Mercedes-Benz wiosną 2023 roku zaprezentował szóstą generację modelu E-Class (W214), zastępując dotychczasową wersję W213 po siedmiu latach.
Mimo że przemiany w kierunku elektromobilności zyskiwały na sile, niemiecki producent wprowadził na rynek E-Class 2024 oparty na platformie przystosowanej do silników spalinowych. Choć pojazd oferował różne opcje silnikowe, w tym wersje hybrydowe typu plug-in, nie był dostępny jako pełnoprawny samochód elektryczny.
Model E-Class 2024, inspirowany większym bratem, S-Class, był dostępny od samego początku w dwóch głównych wersjach wyposażeniowych: AMG i Exclusive. Wersja AMG zdobiła główny grill emblematami w kształcie trójramiennej gwiazdy, podczas gdy Exclusive posiadał trzy chromowane poziome listwy. Niemiecki producent dodał także subtelną linię świetlną w grillu, podkreślając luksusowy charakter pojazdu. Wszystkie wersje były wyposażone w reflektory LED z opcją inteligentnego systemu oświetlenia. Z boku, E-Class przypominał swojego większego brata dzięki długiemu rozstawowi osi oraz tylno-przesuniętej linii dachu. Na koniec, z tyłu, E-Class wyróżniał się nowym designem tylnych świateł, które miały kształt lamp w formie trójramiennych gwiazd.
W środku, producent inspirował się modelami EQE i EQS, instalując cyfrową tablicę rozdzielczą przed kierowcą, uzupełnioną super ekranem o przekątnej 14,9” na środkowej konsoli. Dodatkowo, dodano trzeci, opcjonalny wyświetlacz przed pasażerem z boku. Mercedes-Benz zastosował różne wykończenia wnętrza (włókno węglowe lub drewno) w zależności od wybranej wersji wyposażeniowej: AMG lub Exclusive. Dzięki dłuższemu rozstawowi osi w porównaniu do swojego poprzednika, W214 oferował lepszą przestronność na tylnej kanapie, niemal porównywalną z S-Class.
Mercedes-Benz oferował model E-Class 2024 z szeroką gamą wersji z wyłącznie silnikami spalinowymi lub hybrydowymi typu plug-in, z napędem na tylną lub wszystkie koła. Wszystkie wersje mogły być zamawiane z dziewięciobiegową automatyczną skrzynią biegów. Producent oferował także opcję skrętu tylnych kół oraz adaptacyjnego zawieszenia, chociaż ta ostatnia funkcja nie była dostępna dla układów hybrydowych typu plug-in.
Od ponad 75 lat Klasa E wyznacza standardy w segmencie luksusowych sedanów średniej wielkości. W 2023 roku Mercedes-Benz otworzy nowy rozdział dla sedanów biznesowych: nowa Klasa E wskazuje kierunek w przejściu od silników spalinowych do napędu elektrycznego. Jednocześnie nowa architektura elektroniczna umożliwia kompleksowe cyfrowe doświadczenie użytkownika. Pierwsze modele sedanów z serii 214 trafią do europejskich partnerów handlowych jesienią 2023 roku.
Klasyczne proporcje i wyjątkowe linie w designie zewnętrznym
Nowa Klasa E Mercedes-Benz ma proporcje klasycznego sedana trzykomorowego: krótki przedni zwis i długa maska są następnie podążane przez dobrze wyważoną część pasażerską, która jest osadzona głęboko. Design „cab-backward” jest dopełniony dobrze proporcjonalnym tylnym zwisem.
Czarna powierzchnia przypominająca panel łączy atrapę chłodnicy z reflektorami. Ten wysoki, błyszczący czarny element wzrokowo przypomina modele Mercedes-EQ. Trójwymiarowo zaprojektowana atrapa chłodnicy jest albo nowoczesna, albo klasyczna, w zależności od wersji wyposażenia. Nowa Klasa E standardowo wyposażona jest w reflektory LED o wysokiej wydajności. Jako dodatkowa opcja dostępne jest DIGITAL LIGHT bez funkcji projekcji oraz z nią. Wszystkie warianty reflektorów oferują wyraźny design zarówno w dzień, jak i w nocy. Typowym elementem marki są dzienne światła do jazdy, które mają kształt brwi. Powerdomes akcentują maskę.
Widok z boku szczególnie dobrze podkreśla harmonijne proporcje i charakterystyczny design „cab-backward”. Oferowane na życzenie chowane klamki drzwi typowe dla luksusowych modeli Mercedes-Benz są dostępne jako opcja. Dwie oddzielne linie charakterystyczne po bokach podkreślają sportowy charakter samochodu.
Najważniejsze elementy z tyłu to dwuczęściowe światła LED o nowym kształcie i specjalnym designie: motyw gwiazdy w obu jednostkach świetlnych zapewnia wyjątkowy design zarówno w dzień, jak i w nocy.
