W 2024 roku Mercedes-Benz zaprezentował model CLE w wersji kabriolet, który zastąpił wcześniejszy kabriolet C-Class (A205) oraz E-Class (A238). To nie było nowe rozwiązanie dla niemieckiego producenta, ponieważ podobne podejście zastosowano przy wprowadzeniu pierwszej generacji CLK (C208/A208) w 1997 roku.
Mercedes-Benz próbował przekonać klientów, że otwarte wersje E-Class i C-Class znacznie się różnią, ale w rzeczywistości różnice te nie były aż tak duże. Owszem, były pewne różnice stylistyczne oraz dostępność niektórych opcji w każdym z modeli, ale na koniec dnia były to głównie dwuosobowe pojazdy z chowanym dachem. Główne różnice dotyczyły osiągów silnika, gdzie E-Class miał dostęp do mocniejszych wersji. Jednak w przypadku podstawowych modeli, różnice były minimalne. Po dwóch generacjach wyraźnych otwartych wersji dla C-Class i E-Class, niemiecki producent powrócił do wcześniejszego rozwiązania znanego z CLK.
Zespół projektowy czerpał inspirację przy tworzeniu kabrioletu CLE zarówno z C-Class (W206), jak i E-Class (W214). W efekcie dolna część zderzaka charakteryzowała się A-kształtną dolną kratką nawiązującą do pierwszego, natomiast górna część przedniej osłony przypominała tę z drugiego dzięki chromowanej poziomej listwie zdobiącej główny obszar chłodzenia. Lampy przednie były wyraźnie różniące się od swoich odpowiedników, a przy tym smuklejsze, ale korzystały z tej samej technologii LED lub Digital Light. Z boku kabriolet prezentował się elegancko, a jednocześnie sportowo, dzięki pochylonej przedniej szybie, która sięgała ponad fotele przednie i pełniła funkcję systemu ochrony przed przewróceniem. Z tyłu chowany dach był składowany za tylnymi siedzeniami. Na koniec, tylna część nadwozia nie była tak mocno pochylona jak w wersji coupe, ale posiadała te same światła tylne, które dzieliły swoje detale z C-Class.
W środku znalazło się więcej elementów inspirowanych C-Class, takich jak deska rozdzielcza, fotele i standardowy system infotainment. Kierowca miał przed sobą tę samą cyfrową tablicę przyrządów co w W206. Na górze centralnego panelu Mercedes-Benz zamontował standardowy ekran dotykowy do systemu infotainment, podobny do tego z C-Class, ale z grafiką przypominającą E-Class. Producent oferował pojazd w wersji z materiałem sztucznym ARTICO w niższych klasach, podczas gdy wyższe poziomy wyposażenia mogły otrzymać połączenie tapicerki ARTICO/Microcut, wykonanej w 60% z materiałów z recyklingu. Zgodnie z oczekiwaniami, skóra Nappa była również dostępna jako opcja. Osoby siedzące z tyłu na wygodnych fotelach nie miały takiej samej przestrzeni na nogi jak w wersji coupe, ponieważ kanapa została nieco przesunięta do przodu, aby zrobić miejsce dla chowanego dachu składany.
Mercedes-Benz zainstalował pod maską wybór silników diesla, benzynowych oraz hybrydowych. W czasach, gdy większość producentów zaczęła rezygnować z silników wysokoprężnych, niemiecki producent pozostawił te jednostki w swojej ofercie, jednak tylko na wybrane rynki. Wszystkie wersje były wyposażone w automatyczną skrzynię biegów 9G-Tronic produkcji Mercedes-Benz.
Mercedes-Benz kontynuuje swoją długą tradycję sportowych, eleganckich samochodów marzeń, wprowadzając nową, niezależną serię. Nowe CLE Coupé wykorzystuje innowacje koncepcyjne i techniczne klasy C oraz klasy E. Z wyrazistym designem, ekskluzywnym wyposażeniem komfortowym dla maksymalnej indywidualności oraz pewnymi, sportowymi osiągami, ten nowy dwudrzwiowy samochód podąża własną drogą. Wprowadzenie na rynek Mercedes-Benz CLE Coupé rozpocznie się w Europie w listopadzie 2023 roku. CLE Cabriolet pojawi się w przyszłym roku dla miłośników jazdy na świeżym powietrzu. Dzięki nowej serii samochodów marzeń, Mercedes-Benz spełnia życzenia wielu klientów w segmentach C i E.
Ikoniczny design
Długość rozstawu osi, dobrze umiejscowiony i mocno nachylony słupek A, krótki przód oraz nieco dłuższy tył nadwozia, a także wyraźnie zarysowane ramiona i duże koła. Te proporcje zawsze miały w sobie szczególną magię – nierozerwalnie związane z marką Mercedes-Benz. Nowe CLE Coupé łączy te sportowe, eleganckie proporcje z nowoczesnym językiem designu Mercedes-Benz. W duchu filozofii designu Mercedes-Benz, znanej jako Sensual Purity, powstała rzeźba pełna mocy i dynamiki, która wyraża emocjonalne przesłanie z każdej perspektywy.
