Wprowadzony wiosną 2023 roku, Tavascan dołączył do oferty elektrycznych samochodów Cupra, bazując na platformie MEB Volkswagena i konkurując w europejskim segmencie kompaktowych crossoverów.
Cupra ewoluowała z poziomu wyposażenia kilku modeli SEAT w osobną markę, która stała się sportowym odgałęzieniem. Co więcej, zaczęła tworzyć modele o zupełnie innym wyglądzie niż jej hiszpański „brat”, mimo że obie marki należały do Grupy Volkswagen. Dlatego trudno było określić Tavascan jako produkt bazujący na oznaczeniach, mimo że opierał się na tej samej platformie co Volkswagen ID.4.
Tavascan wyróżniał się bardzo agresywnym wyglądem przedniej części, gdzie zamontowano parę trójkątnych reflektorów z trójkątnymi lampami. Szeroki czarny detal zastąpił główny grill, a w zderzaku znajdowały się centralne wloty powietrza z poziomymi szczelinami i bocznymi wlotami, które pomagały w cyrkulacji powietrza wokół nadwozia, poprawiając aerodynamikę. Z boku, wznosząca się linia okien i opadający dach w kierunku tylnej części pojazdu nadawały hiszpańskiemu crossoverowi sylwetkę coupe.
Wewnątrz, sportowe fotele kubełkowe z przodu były standardowym wyposażeniem i dostępne w trzech kolorach. Na desce rozdzielczej, Cupra zainstalowała w Tavascan panel instrumentów podobny do tego, który znajduje się w modelach Born i Volkswagen ID.3. Posiadał również drugi 15-calowy ekran dotykowy na górze centralnej konsoli, który był wyposażony w nowy system infotainment HMI (Interfejs Człowiek-Maszyna). Z tyłu było miejsce dla trzech pasażerów na dzielonej kanapie.
Cupra, której nazwa pochodzi od Cup i Racing, oferowała Tavascan z wyborem dwóch silników: jednego dla wersji z napędem na tylną oś oraz drugiego dla wersji z napędem na wszystkie koła.
Niecodzienna marka, która stawia na wyzwania, wkracza w nowy etap swojej elektrycznej podróży, prezentując model CUPRA Tavascan. To pierwszy przedstawiciel nowej ery dla marki, będący nie tylko pierwszym całkowicie elektrycznym SUV-em coupé, ale także impulsem do nowego języka designu, który pojawi się w przyszłych elektryfikowanych modelach w ofercie CUPRA.
CUPRA Tavascan dołącza do modeli CUPRA Born oraz sześciu wariantów hybrydowych typu plug-in: CUPRA Leon, CUPRA Leon Estate i CUPRA Formentor, z których każdy jest dostępny w dwóch wersjach hybrydowych. CUPRA Tavascan trafi na rynek w 2024 roku, a tuż po nim zadebiutuje CUPRA Terramar w tym samym roku oraz CUPRA UrbanRebel – miejski samochód elektryczny marki – w 2025 roku.
Zbudowany na platformie elektrycznej MEB Grupy Volkswagen, CUPRA Tavascan oferuje dwa warianty mocy. Najmocniejsza wersja VZ ma moc 340 KM (250 kW) i wykorzystuje napęd na cztery koła, integrujący silniki elektryczne zarówno na przedniej, jak i tylnej osi, co zapewnia niezapomniane wrażenia z jazdy. Jest dostępna również wersja z napędem na tylne koła, dostarczająca 286 KM (210 kW) z silnikiem umieszczonym na tylnej osi. Wysoka wydajność Tavascanu idzie w parze z nowoczesną technologią akumulatorów, która pozwala przejechać około 549 km na jednym ładowaniu.
CUPRA Tavascan realizuje pragnienie marki, by dostarczać samochody skierowane do kierowcy, jednocześnie uchwycając nową, ekspresyjną interpretację wydajności. Wybieralne ustawienia zawieszenia dzięki systemowi DCC Sport, progresywne wspomaganie kierownicy oraz opony o wysokich osiągach zamontowane na 21-calowych felgach ze stopów lekkich łączą kierowcę z autem i drogą, oferując unikalne wrażenia z jazdy.
