Kupujący musieli czekać prawie trzy lata na otwartą wersję Ferrari Roma, ale efekt sprawił, że zapomnieli o czasie spędzonym na odświeżaniu strony producenta, mając nadzieję na ujrzenie wersji Spider.
I rzeczywiście, to się stało wiosną 2023 roku, w samą porę, aby niektórzy klienci mogli złożyć zamówienia i cieszyć się pojazdem przed końcem lata. Inżynierowie z Maranello ciężko pracowali, aby stworzyć wersję z otwartym dachem bez kompromisów w zakresie dynamiki tego luksusowego samochodu. Tak więc Roma Spider był zaledwie o 84 kilogramy (185 funtów) cięższa od swojej wersji ze stałym dachem. Ale to nie wszystko.
Za pomocą jednego przycisku Roma Spider mógł złożyć dach w zaledwie 13,5 sekundy przy prędkości do 60 km/h (37 mph), co było o około 10 km/h (6 mph) więcej niż limity prędkości w większości krajów europejskich. Oczywiście, decydując się na otwarty dach, producent musiał przeprojektować tylną część pojazdu, co udało mu się zrobić bezbłędnie. Wygląda na to, że Centrum Stylizacji Ferrari, prowadzone przez Flavio Manzoniego, od samego początku projektowało auto z myślą o składanym dachu. I prawdopodobnie tak właśnie było. Za kabiną znajdował się pokrowiec perfekcyjnie zintegrowany z tylną częścią nadwozia. Otwierał się w kierunku tyłu, pozwalając na eleganckie rozwinięcie i złożenie materiałowego dachu do krawędzi szyby przedniej.
Przy tworzeniu wersji z otwartym dachem Ferrari musiało również przearanżować wnętrze samochodu, jednak zachowało układ 2+2. Fotele sportowe z przodu były pokryte skórą, a te same materiały użyto dla tylnych siedzeń. Producent zastosował ten sam 16-calowy ekran na desce rozdzielczej oraz 8,4-calowy pionowy ekran dotykowy dla systemu informacyjno-rozrywkowego, umożliwiający bezprzewodowe połączenie z Apple CarPlay i Android Auto.
Roma Spider zachował ten sam 3,9-litrowy silnik V8 z turbodoładowaniem, co jego wersja ze stałym dachem. Generował on moc 620 PS (612 hp), która była przekazywana na tylne koła za pośrednictwem ośmiobiegowej automatycznej (dwusprzęgłowej) skrzyni biegów.
Ferrari Roma Spider, najnowszy model marki z Maranello, został dzisiaj zaprezentowany klientom na ekskluzywnym wydarzeniu w Pałacu El Badi w Marrakeszu. Ten ponadczasowo elegancki samochód o wysokich osiągach stanowi współczesne ujęcie chic, poszukującego przyjemności włoskiego stylu życia lat 50. i 60. Spider ten zachowuje proporcje, objętości i specyfikacje odnoszącego sukcesy koncepcyjnego modelu Ferrari Roma V8 2+, ale to, co czyni go tak uderzającym, to zastosowanie miękkiego dachu, rozwiązania, które powraca do oferty Prancing Horse po 54 latach od modelu 1969 365 GTS4.
W nowoczesny sposób podejmuje projekt miękkiego dachu, który podkreśla radosny charakter Ferrari Roma Spider, oferując rozbudowane opcje personalizacji, w tym wyrafinowane, szyte na miarę tkaniny oraz kontrastowe szwy. Na poziomie funkcjonalnym, miękki dach rozkłada się w zaledwie 13,5 sekundy i można go otworzyć przy prędkości do 60 km/h. Jego kompaktowość pozwala również na większy bagażnik, zwiększając wszechstronność samochodu. Nowy, opatentowany deflektor wiatru, zintegrowany z oparciem tylnej kanapy, można rozłożyć za pomocą przycisku na centralnym tunelu, co zapewnia wyjątkowy komfort pasażerów bez zajmowania miejsca w samochodzie.
