2024 Chevrolet Corvette E-Ray Convertible

2024 Chevrolet Corvette E-Ray Convertible

Przejdź do galerii zdjęć2024 Chevrolet Corvette E-Ray Convertible

17 lutego 2023 roku, GM zaprezentował pierwszego elektryfikowanego Corvetta, dokładnie siedemdziesiąt lat po wprowadzeniu tej nazwy na Motorama w Nowym Jorku w 1953 roku.

Corvette to najsłynniejszy amerykański samochód sportowy. Chevrolet produkował go z silnikiem z przodu i napędem na tylne koła przez niemal wszystkie te 70 lat, ale czasy się zmieniły. W 2020 roku producent wprowadził ósmą generację Corvetta z silnikiem umieszczonym w środkowej części. To była najbardziej rewolucyjna zmiana w historii modelu. Następnie, w styczniu 2023 roku, Chevrolet zaprezentował E-Ray. Wprowadził dwie inne istotne ulepszenia: elektryfikację układu napędowego oraz system napędu na wszystkie koła. Ta hybrydowa wersja nie tylko wykorzystywała silnik elektryczny do poprawy osiągów pojazdu, ale także do zwiększenia jego efektywności paliwowej.

Na przestrzeni swojej historii Corvette zawsze miała wersję z otwartym dachem, dlatego ósma generacja powtórzyła ten sam zasadę. Oprócz coupé, Chevrolet zaprojektował również pojazd z chowanym dachem, który był dostępny w większości wersji silnikowych, w tym E-Ray. Z przodu auta znajdował się niższy splitter pod zderzakiem z centralnym wlotem powietrza i dwoma bocznymi wlotami po bokach. Trójkątne reflektory ozdobione były zintegrowanymi diodami LED do jazdy dziennej, które biegły po górnych i zewnętrznych krawędziach. Z profilu C8 Corvette kabriolet charakteryzował się krótkim przodem i opadającą szybą. Za fotelami, producent umieścił dwie wypukłości, które ukrywały bezpieczne łuki i mechanizm chowanego dachu. Pomiędzy nimi, na pokrywie silnika, Chevrolet dodał zestaw wlotów, które pomagały w chłodzeniu silnika. Z tyłu, na pokładzie, Corvette E-Ray Convertible miała mały spojler, który zwiększał docisk.

Dzięki nowoczesnym wnętrzom przeznaczonym dla dwóch osób, amerykański supersamochód stworzył luksusowe i sportowe środowisko dla swoich klientów. Dwa fotele z wysokim oparciem były oddzielone wysokim konsolą centralną, a przed kierowcą znajdował się cyfrowy zestaw wskaźników. Dodatkowo, na górze centralnej deski rozdzielczej, GM dodał ekran dotykowy dla systemu infotainment, który kierowca mógł obsługiwać przy pomocy pokrętła i kilku przycisków umieszczonych obok przycisków wyboru biegów. Kierowca mógł zasuwać lub otwierać dach przy prędkościach do 30 mph (50 kph).

Jednak największe ulepszenie E-Ray w porównaniu do jego „braci” znajdowało się pod jego skórą. Niezależnie od tego, czy był w wersji coupé, czy roadster, auto miało elektryfikowany układ napędowy. GM zainstalował silnik V8 o pojemności 6,2 litra LT2, który napędzał tylne koła za pomocą ośmiobiegowej automatycznej skrzyni biegów. W tym samym czasie, przednie koła były napędzane przez silnik o mocy 160 hp (162 PS). Całkowita moc osiągnięta wynosiła 655 hp (664 PS). Ale E-Ray Convertible mogło zrobić coś więcej niż tylko pomóc samochodowi osiągnąć przyspieszenie 0 do 60 mph (0-97 kph) w 2,5 sekundy. Mogło również poruszać się w „trybie cichym” tylko przy użyciu silnika elektrycznego, osiągając prędkości do 45 mph (72 kph). Mimo to, bateria miała zaledwie 1,9 kWh.

Dokładnie 70 lat po debiucie Corvette na Motorama w Nowym Jorku, Chevrolet wraca, aby zaprezentować pierwszą w historii elektryczną Corvette z napędem na cztery koła i potężnym silnikiem V-8 LT2 o pojemności 6.2L, model 2024 E-Ray.

„W 1953 roku entuzjastyczna reakcja na koncepcję Chevrolet Corvette zapoczątkowała siedem dekad pasji, osiągów i amerykańskiej pomysłowości,” powiedział Mark Reuss, prezydent General Motors. „E-Ray, jako pierwsza elektryczna Corvette z napędem na cztery koła, idzie o krok dalej i poszerza obietnicę, co Corvette może dostarczyć.”

