Maserati dołączyło do rewolucji elektrycznej i wprowadziło w late 2022 roku w pełni elektryczną wersję SUV-a Grecale, nazwaną Folgore (po włosku błyskawica), jako model na rok 2023.
Maserati zaprezentowało swój pierwszy crossover, Levante, w 2016 roku, a sprzedaż producenta w kolejnym roku po raz pierwszy w historii marki przekroczyła 50 000 sztuk. Niestety, po tym nastąpił spadek sprzedaży z powodu pandemii, ale po tym zaczęła się odbudowa. W związku z tym, kierownictwo firmy zrozumiało, że mimo licznych krytyk, musi stworzyć SUV-a. W 2022 roku dodano drugi model: Grecale. Nowy model był krótszy i oparty na tej samej platformie Grigio co Alfa Romeo Stelvio oraz Jeep Grand Cherokee.
Grecale wyglądał bardziej jak zmniejszona wersja Levante z zewnątrz. Był natychmiast rozpoznawalny jako Maserati dzięki charakterystycznym liniom na masce oraz trójkątnym reflektorom. W przeciwieństwie do swoich „braci”, miał fałszywą osłonę chłodnicy, ponieważ elektryczne silniki nie wymagały tak dużej powierzchni do chłodzenia. Dodatkowo, z boku wersja Folgore miała te same trzy wloty, choć były one zamknięte i sugerowały konfigurację z trzema silnikami.
Maserati stworzyło luksusową kabinę z miejscami dla pięciu osób i skórzanym wykończeniem. Fotele kubełkowe z przodu mają wzmocnione sekcje, aby utrzymać pasażerów w bezpiecznym miejscu. Ponadto, producent samochodów zaprojektował dziwnie zakrzywiony zestaw środkowy na desce rozdzielczej, aby pomieścić duży 12,3-calowy wyświetlacz ekranu dotykowego systemu infotainment. Grecale ma dodatkowy 12,3-calowy wyświetlacz dla zestawu wskaźników oraz 8,8-calowy ekran dotykowy dla funkcji komfortu. Na koniec, zestaw centralny zawierał cyfrowy zegar.
W wersji Folgore, Grecale otrzymał układ z trzema silnikami, jeden z przodu i dwa z tyłu, zasilany przez akumulator o pojemności 105 kW.
Maserati zaprezentowało Grecale, nowego SUV-a będącego uosobieniem koncepcji „Codzienna Wyjątkowość”.
Po raz kolejny nowy model nosi nazwę wiatru. Gregale (Grecale po włosku) to północno-wschodni wiatr śródziemnomorski, a teraz także SUV, który ma odegrać kluczową rolę w ofercie Maserati.
Nadawanie nazw samochodom po najsłynniejszych wiatrach świata to tradycja tej marki. Wszystko zaczęło się w 1963 roku od legendarnego Mistrala. Po nim przyszły kolejno Ghibli, Bora, Merak i Khamsin. W 2016 roku zaprezentowano Levante, pierwszy SUV w historii marki z Tridentem.
Pasja, innowacja, wszechstronność i styl to składniki Maserati Grecale, które wkrótce zostanie wprowadzone do sprzedaży z szeroką gamą napędów: konwencjonalny silnik spalinowy, Mild Hybrid, a w przyszłości wersja elektryczna.
Nowe Maserati to codzienna wyjątkowość: połączenie luksusu i czystej innowacji w doskonałej równowadze. Samochód o doskonałych osiągach, wyjątkowym, eleganckim wyglądzie i charakterze, z najwyższą jakością wykończenia wnętrz, dzięki starannie dobranym materiałom. Nie można zapomnieć o wysokich parametrach technicznych oraz o dźwięku 360°, który rozpoczyna się od charakterystycznego brzmienia silnika Maserati i prowadzi do immersyjnych wrażeń akustycznych oferowanych przez system audio Sonus faber Premium (standardowo) i High Premium (opcjonalnie). Grecale to także samochód na co dzień, SUV, którym można dowieźć dzieci do szkoły lub dojeżdżać do pracy, stawiając czoła codzienności bez kompromisów.
Nowy SUV ucieleśnia całkowicie włoską odwagę Maserati, łącząc luksus i doskonałe osiągi z codziennym życiem.
Grecale wyróżnia się przestronnością i komfortem, oferując imponujący zestaw cech najlepszej w swojej klasie. Jest najlepszy pod względem przestrzeni wewnętrznej, łatwości prowadzenia, zwrotności, przyspieszenia (0-100 km/h w 3.8 sekundy / 0-60 mph w 3.6 sekundy – w wersji Trofeo), maksymalnej prędkości (285 km/h 177 mph – również w wersji Trofeo), jakości dźwięku, szerokiego zastosowania takich materiałów jak drewno, włókno węglowe i skóra oraz doskonałych standardowych specyfikacji.
