2024 Hyundai Ioniq 5 N

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

Od momentu, gdy Hyundai zaprezentował model Ioniq 5 w marcu 2021 roku, świat był zaskoczony jego dynamicznymi możliwościami oraz crossoverowym charakterem, który pomógł mu zdobyć serca i portfele wielu klientów. Ponadto, wyglądał jak samochód koncepcyjny, co było nietypowe, zwłaszcza dla koreańskiego producenta. Jednak jego innowacyjne pomysły przyniosły efekty, a samochód sprzedawał się w ogromnych ilościach. Co więcej, platforma E-GMP, dzielona z modelem Kia EV6 GT, obiecywała, że Ioniq mógłby otrzymać mocniejsze rozwiązanie napędowe. I tak się stało w lipcu 2023 roku, gdy Hyundai zaprezentował wersję N modelu Ioniq 5 na festiwalu Goodwood Festival of Speed.

Na pierwszy rzut oka wyglądał jak zwykły Ioniq 5 z kilkoma naklejkami. Jednak w wyglądzie zewnętrznym samochodu były istotne różnice. Z przodu znajdowała się kratka w kształcie siatki, która przebiegała wzdłuż przedniego pasa od strony do strony. Była metalowa, ponieważ Hyundai nie chciał używać tanich materiałów w swoim najsilniejszym elektrycznym pojeździe. Mimo to, producent zachował te same reflektory w stylu pikselowym jak w standardowym Ioniq 5. Dolny zderzak natomiast był zdecydowanie bardziej zaawansowany. Producent poprawił aerodynamikę w tunelu wiatrowym, profilując dolny zderzak i splitter, aby samochód lepiej trzymał się drogi. Z boku Hyundai dodał poszerzone nadkola, które mieściły szersze i przyczepniejsze opony Pirelli P-Zero.

Dodatkowo, progi boczne i tylne nadkola przeszły proces powiększenia. W rezultacie Ioniq 5 N wyglądał sportowiej niż jego wersja bez literki N. Na koniec, z tyłu producent umieścił nowy zderzak z wydłużonym, zintegrowanym dyfuzorem. Ponieważ pojazd nie miał układu wydechowego, ta część była płynnie wkomponowana w ogólny wygląd samochodu.

Wewnątrz było wystarczająco miejsca dla pięciu dorosłych, aby podróżować komfortowo. Niemniej jednak, były pewne zauważalne różnice w porównaniu do standardowego Ioniq 5. Pedały i pedał do odpoczynku miały ten sam pikselowy design co na zewnątrz, z szachownicowym wzorem na pedałach i progach drzwi. W przeciwieństwie do Ioniq 5, wersja N miała sportowe fotele z wysokimi bocznymi podparciami, które oferowały bardzo dobre wsparcie boczne dla pasażerów podczas szybkiego pokonywania zakrętów.

Platforma E-GMP użyta w Ioniq 5 oraz Kia EV6 GT oferowała klientom napęd na wszystkie koła z dostępnym systemem wektorowania momentu obrotowego dla tylnej osi. Jednak Hyundai postanowił pójść w innym kierunku z wersją I5N. Dodał nową baterię o pojemności 82 kWh pod podłogą, co zwiększyło zasięg samochodu. Jednak najbardziej zaskakującym aspektem Ioniq 5 N było to, co kryło się pod jego skórą, gdzie producent zainstalował parę silników, które rozwijały łączną moc 641 KM (650 PS), a obie osie wyposażono w system wektorowania momentu obrotowego, co stanowiło ulepszenie w porównaniu do Ioniq 5 i Kia EV6 GT.

 IONIQ 5 N firmy Hyundai Motor Company, pierwszy model wysokowydajny w pełni elektryczny należący do marki N, miał swoją światową premierę podczas Festiwalu Prędkości w Goodwood w 2023 roku w West Sussex, Anglia. IONIQ 5 N reprezentuje przyszłość elektryfikacji marki N oraz nowy sposób dla entuzjastów wysokiej wydajności na elektryfikację ich pasji do jazdy zarówno na drogach, jak i torach wyścigowych.