Wymiary Tavascanu to 4644 mm długości, 1861 mm szerokości i 1597 mm wysokości, z rozstawem osi wynoszącym 2766 mm. Jego proporcje łączą potrzebę zwinności z wymaganiami codziennego użytkowania, przy jednoczesnym podkreśleniu pożądania.
Projekt zewnętrzny
CUPRA Tavascan oznacza ważną zmianę dla marki, nie tylko jako pierwszy całkowicie elektryczny SUV coupé, ale jako impuls do nowego wyrazistego języka designu, który przeniesiony zostanie do przyszłych elektryfikowanych modeli w ofercie marki.
Spełnienie marzeń: CUPRA Tavascan pozostaje wierny prototypowi zaprezentowanemu na targach motoryzacyjnych IAA we Frankfurcie w 2019 roku, będącemu pierwszym krokiem w kierunku wprowadzenia marzeń o całkowicie elektrycznym SUV-ie coupé na rynek.
„CUPRA Tavascan wnosi nietypowy styl dzięki progresywnemu i emocjonalnemu podejściu do segmentu SUV-ów coupé,” powiedział Jorge Díez, dyrektor projektów CUPRA. „To nowa interpretacja elektrycznej wydajności, odważna i organiczna, zbudowana na silnych liniach i atletycznej postawie.”
Ikona nowej ery: CUPRA zawsze była marką wyzwań, co widać także w projektowaniu jej pierwszego całkowicie elektrycznego SUV-a coupé.
Przód CUPRA Tavascan prezentuje nową generację samochodów o groźnym i tajemniczym wyglądzie, bogatym w detale. Oświecony sygnaturą w kształcie trzech trójkątów w reflektorach, te podświetlane trójkąty są wspierane przez zaawansowane funkcje oświetleniowe, takie jak matrycowy strumień LED. Funkcja matrycowa pozwala na w pełni automatyczny system oświetleniowy, który unika oślepiania innych pojazdów jadących w tym samym lub przeciwnym kierunku. Koncepcja oświetlenia CUPRA sprawia, że całkowicie elektryczny SUV coupé staje się natychmiast rozpoznawalny. Wygląd podkreśla podświetlone logo CUPRA – jeden z pierwszych produkowanych seryjnie modeli w Europie, który podświetla swoje logo – z dumą zdobiące maskę z głębokimi, rzeźbionymi powierzchniami.
Przód CUPRA Tavascan został zaprojektowany nie tylko w celu dostarczenia przyciągającej wzrok estetyki, ale także aby zapewnić najwyższą wydajność, z optymalną aerodynamiką.
Na dolnej części pojazdu linie przechodzą w wloty powietrza, dodając praktyczny element do ostatecznego designu, kierując powietrze do wnętrza, co poprawia właściwości termiczne całkowicie elektrycznego SUV-a coupé.
Inspiracje z toru wyścigowego: Przyglądając się bokowi CUPRA Tavascan, dostrzegamy jego sportowy wygląd i proporcje. To design, który podkreśla wydajność i poczucie prędkości całkowicie elektrycznego SUV-a coupé. Osiągnięto to poprzez język designu, który rozciąga powierzchnię od „nosu rekina” do tylnej klapy.
Dodając do tego koncepcję „hełmu”, gdzie polerowany czarny słupek A łączy przednią szybę z bocznymi szybami, powstaje panoramiczny efekt podobny do wizjera kierowcy wyścigowego, co jeszcze bardziej podkreśla wrażenie wydajności. Wszystkie te koncepcje zostały zainspirowane wyścigowym CUPRA Tavascan XE, który bierze udział w całkowicie elektrycznej serii Extreme E.
Ruchomy design: Profil boczny CUPRA Tavascan wzbogacają koła. Oferta felg w rozmiarach 19″, 20″ i 21″ podkreśla charakter całkowicie elektrycznego SUV-a coupé na drodze, a także przynosi praktyczne korzyści: aerodynamiczne osłony lepiej kierują przepływ powietrza, zmniejszając turbulencje i pomagając CUPRA Tavascan maksymalizować swoją efektywność.