Ferrari Roma Spider zachowuje doskonałe właściwości dynamiczne Ferrari Roma: jego najlepszy w klasie stosunek wagi do mocy wynika nie tylko z miękkiego dachu, ale także z całkowicie aluminiowego podwozia oraz silnika V8 o mocy 620 KM, który czterokrotnie zdobył tytuł Międzynarodowego Silnika Roku. Silnik współpracuje z ogólnoświadomie uznawanym 8-biegowym automatem DCT, znanym z niesamowicie szybkiego czasu zmiany biegów oraz doskonałych standardów komfortu i efektywności mechanicznej.
Ferrari Roma Spider nie tylko jest łatwy w prowadzeniu, ale także niezwykle dynamiczny i responsywny: to idealny towarzysz na weekendowe wypady poza miasto oraz dłuższe podróże. Zawsze, oczywiście, ze wspaniałym dźwiękiem silnika Ferrari V8 w tle. Liczne funkcje zaprojektowane są tak, aby uczynić ten samochód niezwykle wszechstronnym, w tym bagażnik o największej pojemności, który oferuje dodatkowy dostęp przez oparcia tylnej kanapy, umożliwiając przewożenie większych przedmiotów, oraz standardowe połączenie bezprzewodowe przez Android Auto® i Apple CarPlay® Wi-Fi. Nie zapominajmy również o 18-stopniowo regulowanych, podgrzewanych fotelach ergonomicznych z opcjonalnym ogrzewaniem szyi na chłodniejsze dni.
STYL
Zaprojektowany przez Centrum Stylizacji Ferrari, kierowane przez Flavio Manzoni, Ferrari Roma Spider ma na celu przeniesienie koncepcji „La Nuova Dolce Vita” poza granice miasta, oferując elegancką, beztroską jazdę 'en plein air’. Ten model 2+ ma wyrafinowany, materiałowy miękki dach, który nie tylko utrzymuje, ale także podkreśla doskonałe proporcje opartego na nim coupé, nie modyfikując eleganckiej sylwetki pojazdu.
Przekształcenie zwężającej się, fastbackowej linii dachu coupé wymagało zmiany tylnego okna, aby włączyć je do miękkiego dachu, tak aby mogło się składać pod pokrywą bagażnika, gdy jest otwarte. W Ferrari Roma Spider oryginalny motyw stylizacji stał się pasem w kolorze nadwozia przebiegającym wzdłuż podstawy dachu, oddzielającym aktywny spojler z włókna węglowego od dachu i tylnego okna, tworząc bezszwowo zintegrowaną pokrywę bagażnika. Gdy miękki dach jest opuszczony, aktywny spojler wizualnie łączy się z tylną kanapą i zagłówkami.
W przeciwieństwie do bardziej zwyczajnych, podstawowych tkanin spotykanych w większości kabrioletów, w Ferrari Roma Spider zastosowano nowy materiał dla miękkiego dachu, nadając mu elegancki charakter. Wybrane tkaniny o specjalnych splotach opracowane w kombinacjach kolorystycznych podkreślają podwójne oblicze samochodu: jedno bardziej eleganckie, drugie sportowe. Spersonalizowane wykończenie z dwukolorowym splotem korzysta z palety czterech kolorów, podkreślających wyrafinowany, haute couture charakter tkaniny. Opcjonalna tkanina techniczna opracowana specjalnie dla tego samochodu nadaje mu sportowy, ale jednocześnie bardzo elegancki wygląd, z innowacyjnym splotem, tworzącym niezwykle efektowną, iryzującą czerwienią, która dodatkowo podkreśla 3D powierzchnię dachu.
ZEW
Podejście stylistyczne do nadwozia Ferrari Roma Spider koncentruje się na czystym designie i absolutnej symbiozie między różnymi elementami. Jego harmonijne proporcje i czyste, eleganckie objętości są zgodne z tradycją Ferrari w zakresie GT z silnikiem z przodu. Niemniej jednak, projektanci stworzyli nowoczesną interpretację tych klasycznych proporcji, nadając samochodowi wyrafinowany, współczesny styl.
