Reprezentując siódmą generację dynamicznych i przestronnych pojazdów, model E-Class Estate z 2024 roku kontynuuje tradycję dostarczania fascynujących doświadczeń.
Historia modeli Mercedes-Benz E-Class Estate sięga 1977 roku, a te samochody od zawsze były kluczowym przedstawicielem segmentu wyższej średniej i luksusowych kombi.
Aby zapewnić odpowiedni wybór dla każdego klienta, model z 2024 roku może być wyposażony w silnik diesla lub benzynowy, obie opcje są silnikami hybrydowymi. Dostępna jest również wersja typu plug-in hybrid, która oferuje zasięg elektryczny do 62 mil (100 km).
Poprawiono również właściwości jezdne, aby zapewnić lepsze wrażenia z jazdy. W standardzie modele mild hybrid są wyposażone w zawieszenie AGILITY CONTROL ze stalowymi sprężynami, które zawiera system selektywnego tłumienia oraz tylne osie na sprężynach powietrznych.
Nowa E-Class oferuje możliwość zastosowania wszechstronnego zawieszenia pneumatycznego AIRMATIC z ciągłą regulacją tłumienia, znanego jako ADS+. System AIRMATIC zapewnia stały prześwit pojazdu, niezależnie od ładunku, jaki transportuje.
Mercedes jest dostępny w trzech liniach: Avantgarde, Exclusive i AMG Line, dostosowanych do zapewnienia każdemu klientowi poziomu komfortu i jakości, który najlepiej odpowiada jego potrzebom.
W przeciwieństwie do poprzedniej wersji, kształt dachu zaprojektowano bardziej dynamicznie, nadając modelowi lepszą aerodynamikę. Przód pojazdu charakteryzuje się czarną powierzchnią łączącą atrapę chłodnicy z reflektorami. Ten element nadaje wygląd podobny do modelu Mercedes EQ.
Opcjonalna podświetlana atrapa chłodnicy w chromowanej ramce może być połączona z standardowymi reflektorami LED High Performance. Dodatkowo reflektory mogą być wyposażone w technologię DIGITAL LIGHT, co zwiększa widoczność.
W porównaniu do poprzedniego modelu, E-Class zyskał na szerokości oraz posiada wydłużony rozstaw osi. Te modyfikacje mają na celu zwiększenie komfortu pasażerów oraz zapewnienie większej przestrzeni bagażowej.
Choć wnętrze samochodu wykończone jest z materiałów pochodzących z recyklingu i odnawialnych, pojazd jest również w pełni technologicznie zaawansowany i ma zdigitalizowany kokpit. Mercedes może być wyposażony w opcjonalny ekran dla pasażera z przodu.
Ekran w konsoli centralnej połączony z MBUX Superscreen tworzy bezszwową szklaną powierzchnię o futurystycznym wyglądzie. Wyświetlacz jest dobrze skomunikowany z resztą deski rozdzielczej dzięki systemowi Active Ambient Lighting, który tworzy podświetloną belkę między dwoma elementami.
Active Ambient Lighting dodaje nowy wymiar do jakości dźwięku z opcjonalnego systemu dźwiękowego Burmester 4D dzięki funkcji Sound Visualization. Światła towarzyszą muzyce poprzez szybkie migotania lub delikatne przerwy.
Mercedes E-Class Estate z 2024 roku łączy zwiększoną praktyczność z jednym z najbardziej premium doświadczeń dostępnych na rynku, co dla niektórych osób może oznaczać najwyższej klasy kombi.
Tak funkcjonalny jak jego poprzednik, tak inteligentny i dostosowywalny jak nigdy dotąd: Nowy Mercedes-Benz E-Class Estate, seria modelowa 214, zachwyca w wielu aspektach. Zmienił się również design: linia dachu została zaprojektowana w sposób bardziej dynamiczny w porównaniu do poprzednika, a nowy E-Class Estate ponownie wyróżnia się funkcjonalnością i objętością bagażnika. W połączeniu z pochyloną tylną szybą, ogólny wygląd jest nowoczesny.
Podobnie jak poprzedni sedan, Estate nie tylko kontynuuje długą historię modelu klasycznego E-Class, ale także łączy tradycję z awangardowymi trendami od Mercedes-EQ dzięki nowemu designowi. Zrównoważone proporcje są częścią wizerunku klasycznego kombi. Zdefiniowane są przez krótki zwis przedni, długi kaptur z powerdomami, dłuższy rozstaw osi oraz zrównoważony zwis tylny.
Dzięki charakterystycznemu profilowi bocznemu, Estate wyraźnie wyróżnia się na tle konkurencji. Dwie linie charakterystyczne znane z sedana tworzą mocno wydłużoną sylwetkę nadwozia, nadając mu sportowy i stylowy wygląd. Wyrafinowane, trójwymiarowe wykończenie jest dopracowane do ostatniego detalu i emanować elegancją.
