Porsche zaktualizowało gamę modelu Cayenne w 2023 roku, a zmiany były widoczne w każdym aspekcie, nawet najbardziej ekologiczna wersja oferowała więcej mocy niż jej poprzednik bez faceliftingu.
Niemiecki producent kontynuował sukces modelu Cayenne, który rozpoczął w 2002 roku, wprowadzając trzecią generację w 2017 roku, co spotkało się z pozytywnym przyjęciem klientów. Jednak rynek zaczął się zmieniać, a pojazdy hybrydowe zyskiwały na znaczeniu w ofercie producentów samochodów, więc Porsche ulepszyło hybrydową wersję swojego flagowego SUV-a nie tylko w nowym modelu, ale także w wersji po faceliftingu.
Wygląd samochodu został nieznacznie zmodyfikowany poprzez wprowadzenie nowych standardowych reflektorów Matrix LED, z opcją reflektorów HD-Matrix LED. Chociaż wcześniejsza generacja hybrydowa miała zielono malowane zaciski hamulcowe, model z 2023 roku wyposażono w normalne, niemalowane. Dlatego poza oznaczeniem „hybrid” na przednich błotnikach, nie było wzmianki o tej bardziej ekologicznej wersji SUV-a. Niemniej jednak, spostrzegawcza osoba zauważyłaby klapkę portu ładowania zamontowaną na tylnym błotniku po stronie kierowcy.
Porsche odświeżyło wnętrze, wprowadzając po raz pierwszy w historii modelu całkowicie cyfrową deskę rozdzielczą. Przed kierowcą znajdował się panel wskaźników, a nad nim umieszczono ekran dotykowy systemu multimedialnego na górze centralnej konsoli. Dodatkowo, producent dodał trzeci ekran dotykowy po stronie pasażera. Jednak, podobnie jak jego poprzednik, model Cayenne z 2023 roku wyróżniał się luksusowym wnętrzem, z przednimi fotelami z bocznym wsparciem i dzieloną kanapą z tyłu.
Ulepszony układ napędowy modelu Cayenne E-Hybrid z 2023 roku zyskał 30 kW (40 KM) w porównaniu do modelu z 2017 roku, osiągając łącznie 130 kW (174 KM). W połączeniu z doładowanym silnikiem V6, zapewniał moc do 470 PS (464 KM). Dodatkowo, powiększony akumulator o pojemności 25,9 kWh zapewnił zasięg pełnej elektryczności wynoszący 90 kilometrów (56 mil).
Porsche w znacznym stopniu udoskonaliło swój udany luksusowy SUV. Nowy Cayenne wyposażony jest w wysoko zdigitalizowany wyświetlacz oraz koncepcję sterowania, nową technologię podwozia i innowacyjne funkcje wysokich technologii. „To jedno z najbardziej rozbudowanych ulepszeń produktu w historii Porsche,” mówi Michael Schätzle, wiceprezydent ds. linii produktów Cayenne. Reflektor HD-Matrix LED dopasowuje oświetlenie drogi do każdej sytuacji jazdy, system jakości powietrza filtruje zanieczyszczenia z powietrza wewnątrz, a po raz pierwszy w Cayenne pasażerowie z przodu mają dostęp do własnego wyświetlacza infotainment – na przykład do streamingu wideo podczas podróży. Dzięki znacznie ulepszonym detalom wizualnym i mocniejszej ofercie silnikowej, Cayenne podkreśla swoje aspiracje do bycia najbardziej sportowym autem w swoim segmencie.
Porsche zintegrowało całkowicie zmienioną koncepcję wyświetlacza i sterowania w nowym Cayenne. Nowe doświadczenie kierowcy Porsche, po raz pierwszy wprowadzone w Porsche Taycan, koncentruje się na osi kierowcy i optymalizuje obsługę. Funkcje, z których kierowca korzysta najczęściej, znajdują się bezpośrednio na lub obok kierownicy. Na przykład dźwignia umieszczona po lewej stronie za kierownicą zyskała dodatkowe funkcje do obsługi systemów wspomagających kierowcę. Automatyczny selektor biegów w nowym Cayenne znajduje się teraz również po prawej stronie kierownicy na desce rozdzielczej w pojazdach z kierownicą po lewej stronie. Umożliwia to stworzenie miejsca na nowej konsoli centralnej dla schowków oraz dużego kontrolera klimatyzacji w eleganckim czarnym wykończeniu. Duże, łatwo dostępne przyciski w połączeniu z mechanicznymi przełącznikami klimatyzacji i haptycznym kontrolerem głośności zapewniają optymalną funkcjonalność oraz wyrafinowany wygląd.