Długi przód podkreśla oszczędną sylwetkę boków, nadając całemu nadwoziu gładkości i dynamicznego wyglądu. Prosta, minimalistyczna przednia część samochodu wygląda, jakby została wyrzeźbiona z jednego bloku metalu, tworząc efekt wystającego, rekina.
Maski i sinusoida skrzydeł płynnie przechodzą w siebie, ale także bez trudności harmonizują z tradycyjnymi akcentami stylizacyjnymi Ferrari. Projektanci dążyli do zachowania minimalistycznej elegancji form samochodu poprzez usunięcie wszelkich otworów wentylacyjnych lub zbędnych dekoracyjnych elementów. W rzeczywistości konfiguracja w momencie premiery nie obejmowała nawet bocznych osłon Scuderia Ferrari, co odzwierciedla podejście zastosowane w samochodach drogowych lat 50.
Chłodzenie silnika zapewnione jest przez perforowane powierzchnie, tylko tam, gdzie jest to ściśle konieczne, tworząc nową interpretację koncepcji grilla: to charakterystyczne rozwiązanie wykończono w tym samym kolorze co nadwozie, co sprawia, że jest bezszwowe zresztą stylizacji. Krawędzie przedniego grilla przechodzą w dwa liniowe reflektory LED, nadając przedniej części samochodu charakterystyczny wygląd. Przebiega przez nie poziomy pasek DRL, który sugeruje strukturę pod skórą pojazdu i element, który wnosi poczucie napięcia do całego obwodu samochodu.
Objętość kabiny fastback jest kompaktowa i odchylona, kończąc się subtelnym spojlerem, pod którym projektanci stworzyli nowoczesną interpretację charakterystycznego ogona Ferrari. Długi tylni zwis Ferrari Roma Spider, który jest cechą samochodów Ferrari z lat 50. i 60. został tutaj na nowo przeskalowany, co prowadzi do niskiej, kompaktowej objętości, która otula tylną oś. Obły tył samochodu charakteryzuje się czystością i nowoczesnością stylizacji transom. Postęp technologiczny umożliwił zmniejszenie wymiarów zespołu świateł tylnych, co zaowocowało minimalistycznym i ikonicznym designem. Tył zamyka kompaktowy aerodynamiczny dyfuzor, który integruje ogrodzenie i rury wydechowe.
KABINA
W kabinie Ferrari Roma Spider projektanci Centrum Stylizacji Ferrari przyjęli to samo podejście do objętości i form zaprezentowane w Ferrari Roma. Stworzono dwie oddzielne przestrzenie, po jednej dla kierowcy i pasażera, w ewolucji koncepcji podwójnego kokpitu, której korzenie sięgają głęboko historii marki w samochodach z lat 70. Innowacyjny wygląd tego podwójnego kokpitu osiągnięto poprzez rozszerzenie filozofii zastosowanej w desce rozdzielczej na całą kabinę. Stąd wizja dwóch modułów owiniętych wokół kierowcy i pasażera, które rozszerzają się i integrują z dwoma tylnymi siedzeniami.
Kabina Ferrari Roma Spider ma niemal symetryczny układ, co prowadzi do bardziej organicznego rozmieszczenia zarówno przestrzeni, jak i elementów funkcjonalnych. Dzięki temu pasażer czuje się bardzo zaangażowany w doświadczenie jazdy – wręcz jakby był współkierowcą. Formy zostały zaprojektowane, aby stworzyć rzeźbiarską objętość, w której panuje poczucie ciągłości tekstur między różnymi elementami kabiny.
Stworzono je przez zmniejszenie objętości i podkreślenie ich krawędzi szwami, a dwa kokpity są otulone w objętości wraparound i rozciągają się od deski rozdzielczej aż po tylne siedzenia, organicznie integrując deskę, drzwi, tylną kanapę i tunel. Zatem kabina nie jest zaprojektowana jako zbiór oddzielnych podzespołów, ale definiowana przez elementy, które rozwijają się organicznie.