Czarne, panelowe elementy łączą chłodnicę z lampami. Ten wstawka w wysokim połysku przypomina wizualnie modele Mercedes-EQ. Trójwymiarowo zaprojektowana chłodnica jest progresywna lub klasyczna, w zależności od linii wyposażenia. Oferowany opcjonalnie chromowany gril chłodnicy z podświetleniem światłowodowym dostępny jest dla wszystkich linii (Avantgarde, Exclusive i AMG Line). Nowy E-Class Estate standardowo wyposażony jest w reflektory LED High Performance. Jako opcja dostępne jest DIGITAL LIGHT, zarówno w wersji bez funkcji projekcji, jak i z nią. Wszystkie warianty reflektorów oferują charakterystyczny design dzienny i nocny. Typową cechą marki są światła dzienne w kształcie brwi.
Precyzyjnie zaprojektowane elementy chromowane oraz progresywnie stylizowane, dwuczęściowe lampy charakteryzują projekt tyłu. Dzięki dużemu otwarciu, bagażnik może być wykorzystywany na wiele sposobów. Zespół projektowy zreinterpretował lampy tylne pod kątem ich konturów i działania wewnętrznego. Dzięki dużej głębi detali i częściowo animowanym funkcjom, projekt wnętrza przyczynia się do wysokiej atrakcyjności pojazdu. Unikalny motyw gwiazdy sprawia, że dzienny i nocny design lamp tylnych jest nie do pomylenia. Dwa segmenty świetlne w bocznej ścianie i klapie bagażnika są wizualnie połączone, co dodatkowo podkreśla szerokość tyłu. Reflektory zostały przeniesione do zderzaka. Dzięki temu otwarcie bagażnika jest szczególnie duże, co zwiększa funkcjonalność, a jednocześnie sprawia, że widok z tyłu wygląda na jeszcze szerszy.
Jeszcze bardziej przestronny z tyłu i znany wysoki poziom użyteczności
W porównaniu do swojego poprzednika, Mercedes-Benz E-Class Estate zwiększył swoją szerokość o 28 milimetrów. Dzięki temu pasażerowie z tyłu mają jeszcze więcej miejsca: Szerokość łokciowa z tyłu wynosi 1519 milimetrów – o 25 milimetrów więcej niż wcześniej. Rozstaw osi wzrósł o 22 milimetry do 2961 milimetrów. W rezultacie pasażerowie na tylnej kanapie cieszą się większą przestrzenią na kolana (84 milimetry; plus 9 milimetrów) i nogi (934 milimetry; plus 15 milimetrów). Bagażnik można powiększyć z 615 litrów do 1830 litrów. W modelu hybrydowym plug-in pojemność bagażnika wynosi 460-1675 litrów, a otwarcie bagażnika jest również na równym poziomie.
Oparcia siedzeń można dzielić i składać w proporcji 40:20:40. Obsługiwane są za pomocą dwóch przycisków z lewej i prawej strony oparcia tylnej kanapy. Model Estate standardowo wyposażony jest w bagażnik EASY-PACK. Klapa bagażnika otwiera się i zamyka wygodnie za naciśnięciem przycisku: za pomocą przycisku na kluczyku zapłonowym, przełącznika w drzwiach kierowcy lub uchwytu zwalniającego na klapie bagażnika. Chowany pokrowiec na bagaż oraz siatka dzieląca (oba standardowe) mają dwuczęściową konstrukcję. Każdy posiada swoją własną kasetę zwijającą.
MBUX Superscreen jako najważniejszy element wnętrza
Deska rozdzielcza zapewnia cyfrowe doświadczenie wewnętrzne. Jeśli E-Class Estate jest wyposażony w opcjonalny ekran dla pasażera z przodu, duża szklana powierzchnia MBUX Superscreen rozciąga się do centralnego wyświetlacza. Wizualnie oddzielony od tego jest wyświetlacz kierowcy w polu widzenia kierowcy. Modele bez wyświetlacza pasażera mają duży element dekoracyjny, który rozciąga się do centrum. Wizualnie oddzielony, centralny wyświetlacz wydaje się unosić nad wklęsłą powierzchnią tego elementu wykończeniowego.
Przedni segment deski rozdzielczej jest oświetlony paskiem świetlnym z aktywnym oświetleniem wnętrza. Biegnie on szerokim łukiem od przedniej szyby, przez słupki A i do drzwi, tworząc przestronne wrażenie. Wyglądająca na swobodnie unoszącą się kontrolka w górnej części paneli drzwiowych harmonizuje z wyglądem szklanych powierzchni ekranów.
Konsola centralna zaprojektowana jest jako jednolita jednostka i w prosty sposób łączy się z dolną częścią deski rozdzielczej. Z przodu wbudowano schowek z pokrywą i uchwytami na kubki w trójwymiarowo ukształtowanym elemencie dekoracyjnym. W tylnej części konsoli centralnej znajduje się miękko wyściełany podłokietnik.
Centralny panel drzwi harmonijnie łączy się z podłokietnikiem w wklęsłym kształcie. Przednia część zaprojektowana jest jako element technologiczny o wysokim połysku. Służy jako uchwyt do chwycenia i zamknięcia, a także zawiera przełączniki do okien elektrycznych. Kolejnym wyróżniającym elementem jest unoszący się panel sterujący, który obejmuje otwieracz drzwi i przełączniki do funkcji siedzeń.
