Lamborghini wprowadziło Aventadora na emeryturę jesienią 2022 roku, po 11 latach obecności na rynku i ponad 11 000 wyprodukowanych egzemplarzy, ustępując miejsca modelowi Revuelto z 2023 roku w swojej ofercie.
Włoski producent supersamochodów przyjął erę elektryfikacji i zaprezentował Revuelto jako najsilniejszy pojazd, jaki kiedykolwiek stworzył do tej pory. W ten sposób rywalizacja między wściekłym bykiem z Sant’Agata Bolognese a dumnym koniem z Modeny przeniosła się na nowe terytorium, gdzie marki musiały walczyć o dominację nie tylko z inteligentnymi, napędzanymi benzyną jednostkami, ale także z elektroniką, akumulatorami i silnikami elektrycznymi.
Wygląd Revuelto miał w sobie odrobinę wszystkiego. Przedni zderzak ozdobiony był trzema paskami LED dla świateł do jazdy dziennej umieszczonymi po obu stronach. Jego dolny zderzak miał dwa masywne wloty powietrza po bokach, flankujące centralnie umieszczoną dolną kratkę, potrzebną nie tylko do generowania siły dociskowej, ale także do chłodzenia akumulatora. Ponieważ silnik został zamontowany w środkowej części pojazdu, kabina została przesunięta do przodu, tworząc kształt podobny do tego z modelu Sian. Dodatkowo, z tyłu Revuelto posiadał dwa wysoko umieszczone wydechy.
Wnętrze samochodu wyposażono w zestaw kubełkowych foteli oraz wysoką konsolę środkową między nimi, na której umieszczono przycisk uruchamiania silnika i przyciski skrzyni biegów. Oprócz pionowego, centralnie umieszczonego wyświetlacza dotykowego, Lamborghini umieściło również cyfrowy wyświetlacz TFT w desce rozdzielczej, towarzyszący wyświetlaczowi dotykowemu w trybie portretowym zamontowanemu na górnej części konsoli. Dodatkowo, trzeci wyświetlacz TFT był umieszczony przed pasażerem siedzącym z boku.
Jednak najważniejszą nowością był silnik, który miał podobną pojemność skokową jak ten zamontowany w Aventadorze. Mimo to, V12 nie pracował samodzielnie, by napędzać samochód. Pomagały mu dwa silniki elektryczne z przodu, napędzające koła, oraz dodatkowy silnik, który poruszał tylko tylne koła.
W 60. rocznicę marki, Automobili Lamborghini zaprezentowało model Revuelto, pierwszy super-sportowy samochód hybrydowy V12 typu plug-in HPEV (High Performance Electrified Vehicle). Lamborghini Revuelto definiuje nowy paradygmat pod względem osiągów, sportowości i przyjemności z jazdy dzięki swojej bezprecedensowej nowej architekturze, innowacyjnemu designowi, maksymalnej wydajności aerodynamicznej oraz nowemu koncepcie ramy węglowej. Łączna moc 1015 CV pochodzi z połączenia zupełnie nowego silnika spalinowego i trzech silników elektrycznych, a także nowej skrzyni biegów z podwójnym sprzęgłem, która po raz pierwszy debiutuje w 12-cylindrowym Lamborghini.
Napęd łączy elementy o wysokiej mocy specyficznej: nowy silnik spalinowy o mocy 127 CV/litr współpracuje synergicznie z dwoma silnikami osiowymi z przodu, które zapewniają doskonały stosunek masy do mocy, a także z silnikiem elektrycznym radialnym, umieszczonym nad pierwszą skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem o ośmiu biegach, która debiutuje w 12-cylindrowym Lamborghini. Trzy silniki elektryczne zasilane są z akumulatorów litowo-jonowych o wysokiej mocy specyficznej (4500 W/kg), które również obsługują tryb jazdy całkowicie elektrycznej.
„Nowy Revuelto to kamień milowy w historii Lamborghini i ważny filar naszej strategii elektryfikacji Direzione Cor Tauri,” powiedział Stephan Winkelmann, przewodniczący i dyrektor generalny Lamborghini. To unikalny i innowacyjny samochód, ale jednocześnie wierny naszemu DNA: V12 to ikoniczny symbol naszego dziedzictwa super-sportowego. Revuelto powstało po to, aby przełamać schematy, łącząc nowy silnik 12-cylindrowy z technologią hybrydową, tworząc doskonałą równowagę pomiędzy dostarczaniem emocji, których pragną nasi klienci, a koniecznością redukcji emisji.”
Włókno węglowe, produkowane ręcznie w fabryce w Sant’Agata Bolognese, jest głównym elementem konstrukcyjnym nowego samochodu, używanym nie tylko w monofusolagu i ramie, ale także w wielu elementach nadwozia. Szerokie zastosowanie włókna węglowego i materiałów o niskiej wadze, w połączeniu z potężną mocą silnika, przyczynia się do osiągnięcia najlepszego stosunku masy do mocy w historii Lamborghini: 1.75 kg/CV.
