Nissan zaprezentował kolejny lifting swojego superauta GT-R na początku 2023 roku podczas Tokio Motor Show, poprawiając wygląd pojazdu i udoskonalając jakość jazdy.
Wprowadzony na rynek w 2007 roku jako model na 2008 rok, piąta generacja tego japońskiego sportowego auta utraciła nazwę Skyline i zachowała jedynie oznaczenie GT-R. W momencie debiutu była to ogromna niespodzianka i udowodniła, że Nissan potrafi pokonać Porsche i Lamborghini na ich własnym terenie. Niestety, przez ponad 15 lat Nissan nie zaprezentował nowej generacji pojazdu. Zamiast tego zdecydował się na stopniowe aktualizowanie i ulepszanie istniejącego modelu.
Dla modelu na rok 2024 GT-R otrzymał nową aerodynamiczną modernizację, która poprawiła docisk pojazdu przy zachowaniu tego samego współczynnika oporu powietrza wynoszącego 0,26. Udało się to osiągnąć dzięki zwężeniu przedniego grilla między zderzakiem a maską oraz zamontowaniu cieńszej siatki. Nissan oferował superauto w trzech wersjach: GT-R Premium, T-Spec oraz GT-R NISMO, która była jednocześnie najmocniejsza z nich.
Na pierwszy rzut oka design wnętrza pojazdu nie przeszedł znaczącej modernizacji. Mimo to, deska rozdzielcza wykończona skórą Nappa oraz nowe fotele zdradzały nowe cechy auta. Na szczycie centralnej konsoli Nissan zainstalował 8-calową jednostkę multimedialną, która obsługiwała Apple CarPlay. Dodatkowo, dla wybranych rynków, oferowała również radio satelitarne. Aby jeszcze bardziej ulepszyć dźwięk, Nissan współpracował z firmą Bose nad systemem audio z 11 głośnikami.
Pod maską 3,8-litrowy silnik V6 z podwójnym doładowaniem generował 565 KM (573 PS), które przekazywał do wszystkich kół za pomocą uznanego systemu napędu na wszystkie koła ATTESA ET-S.
GT-R, szczyt osiągnięć inżynieryjnych Nissana w zakresie samochodów wyższej klasy, z pasją łączy mocny silnik z imponującym prowadzeniem i użyteczną technologią do codziennej jazdy. W modelu na rok 2024 GT-R jest jeszcze bardziej ekscytujący dzięki szczegółowym ulepszeniom w zakresie aerodynamiki, powrocie specjalnej wersji oraz zmodyfikowanym pakietom.
Nissan GT-R 2024 oferowany jest w trzech wersjach, zaczynając od GT-R Premium i T-spec® z mocą 565 koni, co stanowi kuszącą opcję dla tych, którzy poszukują supersamochodu. GT-R NISMO o mocy 600 koni oferuje jeszcze wyższy poziom osiągów, z inżynierią inspirowaną sportami motorowymi.
Nissan GT-R 2024 trafi do wybranych dealerów Nissana w USA wiosną 2023 roku (model NISMO dostępny będzie latem).
Niezłomne podejście do wydajności
Wszystkie wersje Nissan GT-R 2024 zostały gruntownie zmodyfikowane, aby zwiększyć docisk i zmniejszyć opór, co przyczynia się do pewnego i responsywnego prowadzenia, reprezentując ciągłe ulepszenia GT-R przez Nissana. Ulepszenia obejmują przeprojektowane przednie i tylne zderzaki, zoptymalizowane boki zderzaków, zmienione kształty grilla i przekształcone tylne skrzydła, co jeszcze bardziej poprawia imponującą aerodynamikę pojazdu.
Zespół inżynierów szczegółowo zajął się każdym detalem, a nawet dokładnie zbadał siatkę używaną w przednim grillu, stosując cieńszą siatkę, aby poprawić chłodzenie i zmniejszyć opór. Co zaskakujące, współczynnik oporu GT-R pozostaje na poziomie 0,26 Cd, mimo wzrostu docisku.