Każdy element ma znaczenie: Tylny design skupia się na charakterystycznych kształtach tylnej lampy i kontynuacji koncepcji oświetleniowej CUPRA; jego graficzna reprezentacja trzech trójkątów razem z podświetlonym logo CUPRA staje się punktem centralnym. Nawet gdy nie jest podświetlone, sygnatura jest wyraźnie CUPRA: charakterystyczna i natychmiast rozpoznawalna.
Koncepcja oświetlenia podkreśla tylne proporcje CUPRA Tavascan, które potęgują uczucie szerokości i solidności, ponownie podkreślając progresywny i emocjonalny design SUV-a. Każdy element jest częścią tej koncepcji projektowej, nawet reflektory, które zwiększają postrzeganą szerokość, oraz design tylnego dyfuzora, który również poprawia osiągi aerodynamiczne.
Nowy charakter podkreślają kolory: Tavascan Blue, White Silver, Mojave Beige, Urano Grey, Hypernova Red i Century Bronze Matt.
Projekt wnętrza
Rzeźbione linie zewnętrzne CUPRA Tavascan znajdują odzwierciedlenie w jego wnętrzu. To przestrzeń, która łączy materiały i koncepcje technologiczne, tworząc kabinę, która zapewnia idealną równowagę między orientacją na kierowcę a komfortem pasażerów.
Centralny kręgosłup: Kluczową cechą dla uzyskania prawdziwie niekonwencjonalnego designu jest centralny kręgosłup, strukturalny element, który wspiera całe wnętrze i pomaga zdefiniować charakter wszystkich unoszących się elementów.
Kręgosłup wnętrza łączy ciało konsoli z kokpitem; to rzeźbiarski, strukturalny i architektoniczny element, który daje poczucie lekkości.
Miejsca zaprojektowane dla doznania: CUPRA Tavascan będzie standardowo wyposażona w sportowe fotele kubełkowe. Rzeźbiarska architektura siedzeń wykorzystuje lekką konstrukcję, wprowadzając nową koncepcję designu siedzeń bez utraty wsparcia. Elegancja foteli podkreślona jest wyborem kolorów: Soul Black, Dark Night lub Enceladus Grey Metallic (ekskluzywne dla kubełków CUPRA, które będą dostępne w późniejszym terminie).
Siedzenia wprowadzają fakturę do wnętrza, z wyborem zrównoważonych materiałów: tekstylia – z maksymalnie 90% recyklingowanego poliestru – lub mikrofibra – z maksymalnie 50% recyklingowanej mikrofibry. Parametryczna siatka 3D wzbogaca wygląd i odczucie, jednocześnie zwiększając uczucie lekkości wnętrza.
Cyfrowy i dotykowy design spotykają się: CUPRA Tavascan wykorzystuje idealne połączenie najnowszej technologii i przełomowego stylu. Unoszący się 15-calowy centralny ekran infotainment – największy do tej pory w modelu CUPRA – zwraca uwagę na cyfrowe podejście Tavascanu, skierowane w stronę kierowcy. Integruje również nowo zaprojektowany i opracowany interfejs człowiek-maszyna (HMI), optymalizując system infotainment i sprawiając, że jest on bardziej intuicyjny, podczas gdy cyfrowy kokpit znajduje się za kierownicą.
Oświetlenie odgrywa istotną rolę w tworzeniu atmosfery wnętrza CUPRA Tavascan. Technologia LED jest używana w całej kabinie – w tym w panelach drzwi przednich i tylnych – aby dodać ambientowego światła, podkreślając unoszące się elementy wnętrza, takie jak smukły kokpit i rzeźbiarska konsola centralna.
Ozdobne miedziane akcenty wnoszą poczucie CUPRA do wnętrza, podczas gdy połączenie Soul Black z wyborem kolorów Deep Plum lub Dark Ice Metal dla obramowania drzwi, centralnego kręgosłupa i innych obszarów dodaje kontrastu.
Przestrzeń zarówno z przodu, jak i z tyłu została zoptymalizowana, aby zapewnić doskonały komfort, podczas gdy mądre opcje przechowywania oznaczają, że jest miejsce na wszystkie niezbędne rzeczy. Funkcjonalność codziennego użytku rozciąga się na bagażnik – elektryczna klapa bagażnika może być otwierana za pomocą wirtualnego pedału i ma 540 litrów pojemności.