Zaprojektowana, aby właściciele Corvette mogli przyjechać wszędzie, niezależnie od pory roku, nowa E-Ray – dostępna w wersjach coupe z odpinanym dachem i kabrioletu – wykorzystuje elektryfikację, aby wzbogacić doświadczenie jazdy o intensywne osiągi na prostych odcinkach, pewność w każdych warunkach atmosferycznych oraz znakomite możliwości grand touringu, które mogą być osiągnięte tylko dzięki eAWD.

E-Ray jest również jedynym samochodem sportowym, który łączy dwa odrębne systemy napędowe, zapewniając moc silnika V-8 z naturalnym zasilaniem oraz responsywność elektryczną z napędem eAWD, co sprawia, że jest wyjątkowy.

„Corvette od 1953 roku jest symbolem marki Chevrolet,” powiedział Scott Bell, wiceprezydent Chevrolet. „Niezwykłe połączenie pewności, luksusu, osiągów, wyrafinowania i stylu E-Ray daje nowy powód, by więcej osób mogło doświadczyć Corvette.”

E-Ray jest najszybszą produkcyjną Corvette w historii, osiągając przyspieszenie od 0 do 60 mph w 2.5 sekundy, a ćwierć mili pokonując w 10.5 sekundy.

„Corvette musi zapewniać ekscytujące doświadczenia z jazdy na bocznych drogach i torach, a E-Ray doskonale to robi,” powiedział Tadge Juechter, główny inżynier wykonawczy Corvette. „Technologia elektryfikacji poprawia poczucie kontroli w każdych warunkach, dodając nieoczekiwany stopień stabilności.”

Natychmiastowe uczucie przyspieszenia dzięki niskim momentom obrotowym jest kluczowe dla doświadczenia jazdy Corvette, a E-Ray ma go pod dostatkiem. Moc pochodzi z silnika V-8 LT2 o pojemności 6.2L, generującego 495 koni mechanicznych i 470 lb-ft momentu obrotowego przekazywanego na tylną oś. Uzupełnia go silnik elektryczny, który dostarcza dodatkowe 160 koni mechanicznych i 125 lb-ft momentu obrotowego na przednie koła za pośrednictwem akumulatora o pojemności 1.9 kWh, zlokalizowanego między fotelami. W sumie E-Ray generuje łącznie 655 koni mechanicznych z obu systemów napędowych.

Tworząc własny tor

Inteligentny system eAWD E-Ray nieustannie analizuje nawierzchnię drogi, płynnie dostosowując się do warunków trakcyjnych i potrzeb kierowcy. Podczas dynamicznej jazdy oraz w warunkach niskiej przyczepności, system eAWD E-Ray przekazuje dodatkową moc na przednie koła, co poprawia stabilność pojazdu.

Nie ma potrzeby ładowania akumulatora E-Ray przez gniazdko. Akumulator ładowany jest za pomocą energii regeneracyjnej z hamowania i toczenia, a także podczas normalnej jazdy.

Dodatkowe funkcje i technologie całkowicie nowego E-Ray obejmują:

Tryb Stealth, elektryczny tryb jazdy po ulicy, do 45 mph
Nowy lekki akumulator litowo-jonowy 12-voltowy, który wspiera funkcję start/stop silnika LT2 V-8
Standardowy system hamulcowy Brembo Carbon Ceramic dla optymalnej wydajności hamowania
Standardowy Magnetic Ride Control 4.0 z trzema różnymi ustawieniami zawieszenia
Zestaw kół o rozmiarze 20 i 21 cali z oponami Michelin Pilot Sport na każdą pogodę. Opony Michelin Pilot Sport 4S letnie są dostępne w opcjonalnym pakiecie wydajnościowym
Niska, szeroka sylwetka z wyrafinowanym stylem nadwozia, które jest o 3.6 cala szersze niż Stingray
Wciągające brzmienie, które odzwierciedla dominującą obecność samochodu. Elektryczny silnik z przodu współpracuje z silnikiem LT2, tworząc energetyzujący dźwięk
Rozszerzona lista technologii wspomagających kierowcę (wspólna dla wszystkich modeli Corvette 2024), w tym Asystent Utrzymania Pasa z Ostrzeżeniem o Opuście Pasa, Ostrzeżenie przed Zderzeniem Czołowym oraz Automatyczne Hamowanie Awaryjne.
Szczegóły elektrycznego napędu

System elektrycznego napędu Corvette E-Ray 2024 zapewnia ekscytujące przyspieszenie, umożliwiając wyjście z zakrętów i bez wysiłku wykonywanie manewrów wyprzedzania. Może również zapewnić ograniczony napęd elektryczny według uznania kierowcy przy uruchomieniu.