Nowy pojazd przejawia długoletnią tradycję Hyundai w oferowaniu mobilności najwyższej jakości, obok modeli N skoncentrowanych na kierowcy. Marka N powróciła do WRC w 2014 roku, a jej późniejsze sukcesy, zdobywające wiele tytułów mistrza świata, wzmocniły DNA wygrywania Hyundai, co znajduje odzwierciedlenie w modelach wysokowydajnych N. Ten impet kontynuuje się z elektryfikacją, ponieważ nagradzana platforma E-GMP, na której bazuje IONIQ 5, stanowi doskonałą podstawę do stworzenia pierwszego elektrycznego modelu N o wysokiej wydajności.

IONIQ 5 N ustanawia Hyundai N jako centrum technologii w ramach Hyundai Motor i prowadzi zaawansowane technologie, które będą dzielone ze wszystkimi elektrycznymi pojazdami Hyundai, z strategicznym celem zwiększenia ogólnej konkurencyjności Hyundai. IONIQ 5 N to pierwszy krok w kierunku tej strategicznej zmiany, po której nastąpią dodatkowe elektryczne modele N.

„Hyundai N przewodzi technologicznej innowacji Hyundai Motor Company,” powiedział Jaehoon Chang, prezydent i dyrektor generalny Hyundai Motor Company. „Zwycięska kombinacja know-how technologicznego i doświadczenia w sportach motorowych marki N przesuwa granice wydajności pojazdów, co ostatnio zaowocowało IONIQ 5 N, zmieniającym zasady gry w elektrycznej wydajności. Kluczowe rozwinięcia dotyczące tego pojazdu jeszcze bardziej wzmocnią konkurencyjność wszystkich modeli Hyundai w przyszłości. Oto dlaczego istnieje marka N.”

IONIQ 5 N łączy standardową platformę Electrified-Global Modular Platform (E-GMP) z technologiami wywodzącymi się ze sportów motorowych marki N oraz wykorzystuje doświadczenie N z elektrycznych 'Laboratoriów’ (np. RM20e, RN22e i N Vision 74) w celu maksymalizacji możliwości wysokowydajnego EV i zapewnienia, że spełnia trzy filary wydajności N: 'Corner Rascal’, 'Racetrack Capability’ i 'Everyday Sportscar’.

„IONIQ 5 N został opracowany z myślą o podniesieniu przyjemności z jazdy na nowy poziom, wykorzystując najnowsze dostępne technologie. Rozpoczynając od IONIQ 5 N, marka N ma na celu dostarczenie charakterystycznych doświadczeń sportowej jazdy N, niezależnie od tego, czy jest to paliwo, elektryczność czy wodór,” powiedział Till Wartenberg, wiceprezydent i szef marki N oraz sportów motorowych w Hyundai Motor Company. „Aby to osiągnąć, uważnie monitorowaliśmy głosy naszych fanów N, aby dopracować nasz pierwszy w pełni elektryczny model N, z celem elektryfikacji pasji do jazdy naszych najbardziej wymagających entuzjastów N.”

Podwójny napęd na wszystkie koła (AWD) z inspirowanym rajdami prowadzeniem wspiera możliwości Corner Rascal.

Możliwości Corner Rascal IONIQ 5 N zaczynają się od wzmocnień struktury nadwozia (BIW) z 42 dodatkowymi punktami spawania i 2,1 metra dodatkowych klejów. Montaż silnika i baterii jest wzmocniony, podczas gdy przednie i tylne podwozia zostały wzmocnione, aby zwiększyć sztywność boczną. Zintegrowane wały napędowe (IDA) wzorowane na Mistrzostwach Świata w Rajdach są stosowane zarówno z przodu, jak i z tyłu i są wzmocnione, aby wytrzymać większy moment obrotowy silnika elektrycznego, przy jednoczesnym zmniejszeniu masy niesprężystej, razem z 21-calowymi felgami z aluminium kowalnianego.