Napęd
Napęd CUPRA Tavascan został zaprojektowany z myślą o dostarczeniu jak najbardziej emocjonującej jazdy. Dzięki platformie MEB Grupy Volkswagen integruje zaawansowane systemy całkowicie elektryczne, aby dostarczyć unikalne wrażenia.
CUPRA Tavascan VZ: Najbardziej zaawansowana wersja VZ ma układ z dwoma silnikami (silnik tylny: 210 kW; silnik przedni: 80 kW), co zapewnia jeszcze większe dynamiki, z możliwością przekazania do 30% mocy pojazdu na przednie koła w przypadku potrzeby większej przyczepności. Oferuje imponującą łączną moc 340 KM (250 kW) oraz moment obrotowy 545 Nm (silnik tylny) i 134 Nm (silnik przedni). Wybieralny tryb CUPRA – Zasięg, Komfort, Wydajność, CUPRA, Indywidualny i Przyczepność (dla wersji z napędem na cztery koła) – pozwala dostosować doświadczenie jazdy do indywidualnych preferencji kierowcy.
System napędu na cztery koła wykorzystuje silnik synchroniczny na magnesie trwałym o maksymalnej prędkości 13,000 obr./min umieszczony nad tylną osią, przed osią kół. Moment obrotowy przenoszony jest za pomocą skrzyni biegów o pojedynczej prędkości z dyferencjałem.
W przypadku potrzeby momentu obrotowego dla przednich kół, system wspomagany jest przez silnik zamontowany z przodu.
Przedni silnik asynchroniczny charakteryzuje się minimalnymi stratami oporu w stanie nieaktywnym, a zamontowany osiowo napęd z przodu waży zaledwie 60 kg. Jako pojazd całkowicie elektryczny nie ma potrzeby stosowania mechanicznego połączenia, jak w przypadku tradycyjnej wału napędowego, sprzęgła czy dyferencjału, pomiędzy dwiema osiami, co sprawia, że system jest responsywny, lekki i kompaktowy.
Dwa silniki komunikują się natychmiastowo, szybko i efektywnie zarządzając obciążeniami. Każdy z nich otrzymuje nowe polecenia co milisekundę za pośrednictwem swoich odpowiednich układów zasilania, a zmiana momentu obrotowego pomiędzy osiami jest płynna, co sprawia, że regulacje są niedostrzegalne dla pasażerów.
Zdolność do przenoszenia momentu obrotowego na wszystkie cztery koła zwiększa nie tylko zwinność i pewność, ale także przyspieszenie. Od zera CUPRA Tavascan VZ może osiągnąć prędkość 50 km/h w zaledwie 2,4 sekundy i 100 km/h w zaledwie 5,6 sekundy.
Oprócz podwójnego silnika VZ, dostępna będzie również wersja z jednym silnikiem. Ta wersja korzysta z tej samej technologii tylnego silnika (co sprawia, że jest napędem tylnym), dostarczając 286 KM (210 kW) i 545 Nm.
Zaawansowana technologia akumulatorów: W sercu Tavascan znajduje się akumulator litowo-jonowy w modułach pryzmatycznych, chłodzony wodą, umieszczony w aluminiowej strukturze, będącej częścią nadwozia pojazdu, co zwiększa sztywność i utrzymuje niski środek ciężkości.
W wersji Endurance akumulator o pojemności 77 kWh z napędem na tylne koła pozwala przejechać około 549 km zgodnie z oficjalnym cyklem testowym WLTP. Najwyższa wersja z podwójnym silnikiem, napędem na cztery koła CUPRA Tavascan VZ, oferuje zasięg wynoszący około 517 km z tego samego akumulatora o pojemności 77 kWh.
Efektywność systemu wspomagana jest przez pokładowy system zarządzania cieplnego, który utrzymuje temperaturę akumulatora, zapewniając jego optymalną pracę. Akumulator zawiera płytę bazową z wbudowanymi kanałami wodnymi podłączonymi do układu chłodzenia.
