Mazda zaprezentowała model CX-80 wiosną 2024 roku jako swoje flagowe SUV w Europie, jednak klienci musieli poczekać do jesieni tego samego roku, aby samochód z trzema rzędami siedzeń znalazł się na ich podjeździe.
Podczas gdy wszystkie inne główne japońskie marki motoryzacyjne miały już w swoich portfolio markę premium, Mazda przyjęła inną strategię. Zamiast tworzyć nową firmę, postanowiła ewoluować i stać się producentem luksusowych samochodów. Cała transformacja rozpoczęła się w 2022 roku, kiedy wprowadzono model CX-60. Następnie japońska marka wprowadziła model CX-90 na rynek północnoamerykański, a wszystkie trzy modele dzieliły tę samą platformę. Choć na pierwszy rzut oka CX-80 i CX-90 wyglądały identycznie, istniały między nimi pewne różnice.
Z przodu CX-80 miała dużą, pięcokątną kratkę osłony chłodnicy, ozdobioną czarnymi lub chromowanymi detalami, które ją otaczały, oraz organicznie wyglądającymi reflektorami LED. Pod nimi producent umieścił zestaw bocznych wlotów powietrza. Na dolnej części zderzaka Mazda zaprojektowała również wąski poziomy wlot powietrza, który pomagał w chłodzeniu silnika. Producent uznał, że nie ma potrzeby dodawania lamp przeciwmgielnych, które mogłyby psuć wygląd pojazdu.
Z profilu długi przedni pojazd i kształt kabiny przesuniętej ku tyłowi CX-80 podkreślały platformę SUV-u, z preferencją dla napędu na tylne koła. Na przednich błotnikach znajdowały się sztuczne wloty powietrza z napisem „inline 6”. Mazda oferowała swoje europejskie flagowe crossover w pięciu wersjach: Exclusive-line, Homura, Takumi, Homura Plus i Takumi Plus. Klienci mogli również wybrać kilka pakietów, w zależności od wybranej wersji. Dostępny był także duży panoramiczny dach. Ponadto CX-80 był pierwszą Mazdą, która w europejskim rynku miała chowane przesłony przeciwsłoneczne w tylnych drzwiach. Z tyłu crossover miał lekko pochyloną klapę bagażnika, która była dostępna z systemem otwierania za pomocą gestów. L-kształtne tylne światła były już typowe dla dużych SUV-ów tej marki. Na koniec, tylny zderzak starannie ukrywał rury wydechowe, a producent nie zamontował fałszywych.
Wnętrze CX-80 pomieścić mogło do siedmiu pasażerów (osiem w modelu CX-90), a SUV próbował konkurować z innymi pełnowymiarowymi crossoverami europejskimi. Mazda oferowała również opcję wersji z sześcioma miejscami, w zależności od wersji, z fotelami kapitańskimi w środkowym rzędzie. Z przodu kierowcy mieli do czynienia z elegancko zaprojektowanym kokpitem, ozdobionym ręcznie szytymi detalami i tapicerką z tkaniny. Na szczycie centralnego panelu znajdował się 12.3-calowy wyświetlacz dotykowy. Jednocześnie przed kierowcą znajdował się wyświetlacz TFT w desce rozdzielczej, który wyglądał identycznie jak ten w modelu CX-90. Wszystkie wersje miały nawiewy AC dla trzech rzędów siedzeń i wiele portów USB dla wszystkich osób w pojeździe. Ponadto wersja PHEV była dostępna z gniazdkiem zasilającym AC o mocy 1500 W w bagażniku.
Mazda oferowała model CX-80 z dwoma typami napędu. Wersja PHEV z silnikiem benzynowym miała doładowywany silnik czterocylindrowy, który był wspomagany przez silnik elektryczny, aby napędzić duży crossover. Całkowita moc systemu wynosiła 327 PS (322 hp). Dzięki pakietowi akumulatorów samochód mógł poruszać się na elektryczności przez maksymalnie 60 km (37 mil), co zazwyczaj wystarczało na podróż do pracy i z powrotem. Drugą opcją był system mild-hybrid, z silnikiem turbodoładowanym o pojemności 3.3 litra i sześciu cylindrach, wspomaganym przez silnik elektryczny, osiągającym łączną moc 254 PS (251 hp). Obie wersje przekazywały moc na wszystkie koła za pomocą ośmiobiegowej automatycznej skrzyni biegów.
Nowy Mazda CX-80 to nowy flagowy model Mazdy, stworzony, aby stawić czoła ugruntowanym markom premium na rynku europejskim.
Mazda angażuje się w wieloaspektowe podejście do zrównoważonej mobilności oraz zasadę odpowiedniego rozwiązania w odpowiednim czasie. W tym celu firma opracowała trzy różne linie produktowe: Małą Grupę Produktów, opartą na poziomej architekturze Skyactiv Multi-Solution Scalable Architecture; Dużą Grupę Produktów, zbudowaną na podłużnej architekturze Skyactiv Multi-Solution Scalable Architecture; oraz modele EV, wsparte przez architekturę Skyactiv EV Scalable Architecture Mazdy.
Po wprowadzeniu modelu CX-60, całkowicie nowy Mazda CX-80 jest drugim z dwóch nowych modeli przeznaczonych dla Europy z Dużej Grupy Produktów firmy. Z miejscami w trzech rzędach, jest to najbardziej przestronny samochód w europejskiej ofercie Mazdy.