Kontury powierzchni siedziska i oparcia elegancko przechodzą od wewnątrz na zewnątrz, wydając się unosić nad podstawą siedzenia dzięki swojej warstwowej konstrukcji. Wklęsłe pionowe linie podążają za zewnętrznym konturem, rozszerzając się ku górze.
Hybryda plug-in już dostępna na rynku
Dzięki systematycznej elektryfikacji i inteligentnemu zmniejszeniu wymiarów, nowy E-Class ustala nowe standardy efektywności. Silniki spalinowe to jednostki czterocylindrowe i sześciocylindrowe z obecnej modułowej rodziny silników Mercedes-Benz FAME (Rodzina Modułowych Silników). Odpowiednio, gama silników odgrywa istotną rolę w elastyczności międzynarodowej sieci produkcyjnej, z elektryfikacją dostosowaną do potrzeb.
Oprócz doładowania, zarówno silniki wysokoprężne, jak i benzynowe charakteryzują się inteligentnym wsparciem zintegrowanego rozrusznika-generatora (ISG). Są więc mild hybridami. Dzięki nowej baterii moc silnika elektrycznego zwiększyła się z 15 do 17 kW, a moment obrotowy wzrósł do 205 Nm. Kolejne modele mild hybrid będą dostępne w przyszłości.
W momencie wprowadzenia na rynek dostępny jest również model hybrydowy plug-in E300e. Z mocą elektryczną 95 kW (129 KM) i zasięgiem elektrycznym wynoszącym do ponad 100 kilometrów (WLTP), ten model przez wiele dni będzie poruszał się w trybie elektrycznym, bez użycia silnika benzynowego. Wkrótce pojawią się kolejne hybrydy plug-in z silnikami wysokoprężnymi.
Zawieszenie tylnych kół na sprężynach powietrznych standardowo, AIRMATIC jako opcja
Zwinne prowadzenie nowego Mercedes-Benz E-Class Estate wynika w dużej mierze z precyzyjnego prowadzenia kół przednich przez cztery wahacze. Z tyłu, zoptymalizowane niezależne zawieszenie wielowahaczowe z pięcioma wahaczami zapewnia doskonałą kontrolę kół i stabilność w prostym biegu. Na obu osiach sprężyny i amortyzatory są połączone w jednym słupku i nie angażują się w prowadzenie kół, dzięki czemu zawieszenie reaguje odpowiednio wrażliwie. Przedni subframe i tylny nośnik osłabiają drgania i hałas, odseparowując zawieszenie od nadwozia. Standardowe modele mild hybrid wyposażone są w zawieszenie stalowe AGILITY CONTROL z systemem selektywnego tłumienia oraz zawieszenie tylnych kół na sprężynach powietrznych.
Opcjonalnie nowy E-Class dostępny jest z zawieszeniem powietrznym AIRMATIC z ADS+ o ciągłej regulacji tłumienia. Zawieszenie AIRMATIC z sprężynami powietrznymi i adaptacyjnymi tłumikami ADS+ reaguje bardzo czuło. Kolejną cechą AIRMATIC jest kontrola poziomu, która utrzymuje prześwit na stałym poziomie niezależnie od obciążenia pojazdu, ale także wprowadza zmiany w razie potrzeby.
Imponujące, wciągające doświadczenie rozrywkowe
Muzyka, gry i treści strumieniowe mogą być doświadczane praktycznie wszystkimi zmysłami w E-Class Estate. Dzięki cyfrowym innowacjom we wnętrzu, E-Class stał się teraz bardziej inteligentny, osiągając nowy wymiar personalizacji i interakcji. Równocześnie architektura elektroniczna jest bardziej sterowana oprogramowaniem i mniej sprzętem.
Funkcje obliczeniowe wcześniej oddzielnych dziedzin odbywają się w jednym procesorze. Ekrany i system multimedialny MBUX dzielą więc nowy, bardzo wydajny centralny komputer pokładowy. Taki sposób łączenia poprawia wydajność i szybkość przepływu danych.
Pakiet rozrywkowy (MBUX Entertainment Plus) będzie dostępny dla nowego E-Class Estate. Zawiera on usługi Mercedes me connect oraz pakiet danych od zewnętrznego dostawcy. W zależności od rynku, wykorzystuje się moduł komunikacyjny z technologią transmisji 5G. Standard mobilny 5G umożliwia dużo szybsze prędkości transmisji danych niż LTE/UMTS.
Cyfrowy klucz pojazdu teraz dostępny dla iPhone’a i Apple Watcha
Dzięki cyfrowemu kluczowi pojazdu, Mercedes-Benz E-Class Estate może być uruchamiany i blokowany przez kierowcę, który ma przy sobie kompatybilne urządzenie. Możliwe jest również dzielenie się kluczem: Różne kanały cyfrowe mogą być wykorzystywane do zapraszania członków rodziny lub przyjaciół do korzystania z E-Class Estate. Przy tym właściciel pojazdu może przydzielać różne prawa, zapewniając tylko dostęp do pojazdu lub także możliwość jego prowadzenia. Pojazd może rozpoznać kilku użytkowników jednocześnie, a cyfrowy klucz pojazdu może być udostępniany do 16 osobom. W tych rynkach, gdzie dostępne są usługi Mercedes me connect, wstępna instalacja dla cyfrowego klucza pojazdu wchodzi w skład pakietu KEYLESS GO Comfort. Ta kombinacja wyposażenia jest dostępna w nowym E-Class Estate od pakietu Premium w górę.
