Mercedes-AMG zaprezentował w 2023 roku najsilniejszą wersję klasy S w historii, oferując klientom luksusowy pojazd, który mógł konkurować z wieloma super samochodami swoich czasów.
Niemiecki producent samochodów ma długą historię współpracy z flagowym modelem Mercedesa, klasą S. W 1971 roku, firma AMG z Affalterbach, która wtedy była małym niezależnym warsztatem, stworzyła model Mercedes-Benz 300 SEL 6.8 AMG. Z biegiem lat inne modele klasy S także zyskały odpowiednie tuningowanie od tej samej firmy. Po integracji z marką z trzema gwiazdkami, mały warsztat stał się uznawanym specjalistą w segmencie wydajności. Oprócz jednostki napędowej, nowo powstała marka Mercedes-AMG skupiła się również na innych aspektach, takich jak zawieszenie i estetyka, opracowując różne zestawy nadwozia dla pojazdów Mercedes-Benz.
Mercedes-Benz wprowadził siódmą generację klasy S w 2020 roku, która była dostępna z aerodynamicznym pakietem AMG. Jednak prawdziwa rewolucja przyszła z poprawionym przodem, który wyróżniał się grillem Panamericana z pionowymi żebrami. Na dolnym zderzaku, AMG zamontowało swoje słynne dolne grille w kształcie litery A, pomalowane na czarno, które były otoczone funkcjonalnymi wlotami w kolorze nadwozia, chłodzącymi przednie hamulce i tworzącymi zasłony powietrzne, które zmniejszały opór aerodynamiczny. S 63 E Performance nosił oznaczenie AMG na masce, ale na grillu pozostała trzygwiazdkowa gwiazda.
Z boku pojazd wyglądał agresywnie dzięki 20-calowym felgom aluminiowym o wieloramiennym designie. Klienci mogli jednak zamówić opcjonalny zestaw 21-calowych kół. Na przednich błotnikach producent zainstalował oznaczenia wydajności V8 Biturbo E. AMG dodało nowy zestaw aerodynamicznie uformowanych progów, które jednak nie były zbyt śmiałe w swoim wyglądzie. Na koniec, z tyłu, producent umieścił oznaczenie S 63 na klapie bagażnika. Niżej, na zderzaku, luksusowy sedan miał wykończenia z włókna węglowego, a pod nim, w osłonie, znajdował się dyfuzor oraz dwa zestawy podwójnych wydechów zamontowanych po bokach.
Jednak klasa S zawsze była synonimem luksusu, a ta wersja AMG nie była wyjątkiem. Choć charakteryzowała się wysokiej jakości materiałami, wnętrze pokryte skórą zostało również wzbogacone o nowoczesne technologie, takie jak cyfrowy zestaw wskaźników, ekran dotykowy systemu multimedialnego, przyciski i pokrętła wrażliwe na dotyk w płaskim kole kierownicy oraz wykończenia z włókna węglowego. Z tyłu pasażerowie mogli relaksować się na podgrzewanych i wentylowanych fotelach, które mogły się pochylać i oferować zdrową dawkę masażu.
Jednak prawdziwa magia działa się pod powierzchnią pojazdu. Tam, AMG usztywnił nadwozie kilkoma aluminiowymi wspornikami. Zainstalowano także skomplikowany układ napędowy składający się z podwójnie doładowanego silnika V8 z przodu oraz silnika elektrycznego z tyłu. Przy łącznej mocy wynoszącej 791 KM oraz czterocyfrowym momencie obrotowym, ogromny sedan mógł przyspieszyć od zera do 60 MPH (0-97 km/h) w zaledwie 3,2 sekundy. Tylny silnik miał także dwubiegową przekładnię, co pozwalało mu działać w idealnych warunkach nawet przy wyższych prędkościach, nie tylko na starcie. Luksusowa klasa S z napędem na wszystkie koła mogła również jechać w trybie elektrycznym na dystansie około 20 mil.
Klasa S od zawsze odgrywała istotną rolę dla Mercedes-AMG. Ponad 50 lat temu, jej założyciele udowodnili, że potrafią przekształcić luksusową limuzynę w bardzo sportowy pojazd, kierując się szwabskim duchem innowacji. Marka zajmująca się samochodami sportowymi i wydajnością z Affalterbach postawiła pierwszy kamień milowy w 1971 roku z modelem Mercedes-Benz 300 SEL 6.8 AMG. Dziś nowy Mercedes-AMG S 63 E PERFORMANCE z technologią hybrydową AMG po raz kolejny wyznacza standardy w swoim segmencie. Model E PERFORMANCE łączy ręcznie wykonany silnik AMG 4.0L V8 Biturbo z hybrydowym napędem specyficznym dla AMG oraz nowym etapem rozwoju akumulatora AMG o wysokiej wydajności (HPB). Nowy HPB 150 bazuje na dobrze znanych ogniwach akumulatorowych HPB 80, które charakteryzują się wysoką wydajnością i bezpośrednim chłodzeniem. Zawartość energii wzrasta z 6,1 kWh w HPB 80 do 13,1 kWh w HPB 150.