Nowe Lamborghini Revuelto łączy te atrybuty, aby zapewnić osiągi na szczycie swojego segmentu: przyspieszenie od 0-100 km/h w zaledwie 2.5 sekundy i maksymalną prędkość przekraczającą 350 km/h. Liczby te łączą się z jego wyjątkową dynamiką dzięki wprowadzeniu elektrycznego wektora momentu obrotowego oraz napędu na cztery koła, dostępnego również w trybie jazdy całkowicie elektrycznej, co zapewnia, że super-sportowy samochód Revuelto wyraża swoje wzmocnione cechy zarówno na torze, jak i w codziennej jeździe.
„Dzięki Revuelto przenosimy doświadczenie jazdy Lamborghini na wyższy poziom,” powiedział Rouven Mohr, dyrektor techniczny Lamborghini. „Revuelto stawia znaczący krok naprzód w zakresie reaktywności i responsywności, aby zapewnić najbardziej emocjonującą i naturalną jazdę w każdym środowisku. Revuelto to samochód dostarczający najwyższe osiągi, ale naszym celem od samego początku było potwierdzenie tego na najwyższym szczycie emocji z jazdy.”
Projekt
Lamborghini Revuelto wnosi przyszłość designu Lamborghini na drogi już dziś. Pozostaje wierny ekskluzywnemu DNA designu Lamborghini, ale ustanawia całkowicie nowy język stylu. Łączy się z ikonicznymi i legendarnymi samochodami Lamborghini V12 z przeszłości dzięki nowym kształtom, podczas gdy nowe proporcje otwierają drzwi ku przyszłości.
Chociaż Lamborghini Revuelto dostarcza skoku jakości w nowym designie samochodu, zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz, inspiracja poprzednich legend V12 jest nadal wyraźna. Zaczynając od prototypu Countach z 1971 roku i jego doskonałych proporcji rozwiniętych wzdłuż jednej linii podłużnej, ten samochód był odpowiedzialny za stworzenie czystego i esencjonalnego stylu osadzonego w erze kosmicznej. Zdefiniował DNA Lamborghini V12 i wprowadził jeden z najbardziej charakterystycznych elementów Lamborghini V12: drzwi otwierane w pionie, które przyczyniają się do tworzenia charakteru Revuelto.
Nowy samochód nawiązuje również do niepowtarzalnych proporcji Diabła i unikalnego elementu na tylnym błotniku, podczas gdy muskularność i nachylona przednia część Murciélago są oczywiste.
„Revuelto to adrenalina uczyniona widoczną,” mówi Mitja Borkert, szef designu Lamborghini. „Design nowego Lamborghini Revuelto otwiera fascynujące drzwi ku przyszłości naszego unikalnego języka projektowania. Już na pierwszy rzut oka, Revuelto jest intrygującym Lamborghini V12 nowej generacji, z liniami obejmującymi monocoque i celebrującymi swobodny widok na napęd HPEV V12.
„Unikalny i rozpoznawalny sygnatury świetlna w kształcie Y jest znacząca w tej nowej erze naszego najbardziej ikonicznego samochodu flagowego, a wnętrze stanowi dramatyczny krok naprzód w definiowaniu nowego kierunku designu Lamborghini. Nasza filozofia 'czuj się jak pilot’ jest żywa i widoczna w każdym detalu: kierowca i pasażer są głęboko zintegrowani w lekkiej konstrukcji deski rozdzielczej i konsoli centralnej w kształcie Y, odzwierciedlając wrażenia z jazdy w samochodzie wyścigowym z doskonałą intuicyjną równowagą pomiędzy kontrolą cyfrową a fizyczną.”
Wraz z Revuelto Lamborghini wprowadza nowy wyścig kosmiczny, wprowadzając język projektowania, który dostosowuje się do wyzwań stawianych przez elektryfikację, zapowiadając kształty i proporcje super-sportowych samochodów przyszłości. Wzór inspirowany elementami kosmicznymi, charakteryzujący się rzeźbionymi powierzchniami otoczonymi dwoma liniami, które zaczynają się od przodu i obejmują kabinę oraz silnik, zwężając się do owalnych wydechów.
Elementy kosmiczne harmonijnie łączą się z zwierzęcą muskularnością, zaczynając od przodu: sekcja w kształcie nosa rekina modelująca szeroką maskę z włókna węglowego przekazuje poczucie mocy i prędkości. To odpowiada zespołom reflektorów z dziennymi światłami w kształcie Y – charakterystycznym elementem współczesnego designu Lamborghini – oprawionym aerodynamicznymi ostrzami, które łączą splitter z maską. Dodatkowe wloty powietrza na bokach, umiejscowione za nadkolami, kierują przepływ powietrza wzdłuż boków i wyraźnych wklęsłości drzwi do bocznych wlotów powietrza, które mają ostre krawędzie, nawiązujące do strzałek z przodu.