Zastosowana technologia pochodzi z Ferrari Roma: cyfrowy zestaw wskaźników jest zintegrowany z objętościami wokół niego oraz chroniony przed odblaskowym osłoną, która naturalnie wystaje z deski rozdzielczej. Pasażer ma opcjonalny wyświetlacz, który pozwala mu dzielić się informacjami o jeździe. 8.4-calowy centralny wyświetlacz umieszczony między dwoma kokpitami, częściowo unoszący się między deską a tunelem, integruje inne funkcje infotainment i klimatyzacji.
Kontrolki skrzyni biegów F1 osadzone zostały w nowoczesnej metalowej płycie, która nawiązuje do ikonicznej bramki zmiany biegów. W Ferrari Roma Spider znajduje się w centrum tunelu i jest nachylona, co ułatwia dostęp i widoczność dla kierowcy.
HMI kierownicy to kolejna, udoskonalona wersja tego, co widziano w Ferrari Roma, z kontrolkami dotykowymi na ramionach. Lewe ramię ma wgłębienia odpowiadające kontrolkom dotykowym, co zapewnia kierowcy wyczucie, z którego należy skorzystać. Podkładka na prawym ramieniu została ulepszona – teraz ma wgłębienie, które ułatwia przesuwanie. Te rozwiązania pomagają kierowcy orientować się, gdzie znajdują się kontrolki, zgodnie z filozofią „Oczy na drodze, ręce na kierownicy”, którą Ferrari stosuje od jakiegoś czasu. Przycisk uruchamiania silnika również jest teraz podświetlany na czerwono, aby podkreślić dreszczyk emocji towarzyszący momentowi, w którym ikoniczny silnik Ferrari z podwójnym doładowaniem ożywa.
UKŁAD NAPĘDOWY
Ferrari Roma Spider jest napędzany silnikiem z rodziny turbo V8, który czterokrotnie zdobył tytuł „Międzynarodowego Silnika Roku” oraz w 2018 roku został uznany za „Najlepszy Silnik ostatnich 20 lat”. Jednostka o pojemności 3,855 cc potrafi wykrzesać 620 KM przy 7,500 obr/min, co odpowiada 161 KM/l, i łączy to z elastycznością w zakresie niskich obrotów, dzięki temu, że 80% momentu obrotowego jest dostępne już przy 1900 obr/min.
Ferrari Roma Spider wprowadza również istotną ewolucję pompy olejowej, która zmniejsza czas ciśnienia podczas zimnych rozruchów o 70%, a także zwiększa przepływ przy średnich obrotach. Ta sama modyfikacja została wprowadzona w Ferrari Roma, co pokazuje zaangażowanie firmy w ciągłe badania i rozwój.
Jak wszystkie Ferrari w ofercie, Ferrari Roma Spider zapewnia natychmiastową reakcję na pedał przyspieszenia. To bezpośredni rezultat zastosowania specyficznych rozwiązań, takich jak wał korbowy typu flat-plane, który jest kompaktowy, z mniejszymi masami obracającymi się, aby poprawić dynamikę płynów; kompaktowe turbiny o niższym momencie bezwładności; technologia twin-scroll, która kieruje gazy wydechowe z każdego cylindra przez oddzielne kanaliki, zwiększając ciśnienie impulsów wydechowych dla maksymalnej mocy; oraz jednolita, odlewana kolektor wydechowy o równych długościach rur, aby zoptymalizować fale ciśnienia w turbinie i zredukować straty.
Ferrari Roma Spider oferuje zarządzanie zmiennymi doładowaniami, kontrolne oprogramowanie opracowane przez Ferrari, które dostosowuje dostarczanie momentu obrotowego do wybranego biegu, zapewniając coraz potężniejsze przyspieszenie w miarę wzrostu obrotów, jednocześnie optymalizując zużycie paliwa. W miarę zmiany biegów ilość momentu dostarczanego przez silnik wzrasta, sięgając aż do 760 Nm na 7. i 8. biegu. To umożliwiło zastosowanie dłuższych przełożeń w wyższych biegach, co pomaga ograniczyć zużycie paliwa i emisję spalin, przy jednoczesnym zastosowaniu stromszego krzywej momentu obrotowego w niższych biegach, co daje uczucie płynnego, ciągłego przyspieszenia.