Po raz pierwszy w przeprojektowanej kabinie Cayenne znajduje się w pełni cyfrowe, zakrzywione zespół wskaźników o przekątnej 12,6 cala z różnymi opcjami wyświetlania. Opcjonalnie dostępny jest zoptymalizowany wyświetlacz head-up. Standardowy wyświetlacz centralny Porsche Communication Management (PCM) o przekątnej 12,3 cala bezproblemowo integruje się z nową deską rozdzielczą i zapewnia dostęp do wszystkich istotnych funkcji pojazdu. W nowym Cayenne dostępne są aplikacje natywne, takie jak Spotify® i Apple Music®, które optymalizują łączność. Po raz pierwszy dostępny jest także 10,9-calowy wyświetlacz po stronie pasażera, co wzbogaca doświadczenie pasażera o dane dotyczące osiągów, umożliwiając oddzielny dostęp do sterowania systemem infotainment oraz, w zależności od rynku, możliwość streamingu wideo podczas jazdy. Specjalna powłoka filmowa zapewnia, że kierowca nie zobaczy tego wyświetlacza.
Nowy Cayenne zyskuje teraz szczególnie ekspresyjny i sportowy wygląd. Nowy przód w połączeniu z bardziej wyrazistymi nadkolami, nową maską silnika i technicznie wyglądającymi reflektorami podkreśla szerokość pojazdu. Trójwymiarowo zaprojektowane tylne światła, niezagracone powierzchnie oraz nowy zderzak tylny z zintegrowanym uchwytem na tablicę rejestracyjną charakteryzują tył nowego Cayenne. Rozszerzona paleta kolorów z trzema nowymi odcieniami, lekkie pakiety sportowe oszczędzające do 33 kilogramów w Cayenne Coupé oraz szeroki wybór kół o średnicach 20, 21 i 22 cali umożliwiają estetyczną i dynamiczną konfigurację nowego Cayenne zgodnie z indywidualnym gustem klienta.
Reflektory Matrix LED są teraz standardowym wyposażeniem w nowym Cayenne. Reflektory HD-Matrix LED to nowa opcjonalna funkcja. Dzięki dwóm modułom wysokiej rozdzielczości i ponad 32 000 pikseli na lampę, ich innowacyjna technologia blokuje światło drogowe dla innych użytkowników drogi z precyzją pikseli, aby ich nie oślepiać. Jasność modułów można regulować w ponad 1 000 krokach w zależności od sytuacji na drodze. Dostosowane tryby świetlne zwiększają bezpieczeństwo i komfort w różnych sytuacjach jazdy.
Porsche wprowadziło także system jakości powietrza w nowym Cayenne. Standardowo pojazd korzysta z danych nawigacyjnych, aby wykrywać zbliżające się wejścia do tuneli i automatycznie aktywować recyrkulację powietrza. Opcjonalnie czujnik może wykrywać poziom cząstek pyłu w powietrzu i wielokrotnie przepuszczać je przez filtr cząstek pyłu, jeśli zajdzie taka potrzeba. Dodatkowo jonizator usuwa wiele zarazków i zanieczyszczeń z powietrza, co jest szczególnie korzystne dla osób cierpiących na alergie.
Klienci mogą również korzystać z szerokiego zakresu nowych i zoptymalizowanych systemów wspomagania. Należą do nich Evasion Assist, asystent zakrętów oraz ulepszony Porsche InnoDrive jako część adaptacyjnego tempomatu. Oznacza to, że nowy Cayenne jeszcze lepiej wspomaga kierowcę w niebezpiecznych sytuacjach oraz w korkach na autostradach i głównych drogach.
Porsche standardowo wyposaża Cayenne w zawieszenie na stalowych sprężynach z Porsche Active Suspension Management (PASM). Nowe amortyzatory z technologią podwójnej zaworu umożliwiają zoptymalizowaną wydajność w każdej sytuacji jazdy. Szczególnie komfort przy niskich prędkościach, prowadzenie podczas dynamicznego skręcania oraz wsparcie podczas przechylania i noszenia zostały zauważalnie poprawione. Doświadczenie z jazdy można dodatkowo poprawić dzięki nowemu adaptacyjnemu zawieszeniu powietrznemu z technologią dwóch komór i dwóch zaworów. Poprawia to doświadczenie jazdy, stabilizuje pojazd i upraszcza prowadzenie zarówno w terenie, jak i na drodze w porównaniu do standardowego zawieszenia oraz poprzedniego modelu. W tym samym czasie adaptacyjne zawieszenie powietrzne poprawia precyzję jazdy i osiągi, a także redukuje ruchy nadwozia w dynamicznych sytuacjach jazdy. Zawieszenie oferuje także ostrzejsze różnice między normalnym, sportowym a sportowym trybem jazdy.
