2024 Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

2024 Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV

Przejdź do galerii zdjęć2024 Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV

Po udanej premierze crossovera MX-30 EV na rynku w 2019 roku, Mazda podjęła kolejny ambitny krok, wprowadzając w 2022 roku wersję z zasięgiem rozszerzającym.

Japoński producent był znany z silników rotacyjnych, które montowano w modelach RX-7 i RX-8. Niestety, ten typ silnika nie spełniał norm emisji spalin i musiał zostać wycofany w 2012 roku. Jednak Mazda nie chciała całkowicie z niego rezygnować i znalazła nowy sposób na jego wykorzystanie, instalując go w modelu MX-30 e-Skyactive R-EV. Tak długa nazwa dla tej wersji…

Mazda nie postarała się o nowy design swojego crossovera, który wyglądał podobnie jak standardowy MX-30 EV. Nadal posiadał tylne drzwi otwierane na zawiasach z tyłu, jak w poprzednim RX-8, i nie miał słupka B. Jedyną znaczącą różnicą były nowe znaczki z napisem „e-Skyactive R-EV.”

Wewnątrz powita nas kabina w większości wykonana z materiałów włóknistych. Na przykład tapicerka drzwi pokryta jest włóknami z recyklingowanych butelek plastikowych, podczas gdy części wykończenia środkowej konsoli mają fakturę nazwaną Heritage Cork, materiał pozyskiwany z kory drzew bez ich wycinania. Po raz pierwszy w produkcyjnym modelu Mazdy zainstalowano 7-calowy panel dotykowy do sterowania ogrzewaniem, co zapewnia lepszą kontrolę.

Pod maską samochód był wyposażony w układ napędowy składający się z silnika rotacyjnego Wankla o pojemności 830 cm³, który był używany wyłącznie do ładowania akumulatorów. Zestaw akumulatorów o pojemności 17,8 kW i zbiornik paliwa o pojemności 50 litrów (13,2 gal. amerykańskich) zasilały system, co pomogło pojazdowi osiągnąć zasięg 373 mil (600 km). W przeciwieństwie do MX-30 EV, wersja R-EV była napędzana silnikiem o mocy 170 KM, co zapewniało nieco lepsze osiągi niż 143 KM oferowane przez jej elektrycznego kuzyna.

 Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV, unikalny hybrydowy model typu plug-in, zadebiutuje w Europie podczas Targów Motoryzacyjnych w Brukseli w 2023 roku, dołączając do w pełni elektrycznego modelu Mazda MX-30 e-Skyactiv w ofercie elektrycznych samochodów Mazdy.

Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV to hybrydowy model typu plug-in, który oferuje te same wartości dla klientów jak w pełni elektryczny Mazda MX-30, jednocześnie wprowadzając nowe możliwości korzystania z samochodu jako pojazdu elektrycznego. Wyposażony w akumulator o pojemności 17,8 kWh, R-EV ma zasięg na czysto elektryczny poziomie 53 mil, a dzięki unikalnej technologii silnika rotacyjnego Mazdy, nowy silnik benzynowy o pojemości 830 cm³ działa jako generator, co umożliwia dłuższe podróże bez obaw o zasięg czy potrzebę ładowania. Bez mechanicznego połączenia między silnikiem a kołami, jednostka rotacyjna działa po prostu jako generator, co zapewnia, że MX-30 R-EV zawsze porusza się przy pomocy silnika elektrycznego, oferując bezproblemowe wrażenia z jazdy samochodem elektrycznym.

Z ponad pięćdziesięcioletnim doświadczeniem w rozwoju silników rotacyjnych, Mazda wybrała jednostkę rotacyjną do tej aplikacji ze względu na jej unikalną zdolność do wytwarzania wymaganej mocy z małej, lekkiej i łatwej do umiejscowienia jednostki. Silnik rotacyjny jest schludnie umieszczony obok generatora i silnika o dużej mocy w komorze silnikowej. Połączenie akumulatora o pojemności 17,8 kWh oraz zbiornika paliwa o pojemności 50 litrów tworzy unikalny hybrydowy model typu plug-in o elastycznym zasięgu wynoszącym ponad 373 mil, przy czym emisja CO2 na poziomie zaledwie 21 g/km według WLTP zapewnia najlepsze w swojej klasie wyniki ekologiczne.