Aby poprawić reakcję układu kierowniczego oraz odczucia, kolumna kierownicza IONIQ 5 N została wzmocniona w celu poprawy sztywności. Ponadto, pojazd wyposażony jest w specjalnie dostosowany system N R-MDPS (Rack-Mounted Motor-Driven Power Steering) z wyższym współczynnikiem skrętu i wzmocnioną informacją zwrotną momentu obrotowego. Te ulepszenia skutkują bardziej bezpośrednim i komunikatywnym doświadczeniem kierowania, które wzbudzi większą pewność u kierowców.

N Pedal został opracowany jako rozwiązanie, które ma na celu adresowanie wagi i rozmiaru EV, dążąc jednocześnie do osiągnięcia reaktywności w prowadzeniu, którą obserwuje się w mistrzowskich modelach i20 N WRC. Ta inteligentna funkcja oprogramowania, znajdująca się w IONIQ 5 N, została zaprojektowana w celu zapewnienia natychmiastowego zachowania przy wchodzeniu w zakręt oraz zwiększonej czułości na pedał przyspieszenia. Czerpiąc z podobnej technologii używanej w systemach regeneracyjnych i-Pedal, N Pedal stawia na szybkie i ekscytujące pokonywanie zakrętów kosztem efektywności energetycznej. Poprzez zastosowanie siły deklacyjnej tworzony jest agresywny transfer masy, co skutkuje ostrym wejściem w zakręt.

N Drift Optimizer pomaga utrzymać kąt driftu, balansując różne kontrole pojazdu w odpowiedzi na dane wejściowe w czasie rzeczywistym. Zintegrowana funkcja Torque Kick Drift pozwala kierowcy symulować akcję „klimatyzacji sprzęgła” w pojazdach napędzanych na tylne koła dla sytuacji, które wymagają szybkiej inicjacji driftu. To rezultat zaawansowanej technologii kontroli elektronicznej.

N Torque Distribution oferuje w pełni zmienną dystrybucję momentu obrotowego z przodu i z tyłu, którą można dostosować w 11 poziomach. e-LSD (elektroniczny ogranicznik poślizgu) na tylnej osi optymalizuje wydajność i kontrolę podczas pokonywania zakrętów. Dodatkowe czujniki kół oraz szersza zdolność tłumienia z zwiększoną wielkością amortyzatora poszerzają zakres wydajności elektronicznie sterowanego zawieszenia.

Udoskonalone systemy PE, lepsze chłodzenie baterii oraz N Brake Regen wspierają Racetrack Capability.

Ten potężny pojazd elektryczny korzysta z wielu ulepszeń technicznych. Jego silniki elektryczne obracają się do 21 000 RPM, zapewniając moc 478 kW / 650 PS przy włączonym N Grin Boost. To efekt dwustopniowego inwertera o zwiększonej efektywności energetycznej, co skutkuje silniejszymi osiągami z nową baterią o pojemności 84 kWh.

Wiele unikalnych funkcji wspomaga wydajność na torze. N Grin Boost maksymalizuje przyspieszenie przez zwiększenie mocy o 10 sekund, a N Launch Control oferuje trzy różne poziomy przyczepności dla najszybszego możliwego startu, pozwalając kierowcom wystartować jak profesjonalny kierowca wyścigowy. Track SOC (stan naładowania) automatycznie oblicza zużycie energii na okrążenie.

IONIQ 5 N ustanawia nowy standard zarządzania termalnego w trudnych warunkach torowych. W porównaniu do swoich konkurentów, IONIQ 5 N może pochwalić się większą odpornością na degradację mocy wywołaną ciepłem – utratę maksymalnej mocy z powodu przegrzania.

Ulepszony system zarządzania termalnego baterii, z zwiększoną powierzchnią chłodzenia, lepszym chłodzeniem oleju silnikowego i chłodnicą baterii. Niezależne chłodnice dla baterii i silnika maksymalizują odporność IONIQ 5 N na degradację wydajności przed i w trakcie intensywnej jazdy po torze.

Przed jazdą kierowca może skorzystać z N Battery Pre-conditioning, aby zoptymalizować komórki baterii do najbardziej wydajnej temperatury, wybierając pomiędzy trybem 'Drag’ dla krótkiego impulsu pełnej mocy lub trybem 'Track’, który optymalizuje jak najniższą temperaturę baterii na więcej okrążeń.

