Po pięciu latach obecności na rynku, model 720S został zastąpiony przez 750S w 2023 roku, a chociaż na pierwszy rzut oka wyglądały podobnie, nowsza wersja charakteryzowała się 30% transformacją pod względem części w porównaniu do swojego poprzednika.
Brytyjski producent samochodów był znany z wysokowydajnych pojazdów. Dodatkowo, jego marka cieszyła się dużym szacunkiem na torze Formuły 1. Dzięki temu miał wszystkie atuty, aby stworzyć nowy pojazd zdolny do rywalizacji z włoskimi czy amerykańskimi super samochodami. Model 750S był również najsilniejszym pojazdem, jaki do tej pory wyprodukowano.
McLaren zachował ogólny kształt 720S przy tworzeniu 750S, ale wprowadzając kilka zauważalnych różnic. Przedni zderzak miał węższe wloty powietrza i dłuższy splitter ozdobiony bocznymi wlotami. Te ostatnie były w pełni funkcjonalne i kierowały powietrze na przednie tarcze, aby schłodzić hamulce. Po bokach, coupe zachowało czyste linie nadwozia, z falistymi kształtami i wydechem za przednimi błotnikami. Wydłużona, zakrzywiona kabina kierowcy została przesunięta do przodu, a tył samochodu miał opadający kształt z wąskim przednią szybą u dołu oraz zestawem otworów wentylacyjnych potrzebnych do schłodzenia silnika. Na koniec, z tyłu, aktywne skrzydło z włókna węglowego dodało nie tylko sportowego charakteru, ale również zwiększyło docisk.
Wewnątrz producent zainstalował wszystkie funkcje potrzebne nowoczesnemu super samochodowi, takie jak wyświetlacz TFT w desce rozdzielczej oraz ekran dotykowy w trybie pionowym, skierowany w stronę kierowcy, wbudowany w centralną konsolę. Sportowe fotele z włókna węglowego oraz centralna konsola stworzyły wyścigowy klimat wnętrza, które mogło być wykończone alcantarą i skórą.
Za kabiną, McLaren zainstalował silnik V8 z podwójnym turbodoładowaniem, który przekazywał moc na tylne koła za pośrednictwem automatycznej skrzyni biegów.
Z nowym modelem 750S McLaren ustanawia nowy standard wydajności supersamochodów i ekscytacji dla kierowców.
Najlżejszy i najpotężniejszy seryjny McLaren, nowy model 750S z silnikiem V8 i napędem na tylne koła – dostępny w wersji coupe i kabriolet – to bez wątpienia supersamochód dla prawdziwych purystów. Zaprojektowany i skonstruowany po dokładnej analizie słynnego modelu 720S, nowy 750S łączy innowacje w oszczędności wagi, wydajności napędu, aerodynamice i doskonałych osiągach dynamicznych, by podnieść benchmarkowy doświadczenie jazdy na nowe wyżyny. Około 30 procent komponentów 750S jest nowych lub zmienionych, aby dostarczyć te ulepszenia, a z nimi jeszcze większe emocjonalne połączenie z samochodem.
„Kiedy masz samochód, który tak wielu kierowców uważa za wzór, aby zrobić coś lepszego, musisz zbadać każdy szczegół i wytrwale dążyć do ulepszeń, które podniosą poprzeczkę jeszcze wyżej. To właśnie zrobiliśmy z nowym McLarenem 750S, którego lekka konstrukcja, wydajność silnika V8 i znakomite możliwości dynamiczne tworzą doświadczenie jazdy supersamochodu, które osiąga nowe wyżyny, z naprawdę ekscytującym poziomem emocjonalnego połączenia.” Michael Leiters, CEO, McLaren Automotive
Przy wszystkich dostępnych opcjach włókna węglowego i lekkich komponentów, coupe waży 1277 kg w najlżejszej wersji, co zapewnia segmentowe prowadzenie stosunku mocy do wagi wynoszące 587 PS na tonę. To o 193 kg lżejsze od najbliższego konkurenta, co daje przewagę w stosunku mocy do wagi wynoszącą 22 PS.
McLaren 750S Spider został zaprojektowany z takim samym naciskiem na minimalizację wagi. Posiada składany twardy dach (RHT), system ochrony przed przewróceniem oraz dostosowaną górną strukturę tylną monocoque wykonaną z włókna węglowego, ale tak duża siła monocoque z włókna węglowego sprawia, że nie potrzeba dodatkowego wzmocnienia. Dzięki temu Spider jest równie imponujący pod względem stosunku mocy do wagi, osiągając w swoim najlżejszym suchym stanie 566 PS na tonę, ważąc 1326 kg.