Sportowy wygląd
Progresywnie pochylona przednia część („nos rekina”) z niską maską, płaskimi reflektorami LED o unikalnym designie oraz nowo zaprojektowaną, trójwymiarową kratką grilla nadaje sylwetce sportowy, a jednocześnie niezwykle elegancki wygląd. Wyraźnie zarysowane wypukłości na długiej masce nawiązują do potężnych silników, które mogą mieć nawet sześć cylindrów. W widoku bocznym, wyraźnie zarysowana linia kształtuje mocną sylwetkę. Ta linia biegnie od reflektora do lusterka zewnętrznego oraz od tylnego światła do klamki drzwi. Muskularny tył charakteryzuje się płynnie zmieniającymi się powierzchniami, gładkimi przejściami oraz dwuczęściowymi światłami LED o nowych konturach i trójwymiarowych elementach świetlnych.
Przestronność
Długość 4850 mm, szerokość 1860 mm i wysokość 1428 mm sprawiają, że nowe dwudrzwiowe auto jest największym coupé w segmencie średniej wielkości. Jego koncepcja wymiarowa – w szczególności o 25 mm dłuższy rozstaw osi – oferuje znacznie więcej miejsca niż C-Class Coupé. Szczególnie pasażerowie tylnej kanapy zyskują 10 mm więcej przestrzeni nad głową, 19 mm więcej miejsca na ramiona i łokcie oraz 72 mm więcej miejsca na kolana. Pojemność bagażnika oferuje o 60 litrów więcej i pomieści łatwo trzy torby golfowe.
Sportowy luksus
Wnętrze przyciąga wzrok dzięki wolnostojącemu, 12,3-calowemu, w pełni cyfrowemu wyświetlaczowi instrumentów, 11,9-calowemu, skierowanemu w stronę kierowcy centralnemu wyświetlaczowi w wygodnym formacie pionowym oraz dynamicznemu podświetleniu ambietalnemu w 64 kolorach. W razie potrzeby może ono rozciągać się od konsoli centralnej do zewnętrznych wlotów powietrza. W każdym z drzwi, pasek światła biegnie wzdłuż konturów podłokietnika i linii okna do tyłu. Kolejnym punktem kulminacyjnym są przednie siedzenia w integralnym sportowym designie, opracowane wyłącznie dla CLE. W połączeniu z opcjonalnym systemem dźwięku przestrzennego Burmester® 3D, każde z nich ma dwa głośniki na poziomie zagłówków, co zapewnia wyjątkowe i immersyjne wrażenia muzyczne z Dolby Atmos i Spatial Audio blisko uszu.
Specyficzna funkcja EASY-ENTRY
Po raz pierwszy w Mercedes-Benz przednie siedzenia nie są odblokowywane za pomocą dźwigni, lecz elegancką pętlą wykonaną z skóry Nappa. Jest ona wygodnie umiejscowiona na górnej krawędzi oparcia.
Najnowsza generacja MBUX
Mercedes-Benz CLE Coupé przejmuje liczne innowacje cyfrowe z nowej klasy E. Dzięki nowej architekturze elektronicznej oraz trzeciej generacji systemu infotainment MBUX, to najbardziej inteligentne coupé z gwiazdą. Oferuje wyjątkowo interaktywne wrażenia rozrywkowe z aplikacjami firm trzecich oraz nowy poziom personalizacji zautomatyzowanymi funkcjami wygody (routiny).
Doznania z jazdy elektrycznej
Nowe CLE Coupé wyznacza standardy efektywności dzięki systematycznej elektryfikacji i inteligentnemu downsizingowi. Wszystkie silniki to mild hybridy z zintegrowanym silnikiem rozrusznika i 48-woltowym systemem elektrycznym. Oferowane są jednostki czterocylindrowe oraz, jako najsilniejszy silnik, 3,0-litrowy silnik benzynowy R6.
Sportowa i komfortowa przyjemność z jazdy
Zawieszenie jest obniżone o 15 mm jako standard. Opcjonalne DYNAMIC BODY CONTROL z ciągle regulowanym tłumieniem na przedniej i tylnej osi w połączeniu z tylnym układem kierowniczym, oferowanym w pakiecie Technologicznym, zapewnia szczególnie zwinną i jednocześnie komfortową przyjemność z jazdy. Kąt skrętu wynosi do 2,5 stopnia, co zmniejsza średnicę skrętu o 50 centymetrów. Pomimo większych wymiarów, CLE Coupé z napędem na tylne koła ma mniejszą średnicę skrętu niż C-Class Coupé (10,7 zamiast 11,2 metra).
Rozbudowane bezpieczeństwo
Liczne systemy wspomagania kierowcy, z których wiele zostało udoskonalonych, oferują wsparcie dostosowane do sytuacji dla większego bezpieczeństwa. Bogate wyposażenie standardowe obejmuje ATTENTION ASSIST, Active Brake Assist, Active Lane Keeping Assist, Speed Limit Assist oraz pakiet parkingowy z kamerą cofania. W zachodniej Europie, Active Distance Assist DISTRONIC jest również standardowym wyposażeniem.
