2024 Chevrolet Corvette E-Ray

2024 Chevrolet Corvette E-Ray

Przejdź do galerii zdjęć2024 Chevrolet Corvette E-Ray

Siedem dekad po wprowadzeniu pierwszej Corvetty w 1953 roku na Motorama, marka z charakterystycznym logo uruchomiła pierwszą hybrydową wersję tego amerykańskiego samochodu sportowego.

Zora Duntov próbował przekonać kierownictwo GM na początku lat 70., że silnik umieszczony centralnie stworzy lepszy samochód sportowy, ale producent nie chciał o tym słyszeć. W końcu, w 2019 roku, inżynierowie przenieśli silnik za kabinę. To wpłynęło na cały design samochodu. Dodatkowo, stworzyło wystarczająco dużo miejsca na zainstalowanie silnika elektrycznego na przedniej osi.

Na pierwszy rzut oka to była ta sama C8 Corvette, ale były pewne szczegóły, które oddzielały wersję z silnikiem spalinowym od hybrydowej. E-Ray miał nowy zderzak przypominający ten z Corvetty Z06, ale bez dodatków aerodynamicznych. Po bokach wloty powietrza w kolorze nadwozia były podobne do tych z normalnej Stingray C8 i nosiły odznakę E-Ray. Nie była ona duża, ale wystarczająca, by sygnalizować inną wersję. Na końcu, hybrydowa Corvette miała cztery rury wydechowe, po dwie po każdej stronie samochodu, flankujące centralny dyfuzor.

W środku, jak reszta rodziny, E-Ray miał kierownicę z wzorem strzałki wskazującej w górę dla dwóch ramion. Wnętrze przypominało inne modele, z wyświetlaczem LCD przed kierowcą dla zestawu wskaźników oraz drugim ekranem umieszczonym na górze centralnej konsoli. Dodatkowo, wysoka konsola centralna kryła dużą paczkę akumulatorów używaną do zasilania pojazdu.

Jednak najbardziej znaczącą zmianą było to, co znajdowało się pod karoserią. Oprócz silnika V8 z naturalnym zasilaniem umieszczonego z tyłu, E-Ray miał również elektryczny silnik o mocy 160 KM dla przednich kół. Dzięki temu był to pojazd z napędem na cztery koła, dostrojony do osiągów. Nic dziwnego, że był najszybszą Corvettą w historii.

 Dokładnie 70 lat po premierze Corvetty na Motorama w Nowym Jorku, Chevrolet wraca z pierwszą w historii elektryczną Corvettą z napędem na wszystkie koła oraz potężnym silnikiem V-8 LT2 o pojemności 6.2L, modelem 2024 E-Ray.

„W 1953 roku entuzjastyczna reakcja na koncepcję Chevroleta Corvetty zapoczątkowała siedemdziesiąt lat pasji, wydajności i amerykańskiej pomysłowości,” powiedział Mark Reuss, prezydent General Motors. „E-Ray, jako pierwsza elektryczna Corvette z napędem na wszystkie koła, idzie o krok dalej i rozwija obietnicę, co Corvette może zaoferować.”

Stworzona z myślą o właścicielach Corvetty, aby mogli dotrzeć wszędzie, niezależnie od pory roku, nowa E-Ray – dostępna w wersjach coupe z demontowanym dachem i kabrioletu – wykorzystuje elektryfikację, aby poprawić doświadczenia z jazdy, oferując intensywne osiągi na prostych odcinkach, pewność w każdych warunkach pogodowych oraz stabilność podczas jazdy, które można osiągnąć tylko dzięki eAWD.

E-Ray jest również jedynym samochodem sportowym, który łączy dwa odrębne systemy napędowe, oferując moc naturalnie ssanego silnika V-8 z elektryczną reakcją zasilaną przez eAWD, co czyni go niepowtarzalnym.

„Corvette była symbolem Chevroleta od 1953 roku,” powiedział Scott Bell, wiceprezydent Chevroleta. „Niezwykłe połączenie pewności siebie, luksusowej wydajności, wysublimowania i stylu E-Ray daje nowy powód, aby więcej ludzi mogło doświadczyć Corvetty.”