Niezwykłe poziomy ekscytacji, precyzji, zwinności, odczucia i informacji zwrotnej, jakie 750S dostarcza, są natychmiast widoczne dla kierowcy, nawet przy niższych prędkościach – a jego niska waga to kluczowy czynnik w jego osiągach dynamicznych. Ważąc zaledwie 1389 kg (DIN), jest o 30 kg lżejszy od 720S – wyraźny przykład zaangażowania McLarena w lekką konstrukcję. Ta filozofia innowacji opartej na wydajności jest potwierdzona przez cechy takie jak wyścigowe fotele z włókna węglowego, które są o łącznej wadze 17,5 kg lżejsze niż podstawowe fotele w 720S. Nowe ultralekkie, 10-ramienne felgi wykonane w technologii kutej są najlżejszymi felgami, jakie kiedykolwiek zainstalowano w standardzie w seryjnym McLarenie i oszczędzają 13,8 kg. Nowy wyświetlacz instrumentów kierowcy jest lżejszy o 1,8 kg. Nawet szyba przednia przyczynia się do redukcji wagi, zapewniając oszczędności w wysokości 1,6 kg.
Silnik V8 o pojemności 4,0 litra z podwójnym doładowaniem, o mocy 750 PS i momencie obrotowym 800 Nm zapewnia niesamowite osiągi, przyspieszając z 0 do 100 km/h w 2,8 sekundy i z 0 do 200 km/h w 7,2 sekundy (Spider 7,3 sekundy). To szybciej niż jego najbliższy konkurent w obu miarach. Przyspieszenie w biegu jest wzmacniane przez zoptymalizowane przełożenia skrzyni biegów oraz zmodyfikowaną strategię kontroli redukcji.
Hydrauliczne zawieszenie Proactive Chassis Control McLarena, znane z niezwykle precyzyjnej kontroli nadwozia i wyjątkowego komfortu jazdy, jest teraz jeszcze bardziej imponujące w nowej wersji PCC III. Nowy system nowej generacji zapewnia jeszcze wyższe poziomy wydajności zawieszenia i jest integralną częścią znakomitych możliwości dynamicznych 750S.
Sprężyny zawieszenia są bardziej miękkie z przodu i twardsze z tyłu niż w 720S, co w połączeniu z rekonfiguracją elementów pasywnych i aktywnych niestandardowego zestawu zaworowego oraz nowym podejściem do strojenia zawieszenia – dostosowaniem akumulatorów w kolumnach, które jest używane po raz pierwszy w 750S – korzystnie wpływa na komfort jazdy, kontrolę przechyłów, informację zwrotną z kierownicy i równowagę w zakrętach. Dodatkowo nowa konstrukcja sprężyn i amortyzatorów redukuje wagę o 2 kg.
Zmiany sprzętowe i programowe wprowadzone dla PCC III oznaczają, że zakres dynamiczny McLaren 750S jest jeszcze szerszy niż jego poprzednika, a nowy benchmarkowy supersamochód McLarena utrzymuje poziom komfortu 720S, jednocześnie oferując znacznie poprawioną wydajność torową.
Model 750S jest również bardziej zwrotny niż samochód referencyjny, który zastępuje, z lepszą przyczepnością przedniego pasa – wspomaganą o 6 mm szerszym torem przednim i nową geometrią zawieszenia – a elektro-hydrauliczne wspomaganie kierownicy McLarena, znane z precyzji i klarowności informacji zwrotnej, ma teraz szybszy wskaźnik przełożenia kierownicy i nową pompę wspomagania.
Wnętrze 750S łączy innowacyjną technologię z doskonałymi materiałami, ale co najważniejsze, jest jeszcze bardziej skupione na kierowcy w swoim designie. W sercu doświadczenia kierowcy znajdują się nowe wyświetlacze – zarówno do informacji, jak i instrumentów, z wyświetlaczem umieszczonym na kolumnie kierownicy. Ten skoncentrowany na kierowcy wyświetlacz jest zamontowany w konsoli, która ma po obu stronach przyciski do wyboru trybów napędu i prowadzenia, co oznacza, że kierowca może bez wysiłku przechodzić między ustawieniami Comfort, Sport i Track Active Dynamic, trzymając ręce na kierownicy i koncentrując się na drodze przed sobą.
McLaren Control Launcher (MCL) to kolejna nowa technologia McLarena, która debiutuje w modelu 750S i dodaje nowy wymiar do interakcji kierowcy z samochodem. Aktywowana za pomocą przycisku z kultowym znakiem McLaren Speedmark, MCL pozwala kierowcy spersonalizować swoje doświadczenie jazdy McLarenem, zapisując niestandardowe preferencje dynamiczne – ulubioną kombinację ustawień aerodynamicznych, prowadzenia, napędu i skrzyni biegów – które można natychmiast przywołać za naciśnięciem przycisku MCL.
Kierowcy skorzystają również z nowych funkcji, takich jak Apple CarPlay® oraz nowy centralny wyświetlacz informacyjny, który oferuje bogatsze, jeszcze bardziej szczegółowe grafiki, aby jeszcze bardziej poprawić doświadczenia kierowcy. System kamer tylnej i otoczenia został również ulepszony, aby uzyskać wyższą jakość i klarowność, a nowy system podnoszenia pojazdu unosi przód 750S w zaledwie cztery sekundy, w porównaniu do 10 sekund potrzebnych w 720S.