W Europie nowy Cayenne debiutuje z trzema różnymi wersjami silników. W nowym Cayenne S nowa, gruntownie zmieniona wersja silnika V8 biturbo o pojemności 4,0 litra zastępuje wcześniejszy silnik V6. Z maksymalną mocą wynoszącą 349 kW (474 KM) i momentem obrotowym 600 Nm – 25 kW (34 KM) i 50 Nm więcej niż jego poprzednik – przyspiesza zarówno SUV, jak i SUV Coupé do 100 km/h w 4,7 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 273 km/h. Wejście do świata Cayenne wiąże się z optymalizowanym silnikiem V6 turbo o pojemności 3,0 litra. Generuje teraz 260 kW (353 KM) i 500 Nm, co oznacza wzrost o 10 kW (13 KM) i 50 Nm w porównaniu do poprzedniej wersji.
Silnik sześciocylindrowy stanowi również podstawę napędu Cayenne E-Hybrid. W połączeniu z nowym silnikiem elektrycznym o zwiększonej mocy o 30 kW do 130 kW (176 KM), łączna moc wzrasta do 346 kW (470 KM). Wyposażony w akumulator wysokiego napięcia o pojemności zwiększonej z 17,9 kWh do 25,9 kWh, zasięg elektryczny wynoszący do 90 kilometrów (EAER City) jest teraz możliwy, w zależności od poziomu wyposażenia. Nowa ładowarka pokładowa o mocy 11 kW skraca czas ładowania w odpowiednim źródle zasilania do mniej niż dwóch i pół godziny pomimo zwiększonej pojemności akumulatora. Na drodze zoptymalizowane tryby jazdy E-Hybrid zwiększają efektywność pojazdu.
Nowe doświadczenie kierowcy Porsche debiutuje w Cayenne
Porsche wprowadza przełomową koncepcję wyświetlacza i sterowania w nowym Cayenne. Doświadczenie kierowcy Porsche oznacza w pełni cyfrowy wyświetlacz, wszechstronną indywidualizację i intuicyjną obsługę. Jego istotą jest koncentrowanie się na osi kierowcy. Najważniejsze sterowania są zgromadzone wokół kierownicy, co tworzy nowe, jeszcze bardziej intensywne doświadczenie z jazdy.
Skonstruowany z myślą o kierowcy projekt kabiny czerpie elementy z elektrycznego sportowego samochodu Taycan, przenosząc je po raz pierwszy do Porsche z silnikiem spalinowym. W tym systemie znajduje się cyfrowy zespół wskaźników o zakrzywionej, samodzielnej formie, z różnymi opcjami wyświetlania, przeprojektowana konsola centralna i kierownica najnowszej generacji z przełącznikiem trybów. Automatyczny selektor biegów znajduje się teraz bezpośrednio po prawej stronie kierownicy. Umożliwia to stworzenie miejsca na dużą kontrolę klimatyzacji z wyrafinowanym czarnym wykończeniem na konsoli centralnej. Pasażerowie doświadczają nowego poziomu interakcji z pojazdem i kierowcą za pośrednictwem opcjonalnego wyświetlacza dla pasażera.
Wokół całej deski rozdzielczej przebiega pasmo, które holistycznie łączy różnorodne elementy wzornictwa oraz obejmuje zaprojektowane na nowo wnętrza drzwi. Nowe listwy dekoracyjne i wykończenia oraz zwiększona liczba opcji kolorystycznych i materiałowych dostarczają wizualnych akcentów. Optymalizowane funkcje łączności i funkcja bezprzewodowego ładowania dopełniają nową koncepcję wnętrza. Całkowicie nową funkcją w Porsche Cayenne jest funkcja wideo w samochodzie. Treści z transmisji mogą być wyświetlane na wyświetlaczu pasażera nawet podczas jazdy, z technicznymi zabezpieczeniami zapewniającymi, że nie odwraca to uwagi kierowcy.
Skierowany na kierowcę i interaktywny: nowa kabina w Cayenne
Kierowcy i pasażerowie doświadczają zupełnie nowej kabiny w nowym Porsche Cayenne. Łączy ona jeszcze silniejszy nacisk na kierowcę z nowymi interaktywnymi elementami, które w nowy sposób intensyfikują doświadczenie z jazdy także dla pasażera. Zespół wskaźników to teraz w pełni cyfrowy, samodzielny wyświetlacz o przekątnej 12,6 cala, który nie wymaga osłony, co nadaje mu nowoczesny, smukły wygląd. W charakterystycznym stylu Porsche jest to najwyższy punkt na desce rozdzielczej. W zależności od poziomu wyposażenia kierowca może wybierać spośród aż siedmiu widoków na zespole wskaźników. Można wybrać obrotomierz, nawigację mapową, asystenta nocnego lub system wspomagania kierowcy 3D. Dostępne są także minimalistyczny widok i klasyczna wersja, która przenosi typowy pięciowskaźnikowy projekt zespołu wskaźników Porsche do cyfrowej ery.