Zewnętrzny design
Nowe Mercedes-Benz CLE Coupé ucieleśnia emocjonalne przesłanie z każdej perspektywy. Sportowe, eleganckie dwudrzwiowe łączy proporcje typowe dla coupé z nowoczesnym językiem designu Mercedes-Benz, którego estetyczna dusza kształtowana jest przez filozofię designu Sensual Purity. Tworzy to rzeźbiarski wygląd CLE Coupé, charakteryzujący się płynnie zmieniającymi się powierzchniami z bezszwowym przejściem. Progresywna dynamika i elegancja najlepiej oddają się z boku: dzięki połączeniu niskiej sylwetki (1428 mm) z długim rozstawem osi (2865 mm), krótkimi zwisami (888 mm z przodu/1097 mm z tyłu) i szczególnie muskularnym ramieniem, ten dwudrzwiowy model wypełnia drogę. Inne typowe cechy coupé to długa maska osadzona w przedniej części z dwoma potężnymi wypukłościami, stromo nachylona przednia szyba oraz długa, opadająca linia dachu w kierunku tyłu. Kabina pasażerska, osadzona mocno z tyłu, prowadzi do sportowego, krótkiego tyłu za pomocą tylniej szyby, która również ustawiona jest płasko.
Wyraźnie zarysowana linia kształtuje mocną sylwetkę w bocznej ścianie. Ta linia biegnie od reflektora do lusterka zewnętrznego oraz od tylnego światła do klamki drzwi. Podkreśla sportowe proporcje oraz mocne nadkola. Dodatkowo, kształtująca krawędź, razem z oknami bocznymi w chromowanej ramie, uwydatnia równowagę między elegancją a dynamiką. Bazowa wersja AVANTGARDE Line wyposażona jest w standardzie w 18-calowe obręcze ze stopów lekkich. W wersji AMG Line standardem są 19-calowe felgi. Szeroki wybór innych felg ze stopów lekkich o średnicy od 18 do 20 cali oraz dziesięć różnych kolorów nadwozia umożliwia wysoki stopień personalizacji.
Wyrazisty przód: nowo zaprojektowana trójwymiarowa kratka grilla
Progresywnie pochylona przednia część („nos rekina”) z niską maską, płaskimi reflektorami LED o unikalnym designie oraz wyraźną kratką grilla zapewnia zdecydowanie sportowy, a zarazem niezwykle elegancki wygląd. Wyraźnie zarysowane wypukłości na długiej masce nawiązują do potężnych silników, które mogą mieć nawet sześć cylindrów. Jak przystało na coupé, kratka grilla ma pojedynczą żaluzję w błyszczącym czarnym kolorze z chromowanym wykończeniem i centralną gwiazdą. Za nią znajduje się kratka o nowym, trójwymiarowym wyglądzie w chromie z wzorem Mercedes-Benz. Silhouette kratki grilla otwierająca się w dół (design w kształcie litery A) dodatkowo podkreśla potężny napęd do przodu Mercedes-Benz CLE Coupé. Wraz z chromowaną ramą wokół błyszczącego czarnego centralnego wlotu powietrza w przednim zderzaku, sprawia, że dwudrzwiowe auto wygląda na niższe i bliżej przylega do drogi.
CLE Coupé ma reflektory LED High Performance z nowo zaprojektowanym trójdiodowym światłem do jazdy dziennej, pozycyjnym i kierunkowskazów jako standard. Reflektory DIGITAL LIGHT z funkcją projekcyjną są dostępne jako opcja. Posiadają dwie elipsy światła dziennego i niebieskie podświetlenie podstawy reflektora, co nadaje im niepowtarzalny wygląd, który dodatkowo podkreśla dynamiczny wygląd.
Potężny tył: charakterystyczne światła LED z trójwymiarowymi elementami świetlnymi
Potężny tył charakteryzuje się płynnie zmieniającymi się powierzchniami i gładkimi przejściami. Kolejnym punktem kulminacyjnym są dwuczęściowe światła LED o nowych konturach i trójwymiarowych elementach świetlnych. Opcjonalnie dostępna jest także pokaz świetlny na powitanie i pożegnanie pasażerów. Światła tylne są połączone z ciemnoczerwonym elementem designu. Jak klasyczna chromowana listwa na zderzaku, podkreśla szerokość tyłu. W wersji AVANTGARDE Line, części wykończeniowe w kształcie litery C otaczają chromowaną listwę niczym elegancka klamra.
Koncepcja wymiarowa: największe coupé w swoim segmencie
Dzięki swojej koncepcji wymiarowej, Mercedes-Benz CLE Coupé jest w swej kategorii jedyne w swoim rodzaju. Długość 4850 mm, szerokość 1860 mm i wysokość 1428 mm sprawiają, że nowy model jest znacznie większy niż C-Class Coupé, ale o dwa mm niższy i o 15 mm dłuższy niż E-Class Coupé.
Design wnętrza
Sportowy luksus w klasie dla siebie, w pełni skoncentrowany na kierowcy: to koncepcja designu wnętrza nowego CLE Coupé. Elementy przyciągające wzrok w kokpicie to wolnostojący 12,3-calowy (21,3 cm) w pełni cyfrowy wyświetlacz instrumentów oraz 11,9-calowy (30,2 cm) centralny wyświetlacz w przyjaznym formacie pionowym. Rosną one płynnie z przodu, w błyszczącej czarnej części konsoli centralnej i mają sześciostopniowy kąt nachylenia w kierunku siedzenia kierowcy. Razem z pionowym formatem tworzy to wizualną dynamikę i lekkość, które podkreślają sportowe aspiracje i wyraźną orientację na kierowcę w CLE Coupé.