MBUX Superscreen jako wyróżniający element designu wnętrza
Deska rozdzielcza gwarantuje cyfrowe doświadczenie w wnętrzu. Jeśli Klasa E jest wyposażona w opcjonalny ekran dla pasażera z przodu, duża szklana powierzchnia MBUX Superscreen rozciąga się do centralnego wyświetlacza. Wizualnie odseparowany od tego jest wyświetlacz kierowcy w polu widzenia kierowcy. Modele bez wyświetlacza pasażera mają duży element wykończeniowy, który rozciąga się do centrum. Wizualnie odseparowany, centralny wyświetlacz wydaje się unosić nad wklęsłą powierzchnią tego elementu wykończeniowego.
Przednia część deski rozdzielczej jest podświetlana przez pasek świetlny Active Ambient Lighting. Rozciąga się on szerokim łukiem od szyby, wokół słupków A aż do drzwi. Dzięki temu tworzy poczucie przestronności. Z wydawałoby się unoszącą się kontrolką w górnej części paneli drzwiowych, która pasuje do wyglądu szklanych powierzchni ekranów.
Konsola centralna została zaprojektowana jako jednorodna jednostka i w prosty sposób łączy się z dolną częścią deski rozdzielczej. Z przodu znajduje się schowek z pokrywą i uchwytami na kubki zintegrowany z trójwymiarowo ukształtowanym elementem wykończeniowym. W tylnej części konsoli centralnej znajduje się miękko wyściełany podłokietnik.
Środkowy panel drzwi płynnie łączy się z podłokietnikiem dzięki wklęsłemu profilowi. Przednia część tego elementu zaprojektowana jest jako metalowy element high-tech. Pełni funkcję uchwytu i klamki oraz zawiera przełączniki do elektrycznych szyb. Kolejnym wyróżniającym elementem jest unoszący się panel sterowania zawierający przycisk otwierania drzwi i przyciski do funkcji siedzeń.
Kontury powierzchni siedziska i oparcia płynnie przechodzą z wnętrza na zewnątrz i wydają się unosić nad podstawą siedzenia dzięki swojemu warstwowemu designowi. Wklęsłe pionowe linie podążają za zewnętrznym konturem, rozszerzając się ku górze.
Jeśli chodzi o przestronność, Mercedes-Benz Klasa E jest jednym z ulubieńców w swoim segmencie. Kierowca zyskuje pięć milimetrów więcej przestrzeni na głowę niż w poprzednim modelu. Pasażerowie z tyłu szczególnie korzystają z dwóch centymetrów dłuższego rozstawu osi: przestrzeń na kolana i maksymalna przestrzeń na nogi wzrosły odpowiednio o 10 i 17 milimetrów. Wzrost szerokości łokci w tylnej części jest jeszcze większy: wynosi obecnie 1519 milimetrów. To wzrost o 25 milimetrów, prawie na poziomie klasy S. Pojemność bagażnika wynosi do 540 litrów.
Połowa wariantów silnikowych to hybrydy typu plug-in
Dzięki systematycznej elektryfikacji i inteligentnemu zmniejszeniu rozmiarów, nowa Klasa E ustala nowe standardy wydajności. Połowa wszystkich modeli będzie hybrydami typu plug-in czwartej generacji. Oferta modelowa już osiąga ten wysoki odsetek przy wprowadzeniu na rynek. Trzy z sześciu wersji Klasy E łączą zalety pojazdu z silnikiem spalinowym z tymi z samochodu elektrycznego.
Silniki spalinowe to jednostki cztero- i sześciocylindrowe z aktualnej modularnej rodziny silników Mercedes-Benz FAME (Family of Modular Engines). Z tego względu gama silników odgrywa ważną rolę w elastyczności międzynarodowej sieci produkcyjnej, z elektryfikacją dostosowaną do potrzeb.
Oprócz doładowania, zarówno silniki diesla, jak i benzynowe, dostają inteligentne wsparcie zintegrowanego rozrusznika-generatora (ISG). Dlatego są to hybrydy mild. Dzięki nowej baterii moc silnika elektrycznego zwiększyła się z 15 do 17 kW, a moment obrotowy do 205 Nm.
Mercedes-Benz zaproponuje co najmniej trzy modele hybryd plug-in czwartej generacji od momentu wprowadzenia na rynek nowej Klasy E.
Z mocą elektryczną 95 kW (129 KM) i zasięgiem całkowicie elektrycznym do ponad 100 kilometrów (WLTP), w wielu przypadkach i w wiele dni będzie mógł poruszać się wyłącznie elektrycznie, nie używając silnika spalinowego. Kolejne hybrydy plug-in z silnikami diesla będą dostępne w przyszłości.
AIRMATIC i układ kierowniczy tylnej osi dostępne opcjonalnie
Zwinne prowadzenie nowej Klasy E jest w dużej mierze zasługą precyzyjnego prowadzenia kół przednich przez cztery wahacze. Na tylnej osi zoptymalizowane niezależne zawieszenie wielowahaczowe z pięcioma łącznikami zapewnia doskonałą kontrolę kół i doskonałą stabilność ruchu prostego. Na obu osiach sprężyny i amortyzatory są połączone w jednym elemencie i nie są zaangażowane w zadania prowadzenia kół, dzięki czemu zawieszenie reaguje odpowiednio wrażliwie. Przednia podstawa i nośnik tylnego osi oddzielają zawieszenie i nadwozie od drgań i hałasu. Zgodnie z normą, modele mild hybrid wyposażone są w stalowe zawieszenie AGILITY CONTROL z selektywnym systemem tłumienia. Jest również o 15 milimetrów niższe niż zawieszenie hybryd plug-in.