Dach łączy większą przestronność z estetycznymi cechami i specyficznymi funkcjami aerodynamicznymi. Wklęsły profil kieruje powietrze do tylnego skrzydła, ale jednocześnie pozwala na więcej przestrzeni nad głową zarówno dla kierowcy, jak i pasażera.
Tył to hołd dla hybrydowego V12. Całkowicie odsłonięty silnik longitudinalny podkreśla mechaniczne serce Revuelto, wizualnie łącząc je z podwójnym heksagonalnym wydechem zwieńczonym geometrycznie uformowanym skrzydłem, obramowanym zespołami reflektorów z sygnaturami świetlnymi w kształcie Y.
„Y” to również znak rozpoznawczy wnętrza zaprojektowanego z myślą o kierowcy, pod wpływem filozofii „czuj się jak pilot”. Wnętrze odzwierciedla nową futurystyczną estetykę zewnętrzną: każdy aspekt kokpitu jest jednoznacznie Lamborghini, łącząc doskonałą równowagę między doświadczeniem cyfrowym a fizycznym zarówno w codziennej jeździe jak i w warunkach torowych. Wizualne centrum kabiny dominuje wyraźny profil z włókna węglowego, z „kosmicznym” projektem, który otacza centralne wentylacje powietrza i pionowy ekran dotykowy 8.4″, technologiczne serce samochodu.
Wraz z Revuelto Lamborghini wprowadza nowe, immersyjne doświadczenie jazdy, w którym pilot i współpilot mogą jednocześnie oglądać te same informacje na wyświetlaczach umieszczonych w 12.3″ cyfrowym kokpicie po stronie kierowcy oraz na 9.1″ wyświetlaczu zainstalowanym na desce rozdzielczej po stronie pasażera. Revuelto wprowadza funkcję „przeciągnij” w Lamborghini, umożliwiając pilotowi i współpilotowi przenoszenie aplikacji i informacji z centralnego wyświetlacza na boczne wyświetlacze z tą samą intuicyjną, gestykularną łatwością, jak w przypadku używania smartfona. Trzy cyfrowe ekrany nie tylko odpowiadają na potrzebę czystości stylistycznej, która umożliwiła eliminację większości przycisków fizycznych, ale także wprowadzają nowe funkcje, które pozwalają kierowcy w pełni skupić się na jeździe, tak jak w samochodzie wyścigowym.
Kierownica została zainspirowana światem wyścigów i doświadczeniem Essenza SCV12. Cztery rotory umieszczone na szprychach służą do wyboru zarówno trybów jazdy, jak i systemu podnoszenia oraz nachylenia tylnego skrzydła. Intuicyjny projekt kokpitu i kontroli dostarcza charakterystyczne odczucia Lamborghini: przyciski służą do aktywacji kierunkowskazów i systemu startowego, między innymi, jednocześnie pozwalając kierowcy utrzymać optymalny chwyt na kierownicy przez cały czas.
Lamborghini Revuelto zestawia swoją osobowość inspirowaną torami wyścigowymi z charakterem zaprojektowanym do codziennej jazdy, z wyjątkową funkcjonalnością. Duża uwaga została poświęcona etapie projektowania, aby zapewnić przestronną i praktyczną kabinę, idealnie wyposażoną do jednodniowych wyjazdów torowych. Projekt dachu oferuje 26 mm więcej przestrzeni nad głową niż Aventador Ultimae, podczas gdy nowy monofusolag zapewnia 84 mm więcej miejsca na nogi, pozostawiając dodatkową przestrzeń za siedzeniami, aby pomieścić bagaż o rozmiarze torby golfowej. Ta przestrzeń jest dodatkowa w stosunku do komory pod przednią maską, która może pomieścić dwie torby podróżne. Co więcej, aby uczynić życie na pokładzie jeszcze bardziej komfortowym, dodano funkcjonalne elementy, takie jak schowki umieszczone pod centralną deską rozdzielczą i pomiędzy dwoma siedzeniami, a także uchwyt na kubki wbudowany w deskę rozdzielczą po stronie pasażera.
Personalizacja
Lamborghini Revuelto jest produkcyjnym modelem Lamborghini, który oferuje największe możliwości personalizacji. W rzeczywistości oferowane są 400 kolorów nadwozia oraz wiele dodatkowych opcji personalizacji, które pozwalają stworzyć całkowicie indywidualny super-sportowy samochód. Zrównoważona sportowość Revuelto nie kończy się na specyfikacji technicznej hybrydy plug-in: wszystkie farby, które są używane, są na bazie wody, a nie rozpuszczalników.
'Zrównoważony rozwój’ trwa także w wnętrzu samochodu, odzwierciedlając uwagę firmy na unikanie odpadów, która stała się modus operandi wszechświata Lamborghini. Dotyczy to materiałów tapicerskich, ciętych w Lamborghini 'selleria’ przy użyciu maszyn nowej generacji: to ogranicza odpady w maksymalny sposób bez wpływu na procesy rzemieślnicze i hafty, w których 'ręcznie robione’ nadal pozostaje punktem doskonałości w Lamborghini.