Kluczową cechą doświadczenia kierowcy Porsche jest odpowiedni balans między elementami cyfrowymi a analogowymi. Wszystkie kontrolki, które są istotne dla doświadczenia z jazdy, znajdują się również wokół kierownicy. W klasycznym stylu Porsche nowy przycisk uruchamiania silnika – debiutujący w tej formie w pojeździe Porsche z silnikiem spalinowym – znajduje się po lewej stronie kierownicy.
Selekcja biegów jest teraz znacznie mniejsza niż wcześniej i umieszczona po prawej stronie kierownicy między zespołem wskaźników a wyświetlaczem centralnym. Umożliwia to stworzenie miejsca na nowy, duży panel sterujący klimatyzacją z analogowymi kontrolkami oraz większą przestrzeń do przechowywania. Porsche umieściło również całkowicie przeprojektowaną dźwignię sterującą systemami wspomagania kierowcy bezpośrednio na kolumnie kierownicy, co czyni ją łatwo dostępną dla kierowcy w nowym Cayenne.
Nowa wielofunkcyjna sportowa kierownica pochodzi z modelu 911 i została w pełni przebudowana w porównaniu do swojego poprzednika. Jej design jest jednocześnie elegancki, nowoczesny i sportowy. Przełącznik trybów, który umożliwia wybór trybów jazdy Normal, Offroad, Sport i Sport Plus, znajduje się teraz bezpośrednio na kierownicy jako standard. Nowy przycisk przełączający do wyboru funkcji i wzorów na zespole wskaźników także znajduje się bezpośrednio na kierownicy, podobnie jak konfiguracja opcjonalnego wyświetlacza head-up. Umożliwia to kierowcom dostosowanie wyświetlacza head-up do ich wzrostu i pozycji oraz zmienianie widoków bez odrywania wzroku od drogi.
Dzięki szklanej powierzchni w czarnym wykończeniu, nowy panel sterujący klimatyzacją na wznoszącej się konsoli centralnej tworzy szczególnie wysokiej jakości wygląd. Ustawienia klimatyzacji można szybko i intuicyjnie dostosować na klarownie zaprojektowanej powierzchni sterującej. Połączenie rozpoznawania dotyku i haptycznego sprzężenia zwrotnego z mechanicznymi przełącznikami klimatyzacji oraz fizycznym kontrolerem głośności zapewnia funkcjonalność, która jest zarówno haptyczna, jak i estetyczna.
Wysoce rozdzielczy wyświetlacz centralny o przekątnej 12,3 cala stanowi centrum sterowania Porsche Communication Management (PCM). Jak dotychczas, kierowca może go używać do obsługi licznych funkcji jazdy i komfortu, a także standardowych funkcji nawigacji online i multimediów. Całkowicie nową funkcją w Porsche Cayenne jest opcjonalny zintegrowany wyświetlacz pasażera o przekątnej 10,9 cala. Ten dodatkowy ekran dotykowy oferuje pasażerowi zupełnie nowe sposoby interakcji z kierowcą i pojazdem. Dzięki dodatkowym funkcjom dotykowym pasażer z przodu może odciążyć kierowcę, na przykład prowadząc nawigację lub wybierając usługę multimedialną. Specjalna folia zapewnia, że wyświetlacz nie jest widoczny z miejsca kierowcy. Dzięki temu można streamować filmy na wyświetlaczu pasażera bez odwracania uwagi kierowcy. Pasażer może także mieć wyświetlane bieżące informacje o osiągach pojazdu – takie jak prędkość, tryb jazdy i siła G. Dzięki temu pasażerowie w nowym Cayenne mogą intensywniej cieszyć się doświadczeniem jazdy Porsche razem.
Luksusowe, sportowe odczucie
Porsche Cayenne jest najbardziej sportowym samochodem w swoim segmencie – i jego wnętrze odzwierciedla to. Sportowa atmosfera łączy wysoką funkcjonalność, luksusowy komfort i typowe cechy designu Cayenne. Porsche przedstawia nową koncepcję kontroli w nowym Cayenne w czystym designie, który podkreśla szerokość. Zwiększone poziome akcenty deski rozdzielczej sprawiają, że wnętrze wygląda jeszcze szerzej. Projektanci osiągnęli to za pomocą okalającego paska, który kontynuuje się w górę po bokach. Elegancko zaprojektowane otwory wentylacyjne są ustawione pionowo w typowy sposób dla Cayenne. Po raz pierwszy Porsche zaprojektowało wszystkie otwory wentylacyjne w kabinie bez żaluzji.
Duże dekoracyjne elementy i akcenty w panelach drzwi nawiązują do poziomych linii wnętrza nowego Cayenne. Dzięki strukturalnemu oddzieleniu konsoli centralnej i deski rozdzielczej projektanci stworzyli w kabinie efekt unoszenia. Znane uchwyty konsoli centralnej w Cayenne pozostają charakterystycznym elementem wnętrza SUV-a.