Wyższe fizyczne i emocjonalne połączenie między kierowcą a samochodem wspomaga dostosowane strojenie mocowania silnika, a także nowy układ wydechowy z centralnym wyjściem inspirowany McLarenem P1™, który jest akustycznie strojony, aby zapewnić charakterystyczny czysty ton i ostry crescendo przy wysokich obrotach silnika.
Klienci 750S planujący intensywną jazdę po torze mogą wybrać ulepszenie hamulców torowych opracowane z użyciem ceramicznych tarcz i monoblokowych zacisków pochodzących z systemu McLaren Senna, a także nową pompę wspomagania hamulców i technologię chłodzenia zacisków inspirowaną Formułą 1. Nowe superlekkie fotele wyścigowe z włókna węglowego są również dostępne jako opcja, podobnie jak opony Pirelli P ZERO™ Trofeo R ukierunkowane na tor i lekkie tytanowe śruby kół.
Wizualnie McLaren 750S udoskonala design swojego poprzednika, wprowadzając nową dolną część nosa z przednim splitterem, węższymi wlotami 'oczodołowymi’, które otaczają reflektory, nowymi wlotami powietrza w progach i wentylami nad kołami tylnymi. Tylne aerodynamiki obejmują przeprojektowany i wydłużony tylny pokład, który kieruje powietrze w stronę charakterystycznego podnoszonego i wydłużonego aktywnego tylnego skrzydła z włókna węglowego, umiejscowionego nad wydechem z centralnym wyjściem.
Obudowy reflektorów mogą być teraz w kolorze nadwozia lub z włókna węglowego. Nowy zderzak tylny i wentylacje zderzaka przedniego są również dostępne w charakterystycznym lekkim materiale McLarena.
Konstrukcja monocoque z włókna węglowego umożliwia niemal 360-stopniową widoczność, z niskim krawędzią, ultraciennymi słupkami A oraz na coupe, przeszklonymi słupkami C, co korzystnie wpływa na rozprzestrzenienie naturalnego światła do kabiny. Czyste, nowe, konfigurowalne oświetlenie ambiencie podkreśla detale wnętrza w nocy, a w coupe silnik V8 można zobaczyć z wnętrza kabiny przez podwójną przeszkloną szybę osadzoną w tylnej półce bagażnika, eksponującą górę napędu za ramieniem kierowcy.
Model 750S Spider posiada przeszklone skrzydła boczne, które, oprócz kierowania przepływem powietrza nad tylnym pokryciem, poprawiają widoczność wsteczną. Aby wprowadzić dodatkowe światło do kabiny, składany twardy dach (RHT) jest opcjonalnie dostępny z szkłem elektrochromowym, co zwiększa uczucie otwartej przestrzeni, nawet przy zamkniętym dachu. RHT może być otwierany w mniej niż 11 sekund przy prędkości pojazdu do 50 km/h (31 mph).
Wnętrze w pełni wykończone skórą Nappa lub w kombinacji Alcantary i skóry Nappa jest dostępne z nowymi motywami wnętrza TechLux i Performance. Partner audio McLarena, Bowers & Wilkins, opracował nowy system dla 750S, z mocniejszym wzmacniaczem i własnymi głośnikami Continuum®.
Do nowego 750S dołączona jest standardowa trzyletnia gwarancja na pojazd oraz trzyletni plan serwisowy/konserwacyjny.
MINIMALIZACJA WAGI DLA MAKSYMALNYCH KORZYŚCI
Filozofia McLarena dotycząca supersamochodów o superlekkiej konstrukcji jest wbudowana w nowy model 750S. Już o 30 kg lżejszy od coupe 720S przy wadze 1389 kg (DIN), waga nowego supersamochodu może być dodatkowo zmniejszona dzięki dodatkowym opcjom z włókna węglowego i lekkim komponentom. Przy wybraniu wszystkich tych elementów, w najlżejszej wersji suchym, coupe McLaren 750S waży tylko 1277 kg. To o 193 kg lżej niż najbliższy rywal, a w połączeniu z 750 PS silnika oferuje wiodący w swojej klasie stosunek mocy do wagi wynoszący 587 PS na tonę – przewaga 22 PS nad konkurencją i zestawienie, które zapewnia wyjątkowe osiągi i doskonałe właściwości dynamiczne.
Wyścigowe fotele z włókna węglowego, które są standardem, są o łącznej wadze 17,5 kg lżejsze niż sportowe fotele, które były wcześniej standardową opcją w 720S. Gdzie lokalne przepisy rynkowe to pozwalają, fotel pasażera jest standardowo stały, ale można go zamówić z regulowanymi szynami w razie potrzeby. Nowa, ultralekka felga kuta z 10 ramionami jest najlżejsza, jaka kiedykolwiek była standardowo montowana w seryjnym supersamochodzie McLaren i przynosi znaczne oszczędności w wadze o 13,8 kg w porównaniu do 720S.
McLaren 750S Spider ma wrodzoną przewagę nad konkurencyjnymi supersamochodami z otwartym dachem wykonanymi z aluminium i stali z powodu wrodzonej sztywności i twardości włókna węglowego. Spider nie potrzebuje dodatkowego wzmocnienia, a zmiany w stosunku do coupe – składany twardy dach (RHT), zintegrowany system ochrony przed przewróceniem i dostosowana górna struktura tylna – są wszystkie wykonane z włókna węglowego. Nowy kabriolet waży tylko 1438 kg (DIN) – ponownie 30 kg mniej niż 720S Spider. Jego waga w najlżejszej wersji suchej wynosi 1326 kg.