Funkcja N Race dodatkowo optymalizuje wytrzymałość EV na torze, dając kierowcom większą kontrolę nad zużyciem energii przez samochód. N Race stosuje podejście wywodzące się ze sportów motorowych do maksymalizacji zasobów dla najszybszych możliwych czasów. Podczas gdy zmiana tego typu wymagałaby zwykle zespołu mechaników i sprzętu, IONIQ 5 N oferuje tę możliwość przy wygodzie naciśnięcia kilku przycisków.

Przy N Race kierowcy mają do dyspozycji strategiczny wybór priorytetów 'Endurance’ lub 'Sprint’. 'Endurance’ maksymalizuje zasięg na torze. Osiągane jest to poprzez ograniczenie maksymalnej mocy, co skutkuje wolniejszym wzrostem temperatury. W porównaniu do tego, 'Sprint’ stawia na moc i zapewnia krótsze impusy pełnej energii. To pomoże kierowcom dokładnie zarządzać swoją strategią energetyczną i stworzyć idealne okno wydajności, aby osiągnąć swoje cele w zakresie wydajności jazdy.

IONIQ 5 N może pochwalić się hamulcami z tuningiem N, które reprezentują najsilniejszy system hamulcowy Hyundai. Posiada 400-mm średnicy przednie tarcze hamulcowe z czterotłoczkowymi zaciskami monoblokowymi i 360-mm tylne tarcze. Te hamulce są skonstruowane z nowych lekkich materiałów oraz zoptymalizowanego przepływu powietrza dla lepszej efektywności chłodzenia. Ponadto, system hamulcowy regeneracyjny (regen) typowo używany dla zwiększonej efektywności został zreinterpretowany w IONIQ 5 N, aby poprawić osiągi hamulców. Służy on jako główne źródło siły hamowania, podczas gdy mechaniczne hamulce wspomagają dodatkową siłę hamowania, gdy jest to konieczne, zapewniając zwiększoną wytrzymałość na torze.

Aby sprostać surowym wymaganiom hamulcowym na torze Nürburgring Nordschleife, inżynierowie Hyundai N zaprojektowali N Brake Regen, specyficzny dla N system hamulcowy regionalny opracowany specjalnie dla IONIQ 5 N. Oferuje on do maksymalnie 0,6 G siły deklacyjnej – lidera branży – tylko w ramach N Brake Regen i pozostaje włączony przy aktywacji ABS z maksymalnie 0,2 G. Ryzyko utraty hamulców z powodu względnej wagi EV jest minimalizowane przez maksymalizację siły hamowania regeneracyjnego, co skutkuje mniejszą siłą hamowania stosowaną do hamulców mechanicznych.

Bezproblemowe łączenie N Brake Regen i hamulców hydraulicznych tworzy płynne przejście, które jest niedostrzegalne dla kierowcy. Ponadto, hamowanie lewą nogą pozwala na jednoczesne działanie pedału hamulca i gazu podczas jazdy po torze.

Najnowocześniejsza technologia zapewnia doznania związane z zmianą biegów i emocjonalną radość jazdy w codziennym samochodzie sportowym.

Jako codzienny samochód sportowy, IONIQ 5 N dostarcza angażujących doznań związanych ze zmianą biegów i emocjonalnej radości z jazdy dzięki zintegrowanym funkcjom N e-shift i N Active Sound +. N e-shift zapewnia poczucie kontroli nad dostarczaniem mocy i odczuciem zmiany biegów, podczas gdy N Active Sound + współpracuje, aby dostarczyć nie tylko futurystyczny dźwięk EV, ale także dźwięki silnika i wydechu podobne do pojazdów ICE, które zapewniają bardziej angażujące doświadczenie za kierownicą. Razem, poprawiają one radość z jazdy, symulując efekt szarpnięcia i dźwięk pojazdu ICE.