W GT-R NISMO nowy projekt tylnego skrzydła osadzony jest na dramatycznych, wspornikach w stylu łabędzim. Z powierzchnią prawie 10% większą, krzywizna skrzydła została zaprojektowana w celu optymalizacji oporu i docisku. Zespół dokonał również poprawek w przednim wlocie, tylnym dyfuzorze i skrzydłach.
Edycje specjalne i kolory dziedzictwa
GT-R T-spec powraca w modelu 2024 i rozwija już zdolności wersji Premium o wiele wizualnych i mechanicznych ulepszeń, w tym hamulce węglowo-ceramiczne GT-R NISMO, złotą wersję 20-calowych felg RAYS® NISMO oraz dynamiczną kontrolę pojazdu dostosowaną przez NISMO oraz szersze przednie błotniki. Wizualnie T-spec wyróżnia się specjalnym oznakowaniem wewnątrz i na zewnątrz, ciemnoszarym kolorem tapicerki Mori Green oraz połączeniem semi-anilinowej i zamszowej tapicerki dla przednich siedzeń.
Najbardziej ekscytującą nowością jest dostępność T-spec w dwóch ekskluzywnych kolorach, które przyciągną miłośników GT-R, przywracając do życia dwa najbardziej ikoniczne kolory tej marki. Pierwszy z nich to Millennium Jade, który oddaje hołd jednemu z najrzadszych GT-R, R34 GT-R V-Spec II Nür. Drugi kolor, dostępny wyłącznie w T-spec, to Midnight Purple, nowoczesna interpretacja koloru Midnight Purple III, który zyskał sławę na R34 GT-R V-Spec.
Nowością w GT-R NISMO jest pakiet NISMO Appearance, który obejmuje ekskluzywną wersję 20-calowych felg RAYS z czerwonymi akcentami, unikalny bezbarwny lakier na masce z włókna węglowego oraz wyjątkowy projekt pokrywy silnika. GT-R NISMO oferuje także nowy, ekskluzywny kolor lakieru NISMO: Stealth Gray.
Zaprojektowany z myślą o wydajności
Nissan GT-R 2024 korzysta z silnika V6 o pojemności 3.8 litra, z 24 zaworami oraz podwójnym turbodoładowaniem, montowanego ręcznie przez techników takumi. Silnik, który został ulepszony na rok modelowy 2020, ma moc 565 koni i 467 lb-ft momentu obrotowego, a także standardowy system wydechowy z tytanu.
GT-R przekazuje swoją moc za pomocą standardowego systemu napędu na wszystkie koła ATTESA ET-S, który może zmieniać rozdział momentu obrotowego między przednią a tylną osią, w zależności od sytuacji na drodze, co zapewnia doskonałe wrażenia z jazdy i osiągi. Standardowa sześciobiegowa skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem jest umieszczona z tyłu, aby zoptymalizować rozkład masy pojazdu, oferując agresywne redukcje biegów oraz łopatki do manualnej zmiany biegów na kierownicy.
Dynamiczne zawieszenie GT-R jest efektem doskonale dostrojonych niezależnych zawieszeń podwójnych wahaczy z przodu i wielowahaczowego z tyłu. Standardowe amortyzatory Bilstein® DampTronic oferują trzy ustawienia dostosowywane przez kierowcę dla zawieszenia GT-R: Normal, Comfort oraz R. Te trzy tryby pozwalają kierowcy na połączenie różnych poziomów komfortu jazdy z responsywnym prowadzeniem, z którego GT-R jest znany. Ustawienia silnika, skrzyni biegów i zawieszenia są kontrolowane za pomocą dużych, wyczuwalnych przełączników umieszczonych na konsoli centralnej pojazdu.
W GT-R Premium hamulce zapewnia wspólnie opracowany przez Nissana i Brembo® system hamulcowy z sześciotłoczkowymi zaciskami z przodu i czterotłoczkowymi z tyłu. Lekkie 20-calowe koła RAYS® pokryte oponami letnimi Dunlop wysokiej wydajności łączą GT-R z drogą.
GT-R T-spec korzysta z hamulców Brembo® z powiększonymi tarczami węglowo-ceramicznymi z GT-R NISMO, a także ze złotej wersji felg RAYS NISMO, obutych w opony Dunlop® SP Sport Maxx GT600 o ultra-wysokiej wydajności z dedykowaną mieszanką NISMO.