Nowy system jakości powietrza dla optymalnego klimatu wewnętrznego
Porsche Cayenne wyposażone jest w nowy system, który ustanawia standardy w zakresie jakości powietrza w pojeździe, skutecznie chroniąc pasażerów przed cząstkami i substancjami szkodliwymi z zewnątrz. Filtr powietrza w kabinie oraz funkcja recyrkulacji GPS są standardem. Nowy Cayenne wykorzystuje prognozowane dane nawigacyjne do automatycznego aktywowania recyrkulacji powietrza, gdy samochód ma wjechać do tunelu. Zapobiega to przedostawaniu się zapachów i spalin, które mogą gromadzić się w tunelu, do wnętrza pojazdu. Gdy aktywowana jest nawigacja trasy, system działa proaktywnie i uwzględnia tunele na trasie z wyprzedzeniem. Opcjonalny czujnik cząstek pyłu także poprawia jakość powietrza w nowym Cayenne. Ciągle mierzy poziom cząstek pyłu (PM 2.5) wewnątrz pojazdu oraz w powietrzu zewnętrznym i aktywuje recyrkulację, jeśli jakość powietrza wokół pojazdu spada. System jakości powietrza następnie oczyszcza powietrze wewnętrzne, przepuszczając je wielokrotnie przez filtr cząstek pyłu. Opcjonalnie dostępny jest także jonizator, który usuwa zarazki i zanieczyszczenia z powietrza, co jest szczególnie korzystne dla alergików.
W nowym Cayenne dostępnych jest pięć nowych opcji skórzanych. Obejmują one kombinacje kolorów Czarny/Kreda, Czarny/Zielony Nocny i Czarny/Bramble, a także opcję skóry Club w kolorze Czarnego Bazaltu oraz kombinację Czarnego Bazaltu/Czerwonego Barrique. Nowe wykończenia dekoracyjne i akcenty zostały również dodane do znanych opcji personalizacji wnętrza. Jak dotąd, Porsche Cayenne można wyposażyć w opcjonalny panoramiczny system dachowy, który tworzy jeszcze bardziej przestronne i jasne wnętrze. Towarzysząca mu roleta zawsze jest czarna. W Cayenne Coupé standardem jest stały panoramiczny dach ze szkła. Inne dostępne opcje to podgrzewana szyba przednia oraz szkło termicznie i akustycznie izolowane.
Jako standardowe elementy Porsche wyposaża Cayenne w skórzane fotele komfortowe z regulacją w ośmiu kierunkach oraz w Cayenne Coupé w sportowe fotele z regulacją w ośmiu kierunkach. Obie wersje oferują dodatkowe opcje konfiguracji w różnych pakietach skórzanych. Opcjonalne fotele sportowe z regulacją w 18 kierunkach oferują szczególnie sportowym kierowcom optymalne wsparcie boczne podczas dynamicznej jazdy dzięki podwyższonym bokom siedzisk. Inne opcje to funkcja masażu oraz wentylacja i ogrzewanie foteli z przodu i z tyłu, oprócz standardowego podgrzewania foteli przednich.
Zdecydowanie poprawiona łączność
Porsche jeszcze bardziej poprawiło łączność w nowym Cayenne. Cayenne oferuje standardowo chłodzone miejsce do przechowywania smartfona z funkcją ładowania bezprzewodowego. Chłodzenie pozwala na optymalne ładowanie o mocy do 15 watów.
Zoptymalizowane są także dwa porty USB-C z funkcją szybkiego ładowania w przedniej komorze bagażowej oraz kolejne dwa porty USB-C do szybkiego ładowania w tylnej części konsoli centralnej. Aby sparować smartfon z pojazdem, wystarczy zeskanować kod QR wyświetlony w PCM telefonem. Następnie dostępnych jest wiele funkcji łączności, w tym Apple CarPlay® i Android Auto® oraz zintegrowane aplikacje, takie jak Spotify® i Apple Music®.
Nową funkcją w Cayenne jest In-Car Video. Filmy można oglądać bezpośrednio w PCM za pośrednictwem dostawcy transmisji Screenhits TV® – zarówno na wyświetlaczu centralnym, gdy pojazd jest w ruchu, jak i na wyświetlaczu pasażera w trakcie jazdy. Specjalna folia na wyświetlaczu pasażera zapobiega rozpraszaniu uwagi kierowcy podczas jazdy.
Wysokiej jakości system audio przyczynia się do doświadczenia multimedialnego w każdym Porsche Cayenne. Jako standard, Porsche wyposaża nowy Cayenne w Pakiet Dźwiękowy Plus z 10 głośnikami. Alternatywnie dostępne są dwa inne systemy audio: system BOSE® Surround Sound z mocą 710 watów, 14 głośnikami oraz dodatkowym subwooferem oraz system Burmester® 3D High-End Surround Sound z 21 głośnikami i łączną mocą 1 455 watów.
