2024 Polestar 4

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

Polestar zaprezentował nowy model na Targach Motoryzacyjnych w Szanghaju w 2023 roku, który zachwycił publiczność smukłą, przypominającą coupe sylwetką nowego crossovera.

Wysokowydajna dywizja Volvo, obecnie pod chińską marką Geely, kontynuuje swoją misję opracowywania nowych, ekscytujących modeli dla tych, którzy chcą podróżować bez emisji CO2. Co więcej, producent samochodów obiecał zasięg do 350 mil (563 km) na jednym ładowaniu w wersji z podwójnym napędem. To jednak nie wszystko; dla wersji Long Range, wyposażonej w jeden silnik, Polestar ogłosił komfortowy zasięg wynoszący 372 mil (599 km). Obie wartości odnosiły się do cyklu WLTP. Jednak te liczby nie miałyby znaczenia, gdyby ostateczny produkt nie spełniał oczekiwań ani pod względem wydajności, ani wyglądu. Na szczęście, producent samochodów również w tych aspektach był na właściwej drodze.

Ostrymi liniami świateł, pojazd SUV-coupe przypominał niektóre z koncepcyjnych samochodów zaprezentowanych przez producenta wcześniej. Z boku crossover pokazał opadający tył kabiny, a także brak tylnej szyby. Zamiast tego, Polestar zainstalował kamerę z tyłu, która wyświetlała obraz na ekranie o wysokiej rozdzielczości, zastępującym lusterko wsteczne.

Wnętrze pięcioosobowego pojazdu oferowało ten sam minimalistyczny design, co inne produkty Polestar. Na przednich fotelach znajdowały się dwa fotele z bocznymi podparciami, a z tyłu umieszczono kanapę dla trzech osób. Dzięki platformie Sustainable Experience Architecture (SEA) opracowanej przez Geely, producent mógł stworzyć całkowicie płaską podłogę. Dzięki temu nie było problemów z miejscem na nogi dla trzech pasażerów, nawet podczas długich podróży. Z przodu, Polestar 4 wyróżniał się dwoma ekranami: jednym skierowanym ku kierowcy i drugim umieszczonym na górze konsoli centralnej.

Polestar 4 był najszybszym pojazdem wyprodukowanym dotąd przez producenta. W zależności od wersji, był dostępny jako samochód z napędem na tylne koła lub z napędem na wszystkie koła.

 Polestar wprowadził model Polestar 4, elektryczny SUV coupé o wysokich osiągach, będący drugim SUV-em w ofercie marki. Polestar 4 łączy aerodynamikę coupé z przestronnością SUV-a, tworząc nową kategorię SUV coupé. Elementy designu, które po raz pierwszy pojawiły się w koncepcyjnych modelach Polestar, zostały wprowadzone do produkcji w najszybszym jak dotąd samochodzie produkcyjnym tej marki. Polestar 4 zajmuje pozycję pomiędzy modelami Polestar 2 a Polestar 3 pod względem rozmiaru i ceny.

„W Polestar 4 przyjęliśmy całkowicie nowe podejście do projektowania SUV-ów coupé. Zamiast po prostu modyfikować istniejący SUV, nadając mu opływową sylwetkę i w rezultacie kompromitując takie elementy jak przestronność z tyłu i komfort, zaprojektowaliśmy Polestar 4 od podstaw jako nową kategorię SUV coupé, która celebruje komfort i doświadczenia pasażerów siedzących z tyłu,” mówi Thomas Ingenlath, CEO Polestar.

Design

Jako marka nastawiona na design, Polestar 4 kontynuuje kluczowe elementy po raz pierwszy zaprezentowane w koncepcyjnym modelu Polestar Precept. Obejmuje to m.in. eliminację tylnej szyby, co umożliwia nowego rodzaju immersyjny doświadczenia pasażerów siedzących z tyłu, oraz oddzielenie podwójnych przednich świateł z unikalnym podpisem świetlnym Polestar – uzupełnionym przez emblemat Polestar z oświetleniem o precyzji milimetrowej z dołu.

Efektywność aerodynamiczna została poprawiona dzięki niskiemu przodowi, chowanym klamkom do drzwi, bezramkowym szybom, tylnym ostrzom aerodynamicznym i optymalizacji przepływu powietrza wokół tylnej belki świetlnej.