Wielu entuzjastów wydajności głośno wyrażało swoje niezadowolenie z braku informacji zwrotnej dla kierowcy za kierownicą wielu EV. Dlatego inżynierowie Hyundai N opracowali funkcje N e-shift i N Active Sound +, aby zapewnić większą informację zwrotną dla kierowcy i w ten sposób bardziej precyzyjną kontrolę nad dynamiczną jazdą IONIQ 5 N. Unikalny nacisk na precyzyjne kontrolowanie mocy odróżnia podejście N do dźwięku EV od wcześniejszych zastosowań.

N e-shift symuluje ośmiobiegową, podwójną skrzynię biegów (DCT) z wcześniej wspomnianych silników spalinowych N. Symuluje zmianę biegów poprzez kontrolowanie momentu obrotowego silnika i naśladuje uczucie szarpnięcia między zmianami biegów. W efekcie zapewnia bardziej precyzyjne, interaktywne doświadczenie jazdy, które jest bliższe ICE niż wcześniejsze EV.

N Active Sound+ jest połączony z N e-shift, aby wzbogacić doznania z jazdy EV, tworząc bardziej angażujące i ekscytujące wrażenia sensoryczne dla kierowcy. Zawiera system z 10 głośnikami (osiem wewnętrznych, dwa zewnętrzne), który oferuje trzy różne motywy dźwiękowe. Motyw 'Ignition’ symuluje dźwięk silników N 2.0T, a 'Evolution’ zapewnia charakterystyczny dźwięk wysokiej wydajności inspirowany RN22e. Motyw 'Supersonic’ to unikalna koncepcja inspirowana myśliwcami z podwójnym silnikiem, charakteryzująca się zmiennym poziomem głośności podczas pokonywania zakrętów. Celem N Active Sound+ jest zapewnienie kierowcom akustycznego odniesienia do oceny wykorzystywanej mocy.

IONIQ 5 N jest również wyposażony w N Road Sense, który automatycznie zaleca aktywację trybu N, gdy wykrywane są znaki drogowe z podwójnymi zakrętami, umożliwiając kierowcom jak najlepiej cieszyć się każdą sekundą ich jazdy (tylko UE).

Podobnie jak standardowy IONIQ 5, jego wersja N jest wyposażona w funkcję Vehicle-to-Load (V2L), która pozwala kierowcy korzystać z zmagazynowanej energii z wysokowoltowej baterii EV w celu ładowania urządzeń, takich jak e-rower, elektryczny sprzęt kempingowy czy sprzęty domowe – nawet gdy pojazd jest wyłączony.

Elementy designu zwiększające osiągi inspirują do pasjonującej jazdy.

Zewnętrzna część IONIQ 5 N dodaje wiele elementów designu zwiększających wydajność, takich jak kontrastowe czarne elementy wykończeniowe oraz tylni spojler w kształcie skrzydła, które podkreślają sportowy charakter standardowego modelu i maksymalizują jego potencjał jazdy na torze.

Model N dodatkowo wyróżnia się spośród standardowego IONIQ 5 zmianą proporcji. Jest o 20 mm niższy ogólnie, o 50 mm szerszy u dołu, aby pomieścić szersze opony i o 80 mm dłuższy z powodu bardziej wyeksponowanego dyfuzora.

Z przodu znajduje się graficzny maszk dla N z funkcjonalnymi siatkami oraz przesłonami powietrznymi dla dodatkowego chłodzenia. Spojler biegowy biegnie przez dolną część zderzaka, aby podkreślić niską pozycję pojazdu i jasno przedstawiać jego zamiar wydajności. Ekskluzywny dla EV N kolor 'Luminous Orange’ u dołu czarnego zderzaka przedniego kontynuuje wzdłuż boków, nadając IONIQ 5 N wygląd gotowy na torze wyścigowym.

To wrażenie jest dodatkowo wzmocnione przez kowalniane 21-calowe felgi aluminiowe, owinięte oponami Pirelli P-Zero 275/35R21 o dużej przyczepności dla poprawy komfortu jazdy oraz lepszej kontroli podczas jazdy na torze.