Muzyka staje się widoczna: Wizualizacja dźwięku
Dzięki nowemu aktywnemu oświetleniu wnętrza z wizualizacją dźwięku, pasażerowie w nowym E-Class Estate mogą doświadczać muzyki trzema zmysłami: utwory muzyczne i dźwięki z filmów lub aplikacji można słyszeć (z technologią Dolby Atmos®, jeśli pożądane), czuć (za pomocą rezonanckich przetworników dźwięku w opcjonalnym systemie dźwięku przestrzennego Burmester® 4D) oraz teraz również „widzieć”. Wizualizacja odbywa się na pasku świetlnym aktywnego oświetlenia wnętrza (opcjonalnie). Po raz pierwszy dotyczy to całego wnętrza E-Class. Na przykład, szybkie sekwencje bitów mogą powodować szybkie zmiany świetlne, podczas gdy płynne rytmy mogą tworzyć delikatnie łączące się nastroje świetlne.
Doświadczenie rozrywkowe dla pasażera z przodu zawsze robi wrażenie. Na swoim opcjonalnym ekranie, pasażer z przodu może oglądać dynamiczne treści, takie jak telewizja czy strumieniowe wideo, nawet gdy kierowca patrzy w ich kierunku. Dzieje się tak, ponieważ wyświetlacz można przełączać. Zaawansowana funkcja prywatności oparta na kamerze automatycznie redukuje jasność, a tym samym ryzyko odwrócenia uwagi kierowcy.
Nowe aplikacje firm trzecich oraz kamera do selfie i wideo
Eksperci oprogramowania z Mercedes-Benz opracowali nową warstwę kompatybilności, która umożliwia instalację aplikacji firm trzecich. Oto aplikacje dostępne na centralnym wyświetlaczu w E-Class Estate przy wprowadzeniu na rynek: platforma rozrywkowa „TikTok”, gra „Angry Birds”, aplikacja współpracy „Webex” oraz aplikacja biurowa „Zoom” oraz przeglądarka „Vivaldi” i aplikacja podcastowa „Pocket Casts”. Ponadto portal rozrywkowy ZYNC (opcjonalnie) oferuje strumieniowe wideo, treści na żądanie, interaktywne doświadczenia, lokalne programy wideo, sport, wiadomości, gry i wiele więcej na centralnych i pasażerskich wyświetlaczach, poprzez jeden interfejs użytkownika.
Kolejną nowością jest kamera do selfie i wideo (część opcjonalnego MBUX Superscreen) na górze deski rozdzielczej. Gdy pojazd jest w ruchu, kierowca może uczestniczyć w konferencjach wideo online za pomocą np. „Webex”, oraz robić osobiste zdjęcia i wideo.
Większa wygoda obsługi również z MBUX. Dzięki funkcji „Just Talk” inteligentna obsługa głosowa może być teraz aktywowana bez słowa kluczowego „Hej Mercedes”. Gdy funkcja jest włączona, na wyświetlaczu pojawia się czerwony symbol mikrofonu. Informuje to, że pojazd jest gotowy i czeka na polecenia.
Dodatkowe codzienne udogodnienia: rutyny
Mercedes-Benz pracuje nad zastosowaniem sztucznej inteligencji (AI), aby samochód nauczył się, które systemy komfortowe pasażerowie pojazdu używają powtarzalnie. W tych samych okolicznościach celem jest, aby AI zautomatyzowało takie funkcje. Efektem jest spersonalizowana automatyzacja. Mercedes-Benz używa terminu 'rutyna’ w odniesieniu do tej innowacji, której rozwój jest już zaawansowany.
Po wprowadzeniu nowego Mercedes-Benz E-Class Estate, klienci będą mogli korzystać z szablonów dla standardowych rutyn. Mają również możliwość samodzielnego tworzenia rutyn. Przy tym pasażerowie mogą łączyć kilka funkcji i warunków. Na przykład: „Włącz ogrzewanie siedzeń i ustaw oświetlenie ambientowe na ciepły pomarańczowy, jeśli temperatura wewnętrzna jest poniżej dwunastu stopni Celsjusza”.
Dla lepszego samopoczucia: ENERGIZING COMFORT oraz THERMOTRONIC z cyfrową regulacją wentylacji (oba opcjonalne)
Uspokajające dźwięki, mobilizujący masaż, aktywujące światło – Mercedes-Benz oferuje kompleksowy program wellness z różnymi skonfigurowanymi programami ENERGIZING COMFORT oraz indywidualnymi zaleceniami ENERGIZING COACH. Nowa generacja E-Class wprowadza dwie innowacje: program przeciwdziałania chorobie lokomocyjnej ENERGIZING COMFORT może pomóc pasażerom cierpiącym na trudności. Planowana jest funkcja bio-feedback dla ENERGIZING COACH w średnim okresie. Może ona pomóc w redukcji uczucia stresu podczas ćwiczeń oddechowych.