Wyostrzona forma z podkreśloną szerokością
Nowy Porsche Cayenne zyskał całkowicie nowy wygląd. Zmiany w wyglądzie zewnętrznym wykraczają daleko poza zwykłe ulepszenia produktu. Oprócz przodu, zderzaka tylnego i reflektorów, zaprojektowane na nowo zostały również maska, nadkola i klapa bagażnika. Efektem jest wyrazista, sportowa i ekspresyjna postawa. Tworzy ją wizualny akcent na szerokość pojazdu, bardziej wyraziste nadkola, wyraźne linie, jeszcze bardziej wyeksponowane wloty powietrza, a także przeprojektowane reflektory i światła.
Projektanci szczególnie podkreślili nadkola, które teraz mają bardziej zaokrąglony kształt. Między nadkolami zaprojektowana na nowo maska ma szerszy profil. Reflektory Cayenne odzwierciedlają linie nadkoli i mają bardziej poziome i strome nachylenie w przedniej części pojazdu niż w poprzednim Cayenne. Ich wnętrza nadają techniczny akcent na przedniej części nowego Cayenne. Reflektory Matrix LED są standardem. Opcjonalnie dostępne są reflektory HD-Matrix LED, które pozwalają na widoczność charakterystycznego czteropunktowego podpisu Porsche nawet w nocy, znacznie poprawiając zarówno bezpieczeństwo, jak i komfort dzięki swojej innowacyjnej technologii.
Większe wloty powietrza z przodu także przyczyniają się do wyrazistego wyglądu nowego Cayenne. Dwa poziome czarne pasy z malowanymi wstawkami w przedniej części jeszcze bardziej podkreślają szerokość pojazdu. Z dużą uwagą na detale przednie światło zostało zintegrowane z górnym wlotem.
Nowy Cayenne charakteryzuje się również całkowicie przeprojektowanym wzorem tyłu. Jak w Coupé, uchwyt na tablicę rejestracyjną znajduje się teraz w zderzaku tylnym w standardowym SUV Cayenne, a uchwyt na klapie bagażnika również został usunięty. Całkowita taśma LED, w tym tylne światła i kierunkowskazy, wykonana jest z trójwymiarowo ukształtowanego szkła, rozciąga się wzdłuż całego obszaru tyłu jak łuk i tworzy niezapomniany sygnaturę świetlną w nocy. Logo PORSCHE również zyskało trójwymiarową, samodzielną formę.
Jak dotychczas, pełny SUV i Coupé dzielą identyczny design w przedniej części pojazdu. Dzięki spłaszczonemu przedniemu szyb i ostrzejszemu kątu A-pilar, Coupé wygląda jeszcze bardziej sportowo i skoncentrowane na osiągach, a zmiany w projekcie z przodu, nowe akcenty z tyłu i szersza tylna część.
Nowy Cayenne jest standardowo wyposażony w 20-calowe koła ze lekkich stopów. Porsche wprowadziło także wysoki klasę średnicy kół wynoszącą 790 milimetrów. Dla nowego Cayenne dostępnych jest 12 projektów kół o średnicach 20, 21 i 22 cali. Obejmuje to osiem nowych obręczy ze stopów lekkich. Po raz pierwszy Porsche oferuje również zoptymalizowane aerodynamicznie projekty kół dla Cayenne, które zmniejszają opór powietrza.
Dla nowego Porsche Cayenne dostępnych jest 12 kolorów nadwozia, w tym trzy nowe kolory: Algarve Blue Metallic, Montego Blue Metallic oraz Arctic Grey. Dodatkowo opcja Paint to Sample oferuje liczne dodatkowe kolory do wyboru – w tym szczególnie popularne odcienie z historii Porsche.
Światowa premiera: reflektory HD-Matrix LED
Z modelem zmiany, Cayenne teraz wyposażone jest w nowe reflektory LED z technologią matrycową jako standard. Wykorzystują one dane prędkości, kamery i nawigacji, aby zapewnić idealne oświetlenie. Obszar ich świateł drogowych podzielony jest na 11 segmentów, które można włączać lub przyciemnial w zależności od sytuacji (znane jako światło matrycowe). W ten sposób zapewniają optymalną widoczność przy włączonych światłach drogowych, nie oślepiając pojazdów z przodu ani nadjeżdżających ruchów drogowych.
Opcjonalnie Porsche po raz pierwszy oferuje w nowym Cayenne oświetlenie LED HD-Matrix o wysokiej rozdzielczości. Te innowacyjne reflektory tworzą jasny, jednorodny i precyzyjny obszar światła, który dynamicznie i błyskawicznie dostosowuje się do danej sytuacji jazdy. Nowa adaptacja jest obliczana co 16 milisekund. Ta technologia umożliwia także adaptacyjne funkcje, takie jak oświetlenie pasa, oświetlenie budowy i miejsc zakorkowanych lub dedykowane światła drogowe. Innowacyjne reflektory wyróżniają się również oszczędnością energii.
