Opel wprowadził drugą generację modelu Grandland wiosną 2024 roku, oferując klientom średniej wielkości europejski crossover z wyborem napędów hybrydowych, hybrydowych z ładowaniem zewnętrznym lub wyłącznie elektrycznych.
Pierwsza generacja Grandlanda dzieliła swoją platformę EMP2 z kilkoma innymi francuskimi pojazdami, takimi jak Peugeot 3008/5008, Citroen C5 Aircross oraz DS7 Crossback. Niemiecki producent motoryzacyjny był częścią GM od 1929 roku, ale w 2017 roku został sprzedany francuskiej grupie przemysłowej PSA (Peugeot-Citroen). W rezultacie Opel stał się częścią grupy Stellantis, zasiadając przy tym samym stole co Chrysler i Dodge. Grandland z 2024 roku nadal dzielił swoje podzespoły z innymi pojazdami w grupie Stellantis, bazując na trzeciej generacji platformy STLA Medium, dzielonej tylko z trzecią generacją modelu Peugeot 3008, która zadebiutowała w marcu 2024 roku.
Nowa generacja kontynuowała modyfikacje designu wprowadzone przez Opla w zmodernizowanej wersji Grandlanda w 2021 roku. Posiadała ten sam kształt osłony (nazwaną 3D Vizor), która przypominała hełm rycerski z wąskim otworem dla oczu, w przypadku Grandlanda były to reflektory. Niemiecki producent stworzył nowe reflektory Intelli-Lux Pixel Matrix HD, które zintegrowały 51 200 diod LED (25 600 na każdą stronę). Jego poprzednik miał zaledwie 84 diody LED na stronę. Dodatkowo, logo Opla było podświetlone. Pod czarną osłoną, producent zamontował masywny zderzak z parą bocznych wlotów powietrza, zaopatrzony w czarną dolną kratkę.
Opel wydłużył, podniósł i poszerzył Grandlanda w porównaniu do poprzednika. Mimo to, profil pojazdu przypominał zmodernizowaną wersję jego poprzednika. Wysokie boczne panele, rzeźbione drzwi, wznosząca się linia dachu i szersze tylne błotniki nadawały crossoverowi dynamiczny wygląd. Z tyłu, nachylone do przodu słupki D wspierały czarny dach, co było elementem designu wprowadzonego przez Opla ponad dekadę wcześniej w modelu Astra. Zestaw czarnych akcentów ozdabiał zaokrąglone nadkola i progi, tworząc wizualną iluzję pojazdu o większym prześwicie. Z tyłu, tylne światła nawiązywały kształtem do reflektorów, a producent umieścił wzdłuż klapy bagażnika czerwoną diodę LED, która przechodziła przez pojazd z boku na bok. Na koniec, jako ostatni akcent stylizacyjny, klapa bagażnika miała wyciśniętą literę Grandland na metalowym boku dolnej części.
Wewnątrz kabiny, Opel wyposażył Grandlanda w inteligentne rozwiązania i zaawansowane technologie, które powinny zadowolić każdą rodzinę. Z przodu, producent zamontował dziesięciocalowy wyświetlacz TFT przed kierowcą dla zestawu wskaźników, natomiast na górze centralnej konsoli umieszczono szeroki, szesnastocalowy ekran dotykowy dla jednostki multimedialnej. Pod nim znajdowała się przestrzeń do przechowywania z przesuwaną pokrywą, która ukrywała bezprzewodową ładowarkę i dwa porty USB-C. Fotele przednie były certyfikowane przez AGR (Kampania na rzecz Zdrowych Pleców) i miały elektrycznie regulowane podparcia. Z tyłu, rozkładana kanapa z regulowanym podłokietnikiem wyposażonym w dwa uchwyty na kubki i miejsce na tablet zapewniała komfort podróżującym. Z tyłu, bagażnik mógł pomieścić 550 litrów (19,4 stopy sześciennej) bagażu.
Opel oferował Grandlanda w trzech wersjach napędowych: hybrydowej, hybrydowej z ładowaniem zewnętrznym oraz w wersji elektrycznej. Ta ostatnia mogła pochwalić się zasięgiem wynoszącym 700 km (435 mil) dzięki dużej baterii o pojemności 98 kWh.