Zwiększona efektywność: Po zwolnieniu pedału gazu silnik działa jako generator, by dostarczyć energię z powrotem do akumulatora (dzieje się to, gdy wybrany jest tryb „B”, a nie „D”), przesyłając energię do układu napędowego i zmniejszając zużycie hamulców. Poziom regeneracji energii można również regulować za pomocą łopatek regeneracyjnych na kierownicy, co pozwala kierowcy wybierać pomiędzy czterema różnymi poziomami.
Dostępna jest opcjonalna pompa ciepła, która efektywniej podgrzewa wnętrze w niskich temperaturach.
„CUPRA Tavascan opiera się na rozwiniętej technologii napędu elektrycznego stosowanej w pierwszym całkowicie elektrycznym samochodzie firmy, CUPRA Born, aby zapewnić ekscytującą jazdę zarówno w wersjach z napędem na wszystkie, jak i na tylne koła,” powiedział Werner Tietz, wiceprezydent ds. badań i rozwoju CUPRA. „CUPRA, pierwszy całkowicie elektryczny SUV coupé, oferuje unikalne wrażenia z jazdy, ukazując nową sportowość w elektrycznych pojazdach.”
Wydajność ładowania: CUPRA Tavascan oferuje szereg wygodnych opcji ładowania.
Drugi całkowicie elektryczny pojazd w ofercie CUPRA może dodać dodatkowe 100 km zasięgu w zaledwie siedem minut. Kiedy poziom naładowania akumulatora spadnie do 10%, można go naładować do 80% w nieco poniżej pół godziny, korzystając z punktu ładowania DC o mocy 135 kW.
Niezależnie od tego, czy ładujesz go w domu, czy w trasie, CUPRA Tavascan się dostosowuje; może być podłączony zarówno do sieci ładujących AC, jak i DC, co sprawia, że ładowanie jest proste i bezproblemowe.
Aplikacja CUPRA Easy Charging kontroluje wszystko, co związane z ładowaniem: bez względu na to, jaka infrastruktura ładowania jest dostępna, zawsze jest pod ręką i łatwa w zarządzaniu, abyś był gotowy na kolejną podróż.
Podwozie
Elektryfikacja i wydajność to idealne połączenie, a marka wyzwań wprowadza je na nowy poziom dzięki CUPRA Tavascan.
Oparte na architekturze MEB Grupy Volkswagen, modułowa matryca napędu elektrycznego została zaprojektowana specjalnie, aby dać inżynierom punkt wyjścia do osiągnięcia najlepszego możliwego zachowania pojazdu. Zespół rozwojowy CUPRA Tavascan w Barcelonie (Martorell) wykorzystał ten zestaw narzędzi, aby to osiągnąć.
Bloki budulcowe sukcesu: Solidne podwozie wykorzystuje znane technologie jako punkt wyjścia dla wydajności jazdy i prowadzenia. Przednie kolumny MacPhersona oraz zaawansowany projekt tylnego wielowahacza zostały dostosowane, aby zapewnić Tavascanowi płynne i intuicyjne reakcje na impulsy kierownicy, zarówno podczas jazdy z dużymi prędkościami, jak i na mniejszych, bardziej technicznych drogach.
Akumulator umieszczony jest centralnie pomiędzy osiami, co oznacza, że rozkład masy jest zoptymalizowany (49:51) z niskim środkiem ciężkości, co poprawia zwinność.
Progresywne wspomaganie kierownicy CUPRA Tavascan stawia kierowcę w pełnej kontroli, wspomagane przez działanie hamulców oraz ich odczucie, pomagając SUV-owi coupé czuć się pewnie w każdych warunkach.
Dostosowane do kierowcy: Elektroniczna kontrola stabilności (ESC) – którą można skonfigurować w trybie sportowym (ESC OFF) – oraz możliwość dostosowania podwozia dzięki systemowi Dynamic Chassis Control (DCC) Sport oznaczają, że CUPRA Tavascan to SUV coupé, który może dostosować się do stylu jazdy każdej osoby zasiadającej za kierownicą, niezależnie od trasy.
Uczucie drogi również zostaje przeniesione przez koła CUPRA Tavascan. SUV coupé ma szeroki wybór opcji 19″, 20″ i 21″, aby generować jak najwięcej informacji zwrotnych między drogą a kierowcą, wspomagane oponami o wysokich osiągach (gdy wyposażony w 21-calowe felgi ze stopów lekkich): używa opon o szerokości 255 mm zarówno z przodu, jak i z tyłu (19″: 235 mm przód, 255 mm tył).
