Hyundai zaprezentował drugą generację swojego crossovera B-segmentu, modelu Kona, w marcu 2023 roku podczas wydarzenia online, a nowy model był całkowitą zmianą paradygmatu w porównaniu do swojego poprzednika.
Pierwsza generacja Kona została wprowadzona jako pojazd z silnikiem spalinowym, z elektryczną wersją dostosowaną do platformy, podczas gdy druga wersja tego modelu powstała w odwrotny sposób. Hyundai opracował ją jako samochód elektryczny, z możliwością zamontowania klasycznego silnika. Dodatkowo, producent potwierdził swoje zaangażowanie w rewolucję elektrycznych samochodów, zwłaszcza po wprowadzeniu modeli Ioniq 5 i Ioniq 6. Z drugiej strony, Kona miała być wciąż modelem przejściowym, który mógłby być łatwo zaakceptowany zarówno przez zwolenników silników spalinowych, jak i tych, którzy dążyli do czystszych, elektrycznych jednostek. Miała dłuższy rozstaw osi i zwiększoną długość w porównaniu do poprzednika, ale wciąż pozostawała w tej samej kategorii pojazdów co wcześniej, starając się zadowolić swoich starszych klientów i przyciągnąć nowych.
Model Kona Electric 2023 był sprzedawany w USA jako model roku 2024 i miał przednią osłonę, która wyraźnie przypominała odświeżoną wersję pierwszej generacji Kona. Charakteryzował się smukłym paskiem LED, który przebiegał wzdłuż samochodu z boku na bok, na górnej części osłony zderzaka. Zamiast klasycznego głównego grilla, Kona Electric miała panel w kształcie litery V, który integrował pokrywę gniazda ładowania. Niżej, producent stworzył trapezoidalną ozdobę, która integrowała wlot powietrza i sportową radar dla zaawansowanych systemów bezpieczeństwa. Reflektory LED miały nietypowy kształt, przypominający strzały wskazujące kierunek do centralnej części pojazdu, z wysokimi i niskimi światłami oraz lampkami kierunkowskazów.
Z profilu, druga generacja Kona utraciła czarną plastikową nakładkę na nadkolach. Hyundai zastosował nakładki w kolorze nadwozia, podobnie jak w poprzedniej generacji w wersji N. Jednak rzeźbione drzwi pozostały, choć z wznoszącą się linią, która wizualnie łączyła przednie nadkola z spojlerem dachowym. Linia dachu opadała w kierunku tyłu pojazdu, a za nią znajdowała się zaokrąglona klapa bagażnika. Hyundai nawiązał do wyglądu przednich świateł DRL, umieszczając czerwoną listwę świetlną, która przebiegała wzdłuż klapy bagażnika, mimo że nie pełniła funkcji świateł tylnych. Te zostały zintegrowane z dolnym zderzakiem.
Pomimo wytrzymałej konstrukcji, Hyundai Kona Electric 2023 witał swoich klientów przytulnym wnętrzem, w którym cztery dorosłe osoby mogły komfortowo usiąść. Ponieważ samochód został zaprojektowany od podstaw jako EV, wyposażono go w prawie płaską podłogę dla pasażerów z tyłu. Dodatkowo, tylna kanapa dzielona (60/40) była przystosowana do pomieszczenia trzech dorosłych, choć nie na dłuższe dystanse. Z przodu, wysoko montowane kubełkowe siedzenia miały delikatnie wzmocnione boki i otaczały środkową konsolę, w której dominowały dwa duże uchwyty na kubki. Jednocześnie w centralnej części znajdowały się sterowniki HVAC. Na desce rozdzielczej Hyundai zamontował zakrzywiony wyświetlacz składający się z dwóch ekranów o przekątnej 12,3 cala. Ekran przed kierowcą służył jako panel instrumentów, natomiast ekran umieszczony na górze centralnej konsoli był przeznaczony dla systemu infotainment.
Pod swoją powłoką, Hyundai Kona Electric 2023, czyli Kona EV, oferował wybór dwóch silników i dwóch zestawów akumulatorów. W wersji o długim zasięgu producent obiecał zasięg wynoszący 490 km (304 mile) na jednym ładowaniu, co było osiągnięciem przewyższającym oczekiwania klientów wobec budżetowego subkompaktowego crossovera elektrycznego.
Hyundai Motor Company zaprezentowała całkowicie nowego KONA, podwyższonego SUV-a w segmencie B, z elektryczną wersją (EV), która oferuje zaawansowane funkcje bezpieczeństwa i komfortu, a także najlepszy w swojej klasie zasięg.