Skupienie w napędzie mniej koncentruje się na zasięgu elektrycznym, a bardziej na oferowanej wydajności i osiągach. Dzięki łącznej mocy systemu wynoszącej 791 KM i 1,055 lb-ft, AMG S 63 E PERFORMANCE ustanawia nowe standardy w swoim segmencie. Przyspieszenie od 0 do 60 mph zajmuje zaledwie 3,2 sekundy (szacunkowo), co podkreśla dynamiczne osiągi jazdy. Systemy takie jak zawieszenie AMG RIDE CONTROL+, stabilizacja przechyłów AMG ACTIVE RIDE CONTROL oraz skręt tylnej osi – wszystkie montowane w standardzie – zapewniają szeroki zakres między dynamiką jazdy a komfortem.
„Zaprojektowane w Affalterbach oznacza luksus wydajności we wszystkich naszych segmentach produktowych, a nowy Mercedes-AMG S 63 doskonale embodies ten wysoki standard. To już trzeci model z naszą specyficzną technologią hybrydową E PERFORMANCE, która pochodzi z naszego zespołu Formuły 1. Innowacyjna koncepcja napędu umożliwia czysto elektryczną jazdę i sprawia, że S 63 jest najsilniejszym i najbardziej dynamicznym modelem Klasy S w historii. Oczywiście S 63 spełnia również wszystkie wymagania klientów dotyczące wyposażenia i materiałów na najwyższym poziomie, stanowiąc tym samym idealne połączenie ekskluzywności i wysokiej wydajności.”
Michael Schiebe, dyrektor generalny Mercedes-AMG GmbH oraz szef jednostek biznesowych Mercedes-Benz Klasa G & Mercedes-Maybach
Ekspresyjny design zewnętrzny
Imponująca wydajność Mercedes-AMG S 63 E PERFORMANCE jest również sugerowana przez ekspresywny design zewnętrzny. Po raz pierwszy limuzyna Klasy S nosi charakterystyczny dla AMG grill chłodnicy z pionowymi żebrami oraz dużą centralną gwiazdą. Poprzednia gwiazda Mercedesa na masce została zastąpiona emblematem AMG w srebrnym chromie/czarnym kolorze. Dodatkowo, przednia część z projektem skrzydła odrzutowego AMG z dużymi bocznymi wlotami powietrza i funkcjonalnymi kurtynami powietrznymi określa widok z przodu. W profilu szczególnie wyróżniają się do 21-calowe felgi AMG oraz specyficzne dla AMG panele progowe. Z tyłu znajdują się charakterystyczne cechy designu modeli „63”, takie jak trapezoidalne, żłobkowane podwójne rury wydechowe oraz szeroki dyfuzor z podłużnymi żebrami i płytą dyfuzora.
Eleganckie wnętrze z tylnym przedziałem klasy premium
Wnętrze łączy wysokiej jakości wykończenia Klasy S z cechami specyficznymi dla AMG. Fotele, z unikalną tapicerką AMG i charakterystycznym przeszyciem, podkreślają wyrafinowany wygląd. Ekskluzywne kolory i różne tapicerki ze skóry Nappa z wytłoczonym emblematem AMG w przednich zagłówkach akcentują sportowe i luksusowe aspekty S 63 E PERFORMANCE. Jego pozycja lidera w segmencie podkreślona jest również przedziałem tylnym w klasie premium oraz wielofunkcyjnymi fotelami dla czterech pasażerów. Dodatkowo, elementy wykończenia specyficzne dla AMG oraz standardowa kierownica AMG Performance z przyciskami do obsługi AMG DRIVE UNIT podkreślają luksusowy charakter wnętrza.
System multimedialny MBUX z wyświetlaczami specyficznymi dla hybryd
System infotainment MBUX dysponuje różnymi wyświetlaczami i funkcjami specyficznymi dla AMG i hybryd. Obejmuje to wyświetlacze w zestawie wskaźników, centralnym wyświetlaczu multimedialnym w konsoli środkowej oraz wyświetlaczu przeziernym.
Widok zestawu wskaźników można dostosować z różnymi stylami wyświetlania i indywidualnie wybieranymi widokami głównymi. Styl „Supersport” specyficzny dla AMG oferuje możliwość wyświetlania różnych treści za pomocą pionowej struktury menu. Należą do nich menu z temperaturami specyficznymi dla hybryd lub menu ustawień wyświetlające aktualne ustawienia dla zawieszenia lub skrzyni biegów. Kierowcy mogą również dostosować wyświetlacz tak, aby pokazywał mapę nawigacji, dane dotyczące zużycia paliwa lub dane telemetryczne za pomocą aplikacji AMG TRACK PACE MBUX.
Wyświetlacz przezierny oferuje także własne style wyświetlania AMG, takie jak „Wyścig” i „Supersport”. Mogą być one dostępne poprzez główne menu w zestawie wskaźników. Wysokiej jakości grafika w wyświetlaczu multimedialnym wizualizuje przepływ mocy całego systemu napędowego, prędkość, moc, moment obrotowy oraz temperaturę silnika elektrycznego, jak również temperaturę akumulatora.
Format dźwięku Dolby Atmos® wprowadza do wnętrza nowe doznania audio. Poszczególne instrumenty lub głosy w miksie studijnym można umieścić w całym obszarze słuchowym. Powstaje nowa forma animacji dźwiękowej. Podczas gdy konwencjonalne systemy stereo przekazują dwa kanały do głośników, Dolby Atmos® może wykorzystać pełne pasmo, tworząc doświadczenie w 360 stopniach.