Komfortowy, wszechstronny i stworzony w Japonii, nowy Mazda CX-80 łączy postępowy design zakorzeniony w japońskiej estetyce z doskonałą elastycznością wnętrza oraz zaawansowaną technologią i funkcjami typowymi dla luksusowych SUV-ów w tej klasie, a także charakterystyczną przyjemnością z jazdy, którą dostarcza każdy model Mazdy.
DESIGN
W swojej najnowszej ewolucji, unikalny design Mazdy Kodo – Dusza Ruchu – zachowuje swoją witalność, ale teraz dąży do większego prestiżu stylu poprzez elegancję i czystość minimalistycznej estetyki japońskiej, eliminując wszystkie zbędne elementy.
Zainspirowany najczystszymi tradycjami sztuki japońskiej, pięknem przestrzeni pomiędzy obiektami i artystyczną manipulacją światłem, fundament elegancji Mazdy opiera się na wyjątkowym, osobistym podejściu projektantów i rzemieślników firmy.
Łącząc całkowicie ludzkocentryczny design i inżynierię z zaangażowaniem i precyzją, które są znakiem rozpoznawczym mistrzowskiego rzemiosła, celem ich pracy jest produkcja samochodów, które mogły być stworzone tylko w Japonii.
Nowy Mazda CX-80 to SUV z trzema rzędami siedzeń o premiumowej obecności, wyrażający bogactwo i elegancję w trwałym SUV-ie, który odzwierciedla koncepcję projektową 'Graceful Toughness’. Rozmiar nadwozia został zaprojektowany z myślą o łatwym manewrowaniu w codziennych warunkach jazdy i parkowania.
DESIGN ZEWNĘTRZNY
Podczas gdy zewnętrzna część dwurzędowego CX-60 wyraża wytrzymałość i surowość SUV-a średniej wielkości, a także inteligencję i elegancję designu KODO, Mazda CX-80 zmierza wyżej. Podejście projektowe, które można opisać jako architektoniczne, wyraża spokój i bogactwo, wyraźnie podkreślając przestronność trzech rzędów siedzeń, zachowując elegancję typową dla każdego SUV-a Mazdy.
Imponujący przód i długi nos CX-80 podkreślają architekturę nowego SUV-a z silnikiem z przodu i napędem na tylne koła, a dynamiczny i masywny grill oraz projekt reflektorów błyskawicznie identyfikują go jako najnowszy flagowy model w gamie Mazdy.
Z boku, wyraz elegancji został udoskonalony poprzez maksymalne wykorzystanie długości nosa i kabiny, poprzez usunięcie wszelkich zbędnych elementów i skupienie się na przeszkleniach bocznych. Całkowicie otaczające przeszklenie, chromowane listwy rozszerzających bocznych okien są grubsze i prostsze przy słupku D, podkreślając obecność trzeciego rzędu siedzeń. Zmiana kształtu tego chromowanego wykończenia tworzy efekt przypominający klejnot, który wygląda jakby był wykuty z litego metalu.
Dodatkowe, bezszwowo zintegrowane relingi dachowe dodatkowo wzmacniają długość trzyrzędowej kabiny. Dodatkowo, szary, metaliczny kolor 20-calowych felg aluminiowych łagodzi kontrast pomiędzy powierzchnią lakieru a obrabianym metalem, nadając elegancki i dostojny wygląd.
Z tyłu, szerokość Mazdy CX-80 jest wzmocniona brakiem ozdoby wydechu – rura wydechowa ukryta za zderzakiem, co zapewnia czystszy i bardziej elegancki wygląd.
Tak jak w CX-60, tylne światła przyjmują L-kształt, aby odpowiadać grupom reflektorów z przodu. Szeroko rozstawione, poziome stylizacje tworzą sygnaturę oświetleniową odpowiednią dla pojazdu klasy premium.
Do gamy kolorów nadwozia CX-80 dodano kolory Artisan Red i nowy Melting Copper. Artisan Red – przykład technologii malowania Takuminuri Mazdy – przywołuje jeszcze głębszą elegancję niż Soul Red Crystal, podczas gdy Melting Copper sugeruje powierzchnię miedzi, która została stopiona i ponownie utwardzona.
W sumie dostępnych jest dziewięć kolorów nadwozia: Jet Black, Deep Crystal Blue, Platinum Quartz, Arctic White, Rhodium White, Machine Grey, Soul Red Crystal, Artisan Red i Melting Copper.
DESIGN WNĘTRZA
Podobnie jak w CX-60, szeroki panel instrumentów i boczne wloty powietrza, które prowadzą do wykończenia drzwi, wzmacniają szerokość i przestronność wnętrza.
Konsola o wyjątkowej grubości ma mocny kształt, który biegnie od przodu do tyłu przestrzeni, wyrażając zarówno siłę konstrukcyjną, jak i obecność układu napędowego poniżej, z ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów oraz silnikiem montowanym podłużnie z przodu.
Tył konsoli wyposażony jest w porty USB i sterowanie ogrzewaniem, aby poprawić komfort pasażerów z tyłu. Konsola tylna przekształciła się w bardziej zintegrowany kształt, a także dodano metalowe wykończenia, które pasują do przedniej konsoli i wykończenia drzwi, tworząc zharmonizowaną przestrzeń.