Druga generacja KONA oferuje jeden z najbardziej kompleksowych pakietów produktów w segmencie B-SUV, w tym najszerszy wybór jednostek napędowych. Klienci mogą wybierać spośród wariantów elektrycznych (standardowy lub o długim zasięgu), hybrydowych (HEV) i z silnikiem spalinowym (ICE), a także sportowych wersji N Line każdego z nich.
W nietypowym ruchu Hyundai Motor opracowało nowego KONA jako model elektryczny w pierwszej kolejności, zgodnie z ogłoszoną w marcu 2022 roku strategią przyspieszonej elektryfikacji, która do 2030 roku wprowadzi na rynek 11 nowych modeli elektrycznych Hyundai.
„KONA Electric odegra istotną rolę obok naszych modeli IONIQ w umacnianiu pozycji Hyundai jako lidera w dziedzinie elektryków. Nowy model bazuje na doskonałej reputacji pierwszej generacji KONA Electric i jest zaprojektowany oraz zbudowany, aby przewyższać konkurencję swoimi doskonałymi cechami,” powiedział Jaehoon Chang, prezydent i dyrektor generalny Hyundai Motor Company. Chang dodał: „W Hyundai nie traktujemy rewolucji elektrycznej jako chwilowego trendu. Uważamy, że to punkt zwrotny nie tylko dla przemysłu, ale i dla społeczeństwa. Poprzez wdrożenie ekologicznych rozwiązań mobilności, takich jak nasze elektryki, mamy nadzieję przyspieszyć przejście na czystą mobilność i wnieść postęp dla ludzkości.”
Dzięki swojej solidnej, dynamicznej konstrukcji oraz powiększonym wymiarom, całkowicie nowy KONA zachowuje swój ikoniczny charakter, wspierając aktywne style życia klientów w każdym wieku, a także oferując nowe technologie i funkcje komfortu, które zapewniają bezpieczne, połączone i komfortowe doświadczenie. Wśród udoskonaleń znajdują się podwójne panoramiczne ekrany o przekątnej 12,3 cala, cyfrowy klucz 2 Touch, pełne aktualizacje Over-the-Air (OTA) oraz Connected Car Navigation Cockpit (ccNC).
KONA Electric oferuje najlepszy w swojej klasie zasięg elektryczny (AER) w segmencie B-SUV (szacunkowe 490 km wg WLTP). Wyposażony jest również w elementy projektowe specyficzne dla elektryków, w tym przestrzeń do przechowywania pod maską, aktywne klapki powietrzne, wewnętrzne i zewnętrzne gniazda Vehicle-to-Load (V2L), wyświetlacz przezierny (HUD), tryb jazdy i-PEDAL, inteligentny system regeneracji oraz elektroniczny system dźwięku (e-ASD) i pakiet Eco.
Całkowicie nowy KONA rusza z miejsca z zaawansowanym systemem wspomagania kierowcy SmartSense (ADAS) i systemami bezpieczeństwa, w tym autonomiczną jazdą poziomu 2, systemem zapobiegania kolizjom (FCA), monitorem martwego pola (BVM), zdalnym wsparciem w parkowaniu (RSPA) oraz monitorem statusu kierowcy (DSM).
W porównaniu do poprzedniej generacji Hyundai KONA, nowy model ma unikalne proporcje i zwiększone wymiary. W oparciu o wersję elektryczną długość wynosi teraz 4 355 mm, o 175 mm więcej niż w poprzedniej generacji z 2017 roku, przy rozstawie osi wynoszącym 2 660 mm, co stanowi wzrost o 60 mm. Szerokość wynosi 1 825 mm, co oznacza zwiększenie o 25 mm, a wysokość to 1 575 mm, co daje wzrost o 20 mm.
Zewnętrzny design inspirowany elektryką, który tworzy solidne i dynamiczne wrażenie
Dla całkowicie nowego KONA, Hyundai Motor odszedł od konwencjonalnego procesu rozwoju ICE do EV, wybierając podejście EV do ICE, co zaowocowało futurystycznym, skoncentrowanym na elektryczności wyglądem, który podkreśla czystą objętość SUV-a, tworząc solidne i dynamiczne wrażenie.