Dodatkową sportowość tworzy dynamiczne podświetlenie ambietalne w 64 kolorach. Oświetlenie ambientalne z pośrednim światłem na listwie wykończeniowej deski rozdzielczej, uchwytach na kubki na konsoli centralnej, na panelu sterowania, klamkach drzwi, jednostce regulacji siedzeń oraz w przednim przedziale stóp to wyposażenie standardowe. Z opcjonalnym Ambient Lighting Plus, pasek światła przeciąga się z konsoli centralnej wzdłuż dolnej krawędzi deski rozdzielczej do zewnętrznych wlotów powietrza po obu stronach. Pasek światła biegnie w każdym z drzwi wzdłuż linii podłokietnika i linii okna do tylnej kanapy, co wzmacnia poczucie przestronności.
Indywidualne wrażenia muzyczne z wbudowanymi głośnikami w siedzeniu
Innym punktem kulminacyjnym jest standardowa sportowa wielofunkcyjna kierownica skórzana oraz nowe przednie siedzenia, zaprojektowane wyłącznie dla CLE. Posiadają one awangardowy design sportowego siedzenia z zintegrowanymi zagłówkami. W połączeniu z opcjonalnym systemem dźwięku przestrzennego Burmester® 3D, każde z nich ma dwa głośniki na poziomie zagłówków, co tworzy wyjątkowe i immersyjne doznania muzyczne z Dolby Atmos blisko uszu. System dźwiękowy premium ma łącznie 17 głośników.
Sportowy wygląd integralnych siedzeń nowego wielo-konturowego wzoru wzmacnia minimalistyczny design z trójwymiarowymi, bezszwowymi kształtami na desce rozdzielczej i drzwiach – nadając wnętrzu dodatkową wizualną lekkość. Przednie siedzenia są podgrzewane i mają standardowo elektro-pneumatyczne czterostopniowe wsparcie lędźwiowe. Kontrola klimatu siedzeń oraz siedem stref masażu są również dostępne w połączeniu z opcjonalnym pakietem ENERGIZING Plus. Wysokość siedzenia, kąt nachylenia oparcia oraz głębokość poduszki siedzenia można elektrycznie regulować w sposób nieograniczony. Funkcja pamięci umożliwia zapis indywidualnych ustawień siedzeń dla trzech osób – tak samo jak położenie kierownicy, opcjonalny wyświetlacz head-up i lusterka zewnętrzne. Jeśli zmienia się kierowca, optymalną pozycję do jazdy można wygodnie ustawić za pomocą jednego przycisku.
Interfejs użytkownika: pikselowy idealnie dopasowany w najlepszej architekturze operacyjnej
Grafika wyświetlacza oraz ich układ pochodzą z klasy C. Style „Classic”, „Sport” oraz „Ambiente” mogą być więc również wybrane w Mercedes-Benz CLE Coupé i opcjonalnie uzupełnione o mapę na pełnym ekranie w zestawie wskaźników. Wszystkie istotne ustawienia dotyczące mediów, pojazdu, telefonu, komfortu itp. mogą być doświadczane bezpośrednio i intuicyjnie na centralnym wyświetlaczu. Nowe ikony główne w centralnym wyświetlaczu są natychmiast rozpoznawalne jako modernizacja. Zostały one niedawno wprowadzone w nowej klasie E.
EASY-ENTRY z eleganckim paskiem ze skóry
Nowa, specyficzna funkcja EASY-ENTRY zapewnia łatwy dostęp do tylnej kanapy. Przednie siedzenia nie są odblokowywane dźwignią, ale elegancką pętlą wykonaną z skóry Nappa. Jest ona wygodnie umieszczona na górnej krawędzi oparcia. Każdy, kto nie zapiął pasów bezpieczeństwa natychmiast po wejściu, może ponownie aktywować podajnik pasów za pomocą przycisku na centralnym wyświetlaczu lub po prostu otwierając i zamykając drzwi. Ponadto, CLE Coupé jest jednym z pierwszych pojazdów Mercedes-Benz z optymalnym ostrzeżeniem, jeśli pas bezpieczeństwa nie jest zapięty. System reaguje tylko na siedzenia, na których faktycznie siedzi osoba, która nie zapięła pasów.
Pakiet komfortowy KEYLESS-GO jest dostępny, aby zwiększyć wygodę. Oprócz uruchamiania silnika przy naciśnięciu przycisku, umożliwia otwieranie i zamykanie wszystkich drzwi pojazdu za pomocą prostego dotknięcia odpowiedniej klamki. Wciśnięte uchwyty są podświetlane dla lepszej orientacji w ciemności. Dzięki HANDS-FREE ACCESS, bagażnik można również otwierać i zamykać bezdotykowo i automatycznie – wystarczy jedno proste kopnięcie w obszarze czujników tylnego zderzaka.