Skrzynia biegów opiera się na architekturze z podwójnym sprzęgłem w kąpieli olejowej i jest pochodną 8-biegowej skrzyni biegów, którą po raz pierwszy wprowadzono w SF90 Stradale. Główne modyfikacje w porównaniu do tej ostatniej obejmują dłuższe przełożenia i wprowadzenie biegu wstecznego. Nowy układ i integracja komponentów zoptymalizowały więc rozmiar skrzyni biegów oraz jej montaż w samochodzie.
Dzięki ośmiu biegom i optymalnej wydajności przekładni zużycie paliwa w warunkach miejskich i autostradowych zostało zredukowane bez kompromisów w zakresie wydajności. W rzeczywistości zauważalna poprawa występuje nawet podczas sportowej jazdy. Główne cechy techniczne, które zapewniły ten wynik, to zastosowanie oleju o niskiej lepkości i konfiguracja suchej miski olejowej, aby zminimalizować straty efektywności hydrodynamicznej (splątanie oleju) oraz zastosowanie specjalnie zaprojektowanego dyferencjału (z osią wałka wejściowego nieprzesuniętą, aby zmniejszyć prędkość poślizgu.
Moduł sprzęgła jest o 20% mniejszy niż poprzedni 7-biegowy, ale dostarcza 35% więcej momentu obrotowego, osiągając maksymalny dynamiczny moment obrotowy wynoszący do 1,200 Nm podczas zmiany biegów. Strategia oprogramowania przekładni została rozwinięta dzięki mocniejszej jednostce ECU i lepszej integracji z oprogramowaniem zarządzającym silnikiem. Szczególną uwagę poświęcono strategiom mającym na celu redukcję zużycia paliwa i emisji spalin, szczególnie podczas korzystania z funkcji Start&Stop.
Każdy silnik Ferrari ma swój unikalny dźwięk, który czyni go wyjątkowym, a Ferrari Roma Spider nie jest wyjątkiem. Oprócz wału korbowego typu flat-plane, który synchronizuje zapłon silnika, oraz kolektorów wydechowych o równej długości, które wyrównują dźwięk, spider przyjął całą linię wydechową Ferrari Roma, eliminując dwa tylne tłumiki na rzecz nowej geometrii dla zaworów bypass. Ciągła i progresywna kontrola zaworu bypass podkreśla brzmienie silnika i jego osiągi w zależności od sytuacji podczas jazdy.
AERODYNAMIKA
Zastosowanie tkaniny do miękkiego dachu i jej pośredni wpływ na geometrie nadwozia samochodu były punktem wyjścia dla rozwoju aerodynamiki. Aby zachować niski opór powietrza Ferrari Roma, połączony z możliwością generowania efektywnego docisku, linia dachu i jego krzywizna w sekcji frontalnej były poddane wnikliwej analizie numerycznej, a ich projekt był kierowany przez dział aerodynamiki, aby zapewnić osiągnięcie celów projektu.
Modyfikacje nadwozia Ferrari Roma Spider wymagały także nowej geometrii ruchomego spojlera. W rzeczywistości, jego projekt został starannie dopracowany, aby odzwierciedlał stylizację samochodu i nową linię dachu. Podobnie jak w Ferrari Roma, ten element zaprojektowano tak, aby mógł się rozciągać i chować w sposób skoordynowany, specyficzny dla spidera, w zależności od prędkości samochodu oraz przyspieszenia podłużnego i poprzecznego działającego na nadwozie. Gwarantuje to trzy różne pozycje spojlera, dostosowane specjalnie do jazdy z opuszczonym dachem.
W efekcie Ferrari Roma Spider generuje docisk w sytuacjach prowadzenia i dużych prędkościach podobny do Ferrari Roma, zapewniając, że samochód jest zawsze aerodynamicznie zrównoważony i może dostarczyć takie same emocje z jazdy. Ogromną uwagę poświęcono komfortowi aerodynamicznemu wewnątrz z opuszczonym dachem, szczególnie koncentrując się na minimalizacji turbulencji i hałasu wiatru w kabinie.