Przy współczynniku oporu powietrza wynoszącym zaledwie 0,27, nowy KONA wyróżnia się osiągami aerodynamicznymi bez utraty stylu. Między aerodynamicznym przodem a tylną klapą występują rzeźbione osłony nadkoli i parametryczne powierzchnie, które nadają charakter czystej objętości, a dynamiczne chromowane linie łączą linię pasa z tylnym spojlerem z wbudowaną lampą stopu o wysokim montażu (HMSL). W wersji elektrycznej, pikselowe bezszwowe lampy horyzontalne i pikselowe grafiki dodają unikalnego akcentu. Żywe kolory zewnętrzne jeszcze bardziej podkreślają ikoniczny design KONA, czerpiąc inspirację z różnorodnych stylów życia szerokiego spektrum klientów modelu.
Wersje N Line charakteryzują się czarnymi lusterkami, spojlerem w stylu skrzydła oraz opcjonalnym czarnym dachem, bardziej agresywnymi przednimi i tylnymi liniami z zderzakiem w kształcie skrzydła, aby podkreślić niższy wygląd, podwójnymi wydechami i srebrną osłoną boczną.
Przestronne i wszechstronne wnętrze zaprojektowane w celu dostosowania się do szerszego zakresu stylów życia
W oparciu o powiększone wymiary modelu oraz uniwersalną architekturę pochodzącą z elektryka, Hyundai Motor mogło zaprojektować większą 'przestrzeń życiową’ wewnątrz pojazdu, aby dostosować się do szerszego zakresu stylów życia. Kierowca jest na pierwszym miejscu, a wnętrze pierwszego rzędu podkreśla unoszący się poziomy C-Pad z dwoma zintegrowanymi panoramicznymi ekranami o przekątnej 12,3 cala, które potwierdzają zaawansowany technologicznie charakter KONA.
W ramach nowego układu KONA, selektor biegów z systemem shift-by-wire został przeniesiony z centralnej konsoli za koło kierownicy, co pozwala na więcej miejsca do przechowywania w otwartej konsoli. Układ podkreśla również większe, szersze wnętrze KONA, oferując wszechstronną i komfortową przestrzeń dla kierowcy i pasażerów. Wrażenie to jest dodatkowo wzmacniane przez przeniesienie wszystkich kontrolerów kierowcy wokół koła kierownicy, co pozwala na otwartą przestrzeń do przechowywania z rotacyjnymi uchwytami na kubki. Ambientowe oświetlenie jest również wspierane przez aktualizacje OTA dla konserwacji i nowych funkcji.
Opcja fotela relaksacyjnego w pierwszym rzędzie jest zoptymalizowana pod kątem 'bezwładnościowego’ rozkładu nacisku ciała, aby pomóc w złagodzeniu zmęczenia po jeździe. W drugim rzędzie Curveless Bench Seat maksymalizuje przestronność i zapewnia łatwość w utrzymaniu, a dwustopniowy zamek pozwala na odchylanie tylnej kanapy.
Całkowicie składana tylna kanapa i przestrzeń bagażowa oferują do 466 litrów (według standardu VDA) przestrzeni ładunkowej, aby sprostać najwyższym wymaganiom klientów i poprawić wygodę ładowania. Ładowanie czegokolwiek, od bagażu po torby na zakupy, jest łatwiejsze niż kiedykolwiek dzięki wygodnej, spersonalizowanej Smart Power Tailgate, która ułatwia dostęp do przestrzeni ładunkowej.
Zestaw funkcji specyficznych dla elektryków zapewniający naładowane doświadczenie z jazdy
Oprócz pikselowych bezszwowych lamp horyzontalnych i grafik pikselowych, Hyundai KONA Electric oferuje jeszcze więcej funkcji, które poprawiają doświadczenia klientów. Wstępne podgrzewanie akumulatora zapewnia bezpieczne ładowanie i wydajność zasięgu zimą, a system zapobiegający zamrożeniu drzwi ładowania pozwala użytkownikowi otworzyć drzwi w temperaturze minus 30 stopni. Nowa lampa do drzwi portu ładowania zapewnia widoczność w nocy.
HUD wyświetla najważniejsze informacje dla kierowców na 12-calowej projekcji na szybie. Umożliwia to kierowcom szybkie przetwarzanie informacji, jednocześnie skupiając uwagę na drodze przed nimi. Dodatkowo e-ASD tworzy wirtualny dźwięk, który sprawia, że elektryki są bardziej angażujące dla kierowcy. Optymalne brzmienie dostosowywane jest do wnętrza, uwzględniając takie zmienne jak prędkość jazdy, moment obrotowy, stan silnika i przyspieszenie. Kierowcy mogą kontrolować głośność i dostosowywać dźwięk w kabinie.