Grecale jest dostępne w trzech wersjach:
GT z silnikiem czterocylindrowym mild hybrid o mocy 296 KM;
Modena z silnikiem czterocylindrowym mild hybrid o mocy 325 KM; oraz
Trofeo z silnikiem V6 o mocy 523 KM, opartym na jednostce MC20 Nettuno.
Oferta Maserati Grecale zostanie uzupełniona o wersję w 100% elektryczną, wykorzystującą technologię 400V.
Opracowane przez Maserati Innovation Lab w Modenie, nowe Grecale jest produkowane w zakładzie w Cassino we Włoszech i ma odgrywać wiodącą rolę w ofercie Maserati. SUV o przestronnych wymiarach:
GT ma długość 4,846 mm (191 cali)
rozstaw osi wynosi 2,901 mm (114 cali)
wysokość 1,670 mm (66 cali)
szerokość 2,163 mm (85 cali z lusterkami)
Z rozstawem tylnych kół wynoszącym 1,948 mm (77 cali) ma wyraźnie sportowy wygląd, nie rezygnując z komfortu, który osiąga również znaczne poziomy przestronności z tyłu. Grecale pomieści pasażerów do 99. percentyla zarówno na przednich, jak i tylnych siedzeniach.
Podróż nowym modelem Maserati przekształca się w niezwykłe doświadczenie, łącząc wyjątkową zwrotność z prestiżowym komfortem dynamicznym i akustycznym. Dbałość o szczegóły, takie jak laminowane szyby, które gwarantują optymalne wchłanianie dźwięku, nie tracąc jednocześnie na przyjemności i wyjątkowości brzmienia Maserati.
DNA designu Maserati
Maserati jest „Unikalne w Projekcie”. Styl marki oparty jest na pięciu podstawowych zasadach, które obejmują wszystkie nowe modele od MC20 wzwyż, w tym Grecale.
Wizualna Trwałość.
Unikalne w Projekcie.
Równowaga Przeciwieństw.
Kolory.
Innowacyjne z Natury.
Te filary stanowią podstawę badań marki nad stylem, sprawiając, że każdy model jest wyraźnie rozpoznawalny. Inspiracja dla Maserati Grecale wyłania się z korzeni marki i jej ikonicznego charakteru.
Wizualna Trwałość
Podejście Maserati do designu jest ponadczasowe, charakteryzujące się ikonicznymi elementami inspirowanymi architekturą i sztuką. Samochody to rzeźbiarskie formy poświęcone osiągom, z unikalną budową i ekskluzywnymi proporcjami, które przekraczają czas i modę.
Unikalne w Projekcie
Maserati od razu rozpoznawalne jest po liniach swoich samochodów i swoim stylu. Podejście do projektowania nawiązuje do tożsamości marki. Wszystko zaczyna się od ikonicznego znaku: Tridentu Maserati. Wynikające z niego charakterystyczne elementy designu są integralną częścią ogólnego stylu, na przykład trapezoidalny słupek C i nowy design felg inspirowany Tridentem.
Równowaga Przeciwieństw
Elementy designu inspirowane są ojczyzną marki i stanowią nowatorską interpretację włoskiej architektury i rzemiosła. Nie tylko design, ale również know-how, przekształcone za pomocą ciekawości i otwartości na bodźce z współczesnej piękności, filtrowane przez charakterystyczny styl Maserati. Unikalność materiałów użytych w samochodzie odzwierciedla tradycję rzemieślniczą, stając się wysiłkiem ręcznego rzemiosła, wzbogacając wykończenie wnętrza.
Kolory
Te same kolory użyte w wnętrzu przypominają o naturalnych środowiskach. Badania nad kolorami nieustannie podkreślają związki z rzemiosłem, dążenie do tworzenia unikalnych przezroczystości i interakcji między światłem a materiałem. Kolory są nieco zaskakujące, raz jeszcze inspirowane produkcją, czerpiące z nowoczesnych środowisk.
Innowacyjne z Natury
Dynamizm i interakcja światła stają się kluczowymi elementami poszukiwań designu, ukierunkowanymi na nowe i innowacyjne interpretacje. Koncepcje czystej wydajności i dynamizmu łączą się z metamorfozą kolorów i materiałów. Temat ten jest szczególnie podjęty w wersji pełnoelektrycznej, dla której stworzono specyficzne palety kolorystyczne, inspirowane zorzami polarnymi oraz stałą interakcją ucieleśnioną przez światło. Cały samochód przekształca się i ewoluuje w proces, który nie jest celem samym w sobie, ale jest funkcjonalny i wrażliwy na kwestie środowiskowe.
Funkcjonalność i emocje łączą się w Grecale
Grecale uosabia wewnętrzne wartości Made in Italy, wartości Maserati i jego nowej ery. Pomysłowość i zdolność do przekształcania się oraz rozwijania, zawsze z myślą o przyszłości, nie zapominając o swoim DNA.
Rozpoczynając od flagowego modelu MC20, marka przekształciła się, wkraczając w nowy etap swojej historii, a wraz z nią nowe elementy designu będą obecne we wszystkich nowych modelach.
