczas ostrego pokonywania zakrętów. Kierowcy mogą spersonalizować doświadczenia związane z wydajnością za pomocą przycisków do menu M Setup oraz M Mode znajdujących się na panelu sterującym w konsoli centralnej.
Obszerne standardowe wyposażenie oraz najwyższej jakości opcje funkcjonalności i komfortu
Lista standardowego wyposażenia obu modeli BMW M obejmuje 2.5-strefową automatyczną klimatyzację, elektrycznie regulowany słupek kierowniczy, elektrycznie regulowane i podgrzewane lustra zewnętrzne z mechanizmem składania, dostęp komfortowy, telefony z bezprzewodowym ładowaniem oraz system dźwiękowy Harman Kardon Surround. Opcjonalny system dźwiękowy Bowers & Wilkins Diamond Surround zapewnia z kolei wyjątkowe wrażenia słuchowe. Dostępny jest także nowo zaprojektowany system podróżny i komfortowy do zabezpieczania osobistych urządzeń i korzystania z nich w łatwy sposób, pozwalający pasażerom na tylnych siedzeniach cieszyć się spersonalizowanym programem rozrywki w samochodzie.