Dzięki dwukierunkowemu ładowaniu pokładowemu funkcja Vehicle-to-Load (V2L) może zasilać dowolne urządzenie lub ładować sprzęt elektryczny, z gniazdami wewnętrznymi i zewnętrznymi dla wygody. Wewnątrz urządzenia mogą być podłączone do standardowego gniazda w tylnej centralnej konsoli, gdy elektryk jest włączony. Na zewnątrz urządzenia i sprzęty domowe mogą być podłączone za pomocą adaptera V2L, aby wykorzystywać moc akumulatora, gdy samochód jest zaparkowany.
Nowy i-PEDAL umożliwia tryb jazdy, który pozwala kierowcom przyspieszać, zwalniać i zatrzymywać się tylko za pomocą pedału przyspieszenia. Inteligentny system regeneracyjny automatycznie dostosowuje ilość hamowania regeneracyjnego na podstawie informacji o ruchu do przodu.
Łączność z aktualizacjami Over-the-Air i bogaty zestaw technologii
Całkowicie nowy Hyundai KONA wprowadza łączność na wyższy poziom dzięki ciągłym aktualizacjom oprogramowania Over-the-Air (OTA), pozwalając właścicielom samochodów oszczędzać koszty i utrzymywać swoje pojazdy z najnowszym oprogramowaniem, oferując ulepszone doświadczenie.
Dla większej wygody KONA może być zamykana, otwierana i uruchamiana za pomocą Digital Key 2 Touch, korzystając z komunikacji bliskiego zasięgu (NFC) na smartfonach lub smartwatchach, co zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa. Wewnątrz, podwójne panoramiczne ekrany o przekątnej 12,3 cala są zintegrowane z systemem nawigacji audio-wideo (AVN), aby zapewnić kierowcom immersyjne doświadczenie cyfrowe.
Nowy KONA będzie pierwszym modelem Hyundai z nowym Connected Car Navigation Cockpit (ccNC), który zapewnia zaawansowaną grafikę i doskonałą jedność wyświetlaczy pojazdu. Podczas parkowania monitor widoku otoczenia (SVM) wyświetla pojazd z różnych kątów, co ułatwia i zapewnia bezpieczeństwo podczas parkowania, a efektywne, szerokie reflektory LED o wysokiej mocy oświetlają drogę.
Osiemgłośnikowy system audio Bose Premium Sound System plus subwoofer został dostrojony przez inżynierów Bose, aby zapewnić bogate i immersyjne doświadczenie słuchowe. Kierowca i pasażerowie mają dostęp do dwóch ładowarek USB-C (w tym jednej z obsługą danych) oraz gniazda 12V z przodu, a także dwóch ładowarek USB-C z tyłu. KONA jest również wyposażona w najnowszą wersję technologii łączności Hyundai, a usługa streamingu multimediów Bluelink® dla muzyki i filmów będzie dostępna później.
Funkcje SmartSense ADAS
Druga generacja Hyundai KONA jest wyposażona w zaawansowane funkcje systemu wspomagania kierowcy Hyundai SmartSense ADAS, które nie są dostępne w większości innych B-SUV, zapewniając najwyższy poziom bezpieczeństwa i wygody na drodze.
Monitor statusu kierowcy (DSM) wykorzystuje wewnętrzną kamerę pojazdu do analizy twarzy kierowcy i w przypadku senności lub nieuwagi, ostrzega go lub interweniuje, jeśli to konieczne. Zdalne wsparcie w parkowaniu (RSPA) pomaga kierowcom w wjeździe i wyjeździe z miejsc parkingowych zdalnie. Naciśnięcie przycisku inteligentnego klucza przesuwa pojazd do przodu lub do tyłu.
Monitor martwego pola (BVM) pomaga podczas zmiany pasa ruchu, wydając alert ostrzegający przed ryzykiem kolizji z pojazdami w martwym polu. W razie potrzeby hamowanie jest automatycznie stosowane, aby zapobiec kolizji.
Hyundai KONA Electric oferuje dodatkowe funkcje bezpieczeństwa, takie jak asystent zapobiegania kolizjom (FCA 2.0), który zapewnia unikanie przeszkód, przechodzenie przez skrzyżowania, zmiany pasów oraz zmiany pasa bocznego. Posiada także asystenta jazdy autostradowej 2 (HDA 2), który pomaga kierowcom utrzymać bezpieczną odległość od pojazdu z przodu i wspiera w wyprzedzaniu wolniejszych pojazdów przed sobą.