Po udanej premierze crossovera MX-30 EV na rynku w 2019 roku, Mazda podjęła kolejny ambitny krok, wprowadzając w 2022 roku wersję z zasięgiem rozszerzającym.
Japoński producent był znany z silników rotacyjnych, które montowano w modelach RX-7 i RX-8. Niestety, ten typ silnika nie spełniał norm emisji spalin i musiał zostać wycofany w 2012 roku. Jednak Mazda nie chciała całkowicie z niego rezygnować i znalazła nowy sposób na jego wykorzystanie, instalując go w modelu MX-30 e-Skyactive R-EV. Tak długa nazwa dla tej wersji…
Mazda nie postarała się o nowy design swojego crossovera, który wyglądał podobnie jak standardowy MX-30 EV. Nadal posiadał tylne drzwi otwierane na zawiasach z tyłu, jak w poprzednim RX-8, i nie miał słupka B. Jedyną znaczącą różnicą były nowe znaczki z napisem „e-Skyactive R-EV.”
Wewnątrz powita nas kabina w większości wykonana z materiałów włóknistych. Na przykład tapicerka drzwi pokryta jest włóknami z recyklingowanych butelek plastikowych, podczas gdy części wykończenia środkowej konsoli mają fakturę nazwaną Heritage Cork, materiał pozyskiwany z kory drzew bez ich wycinania. Po raz pierwszy w produkcyjnym modelu Mazdy zainstalowano 7-calowy panel dotykowy do sterowania ogrzewaniem, co zapewnia lepszą kontrolę.
Pod maską samochód był wyposażony w układ napędowy składający się z silnika rotacyjnego Wankla o pojemności 830 cm³, który był używany wyłącznie do ładowania akumulatorów. Zestaw akumulatorów o pojemności 17,8 kW i zbiornik paliwa o pojemności 50 litrów (13,2 gal. amerykańskich) zasilały system, co pomogło pojazdowi osiągnąć zasięg 373 mil (600 km). W przeciwieństwie do MX-30 EV, wersja R-EV była napędzana silnikiem o mocy 170 KM, co zapewniało nieco lepsze osiągi niż 143 KM oferowane przez jej elektrycznego kuzyna.
Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV, unikalny hybrydowy model typu plug-in, zadebiutuje w Europie podczas Targów Motoryzacyjnych w Brukseli w 2023 roku, dołączając do w pełni elektrycznego modelu Mazda MX-30 e-Skyactiv w ofercie elektrycznych samochodów Mazdy.
Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV to hybrydowy model typu plug-in, który oferuje te same wartości dla klientów jak w pełni elektryczny Mazda MX-30, jednocześnie wprowadzając nowe możliwości korzystania z samochodu jako pojazdu elektrycznego. Wyposażony w akumulator o pojemności 17,8 kWh, R-EV ma zasięg na czysto elektryczny poziomie 53 mil, a dzięki unikalnej technologii silnika rotacyjnego Mazdy, nowy silnik benzynowy o pojemości 830 cm³ działa jako generator, co umożliwia dłuższe podróże bez obaw o zasięg czy potrzebę ładowania. Bez mechanicznego połączenia między silnikiem a kołami, jednostka rotacyjna działa po prostu jako generator, co zapewnia, że MX-30 R-EV zawsze porusza się przy pomocy silnika elektrycznego, oferując bezproblemowe wrażenia z jazdy samochodem elektrycznym.
Z ponad pięćdziesięcioletnim doświadczeniem w rozwoju silników rotacyjnych, Mazda wybrała jednostkę rotacyjną do tej aplikacji ze względu na jej unikalną zdolność do wytwarzania wymaganej mocy z małej, lekkiej i łatwej do umiejscowienia jednostki. Silnik rotacyjny jest schludnie umieszczony obok generatora i silnika o dużej mocy w komorze silnikowej. Połączenie akumulatora o pojemności 17,8 kWh oraz zbiornika paliwa o pojemności 50 litrów tworzy unikalny hybrydowy model typu plug-in o elastycznym zasięgu wynoszącym ponad 373 mil, przy czym emisja CO2 na poziomie zaledwie 21 g/km według WLTP zapewnia najlepsze w swojej klasie wyniki ekologiczne.
