Po wprowadzeniu modelu CLE Coupe na rynek latem 2023 roku, klienci czekali na wersję z logo AMG, która zadebiutowała w listopadzie tego samego roku.
Niemiecki producent samochodów potrzebował pojazdu, który mógłby konkurować z BMW M4, dominującym w segmencie kompaktowych luksusowych coupe. Choć wielu spodziewało się, że marka z trzema gwiazdkami zaprezentuje te same jednostki napędowe co w C63 AMG i GLC63 AMG, rezultat okazał się jeszcze lepszy. Dodatkowo zmiany, jakie AMG wprowadziło w nadwoziu, były wyraźnie zauważalne, co od razu podbiło serca fanów marki nowym CLE53 AMG.
Mercedes-AMG wziął standardowe CLE i całkowicie je przekształcił. Z przodu, szerszy rozstaw kół zmusił producenta do powiększenia błotników. Dodatkowo, centralna atrapa chłodnicy w stylu Panamericana miała trapezoidalny kształt, co współgrało z dolną częścią zderzaka z wlotem powietrza w kształcie litery A. Z boku zderzaka, producent dodał otwory wentylacyjne, które poprawiły aerodynamikę. CLE53 wyposażono w reflektory w pełni LED, a klienci mogli zdecydować się na system DIGITAL Light, który poprawiał oświetlenie drogi oraz wygląd samochodu.
AMG stworzyło profil pojazdu przypominający rekin. Reflektory o organicznych kształtach i płaski przód potęgowały to wrażenie. Dodatkowo, maska samochodu była unikalna, z funkcjonalnym otworem wentylacyjnym z przodu i dwoma podłużnymi wzdłużnymi żłobieniami. Ponadto, sportowy wygląd pojazdu wzbogacono o przeprojektowane progi boczne oraz szersze tylne błotniki, które musiały zakrywać zwiększony rozstaw tylnych kół w porównaniu do standardowego CLE Coupe. Producent zainstalował standardowe felgi aluminiowe 19”, ale klienci mogli wybrać zestaw 20-calowy. Na koniec, z tyłu dodano tylne lampy LED, które nie były połączone świetlnym paskiem oraz cztery końcówki wydechu flanking funkcjonalny dyfuzor tylny pod zderzakiem.
Wewnątrz, Mercedes-AMG zamontował sportowe fotele kubełkowe z przodu z automatycznie chowanymi słupkami pasów bezpieczeństwa wbudowanymi w słupek B. Podobnie jak jego poprzednik, CLE Coupe, nie miał ramy wokół okien. Na kierowcę czekał standardowy trójramienny, płaski koło kierownicy z kontrolkami do dynamicznego prowadzenia i innymi funkcjami pojazdu. Producent całkowicie zrezygnował z analogowych wskaźników w kabinie, pozostawiając jedynie wyświetlacz na panelu instrumentów oraz ogromny ekran dotykowy na szczycie centralnej konsoli dla systemu infotainment MBUX. Z tyłu, CLE53 miał kanapę profilowaną dla dwóch osób, oddzieloną konsolą z dwoma uchwytami na kubki i małym schowkiem na smartfona.
Najważniejsza jednak zmiana pojazdu miała miejsce pod jego maską. Oprócz powiększonego rozstawu kół z przodu i z tyłu, producent dodał silnik o pojemności trzech litrów, wspomagany turbosprężarką oraz elektrycznym doładowaniem. Dodatkowo, system mild-hybrid zawierał dodatkowy generator rozruchowy, który dodawał 23 KM (22,5 hp) do układu, uzyskując łączną moc 449 KM (443 hp). Samochód standardowo wyposażony był w układ kierowniczy na wszystkie koła oraz adaptacyjne zawieszenie. Moc przekazywana była na wszystkie rogi poprzez dziewięciostopniową automatyczną skrzynię biegów (dwusprzęgłową).