Wybrane rozwiązania były podyktowane potrzebą uproszczenia przejścia między jazdą z dachem a bez dachu, wprowadzając automatyczne ruchy dla powierzchni odpowiedzialnych za stworzenie efektu 'bąbla’ aerodynamicznego nad kokpitem dla komfortu. Pierwszym był dodatek 5 mm noldera na nowym stelażu szyby czołowej w obszarze separacji przepływu. Drugim było opracowanie automatycznego, opatentowanego deflektora wiatru, który można rozłożyć przez kierowcę bez konieczności zatrzymywania samochodu. Jeśli klient chce rozłożyć deflektor wiatru, wystarczy nacisnąć przycisk na tunelu, a oparcie tylnych siedzeń (przy braku pasażerów z tyłu) obróci się w pozycję za głowami pasażerów z przodu.
W tej konfiguracji, strumień powietrza, który normalnie wpadałby do kabiny z tyłu samochodu, jest deflektowany, tworząc obszar względnie spokojnego powietrza wokół pasażerów oraz zmniejszając turbulencje wokół głów wyższych kierowców o około 30% w porównaniu do wcześniejszych zastosowań 2+ spider. Przepuszczalność rozkładanego deflektora wiatru została zoptymalizowana dzięki poprzecznemu otworowi w jego centrum, który, dzięki swojemu kalibrowanemu kątowi, działa jak prawdziwy kanał aerodynamiczny, a jego kształt w widoku z góry zwęża się z boku. Te dwie cechy geometryczne łączą się, aby deflektować najbardziej naładowany strumień powietrza wpadającego do kabiny z dala od pasażerów.
Kanał w centrum deflektora wiatru zapewnia, że część strumienia powietrza wpadającego do kabiny jest deflektowana w dół w kierunku tylnych siedzeń, zmuszając go do mieszania się z wolniejszym strumieniem. Oznacza to, że traci większość swojej energii, skutecznie redukując turbulencje w kabinie. Efektem jest rozszerzenie bąbla wokół pasażerów, szczególnie ich głów, zapewniając niezrównany komfort 'en plein air’. Kształt, kąt i przepuszczalność rozkładanego deflektora wiatru są kluczowe dla osiągnięcia tego celu, a ich rozwój był możliwy dzięki połączeniu symulacji CFD i licznych sesji w tunelu aerodynamicznym.
Nie ma wątpliwości, że najbardziej wizualnie uderzającą cechą generującą docisk jest aktywny spojler z tyłu nadwozia samochodu. Ruchomy spojler jest sprytnie ukryty w tylnym wieczku, nie zakłócając w najmniejszym stopniu linii samochodu. Niemniej jednak, dzięki specjalnemu mechanizmowi, może być rozkładany w trzech różnych pozycjach (Low drag – LD, Medium Downforce – MD, High Downforce – HD).
W sytuacjach niskich prędkości, kiedy docisk ma tylko niewielki wpływ na osiągi samochodu, spojler przyjmuje pozycję niskiego oporu. Ta konfiguracja utrzymywana jest do momentu, gdy samochód osiągnie prędkość 100 km/h. Przy prędkościach powyżej 300 km/h, spojler znajduje się w trybie MD. Wybór ten uczyniono, gdyż w tych warunkach preferowane jest lepsze zbalansowanie samochodu, w części dzięki minimalnemu wpływowi na opór. W zakresie prędkości, w których docisk odgrywa kluczową rolę w osiągach, spojler znajduje się w pozycji MD, a jego ruch w pozycję HD zależy od podłużnego i poprzecznego przyspieszenia samochodu. Wartość graniczna jest zmienna i powiązana z pozycją Manettino.