Kierownica AMG Performance w designie z podwójnym ramieniem
Kierownica AMG Performance z charakterystycznym designem w kształcie podwójnego ramienia oraz płynnie zintegrowanymi łopatkami do zmiany biegów również przyczynia się do typowego wyglądu AMG. Przyciskami AMG DRIVE UNIT na kierownicy można intuicyjnie kontrolować ważne funkcje jazdy i wszystkie tryby jazdy bez odrywania rąk od kierownicy. Poziomy odzyskiwania energii w napędzie hybrydowym można również wybierać za pomocą przycisków na kierownicy.
Hybrydowy napęd E PERFORMANCE specyficzny dla AMG: silnik spalinowy z przodu, silnik elektryczny z tyłu
W nowym Mercedes-AMG S 63 E PERFORMANCE ręcznie wykonany silnik AMG 4.0L V8 Biturbo łączony jest z naładowanym na stałe silnikiem elektrycznym synchronicznym, akumulatorem o wysokiej wydajności opracowanym w Affalterbach oraz zmiennym układem napędu AWD AMG Performance 4MATIC+. Łączna moc wynosząca 791 KM oraz 1,055 lb-ft zapewniają imponujące osiągi. Przyspieszenie z miejsca do 60 mph zajmuje zaledwie 3,2 sekundy (szacunkowo). Maksymalna prędkość jest ograniczona elektronicznie do 155 mph.
Silnik elektryczny o mocy 188 KM znajduje się na tylnej osi, gdzie jest zintegrowany z elektronicznie sterowaną dwubiegową skrzynią biegów oraz elektronicznie kontrolowanym ograniczonym poślizgiem tylnego dyferencjału, tworząc zwartą jednostkę napędową (EDU). Eksperci określają ten układ jako hybrydę typu P3. Wysokowydajny akumulator znajduje się również w tylnej części pojazdu, nad tylną osią.
Decydującą przewagą tej pozycji EDU jest obejście 9-biegowej skrzyni biegów, która jest połączona z silnikiem V8. Ponieważ jest umiejscowiony za skrzynią biegów, moment obrotowy obu jednostek napędowych może być w pełni wykorzystywany. Rezultatem jest 1,055 lb-ft łącznego momentu obrotowego – nowy rekord w tej klasie. Istnieje wiele innych korzyści z tego projektu, w tym:
Koncepcja P3 umożliwia elektryczne przyspieszenie z pełnym momentem obrotowym w całym zakresie obrotów.
Silnik elektryczny działa bezpośrednio na tylną oś, dlatego może bezpośrednio przekształcać swoją moc w napęd – dla dodatkowego impulsu przy ruszaniu, przyspieszaniu lub wyprzedzaniu.
Wrodzona konstrukcja silnika elektrycznego oznacza natychmiastowe dostarczanie mocy przy pełnym momencie obrotowym, co pozwala na szczególnie zwinne ruszanie.
Dodatkowo, kierowca natychmiast odczuwa znaczący wzrost wydajności dzięki zintegrowanemu, elektronicznie kontrolowanemu ograniczonemu poślizgowi tylnego dyferencjału: model hybrydowy przyspiesza z zakrętów z dużą zwinnością.
W przypadku poślizgu kół na tylnej osi moc napędu z silnika spalinowego i silnika elektrycznego jest również przekazywana na przednie koła w razie potrzeby. Możliwe to jest dzięki mechanicznemu połączeniu zmiennego napędu AMG Performance 4MATIC+ za pomocą wału napędowego i osi przednich kół. Umożliwia to również jazdę elektryczną z napędem na cztery koła.
Pozycjonowanie na tylnej osi poprawia rozkład masy i obciążenia osi w pojeździe. Tworzy to podstawę dla zwinności i prowadzenia.
Koncepcja AMG oferuje bardzo wysoką efektywność odzyskiwania energii, ponieważ system pozwala na minimalne straty mechaniczne i hydrauliczne z silnika i skrzyni biegów. W trybie jazdy „Comfort” silnik spalinowy może być specyficznie odłączony. Zmniejsza to opór momentu obrotowego, gdy sytuacja na drodze na to pozwala.
Dwubiegowa skrzynia biegów na tylnej osi przełącza biegi automatycznie. Dzięki specjalnie dostosowanemu przełożeniu zapewnia połączenie wysokiego momentu obrotowego kół dla zwinnego ruszania oraz gładkiej, nieprzerwanej wydajności przy wyższych prędkościach. Elektryczny siłownik włącza drugi bieg przy około 87 mph, co odpowiada maksymalnej prędkości silnika elektrycznego wynoszącej około 13,500 rpm.
Dzięki wzrostowi wydajności z powodu dodatkowego silnika elektrycznego, zespół inżynierów był w stanie równocześnie poprawić efektywność całego pojazdu.
Silnik synchroniczny na stałe naładowany (PSM)
PSM wyposażony jest w pusty rotor wykonany z magnesów trwałych, dzięki czemu można go zainstalować wokół wału wyjściowego do lewego tylnego koła. Silnik elektryczny sterowany jest przez elektronikę mocy, która również znajduje się w EDU i przekształca polecenia z pedału gazu bezpośrednio w odpowiednie sterowanie PSM. Ponadto, wrażliwe sterowanie silnikiem elektrycznym dostosowuje prędkość podczas zmiany biegów przez dwubiegową skrzynię biegów. Oznacza to, że skrzynia biegów w EDU nie wymaga w ogóle synchronizacji mechanicznej, a moment obrotowy wspomagający silnika elektrycznego może być więc wykorzystywany przy wyższych prędkościach. Maksymalny moment obrotowy silnika elektrycznego jest dostępny od pierwszej rewolucji, ale później spada przy wyższych obrotach, dlatego drugi bieg, który zostaje załączony przy wyższych prędkościach, wprowadza silnik elektryczny do zakresu z niższymi obrotami, aby mógł wspierać silnik spalinowy w całym zakresie obrotów.