Nowy model CLE53 4MATIC+ Coupé firmy Mercedes-AMG wzmacnia ofertę produktów i redefiniuje segment sportowych coupé klasy podstawowej. Ten elegancki, sportowy model z dwiema drzwiami łączy w sobie najlepsze cechy dwóch światów: zwinność i sportowość klasy C z przestronnością i prestiżem klasy E. Silnik sześciocylindrowy o pojemności 3,0 litra z podwójnym doładowaniem przez turbosprężarkę oraz elektryczny kompresor został gruntownie zmodyfikowany i generuje teraz moc 330 kW (449 hp). Oferuje maksymalny moment obrotowy wynoszący 560 Nm (600 Nm przy doładowaniu przez 12 sekund). Zintegrowany generator rozrusznika chwilowo dostarcza dodatkowe 17 kW (23 hp) mocy i 205 Nm momentu obrotowego. Zasilany jest również system 48-woltowy. Inne cechy techniczne nowego modelu to skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT TCT 9G oraz w pełni zmienny napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+.
Typowe cechy wizualne coupé to długa maska ze zwężającym się przodem, która zawiera dwa potężne wypukłości. Wyraźnie nachylona szyba czołowa oraz wydłużony dach, opadający ku tyłowi, również nawiązują do tego stylu. Kabina pasażerska, umiejscowiona daleko z tyłu, prowadzi ku sportowemu, krótkiemu tyłowi przez płaskie tylne okno.
Progresywnie nachylona przednia część („Shark Nose”) w połączeniu z precyzyjnie uformowaną maską zapewnia wygląd zarówno sportowy, jak i elegancki. Specyficzna dla AMG kratka w kształcie litery A oraz płaskie, ostro wycięte reflektory LED tworzą szczególnie mocne wrażenie. Reflektory DIGITAL LIGHT z funkcją projekcji są dostępne jako opcjonalne wyposażenie. Posiadają elipsy świateł do jazdy dziennej i niebieskie oświetlenie u podstawy lamp, co podkreśla dynamiczny wygląd.
Wyraźnie zaprojektowany przedni zderzak jest uniesiony w środkowej części w kształcie litery A („A-wing”). Umożliwia to dużą przestrzeń powietrzną dla wysokiego przepływu powietrza. Dotyczy to również zewnętrznych wlotów powietrza z dwoma krzyżującymi się szczelinami. Wyraziste krawędzie kształtują widok boczny. Wybrzuszone błotniki z przodu i z tyłu, szeroki rozstaw kół (plus 58 mm z przodu, plus 75 mm z tyłu w stosunku do modelu Mercedes-Benz) oraz 19-calowe felgi nadają nowemu AMG Coupé potężny wygląd. Felgi 20-calowe są dostępne opcjonalnie.
Mięśnie tyłu pojazdu charakteryzują się płynnie ukształtowanymi powierzchniami, gładkimi przejściami oraz dwuczęściowymi lampami LED z trójwymiarowymi korpusami świetlnymi. Tylne światła są połączone ze sobą ciemnoczerwonym elementem wzorniczym, co podkreśla szerokość tyłu. Główne elementy to okrągłe końcówki podwójnych rur wydechowych, które są harmonijnie zintegrowane w zderzaku tylnym. Ich projekt w bocznej części za nadkolami poprawia aerodynamikę: przepływ powietrza wokół nadkoli jest lepszy. Spojler na klapie bagażnika jest malowany w kolorze nadwozia, ale również opcjonalnie dostępny w czarnym kolorze w ramach pakietu stylizacji AMG.
Opcjonalny pakiet AMG Optics podkreśla sportowe akcenty, zawiera dodatkowe elementy ozdobne na przednim i tylnym zderzaku, bardziej wyraźny spojler na klapie bagażnika i dyfuzor między końcówkami rur wydechowych. Dla dalszej personalizacji dostępne są dwa pakiety AMG Night oraz pakiety AMG Carbon.
Wnętrze z niezależnym wyposażeniem i specyficznymi wyświetlaczami
Wnętrze witają pasażerów unikalne wykończenia, ekskluzywne materiały oraz najnowszy system infotainment MBUX. Oczami przyciągają swobodnie zawieszony 12.3-calowy w pełni cyfrowy wyświetlacz dla kierowcy, 11.9-calowy centralny wyświetlacz skierowany w stronę kierowcy w przyjaznym formacie portretowym oraz dynamiczne oświetlenie ambientowe z 64 kolorami. Jeśli to pożądane, rozciąga się od konsoli centralnej do zewnętrznych wlotów wentylacyjnych. W każdej z drzwi wzdłuż konturów podłokietnika i linii szyb biegnie pasmo światła.