Kompatybilność z ładowaniem AC oraz szybkim ładowaniem DC to kolejna zaleta, co oznacza, że ładowanie trójfazowe AC zajmuje około 50 minut, podczas gdy dla maksymalnej elastyczności klientów, szybkie ładowanie DC można zrealizować w około 25 minut. Mazda MX-30 R-EV oferuje trzy tryby jazdy, dostosowane do różnych sytuacji: Normal, EV i Charge, a dzięki mocy 125 kW/170 KM, zapewnia nieco lepsze osiągi przyspieszenia niż model w pełni elektryczny o mocy 145 KM.
Model e-Skyactiv R-EV można już zamawiać, z planowanym przybyciem do Wielkiej Brytanii latem 2023 roku, w tej samej wysoko specyfikowanej wersji co w pełni elektryczny e-Skyactiv MX-30: Prime-Lime, Exclusive-Line oraz Makoto – na R-EV unikalną wersją jest Edition R. Zaprezentowany na stoisku Targów Motoryzacyjnych w Brukseli, ten limitowany model startowy wyróżnia się odważnymi cechami zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz, i oferowany jest wyłącznie w unikalnej kombinacji kolorystycznej Jet Black z kolumnami bocznymi Maroon Rouge i czarnym dachem.
Nazwa Edition R oznacza powrót, bowiem do Wielkiej Brytanii trafi jedynie 400 modeli Edition R, aby uczcić powrót silnika rotacyjnego. Kolor Maroon Rouge przypomina kolor dachu Mazdy R360 – pierwszego samochodu osobowego Mazdy. Wewnątrz, zagłówki przednich foteli są wytłoczone symbolem rotacyjnym oraz nazwą Edition R, podczas gdy dywaniki zawierają logo rotacyjne oraz pojedynczą białą linię przeszycia o szerokości 2,6 mm, odpowiadającą szerokości rowków uszczelki wierzchołka wirnika. Podobny ukłon w stronę uszczelek wierzchołka wirnika można znaleźć na rzeźbionych bokach kluczyka, który również ma poziome boki, zakrzywione pod tym samym kątem co boki wirnika.
Wszystkie wersje Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV mają wytłoczone logo rotacyjne na przednich błotnikach oraz logo e-Skyactiv R-EV na klapie bagażnika. Unikalne koła odróżniają model R-EV: Prime-Line z ciemnoszarym wykończeniem oraz Exclusive-Line, Makoto i Edition R z wykończeniem czarnym ze szlifu diamentowego. Ceny modeli R-EV w wersji Prime-Line i Exclusive-Line zaczynają się od 31,250 funtów – są one wycenione identycznie jak wersja BEV, co daje klientom łatwość wyboru, zachowując równowagę cenową. Modele Makoto R-EV mają niewielką premię cenową wynoszącą 450 funtów w porównaniu do wersji w pełni elektrycznej, a na szczycie oferty MX-30 znajduje się wyłącznie wersja Edition R R-EV – wyceniona na 37,950 funtów, ograniczona do zaledwie 400 sztuk w Wielkiej Brytanii.
Między premierą Mazdy Cosmo w 1967 roku a zakończeniem produkcji RX-8 w 2012 roku, Mazda masowo wyprodukowała ponad 1,9 miliona silników rotacyjnych. Dostosowany do potrzeb naszych czasów, silnik rotacyjny powraca teraz jako generator mocy, a nie jednostka napędowa. Nowy silnik rotacyjny 8C to silnik o pojemności 830 cm³ z jednym wirnikiem, promieniu wirnika wynoszącym 120 mm i szerokości wirnika 76 mm, jego kompaktowe wymiary umożliwiają współosiowe umiejscowienie i integrację z silnikiem elektrycznym, dekeleratorem i generatorem, co zapewnia jednostkę o ogólnej szerokości poniżej 840 mm, co pozwala na umieszczenie jej pod maską bez zmian w konstrukcji nadwozia MX-30.