Nowa Klasa E Mercedes-Benz jest dostępna z pakietem technologicznym jako opcja. Obejmuje on wszechstronny system zawieszenia powietrznego AIRMATIC z ciągle regulowanym tłumieniem ADS+ oraz układ kierowniczy tylnej osi. Zawieszenie AIRMATIC z gwoździami powietrznymi i adaptacyjnymi tłumikami ADS+ reaguje bardzo wrażliwie. Kolejną cechą AIRMATIC jest kontrola poziomu. Utrzymuje ono stały prześwit niezależnie od obciążenia pojazdu, ale także przeprowadza zmiany, gdy jest to konieczne.
Nowa Klasa E jest szczególnie zwrotna i stabilna z opcjonalnym układem kierowniczym tylnej osi i towarzyszącym mu bardziej bezpośrednim przełożeniem kierownicy na osi przedniej. Kąt skrętu na tylnej osi wynosi 4,5 stopnia. Zmniejsza to promień skrętu o maksymalnie 90 centymetrów.
Imponujące, immersyjne doświadczenie rozrywkowe
Muzyka, gry i treści strumieniowe mogą być doświadczane niemal wszystkimi zmysłami w Klasie E. Dzięki cyfrowym innowacjom we wnętrzu, Klasa E stała się bardziej inteligentna, osiągając nowy wymiar personalizacji i interakcji. Jednocześnie architektura elektroniczna jest bardziej zorientowana na oprogramowanie, a mniej na sprzęt.
Funkcje obliczeniowe wcześniej oddzielnych obszarów odbywają się w jednym procesorze. Ekrany i system informacyjno-rozrywkowy MBUX dzielą się zatem nowym, bardzo mocnym centralnym komputerem pokładowym. Taki sposób współpracy poprawia wydajność i szybkość strumieni danych.
Pakiet Entertainment (MBUX Entertainment Plus) będzie dostępny dla nowej Klasy E. Obejmuje usługi Mercedes me connect oraz pakiet danych od zewnętrznego dostawcy. W zależności od rynku, wykorzystywany jest moduł komunikacyjny z technologią przesyłania 5G. Standard mobilny 5G umożliwia znacznie szybsze prędkości danych niż LTE/UMTS.
Cyfrowy klucz pojazdu jest już dostępny dla iPhone’a i Apple® Watch
Dzięki Cyfrowemu Kluczowi Pojazdu, Klasa E może być uruchamiana i zamykana po prostu przez kierowcę posiadającego kompatybilne urządzenie. Możliwe jest również dzielenie się kluczem: różne kanały cyfrowe mogą być używane do zapraszania członków rodziny lub przyjaciół do korzystania z Klasy E. Przy tym właściciel pojazdu może przypisać różne uprawnienia, przyznając tylko dostęp do samochodu lub również pozwalając na jego prowadzenie. Pojazd może rozpoznać kilku użytkowników jednocześnie, a Cyfrowy Klucz Pojazdu można udostępnić do 16 osobom. W tych rynkach, gdzie dostępne są usługi Mercedes me connect, wstępna instalacja dla Cyfrowego Klucza Pojazdu stanowi część Pakietu Wygodnego KEYLESS-GO. To połączenie wyposażenia jest dostępne w nowej Klasie E Mercedes-Benz od Pakietu Premium wzwyż.
Muzyka staje się widoczna: Wizualizacja Dźwięku
Dzięki nowemu Active Ambient Lighting z Wizualizacją Dźwięku, pasażerowie w nowej Klasie E mogą doświadczać muzyki trzema zmysłami: utwory muzyczne i dźwięki z filmów lub aplikacji mogą być słyszane (z technologią Dolby Atmos®, jeśli zajdzie taka potrzeba), odczuwane (dzięki transduktorom rezonansowym w opcjonalnym systemie dźwiękowym Burmester® 4D) i teraz także „widoczne”. Wizualizacja odbywa się na pasku świetlnym Active Ambient Lighting (opcjonalne). Po raz pierwszy dotyczy to całej Klasie E. Na przykład szybkie sekwencje uderzeń mogą powodować szybkie zmiany światła, podczas gdy płynne rytmy mogą tworzyć łagodnie łączące się nastroje oświetleniowe.
Doświadczenie rozrywkowe dla pasażera z przodu zawsze robi wrażenie. Na swoim opcjonalnym ekranie, pasażer z przodu może oglądać dynamiczne treści, takie jak TV czy strumieniowe wideo, nawet gdy kierowca na siedzeniu obok na nie spogląda. To dlatego, że ekran można przełączać. Zaawansowana funkcja prywatności oparta na kamerze redukuje jasność i tym samym ryzyko rozproszenia kierowcy.