Inspiracja z Formuły 1™, opracowana w Affalterbach: akumulator wysokowydajny AMG
Podczas definiowania strategii elektryfikacji od samego początku było jasne, że wszystkie istotne komponenty będą opracowane w Affalterbach. Wśród nich znajduje się akumulator wysokowydajny AMG (HPB). Rozwój systemu magazynowania energii litowo-jonowej inspirowany jest technologiami, które sprawdziły się w hybrydowych samochodach wyścigowych zespołu Mercedes-AMG Petronas F1. Zespół ekspertów z producenta silników Formuły 1 High Performance Powertrains (HPP) w Brixworth w Wielkiej Brytanii ściśle współpracował z Mercedes-AMG w Affalterbach. Akumulator wysokowydajny AMG łączy dużą moc, którą można szybko odzyskać, z niską wagą, aby zwiększyć całkowitą wydajność pojazdu. Dodatkowo charakteryzuje się szybkim poborem energii i wysoką gęstością mocy.
94 KM mocy ciągłej i 188 KM mocy szczytowej
Akumulator wysokowydajny w S 63 E PERFORMANCE ma pojemność 13,1 kWh, co jest ponad dwukrotnością pojemności znanego już modelu HPB 80. Dostarcza 94 KM mocy mechanicznej w trybie ciągłym oraz 188 KM mocy szczytowej przez dziesięciosekundowe interwały do silnika elektrycznego. Zewnętrzne ładowanie odbywa się za pomocą 3,7 kW pokładowej ładowarki AC, w stacji ładowania, wallboxie lub gniazdku domowym. Akumulator został zaprojektowany do szybkiego dostarczania i pobierania energii, a nie do maksymalnego zasięgu.
Nieustanne dążenie do innowacji: bezpośrednie chłodzenie ogniw akumulatorowych
Podstawą wydajności akumulatora 400-woltowego AMG jest bezpośrednie chłodzenie. Wysokotechniczny płyn chłodzący oparty na cieczy elektrycznie nieprzewodzącej przepływa wokół 1200 ogniw i chłodzi je indywidualnie. Każdy akumulator potrzebuje określonej temperatury do optymalnego dostarczania mocy. Jeśli jednostka magazynowania energii staje się zbyt zimna lub zbyt gorąca, tymczasowo traci zauważalną moc lub musi być ograniczona, aby nie zostać uszkodzoną. Stale utrzymywana temperatura akumulatora ma więc decydujący wpływ na jego wydajność, trwałość i bezpieczeństwo. Jeśli zarządzanie temperaturą nie spełnia swojej funkcji optymalnie, akumulator jest narażony na przedwczesne starzenie się.
W celu bezpośredniego chłodzenia, zespół AMG musiał opracować nowe moduły chłodzenia o millimetrowej grubości. Około 14 litrów płynu chłodzącego krąży od góry do dołu przez cały akumulator, mijając każde ogniwo, przy pomocy specjalnie opracowanej wysokowydajnej elektrycznej pompy. W tym procesie płyn chłodzący przepływa również przez wymiennik ciepła olej/woda bezpośrednio przymocowany do akumulatora. Przewodzi ciepło do jednego z dwóch obiegów niskotemperaturowych (LT) pojazdu. Stamtąd przechodzi do chłodnicy LT z przodu samochodu, która oddaje ciepło do powietrza zewnętrznego. System został zaprojektowany w celu zapewnienia równomiernej dystrybucji ciepła w akumulatorze.
W rezultacie akumulator zawsze znajduje się w stałym, optymalnym zakresie temperatury roboczej, średnio 45 stopni Celsjusza, niezależnie od tego, jak często jest ładowany lub rozładowywany. Jeśli ta średnia temperatura jest przekroczona, mechanizmy ochronne są skonfigurowane, aby umożliwić maksymalne wydobycie mocy z akumulatora, a następnie obniżenie poziomu temperatury poprzez bezpośrednie chłodzenie. Nawet pod dużym obciążeniem, gdy przyspieszenie (akumulator jest rozładowany) i hamowanie (akumulator jest ładowany) są częste, akumulator wysokowydajny AMG zachowuje swoją wydajność.
Tylko skuteczne bezpośrednie chłodzenie pozwala na użycie ogniw o bardzo wysokiej gęstości mocy. Dzięki temu indywidualnemu rozwiązaniu system akumulatorowy jest szczególnie lekki i kompaktowy. Koncepcja toru przewodzącego oszczędzająca materiał również przyczynia się do niskiej wagi. Lekka, solidna konstrukcja z aluminium zapewnia maksymalne bezpieczeństwo.
Regeneracja selektywna w czterech poziomach
Ponieważ akumulator wysokowydajny zawsze znajduje się w optymalnym oknie temperatury około 45 stopni Celsjusza, odzyskiwanie energii można również zoptymalizować. Normalnie akumulator nagrzewa się przy wysokiej pojemności regeneracyjnej, więc odzyskiwanie energii musi być ograniczone.