Kabina charakteryzuje się obecnością widocznego włókna węglowego używanego na desce rozdzielczej, w heksagonalnych wentylacjach i do obramowania deski rozdzielczej oraz centralnych wentylacji. Tapicerka łączy wysokiej jakości skóry z nowym ultralekkimi materiałem Corsa-Tex w mikrofasie Dinamica®, wykonanym z recyklingowanego poliestru w procesie produkcji na bazie wody. Klient może dostosować wnętrze swojego samochodu, wybierając zrównoważoną mieszankę skóry i Corsa-Tex, lub preferując jeden materiał w zależności od własnych upodobań, z 70 dostępnymi opcjami kolorystycznymi.
Aerodynamika
Funkcja i styl dzielą wspólną misję w Lamborghini Revuelto: wydajność aerodynamiczna. Nowy układ super-sportowego samochodu ma inne wymagania projektowe w porównaniu do Aventadora, co wpłynęło na rozwój aerodynamiczny samochodu. Rozwój opierał się na czterech filarach: wydajności, synergii między komponentami, integracji między komponentami i designie.
Optymalną wydajność uzyskano poprzez połączenie dużego docisku i minimalnego oporu. Jednym z kluczowych elementów tej strategii jest nowe aktywne tylne skrzydło, stworzone w celu zapewnienia najlepszej wydajności aerodynamicznej we wszystkich warunkach jazdy. Z tego powodu opracowano zupełnie nowe siłowniki, które optymalnie zarządzają obciążeniem w każdej sytuacji dzięki trzem różnym ustawieniom.
Pozycja skrzydła zmienia się w zależności od trybu jazdy i dynamiki, lub może być zmieniana ręcznie przez kierowcę zgodnie z jego preferencjami przy użyciu dedykowanego rotora na kierownicy. Pozycja „zamknięta” (niski opór) zapewnia minimalny opór, na przykład podczas jazdy w trybie elektrycznym. Ta pozycja jest również najbardziej odpowiednia dla ekonomii paliwowej. Poprawia wartości maksymalnej prędkości, zapewniając jednocześnie stabilność. Z kolei pozycja „wysokiego docisku” maksymalizuje docisk, optymalizując zwinność i prowadzenie Revuelto.
Przednia część nowego super-sportowego samochodu z Sant’Agata wyróżnia się splitterem z włókna węglowego z promieniującym prowadzeniem w centralnej części i skośnym w bocznej części, generując wory, które zwiększają obciążenie przednie i odchylają powietrze, unikając kół. Centralna część ma kształt, który kieruje przepływ do czterech tylnych generatorów wirów, składających się z wąskich zakrzywionych ostrzy umieszczonych w podwoziu, które są istotne dla zwiększenia energii przepływającego powietrza, które uderza w dolną część samochodu. To, z kolei, generuje dodatkowy docisk i kieruje przepływ powietrza do dyfuzora, który nigdy wcześniej nie był tak ekstremalny w V12. Dyfuzor wykonuje funkcje aerodynamiczne, wydobywając nadchodzący przepływ z podwozia poprzez zróżnicowany system kanałów między centralną częścią o niskiej pochyłości (11° w porównaniu do 7° Aventadora Ultimae) a boczną częścią o wysokiej pochyłości (15° w porównaniu do 8° Aventadora Ultimae). Dyfuzor pełni również funkcję strukturalną i chłodzącą dla komory silnika.
Podsumowując, nowe podejście projektowe umożliwiło Lamborghini Revuelto zwiększenie przedniego obciążenia aerodynamicznego o 33% i tylnego o 74% w porównaniu do Aventadora Ultimae (w warunkach maksymalnego obciążenia).
Synergia pomiędzy komponentami jest widoczna w skupieniu na wzorze chłodzenia, który wyróżnia nowego Lamborghini Revuelto. Przedni chłodnica generuje ciepłe powietrze, które musi być zarządzane w odpowiedni sposób, aby nie wpływać na wydajność bocznych chłodnic. Wyloty wentylacyjne na przednim grillu kierują przepływ ciepłego powietrza z dala od koła i z dala od bocznych chłodnic, podczas gdy płetwy umieszczone po obu stronach przedniego zderzaka zmniejszają opór aerodynamiczny.
Wszystkie elementy zostały zaprojektowane i skonstruowane w celu optymalizacji przepływu powietrza. Nawet klamki drzwi pełnią funkcję aerodynamiczną dzięki profilowi skrzydła w kształcie Y: rozwiązanie, które pozwala im kierować strumień świeżego powietrza, który otrzymują z przedniej maski, do jednego z poziomych płetw umieszczonych wzdłuż boku, kierując go w stronę chłodnicy.
