Ósma generacja Corvette zadebiutowała w 2020 roku, a była to najważniejsza aktualizacja w historii tego modelu, ponieważ w przeciwieństwie do swoich poprzedników, silnik nie był zamontowany z przodu, lecz za kabiną. A następnie, w styczniu 2023 roku, amerykański producent motoryzacyjny ponownie zaskoczył swoich klientów, wprowadzając na rynek model E-Ray.
W styczniu 2023 roku, siedemdziesiąt lat po premierze oryginalnej Corvette na Motoramie w Nowym Jorku w 1953 roku, GM zaprezentował najbardziej zaawansowaną technologicznie wersję tego modelu: E-Ray. Jego nazwa sugerowała związek z modelem Stingray, a w przeciwieństwie do reszty linii C8 Corvette, była to wersja elektryfikowana. Niemniej jednak, GM nie wprowadził tego rozwiązania jedynie z powodów ekologicznych, ale również po to, aby poprawić osiągi samochodu. Zwiększona efektywność paliwowa w porównaniu do innych modeli była tylko dodatkiem. Dodatkowo, E-Ray był także pierwszą Corvettą z napędem na wszystkie koła w historii tego modelu.
E-Ray dzielił nadwozie z modelem Corvette Z06, co sprawiło, że wyglądał bardziej agresywnie niż Stingray. Z przodu, dolny splitter pod zderzakiem miał dwa szerokie wloty po bokach, które flankerowały centralny grill. Krótka maska kontynuowana była przez stromą szybę przednią i dach. Z boku, szerokie wloty powietrza dostarczały powietrze do silnika umieszczonego za kabiną. W przeciwieństwie do swojego odpowiednika w wersji roadster, coupe E-Ray miało nachyloną tylną szybę, która sięgała nad silnik. Na koniec, z tyłu producent zamontował mały spojler na pokrywie bagażnika. W tylnej części nadwozia Chevrolet umieścił cztery prostokątne światła tylne z czerwonymi obramowaniami, a poniżej zderzaka znajdowały się cztery końcówki wydechu.
Dzięki nowoczesnemu kokpitowi dla dwóch osób, amerykański super samochód stworzył luksusowe i sportowe otoczenie dla swoich klientów. Dwa wysoko podparte fotele były oddzielone wysoką konsolą środkową, a przed kierowcą znajdowało się cyfrowe zespół wskaźników. Ponadto, na górze konsoli środkowej, GM dodał ekran dotykowy dla systemu multimedialnego, który kierowca mógł kontrolować za pomocą pokrętła i kilku przycisków znajdujących się obok przycisków selektora biegów. Po stronie pasażera konsoli środkowej, producent zamontował bar podobny do uchwytu z przyciskami do systemu HAVC i sterowaniem podgrzewanymi siedzeniami.
Ale największa ulepszenie E-Ray w porównaniu do jego „braci” znajdowało się pod jego skórą. Bez względu na to, czy był w wersji coupe czy roadster, samochód miał elektryfikowany napęd. GM zainstalował silnik V8 LT2 o pojemności 6,2 litra, który napędzał tylne koła za pomocą ośmiobiegowej automatycznej skrzyni biegów. W tym samym czasie, przednie koła były napędzane silnikiem o mocy 160 KM (162 PS). Całkowita moc wynosiła 655 KM (664 PS). Ale E-Ray potrafił zrobić coś więcej niż tylko pomóc samochodowi przyspieszyć od 0 do 60 mph (0-97 kph) w 2,5 sekundy. Mógł również poruszać się w „Trybie Stealth”, korzystając wyłącznie z silnika elektrycznego przy prędkościach do 45 mph (72 kph). Mimo to, akumulator miał tylko 1,9 kWh.
Dokładnie 70 lat po debiucie Corvetty na Motorama w Nowym Jorku, Chevrolet wraca, aby zaprezentować pierwszą w historii elektryfikowaną Corvettę z napędem na wszystkie koła i potężnym silnikiem 6.2L LT2 Small Block V-8, model 2024 E-Ray.
„W 1953 roku entuzjastyczna reakcja na koncept Chevrolet Corvette zapoczątkowała siedem dekad pasji, wydajności i amerykańskiej pomysłowości,” powiedział Mark Reuss, prezydent General Motors. „E-Ray, jako pierwsza elektryfikowana Corvett, z napędem na wszystkie koła, idzie o krok dalej i rozszerza obietnicę, co Corvette może zaoferować.”