Kolejnym wyróżniającym się elementem są integralne fotele wykonane z sztucznej skóry ARTICO/MICROCUT w czarnym mikro włóknie z grafiką specyficzną dla AMG i czerwonym kontrastowym przeszyciem. Łączą one sportowość z silnym wsparciem bocznym. Inne cechy wnętrza to czerwone pasy bezpieczeństwa i błyszczące wykończenia z włókna węglowego. Na życzenie dostępne są liczne tapicerki ze skóry i skóry Nappa. W przypadku wyboru skóry Nappa herb AMG jest wytłaczany w przednich zagłówkach.
Fotel sportowy AMG jest dostępny opcjonalnie. Charakteryzuje się bardziej wyraźnymi bocznymi poduszkami, które zapewniają jeszcze lepsze wsparcie boczne. Pionowe otwory dodają akcentów wizualnych, ale również oszczędzają wagę i umożliwiają lepszą wentylację pleców. Przy wyposażeniu w skórę Nappa są one również akcentowane w kontrastowym kolorze.
Kierownica AMG w podwójnym układzie ramion
Standardowa, płaska kierownica AMG Performance w podwójnym układzie ramion z bezpiecznie zintegrowanymi przyciskami oferuje wysoki komfort użytkowania na co dzień. Okrągłe przyciski kierownicy AMG imponują wspaniałymi wyświetlaczami oraz intuicyjną logiką obsługi. Ważne funkcje jazdy i wszystkie programy jazdy można kontrolować tutaj.
Przy wyświetlaczu dla kierowcy klient może przełączać się między stylami wyświetlania „Klasyczny”, „Sport” i ekskluzywnym AMG „Supersport”. Tryb „Supersport” szczególnie wyróżnia się centralnym okrągłym obrotomierzem oraz perspektywistycznie zaprojektowanymi wyświetlaczami poziomymi, które znajdują się po lewej i prawej stronie obrotomierza i tworzą wrażenie głębi. Kierowca może korzystać z menu AMG, aby uzyskać dostęp do różnych specjalnych wyświetlaczy, takich jak dane silnika, wskaźnik biegów, rozgrzewanie, ustawienia, miernik G i stoper wyścigowy. Centralny wyświetlacz podkreśla również dynamiczne ukierunkowanie dzięki indywidualnym wyświetlaczom AMG, takim jak wizualizacja programów jazdy czy dane telemetryczne.
Sześciocylindrowy silnik w układzie rzędowym z zintegrowanym generatorem rozrusznika oraz elektrycznym dodatkowym kompresorem
Nowy model CLE53 4MATIC+ wykorzystuje kompleksowo ulepszoną wersję rzędowego silnika sześciocylindrowego turbo o pojemności 3,0 litra. Generacja silnika wysokowydajnego, znana teraz jako M256M, zachwyca przede wszystkim zoptymalizowanymi komorami spalania z nowymi kanałami dolotowymi i wylotowymi, nowymi pierścieniami tłokowymi, zoptymalizowanym wtryskiem oraz nową turbosprężarką. W połączeniu z nowym elektrycznym kompresorem, oferuje wzrost ciśnienia doładowania o 0,4 bar do 1,5 bar i dzięki temu wyższy moment obrotowy wynoszący 560 Nm w trybie ciągłym oraz 600 Nm w trybie doładowania przez maksymalnie 12 sekund.
Jednak ważniejsze od absolutnego momentu obrotowego jest jego dostępność oraz ogólna reakcja silnika. Za to odpowiedzialny jest ulepszony elektryczny dodatkowy kompresor, który teraz może pracować niemal nieprzerwanie przez dłuższy czas. Kierowcy odczuwają to szczególnie w średnich zakresach prędkości. Oznacza to, że turbosprężarka spalinowa mogła zostać powiększona dla wyższej wydajności szczytowej.
