Marka Polestar w 2023 roku przeprowadziła modernizację swojego pięciodrzwiowego samochodu elektrycznego na rok modelowy 2024, a oprócz odświeżonego wyglądu, zaoferowała również nowe opcje napędu.
Szwedzka marka skupiła się na wydajnych pojazdach elektrycznych, wykazując się nieustępliwością. Po udanym wprowadzeniu modelu 2 na rynek w 2017 roku, kontynuowała jego udoskonalanie. Zamiast wprowadzać drobne zmiany co roku, skupiła je wszystkie i połączyła w odświeżonym modelu na rok 2024.
Polestar 2, dzięki swojemu minimalistycznemu językowi wzornictwa, wyróżniał się na rynku. Oprócz tego, że miał prestiżowe dziedzictwo, obiecywał również bezpieczeństwo. W modelu z 2024 roku pojawił się płaski panel między reflektorami zamiast kratki w kształcie jajka, jak w poprzedniku. Dodatkowo samochód wyposażono w nowe felgi ze stopów lekkich o średnicy 20 cali.
Wewnątrz producent zainstalował standardowe ładowanie bezprzewodowe w całej gamie modeli oraz poprawił systemy bezpieczeństwa. Oprócz tego pojawiły się funkcje takie jak ostrzeżenie o ruchu poprzecznym, ostrzeżenie i ograniczenie skutków kolizji tylnej oraz kamera 360 stopni.
Jednak najbardziej znaczące zmiany dotyczyły napędu, gdzie producent zainstalował akumulator o pojemności 69 kWh w wersji podstawowej z opcją 82 kWh. Wersje z pojedynczym silnikiem wyposażono w napęd na tylną oś, w przeciwieństwie do napędu na przednie koła w poprzedniku. Jednocześnie pojazdy z podwójnym napędem otrzymały wzrost mocy o 10 kWh (14 KM) w porównaniu do modelu z 2017 roku. Najwyższa wersja w ofercie miała opcję Performance Pack, która zapewniała moc 350 kW (476 KM) rozdzieloną na wszystkie koła.
Polestar (Nasdaq: PSNY) wprowadza istotne zmiany w 5-drzwiowym elektrycznym modelu Polestar 2. W modelu na rok 2024, premium kompaktowy samochód elektryczny zyskuje nowy, nowoczesny przód, który odzwierciedla język designu zaprezentowany przez Polestar 3, znaczne zwiększenie osiągów dzięki nowym silnikom elektrycznym, mocniejsze akumulatory, poprawę zrównoważonego rozwoju oraz, po raz pierwszy w modelu Polestar, napęd na tylne koła.
„W branży motoryzacyjnej zazwyczaj lifting wprowadza jedynie powierzchowne zmiany wizualne, które często niszczą pierwotny zamysł dotyczący tematu designu samochodu. W nowej wersji Polestar 2 skupiliśmy się na istotnych technologiach i komponentach mechanicznych napędu elektrycznego. To najlepszy model Polestar 2 w historii, a dzięki nowemu przodowi z innowacyjnym SmartZone, również najładniejszy,” powiedział Thomas Ingenlath, dyrektor generalny Polestar.
Polestar 2 po raz pierwszy zadebiutował w niezwykle konkurencyjnym segmencie premium EV w 2019 roku, łącząc skandynawski design z doskonałą funkcjonalnością, przyjemnością z jazdy i zaangażowaniem w zrównoważony rozwój. Był to pierwszy samochód na świecie z systemem infotainment działającym na Android Automotive OS z wbudowanym Google, a doświadczenie to wciąż się rozwija i wyznacza trendy w branży. Ta unikalna kombinacja cech szybko uczyniła Polestar 2 ulubieńcem klientów, dostępnym w 27 rynkach na całym świecie, który przekroczył barierę 100 000 wyprodukowanych egzemplarzy pod koniec 2022 roku.
Nowoczesne zmiany w designie
SmartZone debiutuje w Polestar 2, co oznacza przejście od oddychania do postrzegania, odzwierciedlając nowoczesny charakter pojazdów Polestar. Tak jak w Polestar 3, SmartZone zawiera niektóre z najważniejszych aktywnych funkcji bezpieczeństwa, w tym kamerę skierowaną do przodu i radar średniego zasięgu.
20-calowe, odlewane aluminiowe felgi w Pakiecie Performance zostały zaktualizowane, aby Polestar 2 w najsportowszej wersji lepiej pasował do Polestar 3.
Nowe silniki, udoskonalone prowadzenie i napęd na tylne koła
Nowej generacji silniki elektryczne i falowniki są zainstalowane we wszystkich wariantach Polestar 2, oferując znaczne zwiększenie zarówno wydajności, jak i osiągów. Warianty z jednym silnikiem są teraz napędzane tylnymi kołami, zasilane nowo opracowanym silnikiem z magnesem stałym oraz falownikiem z węglika krzemu. Nowy silnik ma moc do 220 kW (wzrost z 170 kW) i jest zoptymalizowany pod kątem maksymalnej wydajności oraz wysokiego momentu obrotowego (490 Nm, wzrost z 330 Nm), co dodatkowo zwiększa dynamikę jazdy samochodu. Czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h został skrócony o nawet 1,2 sekundy, osiągając wartość 6,2 sekundy.