Super-lekkie fotele wyścigowe z włókna węglowego są dostępne jako opcja. Wykonane z włókna węglowego, fotele wykorzystują innowacyjną technologię podwójnej powłoki, która redukuje wagę o 33% w porównaniu do tego samego korpusu fotela produkowanego przy użyciu konwencjonalnych technik produkcji z włókna węglowego. Każdy korpus waży tylko 3,35 kg.
SKUPIONE NA EKSCYTACJI JAZDY
„Postawiliśmy przed sobą niezwykle trudne wyzwanie w przypadku 750S, a mianowicie wprowadzenie znacznego stopnia zwinności, odczucia i informacji zwrotnej McLarena 'Longtail’, przy jednoczesnym zapewnieniu, że komfort i użyteczność nie zostaną kompromitowane – kombinacja 'najlepszego z obu światów’, o jakiej mówią nam nasi klienci. Efektem jest ogromny zakres możliwości w zakresie benchmarkowej wydajności supersamochodu.” Jamie Corstorphine, Dyrektor Strategii Produktu, McLaren Automotive.
Celem programu rozwojowego 750S było zwiększenie zaangażowania kierowcy i wydajności, a jednocześnie rozszerzenie dynamicznych możliwości pojazdu. Proces ten skupiał się na zwiększeniu zwinności, informacji zwrotnej i połączenia, aby zwiększyć poczucie radości z jazdy.
Rozwój systemu zawieszenia opracowanego dla McLaren 750S obejmuje nową geometrię – tor przedni jest o 6 mm szerszy niż w 720S – oraz nową konstrukcję sprężyn i amortyzatorów, która redukuje wagę o 2 kg. Model 750S posiada nową generację znanego zawieszenia Proactive Chassis Control McLarena. Osiągając pozornie niekompatybilne połączenie precyzyjnej kontroli nadwozia i komfortu jazdy – ale na jeszcze wyższym poziomie – PCC III łączy pasywne sprężyny śrubowe (które kontrolują częstotliwość jazdy); półaktywne amortyzatory (z całkowicie kontrolowanym tłumieniem i odbiciem); i hydrauliczny obwód przechyłu w miejsce konwencjonalnych mechanicznych stabilizatorów przechyłów.
Wybierane przez kierowcę tryby zmieniają zarówno ustawienia amortyzatorów, jak i sztywność przechyłu, aby zmienić charakter pojazdu. Z hydraulicznym obwodem można osiągnąć wyższą sztywność przechyłu niż w jakimkolwiek konwencjonalnym ustawieniu, a podczas zakrętów występuje bardzo mały przechył nadwozia. Sztywność sprężyn z przodu jest o 3% niższa niż w 720S, a z tyłu o 4% wyższa, co korzystnie wpływa zarówno na komfort jazdy, jak i precyzję oraz kontrolę dynamiczną. Na tylnej osi zwiększona sztywność sprężyn poprawia równowagę pojazdu na torze dzięki bardziej neutralnej równowadze w zakrętach i lepszemu wsparciu w przechyłach. Równowaga sprężyn z przodu i tyłu jest dalej harmonizowana, co poprawia sposób, w jaki 750S 'oddycha’ nad nierównościami drogi, aby poprawić komfort na autostradzie przy dużych prędkościach.
Strojenie tłumienia kompresji i odbicia amortyzatorów rozszerza dynamiczny zakres 750S, a nowe technologie konstrukcyjne i materiałowe zapewniają bardziej powtarzalną reakcję, niezależnie od temperatury, środowiska czy obciążeń subiektywnych. Nowy sposób strojenia amortyzatorów – dostosowywanie akumulatorów w kolumnach – został również wykorzystany do perfekcji w 750S.
Pasywne zawory hydrauliczne i zawory elektroniczne w półaktywnych amortyzatorach zostały zaprojektowane z myślą o szczególnym skupieniu się na wydajności przy niskich prędkościach, poprawiając reakcję kierownicy i zapewniając, że obie osie reagują w harmonii, co daje 750S kompaktowe i zwinne odczucie. Na każdej osi nowe amortyzatory współpracują z odpowiednimi zmianami w sztywności sprężyn – na przykład, twardsze sprężyny z tyłu pozwalają na bardziej komfortowe tylne amortyzatory, jednocześnie zachowując kontrolę nad samochodem. W McLarenie 750S Spider charakterystyki tłumienia uwzględniają minimalną różnicę w wadze w porównaniu z coupe.
Złagodzenie skręcania podczas nierówności – gdzie pionowy ruch przedniego koła wpływa na pozycję rozstawienia zawieszenia – było szczególnie ważne dla zespołu rozwojowego. Neutralizując ten efekt, sztywność pionowa zawieszenia i reakcja kierownicy mogą być od siebie odseparowane, umożliwiając szybszą reakcję na zmiany kierunku i w związku z tym większą zwinność.