Super samochód MC20 daje marce Trident nową tożsamość, otwierając drzwi do całej gamy samochodów, których pierwsze komponenty można dostrzec w Grecale.
MC20 jest prekursorą tej rodziny, prezentując nowy design, teraz interpretowany w Maserati Grecale w duchu innowacji, dostosowanym do wymagań SUV-a.
Inspirowany architekturą nie tylko w zakresie form, szkicowania i innowacji, ale także w poszukiwaniu i identyfikacji nowych materiałów i tekstur. Końcowy rezultat to stworzenie unikalnego produktu pod względem jego linii, a także odczuć, jakie może nam dać kontakt fizyczny z nim.
Podobnie jak MC20, Grecale przyjmuje teraz aspekt pionowy zamiast poziomego, dostosowany tutaj do wymagań SUV-a. Przód to najbardziej charakterystyczna strona nowego modelu, z niską i imponującą kratką, która nie jest przesadna, a znak, który podkreśla, że samochód jest Maserati. W wersji Trofeo kratka jest nieco przesunięta do przodu, aby uczynić ją śmielszą i podkreślić sportowy charakter.
Patrząc na profil, wyraźnie widać ciągły kontrast między czystością designu a technologią, zwracając uwagę na ruch od maski do tyłu, aby uwypuklić jego sportowy charakter. Kontrast jest wyraźny między płynnie formowaną, miękką sylwetką a technicznymi komponentami podkreślonymi przez zastosowanie włókna węglowego. Różnica została podkreślona między nadwoziem, odnajdując czystość w jej najbardziej oczywistym aspekcie i specyfikacjach technicznych.
Z tyłu, tylne światła w kształcie boomerangu – inspirowane Giugiaro 3200 GT – przyjmują charakterystyczny dla Maserati wygląd i trapezoidalne linie. Sportowy trapezoidalny wygląd jest cechą wyraźnie widoczną w całym samochodzie, a coupé efekt kabiny, która kończy się jak w samochodzie sportowym, zwężonej tylnej szyby, silnych i odważnych skrzydeł oraz obniżonej wagi pojazdu, jeszcze bardziej go akcentują. Na koniec, nowy design układu wydechowego, który w wersji Trofeo jest podzielony przez dodanie specjalnego elementu konstrukcyjnego.
Wersje Modena i Trofeo jeszcze bardziej podkreślają swój sportowy charakter, z rozstawem tylnych kół zwiększonym o 34 mm (czyli 1.34 cala) w porównaniu do modelu GT. To nadaje Grecale bardziej dynamiczny wygląd, dodatkowo podkreślony przez niektóre chromowane detale, boczne progi i specjalnie zaprojektowane zderzaki. Design kratki pozostaje taki sam dla wszystkich wersji, z wykończeniem w chromie w GT oraz czarnym w Modena i Trofeo, aby podkreślić ich sportowy charakter.
Ogólnie, stylistyczny język jest czysty i sportowy, doskonale współgrający z ikonicznymi elementami marki, w tym trapezoidalnym słupku C oraz nowymi felgami inspirowanymi Tridentem rodziny Maserati.
Czysty i nowoczesny design, poświęcony funkcjonalności i wskazówkom designu
Wszystko w Grecale poświęcone jest funkcjonalności: począwszy od charakterystycznych filarów marki i jej nadrzędnych tematów – jeden dotyczący luksusu, drugi sportu, projekt wnętrza inspirowany jest koncepcją czystego, nowoczesnego i emocjonalnego designu, uwzględniając nową technologię.
Inspiracja z dziedzictwa nie jest celem samym w sobie, lecz ma na celu postawienie wielkiego kroku naprzód. W związku z tym odniesienie do samochodów z lat 70-tych, takich jak Ghibli oraz ich T-kształtna struktura, zostało zredukowane do prostego i liniowego, niemal architektonicznego designu, który podkreśla materiały.
Otwieranie drzwi to jak wejście do świata komfortu i stylu: prestiżowe materiały podnoszą powierzchnie, w połączeniu z dążeniem do unikalnej grafiki i kolorów, inspirowanymi korzeniami marki i jej pochodzeniem, reinterpretując unikalne procesy Made in Italy. Reinterpretacja włoskiego rzemiosła jest nowatorska, fascynująca i otwarta na uchwycenie bodźców współczesnej piękności, filtrowana przez charakterystyczny styl Maserati.
Poczucie nowoczesności podkreślane jest przez zaawansowane specyfikacje techniczne oraz czystość designu: samochód wyposażony jest w nie mniej niż cztery ekrany – klasyczne zegary 12.3″ i nowy centralny ekran dotykowy 12.3″, mniejszy ekran dotykowy 8.8″ z dodatkowymi funkcjami oraz nowy cyfrowy zegar.
Zastosowanie technologii porządkuje design i usuwa przyciski z panelu centralnego, zostawiając więcej miejsca na przestronny podłokietnik, dużą komorę bagażową z podwójnymi skrzydłami oraz strefę ładowania telefonu komórkowego.
