Mercedes-AMG poszerzyło gamę modeli GLC Coupe w 2023 roku, wprowadzając wersję GLC S E Performance, elektryfikowany model, który miał na celu zapewnienie podobnych osiągów do poprzedniego GLC63 S, ale z lepszą efektywnością paliwową.
Mercedes-AMG zobowiązało się do obniżenia emisji spalin swoich samochodów, dlatego zaczęło tworzyć elektryfikowane, wysokowydajne pojazdy. W rezultacie, po tym jak Mercedes-Benz zaprezentował GLC jesienią 2022 roku, marka zajmująca się wydajnością zaczęła pracować nad wersjami o wyższych specyfikacjach tego modelu. W efekcie latem 2023 roku zaprezentowano zarówno GLC43, jak i GLC 63 S E Performance. Ta ostatnia wersja miała napęd z modelu AMG C63S, z którym GLC dzielił swoją platformę.
Producent samochodów z Affalterbach zastrzegł sobie prawo do oferowania GLC 63 S E Performance w unikalnym kolorze, nowoczesnym srebrnym magno. AMG umieściło swoje logo na masce, a niżej, charakterystyczny grill w stylu Panamericana z pionowymi szczelinami. Były one dostępne w wykończeniu chromowanym lub czarnym w opcji Night package II. Niżej, w zderzaku, dolny grill w kształcie litery A miał pionowe i poziome szczeliny, a po bokach znajdowały się duże wloty powietrza wentylujące przednie hamulce. Z profilu można było zauważyć progi boczne i duże koła ze stopów lekkich o średnicy 20 cali. Z tyłu samochód dumnie prezentował centralnie umieszczony dyfuzor pod zderzakiem, flankiwany przez cztery prostokątne końcówki wydechu.
Wnętrze pojazdu zostało wykończone elementami z włókna węglowego na desce rozdzielczej, które doskonale komponowały się z aluminiowymi częściami na drzwiach i konsoli środkowej. Przed kierowcą znajdował się cyfrowy zestaw wskaźników. Ponadto, na górze konsoli środkowej umieszczono jednostkę multimedialną MBUX z pionowym ekranem dotykowym. Konsola środkowa miała kilka miejsc do przechowywania oraz środkowy podłokietnik. W przeciwieństwie do reszty gamy GLC, ta wersja miała dodatkowe menu i styl „Supersport”, umożliwiający klientom wyświetlanie różnych treści w pionie. Między przednimi pasażerami znajdowała się wysoka konsola centralna wykończona na czarno, z przestrzenią do przechowywania pod podłokietnikiem. Tylną kanapę (60/40) można było złożyć, była wystarczająco przestronna dla trzech dorosłych osób, ale miała ograniczoną przestrzeń na nogi dla osoby siedzącej na środku z powodu środkowego tunelu.
Mercedes-AMG zrezygnowało z wcześniej stosowanego silnika V8 o pojemności 4.0 litrów i zainstalowało turbodoładowany silnik czterocylindrowy wspierany przez elektryczny motor oraz rozrusznik-generatory napędzane paskiem (RSG). W efekcie dostarczał on 680 PS (671 HP), co stanowiło wzrost o 170 PS (168 HP) w porównaniu do swojego poprzednika. Nowa jednostka przekazywała moc na wszystkie koła za pomocą skrzyni biegów AMG SPEEDSHIFT MCT (technologia wielosprzęgłowa) 9G i zmiennej dystrybucji momentu obrotowego między przednią a tylną osią. Ponadto, korzystała również z systemu mokrego sprzęgła do kontroli startu.
Mercedes-AMG poszerza swoją ofertę hybryd E Performance, wprowadzając tę unikalną technologię AMG do SUV-a po raz pierwszy. Nowy GLC63 S E Performance SUV wyznacza nowe standardy w zakresie osiągów, dynamiki jazdy i efektywności. Osiem charakterystycznych programów jazdy oferuje różnorodne doznania: od spokojnej jazdy wyłącznie elektrycznej po niezwykle dynamiczną.