Jako wyraz japońskiej jakości premium, wnętrze przyjmuje dwa unikalne japońskie koncepty projektowe: Kaicho, czyli 'harmonia’, która łączy mix materiałów premium, takich jak prawdziwe drewno klonowe, skóra Nappa i detale w chromie, tworząc punkty kontrastu, które są w doskonałej harmonii; oraz Hacho, czyli 'łamany rytm’, tutaj przedstawiony przez wyrafinowane szycie Musubu, które – inspirowane wielowiekową sztuką wiązania węzłów w Japonii – podkreśla wyrafinowane piękno rzemiosła i dodaje wizualnej głębi wnętrzu.
Poprzez wplecenie dynamiki światła i poczucia życia w naturze w uporządkowaną, wysokiej jakości przestrzeń, cała kabina wyraża japońską estetykę 'piękna tonu’. Białe ambientowe oświetlenie na przedniej i tylnej wykończenia drzwi wydobywa najlepsze kolory i tekstury wykończeń wnętrza.
PAKOWANIE I UŻYTECZNOŚĆ
Zaprojektowany z myślą o łatwym manewrowaniu w codziennych sytuacjach jazdy i parkowania, a jednak wystarczająco duży, aby pomieścić siedmiu pasażerów w komfortowych warunkach, nowy Mazda CX-80 ma długość 4,995 mm, szerokość 1,890 mm, wysokość 1,710 mm oraz rozstaw osi wynoszący 3,120 mm.
Jest o 250 mm dłuższy i o 24 mm wyższy niż CX-60, ma o 250 mm dłuższy rozstaw osi i promień skrętu wynoszący 5.8 metra.
TRZYRZĘDOWE SIEDZENIE
Nowy Mazda CX-80 może być wyposażony w wybór trzech konfiguracji siedzeń w drugim rzędzie: trzyosobowa kanapa – dając pojemność siedmiu miejsc, dwa fotele kapitańskie oddzielone przestrzenią do przejścia – na łączną liczbę sześciu miejsc oraz dwa fotele kapitańskie z centralną konsolą – ponownie oferując układ sześciomiejscowy.
W przeciwieństwie do CX-60 (który ma stałą podstawę i wybór kąta nachylenia oparcia wynoszącego 24 lub 28 stopni), kanapa drugiego rzędu CX-80 ma zarówno zakres przesuwania wynoszący 120 mm, jak i w pełni zmienny zakres nachylenia siedzenia w przedziale od 15 do 33 stopni.
Szerokość ramion w drugim rzędzie wynosi teraz 1,476 mm (o 35 mm więcej niż w CX-60), a wysokość głowy w drugim rzędzie wynosi 996 mm (o 12 mm więcej niż w CX-60). Siedzenia w trzecim rzędzie zostały zaprojektowane z myślą o osobach o wysokości do 1,700 mm.
Dostęp do siedzeń w trzecim rzędzie ułatwiono dzięki dużemu otworowi drzwi, funkcji jednego dotyku do przejścia z drugiego rzędu, szerokiemu, płaskiemu podłogowemu krokowi oraz dużemu uchwytowi wbudowanemu w boczne wykończenie.
PRZESTRZEŃ ŁADUNKOWA
Przy złożonych siedzeniach w trzecim rzędzie, pojemność przestrzeni ładunkowej, w tym miejsce pod podłogą, wynosi 258 litrów. Wzrasta do 687 litrów, gdy trzeci rząd jest złożony, 1,221 litrów przy złożeniu drugiego rzędu i 1,971 litrów do sufitu. Różnica wysokości między podłogą przestrzeni ładunkowej a progiem klapy została zminimalizowana dla łatwiejszego załadunku, a nierówności w ścianach usunięto, aby oferować czystszy kształt przestrzeni ładunkowej.
Nowy Mazda CX-80 może być również wyposażony w opcjonalną, bezdotykową, elektryczną klapę. Aktywowany przez czujnik pod tylnym zderzakiem, klapa może być otwierana i zamykana przez użytkowników nawet gdy obie ręce są zajęte.
POZYCJA KIEROWCY
Kilka cech projektowych ułatwia kierowcom CX-80 osiągnięcie preferowanego środowiska jazdy. Siedzenia zostały zaprojektowane w celu znacznego zredukowania nieprzyjemnych wahań i stabilizacji głów pasażerów. Kierownica oferuje zakres regulacji kąta nachylenia 45 mm i zasięg 70 mm. Układ kierownicy i pedałów pozwala kierowcy obsługiwać samochód z minimalną siłą mięśni i mniejszym zmęczeniem. Wyraźna widoczność zmniejsza niewidoczną strefę pojazdu, ułatwiając kierowcom poczucie rozmiarów i pozycji swojego auta. A system personalizacji kierowcy automatycznie dostosowuje i przywraca idealną pozycję dla każdego kierowcy.
SYSTEM PERSONALIZACJI KIEROWCY
Po raz pierwszy w CX-60, System Personalizacji Kierowcy Mazdy CX-80 składa się z trzech funkcji; automatycznego przewodnika po pozycji kierowcy; automatycznego przywracania ustawień; oraz pomocy przy wsiadaniu/wysiadaniu.
Automatyczny przewodnik po pozycji kierowcy używa kamery do wykrywania pozycji oczu kierowcy i wprowadzenia wzrostu kierowcy, aby oszacować ich sylwetkę, a następnie automatycznie dostosowuje siedzenie, kierownicę, wyświetlacz aktywnego prowadzenia (wyświetlacz przezierny) i lusterka drzwi, aby dopasować je do pozycji oczu kierowcy.