Z AUTOMATYCZNĄ KLIMATYZACJĄ THERMOTRONIC (opcjonalnie), cyfrowa regulacja wentylacji zwiększa komfort wizualizacji. Automatycznie dostosowuje wentylację wlotów powietrza w zależności od pożądanej sytuacji wentylacyjnej. Można to ustawić dla każdego siedzenia za pomocą profilu użytkownika, na przykład. Jednak wyloty mogą być również regulowane ręcznie jak zwykle.
Liczne systemy wspomagania kierowcy, z których niektóre zostały rozwinięte
Standardowe wyposażenie E-Class Estate z systemami wspomagania kierowcy obejmuje aktywną asystę odległości DISTRONIC, ATTENTION ASSIST, aktywną asystę hamulca, aktywną asystę utrzymania pasa, pakiet parkingowy z kamerą cofania oraz asystenta ograniczenia prędkości. Status i aktywność systemów wspomagania kierowcy są pokazane jako widok na pełnym ekranie w trybie asystencji wyświetlacza kierowcy.
Pakiet Driving Assistance Plus jest również oferowany jako opcjonalny dodatek, na przykład jako część pakietu Premium. Do jego składników należy aktywna asysta kierownicy, która wspomaga utrzymanie pasa ruchu. Tak jak w przypadku autostrad, E-Class może teraz również uruchamiać się automatycznie w ruchu miejskim i na drogach wiejskich po dłuższym postoju. Kolejną nowością jest: Jeśli aktywna asysta kierownicy nie jest już dostępna, ponieważ oznaczenia pasa nie są wyraźnie widoczne, informuje o tym kierowcę za pomocą wibracji na kierownicy.
Wyszukana koncepcja nadwozia i skoordynowane systemy ochrony
Koncepcja bezpieczeństwa E-Class Estate opiera się na nadwoziu z wyjątkowo sztywną komorą pasażerską i specjalnie deformującymi się strukturami zderzeniowymi. Systemy ochrony, takie jak pasy bezpieczeństwa i poduszki powietrzne, są odpowiednio dostosowane. W przypadku wypadku mogą być aktywowane tak, aby ich działanie ochronne dla pasażerów było dostosowane do sytuacji.
Oprócz poduszek powietrznych dla kierowcy i pasażera z przodu, standardowo występuje poduszka na kolana po stronie kierowcy. Może ona chronić nogi przed kontaktem ze słupkiem kierowniczym lub deską rozdzielczą podczas poważnego wypadku czołowego. Standardowe okna można zredukować ryzyko obrażeń głowy. W przypadku poważnej kolizji bocznej, poduszka powietrzna z boku uderzenia rozwija się jak zasłona od słupka A do słupka C nad przednimi i tylnymi szybami bocznymi. Jeśli wykryty zostanie przewrócenie, poduszki powietrzne mogą być aktywowane po obu stronach. Oprócz systemu ochrony głowy, poduszki powietrzne boczne mogą również chronić okolicę klatki piersiowej w przypadku poważnego uderzenia bocznego – w tym również na zewnętrznych tylnych siedzeniach jako opcja.
Ponadto, w zależności od kraju, pojazdy są wyposażone w centralną poduszkę powietrzną. Pyrotechniczne napinacze pasów i ograniczniki siły są standardowe na wszystkich zewnętrznych siedzeniach, podobnie jak regulacja wysokości pasów bezpieczeństwa.
Materiały oszczędzające zasoby
Liczne elementy Mercedes-Benz E-Class Estate wykonane są częściowo z materiałów oszczędzających zasoby (recykling i surowce odnawialne). Tapicerka wykonana z niebarwionej wełny alpaki w połączeniu z materiałem recyklingowym jest stosowana dla podstawowego siedziska. Po raz pierwszy w piance siedzeń stosowane są certyfikowane surowce z recyklingu zgodnie z „podejściem równoważonego bilansu”. Mają one te same właściwości, co surowce produkowane z ropy naftowej. W ten sposób można zredukować zapotrzebowanie na zasoby kopalne, zachowując jakość produktu.
Neutralny bilans CO2 w produkcji w zakładzie w Sindelfingen
Od 2022 roku Mercedes-Benz produkuje z neutralnym bilansem CO2 we wszystkich własnych zakładach na całym świecie. Elektryczność zewnętrzna pochodzi wyłącznie z odnawialnych źródeł energii i jest więc wolna od CO2. Co więcej, firma zamierza zwiększyć produkcję energii odnawialnej w swoich lokalizacjach. Do końca 2024 roku będą prowadzone inwestycje w dalszą ekspansję fotowoltaiki w całej lokalizacji Sindelfingen. Kolejnym celem w lokalizacji Sindelfingen jest ciągłe redukowanie zużycia wody oraz ilości odpadów produkcyjnych.
E-Class Estate jako długotrwała historia sukcesu
Mercedes-Benz wyprodukował ponad 16 milionów pojazdów klasy średniej od 1946 roku. W sierpniu 1966 roku Mercedes-Benz Universal zadebiutował w oficjalnym programie sprzedaży. Było to kombi produkowane przez belgijskiego partnera IMA na podstawie wersji 200 D do 230 S z ogonami – pierwsze oficjalne kombi Mercedes-Benz.