Standardowy system Zarządzania Paliwem w trybie aktywnym E-Ray wykorzystuje silnik elektryczny do wydłużenia pracy silnika w trybie 4-cylindrowym w różnych scenariuszach jazdy.

Ilość wsparcia elektrycznego jest dostosowywana w każdym z sześciu trybów jazdy wybieranych przez kierowcę w Corvette E-Ray: Tour, Sport, Track, Weather, My Mode i Z-Mode. Kierowcy mogą również wybrać funkcję Charge+, która maksymalizuje stan naładowania akumulatora.

Aplikacja E-Ray Performance w systemie infotainment dostarcza kierowcy technicznych informacji na temat działania systemu napędu. Istnieją trzy podstawowe układy wyświetlaczy:

Wskaźniki (wyświetlające dynamiczną moc z silnika elektrycznego i silnika V-8)
Dyno (przedstawiający wykres mocy/momentu obrotowego w wybranych interwałach czasowych)
Dane (prezentujące wydajność i efektywność systemu elektrycznego).
Silnik elektryczny E-Ray nad przednią osią jest kompaktowy, co pozwala zachować przestrzeń w przednim schowku.

Tryb Stealth i śledzenie E-Ray

Dwa elektryczne tryby zainicjowane przez kierowcę w Chevrolet Corvette E-Ray umożliwiają jazdę elektryczną w określonych warunkach. Silnik elektryczny optymalizuje również wydajność na torze.

Tryb Stealth umożliwia jazdę wyłącznie elektryczną, gdy jest wybrany przy uruchamianiu, przez pewien czas zanim silnik włączy się do normalnej jazdy. Został zaprojektowany do cichego opuszczania sąsiedztwa, z maksymalną prędkością 45 mph. Silnik automatycznie włącza się, jeśli prędkość pojazdu przekroczy ten limit, kierowca zażąda dodatkowego momentu lub akumulator E-Ray zostanie rozładowany.

W kontekście wykorzystania elektrycznego systemu napędu w celu zwiększenia wydajności na torze, system sterowania eAWD E-Ray stosuje moment obrotowy na przednią oś w miarę potrzeb. Funkcja Charge+ może być wykorzystana do maksymalizacji stanu naładowania akumulatora w celu wydłużonego okrążania.

Tryby zarządzania przyczepnością Performance Traction Management (PTM) zostały zoptymalizowane w połączeniu z systemem napędu eAWD.

Wyróżniający się design

Wygląd E-Ray opiera się na wyrafinowanej, sportowej linii i osiągach, które znają i kochają klienci Corvette.

Z daleka E-Ray dzieli swoje celowe proporcje szerokiego nadwozia z Z06, co pozwala na zastosowanie szerokich kół, które pomagają zarządzać większym momentem obrotowym samochodu. Lekkie, aluminiowe koła mają zdeformowany pięcioramienny star design, który jest zastrzeżony dla E-Ray.

„Nie było jeszcze Corvette jak E-Ray, a jego wyrafinowany design to odzwierciedla,” powiedział Phil Zak, dyrektor ds. designu Global Chevrolet. „Zaczyna się od koloru nadwozia, który całkowicie przyciąga uwagę do egzotycznych proporcji E-Ray. Wnętrza pozwalają klientom odzwierciedlić ich indywidualne osobowości dzięki wyborowi kolorów, które oferują wyrafinowany lub dynamiczny sportowy styl i wygląd.”

Do najważniejszych elementów designu E-Ray należą:

Cztery wykończenia kół aluminiowych
Czternaście kolorów nadwozia – w tym nowe kolory na rok 2024: Riptide Blue, Seawolf Gray i Cacti
Wersja paska w kolorze Electric Blue dedykowana tylko dla E-Ray
Standardowe oznaczenia w kolorze carbon flash
Dostępne czarne wyloty wydechowe i jasne oznaczenia
Dostępne efekty podłogowe z włókna węglowego
Opcjonalne koła z włókna węglowego w wykończeniu carbon flash, widocznym wykończeniu włókna węglowego lub widocznym włóknie węglowym z czerwoną linią
E-Ray wprowadza również całkowicie nowe wnętrze Artemis Dipped, które charakteryzuje się uzupełniającymi głębokimi zielonymi tonami na prawie każdej powierzchni wnętrza i będzie dostępne tylko w Corvette 2024. Klienci mają do wyboru różne opcje personalizacji wnętrza E-Ray, w tym dwa pakiety wykończenia z włókna węglowego, trzy opcje siedzeń, siedem kolorów wnętrza i inne.

Dodatkowo, nowe przyciski Charge+ i Stop/Start na konsoli i aktualizacje systemu infotainment oraz zestawu wskaźników mają na celu zapewnienie bardziej zintegrowanego wyglądu.

W sprzedaży od 2023 roku

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.