Stylowy i dynamiczny, przestronny oraz wszechstronny, z w pełni elektrycznym układem napędowym – to nowy Opel Grandland, który dzisiaj zaprezentował producent z Rüsselsheim. Nowy model wprowadza wiele cech stylistycznych, które po raz pierwszy zaprezentowano w koncepcie Opel Experimental, do produkcji seryjnej. Do tych cech należy 3D Vizor z podświetlanym logo Blitz, które dumnie znajduje się na środku, oraz trwale podświetlane litery „OPEL” z tyłu. Inne istotne elementy to system oświetlenia Intelli-Lux Pixel HD z ponad 50 000 indywidualnych elementów, a także platforma BEV-native STLA Medium oraz nowoczesny projekt pakowania akumulatorów, który umożliwia zastosowanie akumulatora o pojemności 98 kWh. Dzięki temu Grandland Electric będzie mógł pokonać do około 700 kilometrów bez lokalnych emisji (zgodnie z WLTP).
„Nowy Grandland to kamień milowy dla Opla. Dzięki niemu każdy Opel, bez wyjątku, jest teraz dostępny w wersji elektrycznej. To ogromny krok w naszej ofensywie elektrycznej. Nowy Grandland został zaprojektowany i opracowany w Rüsselsheim, a jego produkcja odbędzie się w Eisenach. Związek z Opel Experimental jest wyraźny. Oferuje innowacje, które pierwszy raz zobaczyliśmy w tym niezwykłym samochodzie koncepcyjnym. Nowy Grandland wzmocni zatem naszą pozycję w ważnym segmencie C-SUV,” powiedział CEO Opla, Florian Huettl.
Platforma BEV-native pozwala na zasięg elektryczny do około 700 km (WLTP)
Nowa generacja Grandlanda to istotny krok dla Opla, jeśli chodzi o uczynienie elektromobilności jeszcze bardziej atrakcyjną. To pierwszy Opel, który korzysta z platformy Stellantis STLA Medium BEV-native. Dzięki nowej architekturze, nowemu płaskiemu projektowi pakowania akumulatorów o pojemności do 98 kWh, nowej generacji silnika elektrycznego oraz funkcjom oszczędzającym energię, takim jak pompa ciepła, nowy Grandland Electric będzie w stanie zapewnić lokalnie bezemisyjny zasięg elektryczny WLTP do około 700 kilometrów. Ponadto, krótkie przerwy na ładowanie są również gwarantowane. Na publicznej stacji szybkiego ładowania wystarczy około 26 minut, aby naładować baterię do 80% pojemności.
3D Vizor, podświetlany Blitz, technologia Edge Light i Intelli-Lux Pixel Matrix HD
Nowe podwozie dało projektantom nową swobodę, a imponująca sylwetka nowego Grandlanda staje się widoczna już przy pierwszym spojrzeniu. Dzięki dodatkowym 173 mm długości, 19 mm wysokości i 64 mm szerokości w porównaniu do swojego poprzednika, nowy model wzbudza poczucie pewności siebie (długość: 4650 mm; szerokość: 1905 mm; wysokość: 1660 mm). Połączony z felgami ze stopów o średnicy do 20 cali sprawia, że Grandland prezentuje się odważnie i komfortowo na szczycie oferty SUV Opla. Dodatkowego uroku dodaje nowe wykonanie charakterystycznego oblicza marki Opel: 3D Vizor. Element ten łączy się z podświetlanym logo Opel Blitz, które dzięki technologii Edge Light wyróżnia się jeszcze bardziej. Nowy Grandland przyjmuje projekt „Opel Compass”, który wprowadził model Experimental. Opiera się na zasadach centralnego przeszycia, gdzie wszystkie cechy są uporządkowane poziomo, z emblematem „Electrified Blitz” na środku.
Nowe podświetlane logo towarzyszy kolejnej innowacji oświetleniowej inżynierów z Rüsselsheim – liderowi branży, systemowi Intelli-Lux Pixel Matrix HD. System oferuje ponad 50 000 elementów (dokładnie 51 200, z 25 600 po każdej stronie) dla wysokiej jakości rozkładu światła i zadebiutuje w nowym modelu. W oparciu o sytuację drogową, kamera wykrywa nadjeżdżające i zbliżające się obiekty, a światło Intelli-Lux Pixel Matrix HD jeszcze precyzyjniej wycina te obiekty w porównaniu do standardowych technologii Matrix Light, dostarczając znacznie jaśniejsze i jednorodne wzory świetlne – wszystko to przy zapewnieniu, że inni użytkownicy drogi nie są oślepiani. Ponadto, nowe animacje powitalne/pożegnalne z graficznymi projekcjami przed pojazdem już zapowiadają przyszłe możliwości.