Ekskluzywne materiały i kolory
Jedną z najbardziej przyjaznych dla klientów cech nowego CLE Coupé jest szeroki zakres opcji personalizacji. Obejmuje on ekskluzywny wybór kolorów i wysokiej jakości materiałów. W wersji AVANTGARDE Line standardowym wyposażeniem są siedzenia obite czarną sztuczną skórą ARTICO. W wersji AMG Line standardowo występują siedzenia ARTICO/MICROCUT w czarnym kolorze, które wykonane są z 65% materiałów z recyklingu w obszarze siedzeń oraz 85% w podszewce. Alternatywnie dostępne są kolory macchiato beige/czarny oraz tonka brown/czarny. Siedzenia w skórze z wyszukanym pionowym przeszyciem oraz w skórze Nappa z pikowanymi, perforowanymi diamentowymi kształtami są dostępne jako opcja. Paleta kolorów obejmuje od czarnego do macchiato beige/czarny, tonka brown/czarny oraz power red/czarny do białego/czarny. Pokrowce skórzane pochodzą z zrównoważonego przetwarzania, wykonane z roślinnych środków garbniczych.
Przestronność
Dzięki swojej koncepcji wymiarowej – w szczególności o 25 mm dłuższemu rozstawowi osi – CLE Coupé oferuje znacznie więcej przestrzeni niż C-Class Coupé. Pasażerowie tylnej kanapy szczególnie zyskują 10 mm więcej przestrzeni nad głową, 19 mm więcej miejsca na ramiona i łokcie oraz 72 mm więcej miejsca na kolana. Bagażnik oferuje 60 litrów więcej pojemności i z łatwością pomieści trzy torby golfowe.
Doświadczenie infotainment i komfortu
CLE Coupé przejmuje liczne innowacje cyfrowe z nowej klasy E. Po sedanach biznesowych, jest drugim pojazdem z nową architekturą elektroniczną oraz trzecią generacją systemu infotainment MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Dzięki temu sportowe dwudrzwiowe staje się najbardziej inteligentnym coupé z gwiazdą. Osiąga nowy wymiar personalizacji i interakcji. System infotainment MBUX, asystent głosowy MBUX, zestaw wskaźników, centralny wyświetlacz oraz opcjonalny wyświetlacz head-up dzielą się bardzo wydajnym centralnym komputerem pojazdu. Ten typ sieciowania zwiększa wydajność. Strumienie danych mogą być transmitowane szybciej. W zależności od rynku, jako technologię transmisji stosuje się moduł komunikacyjny 5G. Znacznie wyższe prędkości danych są możliwe ze standardem komunikacji mobilnej 5G niż z LTE/UMTS.
Program rozrywkowy w Mercedes-Benz CLE Coupé jest niezwykle interaktywny – dla indywidualnego doświadczenia cyfrowego. Nowa warstwa kompatybilności z Androidem pozwala na instalację aplikacji firm trzecich. W dniu wprowadzenia na rynek dostępne będą następujące aplikacje: platforma rozrywkowa „TikTok”, platforma podcastowa „Pocket Casts”, platforma streamingowa audio i wideo „Audials”, gra „Angry Birds”, aplikacja do współpracy w chmurze „Webex”, system wideokonferencyjny „Zoom” oraz przeglądarka internetowa „Vivaldi”. Dodatkowo, portal rozrywkowy ZYNC jest dostępny opcjonalnie. Oferuje on strumieniowe przesyłanie wideo, treści na żądanie, interaktywne doświadczenia, lokalne programy wideo, sport, wiadomości i wiele więcej. Ponad 30 usług strumieniowych od renomowanych globalnych, regionalnych i lokalnych partnerów jest już dostępnych. Inni partnerzy i kanały są na bieżąco integrowani. Sklep Mercedes me posiada nowy App Store. Oferta będzie stopniowo rozszerzana. W ten sposób samochód marzeń jest zawsze na czasie i może być szeroko personalizowany.
Muzyka online: strumieniowanie muzyki z milionami dostępnych utworów
Pakiet rozrywkowy MBUX jest opcjonalnie dostępny w sklepie Mercedes me. Obejmuje radio internetowe, strumieniowanie muzyki oraz pakiet danych od wybranego dostawcy zewnętrznego. Dzięki usłudze „Online Music” Mercedes-Benz w pełni zintegrował największych dostawców strumieniowania muzyki – Tidal, Spotify, Amazon Music i Apple Music – z systemem infotainment MBUX. MBUX umożliwia dostęp do osobistego profilu użytkownika podłączonych dostawców muzyki. W ten sposób klient otrzymuje swoje ulubione utwory oraz playlisty i odkrywa miliony piosenek oraz kuratorowanych playlist.
Hey Mercedes: potężny i uczący się asystent głosowy
Po aktywacji usług online w aplikacji Mercedes me, asystent głosowy Hey Mercedes jest wysoce zdolny do dialogu i uczenia się. Dzięki funkcji „Just Talk”, inteligentna kontrola głosowa może być teraz aktywowana również bez słowa kluczowego „Hey Mercedes”. Klient musi być sam w pojeździe. Po aktywacji funkcji, na wyświetlaczu pojawia się czerwony symbol mikrofonu. Wówczas CLE Coupé jest gotowe i czeka na polecenia głosowe.