W kwietniu 1978 roku rozpoczęto produkcję modelu Estate 123 i rozpoczęła się długa historia sukcesu – do tej pory wyprodukowano ponad milion modeli kombi. W Niemczech Estate znane jest jako „T-Modell”, a chociaż „T” sugeruje turystykę i transport, oznacza również trendsettera. Dla Mercedes-Benz model kombi jest teraz integralną częścią segmentu luksusowego i ma lojalną bazę fanów, szczególnie w Niemczech. W każdej kolejnej generacji E-Class (S 124, S 210, S 211, S 212, S 213, a od 2017 roku również wersja All-Terrain) oferowano kombi.
Projekt zewnętrzny
Tak funkcjonalny jak jego poprzednik, tak inteligentny i dostosowywalny jak nigdy dotąd: Nowy Mercedes-Benz E-Class Estate, seria modelowa 214, zachwyca w wielu aspektach. Zmienił się również design: linia dachu została zaprojektowana w sposób bardziej dynamiczny w porównaniu do poprzednika, a nowy E-Class Estate ponownie wyróżnia się funkcjonalnością i objętością bagażnika. W połączeniu z pochyloną tylną szybą, ogólny wygląd jest nowoczesny.
Podobnie jak poprzedni sedan, Estate nie tylko kontynuuje długą historię modelu klasycznego E-Class, ale także łączy tradycję z awangardowymi trendami od Mercedes-EQ dzięki nowemu designowi. Zrównoważone proporcje są częścią wizerunku klasycznego kombi. Zdefiniowane są przez krótki zwis przedni, długi kaptur z powerdomami, dłuższy rozstaw osi oraz zrównoważony zwis tylny.
Dzięki charakterystycznemu profilowi bocznemu, Estate wyraźnie wyróżnia się na tle konkurencji. Dwie linie charakterystyczne znane z sedana tworzą mocno wydłużoną sylwetkę nadwozia, nadając mu sportowy i stylowy wygląd. Wyrafinowane, trójwymiarowe wykończenie jest dopracowane do ostatniego detalu i emanować elegancją. E-Class Estate jest wyposażony w chowane klamki znane z modeli luksusowych Mercedes-Benz. Rozszerzają się elektrycznie, gdy kierowca zbliża się lub dotyka zewnętrznej powierzchni klamki. Przyczepione belki dachowe łączą formę z użytecznością. Lekko aluminiowe koła o wysokiej jakości powierzchniach i do 21 cali wielkości dopełniają ekspresyjny wygląd z boku.
Precyzyjnie zaprojektowane elementy chromowane oraz progresywnie stylizowane, dwuczęściowe lampy charakteryzują projekt tyłu. Dzięki dużemu otwarciu, bagażnik może być wykorzystywany na wiele sposobów. Zespół projektowy zreinterpretował lampy tylne pod kątem ich konturów i działania wewnętrznego. Dzięki dużej głębi detali i częściowo animowanym funkcjom, projekt wnętrza przyczynia się do wysokiej atrakcyjności pojazdu. Unikalny motyw gwiazdy sprawia, że dzienny i nocny design lamp tylnych jest nie do pomylenia. Dwa segmenty świetlne w bocznej ścianie i klapie bagażnika są wizualnie połączone, co dodatkowo podkreśla szerokość tyłu. Reflektory zostały przeniesione do zderzaka. Dzięki temu otwarcie bagażnika jest szczególnie duże, co zwiększa funkcjonalność, a jednocześnie sprawia, że widok z tyłu wygląda na jeszcze szerszy.
Czarno-panelowy element z przodu i oświetlona obudowa chłodnicy
Połączenie tradycji z nowoczesnością jest szczególnie widoczne dzięki cechom z przodu: Czarne, panelowe powierzchnie łączą chłodnicę z lampami. Ta wstawka w wysokim połysku przypomina wizualnie modele Mercedes-EQ. Trójwymiarowo zaprojektowana chłodnica jest progresywna lub klasyczna, w zależności od linii wyposażenia. W wersji Avantgarde zintegrowana jest centralna gwiazda. Inne cechy tego modelu obejmują pojedynczą żaluzję, kratki w chromowym motywie gwiazdy i chromowane obramowania. W wersji Exclusive chłodnica ma trzy poziome podwójne żaluzje. Ponadto w tej wersji znajduje się wzniesiona gwiazda na kapturze.
Oświetlona chłodnica jest opcjonalnie dostępna dla wszystkich linii (Avantgarde, Exclusive i AMG Line). Rozciąga się na boczne światła. W nocy lub o zmierzchu, białe światło jest podawane do przewodnika za pomocą czterech modułów LED. Dwa wiązki składają się z ponad 1000 cienkich włókien szklanych. Podczas jazdy obramowanie chłodnicy jest podświetlane w połączeniu z światłami mijania. Gdy pojazd jest w ruchu, chłodnica dodaje jeszcze jeden poziom do scenariuszy Coming Home i Leaving Home.
Nowy E-Class ma standardowo reflektory LED High Performance. Jako opcja dostępne jest DIGITAL LIGHT bez i z funkcją projekcji (dla dalszych informacji, zobacz osobny rozdział). Wszystkie reflektory oferują charakterystyczny design dzienny i nocny. Jako typowa cecha marki, światła dzienne przybiorą kształt brwi.