Klienci korzystają również z wyższej efektywności jednostki. Została ona znacznie poprawiona, szczególnie w trybie pełnego obciążenia. Nowy zintegrowany generator rozrusznika (ISG) drugiej generacji także przyczynia się do efektywności. Jest teraz zintegrowany z obudową skrzyni biegów. Jako kluczowy element 48-woltowego systemu elektrycznego, nie tylko działa jako generator elektryczny, ale także pełni funkcje hybrydowe, takie jak krótkoterminowe doładowanie o mocy 17 kW (23 hp) oraz 205 Nm momentu obrotowego, rekuperacja, zmiana punktu obciążenia, „żeglowanie” oraz niemal niezauważalne uruchamianie silnika podczas funkcji start-stop.
Elektronicznie ograniczona prędkość maksymalna 250 km/h może zostać zwiększona do 270 km/h w przypadku opcjonalnego pakietu kierowcy AMG. System hamulcowy AMG wysokiej wydajności jest dostosowany do mocy i osiągów CLE53 Coupé: perforowane i wentylowane wewnętrznie tarcze o wymiarach 370 x 36 mm z czterotłoczkowymi zaciskami stałymi oraz z oznaczeniem AMG są używane na przedniej osi, natomiast na tylnej osi wykorzystano wentylowane wewnętrznie tarcze o wymiarach 360 x 26 mm z pojedynczymi pływającymi zaciskami.
Dostosowane czasy przełączania, wysoka efektywność: skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT TCT 9G
Silnik o pojemności 3,0 litra jest połączony ze skrzynią biegów AMG SPEEDSHIFT TCT 9G, która imponuje dostosowanymi czasami przełączania, szybkim działaniem, funkcją podwójnego redukowania biegów oraz wieloma redukcjami. Zmiana biegów następuje natychmiastowo. Skrzynia działa bardzo spontanicznie, szczególnie w trybie jazdy „Sport+” oraz w trybie manualnym. Dynamiczne manewry przyspieszenia i dostosowane czasy przełączania są dostępne, podobnie jak styl jazdy oszczędzający paliwo, w zależności od wybranego programu jazdy. Skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT TCT 9G może być zmieniana ręcznie za pomocą galwanizowanych łopatek zmiany biegów znajdujących się po obu stronach za kołem kierownicy.
Cechy na wyciągnięcie ręki: AMG DYNAMIC SELECT
Dzięki pięciu programom jazdy AMG DYNAMIC SELECT „Śliski”, „Komfort”, „Sport”, „Sport+” i „Indywidualny”, cechy nowych modeli 53 mogą być kształtowane na wyciągnięcie ręki. Różnice obejmują od efektywności i komfortu aż po bardzo sportowy charakter. Ważne parametry, takie jak reakcja silnika, skrzynia biegów, zawieszenie i układ kierowniczy, są modyfikowane. Niezależnie od programów jazdy AMG DYNAMIC SELECT, kierowca może przełączyć się bezpośrednio na tryb manualny za pomocą przycisku „M”, aby zmieniać biegi wyłącznie za pomocą łopatek zmiany biegów. Poziomy zawieszenia mogą być również wybierane oddzielnie, jeśli zajdzie taka potrzeba.
System kontroli dynamiki jazdy AMG DYNAMICS jest zintegrowany z programami jazdy AMG DYNAMIC SELECT. W poziomach „Podstawowy”, „Zaawansowany” i „Pro”, wpływa na strategie kontroli ESP® (Elektroniczny Program Stabilizacyjny) lub napędu na wszystkie koła. Na podstawie działań kierowcy i danych z czujników, inteligentne przedsterowanie przewiduje oczekiwane zachowanie pojazdu. Zakres obejmuje od niezwykle stabilnego po wysoce dynamiczne, zapewniając bardziej komfortowe lub szczególnie sportowe doznania podczas jazdy. Funkcje AMG DYNAMICS mogą być również wybierane bezpośrednio za pomocą przycisków na kierownicy AMG. Zarówno modyfikowalne cechy pojazdu, jak i rozbudowane opcje wyposażenia umożliwiają szeroki zakres sportowości, elegancji i stylu życia, w zależności od indywidualnych wymagań klientów.