Hey Mercedes wyjaśnia również funkcje pojazdu i pomaga, na przykład, jeśli chcesz połączyć swój smartfon przez Bluetooth. Jeśli dostępna jest kompatybilna technologia budowlana oraz urządzenia domowe, mogą one być również połączone z CLE Coupé dzięki funkcji Smart Home i sterowane z pojazdu za pomocą głosu. Asystent głosowy może również akustycznie rozpoznawać pasażerów. Po nauczeniu się indywidualnych cech głosu, można to wykorzystać do uzyskania dostępu do danych i funkcji osobistych poprzez aktywację profilu.
Personalizacja: łatwa i komfortowa
Klienci mogą stworzyć swój osobisty profil bezpośrednio w Mercedes-Benz CLE Coupé i synchronizować go z istniejącymi danymi profilu w koncie Mercedes me. Skanując kod QR za pomocą aplikacji Mercedes me, pojazd jest automatycznie połączony z kontem Mercedes me. W pojeździe możliwe jest utworzenie do siedmiu różnych profili z łącznie około 800 parametrami. Na przykład podświetlenie ambietalne można ustawić indywidualnie zdalnie z domu. Osobiste preferencje, takie jak ulubiona stacja radiowa oraz ustawienia domyślne, mogą być przenoszone do samochodu za pomocą własnego profilu Mercedes me.
Ponieważ profile są przechowywane w chmurze w ramach Mercedes me, mogą być również używane w innych pojazdach Mercedes-Benz z odpowiednimi generacjami MBUX. Oprócz klasycznego wprowadzenia PIN-u, specjalna procedura uwierzytelniania zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa. Połączenie odcisku palca i rozpoznawania głosu. Jednocześnie umożliwia to wywołanie indywidualnych ustawień oraz zabezpieczenie procesów płatności cyfrowych z pojazdu. Skaner odcisków palców znajduje się ergonomicznie w menu poniżej centralnego wyświetlacza.
Następny poziom personalizacji: rutyny automatizują funkcje komfortu w oparciu o potrzeby osobiste
Mercedes-Benz pracuje nad automatyzacją funkcji komfortowych przy użyciu sztucznej inteligencji (AI). Pojazd powinien nauczyć się, które systemy komfortu kierowca wykorzystuje wielokrotnie o określonych porach i w określonych warunkach, a następnie uruchomić je automatycznie. Aplikacje do nawigacji, radia i telefonu już teraz proponują konkretne działania. Na przykład numer telefonu lub cel nawigacyjny, który jest regularnie wybierany o konkretnej porze. Dodatkowo, ponad 20 innych funkcji – od ENERGIZING COMFORT po przypomnienia o urodzinach, aż do sugestii na liście do zrobienia – są automatycznie oferowane dzięki pomocy AI, jeśli są istotne dla kierowcy. Mercedes-Benz nazywa te funkcje „Magic Module”. Są wyświetlane na tzw. interfejsie zero-layer MBUX.
Mercedes-Benz CLE Coupé idzie o krok dalej w kwestii automatycznej adaptacji do osobistych nawyków. Sportowe dwudrzwiowe przyjmuje innowacyjne rutyny wprowadzone z nową klasą E. Przy wprowadzeniu na rynek klienci mogą korzystać ze szablonów standardowych rutyn. Mają również możliwość tworzenia własnych rutyn. Można ze sobą powiązać wiele funkcji i warunków.
Szablony: Dzięki tym szablonom klienci mogą eksperymentować z różnymi rodzajami wsparcia, jakie możliwe są przy pomocy rutyn. Przykłady to „Zimne dni” (uruchamiając podgrzewanie siedzeń przy określonej temperaturze zewnętrznej, podświetlenie zmienia się na ciepły pomarańczowy) lub „Wieczór randkowy” (romantyczna muzyka jest odtwarzana przez Bluetooth audio, podświetlenie ambietalne zmienia się na różowe). Szablony są głównie przechowywane w backendzie. Niektóre z nich są przechowywane lokalnie w pojeździe, dzięki czemu można z nich korzystać nawet, jeśli akurat nie ma łączności. Szablony są obsługiwane za pośrednictwem centralnego wyświetlacza pojazdu i są ułożone w formie karuzeli na ekranie.
Rutyny własne: Warunki mogą być dołączane do działań na centralnym wyświetlaczu. Na przykład: „Jeśli temperatura wewnętrzna jest poniżej dwunastu stopni Celsjusza, uruchom podgrzewanie siedzeń i ustaw podświetlenie ambietalne na ciepły pomarańczowy”. Kierowca może również nadać nazwę takim rutynom osobistym, na przykład „Rozgrzej mnie”. Pod tą osobiście wybraną nazwą rutyna pojawia się następnie na ekranie w menu „Moje rutyny”. Jest też aktywowana raz, aby pojazd mógł ją automatycznie uruchomić. Ta kategoria rutyn może być rozpoznawana przez niebieską kartę w menu. Rutyny można tworzyć i edytować w pojeździe z poziomu centralnego wyświetlacza.