Nowe aplikacje zewnętrzne oraz kamera do selfie i wideo
Eksperci oprogramowania z Mercedes-Benz opracowali nową warstwę kompatybilności, która umożliwia instalację aplikacji zewnętrznych. Oto aplikacje, które będą dostępne na centralnym wyświetlaczu w momencie wprowadzenia Klasy E: platforma rozrywkowa „TikTok”, gra „Angry Birds”, aplikacja współpracy „Webex” i aplikacja biurowa „Zoom”, a także przeglądarka „Vivaldi”. Dodatkowo, portal rozrywkowy ZYNC (opcjonalnie) oferuje strumieniowe wideo, treści na żądanie, interaktywne doświadczenia, lokalne programy wideo, sporty, wiadomości, gry i wiele więcej na centralnych i pasażerskich wyświetlaczach, za pomocą jednego interfejsu użytkownika.
Kolejną nowością jest kamera do selfie i wideo (część opcjonalnego MBUX Superscreen) na górze deski rozdzielczej. Kiedy pojazd jest w stanie spoczynku, kierowca może brać udział w wideokonferencjach online na przykład przez „Webex” oraz robić osobiste zdjęcia i filmy.
Większa wygoda obsługi również dostępna z MBUX. Dzięki funkcji „Just Talk”, inteligentna kontrola głosowa może być teraz aktywowana bez słowa kluczowego „Hej Mercedes”. Kiedy funkcja jest aktywna, na wyświetlaczu pojawia się czerwony symbol mikrofonu. To oznacza, że pojazd jest gotowy i czeka na komendy.
Dodatkowe ułatwienia dnia codziennego: rutyny
Mercedes-Benz pracuje nad zastosowaniem sztucznej inteligencji (AI), aby samochód uczył się, które systemy komfortu użytkownicy pojazdu używają powtarzalnie. W danych okolicznościach celem AI jest zautomatyzowanie takich funkcji. Wynik to spersonalizowana automatyzacja. Mercedes-Benz określa tę innowację terminem „rutyna”, której rozwój jest już zaawansowany.
Przy wprowadzeniu nowej Klasy E Mercedes-Benz klienci będą mogli korzystać z szablonów standardowych rutyn. Mają również możliwość samodzielnego tworzenia rutyn. W tym celu pasażerowie mogą łączyć kilka funkcji i warunków. Na przykład „Włącz ogrzewanie siedzeń i ustaw oświetlenie ambientowe na ciepły pomarańczowy, jeśli temperatura wewnętrzna jest poniżej dwunastu stopni Celsjusza”.
Dla lepszego samopoczucia: ENERGIZING COMFORT i THERMOTRONIC z cyfrową kontrolą wentylacji (oba opcjonalne)
Kojące dźwięki, mobilizujące masaże, aktywujące światło – Mercedes-Benz oferuje kompleksowy program wellness z różnorodnie skonfigurowanymi programami ENERGIZING COMFORT oraz indywidualnymi rekomendacjami ENERGIZING COACH. Klasa E oznacza debiut nowej funkcji: program przeciwdziałający chorobie lokomocyjnej ENERGIZING COMFORT może pomóc osobom nimi dotkniętym złagodzić objawy. Funkcja biofeedback jest planowana do ENERGIZING COACH w średnim okresie. Może to zmniejszyć poczucie stresu poprzez ćwiczenia oddechowe.
Dzięki automatycznej klimatyzacji THERMOTRONIC (opcjonalny dodatek), cyfrowa kontrola wentylacji zwiększa komfort. Automatycznie dostosowuje przednie nawiewy do pożądanego scenariusza wentylacji. Można to zrobić dla każdego siedzenia za pomocą profilu użytkownika, na przykład. Jednak dysze można również ustawiać ręcznie, jak zwykle.
Liczne systemy wspomagania jazdy, z niektórymi z nich rozwiniętymi
Standardowe wyposażenie Klasy E w systemy wspomagania jazdy obejmuje aktywnego asystenta dystansu DISTRONIC, ATTENTION ASSIST, aktywnego asystenta hamowania, aktywnego asystenta utrzymywania pasa, pakiet parkingowy z kamerą cofania oraz asystenta ograniczenia prędkości. Stan i działanie systemów wspomagania jazdy są wyświetlane w trybie pełnoekranowym na wyświetlaczu kierowcy.
W połączeniu z kamerą, ATTENTION ASSIST teraz również oferuje ostrzeżenie o rozproszeniu uwagi kierowcy w 3D na wyświetlaczu kierowcy (opcjonalny dodatek): jeśli oczy kierowcy przez kilka sekund nie są skupione na drodze, ATTENTION ASSIST może wykryć rozproszenie uwagi i ostrzec kierowcę akustycznie i wizualnie. Jeśli kierowca nadal nie zwraca uwagi na sytuację drogową, następuje eskalacja z drugim ostrzeżeniem i ciągłym sygnałem dźwiękowym. Jeśli kierowca nadal nie zareaguje na ostrzeżenie, system może zainicjować awaryjne zatrzymanie przez aktywnego asystenta awaryjnego.
Pakiet Wspomagania Jazdy Plus jest również oferowany jako opcjonalny dodatek, na przykład w ramach pakietu Premium. W skład komponentów wchodzi aktywny asystent kierownicy, który wspomaga utrzymywanie pasa. Jak już na autostradach, Klasa E może teraz także automatycznie ruszać w ruchu miejskim i na drogach wiejskich po długim postoju. Inną nowością jest to, że jeśli aktywny asystent kierownicy nie jest już dostępny, ponieważ oznaczenia pasa nie są wyraźnie widoczne, sygnalizuje to kierowcy wibracjami w kierownicy.