Maksymalna integracja pomiędzy komponentami jest widoczna w wzorze chłodzenia układu hamulcowego, gdzie aerodynamika staje się częścią systemu. Para przednich deflektorów zawieszenia i grill wewnątrz nadkoli są zaprojektowane nie tylko w celu poprawy chłodzenia przednich hamulców – deflektory pobierają powietrze z przedniego dyfuzora i kierują je do hamulca – ale także są uformowane w celu zmniejszenia oporu wewnątrz nadkola, ograniczając wszelkie zjawiska kompresji, jednocześnie zwiększając obciążenie z przodu.
Na tylnym końcu, dwa przewody NACA umieszczone przed tylnymi kołami zbierają przepływ z podwozia i kierują go do przewodu chłodzenia tylnych hamulców.
Dach z włókna węglowego również odgrywa ważną rolę aerodynamiczną, o funkcji strukturalnej, która poprawia przestronność wnętrza. Projekt profilu skrzydła z wyciętym centralnym elementem kieruje powietrze do tylnych wlotów powietrza, a tym samym do inwertera i silnika elektrycznego umiejscowionego na skrzyni biegów, podczas gdy boczne objętości dachu zapewniają więcej przestrzeni nad głową zarówno dla kierowcy, jak i pasażera.
Monofusolag
Lamborghini Revuelto oparty jest na nowym podwoziu inspirowanym lotnictwem, zwanym 'monofusolagiem’. Oprócz monocoque wykonanego w całości z wielotechnologicznego włókna węglowego, ma przednią strukturę z Forged Composites; specjalnego materiału wykonanego z krótkich włókien węglowych nasączonych żywicą. Ta technologia została opracowana i używana przez Lamborghini w swoich pierwszych zastosowaniach strukturalnych już w 2008 roku.
Monofusolag stanowi znaczący krok naprzód w porównaniu do Aventadora pod względem sztywności skrętnej, niskiej wagi i dynamiki jazdy. Co więcej, Revuelto jest pierwszym super-sportowym samochodem wyposażonym w 100% włóknistą przednią strukturę: włókno węglowe jest również używane dla struktur konusowych z przodu, aby zapewnić poziom absorpcji energii, który jest znacznie wyższy w porównaniu do tradycyjnej metalowej struktury – podwójnie wyższy niż w przednim aluminiowym ramie Aventadora – w połączeniu z istotnym zmniejszeniem wagi.
W rzeczywistości monofusolag Lamborghini Revuelto jest o 10% lżejszy niż podwozie Aventadora, a przednia rama jest o 20% lżejsza od swojej aluminiowej poprzedniczki. Sztywność skrętna została również poprawiona, osiągając wartość 40,000 Nm/°, co oznacza wzrost o 25% w porównaniu do Aventadora, gwarantując najlepsze w swojej klasie zdolności dynamiczne.
Koncepcja projektowa leżąca u podstaw rozwoju nowego monofusolagu opiera się na maksymalnej integracji pomiędzy komponentami. Jest to zoptymalizowane dzięki wprowadzeniu szerokiej technologii Forged Composites oraz rozwoju monolitycznego pierścienia wahacza. Użycie włókna węglowego sprawia, że Revuelto jest wyjątkowy w kategorii super-sportowych samochodów: element pierścieniowy jest wykonany z CFRP (włókno węglowe wzmacniane tworzywem sztucznym) i tworzy strukturalne wsparcie samochodu. Pierścień wahacza otacza i łączy elementy Forged Composite, takie jak tubus, przednia ściana i słupek A.
Bardziej tradycyjna, ale równie skuteczna, technologia produkcji kompozytów w autoklawie z materiałem wstępnie impregnowanym została zachowana dla konstrukcji dachu. Autoklawowe włókno węglowe spełnia wysokie wymagania techniczne, estetyczne i jakościowe, uzupełnione rzemiosłem w wysoko wyspecjalizowanym procesie ręcznego układania, który wynika z lat jakościowych wewnętrznych produkcji komponentów materiałów kompozytowych. To decyzja produkcyjna, która zapewnia również klientowi maksymalną wszechstronność w personalizacji dachu.
Tylny podwozie jest wykonane z wysokowytrzymałych stopów aluminium i posiada dwa ważne hollow castings w obszarze tylnej kopuły: łączą one wieże amortyzatorów tylnego zawieszenia i zawieszenie napędu w jeden komponent z zamkniętym profilem bezwładnościowym, co gwarantuje znaczące zmniejszenie wagi, zwiększenie sztywności i znaczne zmniejszenie linii spawów.
Lamborghini Revuelto reprezentuje nowy „rok zero” w odniesieniu do użycia włókna węglowego w produkcji samochodów, podsumowując się w akronimie AIM (Automatyzacja, Integracja, Modularność). 'Automatyzacja’ odnosi się do wprowadzenia zautomatyzowanych i zdigitalizowanych procesów do transformacji materiałów, jednocześnie zachowując tradycyjne wytwarzanie Lamborghini, takie jak w dziedzinie kompozytów.