Zbudowany na bazie premium Sustainable Experience Architecture (SEA) opracowanej przez Geely Holding, Polestar 4 to SUV coupé segmentu D o dużej karoserii i długim rozstawie osi wynoszącym 2,999 mm. Całkowita długość wynosi 4,839 mm, szerokość 2,139 mm, a wysokość 1,544 mm. Generous proportions of the interior are particularly evident in the rear, where passengers are cocooned in an intimate environment with reclining seats. Adjustable ambient lighting adds an extra dimension to the interior, inspired by the solar system, enabling the driver to customize the driving environment.

Standardowy, pełnowymiarowy szklany dach jest dostępny z opcjonalną funkcjonalnością elektrochromową, pozwalającą na opalizowanie lub przezroczystość w zależności od nastroju. Dzięki eliminacji tylnej szyby, szklany dach sięga poza głowy pasażerów siedzących z tyłu, tworząc naprawdę unikalną atmosferę wewnątrz. Drugorzędny ekran do obsługi multimediów i klimatyzacji jest umieszczony pomiędzy przednimi siedzeniami, co umożliwia kontrolę pasażerów z tyłu.

Lusterko wsteczne zostało zastąpione ekranem o wysokiej rozdzielczości, który pokazuje strumień na żywo z kamery zamontowanej na dachu – umożliwiając znacznie szersze pole widzenia niż w większości nowoczesnych samochodów. Strumień cyfrowy można dezaktywować, aby kierowcy mogli w razie potrzeby zobaczyć pasażerów z tyłu.

Maximilian Missoni, szef designu w Polestar, mówi: „W Polestar Precept zaprezentowaliśmy oszałamiające nowe doświadczenie pasażerów, usuwając tylną szybę i przesuwając tylny słupek, który odgrywa integralną rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa, dalej do tyłu. Dzięki temu pasażerowie z tyłu mogą mieć unikalne doświadczenia w naszym SUV coupé.”

Wnętrze i jego materiały zostały zaprojektowane z myślą o temacie 'soft tech’, czerpiąc inspiracje z przemysłu mody i odzieży sportowej. Wybór kolorów i materiałów dla Polestar 4 bada nowe kierunki dla Polestar – w tym nowe kolory nadwozia Storm i Electron oraz unikalny nowy kolor wnętrza, Mist.

Zrównoważony rozwój

W Polestar 4 zastosowano więcej materiałów okrężnych i niskoemisyjnych, które zastępują tradycyjne rozwiązania. Obejmuje to działania na rzecz większej przejrzystości łańcucha dostaw, takie jak śledzenie materiałów ryzykownych w bateriach za pomocą technologii blockchain. Pełna ocena cyklu życia (LCA), pokazująca rzeczywisty ślad węglowy samochodu, zostanie opublikowana wraz z Deklaracją Zrównoważonego Rozwoju Produktu Polestar 4 w 2024 roku.

Podejście do mono-materiału, po raz pierwszy zaprezentowane w koncepcyjnym modelu elektrycznego roadstera Polestar w 2022 roku, zastosowano do materiałów wewnętrznych, gdzie wszystkie warstwy niektórych komponentów są produkowane z tego samego materiału bazowego. Umożliwia to ich bardziej efektywne i wydajne recyklingowanie, eliminując potrzebę oddzielania materiałów niekompatybilnych przed recyklingiem.

Nowe materiały wewnętrzne obejmują tkaninę z haftem, składającą się w 100% z przetworzonego PET, a także bio-atrybutowe winyle MicroTech oraz tapicerki ze skóry Nappa zabezpieczonej pod względem dobrostanu zwierząt.

Tapicerka z haftem to nowa technika w przemyśle motoryzacyjnym. Po raz pierwszy zaprezentowana w koncepcyjnym modelu Precept, tkanina jest wytwarzana w 100% z przetworzonego poliestru. Materiał i wzór zostały stworzone przez projektantów Polestar we współpracy ze Szwedzką Szkołą Tekstyliów (Borås Textilhögskolan) i dalej rozwijane z dostawcami. Jest projektowana na wymiar, co eliminuje odpady produkcyjne.

Dywaniki wewnętrzne wykonane są z przetworzonego PET, a dywany podłogowe z ECONYL, w tym odzyskane sieci rybackie. Specjalne panele wykończeniowe drzwi wykonane są z NFPP (polipropylen włóknisty naturalny), co skutkuje zmniejszeniem ilości nowego plastiku o 50% i oszczędnością wagi sięgającą 40%. MicroTech, po raz pierwszy wprowadzony w modelu Polestar 3, to bio-atrybutowy winyl, który zastępuje ropę naftową olejem sosnowym w swojej konstrukcji i posiada tekstylną podkładkę z recyklingu.