Rutyny generowane przez AI: W przyszłości celem jest, aby CLE Coupé całkowicie zautomatyzować powtarzające się rutynowe zadania, jeśli zajdzie taka potrzeba. Sztuczna inteligencja (AI) uczyni to możliwym. Możliwość pojazdu do nauki i ewolucji razem z klientem będzie reprezentować nowy poziom inteligencji. W pierwszej fazie rozwoju Mercedes-Benz oferować będzie rutyny generowane przez AI: masaż, podgrzewanie siedzeń i wentylację siedzeń dla fotela kierowcy. Inne systemy wewnętrzne będą sukcesywnie integrowane, a kolejne rutyny będą możliwe do zrealizowania.
ENERGIZING COMFORT: nowe funkcje i prezentacje, które łatwiej doświadczyć
Dzięki różnorodnym programom ENERGIZING COMFORT, Mercedes-Benz od wielu lat oferuje szeroki wachlarz usług wellness, które przyczyniają się do większego komfortu i bezpieczeństwa. W programie „Vitality” ENERGIZING kinetics siedzeń działa przez cały czas. Wspiera mięśnie małymi ruchami w nachyleniu siedzenia i oparcia. W programach ENERGIZING NATURE uruchamiana jest również masaż. Muzyka programów ENERGIZING COMFORT została również zaktualizowana. W zależności od poziomu wyposażenia, system w CLE Coupé teraz korzysta także z Dolby® Surround 7.1.
Oferta ENERGIZING COMFORT w CLE Coupé obejmuje:
programy Świeżość, Ciepło, Witalność, Radość i Komfort
programy ENERGIZING NATURE Las, Dźwięk morza oraz Lato
treningi i porady dotyczące ENERGIZING
ENERGIZING Coach: odpowiednia rekomendacja programu dla każdego nastroju
ENERGIZING COACH oparty jest na inteligentnym algorytmie. W zależności od sytuacji i indywidualnych potrzeb, rekomenduje jeden z programów Świeżość, Ciepło, Witalność lub Radość. Jeśli zintegrowany jest smartwatch Mercedes-Benz vivoactive® 3, smartwatch Mercedes-Benz Venu® lub inny kompatybilny Garmin® wearable, osobiste wartości, takie jak tętno, poziom stresu czy jakość snu, optymalizują dokładność rekomendacji. Aplikacja Mercedes me ENERGIZING przesyła dane o stanie zdrowia noszącego do ENERGIZING COACHA za pośrednictwem smartwatcha. Rekomendowany program komfortowy może być uruchomiony bezpośrednio za pomocą powiadomienia na centralnym wyświetlaczu MBUX. Celem jest, aby czuć się dobrze, nawet podczas wymagających lub raczej monotonnych podróży i przybywać na miejsce zrelaksowanym. Dodatkowo, tętno jest przesyłane ze zintegrowanego Garmin® wearable do centralnego wyświetlacza.
Pakiet ENERGIZING Plus jest opcjonalnie dostępny dla CLE Coupé. Oferuje kompleksowe doświadczenie z ENERGIZING COMFORT, ENERGIZING COACH, pakiet AIR BALANCE do aromatyzowania, jonizacji i oczyszczania powietrza, kontrolę klimatu siedzeń dla przednich siedzeń oraz oświetlenie ambietalne z programowo specyficznymi nastrojami świetlnymi. Pakiet dobrego samopoczucia można także zakupić później jako funkcję na życzenie.
Systemy dźwiękowe
W nowym Mercedes-Benz CLE Coupé dostępne są trzy systemy dźwiękowe do wyboru. Najwyższym wyposażeniem jest opcjonalny system dźwięku przestrzennego Burmester® 3D. Podnosi on immersyjne doświadczenie audio na nowy poziom dzięki natywnej integracji dźwięku przestrzennego z Dolby Atmos. Dźwięk otacza kierowcę i pasażerów niespotykaną wielowymiarową przestrzennością oraz klarownością, praktycznie przenosząc ich do studia nagraniowego lub na scenę koncertową. Dolby Atmos pozwala na umieszczanie poszczególnych instrumentów lub głosów wokół obszaru odsłuchowego. Umożliwia to nowy rodzaj animacji dźwięku. Podczas gdy tradycyjne systemy stereo mają tendencję do dynamiki lewo-prawo, Dolby Atmos może wykorzystać pełny zasięg i stworzyć doświadczenie 360-stopniowe. System dźwiękowy Burmester® 3D wyposażony jest w 17 głośników, w tym dwa blisko każdego ucha w przednich siedzeniach.
W nowym CLE Coupé klienci Mercedes-Benz, którzy posiadają subskrypcję Apple Music, mają dostęp do stale rosnącej selekcji utworów i albumów dostępnych w dźwięku przestrzennym z Dolby Atmos. Universal Music Group (UMG) jest pierwszą wytwórnią muzyczną, która proaktywnie zachęca swoich artystów do produkcji muzyki w Dolby Atmos. Dzięki temu nowemu standardowi audio, największa wytwórnia muzyki na świecie umożliwia swoim artystom oparcie procesów zatwierdzania utworów na tym, jak końcowy miks brzmi w Mercedes-Benz. W tym celu UMG wprowadziło nowy znak „Approved in a Mercedes-Benz” jako „złoty” standard w zakresie wdrażania Dolby Atmos w pojazdach.