Wyrafinowana koncepcja nadwozia i skoordynowane systemy ochrony
Koncepcja bezpieczeństwa Mercedesa Klasy E opiera się na nadwoziu z wyjątkowo sztywną komorą pasażerską i specjalnie deformowalnymi strukturami zgniatającymi. Systemy ochrony, takie jak pasy i poduszki powietrzne, są do nich specjalnie dostosowane. W przypadku wypadku mogą być aktywowane w taki sposób, aby ich efekt ochronny dla pasażerów był dostosowany do sytuacji.
Oprócz poduszek powietrznych dla kierowcy i pasażera z przodu, standardem jest również poduszka powietrzna na kolana po stronie kierowcy. Może chronić nogi przed kontaktem z kolumną kierownicy lub deską rozdzielczą w przypadku poważnego czołowego zderzenia. Standardowe poduszki powietrzne okienne mogą zmniejszyć ryzyko uderzenia głowy w boczną szybę lub w ustalające przedmioty. W przypadku poważnego zderzenia bocznego, poduszka powietrzna okienna po stronie uderzenia rozwija się od słupka A do słupka C niczym zasłona nad przednimi i tylnymi oknami bocznymi. Jeśli wykryje przewrócenie, poduszki powietrzne okienne mogą być aktywowane po obu stronach. Oprócz systemu ochrony głowy, poduszki boczne mogą również zabezpieczać obszar klatki piersiowej w przypadku poważnego zderzenia bocznego – również na zewnętrznych tylnych siedzeniach (opcjonalnie).
Ponadto w pojazdach, w zależności od kraju, mogą być zainstalowane poduszki powietrzne centralne. Pyrotechniczne napinacze pasów i ograniczniki siły są standardem na wszystkich zewnętrznych siedzeniach.
Materiały oszczędzające zasoby
Liczne komponenty Klasy E wykonane są częściowo z materiałów oszczędzających zasoby (recyklaty i surowce odnawialne). Wyposażenie wykonane z niesfarbowanej wełny alpaki połączone z materiałem recyklingowym jest używane do podstawowego siedzenia Klasy E. W piance siedzeń po raz pierwszy zastosowano certyfikowane surowce recyklingowe zgodnie z „podejściem bilansu masy”, a ich właściwości nie różnią się od surowców produkowanych z ropy naftowej. W ten sposób można ograniczyć zapotrzebowanie na zasoby kopalne przy zachowaniu jakości produktu.
Neutralny bilans CO2 w produkcji w zakładzie w Sindelfingen
Od 2022 roku Mercedes-Benz produkuje z neutralnym bilansem CO2 we wszystkich swoich zakładach na całym świecie. Zewnętrznie pozyskiwana energia pochodzi wyłącznie z odnawialnych źródeł, a zatem jest wolna od CO2. Ponadto firma stawia sobie za cel zwiększenie produkcji energii odnawialnej w swoich lokalizacjach. Do końca 2024 roku zainwestuje w dalszą rozbudowę instalacji fotowoltaicznej w całej lokalizacji w Sindelfingen. Kolejnym celem w lokalizacji Sindelfingen jest ciągłe zmniejszanie zużycia wody oraz ilości produkowanych odpadów.
Klasa E jako długoletnia historia sukcesu
Mercedes-Benz wyprodukował ponad 16 milionów pojazdów z wyższej średniej klasy od 1946 roku. Dziedzictwo Klasy E Mercedes-Benz sięga najwcześniejszych dni marki. Na początku XX wieku odpowiednie firmy, z których powstał Mercedes-Benz, wprowadziły na rynek odpowiednie pojazdy.
Po wznowieniu działalności po II wojnie światowej, Model 170 V (W 136), pierwotnie wprowadzony w 1936 roku, powrócił do produkcji. W 1947 roku sedan był pierwszym samochodem osobowym po wojnie od Mercedes-Benz. Model 180 (W 120) z 1953 roku z samonośnym nadwoziem „Ponton” wprowadził nowe cechy techniczne i formalne. W 1961 roku wprowadzono wersje cztero-cylindrowe serii „Tailfin” (W 110). W 1968 roku wyższa średnia klasa serii „Stroke/8” (W 114/115) oznaczała kolejny duży krok. Następująca seria modeli 123 z 1976 roku okazała się jeszcze bardziej udana.
Seria modeli 124 produkowana w latach 1984-1995 nosiła nazwę Klasa E po raz pierwszy od połowy 1993 roku. Charakteryzowały się one „twin-headlamp” oraz innowacyjną technologią, która była cechą charakterystyczną serii 210 wprowadzonej w 1995 roku. Klasa E serii 211 została wprowadzona na początku 2002 roku. Po niej nastąpiły modele Klasy E 212 (Sedan i Kombi) oraz 207 (Cabriolet i Coupé) w 2009 roku. Seria modeli 213 Klasy E miała swoją premierę w 2016 roku, a od 2017 roku po raz pierwszy również jako All-Terrain. Dodatkowo dostępne są coupé i kabriolety serii 238.