Wersja z podwójnym silnikiem ma teraz większy nacisk na napęd tylny, co zwiększa przyjemność z jazdy i osiągi dzięki całkowicie zrównoważonemu ustawieniu napędu i proporcji momentu obrotowego. Nowy tylny silnik jest głównym źródłem napędu, wspieranym z przodu przez nowy silnik asynchroniczny. To umożliwia wyższą całkowitą moc systemu wynoszącą 310 kW oraz 740 Nm (wzrost z pierwotnych 300 kW i 660 Nm), znacząco poprawiając przyczepność, efektywność i osiągi – osiągnięcie 0-100 km/h zajmuje 4,5 sekundy. Aby wspierać zyski w wydajności, przedni silnik może być teraz całkowicie odłączany, gdy nie jest potrzebny. Gdy kierowca potrzebuje więcej mocy, przedni silnik natychmiast i bezproblemowo się włącza.
Opcjonalny Pakiet Performance umożliwia uzyskanie nawet 350 kW i osiągnięcie czasu 0-100 km/h w zaledwie 4,2 sekundy. Zwiększenie mocy, osiągów i przyjemności z jazdy jest również dostępne jako aktualizacja oprogramowania wydajnościowego do pobrania przez internet dla wszystkich kwalifikujących się modeli Long Range Dual Motor.
„Przejście z napędu przedniego na tylny w wariantach z jednym silnikiem oraz przestrojenie proporcji momentu obrotowego w wariancie z podwójnym silnikiem, aby zwiększyć uczucie napędu na tylne koła, podnosi doświadczenie jazdy Polestar 2 na nowy poziom,” mówi Joakim Rydholm, szef działu rozwoju podwozia w Polestar. „Zaktualizowany Polestar 2 to jeszcze bardziej dynamiczny i zwrotny samochód, zachowujący kompaktowość i pełne poczucie kontroli, a jednocześnie staje się bardziej dojrzały dzięki zwiększonemu komfortowi.”
Lepszy zasięg i szybsze ładowanie
Wszystkie wersje Polestar 2, w większości rynków, posiadają zaktualizowane akumulatory litowo-jonowe, co pozytywnie wpływa na wydajność i pojemność oraz czasy ładowania. Wersje z długim zasięgiem teraz mają akumulatory o pojemności 82 kWh od CATL z 27 modułami. Akumulator w wersjach standardowych zachowuje pojemność 69 kWh z 24 modułami i jest teraz dostarczany przez LG Chem.
Zaktualizowane akumulatory korzystają z nowego projektu jednostki odłączającej akumulator, ulepszonych szyn oraz poprawionej chemii ogniw – co umożliwia szybsze ładowanie do 205 kW DC dla akumulatorów długozasięgowych i 135 kW dla akumulatorów standardowych.
Poprawy zasięgu dotyczą wszystkich wersji dzięki większym i ulepszonym akumulatorom oraz optymalizacji dostarczania mocy z bardziej wydajnych silników. Funkcja odłączenia przedniego silnika w wersji Long Range Dual Motor jest szczególnie skuteczna w maksymalizacji zasięgu, który teraz wynosi do 592 km WLTP, co stanowi znaczący wzrost o 105 km.
Wersja standardowa z jednym silnikiem osiąga teraz aż 518 km WLTP, co oznacza wzrost o 40 km, a wersja Long Range z jednym silnikiem może teraz uzyskać do 635 km WLTP, co stanowi wzrost o 84 km.
Więcej osiągów przy mniejszym wpływie na środowisko
Mimo większych akumulatorów, potężniejszych silników, dłuższego zasięgu i bardziej ekscytujących osiągów, emisje dwutlenku węgla w wersjach z nowym akumulatorem 82 kWh spadły o 1,1 tony do 5,9 tony na samochód (wcześniej 7 ton na samochód), dzięki ulepszonej chemii ogniw. Pełna ocena cyklu życia (LCA) planowana jest na później w 2023 roku.
Zaktualizowane wyposażenie standardowe zwiększa wartość
Wyposażenie standardowe w Polestar 2 zostało zrewidowane, aby zwiększyć ogólną wartość i wygodę. Funkcje zwiększające świadomość kierowcy są teraz standardem, w tym system informacji o martwym punkcie (BLIS) z wsparciem w kierownicy, alert o ruchu poprzecznym z wsparciem hamulców oraz ostrzeżenie i łagodzenie kolizji z tyłu, a także kamera 360 stopni i automatycznie przyciemniane lusterka zewnętrzne. Bezprzewodowa ładowarka do telefonu jest teraz również standardowa we wszystkich wersjach.