Stworzony z myślą o właścicielach Corvetty, których nie ogranicza pora roku, nowy E-Ray – dostępny w wersjach coupe z zdejmowanym dachem oraz kabrioletu – wykorzystuje elektryfikację, aby poprawić wrażenia z jazdy poprzez intensywną wydajność na prostych odcinkach, pewność w każdych warunkach pogodowych oraz stabilność podczas grand touring, które można uzyskać tylko dzięki eAWD.
E-Ray to również jedyny sportowy samochód łączący dwa odrębne systemy napędowe, oferujący moc naturalnie doładowanego silnika V-8 z elektryczną responsywnością zasilaną przez eAWD, co czyni go niepowtarzalnym.
„Corvette była ikoną Chevroleta od 1953 roku,” powiedział Scott Bell, wiceprezydent Chevroleta. „Niezrównane połączenie pewności, luksusowej wydajności, wyrafinowania i stylu E-Ray daje nowy powód, by więcej osób poznało Corvettę.”
E-Ray jest najszybszą produkcyjną Corvettą w historii, osiągającą czas 0-60 mph w 2.5 sekundy, a ćwierć mili pokonując w 10.5 sekundy.
„Corvette musi zapewniać ekscytujące wrażenia z jazdy na wiejskich drogach i torach, a E-Ray to realizuje,” powiedział Tadge Juechter, główny inżynier Corvetty. „Technologia elektryfikacji zwiększa poczucie kontroli we wszystkich warunkach, dodając nieoczekiwaną dozę opanowania.”
Natychmiastowe uczucie przyspieszenia wynikające z niskiego momentu obrotowego jest kluczowe dla doświadczenia jazdy Corvettą, a E-Ray ma go w nadmiarze. Moc pochodzi z silnika 6.2L LT2 Small Block V-8, który generuje 495 koni mechanicznych i 470 lb-ft momentu obrotowego na tylną oś. Uzupełnia go silnik elektryczny, który dostarcza dodatkowe 160 koni mechanicznych i 125 lb-ft momentu obrotowego na przednie koła, zasilany akumulatorem o pojemności 1.9 kWh, umieszczonym pomiędzy fotelami. W sumie E-Ray produkuje 655 koni mechanicznych, łącząc moc silnika elektrycznego i Small Block V-8.
Tworząc własną przestrzeń
Inteligentny system eAWD E-Ray nieustannie uczy się nawierzchni drogi, płynnie dostosowując się do warunków trakcyjnych i potrzeb kierowcy. Podczas dynamicznej jazdy i w warunkach niskiej trakcji, system eAWD E-Ray przekazuje dodatkową moc na przednie koła, co zwiększa stabilność pojazdu.
Nie ma potrzeby ładowania akumulatora E-Ray za pomocą gniazda. Bateria ładowana jest za pomocą energii regeneracyjnej z toczenia się i hamowania oraz podczas normalnej jazdy.
Dodatkowe funkcje i technologie nowego E-Ray obejmują:
Tryb Stealth, elektryczny tryb jazdy na ulicy, do 45 mph
Nowa, lekka bateria litowo-jonowa 12-woltowa wspierająca funkcję start/stop silnika LT2 V-8
Standardowy system hamulcowy Brembo Carbon Ceramic dla optymalnej wydajności hamowania
Standardowy system Magnetic Ride Control 4.0 z trzema odrębnymi ustawieniami zawieszenia
Zróżnicowane felgi 20- i 21-calowe z oponami Michelin Pilot Sport typu all-season. Opony letnie Michelin Pilot Sport 4S są dostępne w opcjonalnym pakiecie wydajnościowym
Niska, szeroka sylwetka z przemyślaną stylistyką nadwozia, o 3.6 cala szersza niż Stingray
Ciekawe doznania dźwiękowe, które odzwierciedlają dominującą obecność samochodu. Elektryczny silnik przedni współpracuje z silnikiem LT2, tworząc pobudzający dźwięk
Rozszerzona lista technologii wspomagających kierowcę (wspólna dla wszystkich modeli Corvetty z 2024 roku), w tym Asystent Utrzymania Pasa z Ostrzeżeniem o Zjeździe z Pasa, Ostrzeżenie o Kolizji Czołowej i Automatyczne Hamowanie Awaryjne.
Szczegóły elektryfikowanego napędu
System elektryfikowanego napędu Corvetty E-Ray z 2024 roku zapewnia ekscytujące przyspieszenie, umożliwiając szybkie pokonywanie zakrętów i płynne manewry wyprzedzania. Może również oferować ograniczony napęd elektryczny na życzenie kierowcy przy uruchamianiu.
Standardowy system Active Fuel Management E-Ray wykorzystuje silnik elektryczny, aby wydłużyć działanie silnika na 4 cylindrach w różnych scenariuszach jazdy.