Design zewnętrzny
Nowa Klasa E łączy tradycję i nowoczesność: z jednej strony seria modeli kontynuuje długą historię klasycznych modeli Mercedes-Benz Klasy E; z drugiej strony jej nowy wygląd buduje most do awangardowych trendsetterów z Mercedes-EQ.
Nowa Klasa E ma proporcje klasycznego trzykomorowego sedana: krótki przedni zwis i długa maska są następnie podążane przez dobrze wyważoną część pasażerską, która jest osadzona głęboko. Przestrzeń pasażerska jest przestronnie wymierzona, częściowo dzięki dwucentymetrowemu wydłużeniu rozstawu osi (2961 milimetrów) w porównaniu do poprzedniej serii. Design „cab-backward” dopełnia dobrze proporcjonalny tylny zwis. Między innymi status Klasy E pochodzi z tzw. wymiaru prestiżu, tj. odległości między osią przednią a szyby. Niemniej jednak nie poświęcono sportowości: powerdomes akcentują maskę. Płynny słupek C ma dynamiczny efekt. Nowa Klasa E ma szeroki rozstaw osi (przód/tył: 1634/1648 mm) i płynnie wkomponowane koła o średnicy do 21 cali.
Dwie oddzielne linie charakterystyczne po bokach podkreślają sportowy charakter samochodu. To sprawia, że starannie zaprojektowane powierzchnie są eksponowane w najlepszy sposób. W myśl filozofii projektowania „zmysłowej czystości”, zespół projektowy w modelu wyczarował rzeźbę 3D z wyjątkowym grą światła. Chrome wykończenia są dyskretnie i stylowo umieszczone.
Zaskakującą cechą z przodu szczególnie ilustrującą most między tradycją a nowoczesnością jest czarna powierzchnia przypominająca panel, która łączy atrapę chłodnicy z reflektorami. Ten element w wysokim połysku wizualnie przypomina modele Mercedes-EQ. Trójwymiarowo zaprojektowana atrapa chłodnicy jest albo nowoczesna, albo klasyczna, w zależności od wersji wyposażenia. W wersji Avantgarde centralna gwiazda jest zintegrowana w atrapie. Inne cechy projektowe tej wersji to pojedynczy żaluzja, kratki w motywie gwiazdy chromowanej i chromowane obramowania. W wersji Exclusive atrapa chłodnicy ma trzy poziome podwójne żaluzje. Ta wersja ma również prostą gwiazdę na masce.
Podświetlana atrapa chłodnicy jest dostępna jako opcja dla wszystkich linii. W takim przypadku za paskiem chromowym znajdują się dwa włókna optyczne. Światło jest przekazywane do wiązek włókien szklanych za pomocą modułów LED. Oprócz funkcji powitania i pożegnania, atrapa chłodnicy jest podświetlana w połączeniu z dziennymi światłami do jazdy podczas jazdy.
Nowa Klasa E Mercedes-Benz ma standardowo wysokowydajne reflektory LED. Jako opcja dostępne jest DIGITAL LIGHT bez funkcji projekcji oraz z nią. Wszystkie warianty reflektorów oferują wyraźny design zarówno w dzień, jak i w nocy. Typowym elementem marki są dzienne światła do jazdy, które mają kształt brwi.
Widok z boku szczególnie dobrze podkreśla harmonijne proporcje i charakterystyczny design „cab-backward”. Oferowane na życzenie chowane klamki drzwi typowe dla luksusowych modeli Mercedes-Benz są dostępne jako opcja. Rozszerzają się elektrycznie, gdy kierowca zbliża się lub dotyka zewnętrznej powierzchni klamki.
Najważniejsze elementy z tyłu to dwuczęściowe światła LED o nowym kształcie i specjalnym designie: motyw gwiazdy w obu jednostkach świetlnych zapewnia wyjątkowy design zarówno w dzień, jak i w nocy. Opcjonalnie dostępny jest pokaz świetlny na powitanie lub pożegnanie pasażerów. Dwa tylne światła łączą się w środku. To podkreśla szerokość tylnej części, podobnie jak V-kształtny projekt klapy bagażnika i chromowane pasek wykończeniowy na jego tylnym brzegu.
Design wnętrza
Deska rozdzielcza gwarantuje cyfrowe doświadczenie w wnętrzu. Jeśli Mercedes-Benz Klasa E jest wyposażona w opcjonalny ekran dla pasażera z przodu, duża szklana powierzchnia MBUX Superscreen rozciąga się do centralnego wyświetlacza. Wizualnie odseparowany od tego jest wysokorozdzielczy wyświetlacz kierowcy w polu widzenia kierowcy.
Kontur szkła pokrywającego jest dynamiczny w swoim wyglądzie. Dla centralnego wyświetlacza powierzchnia szkła jest odpowiednio wydłużona w dół. Profil staje się płaski w kierunku zewnętrznych krawędzi. Wąski pasek dyszy przylega do górnego konturu powierzchni szkła, łącząc centralną dyszę z zewnętrznymi dyszami w jedną jednostkę.