'Integracja’ odnosi się do integracji kilku funkcji w jeden komponent poprzez rozwój formowania ciśnieniowego. Ten proces używa podgrzewanych polimerów, aby umożliwić produkcję komponentów o szerokim zakresie długości, grubości i złożoności, zapewniając optymalną integrację pomiędzy komponentami, aby zagwarantować wysoką sztywność skrętną. Na koniec 'Modularność’ odnosi się do uczynienia stosowanych technologii modułowymi i zatem bardziej elastycznymi i wydajnymi, aby odpowiadać na wszystkie wymagania i charakterystyki produktu.
Napęd i układ
Samochód prezentuje bezprecedensowy układ i napęd: naturalnie ssany silnik V12 o pojemności 6.5 litra umieszczony w środku został uzupełniony trzema silnikami elektrycznymi, z których jeden jest zintegrowany w nowej ośmiobiegowej skrzyni biegów z podwójnym sprzęgłem. Jest umieszczony poprzecznie i po raz pierwszy umieszczony za silnikiem spalinowym. W tym, co było tunelem transmisyjnym od czasów Countacha, znajduje się teraz akumulator litowo-jonowy, który zasila silniki elektryczne.
Silniki elektryczne zwiększają dostarczanie mocy przy niskich obrotach i mogą również przekształcić nowe Lamborghini Revuelto w pojazd całkowicie elektryczny, redukując całkowite emisje CO2 o 30% w porównaniu do Aventadora Ultimae.
Unikalna architektura
Lamborghini od zawsze było synonimem silników V12 od momentu założenia firmy. Pierwszy model Lamborghini, który miał ten charakterystyczny silnik, to ikoniczny 350GT wprowadzony na rynek w 1963 roku. Po raz pierwszy silnik elektryczny został połączony z 12-cylindrowym silnikiem spalinowym w Lamborghini w 2019 roku w modelu Sián, który wykorzystał silnik elektryczny o mocy 25 kW do wsparcia poprzedniej generacji V12, magazynując energię elektryczną w superkondensatorze.
Lamborghini Revuelto wprowadza bezprecedensową architekturę hybrydową i nową generację V12. Samochód jest wprowadzany jako pierwszy High Performance Electrified Vehicle – HPEV: hybrydowy super-sportowy samochód wyposażony w lekką wysokowydajną baterię litowo-jonową, umieszczoną w tunelu transmisyjnym w centralnej części podwozia. To innowacyjne rozwiązanie, zaprojektowane w celu zmniejszenia emisji w porównaniu do poprzednich V12, jednocześnie maksymalizując wydajność.
Nowy silnik L545 ma pojemność 6.5 litra i jest najlżejszym i najmocniejszym silnikiem 12-cylindrowym kiedykolwiek stworzonym przez Lamborghini. Waży zaledwie 218 kilogramów: o 17 kilogramów mniej niż jednostka Aventadora. Revuelto ma silnik obrócony o 180 stopni w porównaniu do układu Aventadora. Superquadro V12 generuje 825 CV przy 9250 obrotach na minutę dzięki przeprojektowanemu systemowi rozrządu, który obsługuje maksymalny zakres obrotów 9500 rpm. Moc specyficzna wynosi 127 CV na litr, co stanowi najwyższą moc w historii 12-cylindrowych silników Lamborghini, podczas gdy maksymalny moment obrotowy wynosi 725 Nm przy 6750 rpm.
Dławnice powietrzne do cylindrów zostały przeprojektowane, aby zwiększyć dopływ powietrza i zapewnić optymalny przepływ powietrza w komorze spalania. Spalanie w samym silniku zostało również zoptymalizowane, dzięki regulacji jonizacji w komorze z dwoma jednostkami sterującymi: rozwiązanie już użyte w Aventadorze, a teraz przeniesione do nowego modelu. Nowy system spalania charakteryzuje się również zwiększonym współczynnikiem sprężania (12.6:1 w porównaniu do 11.8:1 w Aventadorze Ultimae). Dynamika cieczy spalinowej również została poprawiona w celu zredukowania przeciwciśnienia przy wysokich obrotach i zwiększenia mocy specyficznej.
Od samego początku samochody Lamborghini były znane z wyjątkowego emocjonalnego i niepowtarzalnego dźwięku. Szczególną uwagę poświęcono 'ścieżce dźwiękowej’ nowego L545, aby podkreślić ton silnika, który jest już melodyjny przy niskich obrotach, a następnie przechodzi w naturalne harmoniczne crescendo.
Elektryczny napęd na cztery koła
Revuelto zachowuje jedną z najsilniejszych tradycji Lamborghini: napęd na cztery koła. Poza silnikiem spalinowym, który dostarcza moc na tylne koła, para silników elektrycznych po raz pierwszy debiutuje na przedniej osi, z każdym z nich zasilającym jedno z przednich kół. Istnieje również trzeci silnik elektryczny umieszczony nad ośmiobiegową skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem, który może dostarczać moc na tylne koła, w zależności od wybranego trybu jazdy i warunków.