CUPRA Tavascan ma 4644 mm długości, 1861 mm szerokości, 1597 mm wysokości i rozstaw osi wynoszący 2766 mm.
Łączność
CUPRA Tavascan z łatwością wpasowuje się w nasze cyfrowe życie, stając się kluczowym elementem cyfrowego ekosystemu, integrując zaawansowane rozwiązania infotainment i łączności, aby utrzymać klientów w kontakcie.
Łączność Tavascan została zdefiniowana dzięki rygorystycznym i szerokim testom, uwzględniającym zwyczaje, pragnienia i wymagania klientów, tworząc coś, co dostarcza funkcjonalności niezbędnej w codziennym życiu, jednocześnie uzupełniając, a nie rozpraszając doświadczenia jazdy.
Angażująca i spersonalizowana cyfryzacja: CUPRA Tavascan otwiera drzwi do nowej generacji doświadczeń użytkownika, które są łatwiejsze w obsłudze, intuicyjne i wysoce konfigurowalne dzięki nowemu interfejsowi człowiek-maszyna (HMI). W jego centrum znajduje się 15-calowy ekran konsoli centralnej – największy jak dotąd w modelu CUPRA – który dostarcza klarowność dla kierowcy i innych pasażerów. Umożliwia dostęp do wszystkich wymaganych funkcji, pozwalając kierowcom na przeglądanie najważniejszych dla nich informacji.
Wyświetlacz łączy zalety interfejsu dotykowego z podświetlaną belką dotykową do regulacji ustawień klimatyzacyjnych i głośności, a także z opcją sterowania głosowego. Z możliwością dodania do trzech konfigurowalnych widgetów system infotainment można dostosować do indywidualnych preferencji.
Po pierwszym włączeniu układ HOME dostarcza wszystkich ważnych funkcji i jest łatwy do zrozumienia na pierwszy rzut oka, umożliwiając dostęp do podstawowych funkcji na jeden klik bez rozpraszania uwagi. Górna strefa wyświetlacza zapewnia bezpośredni dostęp do głównych menu, co upraszcza użytkowanie.
Konfigurowalne widgety są skierowane do kierowcy w stylu diagonalnym i dwóch rozmiarach, umożliwiając priorytetowe traktowanie informacji. Aby uprościć, dwa banki widgetów pozwalają na bezpośredni dostęp do głównych funkcji samochodu.
CUPRA Tavascan integruje również system Wireless Full Link, ułatwiający korzystanie z Apple CarPlay i Android Auto.
Wzrost jakości dźwięku: Treści audio, niezależnie od tego, czy są to muzyka, podcasty, czy nawet rozmowy, zyskują nową jakość dzięki nowemu systemowi audio CUPRA Tavascan. System z 12 głośnikami został opracowany we współpracy z firmą Sennheiser, specjalizującą się w wysokiej jakości sprzęcie audio. Jakość dźwięku i integracja wewnątrz samochodu są immersyjne i zapewniają unikalne wrażenia akustyczne dla kierowcy i pasażerów.
Duży centralny ekran współpracuje z 5,3-calowym cyfrowym kokpitem, który dostarcza doświadczeń skoncentrowanych na kierowcy i umieszcza kluczowe informacje tuż przed oczami kierowcy.
Czyste i zwięzłe informacje dla kierowcy: Wyświetlacz rzeczywistości rozszerzonej wyświetla informacje na szybie przedniej; wskaźniki asystencji kierowcy, prędkość i wskazania systemu nawigacji, wszystko znajduje się w rzeczywistym świecie, w linii wzroku kierowcy, co czyni go bardziej przejrzystym, nie rozpraszając przy tym uwagi.
Usługi łączności: Cyfrowa obecność CUPRA Tavascan jest zwiększana przez CUPRA CONNECT oraz aplikację My CUPRA.
Po odebraniu pojazdu przez klientów, zyskają oni trzy lata darmowego dostępu do usług online: informacje o ruchu drogowym, obliczenia tras online i dynamiczne punkty zainteresowania są na wyciągnięcie ręki.