Automatyczne przywracanie ustawień korzysta z rozpoznawania twarzy i danych dotyczących różnych regulacji i ustawień zapisanych w pojeździe, aby automatycznie przywrócić ustawienia dla każdego kierowcy. System może przechowywać ustawienia dla maksymalnie sześciu osób oraz gości.
Dodatkowo, funkcja pomocy przy wsiadaniu/wysiadaniu ułatwia kierowcy wsiadanie do samochodu i wysiadanie z niego poprzez przesuwanie kierownicy i siedzenia z drogi.
WIDOCZNOŚĆ
Siedzenia Mazdy CX-80 są umieszczone wysoko, co zapewnia wyraźny i niezakłócony widok, ułatwiając kierowcy uzyskanie wyraźnego poczucia granic pojazdu i precyzyjne umiejscowienie go na drodze.
Zarówno widoczność do przodu, jak i ukośna widoczność z przodu Mazdy CX-80 zostały maksymalnie skrócone, aby ułatwić kierowcy identyfikację przedniego krawędzi pojazdu. Podstawa słupka A ma dużą, zakrzywioną formę, co ułatwia dostrzeganie dzieci o wysokości docelowej jednego metra na skrzyżowaniach. Dodatkowo, CX-80 zapewnia widoczność do tyłu nawet do 10 metrów za samochodem i do 1000 mm nad ziemią, co ułatwia kierowcom dostrzeganie pojazdu zbliżającego się z tyłu.
INTERFEJS CZŁOWIEK-MASZYNA (HMI)
Jak w CX-60, obszar kokpitu kierowcy zawiera trzy główne wyświetlacze instrumentów: pełny zestaw wskaźników kierowcy TFT-LCD, 12,3-calowy wyświetlacz centrum infotainment oraz duży wyświetlacz aktywnego prowadzenia.
Zestaw wskaźników kierowcy zawiera 12,3-calowy wyświetlacz. Oprócz trybów asystujących w prowadzeniu i wyświetlaczy ostrzegawczych, wspiera również System Personalizacji Kierowcy. Dodatkowo, dynamiczny start-up i wyświetlacze trybu Mi-Drive zwiększają bezpieczeństwo i zabezpieczenie poprzez poprawioną widoczność.
Duży aktywny wyświetlacz prowadzenia zmniejsza niepotrzebny ruch oczu, dostarczając kierowcy niezbędne informacje w łatwy do zrozumienia sposób, oraz zwiększa poczucie bezpieczeństwa podczas jazdy.
WIDOK PRZEZIERNY I WIDOK HAKA PRZYCZEPY
CX-80 jest wyposażony w system monitorowania 360° View Monitor z technologią See-through View, co sprawia, że nawigacja po ulicach miast i w wąskich przestrzeniach jest mniej stresująca, nawet podczas prowadzenia dużego pojazdu, takiego jak CX-80. Widok przezierny wyświetla duży obraz obszaru przed pojazdem oraz wokół opon w kierunku jazdy na wyświetlaczu centralnym, umożliwiając kierowcom dokładne sprawdzenie tych obszarów.
Umożliwia to kierowcy dostrzeganie kierunku jazdy oraz zakresu przeszkód, które mogą napotkać podczas pełnego skrętu kierownicy, jakby obraz był oglądany z wnętrza pojazdu. To pomaga zidentyfikować obiekty, z którymi pojazd może mieć kontakt podczas ruszania lub zwalniania w ciasnych przestrzeniach, takich jak parkingi lub wąskie alejki. Dodatkowo, widok przezierny pokazuje kontur nadwozia samochodu, co ułatwia zrozumienie orientacji samochodu w odniesieniu do przeszkód i przestrzeni wokół niego.
Widok Haka Przyczepy
Debiutując w całkowicie nowym Mazda CX-80, widok haka przyczepy stanowi integralną część systemu widoku przeziernego. Ta funkcja ułatwia podłączenie przyczepy bez pomocy innej osoby. Używając kamery tylnej, widok haka przyczepy wyświetla linie na centralnym wyświetlaczu, prowadzące od haka holowniczego CX-80 do środka przyczepy, co ułatwia pozycjonowanie pojazdu względem przyczepy.
Następnie, gdy pojazd znajduje się w odległości jednego metra od złącza przyczepy, użytkownicy mają opcję ręcznego wyboru ikony powiększenia na wyświetlaczu, co ułatwia podłączenie przyczepy do pojazdu bez pomocy innej osoby.
Klimatyzacja
CX-80 jest standardowo wyposażony w wentylację klimatyzacyjną dla siedzeń w trzecim rzędzie. Sterowanie klimatyzacją z tyłu pozwala pasażerom w drugim rzędzie ustawić pożądaną temperaturę, regulować wyloty powietrza i kontrolować głośność przepływu powietrza. Klimatyzację w tylnej części można również ustawić z panelu sterowania klimatyzacją z przodu.
Model PHEV jest również wyposażony w system wstępnego chłodzenia i ogrzewania, który pozwala na dostosowanie temperatury kabiny przy użyciu energii z baterii litowej, bez uruchamiania silnika. Za pośrednictwem aplikacji MyMazda można z wyprzedzeniem ustawić klimatyzację, aby zapewnić komfortową kabinę, gdy kierowca wsiada do samochodu.