Oczyszczona estetyka podkreślona jest materiałami i wykończeniami: szwy deski rozdzielczej nawiązują do podwójnego stylu siodła, oferując ciągłość z Levante, pierwszym SUV-em w ofercie Maserati. Panel środkowy oraz drzwi wyposażone są w elementy z prawdziwych materiałów, co zapewnia poczucie pełnej harmonii w całym wnętrzu.
Ogromną uwagę poświęcono wskazówkom designu: detale metalowych grilli laserowo wycinanych dla nowych głośników wysokotonowych i średniotonowych systemu dźwiękowego Sonus faber, czy chromowane wykończenie cyfrowego zegarka, centralnych wlotów powietrza i selektora trybu jazdy.
Kolejną wskazówką designu jest światło emitowane za centralnym wyświetlaczem, które tworzy efekt „salonu”, używając miękkiego, rozproszonego oświetlenia, po raz pierwszy zastosowanego w Maserati. Wszystko skupia się na uproszczeniu, aby stworzyć przestrzeń, w której pasażerowie czują się swobodnie, a najnowocześniejsza technologia wchodzi w grę tylko wtedy, gdy jest to potrzebne.
GT, Modena i Trofeo, trzy światy, aby zaspokoić potrzeby każdego kierowcy
Poszukiwanie kolorów, materiałów i wskazówek designu jest częścią tożsamości Maserati, opartej na refleksji nad koncepcjami i ewolucją „włoskości” oraz Made in Italy, w połączeniu unikalności kraju i kosmopolitycznego ducha, który z kolei oparty jest na refleksji nad pięknem i mentalnością tych, którzy potrafią je rozpoznać i rozwijać.
Punktem wyjścia dla wnętrz jest uwaga na współczesny język architektoniczny, pod względem rysowania i tekstury materiałów, dążenie do unikalności w doskonałości materiału i jego unikalnym i czasami odważnym przetwarzaniu.
W tej perspektywie badań stylistycznych powstały trzy poziomy wyposażenia Grecale (GT, Modena i Trofeo), zaprojektowane nie tylko w celu zaspokojenia różnych użytkowników i zastosowań, ale także aby lepiej wyrazić różne kluczowe tematy nowego SUV-a Maserati.
GT
Wersja GT ucieleśnia najbardziej miejskiego, minimalistycznego i nowoczesnego ducha marki. Jest idealna dla dynamicznych i ciekawych obywateli świata, którzy zwracają uwagę na modę, ale mają swój własny wysublimowany styl. Wnętrze odzwierciedla ten charakter: środowisko inspirowane bardziej designem wnętrz niż sektorem motoryzacyjnym: wyrafinowane, niespodziewane i nietypowe. Kabina ma wbudowany wstawka z skóry Saffiano, w połączeniu z przyciemnionymi wstawkami na centralnej konsoli i panelu drzwiowym. Charakteryzuje się niezwykłą obróbką laserową, która reinterpretowuje z perspektywy Maserati ikoniczną Maglia Milano, cechę najlepszego jubilerstwa i zegarmistrzostwa.
Dla wersji GT wybrane kolory są ciepłe i otulające: jako alternatywę dla standardowych czarnych wykończeń dostępna jest skóra premium w bogatym odcieniu czekolady, eleganckim szaro-beżowym lub odważnym czarnym z kontrastującymi szwami. Kierownica jest pokryta skórą, z zamocowanymi na stałe aluminiowymi łopatkami zmiany biegów.
Kolor startowy Bronzo Opaco jest również wynikiem starannego badania: Bronzo, otulający brąz, z matowym i jedwabistym, ale jednocześnie technicznym i minimalistycznym wykończeniem, idealny do form Maserati Grecale; kontrast z przyciemnionym wykończeniem chromowanym sprawia, że jest nowoczesny i wyrafinowany, podkreślając jego silny charakter.
Aby dopełnić wygląd zewnętrzny, samochód wyposażony jest w felgi aluminiowe 19″ (20″ lub 21″ dostępne opcjonalnie), zderzaki w kolorze nadwozia i boczne progi, okna z przyciemnieniem i wstawki w przyciemnionym chromie oraz podwójny układ wydechowy.
Modena
Wersja Modena jest dla tych, którzy cenią sobie wrodzoną, ponadczasową elegancję, dla fanów sportu na świeżym powietrzu. Ma być środkiem do maksymalnego wykorzystania czasu i otoczenia.
Wnętrze charakteryzuje się haftowanym i przeszywanym graficznym motywem, który harmonijnie rozwija się na desce rozdzielczej, panelach i siedzeniach. Inspirowany powtarzającym się wzorem w architekturze Luigi Nerviego, ten motyw ożywia i wzbogaca powierzchnie. Dialog między krągłością a formalną precyzją we wnętrzu jest również podkreślony połączeniem z błyszczącymi czarnymi wstawkami.
Dostępne jest wiele wykończeń wnętrza, w tym ciemne drewno orzechowe, niezwykłe, nowoczesne drewno o szarym odcieniu i otwartym wykończeniu, które poprawia jakość dotykową wskazówek designu.