Dzięki dachowi w dwóch kolorach i kontrastowemu wykończeniu, Opel Grandland zyskuje visuelną lekkość i elegancję. Cała konstrukcja nadwozia jest zorganizowana i uporządkowana, a jednocześnie pozostaje płynna i organiczna. Wyraziste linie nadkoli płyną przez samochód, wizualnie podkreślając koła. To w połączeniu z solidnością elementów wykończeniowych wokół kół i dolnej części nadwozia. Długi rozstaw osi wynoszący 2 784 mm oraz stroma klapa bagażnika podkreślają zwiększoną przestronność wnętrza i bagażnika. Tylnie siedzenia można złożyć w proporcjach 40:20:40, co pozwala na uzyskanie objętości ładunkowej do 1 641 litrów.
Z tyłu, charakterystyczny podpis oświetlenia w kształcie kompasu, w tym pierwsza integracja podświetlanej nazwy „OPEL” jako część podpisu, również debiutuje w produkcyjnym modelu. W pełni zgodnie z podejściem Opel Greenovation, mającym na celu oszczędzanie wszystkich zasobów związanych z motoryzacją, nazwa samochodu nie jest już wyświetlana za pomocą chromowanych liter – zamiast tego jest centralnie wytłoczona w klapie bagażnika.
Przestronne wnętrze z 16-calowym wyświetlaczem centralnym, fotelami AGR oraz sprytnymi rozwiązaniami do przechowywania
Wnętrze nowego Opla Grandlanda przywita pasażerów odważnymi i czystymi elementami w połączeniu z ciepłą i przyjemną atmosferą. Architektonicznie, układ wnętrza podkreśla poziomy temat, z liniami biegnącymi przez deskę rozdzielczą do drzwi, co zwiększa poczucie szerokości i przestronności, podczas gdy lekko skierowany w stronę kierowcy 16-calowy wyświetlacz centralny i wysoka konsola środkowa generują sportowe odczucie. Za kierownicą, dyskretny, szeroki i w pełni cyfrowy zestaw wskaźników dostarcza istotnych informacji, umożliwiając kierowcy skupienie się na przyjemności z jazdy, a w połączeniu z wyświetlaczem Head-up (Intelli-HUD) eliminuje potrzebę odrywania wzroku od drogi. Kierowcy mają również możliwość ręcznego lub automatycznego aktywowania trybu Pure Mode. Zmniejsza on zawartość na wyświetlaczu informacji kierowcy, wyświetlaczu head-up oraz wyświetlaczu centralnym, co zapewnia jeszcze mniejsze rozproszenie podczas jazdy w nocy lub w deszczu. W typowej tradycji Opla, często używane ustawienia, takie jak klimatyzacja, można także intuicyjnie obsługiwać za pomocą kilku fizycznych przycisków.
Bocznych otworów wentylacyjnych zintegrowano z drzwiami, co wizualnie podkreśla szerokość deski rozdzielczej. Górna część deski rozdzielczej ma piękny techniczny wygląd i estetycznie dzieli się na dwa wykończenia powierzchni, aby podkreślić ogólny ton projektu. Poniżej znajduje się „edge light”, oparty na tej samej technologii, która została wykorzystana w Vizor, co dodaje precyzyjnego wyglądu koloru i światła, wspomaganego przez atrakcyjne pośrednie oświetlenie atmosferyczne na desce rozdzielczej oraz wkładki w drzwiach. Środkowa część deski rozdzielczej jest pokryta tkaniną i wizualnie przechodzi w ramie drzwi, tworząc atrakcyjne i dotykowe wnętrze.
Wnętrze zapewnia również wyjątkowe doznania podczas jazdy: ergonomiczne fotele AGR Opla cieszą się uznaną reputacją, a nowy Grandland kontynuuje tę długotrwałą tradycję. Certyfikowane przez „Aktion Gesunder Rücken e. V.” („Kampania na rzecz Zdrowych Pleców”), wprowadzają nową funkcję komfortu bliskości: napinane boczki. Funkcja ta znacząco poprawia boczne dopasowanie dzięki dwóm pneumatycznym kieszeniom umieszczonym w bokach oparcia. Fotele oferują również wentylację i masaż dla kierowcy. Tymczasem pasażerowie z tyłu korzystają z dodatkowych 20 mm przestrzeni na nogi w porównaniu do poprzedniego Grandlanda. Gdzie indziej, opatentowana funkcja Intelli-Seat w przednich fotelach – szczelina, która łagodzi napięcie na kości ogonowej – jest standardem, zapewniając doskonały komfort nawet podczas długich podróży po autostradzie. A wszystkie tkaniny w wnętrzu są w 100% z recyklingu!