Złącza USB i zasilacze AC/DC
Każdy z trzech rzędów siedzeń CX-80 jest wyposażony w porty USB-C. We wszystkich wersjach CX-80 centralna konsola ma wbudowaną bezprzewodową ładowarkę do smartfonów o mocy 15 W oraz zasilacz o mocy 150 W w tylnej części konsoli. Moc 150 W może być dostarczana podczas jazdy i może być używana na przykład do ładowania akumulatora roweru elektrycznego. Przestrzeń ładunkowa jest dodatkowo wyposażona w gniazdo DC 12 V.
Dodatkowo, modele e-Skyactiv PHEV mogą być również wyposażone w opcjonalny zasilacz AC o mocy 1500 W. Energia zgromadzona w baterii może być wykorzystywana w szerokim zakresie sytuacji – nawet do uruchamiania urządzeń elektrycznych, które zużywają dużą ilość energii – bez obaw o pozostałą moc baterii.
Komfort i Wygoda
Oświetlenie ambientowe jest używane jako oświetlenie wnętrza w celu stworzenia atmosfery wysokiej jakości. Centralne wykończenie drzwi i lampy podłogowe emitują linię luminescencji, a oświetlenie LED zostało dodane do lamp powitalnych drzwi oraz wewnątrz konsoli i schowka. Para lamp w przestrzeni ładunkowej poprawia widoczność w nocy i ułatwia użytkowanie.
Mazda CX-80 może być wyposażona w duży, panoramiczny dach o szerokości 950 mm i długości 1,021 mm, z elektrycznym mechanizmem przesuwu i nachylenia, co nadaje kabinie jasne, otwarte uczucie i rozszerzony widok. Boki dachu są wzmocnione pomiędzy słupkami B, aby zredukować wagę oraz poprawić ochronę przed uderzeniem bocznym.
Po raz pierwszy w Mazdzie w Europie dostępne są również osłony przeciwsłoneczne w tylnych drzwiach.
MAZDA CONNECT Z ŁĄCZNOŚCIĄ W POJEŹDZIE
Mazda CX-80 oferuje najnowszą wersję Mazda Connect, która zapewnia użytkownikom szybkie uruchomienie, wysoką jakość obrazu i dźwięku oraz funkcję wyszukiwania słów bez opłat.
System obsługuje bezprzewodowego Apple CarPlay® oraz bezprzewodowego Android Auto™, jako standard, aby zapewnić wygodne doświadczenie użytkownika z integracją smartfona.
Nawigacja Hybrydowa
Całkowicie nowy system nawigacji hybrydowej Mazdy CX-80 łączy zalety zarówno offline, jak i online. Funkcje online są dostępne dla użytkowników aplikacji MyMazda, którzy zarejestrowali się w usługach połączonych z pojazdem. Funkcje offline są dostępne dla wszystkich właścicieli.
Nawigacja hybrydowa udostępnia najnowsze dane związane z nawigacją – w tym lokalizacje, mapy i informacje o ruchu drogowym – w każdej chwili. Wśród zalet nawigacji hybrydowej znajdują się zwiększona zawartość oraz lepsze wyniki wyszukiwania, zoptymalizowane wyszukiwanie tras i ETA z zwiększoną dokładnością oraz częste automatyczne aktualizacje z bardziej szczegółowymi i dokładnymi informacjami.
Głosowa Kontrola Alexa
Całkowicie nowy Mazda CX-80 oferuje Alexę do kontroli głosowej w samochodzie. Alexa wykorzystuje chmurowe rozpoznawanie głosu, które ewoluowało, aby wspierać naturalny język, a nie konwencjonalne stałe polecenia. Komendy głosowe i dokładność rozpoznawania są aktualizowane codziennie, a użytkownik nie musi zapamiętywać poleceń.
Mówiąc po angielsku, niemiecku, francusku, włosku lub hiszpańsku, kierowca może po prostu rozmawiać z Alexą, aby odtwarzać muzykę, sprawdzać pogodę, ustawiać cel, kontrolować klimatyzację, ogrzewanie i chłodzenie siedzeń oraz inne funkcje, trzymając obie ręce na kierownicy.
Użytkownicy mogą uzyskać dostęp do nowych funkcji przez swoje konto Amazon Alexa, w tym aplikacji stron trzecich, takich jak Spotify i Amazon Music. Użytkownicy mogą także dodać umiejętności Alexy do swojego konta, które mogą następnie uzyskać dostęp za pomocą pojazdu; na przykład umiejętności do radia internetowego, pogody i inteligentnego domu.
Aplikacja MyMazda
Najnowsza aplikacja MyMazda jest dostępna za darmo w sklepie Apple App Store oraz Google Play Store. Wprowadza usługi połączone w całej Europie i zawiera wiele funkcji, w tym: Lokalizator pojazdu, Zdalne blokowanie drzwi i powiadomienia o otwartych drzwiach, Raport stanu pojazdu, historia serwisu oraz powiadomienia i rezerwacje dotyczące planowanej konserwacji, funkcję pomocy drogowej oraz alert o kradzieży z powiadomieniem o zabezpieczeniach.
CX-80 wprowadza nową funkcję do aplikacji MyMazda – Zdalne Światła: Można do niej uzyskać dostęp na smartfonie lub zegarku Apple za pośrednictwem ekranu głównego aplikacji lub mapy, a ta funkcja służy do zdalnego migania reflektorów pojazdu, aby dać właścicielom dokładną lokalizację zaparkowanego samochodu.