Elektro-hydrauliczne wspomaganie kierownicy McLarena jest znane z doskonałej informacji zwrotnej i połączenia, jakie dostarcza kierowcom. W modelu 750S zostało dodatkowo udoskonalone poprzez szybszy wskaźnik kierownicy i większą liniowość kierowania, zapewniając, że wprowadzenia kierowcy są odzwierciedlane tak czysto, jak to możliwe. W połączeniu z nową równowagą sprężyn, nowymi definicjami zaworów amortyzatorów i łagodzeniem skręcania, dostarcza to pojazd, który jest jeszcze bardziej zwinny i inspiruje jeszcze większe zaufanie kierowcy.
Nowe komponenty sprzętowe i programowe zwiększają dynamiczne możliwości 750S, jednocześnie poprawiając komfort i użyteczność, jakie oferował McLaren 720S. Dla kierowcy wybór charakterystyki pojazdu polega na wyborze pomiędzy trzema trybami prowadzenia – Comfort, Sport lub Track – z których każdy koncentruje się na innym doświadczeniu jazdy w zależności od indywidualnych preferencji i warunków.
Dla kierowców pragnących odkryć pełne dynamiczne możliwości 750S, McLaren Variable Drift Control, czyli VDC, pozwala im niezależnie dostosować poziom interwencji systemu kontroli trakcji od ustawienia Elektronicznej Kontroli Stabilności (ESC). Ta regulowalność oznacza, że kierowca może płynnie przechodzić od etapu, w którym systemy elektroniczne samochodu regularnie interweniują, do etapu, w którym w ogóle nie interweniują.
Niezwykła wydajność hamowania jest wzmocniona przez większą powierzchnię aktywnego tylnego skrzydła, które całkowicie się otwiera w mniej niż pół sekundy, zwiększając siłę docisku z tyłu, aby poprawić stabilność przy dużych prędkościach podczas hamowania i skrócić odległości hamowania. Ceramiczne tarcze węglowe są połączone z nową pompą hamulcową, która poprawia odczucie pedału i modulację.
Dla klientów 750S, którzy zamierzają intensywnie korzystać z pojazdów na torach wyścigowych, dostępne jest nowe ulepszenie hamulców torowych składające się z 390-milimetrowych ceramicznych tarcz węglowych i monoblokowych zacisków. Tarcze zajmują siedem miesięcy na produkcję – siedem razy dłużej niż konwencjonalny komponent ceramiczny – ale są 60% mocniejsze i mają czterokrotnie większą przewodność cieplną. Te cechy zwiększają wydajność hamowania bez odpowiedniego wzrostu rozmiaru lub wagi tarczy, a także zmniejszają wypalenie hamulców i wskaźniki zużycia.
Połączenie tarcz i monoblokowych zacisków z przodu pochodzących z McLarena Senna z nową pompą hamulcową i pompą podciśnienia oraz zintegrowanym chłodzeniem zacisków inspirowanym Formułą 1 zapewnia, że ulepszenie hamulców torowych dostarcza precyzyjnego odczucia pedału i konsekwencji oraz niesamowitej wydajności hamowania nawet w najtrudniejszych warunkach torowych.
Powierzchnia wydłużonego aktywnego tylnego skrzydła jest o 20% większa niż skrzydło 720S – dodatkowo optymalizując efektywność aerodynamiczną – a jednocześnie komponent jest lżejszy o 1,6 kg dzięki konstrukcji z włókna węglowego. Wycięcie w centralnej sekcji utrzymuje widoczność z tyłu i zapewnia, że wysokie temperatury z wydechu nie wpływają na skrzydło, gdy pojazd jest w stanie spoczynku po długotrwałej jeździe po torze.
Hydraulicznie sterowane skrzydło jest budowane w nowoczesnym Centrum Technologii Kompozytowych McLarena (MCTC) w Yorkshire, UK, przy użyciu nowych metod produkcji, unikalnych dla 750S. Działając w konfiguracjach kątowych i prędkościach pojazdu, które są specyficzne dla coupe i Spidera, istnieją trzy główne pozycje operacyjne:
Siła docisku kierowcy (aktywne skrzydło częściowo rozłożone, w zależności od prędkości) jest uruchamiana, gdy przycisk Aero zostaje wciśnięty w kabinie, zwiększając poziomy docisku podczas szybkiego zakręcania.
DRS automatycznie zapewnia funkcjonalność redukcji oporu, gdy przyspieszamy na prostej, aż do maksymalnej prędkości pojazdu.
Wysokie prędkości hamowania całkowicie wysuwa aktywne skrzydło w mniej niż pół sekundy, co dostarcza znacząco zwiększonej siły docisku z tyłu, poprawiając stabilność przy dużych prędkościach podczas hamowania i skracając odległości hamowania.