Napęd
Dzięki konsekwentnej elektryfikacji i inteligentnemu downsizingowi, nowe CLE Coupé wyznacza standardy efektywności. Oferta silników obejmuje jednostki czterocylindrowe oraz silnik sześciocylindrowy z aktualnej modułowej rodziny silników Mercedes-Benz FAME (Family of Modular Engines). Zarówno silniki diesla, jak i benzynowe są mild hybridami. Oprócz turbodoładowania, mają zintegrowany starter-generator drugiej generacji (ISG). Zapewnia on wsparcie w zakresie niskich prędkości i zapewnia doskonałe rozwinięcie mocy.
ISG obejmuje 48-woltowy system elektryczny pojazdu. Zapewnia takie funkcje jak jazda na luzie, doładowanie czy rekuperacja, co umożliwia znaczną oszczędność w zużyciu. Kolejną zaletą jest szybkie i wygodne uruchamianie silnika. Dzięki temu funkcja start-stop jest prawie niewyczuwalna, podobnie jak przejście z jazdy na luzie z wyłączonym silnikiem do mocnego przyspieszenia z włączonym silnikiem. W trybie jałowym inteligentna interakcja ISG z silnikiem spalinowym zapewnia doskonałą płynność. Dzięki nowemu akumulatorowi moc silnika elektrycznego wzrosła z 15 do 17 kW w porównaniu do innych serii. Moment obrotowy wynosi 200 Nm.
Hybryda plug-in w opracowaniu
Mercedes-Benz w późniejszym czasie zaoferuje CLE Coupé jako hybrydę plug-in. W trybie jazdy wyłącznie elektrycznej, pojazd zapewni praktyczny zasięg. Program jazdy zapewni tryb jazdy elektrycznej na najbardziej sensownych odcinkach trasy. Na przykład na trasach w obszarach miejskich priorytetowo traktowane będzie jazda elektryczna.
Benzyna: innowacyjne silniki cztero- i sześciocylindrowe
Najpotężniejszym silnikiem jest 3.0-litrowy rzędowy sześciocylindrowy (M 256 M). Połączenie turbosprężarki twin-scroll i ISG zapewnia doskonałe przekazywanie mocy bez opóźnienia turbo. Kanały wydechowe trzech cylindrów są połączone w podwójnej wiązce kolektora wydechowego i ponownie łączą się tuż przed wirnikiem turbiny. Dzięki temu następuje spontaniczny wzrost ciśnienia doładowania i momentu obrotowego, a także szybka reakcja silnika oraz obroty przy niskich prędkościach obrotowych. CLE 450 4MATIC rozwija 280 kW (381 KM) i 500 Nm momentu obrotowego, osiągając tym samym najwyższą sportową wydajność.
Silnik benzynowy czterocylindrowy (M 254) będzie dostępny w dwóch poziomach mocy w dniu wprowadzenia na rynek: 150 kW jako CLE 200 i CLE 200 4MATIC oraz 190 kW jako CLE 300 4MATIC. Silnik bazowy ma pojemność 2,0 litrów. W tym silniku Mercedes-Benz połączył wszystkie innowacje modułowej rodziny silników FAME w jednej jednostce. Należą do nich powłoka cylindrów NANOSLIDE®, honowanie cylindrów CONICSHAPE® (honowanie w kształcie trąby), segmentowa turbodoładowarka z regulowanym połączeniem przepływu oraz układ oczyszczania spalin umieszczony bezpośrednio na silniku. M 254 z mocą 150 kW pracuje z procesem spalania Millera, aby jeszcze bardziej zwiększyć efektywność. Zawór ssący zamyka się już podczas suwu ssania. Redukuje to temperaturę gazów po sprężeniu. Prowadzi to do wyższej efektywności cieplnej i tym samym do bardziej efektywnego wykorzystania paliwa. Ponadto wytwarzane jest mniej zanieczyszczeń, w szczególności zawartość tlenków azotu jest niższa. W wariancie mocy 190 kW zastosowano również CAMTRONIC z dwustopniowym przełączaniem podnoszenia zaworów.
Diesel: silnik czterocylindrowy z regulowaną geometrią turbiny
Pod maską CLE 220 d Coupé znajduje się czterocylindrowy silnik diesla OM 654 M. Napędzany jest przez jednoszczelinową turbodoładowarkę z regulowaną geometrią turbiny oraz optymalizowanymi łożyskami ślizgowymi. Turbodoładowarka jest dostosowana tak, aby silnik szybko reagował i rozwijał moc harmonijnie. Elektryfikacja obejmuje także zastosowanie elektrycznego kompresora chłodniczego dla systemu klimatyzacji. Oczyszczanie spalin obejmuje ściśle połączony katalizator NOx, filtr cząstek stałych (DPF) ze specjalną powłoką, katalizator SCR oraz dodatkowy katalizator SCR w nadwoziu pojazdu.
Skrzynia biegów: zaawansowana dziewięciobiegowa automatyczna