Modele bez wyświetlacza pasażera mają duży element wykończeniowy, który rozciąga się do centrum. Wizualnie odseparowany, centralny wyświetlacz wydaje się unosić nad wklęsłą powierzchnią tego elementu wykończeniowego.
Przednia część deski rozdzielczej jest podświetlana przez pasek świetlny Active Ambient Lighting. Rozciąga się on szerokim łukiem od szyby, wokół słupków A aż do drzwi, tworząc uczucie przestronności, w jaki sposób panele drzwiowe łączą się z kołnierzem deski rozdzielczej, tworząc jedną jednostkę. Wydawałoby się unosząca się kontrolka w górnej części paneli drzwiowych pasuje do wyglądu szklanych powierzchni ekranów.
Konsola centralna została zaprojektowana jako jednorodna jednostka i w prosty sposób łączy się z dolną częścią deski rozdzielczej. Z przodu znajduje się schowek z pokrywą i uchwytami na kubki zintegrowany z trójwymiarowo ukształtowanym elementem wykończeniowym. W tylnej części konsoli centralnej znajduje się miękko wyściełany podłokietnik. Porty USB znajdują się w schowku na dole.
Środkowy panel drzwi płynnie łączy się z podłokietnikiem dzięki wklęsłemu profilowi. Przednia część tego elementu zaprojektowana jest jako metalowy element high-tech. Pełni funkcję uchwytu i klamki oraz zawiera przełączniki do elektrycznych szyb. Kolejnym wyróżniającym elementem jest unoszący się panel sterowania zawierający przycisk otwierania drzwi i przyciski do funkcji siedzeń.
Kontury powierzchni siedziska i oparcia płynnie przechodzą z wnętrza na zewnątrz i wydają się unosić nad podstawą siedzenia dzięki swojemu warstwowemu designowi. Wklęsłe pionowe linie podążają za zewnętrznym konturem, rozszerzając się ku górze. Skontaktowano się tutaj z organiczną urodą muszli. Jeśli klient zdecyduje się na skórzaną tapicerkę, siedziska są projektowane z wyrafinowanym wydłużonym wzorem, stworzonym z indywidualnych paneli. Siedziska ze skóry nappa charakteryzują się pikowanym i perforowanym wzorem diamentowym, który podąża za kształtem siedzenia. Siedzisko MICROCUT oferowane jako część wnętrza AMG Line również jest perforowane.
Rozległa gama kolorów wnętrza i dekoracyjne wykończenia
Koncepcja kolorów i wykończeń przekazuje charakter techniczny. Nabywcy Klasy E Mercedes-Benz mogą wybierać spośród licznych kombinacji kolorystycznych wnętrza. Paleta obejmuje od jasnego beżu w połączeniu z szarym kosmicznym, z klasycznym perłowym efektem, po wysublimowane tonka brown i chłodne, techniczne odcienie szarości.
Powierzchnie wnętrza mają nową wykończoną fakturę, od podstawowego poziomu wzwyż, podkreślając współczesny charakter. Interakcja między analogowym a cyfrowym doświadczeniem sensorycznym jest dalej ukazywana przez szeroką gamę wykończeń z innowacyjnymi, naturalnymi lub technicznymi powierzchniami. Wyjątkowym elementem Klasy E jest wykończenie wnętrza z drewna o otwartych porach – ciemnego jesionu – które jest podświetlane wzorem Mercedes-Benz.
Oprócz innych paneli wykończeniowych z otwartymi porami drewna, dostępna jest również wersja „MANUFAKTUR czarny lakier fortepianowy z płynącymi liniami”, znana z Klasy S. Kolejnym wyróżniającym elementem jest wykończenie wnętrza z materiału metalicznego w srebrnym kolorze. Jego wysoki połysk nadaje mu bardzo futurystyczny wygląd.
Możliwość dostosowania projektu UI
Główne ikony na centralnych i opcjonalnych wyświetlaczach pasażerskich są teraz prostsze i również kodowane kolorystycznie, aby pasowały do kafelków smartfona. Dzięki temu kierowca może je rozpoznać jeszcze bardziej intuicyjnie.
Dzięki dwóm stylom wyświetlania (Klasyczny i Sportowy) oraz trzem trybom (Nawigacja, Asystencja, Serwis), grafika ekranów może być personalizowana. W „Klasycznym” stylu kierowca witany jest przez znany układ wyświetlacza z wyglądem dwóch zegarów. Różne treści z informacjami o pojeździe są wyświetlane pomiędzy dwoma tubami.
Styl „Sportowy” dominuje w kolorze czerwonym, z dynamicznie zaprojektowanym centralnym obrotomierzem. Całościowe, imponujące wrażenie kolorystyczne tworzy w wnętrzu opcjonalnych siedem tematów kolorowych podświetlenia ambientowego.