Oferowane kolory są energetyczne i eleganckie: obok klasycznej czarnej skóry dostępne są inne opcje w odważnym ciemnym czerwonym lub lodowym, jasnym, świeżym i lekkim odcieniu.
Startowy kolor Grigio Cangiante (co oznacza „iryzujący szary” to jasnoszary niebieski), który nie pozostanie niezauważony: to trójwarstwowy kolor, który jest wynikiem lat badań technologicznych nad pigmentami i efektami, inspirowany świeżością letniego światła i spokoju, które ono przynosi. Światło, lekko bursztynowe tło, połączone z chłodnym mikiem mającym odcień niebieski, sprawia, że kolor jest lekki i techniczny, a jednocześnie nieprzeciętny. Nadwozie ma felgi aluminiowe 20″, błyszczące czarne oznakowanie, przedni splitter, kratkę, okna z przyciemnieniem i wstawki na bocznych progach oraz ciemne wydechy.
Trofeo
Trofeo ucieleśnia najbardziej ekstremalny aspekt Maserati, z wyraźnym naciskiem na osiągi, nigdy nie rezygnując z komfortu. Ten poziom wyposażenia jest odpowiedni dla entuzjastów sportu, którzy traktują go jako wyzwanie osobiste.
Wersja Trofeo wyraża chłód, który może emanować z obiektu zbudowanego wokół rewolucyjnej siły silnika; badania materiałowe koncentrują się na materiałach o wysokiej wydajności, takich jak częściowo odsłonięte, trójwymiarowe włókno węglowe i perforowana skóra, połączone z motywami w kształcie chevron, które podkreślają dynamikę samochodu. Kontrasty stają się bardziej wyraźne: czarne wnętrza mają kontrastowe szwy w żółtym lub czerwonym, ale dostępne są również w dwukolorowych kombinacjach czarny/ciemny czerwony i czarny/lodowy.
Kolor startowy Giallo Corse jest bardzo wyrazisty i opowiada o nierozerwalnej więzi między Maserati a Modeną: zresztą, żółty łączy dwa heraldyczne kolory miasta (żółty i niebieski), mieszając żółtą bazę z niebieskim mikiem, nadając sportowy, zaawansowany wygląd.
Na koniec, nadwozie ma felgi aluminiowe 21″, specjalne końcówki wydechu sportowego oraz wstawki z włókna węglowego na przednich i tylnych zderzakach oraz na bocznych progach.
Poziomy wyposażenia GT, Modena i Trofeo będą oferowane w całej gamie w modelu MY23, a także będą dostępne z różnymi cechami w Ghibli, Quattroporte i Levante.
Grecale, synonim innowacji
Styl Maserati wzbogacony jest o jego specyfikacje techniczne: gdy wsiadasz do kabiny Grecale, witany jesteś przez cyfrowy zegar, pierwszy w historii marki Trident, który staje się prawdziwym interfejsem między kierowcą a samochodem. Już nie tylko wskazuje czas: może również emitować sygnał odpowiedzi za każdym razem, gdy otrzymuje polecenie głosowe. Przyjmuje klasyczną formę, ale ma futurystyczny wygląd, niemal przewodni temat dla Grecale, informując nas o tym, czy kontakt z samochodem jest aktywny i czy samochód jest gotowy do interakcji z nami. To nie jest tylko ekran dotykowy, który zmienia skórkę i wygląd według naszych upodobań. To coś więcej, co może nawet stać się kompasem lub miernikiem G, jeśli zajdzie taka potrzeba.
Filozofia przyjęta dla Grecale zmierza w kierunku minimalizmu w sterowaniu. Prawie wszystko jest teraz sterowane dotykowo. Wystarczy jedynie musnąć palcem, aby uzyskać dostęp do funkcji technicznych i skrótów, dzięki czemu nie trzeba tracić czasu na poszukiwanie potrzebnych ustawień. W zestawie znajdują się dwa wyświetlacze: większy centralny ekran dotykowy 12.3″ oraz drugi 8.8″ przeznaczony do dodatkowych funkcji, oba ergonomicznie rozmieszczone dla kierowcy: łatwe do oglądania, ale nie inwazyjne. Pasażerowie z tyłu mogą również ustawić opcjonalną klimatyzację w trzech strefach według własnych preferencji, za pomocą ekranu dotykowego w tylnych siedzeniach.
Zawieszenie pneumatyczne jest standardem w Maserati Grecale Trofeo, a opcją w wersji Modena. Wysokość sprężyn powietrznych jest ściśle związana z używanym trybem jazdy. Sześć poziomów ustawień zawieszenia, wybieranych przez użytkownika, związanych z trybami jazdy. Całkowite wychylenie wynosi 65 mm (3 cale). W trybie normalnym zawieszenia mają minimum -35mm (-1.37 cala) w trybie parkingowym i maksymalne +30mm (+1.18 cala) w trybie OFF-ROAD. Na koniec, gdy samochód znajduje się w trybie PARKING, wysokość jest dostosowywana w celu ułatwienia wyjścia z pojazdu.