Aby korzystać z aplikacji MyMazda, klienci muszą najpierw pobrać aplikację, a następnie zarejestrować się. Mogą następnie dodać swój samochód do aplikacji i zarejestrować się w usługach połączonych. Główni kierowcy pojazdu mogą również zapraszać drugorzędnych kierowców do samochodu, którzy również będą mieli dostęp do funkcji związanych z połączeniem pojazdu. Funkcje dostępne dla drugiego kierowcy mogą być wybierane przez głównego kierowcę.
SYSTEMY AUDIO
Całkowicie nowy Mazda CX-80 jest wyposażony w ulepszoną wersję systemu audio Mazda Harmonic Acoustics, po raz pierwszy zaprezentowanego w CX-60. Rozmiar przednich wooferów bocznych został zwiększony z 3 litrów do 4,8 litrów, aby dostarczyć większy zakres dynamiki basu oraz wyższą jakość reprodukcji dźwięku.
Wysokiej jakości wzmacniacz systemowy znajduje się pod prawym przednim siedzeniem Mazdy CX-80. Oferuje wiele technologii audio wysokiej klasy, w tym stabilne zasilanie, użycie niestandardowego kondensatora, który jest unikalny dla Mazdy oraz strojenie fonemów, które reprodukuje subtelne i delikatne dźwięki, aby odtwarzać jak najwięcej informacji audio.
Jakość dźwięku jest dodatkowo wzmacniana poprzez zastosowanie technologii MSR NR (Master Sound Revive Noise Reduction), która eliminuje szumy związane z nagraniami audio w cyfrowych źródłach, takich jak płyty CD – pierwszy raz na prawdziwym audio samochodowym.
Mazda CX-80 może być również wyposażona w system dźwięku premium Bose. System z 12 głośnikami dodaje głośnik centralny i subwoofer. Obudowy BassMatch bocznych krawędzi wykorzystują idealne punkty 'drive’, aby dostarczyć bardziej zwartą, mocniejszą bas, jednocześnie redukując 'drgania drzwi’. W połączeniu z tylną obudową basu i strojeniem, ogólny zakres dynamiki, klarowność i szerokość obrazu systemu dźwiękowego są wzmacniane.
STRUKTURA GRADE
Całkowicie nowy Mazda CX-80 jest dostępny w wyborze pięciu wersji modelowych: Exclusive-line, Homura, Takumi, Homura Plus oraz Takumi Plus.
Wszystkie wersje modelowe są dostępne z układem wnętrza na siedem miejsc, który obejmuje trzyosobową kanapę w drugim rzędzie. Wnętrza wersji Homura i Homura Plus mogą być również wyposażone w format sześciomiejscowy z dwoma fotelami kapitańskimi w drugim rzędzie z przestrzenią do przejścia. A wersja Takumi Plus może być dodatkowo zamówiona w formacie sześciomiejscowym z dwoma fotelami kapitańskimi w drugim rzędzie oddzielonymi konsolą centralną.
Obszerna lista standardowego wyposażenia obejmuje takie funkcje jak: 8-stopniowo regulowane siedzenie kierowcy i 6-stopniowo regulowane siedzenie pasażera z przodu, podgrzewanie kierownicy, podgrzewane siedzenia przednie, klimatyzacja w trzech strefach, 12,3-calowy kolorowy ekran dotykowy TFT oraz kontroler HMI Command, głosowa kontrola Alexy w samochodzie, radio DAB z 8 głośnikami, Bluetooth, bezprzewodowy Apple CarPlay oraz Android Auto, nawigacja hybrydowa, wyświetlacz aktywnego prowadzenia oraz tempomat.
Dodatkowo dostępne są cztery różne pakiety opcji: Comfort dla wersji Exclusive-line, Driver Assistance dla wersji Exclusive-line, Convenience& Sound oraz panoramiczny dach.
Pakiet Comfort dla wersji Exclusive-line dodaje czarne skórzane siedzenia, przednie siedzenia z 10-stopniową regulacją elektryczną, wentylację przednich siedzeń, ogrzewanie siedzeń w drugim rzędzie, oświetlenie podłogi w drugim rzędzie, funkcję jednego dotyku dla wchodzenia do drugiego rzędu, System Personalizacji Kierowcy oraz automatyczną funkcję przechylania lusterka zewnętrznego podczas cofania.
Pakiet Driver Assistance dla wersji Exclusive-line zapewnia większe bezpieczeństwo dzięki adaptacyjnym reflektorom LED, Mazda Radar Cruise Control (MRCC) oraz automatycznemu przyciemnianiu wewnętrznych i drzwiowych lusterek.
Pakiet Convenience& Sound oferuje elektryczną klapę bagażnika z funkcją bezdotykową, przyciemniane tylne szyby, monitor 360 stopni z funkcją See-Through View oraz Trailer Connection Support View, gniazdo AC 150W, lampkę w tylnej konsoli, bezprzewodowe ładowanie telefonu oraz system dźwięku Bose. Modele PHEV są również wyposażone w gniazdo AC o mocy 1500 W w przestrzeni ładunkowej.
Wersje Homura i Takumi są standardowo wyposażone w pakiety Comfort dla wersji Exclusive-line oraz Driver Assistance dla wersji Exclusive-line. Wersje Homura Plus i Takumi Plus korzystają ze standardowych pakietów Convenience& Sound oraz panoramicznego dachu.
Exclusive-line charakteryzuje się czarną, połyskującą kratką i detalami szybkimi oraz 20-calowymi felgami aluminiowymi. Opcjonalne wnętrze z czarnej skóry (standardowo materiał tkaniny) posiada deskę rozdzielczą wykończoną w vinylu o wyglądzie cordovan z titanium szwami i przeszyciami oraz wykończeniem panelu centralnego siedziska w kolorze tytanu.