Model 750S jest standardowo wyposażony w opony Pirelli P ZERO™, z jeszcze wydajniejszymi oponami Pirelli P ZERO™ Corsa i ukierunkowanymi na tor oponami Pirelli P ZERO™ Trofeo R jako opcje. Wszystkie trzy opony są specjalnie opracowane dla 750S przez McLarena i jego technicznego partnera oponowego Pirelli, podobnie jak opony Pirelli P ZERO™ Winter dostępne u sprzedawców McLarena.
10-ramienne ultralekkie felgi 'Turbine’, 10-ramienne superlekkie felgi kute 'Strike’ oraz 5-ramienne ultralekkie felgi kute 'Vortex’ są oferowane w różnych wykończeniach w zależności od projektu felgi: Srebrny, Dark Stealth, Polerowane czarne, Polerowane czarne i nowe złote wykończenie Orum. Kupujący mogą również zamówić felgę 'Strike’ w wykończeniu Dark Stealth z obrzeżem McLaren Orange.
STARANNIE WYKONANE; SKONCENTROWANE NA KIEROWCY
„Dokładnie tak, jak zespół ds. dynamiki pojazdu skoncentrował się na tym, aby kierowcy 750S naprawdę 'czuli’ wzmocnioną wydajność, nasi projektanci pracowali nad podkreśleniem zaawansowanej technologii i orientacji na kierowcę wnętrza. Funkcje, takie jak nowy wyświetlacz instrumentów zamontowany na kolumnie kierownicy z funkcjami Active Dynamics i ekrany HD są od razu widoczne, ale wszędzie tam, gdzie spojrzysz lub dotkniesz, jakość i rzemiosło 750S są oczywiste.” Sandy Holford, Główny inżynier 750S, McLaren Automotive
Wnętrze McLarena 750S jest bez wątpienia skoncentrowane na kierowcy. Zaawansowane technologie łączą się z doskonałymi materiałami, ale jednym z najbardziej innowacyjnych elementów jest w dużej mierze ukryty przed wzrokiem: pod miękką skórą i starannie teksturowanymi powierzchniami Alcantary znajduje się mocna i sztywna monocoque z włókna węglowego, która jest nierozerwalnie związana z Formułą 1.
Kiedy McLaren wprowadził przełomowy samochód wyścigowy MP4/1 w 1981 roku, jego kompozytowa monocoque była wyraźnie lepsza od stalowych i aluminiowych alternatyw. Ogromna sztywność strukturalna stworzyła niezwykle stabilną platformę, która poprawiła wydajność dynamiczną, a niska waga – możliwa tylko dzięki konstrukcji z włókna węglowego – przyniosła natychmiastowe korzyści w zakresie przyspieszenia, hamowania i osiągów dynamicznych.
Ponad cztery dekady później, monocoque znajdująca się w sercu 750S – mimo że technicznie oddalona od MP4/1 – zachowuje wszystkie korzyści, jakie przynosi zaawansowana konstrukcja z włókna węglowego. Drzwi dihedral w coupe 750S dramatycznie otwierają się do góry, zabierając ze sobą część dachu, ponieważ górna część monocoque może łatwo utrzymać tak szerokie otwarcie w swojej strukturze. Ta wrodzona siła jest również powodem, dla którego Spider 750S – który posiada swoje własne drzwi dostosowane – nie potrzebuje dodatkowego wzmocnienia strukturalnego, aby pomieścić składany dach.
Zalety włókna węglowego umożliwiają projektowanie ultraciennych słupków A, które ułatwiają widoczność do przodu, oraz przeszklonych słupków C w coupe i kompaktowych wsporników tylnego pokrywu w Spiderze, które poprawiają widoczność nad ramieniem. Jeśli klient sobie życzy, elementy struktury włókna węglowego wewnątrz kabiny mogą być wyeksponowane w widocznym włóknie węglowym, aby podkreślić autentyczność konstrukcji.
Z silnikiem V8, który jest tak integralną częścią atrakcyjności 750S, program personalizacji McLarena daje klientom coupe możliwość zamówienia podwójnie przeszklonej płyty z markowym włóknem węglowym w tylnej półce bagażnika, aby ujawnić górę napędu. Jest to widoczne nad ramieniem kierowcy i wizualnie wprowadza silnik do wnętrza. Może być również widoczne z zewnątrz pojazdu przez tylną szybę.
Włókno węglowe jest również używane do zintegrowanej ramy i panelu jednoczęściowego składanej twardego dachu (RHT) Spidera. Napędzany ośmioma silnikami elektrycznymi, mechanizmy operacyjne są niemal bezgłośne, a siła i lekkość RHT pozwala na otwieranie lub zamykanie dachu w 11 sekund przy prędkościach pojazdu do 50 km/h (31 mph).
Nowy zestaw sterowników wprowadzony w McLarenie 750S jest tak samo zaawansowany technologicznie i przynosi znaczące korzyści. Nowy wyświetlacz instrumentów skoncentrowany na kierowcy znajduje się w konsoli zamontowanej na – i poruszającej się razem – z kolumną kierownicy. Konsola ta zawiera również przyciski do funkcji Active Dynamics po obu stronach, co oznacza, że kierowca nie musi odrywać rąk od kierownicy, aby wybrać tryby napędu i prowadzenia.