„Mercedes-AMG GLC SUV to absolutny sukces wśród naszych klientów. Nasze dwie wersje o różnych charakterach dla sportowo-miejskiego stylu życia są doskonałymi wszechstronnymi pojazdami, idealnie dopasowanymi do indywidualnych potrzeb klientów. Dzięki napędowi E Performance w GLC63 S wprowadzamy również pierwszy hybrydowy SUV o wysokich osiągach. Napęd na wszystkie koła, aktywne sterowanie tylną osią i szybka skrzynia biegów wzmacniają emocjonalne doznania typowe dla jazdy AMG.” Michael Schiebe, Przewodniczący Zarządu Mercedes-AMG GmbH oraz Kierownik Jednostek Biznesowych Mercedes-Benz Klasy G i Mercedes-Maybach
Hybrydowy napęd wyłącznie dla Mercedes-AMG w GLC63 S E Performance został zaprojektowany z myślą o maksymalnych osiągach. Łączy on ręcznie produkowany silnik AMG 2.0-liter turbo z jednostką elektryczną (EDU) na tylnej osi, co daje 671 KM łącznej mocy systemu oraz 752 lb-ft (1020 Nm) łącznego momentu obrotowego. Natychmiastowa reakcja napędu elektrycznego na tylnej osi, szybki przyrost momentu obrotowego oraz błyskawiczne dostarczanie mocy przyczyniają się do wyjątkowych osiągów pojazdu. Oprócz imponującej mocy, niezależny układ hybrydowy zapewnia również zrównoważoną dystrybucję masy – co korzystnie wpływa na dynamikę jazdy i prowadzenie.
W zależności od programu jazdy i warunków, silnik elektryczny zwiększa moc i moment obrotowy w zależności od sytuacji. Tryb wyłącznie elektryczny umożliwia jazdę na prąd w określonych warunkach. Elektryczny napęd i wysokonapięciowa bateria 400V są ekskluzywnymi rozwiązaniami opracowanymi przez AMG. Podobnie jak pakiet mocy stosowany w Formule 1™, bateria została specjalnie zaprojektowana do szybkiego dostarczania mocy oraz efektywnego chłodzenia ogniw.
Standardowe aktywne sterowanie tylną osią, zmienny napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+ oraz skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT® MCT 9G z mokrym sprzęgłem startowym również przyczyniają się do dynamicznych doznań podczas jazdy. Dodatkowo, standardowe zawieszenie AMG RIDE CONTROL z adaptacyjnym tłumieniem oraz aktywna stabilizacja przechyłów AMG ACTIVE RIDE CONTROL również podnoszą komfort jazdy.
Ręcznie produkowany silnik AMG 2.0-liter czterocylindrowy z elektrycznym turbodoładowaniem
W sercu nowego Mercedes-AMG GLC63 S E Performance znajduje się ręcznie produkowany silnik AMG 2.0-liter z turbodoładowaniem, który łączy innowacyjne technologie i wysokie osiągi z wzorcową efektywnością. Znany wewnętrznie jako M139l (l dla montażu wzdłużnego), silnik o mocy 469 KM jest najsilniejszym produkcyjnym silnikiem czterocylindrowym na świecie.
Ponadto, M139l jest pierwszym i jedynym produkcyjnym silnikiem na świecie z elektrycznym turbodoładowaniem. System ten jest bezpośrednią pochodną technologii, którą zespół Mercedes-AMG Petronas F1™ z powodzeniem stosuje w najwyższej klasie sportów motorowych od wielu lat. Nowa forma turbodoładowania zapewnia szczególnie spontaniczną reakcję w całym zakresie obrotów. To prowadzi do jeszcze bardziej dynamicznych doznań podczas jazdy.
Zaawansowany, ręcznie produkowany silnik pozostaje wierny tradycji typowej dla marki. Został w całości opracowany w siedzibie firmy w Affalterbach i produkowany tam zgodnie z zasadą „Jeden człowiek, jeden silnik”. Mercedes-AMG łączy rzemiosło swoich wysoko wykwalifikowanych pracowników z najnowocześniejszymi metodami produkcyjnymi Przemysłu 4.0 oraz wysokim poziomem cyfryzacji.
Zamknięta konstrukcja pokrywy M139l zapewnia dużą sztywność przy niskiej wadze. Umożliwia to szczytowe ciśnienia spalania sięgające do 2,300 psi. Obszary wokół cylindrów są w dużej mierze zamknięte, a pokrywa jest tylko przebita mniejszymi kanałami na chłodziwo i olej silnikowy. Inną wyróżniającą cechą silnika jest dwustopniowy wtrysk benzyny. W pierwszym etapie szczególnie szybkie i precyzyjne wtryskiwacze piezoelektryczne dostarczają paliwo do komór spalania pod ciśnieniem do 2,900 psi. Drugi etap dodaje wtrysk kolektora ssącego z zaworami elektromagnetycznymi, co jest potrzebne do osiągnięcia wysokiej mocy silnika.
Funkcjonalna zasada działania elektrycznego turbodoładowania w szczegółach
Silnik elektryczny o grubości 1,6 cala jest zintegrowany bezpośrednio na wałku turbodoładowania między wirnikiem turbiny po stronie spalin a wirnikiem sprężarki po stronie dolotowej. Napędza on bezpośrednio wał turbodoładowania i jest elektronicznie kontrolowany, przyspieszając wirnik sprężarki, zanim przepływ spalin przejmie napęd w tradycyjny sposób.