Kompatybilność z ładowaniem AC oraz szybkim ładowaniem DC to kolejna zaleta, co oznacza, że ładowanie trójfazowe AC zajmuje około 50 minut, podczas gdy dla maksymalnej elastyczności klientów, szybkie ładowanie DC można zrealizować w około 25 minut. Mazda MX-30 R-EV oferuje trzy tryby jazdy, dostosowane do różnych sytuacji: Normal, EV i Charge, a dzięki mocy 125 kW/170 KM, zapewnia nieco lepsze osiągi przyspieszenia niż model w pełni elektryczny o mocy 145 KM.

Model e-Skyactiv R-EV można już zamawiać, z planowanym przybyciem do Wielkiej Brytanii latem 2023 roku, w tej samej wysoko specyfikowanej wersji co w pełni elektryczny e-Skyactiv MX-30: Prime-Lime, Exclusive-Line oraz Makoto – na R-EV unikalną wersją jest Edition R. Zaprezentowany na stoisku Targów Motoryzacyjnych w Brukseli, ten limitowany model startowy wyróżnia się odważnymi cechami zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz, i oferowany jest wyłącznie w unikalnej kombinacji kolorystycznej Jet Black z kolumnami bocznymi Maroon Rouge i czarnym dachem.

Nazwa Edition R oznacza powrót, bowiem do Wielkiej Brytanii trafi jedynie 400 modeli Edition R, aby uczcić powrót silnika rotacyjnego. Kolor Maroon Rouge przypomina kolor dachu Mazdy R360 – pierwszego samochodu osobowego Mazdy. Wewnątrz, zagłówki przednich foteli są wytłoczone symbolem rotacyjnym oraz nazwą Edition R, podczas gdy dywaniki zawierają logo rotacyjne oraz pojedynczą białą linię przeszycia o szerokości 2,6 mm, odpowiadającą szerokości rowków uszczelki wierzchołka wirnika. Podobny ukłon w stronę uszczelek wierzchołka wirnika można znaleźć na rzeźbionych bokach kluczyka, który również ma poziome boki, zakrzywione pod tym samym kątem co boki wirnika.

Wszystkie wersje Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV mają wytłoczone logo rotacyjne na przednich błotnikach oraz logo e-Skyactiv R-EV na klapie bagażnika. Unikalne koła odróżniają model R-EV: Prime-Line z ciemnoszarym wykończeniem oraz Exclusive-Line, Makoto i Edition R z wykończeniem czarnym ze szlifu diamentowego. Ceny modeli R-EV w wersji Prime-Line i Exclusive-Line zaczynają się od 31,250 funtów – są one wycenione identycznie jak wersja BEV, co daje klientom łatwość wyboru, zachowując równowagę cenową. Modele Makoto R-EV mają niewielką premię cenową wynoszącą 450 funtów w porównaniu do wersji w pełni elektrycznej, a na szczycie oferty MX-30 znajduje się wyłącznie wersja Edition R R-EV – wyceniona na 37,950 funtów, ograniczona do zaledwie 400 sztuk w Wielkiej Brytanii.

Między premierą Mazdy Cosmo w 1967 roku a zakończeniem produkcji RX-8 w 2012 roku, Mazda masowo wyprodukowała ponad 1,9 miliona silników rotacyjnych. Dostosowany do potrzeb naszych czasów, silnik rotacyjny powraca teraz jako generator mocy, a nie jednostka napędowa. Nowy silnik rotacyjny 8C to silnik o pojemności 830 cm³ z jednym wirnikiem, promieniu wirnika wynoszącym 120 mm i szerokości wirnika 76 mm, jego kompaktowe wymiary umożliwiają współosiowe umiejscowienie i integrację z silnikiem elektrycznym, dekeleratorem i generatorem, co zapewnia jednostkę o ogólnej szerokości poniżej 840 mm, co pozwala na umieszczenie jej pod maską bez zmian w konstrukcji nadwozia MX-30.

Dzięki zastosowaniu aluminium silnik jest o ponad 15 kg lżejszy niż silnik dwuwirnikowy Renesis stosowany w RX-8. Zastosowanie bezpośredniego wtrysku paliwa redukuje emisję spalin i zwiększa wydajność paliwową, a silnik ma również system recyrkulacji spalin (EGR) w celu poprawy efektywności przy niskich obrotach i niskim obciążeniu. Przy zbiorniku paliwa o pojemności 50 litrów generator rotacyjny umożliwia długodystansowe podróże bez potrzeby regularnych przystanków na stacje paliw.