Takumi charakteryzuje się ekskluzywnym projektem przedniego zderzaka, czarną, połyskliwą kratką, jasnymi metalowymi detalami na przedniej osłonie i stronie oraz 20-calowymi felgami o szarym, matowym wykończeniu. Wnętrze obszyte białą skórą Nappa łączy wykończenie drewnem klonowym z japońskimi szwami 'hanging stitching’, które tworzą przestrzenie między tkaninami wykończenia, odsłaniając materiał poniżej.
Homura charakteryzuje się jednorodnym kolorem nadwozia oraz ekskluzywnym projektem przedniego zderzaka. Wykończenia zewnętrzne łączą czarną kratkę w kształcie plastra z buttony krzyżowe, czarne lusterka zewnętrzne oraz aerodynamiczne 20-calowe felgi aluminiowe.
Ulepszony w porównaniu do CX-60 Homura, czarne wnętrze z obszyciem ze skóry Nappa stworzyło bardziej skoncentrowane na jeździe otoczenie. Środkowy panel deski rozdzielczej jest wykończony w czarnej tapicerce cordovan z przeszyciami i lamówkami. Różne kluczowe panele, takie jak konsola centralna, są wykończone w satynowym, metalicznym wykończeniu Gun Metal. Sufit kabiny jest wykończony czarną tkaniną, a słupek D oraz uchwyt są również wykończone na czarno.
NAPĘDY
Wybór napędów dla całkowicie nowego Mazdy CX-80 odzwierciedla 'Wieloaspektowe Podejście’ Mazdy. Strategia firmy polega na oferowaniu różnych produktów i technologii – w tym szerokiego zakresu zasilanych elektrycznie napędów – które najlepiej odpowiadają lokalnemu rynkowi i wymaganiom społeczeństwa wobec zrównoważoności.
Całkowicie nowy Mazda CX-80 przyjmuje architekturę Skyactiv Multi-Solution Scalable Architecture Mazdy dla swoich podłużnych jednostek napędowych.
Ta podłużna forma napędu oferuje wiele zalet, w tym możliwość zamontowania silników i baterii o różnych rozmiarach w tej samej architekturze zarówno dla pojazdów Mazda M Hybrid Boost, jak i wersji PHEV, a także możliwość umiejscowienia silnika na tej samej osi co silnik i skrzynia biegów.
W ofercie napędów Mazdy CX-80 znajdują się dwa silniki: PHEV wyposażony w benzynowy silnik e-Skyactiv G o pojemności 2,5 litra, czterocylindrowy ze wspomaganiem elektrycznym oraz prosty sześciocylindrowy silnik e-Skyactiv D o pojemności 3,3 litra, wyposażony w system M Hybrid Boost, 48V łagodny hybrydowy.
Oba silniki współpracują z ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów oraz systemem napędu na wszystkie koła Mazda i-Activ. Mazda Intelligent Drive Select (Mi-Drive) oferuje wybór czterech trybów jazdy (plus tryb EV dla PHEV).
2.5 LITRA E-SKYACTIV PHEV
Napęd PHEV Mazdy łączy silnik benzynowy Skyactiv-G 2.5, czterocylindrowy silnik bezpośredniego wtrysku benzyny z dużym, 129 kW silnikiem elektrycznym oraz wysokopojemną baterią litowo-jonową 355V, 17.8 kWh.
Silnik benzynowy rozwija maksymalną moc 141 kW przy 6000 obr./min i 261 Nm momentu obrotowego. Silnik elektryczny dostarcza 129 kW mocy oraz 270 Nm momentu obrotowego od zerowych obrotów.
Dzięki tuningowi dolotu, mającemu na celu poprawę momentu obrotowego w najczęściej używanych średnich i niskich zakresach obrotów – od 1,500 do 3,000 obr./min, ta kombinacja silnika i napędu dostarcza ogólnej mocy systemu wynoszącej 327 PS/241 kW oraz obfitego momentu obrotowego 500 Nm.
Mazda CX-80 e-Skyactiv PHEV przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,8 sekundy, a maksymalna prędkość jest ograniczona do 195 km/h.
Co warte podkreślenia, podczas jazdy wyłącznie na energii elektrycznej, PHEV wykazuje doskonałe osiągi ekologiczne. Średnie zużycie paliwa według WLTP wynosi zaledwie 1,6 l/100 km, a emisja CO2 według WLTP to jedynie 36 g/km. Mazda CX-80 e-Skyactiv PHEV oferuje możliwość jazdy na energii elektrycznej do 60 km.
Tryb Ładowania
Tryb ładowania priorytetowo traktuje ładowanie baterii do poziomu ustawionego przez użytkownika – preferowanego Stanu Naładowania, czyli SoC – i jest przydatny w sytuacjach, takich jak przed włączeniem trybu EV lub planując użycie samochodu do zasilania urządzeń na kempingu później.
Gdy SoC spadnie poniżej poziomu ustawionego przez użytkownika, samochód aktywuje silnik i użyje go do ładowania baterii. Jeśli SoC jest powyżej poziomu ustawionego przez użytkownika, samochód będzie działał w standardowym trybie jazdy hybrydowej, dopóki bateria nie spadnie do określonego poziomu. Następnie będzie kontrolować generator, aby utrzymać ten SoC.