Wydajność

Polestar 4 jest najszybszym samochodem produkcyjnym, jaki kiedykolwiek opracowała marka. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje zaledwie 3,8 sekundy, a maksymalna moc wynosi 400 kW (544 KM). Silniki są projektowane w technologii synchronicznej z magnesami stałymi. Dynamika jazdy jest zgodna z duchem marki Polestar – ostre reakcje kierownicy i prowadzenia zapewniają emocjonujące i zwrotne doświadczenie jazdy dla wszystkich pasażerów.

Dostępne będą zarówno wersje z podwójnym, jak i pojedynczym silnikiem, przy czym wersje z pojedynczym silnikiem będą miały napęd na tylną oś. Pomimo dużej mocy i osiągów, kluczowymi czynnikami pozostają kontrola i pewność, aby zapewnić odpowiedzialne, codzienne doświadczenie EV. W wersji z podwójnym silnikiem znajduje się półaktywny układ zawieszenia, który pozwala na dodatkową regulację pomiędzy komfortem a dynamiką osiągów. Rozmiary kół wahają się od 20 do 22 cali, w zależności od wersji, a ogumienie dostarczają firmy Pirelli i Michelin.

W obu wersjach długozasięgowych zamontowana jest bateria o pojemności 102 kWh. Długa wersja z podwójnym silnikiem ma 400 kW (544 KM), 686 Nm i wstępny cel zasięgowy wynoszący do 350 mil WLTP. Sprzęgło rozłączające pozwala na odłączenie przedniego silnika elektrycznego, gdy nie jest potrzebny, aby maksymalizować zasięg i efektywność.

Wszystkie wersje obsługują ładowanie do 200 kW DC i 22 kW AC, a klapa do ładowania jest zautomatyzowana. Wbudowane jest również ładowanie dwukierunkowe, z funkcją vehicle-to-load (V2L), która pozwala zewnętrznym urządzeniom na pobieranie energii z Polestar 4. Standardowo zamontowana jest pompa ciepła, pozwalająca samochodowi na wykorzystanie ciepła otoczenia podczas wstępnego klimatyzowania kabiny i baterii.

Nowa funkcja optymalizacji jazdy pozwala kierowcy na wybór pomiędzy trybami jazdy oszczędzającymi energię a dynamicznymi w wersji Long range Dual motor. Tryb wydajności zwiększa responsywność napędu i angażuje oba silniki przez cały czas, aby zapewnić pełne dostarczenie mocy i najlepsze osiągi. Tryb zasięgowy priorytetuje efektywność, dostosowując napęd do spokojniejszego stylu jazdy i wymusza użycie tylko tylnego silnika.

W wersji Long range Single motor znajduje się silnik o mocy 200 kW (272 KM) i 343 Nm na tylnej osi oraz wstępny cel zasięgowy wynoszący do 372 mil WLTP.

Technologia

Polestar nadal stawia na technologię, dążąc do bardziej rozrywkowej, połączonej i autonomicznej przyszłości we wszystkich swoich samochodach. W Polestar 4 system infotainment zasilany systemem Android Automotive OS oraz platformą Snapdragon Cockpit wykorzystuje teraz 15,4-calowy, poziomy ekran.

Dzięki wbudowanemu Google, w tym Asystentowi Google, Google Maps i Google Play, Polestar nadal oferuje wiodące, zintegrowane doświadczenia. Bliska współpraca z Google pozwala Polestarowi na ciągłe przesuwanie granic systemu.

Dostępny jest opcjonalny system audio Harman Kardon z 12 głośnikami i hybrydowym wzmacniaczem o mocy 1,400 Watów. Dwa dodatkowe głośniki zagłówkowe są dodawane do każdego przedniego fotela w opcjonalnym pakiecie Nappa – podnosząc łączną liczbę do 16. Oczywiście, dostępny jest także Apple CarPlay.

Jak w przypadku wszystkich innych samochodów Polestar, regularne aktualizacje over-the-air (OTA) pozwalają na zdalne przesyłanie nowych funkcji i ulepszeń do wszystkich pojazdów, eliminując konieczność wizyt w warsztacie w celu uzyskania najnowszego oprogramowania.

Bezpieczeństwo

Bezpieczeństwo jest częścią DNA Polestar dzięki silnemu połączeniu z Volvo Cars i te geny bezpieczeństwa zostały wbudowane w Polestar 4, który oferuje wiodącą technologię bezpieczeństwa wewnątrz i na zewnątrz – testowaną według tych samych rygorystycznych standardów, co wszystkie inne modele Polestar. W standardzie znajdują się aż dziewiątki poduszek powietrznych. Nowe partnerstwa wprowadzają inteligentną technologię bezpieczeństwa na pierwszy plan, w tym system SuperVision Advanced Driver Assistance od Mobileye.