W sercu tej technologii znajduje się chip o wielkości połowy paznokcia (12,8 na 3,2 mm), który zawiera 16 384 indywidualnych mikro-LED-ów. Porsche instaluje dwa z tych chipów na każdą lampę w nowym Cayenne z technologią HD-Matrix LED – cztery na pojazd. Moduł sterujący, porównywalny w funkcji do potężnej karty graficznej PC, może włączać, wyłączać lub przyciemniać każdą z diod w 1 024 krokach. Umożliwia to stworzenie niemal nieskończonej różnorodności wzorów światła. Aby optymalnie dostosować wzór światła do wymagań samochodu sportowego, Porsche łączy chipy ze specjalnymi soczewkami w celu stworzenia modułów HD. Jeden moduł na lampę posiada soczewkę szerokokątną, co pozwala na szerokie rozproszenie światła. Moduł HD „Illumination” obejmuje kąt 40 stopni szerokości na 10 stopni wysokości. Odpowiedni moduł „Performance”, wyposażony w soczewkę teleobiektywu, koncentruje swoje światło na zakresie 20 stopni szerokości na pięć stopni wysokości. Światło z obu modułów nakłada się i gwarantuje szerokie oświetlenie z dużą intensywnością w centrum. Ponieważ tylko wymagane diody są aktywne w danym momencie, reflektory HD-Matrix LED są wyjątkowo efektywne.
Moduły „Illumination” i „Performance” są umiejscowione obok siebie w dolnej części reflektorów. Dwa moduły bi-funkcyjne są umieszczone powyżej nich. Odpowiadają za oświetlenie gościnne oraz dodatkowe światło drogowe. Jeśli system nie wykrywa żadnych pojazdów poruszających się przed lub nadjeżdżających, gdy włączone są automatyczne światła drogowe, włącza dodatkowe światło drogowe. Ten tryb zwiększa ilość światła z 1 400 do 2 500 lumenów. Nowy Cayenne jest w stanie oświetlić drogę na odległość do 600 metrów. Gdy system wykryje pojazd z przodu lub nadjeżdżający ruch, dezaktywuje dodatkowe światło drogowe i wraca do trybu HD-Matrix. Cztery moduły stanowią charakterystyczny sygnaturę świetlną Porsche. Jest aktywna w wszystkich dostępnych trybach świetlnych w nowych reflektorach HD-Matrix LED, w tym w trybie świateł mijania i drogowych.
Dzięki precyzyjnemu sterowaniu światłem, technologia reflektorów o wysokiej rozdzielczości umożliwia dodatkowe funkcje. Jeśli poszczególne piksele są dezaktywowane, aby uniknąć oślepienia innego pojazdu, dodatkowa dostępna energia przepływa do otaczających pikseli i zwiększa ich jasność. Gwarantuje to optymalną widoczność w każdej chwili. Na autostradach system sterujący dostosowuje rozkład światła do kształtu drogi, dokładnie na poziomie pikseli, bez oślepiania sąsiednich pasów ruchu. W miejscach budowy i korkach światło przed nowym Cayenne oznacza szerokość pojazdu, w tym jego lusterka zewnętrzne, dając kierowcy dodatkową pewność, że może precyzyjnie ustawić swój pojazd. Co więcej, oświetlenie pasało pomaga kierowcy wcześnie dostrzec niebezpieczne obiekty. W ten sposób, reflektory HD-Matrix LED aktywnie przyczyniają się do bezpieczeństwa pasażerów.
Nowe i zoptymalizowane systemy wspomagania
Nowy Porsche Cayenne dysponuje szeregiem nowych i ulepszonych systemów wspomagania. Rozszerzony zakres funkcji wspiera i odciąża kierowcę podczas długich podróży, w korkach na autostradach, podczas skrętów oraz w niebezpiecznych sytuacjach wymagających manewrów uniku.
Opcjonalny adaptacyjny tempomat z dodatkowymi funkcjami w nowym Cayenne. Funkcją tą jest nowa funkcja Evasion Assist. Jeśli kierowca musi ominąć ciężarówkę, samochód lub motocykl w krytycznej sytuacji, asystent oblicza idealną trasę uniku. Gdy tylko kierowca skręca podczas manewru uniku, Evasion Assist wspiera go, dostosowując kąt skrętu i celowo hamując poszczególne koła. Umożliwia to pojazdowi dotarcie do obliczonej trasy uniku. Zakres funkcji systemu wspiera także przeciwny skręt w równoległym pasie, w zależności od sytuacji. Innymi słowy, nowy Cayenne pomaga kierowcy unikać opuszczenia pasa ruchu lub przeskakiwania na równoległy pas.