Ulepszony wystrój wnętrza
Wnętrze GT-R wita pasażerów projektowaną w stylu „horizontal-flow” deską rozdzielczą, pokrytą skórą Nappa, i lekko ważącymi siedzeniami.
GT-R T-spec podnosi design wnętrza samochodu dzięki ekskluzywnej tapicerce w ciemnym kolorze Mori Green, łączącej semi-anilinowy i zamszowy materiał dla przednich siedzeń. Unikalne logo na konsoli i stopniach dodatkowo identyfikuje T-spec. GT-R T-spec dodaje kilka unikalnych wizualnych akcentów na zewnątrz, w tym emblematy T-spec na bagażniku.
Standardowy system multimedialny NissanConnect® z 8-calowym wyświetlaczem dotykowym oferuje Apple CarPlay®, system nawigacji Nissana, Bluetooth®, HD Radio, SiriusXM® Radio, SiriusXM® Traffic, oraz SiriusXM® Travel Link™ (prognoza pogody, ceny paliw, lista filmów, informacje giełdowe i sportowe).
Wyświetlacz oferuje również specjalne, konfigurowalne strony danych GT-R, prezentujące kluczowe informacje o pojeździe, w tym szczegóły takie jak temperatura płynu chłodzącego i oleju, wybór biegu skrzyni biegów, siły g oraz ciśnienie turbosprężarki, a nawet stoper do pomiaru czasu okrążeń.
GT-R zapewnia kierowcom również dodatkowe funkcje wygody, w tym nagłośnienie Bose® z 11 głośnikami, system aktywnej eliminacji hałasu, podwójną strefę automatycznej klimatyzacji, podgrzewane przednie siedzenia oraz czujniki parkingowe z przodu i tyłu.
NISMO: Podwyższona wydajność inspirowana sportami motorowymi
Dla kierowców poszukujących jeszcze wyższego poziomu możliwości, GT-R NISMO – nazwa pochodzi od NISsan MOtorsports International Co. – to bardziej ekstremalna wersja GT-R.
Oprócz zmian aerodynamicznych, GT-R NISMO 2024 zyskuje po raz pierwszy przedni mechanizm różnicowy z ograniczonym poślizgiem. Różnicowy ten pomaga poprawić wrażenia z jazdy, zapewniając, że GT-R wiernie reaguje na polecenia kierowcy i ilustruje podejście zespołu NISMO do ciągłego ulepszania zdolności GT-R.
GT-R NISMO został znacznie ulepszony w roku modelowym 2020 dzięki nowym turbosprężarkom zaczerpniętym z wyścigowego samochodu GT3, poprawionej kontroli zmiany biegów, lżejszym komponentom, zwiększonemu połączeniu nadwozia w celu zwiększenia sztywności skrętnej, zmniejszeniu ogólnej masy oraz ulepszeniom w układzie hamulcowym, kołach i oponach. W porównaniu do GT-R Premium, posiada również większy udział lekkich komponentów z włókna węglowego oraz zwiększoną moc.
GT-R NISMO osiąga moc 600 hp i 481 lb-ft momentu obrotowego, z znaczną poprawą reakcji silnika.
Uzupełnieniem poprawionej mocy i przyczepności NISMO są hamulce Brembo® z powiększonymi tarczami węglowo-ceramicznymi o średnicy 16,1 cala z przodu i 15,3 cala z tyłu. Same tarcze oszczędzają 36 funtów masy, podczas gdy mocne zaciski i wysokotarciowe klocki hamulcowe przyczyniają się do twardszego wyczucia pedału hamulca.
Ekskluzywne nadwozie NISMO pomaga zapewnić lepsze chłodzenie komponentów, jednocześnie poprawiając aerodynamiczny docisk. Dach wykonany jest z włókna węglowego, co obniża masę i środek ciężkości pojazdu, a to przekłada się na lepsze prowadzenie. Dodatkowe panele nadwozia z włókna węglowego ekskluzywne dla NISMO obejmują przednie i tylne zderzaki, pokrywę bagażnika, tylny spojler inspirowany wyścigami, osłony progów, maskę i obudowy lusterek zewnętrznych.