To znacznie poprawia reakcję bezpośrednio z biegu jałowego i w całym zakresie obrotów. Silnik spalinowy reaguje bardziej spontanicznie na naciśnięcie pedała gazu, podczas gdy ogólne odczucie podczas jazdy jest znacznie bardziej responsywne. Dodatkowo, elektryfikacja turbodoładowania umożliwia większy moment obrotowy przy niskich obrotach, co zwiększa zwrotność i optymalizuje przyspieszenie z miejsca. Nawet gdy kierowca zdejmie nogę z pedała gazu lub hamuje, technologia ta jest w stanie utrzymać ciśnienie doładowania w każdym momencie, zapewniając ciągłą, bezpośrednią reakcję.
Napędzany przez system wysokiego napięcia 400 V, elektryczne turbodoładowanie w GLC63 S E Performance pracuje z prędkościami sięgającymi 175,000 obr/min, co umożliwia bardzo dużą przepustowość powietrza. Turbodoładowanie, silnik elektryczny i elektronika mocy są podłączone do układu chłodzenia silnika, co zapewnia optymalne warunki temperaturowe przez cały czas.
Hybryda E Performance z 671 KM mocy systemowej i do 752 lb-ft momentu obrotowego systemu
W GLC63 S E Performance silnik M139l generuje 469 KM przy 6,725 obr/min, co czyni go najsilniejszym produkcyjnym silnikiem czterocylindrowym na świecie. Moment obrotowy silnika wynoszący 402 lb-ft (545 Nm) dostępny jest przy 5,250-5,500 obr/min. W hybrydzie o wysokich osiągach silnik 2.0-litrowy jest połączony z elektrycznym silnikiem synchronicznym o stałym wzbudzeniu, wysokonapięciową baterią opracowaną w Affalterbach oraz zmiennym napędem na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+. Łączna moc systemu wynosząca 671 KM oraz maksymalny moment obrotowy 752 lb-ft (1020 Nm) umożliwiają imponujące osiągi. Przyspieszenie z miejsca do 60 mph zajmuje zaledwie 3.4 sekundy (0-100 km/h w 3.5 sekundy) i kończy się dopiero przy elektronicznie ograniczonej prędkości 171 mph (275 km/h).
Silnik elektryczny o mocy 201 KM jest umieszczony na tylnej osi i zintegrowany z elektrycznie sterowaną dwubiegową skrzynią biegów oraz elektronicznie kontrolowanym ogranicznikiem poślizgu na tylnej osi w kompaktowej jednostce napędowej (EDU). Eksperci określają ten układ jako hybrydę P3. Lekka bateria o wysokiej wydajności znajduje się również w tylnej części pojazdu, nad tylną osią. Ta kompaktowa konstrukcja ma liczne zalety.
Silnik elektryczny działa bezpośrednio na tylną oś, dzięki czemu może bezpośrednio przekształcać swoją moc na napęd – dla dodatkowego zastrzyku mocy przy starcie, przyspieszaniu czy wyprzedzaniu. Wrodzona konstrukcja silnika elektrycznego sprawia, że pełny moment obrotowy jest dostępny niemal natychmiastowo, co umożliwia szczególnie zwrotne przyspieszenie. Dodatkowo, kierowca od razu odczuwa zauważalny wzrost osiągów dzięki zintegrowanemu, elektronicznie sterowanemu ogranicznikowi poślizgu na tylnej osi.
Jeśli wystąpi poślizg kół na tylnej osi, moc napędu silnika elektrycznego może być również przekazywana na przednie koła w razie potrzeby, aby zwiększyć przyczepność. Mechaniczne połączenie zmiennego napędu na wszystkie koła umożliwia to za pomocą wału napędowego i osi napędowych przednich kół. Umiejscowienie na tylnej osi poprawia rozkład masy i obciążenia osi w pojeździe. To stanowi podstawę dla wzorcowego prowadzenia.
Koncepcja AMG oferuje bardzo wysoką efektywność odzyskiwania energii, ponieważ system pozwala jedynie na minimalne straty mechaniczne i hydrauliczne z silnika i skrzyni biegów. Automatyczna dwubiegowa skrzynia biegów na tylnej osi o specjalnie skalibrowanym przełożeniu zapewnia rozkład od wysokiego momentu obrotowego kół przy zwrotnych startach do bezpiecznego ciągłego wydobycia mocy przy wyższych prędkościach. Elektryczny siłownik włącza drugi bieg przy prędkości do 87 mph, co odpowiada maksymalnej prędkości elektrycznego silnika wynoszącej około 13,500 obr/min.