E-Ray jest najszybszą produkcyjną Corvette w historii, osiągając 0-60 mph w 2.5 sekundy, a ćwierć mili przejeżdża w 10.5 sekundy.

„Corvette musi zapewniać ekscytujące doświadczenie jazdy na wąskich drogach i torach, a E-Ray to robi doskonale,” powiedział Tadge Juechter, główny inżynier Corvette. „Technologia elektryfikacji zwiększa poczucie kontroli w każdej sytuacji, dodając niespodziewany stopień spokoju.”

Prawie natychmiastowe uczucie przyspieszenia dzięki momentowi obrotowemu jest kluczowe dla doświadczenia jazdy Corvette, a E-Ray ma go pod dostatkiem. Moc pochodzi z silnika V-8 LT2 o pojemności 6.2L, osiągającego 495 koni mechanicznych i 470 lb-ft momentu obrotowego na tylną oś. Wzmacnia go silnik elektryczny, który dostarcza dodatkowe 160 koni mechanicznych i 125 lb-ft momentu obrotowego na przednie koła za pośrednictwem akumulatora o pojemności 1.9 kWh, umieszczonego między siedzeniami. Łącznie E-Ray generuje 655 koni mechanicznych poprzez połączenie mocą obu silników.

Tworzenie własnego pasa

Inteligentny system eAWD E-Ray nieustannie uczy się nawierzchni drogi, płynnie dostosowując się do warunków trakcji i potrzeb kierowcy. W trakcie dynamicznej jazdy oraz w warunkach niskiej przyczepności, system eAWD E-Ray stosuje dodatkową moc na przednich kołach, co pomaga poprawić stabilność pojazdu.

Nie ma potrzeby ładowania akumulatora w E-Ray. Bateria ładowana jest za pomocą energii odzyskanej z jazdy na luzie oraz hamowania, jak również podczas normalnej jazdy.

Dodatkowe funkcje i technologie zupełnie nowego E-Ray obejmują:

Tryb Stealth, tryb elektrycznego napędu na ulicy, do 45 mph
Nowy lekki akumulator litowo-jonowy 12-woltowy, który wspiera funkcję start/stop silnika LT2 V-8
Standardowy system hamulcowy Brembo Carbon Ceramic dla optymalnej wydajności hamowania
Standardowy system Magnetic Ride Control 4.0 z trzema różnymi ustawieniami zawieszenia
Szerokie koła w rozmiarze 20 i 21 cali z oponami Michelin Pilot Sport all-season. Opony letnie Michelin Pilot Sport 4S są dostępne w opcjonalnym pakiecie wydajnościowym
Niski, szeroki profil z dopracowanym stylem nadwozia, które jest o 3.6 cala szersze od Stingraya
Dominujący dźwięk, który podkreśla obecność samochodu. Elektryczny silnik z przodu współpracuje z silnikiem LT2, tworząc orzeźwiający dźwięk
Zwiększona lista technologii asystujących kierowcy (wspólnych ze wszystkimi modelami Corvette z 2024 roku), w tym Asystent Utrzymania Linii z Ostrzeżeniem o Wyjeździe z Linii, Ostrzeżenie o Zderzeniu Czołowym i Automatyczne Hamowanie Awaryjne.
Szczegóły elektrycznego napędu

System elektrycznego napędu Corvette E-Ray z 2024 roku zapewnia ekscytujące przyspieszenie, aby wyjść z zakrętów i bezproblemowo wykonywać manewry wyprzedzania. Może również zapewnić ograniczoną elektryczną moc napędu na życzenie kierowcy przy rozruchu.

Standardowy system Active Fuel Management E-Ray korzysta z silnika elektrycznego, aby wydłużyć działanie silnika 4-cylindrowego w różnych scenariuszach jazdy.

Ilość wsparcia elektrycznego jest dostosowywana w każdym z sześciu trybów do wyboru przez kierowcę w Corvette E-Ray: Tour, Sport, Track, Weather, My Mode i Z-Mode. Kierowcy mogą również wybrać funkcję Charge+, która maksymalizuje stan naładowania akumulatora.