Wybrano akumulator o pojemności 17,8 kWh, aby zapewnić wystarczającą moc dla zasięgu jazdy na czysto elektrycznej poziomie 53 mil, jednocześnie biorąc pod uwagę wpływ na środowisko akumulatora w całym cyklu życia pojazdu. Wysoka moc silnika elektrycznego R-EV wynosząca 122 kW/166 KM może generować moment obrotowy do 260 Nm, podczas gdy nowy R-EV zachowuje tę samą relaksującą, precyzyjną i angażującą przyjemność z jazdy jak w pełni elektryczny MX-30.

MX-30 e-Skyactiv R-EV oferuje trzy tryby jazdy: Normal, EV i Charge, jednak wybór trybu nie wpływa na maksymalną prędkość pojazdu. Tryb Normal zapewnia napęd elektryczny tak długo, jak jest wystarczająca ilość energii w akumulatorze. Jeśli potrzebna jest większa moc niż poziom naładowania akumulatora może dostarczyć – na przykład przy przyspieszaniu – generator silnika rotacyjnego aktywuje się w zależności od stopnia wciśnięcia pedału gazu i dostarcza akumulatorowi więcej energii. Dzięki temu MX-30 e-Skyactiv R-EV zapewnia znakomite osiągi przyspieszenia i gwarantuje, że kierowcy mogą cieszyć się jazdą samochodem.

Kierowcy mogą włączyć tryb EV, gdy chcą pozostać w trybie elektrycznym tak długo, jak to możliwe. Ten tryb zapewnia, że pojazd korzysta wyłącznie z napędu elektrycznego, aż do całkowitego wyczerpania akumulatora. Należy jednak zauważyć, że jeśli kierowca potrzebuje nagle przyspieszyć i zdecydowanie wciśnie pedał gazu powyżej określonego poziomu (odpowiednika funkcji kickdown w standardowym pojeździe z automatyczną skrzynią biegów), silnik rotacyjny zostanie aktywowany i wygeneruje moc potrzebną do jak najszybszego przyspieszenia pojazdu.

Tryb Charge można używać, aby zabezpieczyć wymaganą ilość energii w sytuacjach, takich jak potrzeba zachowania jazdy bezemisyjnej w określonych środowiskach miejskich. Ponadto kierowcy mają możliwość ustawienia ilości energii w akumulatorze, którą chcą zarezerwować w odstępach co 10%. Generator aktywuje się, gdy poziom naładowania akumulatora spada poniżej określonego poziomu rezerwy, ładować akumulator do ustawionego poziomu i utrzymywać ten poziom naładowania. Gdy poziom naładowania akumulatora wzrośnie powyżej ustalonego poziomu, samochód działa w trybie równorzędnym do trybu Normal, aż do wyczerpania akumulatora do określonego poziomu. Następnie wykorzysta generator silnika rotacyjnego, aby utrzymać akumulator na tym poziomie.

0.8L PHEV 1AT FWD (170 KM)

ParametrWartość
Pojemność830 Cm3
Moc55.2 Kw @ 4700 Rpm
75 Hp @ 4700 Rpm
74 Bhp @ 4700 Rpm
Moment obrotowy86 Lb-Ft @ 4000 Rpm
116 Nm @ 4000 Rpm
Moc silnika elektrycznego125 Kw (170 Hp)
Electrical Motor Torque191.8 Lb-Ft (260 Nm)
Całkowita maksymalna moc125 Kw (170 Hp)
Całkowity maksymalny moment obrotowy191.8 Lb-Ft (260 Nm)
Układ paliwowyWtrysk bezpośredni
PaliwoPlug-In Hybrydowy
Pojemność zbiornika13.2 Galony (50.0 L)
Prędkość maksymalna106 Mph (171 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h9.1 S
Typ napęduNapęd na przód
Skrzynia biegów1-Speed Automatyczna
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneDisc
Rozmiar opony215/55 R18
Długość173 In (4394 Mm)
Szerokość70.7 In (1796 Mm)
Wysokość61.2 In (1554 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)61.6/61.6 In (1
Rozstaw osi104.5 In (2654 Mm)
Prześwit5.1 In (130 Mm)
Pojemność bagażnika12.4 Cuft (351 L)
Masa własna3920 Lbs (1778 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita5624 Lbs (2551 Kg)
Power PackLithium-Ion
Maximum Capacity17.8 Kwh
Range52.8 Miles (85.0 Km)
Średnie spalanie235.2 Mpg Us (1 L/100Km)
Średnie spalanie (Cng)21 Kg/100Km

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.