Wraz ze wzrostem wydajności dzięki dodatkowi silnika elektrycznego, zespół deweloperów był również w stanie poprawić efektywność całego pojazdu w równym stopniu, aby osiągnąć niższe emisje i zużycie paliwa.
Inspiracja w Formule 1™, opracowana w Affalterbach: wysokonapięciowa bateria AMG
Opracowanie systemu magazynowania energii litowo-jonowego inspirowane jest technologiami sprawdzonymi w hybrydowych samochodach wyścigowych zespołu Mercedes-AMG Petronas F1™. W trakcie rozwoju eksperci z warsztatu silników Formuły 1™ High Performance Powertrains (HPP) w Brixworth w Wielkiej Brytanii ściśle współpracowali z Mercedes-AMG w Affalterbach. Wysokonapięciowa bateria AMG łączy wysoką moc, którą można często uzyskiwać z małą wagą, aby zwiększyć ogólną wydajność pojazdu. Dodatkowo, szybkie pobieranie energii i wysoka gęstość mocy.
107 KM ciągłej mocy i 201 KM szczytowej mocy
Wysokonapięciowa bateria w GLC63 S E Performance ma pojemność 6.1 kWh, 107 KM mocy ciągłej i 201 KM mocy szczytowej przez dziesięć sekund. Ładowanie odbywa się poprzez odzyskiwanie energii lub 3.7 kW wbudowaną ładowarką AC w stacji ładującej, wallboxie lub gniazdku domowym. Bateria jest zaprojektowana do szybkiego dostarczania i odbierania energii, a nie do uzyskiwania jak najdłuższego zasięgu.
Ciągłe dążenie do innowacji: bezpośrednie chłodzenie ogniw baterii
Podstawą wysokiej wydajności 400-woltowej baterii AMG jest jej innowacyjny system chłodzenia bezpośredniego. Wysokotechnologiczny środek chłodzący na bazie cieczy elektrycznie nieprzewodzącej przepływa wokół wszystkich 560 ogniw i chłodzi je indywidualnie. Każda bateria potrzebuje określonej temperatury dla optymalnego dostarczania energii. Jeśli jednostka magazynująca energię jest zbyt zimna lub zbyt gorąca, tymczasowo traci zauważalnie moc lub musi być wyłączona, aby nie uległa uszkodzeniu, jeśli poziom temperatury jest zbyt wysoki. Stała temperatura baterii ma więc decydujący wpływ na jej wydajność, żywotność i bezpieczeństwo. System AMG zaprojektowany jest, by zapewnić równomierne rozkładanie ciepła w baterii.
Bateria zawsze znajduje się w stabilnym, optymalnym oknie operacyjnym o średniej temperaturze 113 stopni Fahrenheita, niezależnie od tego, jak często jest ładowana lub rozładowywana. Jeśli średnia temperatura zostanie przekroczona podczas jazdy z dużą prędkością, mechanizmy ochronne są skonfigurowane tak, aby maksymalna moc mogła być pobierana z baterii, aby następnie ponownie obniżyć poziom temperatury poprzez chłodzenie bezpośrednie.
Strategia działania: elektryczna moc zawsze dostępna
Podstawowa strategia działania pochodzi z hybrydowego pakietu energii samochodu wyścigowego Mercedes-AMG Petronas Formuły 1. Jak w najwyższej klasie sportów motorowych, maksymalne napędzenie jest zawsze dostępne, gdy kierowca przyspiesza energicznie – na przykład, aby mocno przyspieszyć w zakrętach lub podczas wyprzedzania. Elektryczną moc można zawsze wezwać i często odtwarzać dzięki wysokim osiągom odzyskiwania energii i ładowaniu na żądanie.
Napęd hybrydowy Performance może precyzyjnie kontrolować przyczepność
Kontrola dynamiki pojazdu również korzysta z napędu hybrydowego. Zamiast interwencji hamulcowej przez ESP® (Elektroniczny Program Stabilizacji), silnik elektryczny może również kontrolować przyczepność, gdy tylko koło sygnalizuje zbyt duży poślizg. Aby to osiągnąć, inteligentny system kontrolny zmniejsza moment obrotowy silnika elektrycznego, który jest przekazywany na koło za pośrednictwem ogranicznika poślizgu na tylnej osi. W wyniku tego ESP® nie musi ograniczać silnika spalinowego, co umożliwia jego pracę przy wyższym momencie obrotowym. To poprawia zwrotność, a dotychczas zmniejszona moc może być wykorzystana do ładowania baterii.
Skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT® MCT 9G z mokrym sprzęgłem startowym
Moc silnika w GLC63 S E Performance jest przekazywana za pośrednictwem skrzyni biegów AMG SPEEDSHIFT® MCT 9G (MCT = Multi-Clutch Transmission), w której mokre sprzęgło startowe zastępuje konwerter momentu obrotowego. Dzięki temu zmniejsza się waga, a niższa bezwładność optymalizuje reakcję na naciśnięcie pedała gazu, szczególnie podczas przyspieszenia i zmian obciążenia. Starannie dostosowane oprogramowanie zapewnia niezwykle krótkie czasy zmiany biegów oraz szybkie wielokrotne zrzuty biegów w razie potrzeby. Dodatkowo, funkcja podwójnego sprzęgła w programach jazdy „Sport” i „Sport+” dostarcza szczególnie wyrazistych doznań podczas zmiany biegów. Istnieje również funkcja RACE START, która zapewnia optymalne przyspieszenie z miejsca. Funkcja ECO start/stop jest automatycznie aktywowana w programie jazdy „Comfort”, a funkcję „Glide” można aktywować w trybie „Individual”.
Zmienny napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+ przekazuje moc napędu na drogę. Moment obrotowy silnika można stale i w razie potrzeby przydzielać w stosunku 50/50 między osie przednie i tylne do 100% na tylną oś.
AMG DYNAMICS zintegrowane z programami jazdy AMG DYNAMIC SELECT
Osiem programów jazdy AMG DYNAMIC SELECT umożliwia szeroki zakres charakterystyki pojazdu – od efektywnej do dynamicznej. Wyraźne tryby jazdy oferują indywidualne doświadczenie jazdy, precyzyjnie dostosowane do różnych warunków jazdy.
Programy jazdy dostosowują istotne parametry, w tym reakcję napędu i skrzyni biegów, charakterystykę kierownicy, tłumienie zawieszenia i dźwięk. Moc wspomagająca silnika elektrycznego również zależy od wybranego programu jazdy. Można go wybrać za pomocą centralnego wyświetlacza multimedialnego lub przycisków na kierownicy AMG. We wszystkich programach jazdy, maksymalna moc silnika elektrycznego może być łatwo wywołana za pomocą pedała gazu. Haptczny pedał gazu dostarcza wyraźnego punktu nacisku, który musi pokonać stopa kierowcy.
Domyślnie, hybryda o wysokich osiągach startuje cicho („Tryb Cichy”) w programie jazdy „Comfort”, gdy silnik elektryczny jest włączony. Na zestawie wskaźników ikona „Gotowe” wskazuje, że pojazd jest gotowy do jazdy. Dodatkowo, potężny, donośny dźwięk startu typowy dla AMG jest emitowany wewnątrz pojazdu za pośrednictwem głośników jako akustyczna informacja zwrotna, pokazując, że pojazd jest gotowy do jazdy. Lekki nacisk na pedał gazu wystarczy, aby wprawić hybrydę AMG w ruch.
„Elektryczny”: Skupiono się na doświadczeniu jazdy elektrycznej. Całkowita jazda elektryczna odbywa się z miejsca do 78 mph, podczas gdy silnik spalinowy pozostaje wyłączony. Mechaniczne połączenie z komponentami AMG Performance 4MATIC+ zapewnia, że napęd na wszystkie koła jest zawsze dostępny. Jeśli tylne koła tracą przyczepność, moc silnika elektrycznego jest również przekazywana na przednie koła za pomocą wału napędowego i osi. Jeśli bateria się wyładowuje lub kierowca żąda większej mocy, inteligentna kontrola operacyjna automatycznie przełącza się na tryb jazdy „Comfort”, a silnik spalinowy uruchamia się i niemal niewidocznie przejmuje moc napędu.
„Comfort”: Wyjazd odbywa się przeważnie w trybie elektrycznym. Silnik spalinowy i silnik elektryczny pracują zgodnie z potrzebami – z napędem elektrycznym przy niskich prędkościach, na przykład podczas jazdy po mieście. Podczas jazdy na autostradzie pojazd działa jako hybryda. Maksymalna moc wspomagająca silnika elektrycznego wynosi około 25 procent. Ogólnie, wynikiem jest harmonijne i zoptymalizowane doświadczenie jazdy, dzięki wcześniejszym zmianom biegów skrzyni biegów AMG SPEEDSHIFT® MCT 9G. Zawieszenie i kierownica są nastawione na komfort. System kontrolny koncentruje się na efektywności energetycznej, co redukuje zużycie paliwa i emisje. Charakterystyczna sportowość i zwrotność AMG są zachowane.