Odzyskiwanie energii rozpoczyna się w momencie, gdy kierowca zwalnia pedał gazu. To ładowanie akumulatora i generuje moment hamujący. Na stromych zjazdach system działa jak hamulec silnikowy i przekazuje energię do akumulatora. Kierowca może wybrać cztery różne poziomy regeneracji, używając prawego przycisku kierownicy AMG DRIVE UNIT. Z wyjątkiem trybu „Ślisko”, dotyczy to wszystkich trybów jazdy oraz w „ESP Sport Handling” lub „ESP Off”, a odzyskiwanie energii jest dostosowywane w zależności od trybu jazdy.
Poziom 0: Pojazd zachowuje się podobnie jak konwencjonalny silnik spalinowy z manualną skrzynią biegów, w którym sprzęgło jest rozłączone. Jeśli kierowca zdejmie nogę z gazu, auto jedzie dalej z najmniejszym oporem. Poziom regeneracji jest bardzo niski i służy tylko do utrzymania zasilania pojazdu. Przy wyłączonym silniku spalinowym straty tarcia w układzie napędowym są ograniczone do minimum.
Poziom 1: To ustawienie domyślne, przy którym regeneracja jest zauważalna dla kierowcy. Odpowiada to mniej więcej zwolnieniu konwencjonalnego silnika spalinowego ze sprzęgłem włączonym.
Poziom 2: Silniejsza regeneracja, pedał hamulca praktycznie nie musi być używany podczas jazdy w ruchu miejskim.
Poziom 3: Najwyższe odzyskiwanie energii, pozwalające na jazdę „na jednym pedale”, podobnie jak w pełni elektrycznym pojeździe. W zależności od sytuacji na drodze, do 90 kW mocy może być zasilane z powrotem do akumulatora.
Strategia operacyjna: elektryczna moc zawsze dostępna
Podstawowa strategia operacyjna jest oparta na hybrydowym pakiecie zasilania samochodu wyścigowego Mercedes-AMG Petronas Formuły 1. Podobnie jak w najwyższej klasie motorsportu, maksymalne przyspieszenie jest zawsze dostępne, gdy kierowca go żąda poprzez kick-down – aby dynamicznie przyspieszać z zakrętów lub szybko wyprzedzać. Elektryczną moc można zawsze przywołać i często reprodukować poprzez wysoką wydajność odzyskiwania energii oraz potrzebne ładowanie. Specyficzna koncepcja akumulatora samochodu pozwala na optymalne połączenie maksymalnej dynamiki jazdy i współczesnej efektywności. Wszystkie komponenty są inteligentnie skoordynowane ze sobą: zyski wydajności można bezpośrednio odczuć.
Siedem trybów jazdy AMG
Siedem trybów jazdy AMG DYNAMIC SELECT: „Elektryczny”, „Komfort”, „Utrzymanie baterii”, „Sport”, „Sport+”, „Ślisko” i „Indywidualny” są precyzyjnie dostosowane do nowej technologii napędu, oferując szeroki zakres doświadczeń – od wydajnych po dynamiczne. Tryby jazdy dostosowują kluczowe parametry, w tym reakcję napędu i skrzyni biegów, charakterystykę kierownicy, tłumienie zawieszenia oraz dźwięk. Moc elektrycznego silnika także zależy od odpowiedniego trybu jazdy. Może być wybierany za pomocą centralnego wyświetlacza multimedialnego lub przycisków na kierownicy AMG. We wszystkich trybach szczytowa moc silnika elektrycznego może być łatwo przywoływana za pomocą pedału gazu. Haptczny pedał gazu zapewnia namacalny punkt oporu, który stopa kierowcy musi pokonać.
W standardzie, hybrydowy napęd wydajnościowy cicho uruchamia się w trybie jazdy „Elektryczny”, gdy silnik elektryczny jest włączony. W zestawie wskaźników ikonka „Gotowy” sygnalizuje, że pojazd jest gotowy do jazdy. Dodatkowo, energiczny, donośny dźwięk uruchomienia, charakterystyczny dla AMG, emitowany jest we wnętrzu przez głośniki pojazdu jako akustyczna informacja zwrotna, sygnalizując gotowość do drogi. Niewielkie naciśnięcie pedału gazu wystarczy, aby uruchomić hybrydowy napęd wydajnościowy AMG.
„Elektryczny”: Skupienie na elektrycznym doświadczeniu jazdy. Całkowicie elektryczna jazda jest możliwa z miejsca do prędkości 87 mph, gdy silnik spalinowy pozostaje wyłączony. Mechaniczne połączenie z komponentami AMG Performance 4MATIC+ oznacza, że napęd na cztery koła jest zawsze dostępny. Jeśli tylne koła stracą przyczepność, moc silnika elektrycznego jest także przekazywana do przednich kół za pomocą wału napędowego i osi. Jeśli akumulator się rozładowuje lub kierowca wymaga większej mocy, inteligentny system operacyjny automatycznie przełącza się na tryb jazdy „Komfort”, a silnik spalinowy włącza się i niemal niezauważalnie przejmuje moc napędu.