Ilość wsparcia elektrycznego jest dostosowywana w ramach sześciu trybów wybieranych przez kierowcę: Tour, Sport, Track, Weather, My Mode i Z-Mode. Kierowcy mogą również wybrać funkcję Charge+, która maksymalizuje stan naładowania akumulatora.
Aplikacja E-Ray Performance w systemie infotainment dostarcza kierowcy techniczne informacje na temat działania systemu napędowego. Istnieją trzy główne układy wyświetlania:
Wskaźniki (wyświetlają dynamiczną moc z silnika elektrycznego i silnika V-8)
Dyno (dostarcza wykres mocy/momentu obrotowego w wybranych przedziałach czasowych)
Dane (prezentuje wydajność i efektywność systemu elektrycznego).
Elektryczny silnik Corvetty E-Ray umieszczony nad przednią osią jest kompaktowy, co pozwala na zaoszczędzenie miejsca w przednim schowku.
Tryb Stealth i śledzenie E-Ray
Dwa elektryczne tryby uruchamiane przez kierowcę w Corvetcie E-Ray umożliwiają samochodowi jazdę z napędem elektrycznym w określonych warunkach. Silnik elektryczny optymalizuje również wydajność na torze.
Tryb Stealth umożliwia jazdę wyłącznie na napędzie elektrycznym, gdy jest wybrany przy uruchamianiu, przez pewien czas, zanim silnik włączy się do normalnej jazdy. Jest zaprojektowany z myślą o cichym opuszczaniu osiedla, z maksymalną prędkością 45 mph. Silnik automatycznie się włącza, jeśli prędkość pojazdu przekroczy limit, kierowca zażąda dodatkowego momentu obrotowego lub akumulator E-Ray się wyczerpie.
Jeśli chodzi o wykorzystanie systemu elektryfikowanego napędu dla lepszej wydajności na torze, system kontroli eAWD E-Ray stosuje moment obrotowy na przedniej osi w razie potrzeby. Funkcja Charge+ może być używana do maksymalizacji stanu naładowania akumulatora na dłuższe okrążenia.
Opracowane na potrzeby Performance Traction Management (PTM) tryby są zoptymalizowane w zestawieniu z systemem napędu eAWD.
Wyjątkowa stylistyka
Wygląd E-Ray opiera się na wyrafinowanej, sportowej stylistyce i projektowaniu, które klienci Corvetty znają i kochają.
Na pierwszy rzut oka E-Ray dzieli proporcje szerokiego nadwozia ze Z06, co pozwala na zastosowanie szerokich kół, które pomagają w zarządzaniu większym momentem obrotowym samochodu. Lekka obręcz aluminiowa ma skręconą pięcioramienną gwiazdę, unikalną dla E-Ray.
„Nie było nigdy Corvetty jak E-Ray, a jego wyrafinowany design to odzwierciedla,” powiedział Phil Zak, dyrektor ds. wzornictwa Global Chevrolet. „Zaczyna się od koloru nadwozia, który przyciąga pełną uwagę do egzotycznych proporcji E-Ray. Wnętrze pozwala klientom odzwierciedlić ich indywidualne osobowości dzięki wyborowi kolorów, które zapewniają wyrafinowany lub dynamiczny sportowy wygląd i odczucie.”
Do najważniejszych elementów designu E-Ray należą:
Cztery wykończenia felg aluminiowych
Czternaście wyborów kolorów nadwozia – w tym nowe na rok 2024 Riptide Blue, Seawolf Gray i Cacti
Ekskluzywny pakiet pasków w długości nadwozia w kolorze Electric Blue
Standardowe oznakowanie carbon flash
Dostępne czarne końcówki wydechu i jasne oznakowanie
Dostępne efekty progowe z włókna węglowego
Opcjonalne felgi z włókna węglowego w wykończeniu carbon flash, widocznym wykończeniu włókna węglowego lub widocznym włóknie węglowym z czerwoną linią
E-Ray wprowadza również nowe wnętrze Artemis Dipped, które charakteryzuje się uzupełniającymi, głębokimi zielonymi odcieniami na prawie każdej powierzchni wnętrza i będzie dostępne tylko w Corvettach z 2024 roku. Klienci mają wiele opcji do wyboru, jeśli chodzi o personalizację wnętrza E-Ray, w tym dwa pakiety wykończenia z włókna węglowego, trzy opcje siedzeń, siedem kolorów wnętrza i wiele innych.
Dodatkowo, na konsoli znajdują się nowe przyciski Charge+ i Stop/Start oraz aktualizacje systemu infotainment i zestawu wskaźników, mające na celu zapewnienie bardziej zintegrowanego wyglądu.
Wprowadzenie w 2023 roku