Kolumna kierownicy – teraz standardowo z elektrycznym napędem – oraz struktura belki, na której zamontowany jest wyświetlacz kierowcy, są nowe i sztywniejsze, co przyczynia się do poprawy właściwości NVH (Hałas, Wibracje, Twardość).
Obszar przylegający do centralnego ekranu dotykowego, gdzie znajdowały się przełączniki Active Dynamics w 720S, teraz mieści przyciski, które kontrolują ustawienia Launch i Aero, w łatwiejszej do użycia lokalizacji. Tutaj znajduje się również przełącznik dla nowej ekskluzywnej technologii z zakresu kierowcy, która debiutuje w 750S – McLaren Control Launcher (MCL) – który pozwala kierowcy zapisać swoją ulubioną konfigurację ustawień aerodynamicznych, prowadzenia, napędu i skrzyni biegów za pomocą przycisku z kultowym logo McLaren Speedmark. To niestandardowe dynamiczne ustawienie można przywołać jednym naciśnięciem tego samego przycisku, aby natychmiast wrócić do spersonalizowanego doświadczenia jazdy McLarenem.
Jak w przypadku wszystkich pojazdów McLarena, kierownica 750S jest celowo wolna od jakichkolwiek przycisków czy przełączników, pozwalając kierowcy skupić się na odczuciach i informacjach zwrotnych z podwozia i drogi. Informacje i szczegóły dotyczące infotainmentu są dostępne przez nowy wyświetlacz dla kierowcy oraz optycznie przyklejony, wrażliwy na dotyk centralny ekran infotainmentu (CIS), którego funkcjonalność została wzbogacona o bogatsze grafiki i zwiększoną wrażliwość na dotyk. System kamer tylnej i otoczenia również został ulepszony, aby uzyskać wyższą definicję i klarowność, a jakość mikrofonu w kabinie została również poprawiona dla większej precyzji komend głosowych i wyraźniejszych połączeń bez użycia rąk.
Funkcje ułatwiające kierowcom obejmują Apple CarPlay®, pozwalającego na mirroring smartfona oraz korzystanie z określonych aplikacji z Centralnego Ekranu Infotainment. Ulepszony system audio in-car, opracowany we współpracy z partnerem audio McLarena, Bowers & Wilkins, można również zamówić jako opcję. Od 2015 roku systemy audio wysokiej wydajności Bowers & Wilkins są dostępne we wszystkich samochodach McLarena, technologie akustyczne maksymalizując wydajność dźwięku i przesuwając granice możliwości głośników. Aby osiągnąć cel ujawnienia jak największej części oryginalnego nagrania, nowe elementy systemu audio w 750S obejmują mocniejszy wzmacniacz oraz głośniki z konusami Continuum®. Odbiór radia jest ulepszony przez nową antenę.
Sprzęt systemu podnoszenia pojazdu został wszechstronnie przeprojektowany, a teraz podnosi przód 750S w zaledwie cztery sekundy (10 sekund dla 720S) – choć właściciele mogą nie korzystać z niego zbyt często, ponieważ wydłużony przedni splitter nie ma wpływu na kąty podejścia. Model 750S Spider dodatkowo wyposażony jest w dwa przełączniki – umiejscowione między kierowcą a pasażerem – które niezależnie kontrolują RHT i szybę tylną.
NAJCZYSTSZE EMOCJONALNE POŁĄCZENIE
„Wszystkie McLareny są precyzyjnie zaprojektowane i niezwykle szybkie, ale w nowym McLarenie 750S skoncentrowaliśmy się na wzbogaceniu całego zakresu cech, które dostarczają ekscytacji towarzyszącej prowadzeniu pojazdu, tego czystego emocjonalnego połączenia, tak poszukiwanego przez entuzjastów.” Ben Gulliver, Kierownik Rozwoju Pojazdów, McLaren Automotive
Zgodnie z nazwą, McLaren 750S może dysponować mocą do 750 PS z silnika V8 o pojemności 4,0 litra. A z momentem obrotowym wynoszącym 800 Nm, nowy supersamochód przyćmiewa osiągi silnika benzynowego legendarnego McLaren P1™ (737 PS i 720 Nm). Te liczby nie tylko podkreślają niesamowity postęp, ale również oszałamiające poziomy wydajności dostępne dla kierowców McLaren 750S.
Rozwój inżynieryjny podnosi znaną codzienną użyteczność 720S, a jednak moc i wydajność 750S są bardziej zrównoważone i niezmienione niż kiedykolwiek. Bezpośrednie przyspieszenie jest fenomenalne, z osiągnięciem prędkości 0-100 km/h (62 mph) w 2,8 sekundy, 0-200 km/h (124 mph) w 7,2 sekundy (Spider 7,3 sekundy) i 0-300 km/h (186 mph) w mniej niż 20 sekund (Spider 20,4).
Te liczby przedstawiają fakty, ale to namacalne odczucie wydajności i prędkości jest zdumiewające i ekscytujące. Od momentu, gdy silnik V8 ożywa, przez ogromne oddawanie momentu obrotowego w silniku z podwójnym doładowaniem w środkowym zakresie, aż po ekscytujący wzrost do ogranicznika obrotów przy 8500, emocjonalne połączenie kierowcy z McLarenem 750S jest niezwykłe i doświadczeniem, które staje się coraz rzadsze i bardziej pożądane.