„Komfort”: Rozpoczęcie jazdy odbywa się głównie w trybie elektrycznym. Silnik spalinowy i silnik elektryczny pracują w odpowiedzi na wymagania sytuacji – na przykład podczas jazdy po mieście z elektrycznym napędem przy niskich prędkościach. Podczas jazdy autostradowej pojazd działa jako hybryda. Ogólnie rzecz biorąc, wynikiem jest harmonijna i zoptymalizowana pod względem wydajności jazda, częściowo dzięki wcześniejszym zmianom biegów w skrzyni AMG SPEEDSHIFT® MCT 9G. Zawieszenie i kierownica są dostosowane do podkreślenia komfortu. Skupienie systemu sterowania jest na wydajności energetycznej, co zmniejsza zużycie paliwa i emisje. Typowa sportowość i zwinność AMG są zachowane.
„Utrzymanie baterii”: Silnik spalinowy i silnik elektryczny pracują w odpowiedzi na sytuację, jak w trybie „Komfort”. Największa różnica polega na strategii operacyjnej, która utrzymuje stan naładowania akumulatora na stałym poziomie. Na przykład, jeśli akumulator ma 75% naładowania, pozostaje w tym zakresie w „Utrzymaniu baterii”. Wykorzystanie silnika elektrycznego jest następnie ograniczone i zoptymalizowane pod kątem niskiego zużycia energii, co jest kompensowane przez regenerację. Kierowcy mogą zdecydować, kiedy ponownie w pełni wykorzystać naładowanie akumulatora, zmieniając po prostu tryb jazdy.
„Sport”: Rozpoczęcie jazdy z silnikiem spalinowym i elektrycznym oraz stała interakcja obu napędów. Umożliwione jest dodatkowe wspomaganie ze strony silnika elektrycznego. Bardziej zwinna reakcja na pedał gazu, krótsze czasy zmiany biegów, wcześniejsze redukcje oraz bardziej dynamiczne ustawienia zawieszenia i kierownicy zapewniają sportowe doświadczenie jazdy.
„Sport+”: Rozpoczęcie jazdy z silnikiem spalinowym i elektrycznym oraz stała interakcja obu napędów. Jeszcze wyższa moc wspomagająca. Ekstremalnie sportowy charakter dzięki jeszcze bardziej zwinnym reakcjom na pedał gazu i celowym interwencjom momentu obrotowego podczas zmian biegów, przy dezaktywacji cylindrów dla optymalnych czasów zmiany. Zwiększona prędkość obrotowa na biegu jałowym dla szybszego uruchamiania. Jeszcze bardziej dynamiczne ustawienia dla zawieszenia, kierownicy i układu napędowego.
„Ślisko”: Optymalne dostosowanie do śliskich warunków drogowych, z ograniczeniem mocy wejściowej i wspomagania oraz płaską krzywą momentu obrotowego. Jazda tylko elektryczna i regulacja regeneracji są dezaktywowane.
„Indywidualny”: Indywidualne dostosowanie napędu, skrzyni biegów, AMG DYNAMICS, zawieszenia, kierownicy i układu wydechowego.
Dynamiczna kontrola łączy zwinność z stabilnością
Zintegrowany system dynamicznej kontroli AMG DYNAMICS również wchodzi w skład standardowego wyposażenia. Wpływa na strategie sterowania ESP® (Elektroniczny Program Stabilizacji), napędu na cztery koła oraz elektronicznie kontrolowanego ograniczonego poślizgu tylnego dyferencjału. To zwiększa zwinność bez kompromisów w stabilności pojazdu. AMG DYNAMICS określa, jak pojazd powinien reagować. System wykorzystuje dostępne czujniki, między innymi, aby ustalić prędkość, przyspieszenie boczne, kąt skrętu i prędkość obrotową. Dzięki inteligentnemu wstępnemu sterowaniu można przewidzieć zachowanie pojazdu na podstawie działań kierowcy i danych z czujników. Regulacja jest dostosowywana do dynamicznych umiejętności jazdy kierowcy – bez zauważalnych lub zakłócających interwencji systemu. Rezultatem jest autentyczne doświadczenie jazdy z wysoką dynamiką pokonywania zakrętów oraz optymalną przyczepnością przy dużej stabilności i przewidywalnym prowadzeniu.
„Podstawowy” przypisany jest do trybów jazdy „Komfort” i „Elektryczny.” Projekt prowadzi do stabilnej jazdy z wysokim tłumieniem obrotów.
„Zaawansowany” jest aktywowany w trybie „Sport”. Pojazd pozostaje neutralnie zbalansowany. Zredukowane tłumienie obrotów i zwiększona zwinność wspierają dynamiczne manewry, takie jak pokonywanie zakrętów z dużą prędkością.
„Pro” wchodzi w skład trybu „Sport+”. W trybie „Pro” kierowca otrzymuje jeszcze większą pomoc w dynamicznych manewrach jazdy, jednocześnie zwinność i informacja zwrotna z drogi w czasie pokonywania zakrętów są dalej zwiększane.
W trybie jazdy „Indywidualny” kierowca osobiście może ustawić poziomy AMG DYNAMICS „Podstawowy”, „Zaawansowany” i „Pro”.