Łączny moment obrotowy z silnika spalinowego i trzech silników elektrycznych oferuje unikalne poziomy wydajności, nawet w obrębie kategorii super-sportowych samochodów, z 725 Nm produkowanymi przez silnik spalinowy i 350 Nm z każdego z przednich silników elektrycznych. Łącznie jednostka napędowa dostarcza maksymalną moc 1015 CV.
Dwa silniki elektryczne z przodu to jednostki osiowe chłodzone olejem o doskonałym stosunku masy do mocy: 18.5 kilograma z każdego z jednostek 110 kW. Oprócz zasilania przednich kół, mają również funkcję wektora momentu obrotowego, optymalizując dynamikę jazdy oraz odzyskując energię produkowaną podczas hamowania. W trybie elektrycznym Revuelto napędza tylko przednie koła, aby zoptymalizować zużycie energii, podczas gdy elektryczny napęd na tylną oś jest aktywowany na żądanie, gdy jest to potrzebne.
Lamborghini Revuelto jest wyposażone w akumulator litowo-jonowy o wysokiej mocy specyficznej (4500 W/kg), usytuowany w centralnym tunelu, co utrzymuje środek ciężkości tak nisko, jak to możliwe i zapewnia optymalne rozłożenie wagi. Akumulator jest chroniony przez dolną warstwę strukturalną i jest połączony z przednimi silnikami elektrycznymi, tylnym silnikiem elektrycznym oraz zintegrowaną jednostką ładowania.
Akumulator ma 1550 mm długości, 301 mm wysokości i 240 mm szerokości, zawiera ogniwa worek z łączną pojemnością 3.8 kWh. Kiedy ładunek spada do zera, można go naładować zarówno za pomocą tradycyjnego zasilania zmiennego, jak i z jednostek ładowania do 7 kW, a całkowite naładowanie zajmuje zaledwie 30 minut. Można go również naładować podczas regeneracyjnego hamowania z przednich kół lub bezpośrednio z silnika V12 w zaledwie sześć minut.
Na pełnych obrotach
Wprowadzenie nowej platformy skłoniło do innowacyjnych decyzji technicznych dotyczących skrzyni biegów: nerwowego centrum hybrydowego układu plug-in. Aby osiągnąć swoje cele, opracowano nową kompaktową jednostkę przeniesienia napędu, zdolną zaspokoić potrzeby tak potężnej jednostki elektrycznej i po Revuelto będzie stosowana w kolejnej generacji super-sportowych samochodów z Sant’Agata Bolognese. Włączenie mokrego podwójnego sprzęgła jako najbardziej wydajnego i zorientowanego na wydajność rozwiązania zapewnia optymalne zarządzanie momentem obrotowym 725 Nm przy 6750 rpm z silnika spalinowego Lamborghini Revuelto.
Nowa ośmiobiegowa skrzynia biegów jest umieszczona poprzecznie za długoosiowym silnikiem V12, aby zostawić miejsce w tunelu dla akumulatora litowo-jonowego, który zasila silniki elektryczne. To techniczne rozwiązanie, które jest unikalne w świecie samochodów o wysokiej wydajności, i ponownie stawia Lamborghini na czołowej pozycji inżynierii motoryzacyjnej. Układ pomaga utrzymać krótki rozstaw osi pojazdu i wspiera efektywne rozłożenie wagi dla najlepszej dynamiki jazdy.
W 60-letniej historii Lamborghini tylko dwa inne samochody V12 były wyposażone w poprzeczną skrzynię biegów z tyłu: rewolucyjny Miura wprowadzony na rynek w 1966 roku, który również przyjął podłogowy układ silnika; oraz Essenza SCV12, hipersamochód nastawiony na tor z silnikiem podłużnym i nośną poprzeczną skrzynią biegów.
Wewnętrzna struktura nowej skrzyni biegów ma dwie odrębne osie, w przeciwieństwie do zwykłych trzech. Jedna zarządza parami biegów parzystych, a druga nieparzystych. Obie angażują ten sam rotor. Ten układ pomaga zmniejszyć łączną wagę, a także zaoszczędzić przestrzeń.
Rozwój ośmiobiegowej Skrzyni Biegów z Podwójnym Sprzęgłem (DCT) wynika z chęci stworzenia jednostki, która zapewnia wszystko, co potrzebne do sportowej jazdy, jak szybkie zmiany biegów, a dodanie ósmego biegu pomaga optymalizować zużycie paliwa i prowadzenie w warunkach swobodnej jazdy.
Szczególną cechą jest 'ciągłe redukowanie biegów’, które upuszcza kilka biegów podczas hamowania po prostu przytrzymując lewy przycisk, dając kierowcy uczucie całkowitej kontroli.