Jako pojazd dla rodzin, szczególny nacisk położono na wszechstronność wnętrza. Celem było nie tylko tworzenie licznych miejsc do przechowywania, ale również znalezienie innowacyjnych rozwiązań, które ułatwiają życie klientom, jednocześnie poprawiając komfort i samopoczucie. Najważniejszym z tych sprytnych rozwiązań jest Pixel Box. Dzięki podświetlanemu, przezroczystemu szkle i tkaninowemu wykończeniu, ten element nie tylko zwiększa wizualny urok konsoli – jest także bardzo funkcjonalny. Bezprzewodowa ładowarka do smartfonów znajduje się za szkłem, dzięki czemu urządzenia mogą być ładowane, podczas gdy są bezpiecznie przechowywane. Stała widoczność smartfona również pomaga zapobiegać zapomnieniu go w pojeździe przy opuszczaniu Grandlanda. W sumie nowy Grandland oferuje ponad 35 litrów przestrzeni do przechowywania wnętrza – od Pixel Box do kieszeni na telefony w oparciach przednich foteli, po dużą przestrzeń pod konsolą centralną, która pomieści również gniazdo 12V.
Alternatywne napędy, technologia tłumienia selektywnego częstotliwości oraz szereg systemów wspomagania kierowcy
Klienci, którzy preferują inne napędy niż tylko elektryczny, również znajdą to, czego pragną, w pełni elektrycznym portfolio napędowym. Nowy Grandland Plug-in Hybrid oferuje do 85 km zasięgu bez lokalnych emisji (WLTP), a Grandland Hybrid z technologią 48-woltową oferuje dodatkowe ekscytujące rozwiązania, które zapewniają przyjemność z jazdy przy jednoczesnym ograniczeniu zużycia paliwa i emisji CO2.
A podczas gdy Grandland ogranicza emisje, nadal zapewnia dynamiczną i komfortową przyjemność z jazdy. Pomaga w tym zawieszenie z technologią tłumienia selektywnego częstotliwości, która jest stosowana w podwoziu. Ta unikalna technologia tworzy drugi obieg hydrauliczny w komorze amortyzatora, aby mechanicznie dostosować siłę tłumienia w zależności od częstotliwości. W zależności od sytuacji, warunków nawierzchni i stylu jazdy, umożliwia różne charakterystyki tłumienia dla komfortowego płynięcia przy wysokich częstotliwościach – tj. podczas krótkich uderzeń, takich jak na bruku lub pokrywie studzienki – a także dla sportowego, ambitnego stylu jazdy z bardziej bezpośrednim kontaktem z drogą przy niskich częstotliwościach. Opel Grandland reaguje jeszcze bardziej natychmiastowo i bezpośrednio na każdą komendę kierowcy, a jak na Opla przystało, pozostaje stabilny podczas hamowania, pokonywania zakrętów i przy dużych prędkościach na autostradzie. DNA Opla jest dodatkowo podkreślone przez specyficzne dostrojenie sprężyn, stabilizatorów, układu kierowniczego i ESC.
Atrakcyjna oferta nowego topowego SUV Opla jest uzupełniona przez szeroką gamę systemów wspomagania kierowcy, w tym automatyczny tempomat z funkcją Stop & Go, rozszerzone rozpoznawanie znaków drogowych, inteligentną adaptację prędkości oraz system awaryjnego hamowania, mający na celu zapobieganie wtórnym kolizjom w przypadku wypadku, który jest standardem. System Intelli-Drive 2.0, który integruje liczne asystenty elektroniczne i łączy je z półautomatycznym asystentem zmiany pasa ruchu i rekomendowaną adaptacją prędkości, jest również dostępny jako opcja. Jeśli docelowy pas jest wolny, asystent kieruje Grandlanda w pożądany pas za pomocą małych ruchów kierownicy. A rekomendowana adaptacja prędkości zapewnia, że – jeśli potwierdzona przez kierowcę – prędkość pojazdu jest odpowiednio redukowana, gdy osiągnięty zostanie nowy limit prędkości lub zwiększana do tego limitu. Oprócz sensorów, Intelli-Drive 2.0 wykorzystuje również informacje z sieci over-the-air. Parkowanie i manewrowanie ułatwiają także piloci parkowania z przodu i z tyłu, kamera tylna z automatyczną funkcją czyszczenia i 360-stopniowa kamera Intelli-Vision.