Doświadczenie dźwiękowe wnętrza podczas jazdy elektrycznej
Podczas jazdy na napędzie elektrycznym, system Akustycznego Ostrzegania Pojazdów informuje innych o zbliżającym się hybrydowym pojeździe wydajnościowym. Wydobywany jest na zewnątrz specjalnie skomponowany, niskoczęstotliwościowy i modulowany dźwięk AMG. Dźwięk jest również słyszalny na stłumionym poziomie we wnętrzu, jako akustyczna informacja zwrotna dla pasażerów. System działa przy prędkościach do około 19 mph. Następnie sygnał dźwiękowy wycofuje się harmonijnie. Dźwięk jazdy elektrycznej można również doświadczyć przy wyższych prędkościach, wybierając go za pomocą odpowiedniego przycisku na kierownicy (identyfikowalny po symbolu fali częstotliwości).
Pewny napęd: ręcznie wykonany silnik AMG 4.0L V8 Biturbo
Centralnym elementem napędu hybrydowego P3 jest ręcznie wykonany silnik AMG 4.0L V8 Biturbo, który produkuje 603 KM. Zapewnia maksymalny moment obrotowy wynoszący 664 lb-ft, dostępny w szerokim zakresie obrotów. Najważniejsze cechy konstrukcyjne silnika to dwa turbodoładowacze twin-scroll, które znajdują się w gorącym wnętrzu V. Położenie między dwoma rzędami cylindrów skraca drogi dla gazów spalinowych do turbodoładowacza oraz sprężonego świeżego powietrza do komory spalania. Rezultatem jest natychmiastowa reakcja. Kolejną ważną cechą jest napędzany paskiem starter-generator (RSG), który jest zintegrowany w systemie elektrycznym o napięciu 400 voltów. Łączy on funkcje rozrusznika i alternatora w jednym urządzeniu i ma wystarczającą moc, aby zawsze szybko uruchamiać silnik V8.
Aktywne poduszki silnika po raz pierwszy w Klasie S
S 63 E PERFORMANCE jest jedynym modelem w segmencie wyposażonym w aktywne poduszki silnika. Łożyska rozwiązują konflikt między miękkim połączeniem układu napędowego dla dużego komfortu a twardym połączeniem dla optymalnej dynamiki jazdy i mogą nieskończenie dostosowywać swoją sztywność do aktualnych warunków jazdy. Czujniki pojazdu wykrywają odpowiednią sytuację drogową oraz wynikowe zachowanie drgań silnika i przekazują te informacje do jednostki sterującej. Steruje to siłą, z jaką silnik jest połączony z nadwoziem. Największą zaletą jest dalsze zwiększenie różnorodności między wydajnością a komfortem.
Krótkie czasy zmiany biegów, wysoka wydajność: skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT® MCT 9G
W skrzyni biegów AMG SPEEDSHIFT® MCT 9G (MCT = Skrzynia wielotarczowa) mokra sprzęgło startowe zastępuje konwerter momentu. Zmniejsza to wagę i dzięki niższej bezwładności optymalizuje reakcję na wciśnięcie pedału gazu, zwłaszcza podczas szybkiego przyspieszania i zmian obciążenia. Starannie dostrojone oprogramowanie zapewnia krótkie czasy zmiany biegów oraz szybkie wielokrotne redukcje, jeśli zajdzie taka potrzeba. Zapewniay szczególnie emocjonujące doświadczenie zmiany biegów dzięki funkcji podwójnego sprzęgnięcia w trybach jazdy „Sport” i „Sport+”. Zdefiniowane interwencje zapłonu pozwalają na jeszcze szybszą zmianę biegów niż w innych trybach. We wszystkich programach jazdy, ruszanie odbywa się na pierwszym biegu, aby zawsze zapewnić dynamiczne doświadczenie jazdy. Istnieje również funkcja RACE START, która zapewnia optymalne przyspieszenie z miejsca. W trybie ręcznym „M” skrzynia reaguje natychmiast i precyzyjnie na ręczne polecenia zmiany biegów kierowcy.
Zmienny napęd na cztery koła AMG Performance 4MATIC+
Napęd na cztery koła AMG Performance 4MATIC+ łączy zalety różnych koncepcji napędowych. Zmienny rozkład momentu obrotowego na przednie i tylne osie zapewnia optymalną przyczepność na fizycznym limicie. Kierowcy mogą polegać na wysokiej stabilności jazdy i bezpieczeństwa w każdych warunkach. Przejście z napędu tylnego na napęd na cztery koła i odwrotnie zachodzi płynnie na podstawie zaawansowanej macierzy, która integruje inteligentne sterowanie w całej architekturze systemów pojazdu.
Elektromechanicznie sterowane sprzęgło łączy trwale napędzaną tylną oś z przednią osią. Najlepsze możliwe rozdzielenie momentu jest ciągle obliczane w zależności od warunków jazdy i wejścia kierowcy. Oprócz przyczepności i dynamiki bocznej, napęd na cztery koła poprawia również dynamikę wzdłużną dla jeszcze silniejszego przyspieszenia.
Wysoka sztywność skręcająca: znacznie wzmocniona karoseria
Podstawą wysokiej dynamiki jazdy oraz znakomitego komfortu jest karoseria AMG Klasy S. Z przodu znajduje się stabilizator aluminiowy pod silnikiem V8 Biturbo, który zwiększa sztywność skrętną przedniej części i tym samym poprawia feedback dla kierowcy, szczególnie podczas wchodzenia w zakręt. Poprzeczna belka w punktach mocowania zawieszenia również usztywnia strukturę nadwozia.