Silnik V8 – umieszczony pośrodku dla idealnego rozkładu masy, równowagi w prowadzeniu i czystości reakcji – jest zoptymalizowany do bardzo wysokiej wydajności, z wałem korbowym o płaskiej płaszczyźnie; inspiracją do wyścigów systemem smarowania suchym dnem; lekkimi korbowodami, które redukują masę układu napędowego; oraz elektronicznie kontrolowanymi zaworami upustowymi turbosprężarek, które zapewniają precyzyjną regulację ciśnienia doładowania.
Unikalny silnik McLaren M840T opracowany dla 750S zwiększa ciśnienie doładowania ultra-niskotopniowych, podwójnych turbosprężarek, podnosząc ciśnienie powietrza wewnątrz cylindrów. W połączeniu z dodatkową pompą paliwową o wysokim przepływie spełnia większe wymagania dotyczące ciśnienia przepływu paliwa. Aby uzyskać optymalną wydajność, druga pompa „uzupełnia” ciśnienie tylko wtedy, gdy zapotrzebowanie jest wyższe.
Lekkie tłoki – takie same jak w 765LT – redukują masę bezwładności, podczas gdy dedykowany system zarządzania silnikiem kontroluje zwiększoną moc i moment obrotowy. Oprócz koncentracji na maksymalnym zaangażowaniu kierowcy, te elektroniki optymalizują również układ napędowy do działania na paliwie o wysokiej oktanowości 99 RON.
W połączeniu z zwiększoną mocą i momentem obrotowym silnika, skrzynia biegów ma krótszy współczynnik finalny, co prowadzi do jeszcze szybszego przyspieszenia, z 0-200 km/h (0-124 mph) możliwym w 7,2 sekundy (750S Spider: 7,3 sekundy). Skrzynia biegów to jednostka zmiany sekwencyjnej z 7 biegami, zaprojektowana do najwyższych zastosowań wydajnościowych; zębatka i koło koronowe w przekładni finalnej są na przykład wykonane z 20NiCrMo, wysokowydajnego stopu niklowo-chromowego, który częściej spotyka się w Formule 1.
Na torze nowa funkcja 'limit downshift’ w skrzyni biegów oznacza, że jeśli kierowca zażąda redukcji, która spowodowałaby nadmierne obroty silnika, oprogramowanie uznaje prośbę, ale zmienia bieg tylko wtedy, gdy prędkość obrotowa silnika i prędkość drogi mogą być ze sobą harmonizowane. Ta funkcjonalność jest dostępna w trybach Sport i Track oraz w momencie, gdy nacisk hamulca przekracza określony próg. Daje to większą swobodę kierowcy w wyborze zmiany biegów i tworzy intensywne wrażenie dźwiękowe, pozwalając obrotom silnika na chwilowe „podskakiwanie” na ograniczniku obrotów przed załączeniem następnego biegu.
Uzupełniając całkowitą wydajność, ulepszenia w układzie napędowym są intensyfikowane przez zwiększone fizyczne i emocjonalne połączenie. Jako główny czynnik przenoszący i emitujący niskoczęstotliwościowe dźwięki silnika, mocowania silnika są strojone, aby zapewnić, że V8 można zarówno usłyszeć, jak i poczuć w optymalny sposób. Linki boczne i ukośne szczególnie nasilają poczucie połączenia odczuwanego w sytuacjach takich jak uruchamianie silnika i dynamiczna jazda, ale ograniczają odczucia, gdy nadmierne niskoczęstotliwościowe dźwięki byłyby nieprzyjemnie intruzywne, na przykład podczas jazdy na autostradzie.
Uformowany ze stali nierdzewnej, nowy system wydechowy z centralnym wyjściem jest lżejszy o 2,2 kg niż w 720S. Oprócz przyczyniania się do redukcji wagi, dostarcza nowy, wyraźny ton wydechu. W technicznych terminach osiąga się to przez redukcję dźwięków 2. i 6. rzędu i pozwalając dominować akustyce 4. rzędu. Po eksperymentach z wieloma projektami wydechu z pojedynczymi i podwójnymi rurami, inżynierowie McLarena poprawili również dźwięki 8. rzędu, tworząc wyraźniejszą crescendo przy wysokich obrotach silnika.
AERODYNAMICZNE INNOWACJE; ORGANICZNA PIĘKNO
„Nowy 750S dodatkowo ostrzy filozofię projektowania McLarena 'forma podąża za funkcją’, organiczna forma samochodu wzbogacona o przeprofilowane 'oczodoły’ i większe aktywne tylne skrzydło. Aluminiowa, włóknowa i kompozytowa karoseria jest wizualnie elegancka, ale ma wbudowane cechy aerodynamiczne, więc gdy spojrzysz na wloty i kanały, możesz zrozumieć, jak kontrolowany jest przepływ powietrza.” Sandy Holford, Główny inżynier McLaren 750S