Z aplikacją My CUPRA klienci mają pełną kontrolę nad swoim pojazdem, z możliwością zarządzania ustawieniami takimi jak klimatyzacja, ładowanie akumulatora oraz zdalne blokowanie i odblokowywanie.
Cyfryzacja to nie tylko pozostawanie w cyfrowym obiegu, wbudowana karta SIM zwiększa bezpieczeństwo, gdy użytkownicy korzystają z usługi eCall. W przypadku wypadku, pojazd może bezpośrednio skontaktować się z służbami ratunkowymi, zarówno ręcznie, jak i automatycznie, oraz przekazać istotne dane, w tym lokalizację samochodu, rodzaj paliwa i liczbę pasażerów, co ułatwia ich pomoc.
Bezpieczeństwo i wygoda
CUPRA Tavascan to bezpieczny pojazd codziennego użytku, który może pomóc w zmniejszeniu stresu związanego z prowadzeniem i zminimalizować ewentualne incydenty.
Technologie pokładowe także łagodzą obciążenie kierowcy dzięki półautomatycznym funkcjom jazdy.
Zestaw zaawansowanych systemów wspomagających: Tavascan wyposażony jest w zestaw zaawansowanych systemów: Predictive Adaptive Cruise Control, Rozpoznawanie Znaków Drogowych, Inteligentna Adaptacja Prędkości, Side Assist, Lane Assist, Ostrzeżenie o Wyjściu, Asystent Wyjścia, Wykrywanie Zmęczenia oraz Kamera eSmart Tylny Widok. Ponadto, zaawansowane funkcje aktywnego bezpieczeństwa, takie jak Front Assist, z wsparciem podczas manewru i asystentem skrętu, zapobiegają lub łagodzą ewentualne szkody w sytuacjach awaryjnych, monitorując innych użytkowników drogi, takich jak samochody, piesi i rowerzyści.
Nowy system Car2x umożliwia komunikację między innymi pojazdami, dzieląc się informacjami drogowymi o pojazdach ratunkowych, pojazdach uszkodzonych i wypadkach, co pozwala na zapobieganie krytycznym sytuacjom z wyprzedzeniem.
Pełen zakres systemów asystujących dostarcza cennych informacji kierowcy, a wszystkie istotne dane są widoczne w polu widzenia kierowcy, dzięki systemowi wyświetlacza rzeczywistości rozszerzonej, minimalizując rozproszenie uwagi.
Systemy pokładowe opierają się na danych z szeregu wbudowanych czujników, czy to radarowych, kamerowych czy ultradźwiękowych, oraz informacji pozyskiwanych z zewnętrznych źródeł, aby zbudować obraz otoczenia pojazdu i wszelkich możliwych zagrożeń.
Nowy Asystent Podróży połączony: Gdy droga na przedzie na to pozwala, technologia Travel Assist współpracuje z adaptacyjnym tempomatem oraz informacjami uzyskanymi z chmury. Zebrane informacje aktywnie utrzymują pojazd w centrum pasa, dostosowując prędkość podczas zakrętów. Ta technologia nowej generacji oferuje również asystowane zmiany pasa na autostradach.
Widok 360º: Asystent Dostosowania i Wyjścia w CUPRA Tavascan daje wizualne i dźwiękowe ostrzeżenie, jeśli coś jest ukryte z widoku pasażera. Ostrzeżenie o wyjściu wydaje akustyczny sygnał, gdy ktoś lub coś zbliża się do CUPRA Tavascan w momencie, gdy jest zaparkowany, a pasażer zamierza opuścić pojazd.
System Emergency Assist zapewnia, że kierowca pozostaje skupiony na prowadzeniu i nie jest rozpraszany, wykorzystując wizualne i akustyczne ostrzeżenia, aby zwrócić uwagę kierowcy. Jeśli nie ma reakcji ze strony kierowcy, system może zainicjować szarpnięcia hamulców, a jeśli to nie zmieni sytuacji, pojazd może całkowicie się zatrzymać i uruchomić światła ostrzegawcze. Po zaparkowaniu pojazd może bezpośrednio skontaktować się z służbami ratunkowymi za pomocą systemu eCall.