„Battery Hold”: Silnik spalinowy i silnik elektryczny pracują zgodnie z potrzebami z maksymalnym wsparciem wynoszącym około 25 procent, jak w programie jazdy „Comfort”. Największą różnicą jest strategia operacyjna, która utrzymuje stan naładowania baterii na stałym poziomie. Na przykład, jeśli bateria ma 75 procent naładowania, pozostaje w tym zakresie w „Battery Hold”. Użycie silnika elektrycznego jest następnie ograniczone i zoptymalizowane pod kątem niskiego zużycia energii, co jest kompensowane przez odzyskiwanie energii. Kierowcy mogą zdecydować, kiedy ponownie w pełni skorzystać z ładunku baterii, po prostu zmieniając program jazdy.
„Sport”: Start z silnikiem spalinowym i elektrycznym oraz situacyjne oddziaływanie obu napędów. Większe wsparcie ze strony silnika elektrycznego – do około 65 procent. Bardziej zwrotna reakcja na pedał przyspieszenia, krótsze czasy zmiany biegów, wcześniejsze zrzuty biegów, a także bardziej dynamiczne ustawienie zawieszenia i kierownicy zapewniają sportowe doznania podczas jazdy.
„Sport+”: Start z silnikiem spalinowym i elektrycznym oraz situacyjne oddziaływanie obu napędów. Jeszcze wyższa moc wspomagająca do 80 procent. Ekstremalnie sportowy charakter z jeszcze bardziej zwrotną reakcją na pedał gazu oraz celowane interwencje momentu obrotowego podczas zmiany biegów, z dezaktywacją cylindrów dla optymalnych czasów zmiany biegów. Zwiększone obroty biegu jałowego dla szybszego startu. Jeszcze bardziej dynamiczne ustawienie zawieszenia, kierownicy i układu napędowego.
„RACE”: Dla wysoce dynamicznej jazdy na zamkniętych torach i torach wyścigowych. Wszystkie parametry są skonfigurowane dla maksymalnej wydajności. Start z silnikiem spalinowym i elektrycznym oraz situacyjne oddziaływanie obu napędów. Elektryczna moc wspomagająca silnika elektrycznego do 80 procent. Mocne ładowanie baterii przy niskim zapotrzebowaniu na moc dla maksymalnej dostępności energii. Dodatkowo, tryb „Boost” można wywołać za pomocą przycisku na lewym kole kierownicy. Moc wspomagająca jest wówczas ograniczona do maksymalnie 30 procent, aby zachować zapasy energii. Mogą one być wykorzystane na torze wyścigowym do nagłego zapotrzebowania na moc poprzez kick-down i 100 procent mocy wspomagającej w celu silnego przyspieszania.
„Slippery”: Optymalnie dostrojone do śliskich warunków drogowych, z obniżonym wkładem mocy i wsparciem, a także płaską krzywą momentu obrotowego. Jazda wyłącznie elektrycznie oraz dostosowanie odzyskiwania energii są dezaktywowana.
„Individual”: Indywidualna personalizacja napędu, skrzyni biegów, AMG DYNAMICS, zawieszenia, kierownicy oraz układu wydechowego.
Zintegrowany system kontroli dynamiki jazdy „AMG DYNAMICS” został dodany w ramach programów jazdy AMG DYNAMIC SELECT. Umożliwia on stabilizację funkcji ESP® dzięki interwencjom, które dodają zwrotności do charakterystyki kierownicy oraz dodatkowym funkcjom ESP®. Na przykład, podczas szybkiego pokonywania zakrętów, krótkie interwencje hamulca na wewnętrznym tylnym kole generują zdefiniowany moment obrotowy wokół pionowej osi dla responsywnego i precyzyjnego wprowadzenia w zakręt.
Zakres i efektywność tych interwencji zależą od wybranego programu AMG DYNAMIC SELECT, przy czym kierowca może ustawić konfigurację w trybie „Individual”. ESP® można dostosować w trzech stopniach. „On” to standardowy wybór, który oferuje wysoki poziom bezpieczeństwa, dostosowany do sportowego charakteru całego pojazdu. „Sport” pozwala na większe kąty poślizgu, podczas gdy „Off” umożliwia całkowite wyłączenie systemu do użycia na zamkniętych torach i torach wyścigowych.