W standardzie zamontowane są łącznie dwanaście kamer, jeden radar i dwanaście czujników ultradźwiękowych. W tym znajduje się kamera monitorująca kierowcę, która tylko przekazuje dane i nie nagrywa wideo, aby monitorować ruchy oczu i głowy kierowcy, pomagając w zapobieganiu incydentom związanym z zmęczeniem lub niezdolnością. Wraz z detekcją rąk na kierownicy, system monitorowania kierowcy pomaga utrzymać kierowcę aktywnie zaangażowanego w prowadzenie pojazdu, jak tego wymaga sytuacja.

Wyświetlacz kierowcy o przekątnej 10,2 cala jest zamontowany przed kolumną kierownicy i zawiera informacje o prędkości, stanie akumulatora i zasięgu. Gdy są włączone różne systemy asystujące, wirtualne otoczenie może pokazywać innych uczestników ruchu, aktualne funkcje asystujące w prowadzeniu pojazdu oraz informacje nawigacyjne. Aby zredukować rozpraszanie uwagi, wyświetlacz przezroczysty (HUD) o powierzchni projekcji 14,7 cala przed kierowcą przekazuje kluczowe informacje o pojeździe, telekomunikacji i nawigacji na szybę, co poprawia uwagę kierowcy. Sprytna funkcja 'trybu śniegu’ dla HUD zmienia kolor tekstu z białego na żółty, poprawiając widoczność w śnieżnych warunkach.

Opcjonalny pakiet Pilot Pack obejmuje zaawansowany Pilot Assist z asystą zmiany pasa, uruchamianą przez kierowcę poprzez naciśnięcie dźwigni kierunkowskazu w pożądanym kierunku.

Pakiety wyposażeniowe

Standardowa specyfikacja pojazdu jest wysoka, a dodatkowe pakiety dostosowane są do dodawania konkretnych opcji, które zwiększają ogólną przyjemność. Pakiet Plus obejmuje ulepszenia komfortu i technologii, a pakiet Plus Pro dodaje wykonanie nadwozia w kolorze, elektrochromowy szklany dach oraz dodatkowe oświetlenie wnętrza. Pakiet Nappa można specyfikować oprócz Pakietu Plus i zawiera tapicerkę ze skóry Nappa zabezpieczonej pod względem dobrostanu zwierząt z wentylacją, masażem oraz dodatkowymi głośnikami zagłówkowymi dla przednich siedzeń.

Pakiet Pilot obejmuje system Pilot Assist i jego rozszerzone funkcje. Pakiet Performance zwiększa sportowy wygląd i wrażenia z jazdy wersji Long range Dual motor, z kołami 22-calowymi, 4-tłoczkowymi hamulcami Brembo, dostrajaniem kabiny wydajności Polestar Engineered oraz szwedzkimi złotymi detalami w hamulcach, pasach bezpieczeństwa i nakrętkach zaworów.

Produkcja, dostępność i ceny

Polestar 4 zadebiutuje najpierw w Chinach, a produkcja planowana jest na listopad 2023 roku w Hangzhou Bay, w Chinach. Nowoczesny zakład produkcyjny, należący do Geely, działa na 100% odnawialnej energii.

Long range Dual motor 102 KWh (544 KM)

ParametrWartość
Całkowita maksymalna moc400.1 Kw (544 Hp)
Całkowity maksymalny moment obrotowy506 Lb-Ft (686 Nm)
Przyspieszenie 0-100 km/h3.8 S
Długość190.5 In (4839 Mm)
Szerokość84.2 In (2139 Mm)
Wysokość60.8 In (1544 Mm)
Rozstaw osi118.1 In (3000 Mm)
Power PackLithium-Ion
Range372.8 Miles (600.0 Km)

Long range Single motor 102 KWh (272 KM)

ParametrWartość
Całkowita maksymalna moc200.1 Kw (272 Hp)
Całkowity maksymalny moment obrotowy253 Lb-Ft (343 Nm)
Przyspieszenie 0-100 km/h3.8 S
Długość190.5 In (4839 Mm)
Szerokość84.2 In (2139 Mm)
Wysokość60.8 In (1544 Mm)
Rozstaw osi118.1 In (3000 Mm)
Power PackLithium-Ion
Range372.8 Miles (600.0 Km)

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.