Z tyłu wyróżniający się, wyłącznie dla N, spojler w kształcie skrzydła oraz dyfuzor tylny z pomarańczowymi akcentami oraz wylot powietrza pomagają kontrolować przepływ powietrza, aby wspierać optymalną wydajność aerodynamiczną, dodatkowo podkreślając wysokowydajność IONIQ 5 N i dodając do jego agresywnego stylu. W zintegrowanym spojlerze znajduje się trójkątowe światło hamowania HMSL tylko dla N. Poniżej tylnego klapy znajduje się czarny zderzak wyłącznie dla N z grafiką reflektorów w szachownicę. Jest też wycieraczka tylnego okna.

Wnętrze IONIQ 5 N zgrabnie przekazuje wygląd rodziny N dzięki zastosowaniu elementów oznaczonych logo N, w tym kierownicy, siedzeń, paneli ochronnych drzwi oraz metalowych pedałów, itd., i jest zoptymalizowane do jazdy po torze.

Nowo zaprojektowana kierownica N po raz pierwszy wyraźnie eksponuje logo N, flankowane przyciskami N, które ustawiają pożądany tryb jazdy, ułożone zgodnie z preferencjami kierowcy. Tryby jazdy mogą być dostosowywane i łączyć się z każdym przyciskiem w różnych kombinacjach, aby zmaksymalizować ducha zabawy w jeździe IONIQ 5 N. Przycisk N Grin Boost umiejscowiony na godzinie 3 pozwala na natychmiastowy i intuicyjny dostęp do maksymalizacji przyspieszenia i przyjemności z jazdy. Łopatki są optymalnie umiejscowione na końcach palców kierowcy, aby aktywować funkcje N e-shift i N Pedal.

Konsola centralna IONIQ 5 N jest zoptymalizowana do jazdy po torze z osłonami kolan i wsparciem dla nóg, a także przesuwanym podłokietnikiem. Przedłużenie dolnej części konsoli zwiększa sztywność, aby lepiej wspierać sportową jazdę. Do codziennego użytku oferuje także port USB typu C, bezprzewodową ładowarkę i uchwyty na kubki.

Siedzenia N mają wzmocnione podparcia, dzięki czemu nawet przy dużych przeciążeniach bocznych podczas ostrego pokonywania zakrętów, stabilnie podtrzymują górną i dolną część ciała, aby zapewnić stabilną postawę podczas jazdy. Fotele kubełkowe N są umieszczone około 20 mm niżej w porównaniu do podstawowej specyfikacji, zaprojektowane z myślą o klientach, którzy poszukują wysokowydajności w prowadzeniu. Emblematy N są umieszczone z przodu i z tyłu foteli z podświetleniem powitalnym z przodu. Dwutonowy motyw projektowy foteli kubełkowych przechodzi do tyłu.

Z uwagi na charakter jazdy N, pedały IONIQ 5 N są zoptymalizowane pod kątem kontaktu stóp w scenariuszach jazdy po torze, które obejmują nadsterowność, drift i ślizgi, co zmniejsza ryzyko poślizgu stopy w przypadku jazdy dwoma nogami. Podpórka na stopę jest zoptymalizowana, aby utrzymać stabilną postawę jazdy w każdym momencie, w tym podczas silnych chwil deklacyjnych.

Nowy motyw w szachownicę – inspirowany torami wyścigowymi odmienny od ikonicznych parametrów pikseli IONIQ 5 – można znaleźć na metalowych panelach ochronnych drzwi, pedałach i podpaździerzu, reprezentujący ducha motorsportowego marki N.

84 KWh (609 KM)

ParametrWartość
Moc silnika elektrycznego166.2 Kw (226 Hp)
Całkowita maksymalna moc447.9 Kw (609 Hp)
Układ paliwowyElektryczny
PaliwoElektryczny
Top Speed (Electrical)162 Mph (261 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h3.4 S
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Rozmiar opony275/35 R21
Długość185.6 In (4714 Mm)
Szerokość76.4 In (1941 Mm)
Wysokość62.4 In (1585 Mm)
Rozstaw osi118.1 In (3000 Mm)
Power PackLithium-Ion
Maximum Capacity84 Kwh

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.