Zawieszenie AMG RIDE CONTROL z adaptacyjnym tłumieniem
GLC63 S E Performance wyposażony jest w stalowe zawieszenie AMG RIDE CONTROL z systemem adaptacyjnego tłumienia. Łączy ono sportową dynamikę jazdy z wysokim poziomem komfortu podczas długich podróży. Podstawą tego jest oś przednia, z specjalnie opracowanymi zwrotnicami i połączeniami zawieszenia na wahaczu sprężynowym, oraz tylna oś, która także ma elastokinematykę zaprojektowaną dla dynamicznego prowadzenia. System adaptacyjnego tłumienia ciągle dostosowuje tłumienie na każdym koło do aktualnych potrzeb – zawsze biorąc pod uwagę wcześniej wybraną wysokość zawieszenia, styl jazdy i stan nawierzchni drogi. Oprócz poprawy jakości jazdy i komfortu, prowadzi to przede wszystkim do zwiększenia bezpieczeństwa podczas jazdy. Dostępne są trzy różne mapy tłumienia („Comfort,” „Sport” i „Sport+”).
Standardowa aktywna stabilizacja przechyłów
Inna funkcja, która znacząco przyczynia się do specyficznego dla AMG strojenia o wysokiej dynamice jazdy w GLC63 S E Performance: aktywna stabilizacja przechyłów AMG ACTIVE RIDE CONTROL. Zamiast konwencjonalnych, sztywnych stabilizatorów, system kompensuje ruchy nadwozia elektromechanicznie. W tym celu stabilizatory na przedniej i tylnej osi są podzielone na dwie części. W środku znajduje się elektromechaniczny siłownik, w którym zintegrowano trzystopniową przekładnię planetarną. Gdy nawierzchnia drogi jest nierówna lub styl jazdy jest umiarkowany, siłownik aktywnie rozdziela części stabilizatora, co zwiększa komfort jazdy. Podczas dynamicznej jazdy części łączą się ze sobą i skręcają przeciwko sobie.
Ponadto system nie tylko redukuje ruchy przechyłów podczas pokonywania zakrętów, ale także pozwala na bardziej precyzyjne strojenie zachowań kierowniczych i obciążeniowych. Dodatkowo zwiększa komfort jazdy w linii prostej, gdy jednostronne nierówności drogi są niwelowane. Ruchy nadwozia można aktywnie i optymalnie dostosować do warunków jazdy. Dzięki temu kierowca może jeszcze intensywniej doświadczyć charakterystyki jazdy typowej dla AMG pod względem dynamiki, precyzji i informacji zwrotnej.
Aby sprostać wymaganiom wysokiej wydajności, system oparty jest na dodatkowej sieci elektrycznej o napięciu 48V. Inną zaletą w porównaniu do zwykłych systemów opartych na hydraulice jest znacznie szybsza reakcja. Dodatkowo, niższa masa komponentów w porównaniu do rozwiązań hydraulicznych.
Trzystopniowe, wrażliwe na prędkość kierownice AMG oraz standardowe sterowanie tylną osią
Trzystopniowy system kierownic wrażliwy na prędkość AMG charakteryzuje się zmiennym przełożeniem geometrii kierownicy, które dostosowuje się do wybranego programu jazdy. Przy dużych prędkościach wspomaganie kierownicy maleje; przy niskich prędkościach stale rośnie. W rezultacie w porównaniu do niskich prędkości, jak również podczas manewrowania i parkowania, wymagane jest stosunkowo niewielkie wysiłek, podczas gdy przy zachowaniu najlepszego możliwego panowania nad pojazdem podczas jazdy z prędkością. W ustawieniach zawieszenia „Sport” i „Sport+” kierownica również zapewnia znacznie więcej informacji zwrotnej dla kierowcy.
Aktywne sterowanie tylną osią również jest standardowo wyposażone. Działa z maksymalnym kątem skrętu 2.5°. Do tego punktu tylne koła skręcają w przeciwnym kierunku do przednich kół przy prędkości do 62 mph (zmienne w zależności od ustawienia AMG DYNAMICS). To praktycznie skraca rozstaw osi, co z kolei prowadzi do znacznie bardziej zwrotnego wprowadzenia w zakręt, mniejszego wysiłku kierownicy i poprawionej manewrowości. Na przykład, promień skrętu jest zauważalnie mniejszy podczas skręcania lub parkowania. Przy prędkościach powyżej 62 mph (zmienne w zależności od ustawienia AMG DYNAMICS) tylne koła skręcają równolegle do przednich kół – do maksymalnie 0.7°. Ta wirtualna wydłużenie rozstawu osi ma pozytywny wpływ na stabilność jazdy, prowadzi do szybszego wzrostu siły bocznej podczas zmiany kierunku, co pozwala pojazdowi reagować bardziej bezpośrednio na polecenia kierownicy. Odpowiedź sterowania tylną osią zależy od wybranego programu jazdy AMG DYNAMIC SELECT.