Aplikacja E-Ray Performance w systemie multimedialnym dostarcza kierowcy technicznych informacji na temat działania systemu napędu. Są trzy podstawowe układy wyświetlaczy:

Wskaźniki (wyświetlają dynamiczną moc wyjściową z silnika elektrycznego i silnika V-8)
Dyno (zapewnia wykres mocy/momentu w wybranych interwałach czasowych)
Dane (prezentują wydajność i efektywność systemu elektrycznego).
Silnik elektryczny Corvette E-Ray z przodu jest kompaktowy, zachowując miejsce w przednim schowku.

Tryb Stealth i monitorowanie E-Ray

Dwa tryby elektryczne, inicjowane przez kierowcę, w Corvette E-Ray umożliwiają samochodowi poruszanie się pod elektrycznym napędem w określonych warunkach. Silnik elektryczny optymalizuje również wydajność na torze.

Tryb Stealth umożliwia jazdę wyłącznie elektryczną, gdy jest aktywowany przy rozruchu, przez pewien czas, zanim silnik się włączy do normalnej jazdy. Zaprojektowany jest do cichego opuszczania sąsiedztwa, z maksymalną prędkością 45 mph. Silnik automatycznie włącza się, gdy prędkość pojazdu przekracza limit, kierowca żąda dodatkowego momentu obrotowego lub akumulator E-Ray jest wyczerpany.

Jeśli chodzi o wykorzystanie elektrycznego systemu napędowego dla zwiększonej wydajności na torze, system kontroli eAWD E-Ray stosuje moment obrotowy na przednią oś, gdy jest to potrzebne. Funkcja Charge+ może być używana do maksymalizacji stanu naładowania akumulatora do rozszerzonego okrążania.

Zaprojektowane na zamówienie tryby zarządzania przyczepnością Performance Traction Management (PTM) są optymalizowane w połączeniu z systemem napędowym eAWD.

Wyjątkowy design

Wygląd E-Ray opiera się na wyrafinowanym, sportowym stylu i wydajnym wzornictwie, które klienci Corvetty znają i kochają.

Na pierwszy rzut oka E-Ray dzieli swoje celowe, szerokie proporcje z modelem Z06, dostosowując szerokie koła, które pomagają zarządzać większym momentem obrotowym samochodu. Lekkie koła z stopów mają twisted pięcio-ramienny design, który jest ekskluzywny dla E-Ray.

„Nie było nigdy Corvetty takiej jak E-Ray, a jego wysublimowany design to odzwierciedla,” powiedział Phil Zak, dyrektor ds. projektowania w Global Chevrolet. „Zaczyna się od wykończenia w kolorze nadwozia, które przyciąga uwagę do egzotycznych proporcji E-Ray. Wnętrza pozwalają klientom odzwierciedlić ich indywidualne osobowości dzięki wyborowi kolorów, które nadają wysublimowany lub dynamiczny sportowy wygląd.”

Cechy wyróżniające design E-Ray obejmują:

Cztery wykończenia aluminiowe kół
Czternaście opcji kolorystycznych zewnętrznych – w tym nowe na 2024 Riptide Blue, Seawolf Gray i Cacti
Wyjątkowy pakiet pasków w kolorze Electric Blue na długość nadwozia E-Ray
Standardowe oznaczenia carbon flash
Opcjonalne czarne końcówki wydechu i jasno świecące oznaczenia
Opcjonalne efekty ziemi z włókna węglowego
Opcjonalne koła z włókna węglowego w carbon flash, widocznej imitacji włókna węglowego lub widocznego włókna węglowego z czerwoną linią
E-Ray wprowadza również całkowicie nowe wnętrze Artemis Dipped, które charakteryzuje się uzupełniającymi głębokimi zielonymi tonami na prawie każdej powierzchni wnętrza i będzie dostępne tylko w modelach Corvette z 2024 roku. Klienci mogą wybierać spośród wielu opcji personalizacji wnętrza E-Ray, w tym dwóch pakietów wykończenia z włókna węglowego, trzech opcji siedzeń, siedmiu kolorów wnętrza i więcej.

Dodatkowo pojawiły się nowe przyciski Charge+ i Stop/Start na konsoli oraz aktualizacje systemu multimedialnego i zestawu wskaźników, mające na celu zapewnienie bardziej zintegrowanego wyglądu.

W sprzedaży w 2023 roku

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.