Projekt wnętrza
Deska rozdzielcza zapewnia cyfrowe doświadczenie w wnętrzu. Jeśli Mercedes-Benz E-Class Estate jest wyposażony w opcjonalny ekran dla pasażera z przodu, duża szklana powierzchnia MBUX Superscreen rozciąga się do centralnego wyświetlacza. Wizualnie oddzielony od tego jest wyświetlacz kierowcy w polu widzenia kierowcy.
Kontur szkła pokrywającego jest dynamiczny w projekcie. Dla centralnego wyświetlacza powierzchnia szklana jest odpowiednio wydłużona. Profil staje się płaski w kierunku zewnętrznych krawędzi. Wąski pas dysz dopasowuje się do górnego konturu powierzchni szklanej, łącząc centralną dyszę z zewnętrznymi dyszami w jedną jednostkę.
Modele bez wyświetlacza pasażera mają duży element wykończeniowy, który rozciąga się do centrum. Wizualnie oddzielony, centralny wyświetlacz wydaje się unosić nad wklęsłą powierzchnią tego elementu wykończeniowego.
Przedni segment deski rozdzielczej jest oświetlony paskiem świetlnym z aktywnym oświetleniem wnętrza. Biegnie on szerokim łukiem od przedniej szyby, przez słupki A i do drzwi, więc tworzy przestronne wrażenie w sposób, w jaki panele drzwiowe łączą się z kołnierzem deski rozdzielczej, tworząc jedną jednostkę. Wyglądająca na swobodnie unoszącą się kontrolka w górnej części paneli drzwiowych harmonizuje z wyglądem szklanych powierzchni ekranów.
Konsola centralna zaprojektowana jest jako jednolita jednostka i w prosty sposób łączy się z dolną częścią deski rozdzielczej. Z przodu wbudowano schowek z pokrywą i uchwytami na kubki w trójwymiarowo ukształtowanym elemencie dekoracyjnym. W tylnej części konsoli centralnej znajduje się miękko wyściełany podłokietnik. Porty USB znajdują się w schowku poniżej.
Centralny panel drzwi harmonijnie łączy się z podłokietnikiem w wklęsłym kształcie. Przednia część zaprojektowana jest jako element technologiczny o wysokim połysku. Służy jako uchwyt do chwycenia i zamknięcia, a także zawiera przełączniki do okien elektrycznych. Kolejnym wyróżniającym elementem jest unoszący się panel sterujący, który obejmuje otwieracz drzwi i przełączniki do funkcji siedzeń.
Kontury powierzchni siedziska i oparcia elegancko przechodzą od wewnątrz na zewnątrz, wydając się unosić nad podstawą siedzenia dzięki swojej warstwowej konstrukcji. Wklęsłe pionowe linie podążają za zewnętrznym konturem, rozszerzając się ku górze. Wnętrze zaprojektowane przez projektantów przywodzi na myśl organiczne piękno muszli. Jeśli klient wybierze tapicerkę skórzaną, fotele będą zaprojektowane z wyszukanym podłużnym tłoczeniem, stworzonym w indywidualnych panelach. Fotele ze skóry nappa charakteryzują się pikowanymi i perforowanymi wzorami diamentowymi, które podążają za kształtem siedziska. Fotel MICROCUT oferowany jako część wnętrza AMG Line również ma perforacje.
Szeroki wybór kolorów wnętrza i dekoracyjnych wykończeń
Koncept kolorów i wykończeń przekazuje charakter technoidowy. Kupujący E-Class Estate mogą wybierać spośród licznych kombinacji kolorów wnętrza. Paleta obejmuje od jasnego beżu w połączeniu z szarym przestrzennym, w tym eleganckim efektem perłowym, do wyrafinowanego odcienia tonka brązowego oraz chłodnego i technicznego wyglądu szarości.
Powierzchnie wnętrza mają nowe, drobnoziarniste wykończenie od podstawowego poziomu wyposażenia, podkreślając współczesny charakter. Interakcja między analogowym a cyfrowym doznaniem sensorycznym jest dodatkowo ilustrowana przez szeroki wybór wykończeń z innowacyjnymi, naturalnymi lub technoidnymi powierzchniami. Wyłącznie dla E-Class dostępne jest wykończenie wnętrza z drewna o otwartych porach – ciemny jesion – które jest podświetlane wzorem Mercedes-Benz.
Oprócz innych paneli wykończeniowych z otwartych porów drewna, dostępna jest również wariant „MANUFAKTUR czarnego fortepianu” z linii S-Class. Innym wyróżniającym elementem jest wykończenie wnętrza w srebrnym kolorze z materiału mieszanki metalowej. Jego wysoki połysk nadaje mu bardzo futurystyczny wygląd.
Dostosowywalny projekt UI
Główne ikony na centralnym i opcjonalnym wyświetlaczu pasażera są teraz wyraźniej wyświetlane i również kolorystycznie dopasowane do kafelków smartfona. Ułatwia to kierowcy bardziej intuicyjne ich rozpoznawanie.