W trybie medium downforce (MD) element ruchomy znajduje się pod kątem 150 stopni do tylnego okna. W tej konfiguracji może generować około 30% maksymalnego docisku przy wzroście oporu poniżej 1%. W sytuacjach związanych z wydajnym prowadzeniem lub hamowaniem, element ruchomy automatycznie przechodzi w konfigurację HD, generując maksymalny docisk i przygotowując samochód do dostarczenia emocji, które wszystkie Ferrari oferują. Gdy jest rozłożony do maksymalnej wysokości (HD), ruchomy element tworzy kąt 135 stopni z powierzchnią tylnego okna, generując około 95 kg docisku przy 250 km/h, przy jednoczesnym zwiększeniu oporu o zaledwie 4%.
Wzrost docisku z przodu w dużej mierze wynika z pary generatorów wirów, które zostały zoptymalizowane dla tego konkretnego modelu. Wprowadzają one efekt gruntowy, wprowadzając skoncentrowane i spójne wiry do obszaru, jednocześnie zarządzając warkoczem z przednich kół w ostatecznym celu zapewnienia bardzo efektywnego generowania docisku.
DYNAMIKA POJAZDU
Celem rozwoju dynamiki pojazdu Ferrari Roma Spider było dostarczenie lepszych wrażeń podczas jazdy oraz precyzji prowadzenia porównywalnej z Ferrari Roma, dzięki koncepcji Side Slip Control, która wykorzystuje algorytm opracowany przez Ferrari i zapewnia natychmiastową ocenę poślizgu bocznego dla wszystkich różnych systemów sterowania pokładowego. Te dane są następnie wykorzystywane do koordynowania i wdrażania interwencji w szybki, terminowy i dokładny sposób.
System kontroli poślizgu bocznego (SSC), którego wersja 6.0 jest wykorzystywana tutaj, integruje wszystkie systemy dynamiki pojazdu w samochodzie, szczególnie Ferrari Dynamic Enhancer, działający wyłącznie w trybie 'Race’ Manettino. FDE to system kontroli dynamiki bocznej, który szybko dostosowuje ciśnienie hydrauliczne hamulców w zaciskach wszystkich czterech kół zgodnie z warunkami dynamicznymi wymagającymi kontroli. Został zaprojektowany tak, aby uczynić ewolucję bocznej dynamiki samochodu bardziej przewidywalną podczas pokonywania zakrętów, zapewniając, że kontrola kierownicy i pedału gazu przez kierowcę jest prostsza i bardziej intuicyjna. System wspiera tradycyjny system kontroli stabilności elektronicznej.
Podobnie jak w Ferrari Roma, Manettino Ferrari Roma Spider ma pięć pozycji, aby uczynić jego prowadzenie i osiągi trakcyjne jeszcze bardziej dostępnymi, wprowadzając tryb Race. Wspierany przez wprowadzenie Ferrari Dynamic Enhancer, ten tryb ma na celu zwiększenie przyjemności z jazdy.
PODWOZIE I NADWOZIE
Podwozie Ferrari Roma Spider pochodzi z Ferrari Roma, ale posiada nowe komponenty, a tylna część inspirowana jest rozwiązaniem zastosowanym w Ferrari Portofino M. Listwa progowa, fundamentalny element strukturalny, została opracowana specjalnie dla Ferrari Roma Spider, podobnie jak kilka elementów wymaganych do zamontowania miękkiego dachu oraz otaczała słupek A/szybę czołową.
Nadwozie zachowuje fundamentalne elementy designu Ferrari Roma: wprowadzone modyfikacje koncentrowały się głównie na tylnej części oraz na harmonizacji linii Ferrari Roma Spider, tak aby zachowały swoją elegancję z opuszczonym dachem. Wyjątkowa sztywność skrętna i sztywność belki nadwozia oraz podwozia zostały osiągnięte pomimo wzrostu wagi o zaledwie 84 kg przy stosunku wagi do mocy wynoszącym 2,5 kg/KM, co pozostaje na szczycie kategorii wysokowydajnych spiderów 2+. Ten imponujący wynik zapewnia również, że Ferrari Roma Spider korzysta z tych samych doskonałych właściwości jezdnych i osiągów, co Ferrari Roma.
Wzrost ten był częściowo spowodowany dwoma czynnikami. Po pierwsze, dodaniem unikalnego, zintegrowanego deflektora wiatru, który znacznie poprawia komfort pasażerów. Po drugie, dodanie zagłówków do tylnych siedzeń, które wizualnie integrują się w projekt pokrywy bagażnika.