Wybór trybu ładowania ma minimalny wpływ na osiągi jazdy, a kierowcy wciąż będą mogli wybierać dowolny tryb Mi-Drive, z wyjątkiem trybu EV, podczas aktywnego trybu ładowania.
3.3 LITRA E-SKYACTIV D
Opracowany na podstawie koncepcji 'right sizing’, która zakłada optymalizację objętości dla poprawy zarówno efektywności paliwowej, jak i mocy, inline-six-cylinder 254 PS e-Skyactiv D ma pojemność 3,283 cm³, wtrysk bezpośredni z systemem common rail i jest połączony z ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów oraz napędem na wszystkie koła.
Z wyposażonym systemem M Hybrid Boost – 48V Łagodnym Hybrydą – silnik wysokoprężny łączy dużą moc z doskonałą ekonomią paliwową. Nowoczesna, innowacyjna technologia czystego spalania – DCPCI (Distribution-Controlled Partially Premixed Compression Ignition) – dodatkowo poprawia efektywność silnika, emisję spalin i ekonomię paliwową, osiągając efektywność temperaturową powyżej 40% w szerokim zakresie pracy.
Te dwie technologie znacząco przyczyniają się do doskonałego zasięgu jazdy CX-80, mocnych odczuć podczas jazdy oraz niskiego zużycia paliwa i emisji. e-Skyactiv D osiąga 0-100 km/h w zaledwie 8,4 sekundy, a maksymalna prędkość wynosi 219 km/h, przy średnim zużyciu paliwa według WLTP wynoszącym zaledwie 5,7-5,8 l/100 km i emisji CO2 wynoszącej tylko 148-151 g/km.
Format sześciocylindrowy produkuje mniej wibracji dzięki swojemu charakterystycznemu 'doskonałemu balansowi’, co zapewnia płynną i cichą jazdę, jednocześnie dostarczając czysty, przyjemny dźwięk silnika. Co więcej, dzięki swojej prostej konstrukcji, masa silnika jest zbliżona do ciężaru silnika wysokoprężnego czterocylindrowego, co minimalizuje różnice w balansie podczas prowadzenia.
M HYBRID BOOST (48V ŁAGODNY HYBRYDOWY SYSTEM)
Technologia M Hybrid Boost Mazdy jest zainstalowana w silniku wysokoprężnym e-Skyactiv CX-80. Zapewnia jeszcze lepszą ekonomię paliwową i poprawioną wydajność środowiskową, wykorzystując silnik elektryczny do wspierania silnika w zakresie lekkiego obciążenia (od jałowego do niskiej prędkości), w którym silniki spalinowe nie są zbyt wydajne.
Wsparcie zapewniane przez silnik w czasie ruszania można odczuć w momencie, gdy kierowca naciska pedał gazu, co przyczynia się do rozwoju doświadczenia jazdy Jinba-Ittai.
DYNAMICZNE JAZDY
Kładąc duży nacisk na komfort i łatwość prowadzenia wymagane od rodziny SUV-a z trzema rzędami siedzeń w codziennym użytkowaniu, CX-80 został również zaprojektowany, aby oferować czystą przyjemność z jazdy w stylu Jinba-ittai Mazdy, niezależnie od tego, czy jest na autostradach, krętych drogach, czy w użyciu w różnych aktywnościach na świeżym powietrzu. Całkowicie nowy Mazda CX-80 ma imponującą zdolność holowniczą wynoszącą 2,500 kg.
Wszystkie trzy rzędy siedzeń zostały zaprojektowane z myślą o komforcie i ciszy, aby zapewnić pasażerom płynną i spokojną jazdę, niezależnie od miejsca, w którym siedzą. Każdy pasażer może cieszyć się komfortowym podróżowaniem, nawet podczas długich tras.
PLATFORMY DUŻEJ ARCHITEKTURY
Modele Dużej Architektury Mazdy przyjmują architekturę Skyactiv Multi-Solution Scalable Architecture firmy dla podłużnych jednostek napędowych, umożliwiając wprowadzenie silników w układzie sześciocylindrowym, a także technologii Mild Hybrid i PHEV. Dodatkowo, umiejscowienie dużego akumulatora dla PHEV pod podłogą realizuje niski środek ciężkości i zapewnia dynamiczne właściwości jezdne dla dostępnych napędów.
CX-80, jako drugi model w Europie korzystający z platformy Dużej Architektury, po CX-60, w pełni wykorzystuje potencjał platformy, z ustawieniami zapewniającymi komfortową jazdę w codziennych sytuacjach oraz wysoką stabilność, nawet w warunkach dużych prędkości czy przy dużych przeciążeniach. Zawieszenie skutecznie tłumi wibracje ciężaru nadwozia i zapewnia płynną, spokojną i komfortową jazdę, tłumiąc jednocześnie wznoszenia od nawierzchni drogi.
Będąc o 250 mm dłuższym niż w CX-60, rozstaw osi CX-80 zapewnia jeszcze większą stabilność kierunkową. Pierwszy i drugi rząd siedzeń są dalej od tylnych opon niż w CX-60, co skutkuje mniejszymi wstrząsami przenoszonymi przez zawieszenie na ich pasażerów. Przy dużych przeciążeniach na krętych drogach,
Kinematic Posture Control Mazdy tłumi unoszenia nadwozia podczas skręcania, zapewniając wysoki kontakt z podłożem i wspierając komfortową podróż wszystkich pasażerów.
SIEDZENIA