Generozność rozstawu osi wynoszącego 2,901 mm (114 cali) Grecale pozwala na osiągnięcie znakomitej przestronności z tyłu, jak również przestrzeni w bagażniku z płaską podłogą ładunkową, boks bagażowy pod podłogą oraz tylnymi siedzeniami, które można złożyć za pomocą naciśnięcia przycisku w bagażniku.
Przeprowadzono również specjalne badania dotyczące dźwięku wewnętrznego pojazdu, dodając szereg dźwięków powitalnych różniących się od innych modeli Maserati. Obejmuje to teraz specjalne powiadomienia dla kierunkowskazów, pasów bezpieczeństwa i światła sufitowego, a także zaawansowanych systemów pomocniczych dla kierowcy (ADAS). Te dźwięki nadają okrągłość wszystkim alertom dźwiękowym odbieranym przez kierowcę.
Opcjonalny zaawansowany wyświetlacz head-up jest dostępny, zajmując jedno z najlepszych miejsc dostępnych obecnie pod względem jasności, kontrastu i kątów widzenia.
Napęd i doświadczenia z jazdy
Sześciocylindrowy silnik Grecale o pojemności 3.0 litra z podwójnym turbodoładowaniem opiera się na technologii Maserati Twin Combustion (MTC), która po raz pierwszy pojawiła się w silniku Nettuno, który napędza MC20, z technologią odziedziczoną z Formuły 1, opartą na architekturze komory wstępnej.
Więcej niż technologiczna ewolucja, silniki Grecale – które będą produkowane i montowane w zakładach w Termoli – są prawdziwymi prekursorami Nettuno oraz tej nowej rodziny napędów.
W porównaniu do MC20 Nettuno, sześciocylindrowe Grecale z silnikiem ma mokrą miskę olejową zamiast suchej. Ale najważniejsze jest to, że jest to silnik wyposażony w dezaktywację cylindrów, z całkowicie przeprojektowaną i zoptymalizowaną technologią. W pewnych warunkach roboczych odpowiednia bank cylindrów może być dezaktywowana, a cały układ zaworowy pozostaje wyłączony dzięki systemowi składanych popychaczy: wynik osiągnięty przy innym obiegu oleju oraz z zastosowaniem komponentów najnowszej generacji. Całkowite przeprojektowanie, dzięki włączeniu podwójnej komory, a tym samym nowych wymiarów w koronie silnika Maserati Grecale.
Silnik MTC używany w Grecale pokazuje, jak technologia stworzona dla Formuły 1, a następnie zamontowana w super samochodzie o niezwykłych osiągach takim jak MC20, może być również wykorzystana do poprawienia wydajności i efektywności SUV-a.
Mimo że zapewnia doskonałe osiągi, używana technologia obniża zużycie do poziomu subkompaktowego i znacznie redukuje emisję CO2.
Najważniejszą cechą w tym nowym silniku V6 jest system spalania wcześniej zaprezentowany w MC20, rozwiązanie możliwe dzięki pasywnemu systemowi komory wstępnej, który zapala paliwo w osobnej komorze.
Gdy płomienie się rozprzestrzeniają, spalanie jest przenoszone z komory wstępnej do tradycyjnej komory spalania za pomocą szeregu specjalnie dobranych perforacji. Rezultatem jest szybsze, ustandaryzowane i efektywne spalanie. Prawdziwą innowacją jest użycie tego komponentu w połączeniu z drugim świecą zapłonową. Wraz z podwójnym systemem wtrysku, te dwa systemy spalania współistnieją w tym samym silniku.
W praktyce system spalania w komorze wstępnej został połączony z tradycyjnym systemem spalania. To rozwiązanie techniczne optymalizuje osiągi (moc, moment obrotowy i zużycie paliwa) w każdych warunkach użytkowania, dzięki możliwości wyboru najbardziej odpowiedniego trybu spalania.
Oba te systemy muszą być włączane indywidualnie lub jednocześnie w zależności od zapotrzebowania na moment obrotowy, bez zauważalnej dla kierowcy różnicy w osiągach, hałasie i komforcie jazdy.
Opracowanie strategii kontrolnej oraz specyficznego sprzętu silnikowego to kluczowe elementy zapewniające i potwierdzające skuteczność oraz efektywność nowego systemu spalania w pojazdach drogowych. Rezultatem jest silnik, który działa bardzo płynnie, łącząc łagodny charakter z wysokimi osiągami w zależności od warunków na drodze oraz na torze.
Mild Hybrid Grecale
W wersji Mild Hybrid Grecale łączy czterocylindrowy silnik spalinowy z systemem mild hybrid 48V. Maserati wybrało rozwiązanie hybrydowe, które przede wszystkim ma na celu poprawę osiągów, jednocześnie poprawiając efektywność paliwową. Doskonałość i osiągi tego samego silnika, które charakteryzują każdy model Maserati, są zachowane, chociaż zużycie paliwa jest zmniejszone, co czyni hybrydowe Grecale jeszcze bardziej wydajnym niż jego odpowiedniki z silnikami V6.