Dzięki zastosowaniu aluminium silnik jest o ponad 15 kg lżejszy niż silnik dwuwirnikowy Renesis stosowany w RX-8. Zastosowanie bezpośredniego wtrysku paliwa redukuje emisję spalin i zwiększa wydajność paliwową, a silnik ma również system recyrkulacji spalin (EGR) w celu poprawy efektywności przy niskich obrotach i niskim obciążeniu. Przy zbiorniku paliwa o pojemności 50 litrów generator rotacyjny umożliwia długodystansowe podróże bez potrzeby regularnych przystanków na stacje paliw.
Wybrano akumulator o pojemności 17,8 kWh, aby zapewnić wystarczającą moc dla zasięgu jazdy na czysto elektrycznej poziomie 53 mil, jednocześnie biorąc pod uwagę wpływ na środowisko akumulatora w całym cyklu życia pojazdu. Wysoka moc silnika elektrycznego R-EV wynosząca 122 kW/166 KM może generować moment obrotowy do 260 Nm, podczas gdy nowy R-EV zachowuje tę samą relaksującą, precyzyjną i angażującą przyjemność z jazdy jak w pełni elektryczny MX-30.
MX-30 e-Skyactiv R-EV oferuje trzy tryby jazdy: Normal, EV i Charge, jednak wybór trybu nie wpływa na maksymalną prędkość pojazdu. Tryb Normal zapewnia napęd elektryczny tak długo, jak jest wystarczająca ilość energii w akumulatorze. Jeśli potrzebna jest większa moc niż poziom naładowania akumulatora może dostarczyć – na przykład przy przyspieszaniu – generator silnika rotacyjnego aktywuje się w zależności od stopnia wciśnięcia pedału gazu i dostarcza akumulatorowi więcej energii. Dzięki temu MX-30 e-Skyactiv R-EV zapewnia znakomite osiągi przyspieszenia i gwarantuje, że kierowcy mogą cieszyć się jazdą samochodem.
Kierowcy mogą włączyć tryb EV, gdy chcą pozostać w trybie elektrycznym tak długo, jak to możliwe. Ten tryb zapewnia, że pojazd korzysta wyłącznie z napędu elektrycznego, aż do całkowitego wyczerpania akumulatora. Należy jednak zauważyć, że jeśli kierowca potrzebuje nagle przyspieszyć i zdecydowanie wciśnie pedał gazu powyżej określonego poziomu (odpowiednika funkcji kickdown w standardowym pojeździe z automatyczną skrzynią biegów), silnik rotacyjny zostanie aktywowany i wygeneruje moc potrzebną do jak najszybszego przyspieszenia pojazdu.
Tryb Charge można używać, aby zabezpieczyć wymaganą ilość energii w sytuacjach, takich jak potrzeba zachowania jazdy bezemisyjnej w określonych środowiskach miejskich. Ponadto kierowcy mają możliwość ustawienia ilości energii w akumulatorze, którą chcą zarezerwować w odstępach co 10%. Generator aktywuje się, gdy poziom naładowania akumulatora spada poniżej określonego poziomu rezerwy, ładować akumulator do ustawionego poziomu i utrzymywać ten poziom naładowania. Gdy poziom naładowania akumulatora wzrośnie powyżej ustalonego poziomu, samochód działa w trybie równorzędnym do trybu Normal, aż do wyczerpania akumulatora do określonego poziomu. Następnie wykorzysta generator silnika rotacyjnego, aby utrzymać akumulator na tym poziomie.