Automatyczny materiałowy miękki dach zapewnia komfort pasażerów na równi z systemem twardego dachu wyposażającym inne modele spider w ofercie. Duża tylna szyba jest w pełni zintegrowana z geometrią miękkiego dachu. Pięciowarstwowa tkanina tłumi hałas wiatru i drogi, czyniąc go cichym nawet przy dużych prędkościach. Podczas rozwoju szczególną uwagę poświęcono także redukcji efektu balonowania typowego dla miękkich dachów. Techniczne rozwiązania przyjęte przez inżynierów Ferrari zapewniają zatem najlepsze osiągi w tych obszarach.
Mechanizm miękkiego dachu zaprojektowano tak, aby był lekki, a zarazem wytrzymały: przesuwa granice osiągów technicznych na nowe wyżyny dzięki ruchowi w kształcie Z, który składa dach w zaledwie 13,5 sekundy przy maksymalnej prędkości 60 km/h. Po złożeniu dach zajmuje jedynie wysokość 220 mm, co jest najniższe w tej kategorii, a to z kolei zapewnia przestronny bagażnik (najlepsze w klasie 255 litrów z dachem w górze).
Sprężyny gazowe używane do rozciągania deflektora wiatru zostały starannie zaprojektowane i opracowane, aby zapewnić kontrolowane, płynne działanie na wszystkich etapach ruchu i w każdych warunkach. Deflektor wiatru można rozłożyć przy prędkości do 170 km/h. Możliwość otwarcia mechanizmu jest automatycznie ograniczana prędkością, aby zapewnić jego bezpieczne rozłożenie. Po ustawieniu deflektor wiatru można używać przy każdej prędkości w otwartej konfiguracji.
Deflektor wiatru zachowuje wszystkie cechy charakterystyczne prawdziwego oparcia: powierzchnia, na której odpoczywają tylni pasażerowie, jest wyściełana dla komfortu, a jednocześnie jest zaprojektowana tak, aby otwierała się nawet wtedy, gdy przednie siedzenia są przesunięte do tyłu. Centralny kanał kompensuje ciśnienie powietrza działające po obu stronach, poprawiając efektywność jego ruchu. Punkty kinematyczne systemu są wynikiem dokładnego badania całego obszaru tylnego siedzenia i bagażnika, optymalizując ich położenie w odniesieniu do ruchu i masy.
7 LAT SERWISU
Niezrównane standardy jakości Ferrari oraz intensywna koncentracja na obsłudze klienta stanowią podstawę przedłużonego siedmioletniego programu serwisowego oferowanego z Ferrari Roma Spider. Program dostępny w całej ofercie obejmuje wszelką regularną konserwację w ciągu pierwszych siedmiu lat użytkowania samochodu. Ten zaplanowany program konserwacji dla Ferrari jest ekskluzywną usługą, która zapewnia klientom pewność, że ich pojazd jest utrzymywany na szczycie wydajności i bezpieczeństwa przez wiele lat. Ta bardzo szczególna usługa jest również dostępna dla właścicieli używanych Ferrari.
Regularna konserwacja (w odstępach co 20,000 km lub raz w roku bez ograniczeń przebiegu), oryginalne części zamienne i staranne kontrole przez personel szkolony bezpośrednio w Centrum Szkoleniowym Ferrari w Maranello przy użyciu najnowocześniejszych narzędzi diagnostycznych to tylko niektóre z zalet programu Genuine Maintenance. Usługa jest dostępna na wszystkich rynkach światowych oraz w wszystkich Autoryzowanych Punktach Sprzedaży w Sieci Autoryzowanych Dealerów.
Program Genuine Maintenance rozszerza szeroką gamę usług posprzedażowych oferowanych przez Ferrari, aby zaspokoić potrzeby klientów pragnących zachować osiągi i doskonałość, które są znakami rozpoznawczymi wszystkich samochodów budowanych w Maranello.
FERRARI ROMA SPIDER – DANE TECHNICZNE