Wysokowydajny kompozytowy system hamulcowy AMG
Wysokowydajny kompozytowy system hamulcowy AMG z sześciotłoczkowymi stałymi zaciskami z przodu (15.4 x 1.4 cala wewnętrznie wentylowanych i perforowanych tarczach hamulcowych) oraz jednocylindrowymi pływającymi zaciskami z tyłu (14.6 x 1 cal wewnętrznie wentylowanych i perforowanych tarczach hamulcowych) jest standardowo montowany w GLC63 S E Performance. System hamulcowy imponuje bardzo krótkimi drogami hamowania oraz maksymalną stabilnością i odpornością na blaknięcie przy dużym użytkowaniu. System hamulcowy charakteryzuje się krótkimi drogami hamowania, a także maksymalną stabilnością i odpornością na blaknięcie przy dużym użytkowaniu. Dodatkowo oferuje długą żywotność oraz szczególnie szybką reakcję.
Charakterystyczne elementy AMG dla zewnętrza i wnętrza zapewniają sportowy, wyrafinowany wygląd
Liczne szczegóły specyficzne dla AMG podkreślają dynamiczny charakter nowego Mercedes-AMG GLC63 S E Performance. Należą do nich charakterystyczna kratka chłodnicy AMG z pionowymi szczeblami oraz przód AMG z flicami, sportowymi wlotami powietrza i elementem wykończeniowym z chromu. Flicy, duże wloty i kurtyny powietrzne kierują strumień powietrza specjalnie do różnych funkcji. Harmonijnie zintegrowane panele progowe, tylny zderzak z dodatkowym panelem dyfuzora oraz podwójne trapezoidalne końcówki rury wydechowej podkreślają zewnętrzny wygląd pojazdu.
Wnętrze wyposażone jest w fotele AMG w MB-Tex/mikrofibrze z charakterystyczną grafiką i tapicerką, co nadaje sportowy akcent. Opcjonalnie dostępna jest tapicerka skórzana i skórzana Nappa z wytłoczonym herbem AMG na przednich zagłówkach. Wnętrze można również wyposażyć w fotele sportowe AMG jako opcjonalne.
Standardowo w komplecie jest koło kierownicy AMG Performance pokryte skórą Nappa/mikrofibrą. Jest spłaszczone u dołu, perforowane w obszarze uchwytu (skóra Nappa) i wyposażone w aluminiowe łopatki do zmiany biegów. Dwa okrągłe przyciski AMG DRIVE UNIT umożliwiają szybkie i intuicyjne działanie różnych dynamicznych funkcji jazdy oraz programów jazdy AMG DYNAMIC SELECT. Sportowo-luksusowa atmosfera jest dopełniona sportowymi pedałami AMG, dywanikami podłogowymi i podświetlanymi progami drzwiowymi.
System infotainment MBUX oferuje wyświetlacze i funkcje specyficzne dla AMG. Należą do nich specjalne wyświetlacze na zestawie wskaźników, centralnym wyświetlaczu multimedialnym oraz opcjonalnym wyświetlaczu head-up. Ekskluzywny styl AMG „Supersport” oferuje możliwość prezentacji treści skierowanej na kierowcę w formacie pionowym. Obejmuje to menu ustawień, które wyświetla aktualne ustawienia zawieszenia lub skrzyni biegów. Kierowca może również mieć wyświetloną mapę nawigacyjną lub dane o zużyciu.
AMG TRACK PACE, rejestrator danych do użytku na torze wyścigowym, jest również zintegrowany. Oprogramowanie rejestruje ponad 80 danych specyficznych dla pojazdu dziesięć razy na sekundę, takich jak prędkość, przyspieszenie, kąt skrętu oraz operacje na pedale hamulca, podczas gdy pojazd jest prowadzony na torze wyścigowym. Istnieje również wyświetlacz czasów okrążeń i sektorów oraz dodatkowe narzędzia do treningu i analizy.
Liczne pakiety wyposażeniowe sprawiają, że AMG GLC jest jeszcze bardziej indywidualne
Pakiet AMG Night zawiera lusterka zewnętrzne w wysokim połysku czarnego koloru, wloty progowe w AMG, wykończenie ramy okien oraz wykończenie zderzaka tylnego. Zawiera również dwie czarne akcenty z podwójnymi końcówkami wydechu dla systemu wydechowego AMG.
Pakiet AMG Night Plus dodaje ciemne chromowane akcenty do żebrowania kratki chłodnicy oraz oznaczeń na błotnikach i z tyłu pojazdu, w tym gwiazdy z tyłu.