Z tyłu znajdują się ukośne wzmocnienia z mocnego, lekkiego aluminium w podwoziu, które znacznie zwiększają precyzję jazdy. Specyficzna wnęka ładunkowa wykonana z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem (FRP) mieści akumulator wysokowydajny AMG i również zwiększa sztywność nadwozia w tym obszarze.
Zawieszenie AMG RIDE CONTROL+ z adaptacyjnym tłumieniem w standardzie
Zawieszenie AMG RIDE CONTROL+ opiera się na zawieszeniu pneumatycznym z automatyczną kontrolą poziomu, połączonym z adaptacyjnym tłumieniem. Amortyzatory powietrzne dostosowują się do sytuacji na drodze, co pozwala na bardziej miękką lub sztywniejszą regulację. Kolejną funkcją jest system kontrolujący poziom, który automatycznie obniża Klasa S o 0,4 cala przy prędkości powyżej 75 mph.
Dzięki pomocy dwóch ciągle zmiennych zaworów regulacyjnych, siła tłumienia może być bardzo precyzyjnie dostosowana do różnych warunków jazdy i trybów jazdy. Jeden zawór kontroluje tłumienie odbicia, tj. siłę, która występuje, gdy koło odbija, a drugi kontroluje tłumienie kompresji, gdy koło się kompresuje. Fazy odbicia i kompresji są sterowane niezależnie od siebie. Zespół rozwojowy AMG był w stanie znacznie zwiększyć różnorodność między sportowością a komfortem, poszerzając różnicę między minimalnymi a maksymalnymi charakterystykami siły tłumienia oraz zapewniając jeszcze większą elastyczność w mapowaniu charakterystyk. Dzięki specjalnemu projektowi zaworów, amortyzatory szybko i wrażliwie reagują na zmieniające się nawierzchnie dróg i warunki jazdy.
Kierowca może wstępnie ustawić podstawowe ustawienie za pomocą trybów jazdy AMG DYNAMIC SELECT. Przy naciśnięciu przycisku, charakterystyka jazdy zmienia się – od pełnej dynamiki w trybie „Sport+” do płynnej jazdy w ustawieniu „Komfort”. Ponadto, dostrojenie można dostosować niezależnie od trybów jazdy w trzech etapach („Komfort”, „Sport” i „Sport+”) za pomocą dedykowanego przycisku. Oprogramowanie sterujące systemu ciągle monitoruje dane operacyjne, takie jak kąt kierownicy, prędkość pojazdu, przyspieszenie i ruch nadwozia. W ten sposób amortyzatory są kontrolowane w milisekundach w zależności od sytuacji. Rezultatem jest to, że nawet podczas ekstremalnych manewrów jazdy lub na wyboistych drogach, koła zawsze są twardo na drodze.
Aktywna stabilizacja przechyłów w standardzie
Inna cecha w znaczący sposób przyczynia się do konfiguracji specyficznej dla AMG w celu uzyskania wysokiej dynamiki jazdy –
Aktywna stabilizacja przechyłów AMG ACTIVE RIDE CONTROL. Zamiast tradycyjnych, sztywnych stabilizatorów, system kompensuje ruchy nadwozia elektromechanicznie. W tym celu stabilizatory na przedniej i tylnej osi są podzielone na dwie części. W środku znajduje się elektromechaniczny siłownik, w którym zintegrowany jest układ planetarny o trzech stopniach. Gdy nawierzchnia drogi jest nierówna lub styl jazdy umiarkowany, siłownik aktywnie oddziela połowy stabilizatora, co zwiększa komfort jazdy. Podczas dynamicznej jazdy połowy łączą się i skręcają względem siebie.
Co więcej, system nie tylko redukuje ruchy przechyłów podczas pokonywania zakrętów, ale także umożliwia dokładniejsze dostrojenie zachowania kierownicy i cyklu obciążenia. Dodatkowo zwiększa komfort jazdy podczas jazdy na wprost, ponieważ jednostronne niedoskonałości drogi są wyrównywane. Ruchy w nadwoziu można aktywnie i optymalnie dostosować do warunków jazdy. To pozwala kierowcy jeszcze intensywniej doświadczyć cech jazdy AMG pod względem dynamiki, precyzji i informacji zwrotnej.
Aby sprostać dużym wymaganiom mocy, system oparty jest na dodatkowej sieci pokładowej 48-woltowej. Dodatkową korzyścią w porównaniu do konwencjonalnych systemów hydraulicznych jest znacznie szybsza reakcja. System sterowania AMG jest w stanie dostosować stan pojazdu do 500 razy na sekundę. Dodatkowo komponenty są lżejsze w porównaniu do rozwiązań hydraulicznych.
Napęd hybrydowy może sterować przyczepnością jednego koła zamiast ESP
Kontrola dynamiki pojazdu również korzysta z napędu hybrydowego. Zamiast ingerencji ESP®, silnik elektryczny może również kontrolować przyczepność, gdy tylko koło straci grip. Aby to osiągnąć, inteligentny system sterowania zmniejsza moment obrotowy silnika elektrycznego, który jest przekazywany do koła za pośrednictwem ograniczonego poślizgu tylnego dyferencjału. Rezultatem jest to, że ESP® nie musi ograniczać silnika spalinowego, co umożliwia działanie silnika przy wyższym momencie obrotowym. To następnie poprawia zwinność, a w przeciwnym razie zredukowana moc może być wykorzystana do ładowania akumulatora.