System hybrydowy Maserati składa się z czterech komponentów: Generatora Zaczepowego (BSG), akumulatora 48V, e-Booster i przetwornika DC/DC. BSG działa jako alternator, ładując akumulator zlokalizowany w bagażniku, który następnie zasila e-Booster zamontowany w silniku. Silnik ma podwójne turbosprężarki, w których komponent silnika spalinowego jest połączony z e-Boosterem, zasilanym albo przez BSG, albo przez akumulator. W samochodzie dodano elektryczny kompresor, aby zrekompensować brak konwencjonalnej turbosprężarki w początkowych cyklach silnika, gdy wkracza w działanie silnik elektryczny.
W klasie Grecale – jako SUV mild hybrid z BSG i booster, jest unikalne, ponieważ silnik hybrydowy jest zazwyczaj wykorzystywany tylko do zmniejszenia zużycia paliwa. Przeciwnie, to rozwiązanie daje dodatkowy zastrzyk mocy nawet gdy silnik działa na pełnej mocy w trybie Sport, gdy można wykorzystać wszystkie korzyści w zakresie osiągów. W trybie Normal służy do zbalansowania efektywności paliwowej i osiągów.
Nawet w modelach wyposażonych w silnik mild hybrid Maserati Grecale, pod każdym względem wciąż pozostaje Maserati, w tym dźwięku, który zachowuje charakterystyczne cechy każdego innego samochodu marki Trident, mimo że jest hybrydą. Od momentu wejścia do hybrydowego Maserati wciąż słychać niezapomniany dźwięk silnika Maserati.
Pierwszy 100% elektryczny SUV Maserati: Grecale Folgore
Grecale będzie pierwszym w historii marki SUV-em w 100% elektrycznym. Zapewni „codzienną wyjątkowość”, również dla klientów, którzy są fanami zerowej emisji i nie chcą rezygnować z osiągów w czystym stylu Maserati.
W ten sposób dopełni prawdziwy zakres w ramach zakresu, najpełniejszy, jaki kiedykolwiek istniał, z silnikami spalinowymi/Mild Hybrid lub pełnoelektrycznym.
Nadchodząca w 100% elektryczna wersja Grecale będzie nosić nazwę Folgore, identyfikator Maserati BEV. Grecale Folgore będzie dostępne na rynku rok po modelach hybrydowych i benzynowych. Będzie w 100% produktem Made in Italy i będzie wyposażone w akumulator o pojemności 105 kW/h wykorzystujący technologię 400V.
Nowy elektryczny SUV Maserati będzie zdolny do dostarczania aż 800 Nm momentu obrotowego, gwarantując wydajność typową dla marki. Będzie również rozpoznawalny po swoim ekskluzywnym kolorze Rame Folgore.
Kluczowym koncepcją, która stanowi fundament podejścia Maserati do świata elektryczności, jest metamorfoza. Zewnętrzny kolor Rame Folgore oparty jest na szerokich badaniach dotyczących interakcji farby ze światłem, która ewoluuje w żywą istotę w ciągłej interakcji z otoczeniem.
Inspiracja pochodzi z nowoczesnej architektury, a zwłaszcza elewacji Guggenheima w Bilbao, gdzie ciepłe miedziane odcienie obszarów nasłonecznionych współistnieją z zimnymi niebiesko-szarymi strefami w cieniu, oba kolory możliwe dzięki zastosowaniu iryzujących pigmentów.
Koncepcja metamorfozy znajduje również odzwierciedlenie w designie, inspirowanym ruchami baletnicy. Uwiecznione na zdjęciu, mówią o „kontrolowanej wydajności”, ruchu utrwalonym na wieki, naturalnym dynamizmie, który inspiruje ewolucję stylizacji graficznej, także we wnętrzu samochodu.
Ta ewolucja odzwierciedla się w zastosowaniu nowatorskich materiałów, takich jak Econyl, nowy element o unikalnej estetyce, recyklingowana nylon, uzyskana z sieci wyłowionych z mórz, dająca drugie życie odpadom.
Obsługa i tryby jazdy
Każda podróż w Maserati Grecale to wyjątkowe doświadczenie jazdy i niekompromisowy komfort dynamiczny, częściowo dzięki nowemu systemowi Vehicle Dynamic Control Module (VDCM) i 360° kontroli, jaką oferuje nad samochodem.
Bezpośrednia ewolucja Chassis Domain Control Module (CDCM) widocznego w Maserati MC20, VDCM podnosi swoje możliwości, rozszerzając pole wpływu na cały pojazd. To pierwszy raz, gdy systemy zostały połączone, aby zapewnić poziomy wydajności i integracji, które nie mogłyby być osiągnięte w starszej architekturze. VDCM to w 100% projekt Maserati, zaprojektowany, wdrożony i kalibrowany wewnętrznie.