Pomijając komponenty elektryczne, nowa skrzynia DCT jest lżejsza i szybsza pod względem prędkości zmiany biegów w porównaniu do jednostki siedmiobiegowej, która jest używana w gamie Huracána. Poprzeczny układ również pozwolił na stworzenie bardziej przestronnej kabiny wewnętrznej, zwiększając przestrzeń z tyłu kierowcy i pasażera, aby poprawić komfort.
Skrzynia z podwójnym sprzęgłem jest niezwykle kompaktowa; ma zaledwie 560 mm długości, 750 mm szerokości i 580 mm wysokości. Całkowita waga to tylko 193 kg, co obejmuje nowy komponent fundamentalny dla hybrydowej architektury pojazdu: tylny silnik elektryczny, o maksymalnej mocy 110 kW i szczytowym momencie obrotowym 150 Nm.
Usytuowany nad skrzynią, ten silnik elektryczny pełni funkcję zarówno rozrusznika, jak i generatora, a także zasilania przednich silników elektrycznych poprzez akumulator w tunelu skrzyni biegów. W trybie całkowicie elektrycznym może również dostarczać moc na tylne koła, co, w połączeniu z silnikami e napędzającymi przednie koła, pozwala na elektryczny napęd na cztery koła. Jak system działa zależy od wybranego trybu jazdy, dzięki mechanizmowi odsprzęgnięcia z dedykowanym synchronizatorem umożliwiającym połączenie z podwójną skrzynią biegów. Kiedy dostarcza dodatkową moc do silnika V12, silnik elektryczny znajduje się w pozycji P3, oddzielony od skrzyni biegów, podczas gdy przechodzi do pozycji P2, aby ładować akumulator przy niskich prędkościach i podczas postoju, służąc również jako rozrusznik.
W pozycji P3 Lamborghini Revuelto może stać się elektrycznym samochodem na cztery koła, w zależności od wybranego trybu jazdy, kontynuując tradycję Lamborghini napędu na cztery koła, nawet w trybie elektrycznym.
Bieg wsteczny zapewniają dwa przednie silniki elektryczne, chociaż jeśli potrzebny jest dodatkowy impet, tylny silnik elektryczny może również włączyć się, aktywując tylną oś i koła. W rezultacie Revuelto może napędzać wszystkie cztery koła w trybie elektrycznym, nawet podczas cofania w warunkach niskiej przyczepności.
Absolutne doświadczenie jazdy
Lamborghini Revuelto zostało zaprojektowane i rozwinięte, aby dostarczyć absolutnej ekscytacji i kontroli w każdej sytuacji i w każdych warunkach przyczepności, dając kierowcy poziom pewności i połączenia z samochodem, jakiego nigdy wcześniej nie doświadczył.
Innowacje, które stawiają Revuelto na szczycie swojej kategorii, obejmują architekturę i równowagę samochodu; nowoczesne podejście do podwozia i projektowania aerodynamicznego; oraz nowy hybrydowy napęd, który umożliwia maksymalizację wsparcia silnika elektrycznego i wprowadzenie nowych trybów jazdy, w tym elektrycznego 4WD, co da łącznie 13 różnych doświadczeń jazdy.
Samochód ma bezprecedensowy układ: silnik V12 o pojemności 6.5 litra, trzy silniki elektryczne, z których dwa mieszczą się na przedniej osi e oraz jeden zintegrowany w nowej ośmiobiegowej skrzyni biegów z podwójnym sprzęgłem, po raz pierwszy umieszczony za silnikiem spalinowym i poprzecznie do V12. Tunel, przestrzeń tradycyjnie zarezerwowana dla skrzyni biegów od czasów Countacha, teraz jest miejscem umiejscowienia nowego akumulatora litowo-jonowego o wysokiej specyficznej mocy, który napędza silniki elektryczne.
Nowa architektura umożliwia optymalne rozłożenie wagi (44% z przodu i 56% z tyłu), zbliżając je do środka ciężkości i optymalizując długość rozstawu osi, co skutkuje doskonałą równowagą, która czyni Revuelto niezwykle zwrotnym i skutecznym zarówno na drodze, jak i w zakrętach toru. Ta zdolność jest także wzmocniona zwiększoną sztywnością stabilizatorów rolkowych (+11% z przodu i +50% z tyłu) oraz zmniejszonym współczynnikiem kierowniczym (-10% w porównaniu do Aventadora Ultimae): podejście, które zostało już z powodzeniem przetestowane na Huracánie STO. Zdolności Revuelto są wspierane przez system kierowania na cztery koła, który znacząco przyczynia się do odczucia samochodu, który jest zwrotny, responsywny i kompaktowy, ale jednocześnie stabilny i precyzyjny, oraz przez specjalnie opracowane opony Bridgestone Potenza Sport z większym obszarem przednim (+4% w porównaniu do Aventadora Ultimae).