W pełni zmienny napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+ jako standard
W pełni zmienny napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+ łączy optymalną przyczepność z dynamiczną przyjemnością z jazdy oraz wysoki poziom bezpieczeństwa w każdych warunkach: na suchych drogach, jak i na mokrych czy śliskich nawierzchniach. Przejście z napędu tylnego na napęd na wszystkie koła i vice versa odbywa się ciągle, ponieważ inteligentne sterowanie jest zintegrowane w całą architekturę systemu pojazdu. Rozdział siły działa w sposób zróżnicowany. Przy umiarkowanej jeździe i w sytuacjach, gdy napęd na wszystkie koła nie jest wymagany, przednia oś jest całkowicie rozłączona. To zwiększa efektywność. Od ustawienia ESP Sport, zachowanie podczas jazdy jest bardziej skoncentrowane na tylnej osi. A w trybie driftu nowy AMG CLE Coupé zaprogramowany jest jako pojazd z napędem na tylne koła w całym zakresie prędkości.
Niezależne zawieszenie AMG RIDE CONTROL dla wysokiej dynamiki jazdy
Zawieszenie AMG RIDE CONTROL opracowane w Affalterbach służy do zwiększenia zwinności, bardziej neutralnego zachowania w zakrętach oraz wyższej przyczepności. Zawieszenie stalowe z szczególnie sportowym układem sprężyn i amortyzatorów oraz adaptacyjnym systemem regulacji tłumienia łączy doskonałą dynamikę jazdy z wysokim komfortem. Tłumienie na każdym kole dostosowuje się do aktualnej sytuacji jazdy i warunków drogowych. Dzieje się to szybko i precyzyjnie za pomocą osobnych zaworów dla kierunku rozciągania i kompresji w amortyzatorach. Dodatkowo, charakterystyka amortyzatorów może być wstępnie ustawiana w trzech poziomach: „Komfort”, „Sport” i „Sport+”, co pozwala na zauważalne rozróżnienie między wysokim komfortem długodystansowym a sportową dynamiką jazdy.
Trzystopniowe kierowanie wrażliwe na prędkość AMG oraz standardowe skręcanie tylnych kół
Układ kierowniczy również przyczynia się do zwiększenia dynamiki i komfortu. CLE53 4MATIC+ Coupé ma trzystopniowe kierowanie AMG, które dostosowuje się do wybranego programu jazdy. Przy manewrowaniu i parkowaniu wymaga jedynie stosunkowo niewielkiego wysiłku. Przy wyższych prędkościach kierowca otrzymuje jeszcze więcej informacji zwrotnych dzięki dostosowanej charakterystyce kierownicy, szczególnie w ustawieniach zawieszenia „Sport” i „Sport+”.
Standardowe skręcanie tylnych kół działa z maksymalnym kątem skrętu 2,5 stopnia. Do tego stopnia tylne koła skręcają w przeciwnym kierunku do przednich kół przy prędkościach do 100 km/h (zmienne w zależności od ustawienia AMG DYNAMICS). To prowadzi do wirtualnego skrócenia rozstawu osi i skutkuje znacznie bardziej zwrotnym skrętem, mniejszym wysiłkiem w kierowaniu oraz zwiększoną manewrowością. Oznacza to, że promień skrętu jest zauważalnie zmniejszony przy skręcaniu czy parkowaniu. Przy prędkościach powyżej 100 km/h (zmienne w zależności od ustawienia AMG DYNAMICS) tylne koła skręcają równolegle do przednich kół – maksymalnie do 0,7 stopnia. Wirtualne wydłużenie rozstawu osi ma pozytywny wpływ na stabilność jazdy: szybciej accumuluje siłę boczną przy zmianie kierunku, co umożliwia pojazdowi bardziej bezpośrednią reakcję na polecenia kierownicy. Reakcja układu skrętniego tylnej osi zależy od wybranego programu jazdy AMG DYNAMIC SELECT.
Pakiet AMG DYNAMIC PLUS