Aerodynamika i akustyka aero
Z wartością Cd wynoszącą 0,23, nowa Klasa E Mercedes-Benz osiąga bardzo dobre wyniki w swoim segmencie pojazdów. Dlatego odpowiada doskonałej wartości osiągniętej przez jej poprzednika przy wprowadzeniu na rynek. To, że ten wysoki poziom został utrzymany z tylko nieznacznymi różnicami pomiędzy poszczególnymi wariantami, jest godne uwagi. Przyczyniają się do tego pewne czynniki, które utrudniają osiągnięcie dobrego wyniku aerodynamicznego: należą do nich szeroka gama kół od 17 do 21 cali, a także układ kierowniczy tylnej osi z dodatkowymi ramionami skrętnymi i większymi podwodnymi wnękami. Powierzchnia czołowa A nowej Klasy E jest nieco większa niż poprzedniego modelu (0,236 metrów kwadratowych względem 0,234 metrów kwadratowych).
Wiele symulacji komputerowych na wczesnym etapie zwiększyło stopień dojrzałości. Dzięki temu konieczne było mniej optymalizacji w tunelu aerodynamicznym. W ścisłej współpracy z kolegami zajmującymi się projektowaniem, zespół aerodynamiki konkretnie poprawił Klasy E w wielu obszarach. Niektóre szczegóły, takie jak koła z wkładkami z tworzywa sztucznego, zostały przyjęte z słynących z efektywności modeli Mercedes-EQ. Oto najważniejsze działania:
Optymalizowane kontury: nawet wliczając opony
Innowacyjne uszczelnienie przedniej części: po raz pierwszy z bocznym uszczelnieniem maski i aerodynamicznym wargą w kratce chłodnicy
Koła z osłonami: tzw. „aeroblinds”
Specjalne spojlery przed przednimi i tylnymi kołami
Płynnie osadzone, chowane klamki drzwi
Podeszwa: nowe materiały (podłoga główna z dwoma komponentami z zamocowanymi uszczelkami) oraz poprawiony kształt (spoiler kształtu rampy, aerodynamiczne osłony na komponentach zawieszenia)
„Akustyczna kamera i holografia akustyczna” z prawie 500 mikrofonami
W rozwoju akustyki aero Mercedes-Benz zawsze stosuje dwuetapowe podejście: z jednej strony, generują jak najmniej hałasu u źródła, czyli podczas przepływu powietrza wokół zewnętrznej powłoki pojazdu ze wszystkimi zamontowanymi elementami. A z drugiej, jakość uszczelnienia i izolacji dźwiękowej pomagają zapewnić, że nieuniknione hałasy wiatru ledwo są słyszalne w wnętrzu lub nie są postrzegane jako zakłócające.
W fazie wczesnego rozwoju, zespół inżynieryjny rozpoczął dostosowywanie wymiarów geometrycznych słupka A i zewnętrznych lusterka, które są szczególnie istotne dla generowania hałasu. Zaawansowane metody rozwoju z wykorzystaniem symulacji przepływu i pomiarów hałasu zostały połączone przy optymalizacji kształtów: do tego celu wykorzystano specjalną siatkę mikrofonów w akustycznym tunelu aerodynamicznym. Rozległe pomiary wewnętrzne nazywane są również „akustyczną holografią”. W tym procesie Mercedes-Benz stosuje 64 podwójne mikrofony we wnętrzu (ręczna sieć), które mogą lokalizować problematyczne obszary w zakresie niskich częstotliwości. Włącznie z urządzeniami do pomiarów zewnętrznych („akustyczna kamera”) Mercedes-Benz używa prawie 500 mikrofonów.
Wysokoczęstotliwościowe składniki hałasu wiatrowego zostały zredukowane różnorodnymi działaniami w uszczelnieniach drzwi, szybach bocznych i zewnętrznych lusterkach. Sztywność strukturalna drzwi została zwiększona w odpowiednich obszarach. Przy bardzo dużych prędkościach jazdy powoduje to mniejsze hałasy wiatrowe. Przestrzenie są chronione pianką, aby poprawić izolację akustyczną w nadwoziu. Dotyczy to struktury poprzecznego członu kokpitu oraz obszarów tunelu przekładni oraz słupków A i C.
W panoramicznej przesuwnej szybie dachowej wprowadzono wiele szczegółowych ulepszeń w deflektorze wiatru i poprzez dodanie bocznych deflektorów wiatru do szklanego dachu. Rezultat to lepszy komfort akustyczny i mniejsze przeciągi. W pozycji uchylonej szklana płyta jest opuszczana w zależności od prędkości pojazdu. To również zapewnia przyjemną akustykę wnętrza i redukuje rzeczywisty opór aerodynamiczny.
Zawieszenie
Zwinne prowadzenie nowej Klasy E Mercedes-Benz jest w dużej mierze zasługą precyzyjnego prowadzenia kół przednich przez cztery wahacze. Na tylnej osi zoptymalizowane niezależne zawieszenie wielowahaczowe z pięcioma łącznikami zapewnia doskonałą kontrolę kół i doskonałą stabilność ruchu prostego. Na obu osiach sprężyny i amortyzatory są połączone w jednym elemencie i nie są zaangażowane w zadania prowadzenia kół, dlatego zawieszenie reaguje odpowiednio wrażliwie. Przednia podstawa i nośnik tylnego osi oddzielają zawieszenie i nadwozie od drgań i hałasu, i stanowią część wyrafinowanej koncepcji komfortu.