Dzięki dwóm stylom wyświetlania (Klasyczny i Sportowy) oraz trzem trybom (Nawigacja, Asysta, Serwis), grafika ekranów może być indywidualizowana. W stylu „Klasycznym” kierowca witany jest przez znany układ wyświetlania z wyglądem dwóch przyrządów wskaźnikowych. Zmienna zawartość z informacjami związanymi z pojazdem jest wyświetlana między dwoma tubami.
Styl „Sportowy” dominuje w kolorze czerwonym, z dynamicznie zaprojektowanym centralnym wskaźnikiem obrotów. Całościowe wrażenie kolorystyczne tworzy siedem opcjonalnych tematów kolorowych oświetlenia ambientowego w wnętrzu.
DIGITAL LIGHT
Nowy Mercedes-Benz E-Class Estate standardowo wyposażony jest w reflektory LED High Performance, w tym adaptacyjną asystę świateł drogowych. DIGITAL LIGHT i DIGITAL LIGHT z funkcją projekcji są dostępne jako opcjonalne dodatki. Każdy reflektor zawiera moduł z trzema niezwykle mocnymi diodami LED, których światło jest załamywane i kierowane przez 1,3 miliona mikro-luster. Mikro-lustra zajmują obszar paznokcia. Jednostka sterująca z potężnym procesorem graficznym wykorzystuje połączenie podobne do HDMI, aby generować ciągły strumień wideo do luster.
Promień, podzielony na 1,3 miliona pikseli, umożliwia absolutnie precyzyjne rozkładanie światła. Asystent świateł drogowych Plus jest bardzo precyzyjny w maskowaniu nadjeżdżających pojazdów lub znaków drogowych. Granice światła i rozkład światła dla wszystkich innych adaptacyjnych funkcji świetlnych są również bardzo precyzyjnie wyświetlane za pomocą DIGITAL LIGHT. Optymalizuje to oświetlenie mgły, świateł autostradowych lub miejskich, na przykład. Na podstawie danych z map nawigacyjnych, oświetlenie topograficzne uwzględnia jazdę w górę i w dół wzgórz, zwłaszcza wzniesień i wzniesień. Na przykład, podczas jazdy przez wzniesienia, oślepianie nadjeżdżających pojazdów jest redukowane przez wcześniejsze obniżanie stożka świetlnego. Podczas jazdy w dół, stożek świetlny może być podniesiony, aby uzyskać pożądany zasięg świetlny.
Jeśli E-Class Estate jest wyposażony w DIGITAL LIGHT, DIGITAL LIGHT z funkcją projekcji może być również aktywowane później jako funkcja na żądanie za pośrednictwem sklepu Mercedes me. System obejmuje również te funkcje asystujące:
Linie prowadzące: Asystencja w wąskich pasach drogowych na budowach poprzez projekcję dynamicznych oznaczeń na nawierzchni drogi
Ostrzeżenie przed jazdą pod prąd: Znaki zakazu wjazdu wskazywane poprzez projekcję ostrzeżenia na nawierzchni drogi
Ostrzeżenie przed opuszczeniem pasa i prowadzenie kierunkowe: gdy asystent utrzymania pasa wykrywa zagrożenie.
Rozpoczynając od nowego E-Class, Mercedes-Benz przeprojektował te symbole ostrzegawcze, aby kierowcy mogli je jeszcze łatwiej rozpoznać na drodze.
DIGITAL LIGHT z funkcją projekcji również komunikuje się z kierowcą. Gdy pojazd jest odblokowany lub zablokowany, albo gdy silnik jest wyłączony, reflektory i lampy tylnie reagują krótkim pokazem świetlnym. Funkcję animacji można włączać i wyłączać za pomocą MBUX. Projekcje „Cyfrowego deszczu” i „Fali gwiazd” są dostępne przy wprowadzeniu na rynek.
Dzięki DIGITAL LIGHT Custom Animations będą możliwe indywidualne powitania i animacje na pożegnanie. Będą one obejmować również animacje specyficzne dla rynku i sezonu, na przykład podczas Święta Dziękczynienia w USA. Ogólne i sezonowe animacje, zapisane w zapleczu, będą wybieralne w aplikacji Mercedes me.
Cechy jako pojazd do holowania
Niezależnie od tego, czy chodzi o przyczepy kempingowe, przyczepy do pracy lub transportu, czy uchwyty na rowery – E-Class Estate zawsze był sprawdzonym pojazdem do holowania i transportu. Nowa generacja również zyska uznanie wśród osób holujących przyczepy. Z jednej strony, wysokie dopuszczalne obciążenia wynoszące 2100/750 kilogramów (z hamulcem/bez hamulca) przyczyniają się do tego. Dotyczy to wszystkich modeli, także tych hybrydowych plug-in. Z drugiej strony, liczne praktyczne funkcje, takie jak opcjonalna asysta manewrowania przyczepą i tryb przyczepy w systemie MBUX, ułatwiają manewrowanie. Dopuszczalny ciężar zaczepu wynosi 84 kilograma – więc transport e-rowerów jest dozwolony.
Opcjonalna hak holowniczy może być całkowicie elektrycznie składany. Obsługa jest w pełni elektryczna za pomocą przycisku w klapie bagażnika lub za pośrednictwem centralnego wyświetlacza. Gdy lampka przycisku zgaśnie, hak jest poprawnie zablokowany i gotowy do użycia.