System kontroluje wszystkie dynamiki pojazdu (pionowe, podłużne, boczne) i jest w centrum nowej platformy E&E MASAH, po raz pierwszy widocznej w Grecale.
Można go porównać do najwybitniejszego dyrygenta orkiestry, który może ustalić precyzyjne cele i czas dla wszystkich głównych aktuatorów w pojeździe, zapewniając ich zgodność, redukując czasy interwencji i zwiększając wydajność, przyjemność z jazdy oraz bezpieczeństwo pojazdu.
Opcja pełnej kontroli na poziomie pojazdu (teraz przewidywalna, już nie reaktywna) daje możliwość zdefiniowania dynamiki Maserati Grecale, tworząc wyraźne rozróżnienie między różnymi TRYBAMI JAZDY, zachowując DNA Maserati.
VDCM opiera się na całkowicie nowym modularnym sprzęcie, specjalnie zaprojektowanym i dostępnym w trzech wersjach, które będą widoczne we wszystkich nadchodzących Maserati.
Aby uczynić doświadczenie jazdy jeszcze bardziej natychmiastowym i umożliwić kierowcy dostosowanie samochodu do swoich potrzeb, Grecale ma pięć różnych trybów jazdy: COMFORT, GT, SPORT, RACE i OFF-ROAD.
Tryb COMFORT: to idealny tryb jazdy do codziennego użytku, zapewniający maksymalną użyteczność i komfort. Wzmocnienie silnika i kickdown są ograniczone i poprawiają szczytową efektywność, a zmiany biegów są płynne. Zawieszenie jest zredukowane pod względem sztywności, a elektryczne wspomaganie kierownicy ustawione, aby zapewnić maksymalną, bezwysiłkową przyjemność z jazdy.
Tryb GT: Mapa pedału umożliwia strukturalne przyspieszenie bez kompromisowania efektywności. Zmiany biegów są regularne i płynne. Wzmocnienie silnika jest normalne. Kickdown i czułość pedału są umiarkowane.
Tryb SPORT: czułość pedału i zmiany biegów są ustawione na maksymalne osiągi. Aktywne zawory wydechowe są zawsze otwarte. Maksymalne wzmocnienie silnika. Pozycja siedzenia jest obniżona o 15 mm (0.60 cala) w trybie „Aero”, a odczucie kierownicy staje się bardziej sztywne i responsywne, gdy samochód ustawiony jest w trybie Sport.
Tryb CORSA (tylko w Trofeo): oferuje kierowcy najbardziej ekstremalne doznania i możliwość cieszenia się prawdziwym wcieleniem Grecale bez kompromisów. Pedale są bardzo czułe i responsywne. Zmiany biegów są szybsze niż kiedykolwiek. Kickdown jest na tyle silny, aby zapewnić maksymalną przyjemność. Kontrola trakcji jest znacznie mniej aktywna, a Launch Control jest włączone.
Tryb OFF-ROAD: aby poprawić wydajność i kontrolę jazdy w terenie, efektywność jest nieco zmniejszona w porównaniu do trybów Comfort i GT. Zmiany biegów są płynne. Ogranicznik obrotów jest aktywowany, a wysokość zawieszenia ustawiona na „Wysoka”, +30 mm (+1.18 cala).
Grecale wyróżnia się zatem przyjemnością z jazdy i osiągami, jednocześnie zapewniając łatwość prowadzenia, komfort i bezpieczeństwo. Osiągi są wyjątkowe, połączone z możliwościami terenowymi i niekompromisową zwrotnością.
System multimedialny Maserati Intelligent Assistant (MIA)
Najnowszy system multimedialny Maserati Intelligent Assistant (MIA) został wyposażony w ekran 12.3″, największy kiedykolwiek zastosowany w Maserati, o rozdzielczości 15 milionów pikseli w Ultra HD.
W sercu MIA leży system operacyjny Android Auto, oferujący szybkość, doskonałe osiągi operacyjne i przetwarzanie danych porównywalne z tabletem, a także większą pamięć, co zapewnia wyjątkową responsywność użytkowania.
Zapewniając każdemu klientowi prostą, intuicyjną i dostosowaną do indywidualnych potrzeb obsługę, MIA może być skonfigurowana z wieloma ekranami opartymi na zakładkach, które zawierają ulubione funkcje lub te najczęściej używane, aby zoptymalizować szybki dostęp i umożliwić operacje jednym dotknięciem. Po wejściu do zakładki można szybko uzyskać dostęp do informacji i ikon.
System operacyjny Android Auto umożliwia dalsze dostosowanie, przechowując do pięciu różnych profili użytkownika. Każdy klient może utworzyć własny profil z danymi osobowymi, w tym preferencjami muzycznymi i funkcjami obsługi pojazdu. System łączy także inne ustawienia pojazdu z profilem kierowcy, takie jak temperatura i pozycjonowanie siedzenia/lusterka. Przechodzenie z jednego profilu użytkownika do drugiego jest niezwykle proste, wystarczy jedno dotknięcie na głównym menu.