Inną funkcją adaptacyjnego tempomatu jest nowa funkcja Turn Assist. Funkcja ta monitoruje nadjeżdżające pojazdy podczas skrętu w lewo (lub w prawo w krajach z kierownicą po prawej stronie) do maksymalnej prędkości 10 km/h. Wstępnie przygotowuje również system hamulcowy, przez co skraca możliwą drogę hamowania. W przypadku zagrożenia kolizją z nadjeżdżającym pojazdem, Turn Assist automatycznie hamuje pojazd, aż do zatrzymania. Jednocześnie ostrzega kierowców zarówno dźwiękowo, jak i wizualnie.
Porsche zoptymalizowało także funkcję utrzymania pasa w systemie InnoDrive, która jest rozbudowanym ulepszeniem adaptacyjnego tempomatu. Nowy Cayenne teraz jeszcze bardziej niezawodnie utrzymuje swój pas nawet w sytuacjach zatorów przy prędkości do 60 km/h z pojazdem z przodu. W razie potrzeby, system może utrzymywać pas w ruchu powolnym oraz w korkach na autostradach i dobrze rozwiniętych drogach wiejskich, z ciągłymi interwencjami w kierownicę. Zawsze priorytetem są oznaczenia pasa, ale system korzysta także z pojazdów z przodu jako orientacji. Nowy zakres funkcji znacznie zwiększa komfort jazdy i wymaga mniej wysiłku od kierowcy. Funkcja monitorowania „hands-off” zapewnia, że kierowca jest uważny, ponieważ to kierowca ponosi odpowiedzialność za pojazd. Jeśli kierowca odsuwa ręce od kierownicy, system dźwiękowo i wizualnie przypomina mu o wznowieniu kontroli. Jeśli nie ma reakcji, znana funkcja awaryjnego zatrzymania automatycznie zatrzymuje pojazd w wykrytym pasie i następnie wykonuje połączenie alarmowe.
Większy komfort i sportowość jednocześnie
Nowy Cayenne standardowo wyposażony jest w zawieszenie na stalowych sprężynach, w tym Porsche Active Suspension Management (PASM) po raz pierwszy. Regulator drgań zaworów dla przedniej i tylnej osi, wykorzystywany przez Porsche Active Suspension Management, został wyposażony w nową technologię podwójnych zaworów. Zamiast jednego zaworu do tłumienia ruchów nadwozia i kół, amortyzator posiada teraz dwa zawory, co pozwala na oddzielną zmianę etapu rozprężania i tłumienia. Zaletą nowej technologii jest znaczny wzrost komfortu i bezpieczeństwa jazdy, co osiąga jeszcze szerszy zakres pomiędzy charakterystyką zawieszenia Comfort i Sport Plus.
Tłumienie i rozprężenie podczas jazdy stawiają różne wymagania przed amortyzatorami zamontowanymi między kołem a nadwoziem. Oznacza to, że wszelkie ruchy nadwozia muszą być jak najbardziej komfortowe dla pasażerów. Koło, które w przeciwieństwie do nadwozia jest znacznie lżejsze, nadal musi charakteryzować się dobrymi właściwościami tłumienia nawet w najgorszych warunkach drogowych, aby zapewnić przyczepność. Nowa technologia podwójnych zaworów znacznie pomaga w rozwiązaniu konfliktu między potrzebami komfortu pasażerów a optymalnym zawieszeniem kół, nie wpływając na bezpieczeństwo jazdy. W zależności od sytuacji zawór dla etapu kompresji może ustawiać zmienne siły tłumienia niezależnie od zaworu dla etapu rozprężenia, i vice versa. Dzięki temu nowy Cayenne oferuje wyraźnie odczuwalny wzrost komfortu z płynniejszym nadwoziem, lepszymi osiągami w prowadzeniu oraz poprawionym wsparciem dla ruchów przechyłu i kołysania jako standard.
Opcjonalne nowe adaptacyjne zawieszenie powietrzne dodatkowo polepsza doświadczenie z jazdy. Zmienna sztywność sprężyn przewyższa stalową konfigurację i wcześniejszy system zawieszenia powietrznego w połączeniu z nową technologią podwójnych zaworów. Zmienna twardość sprężyny jest wdrażana poprzez dwie komory powietrzne, które mogą być połączone lub odłączone za pomocą zaworu. Przy niskich prędkościach i pokonywaniu przeszkód imponuje szczególnie komfortowym charakterystyką sprężyny i tłumienia, a także pozwala nowemu Cayenne efektywnie sunąć po nawierzchni drogi. Równocześnie bardziej dynamiczna sztywność sprężyny zawieszenia powietrznego i nowa technologia podwójnych zaworów znacznie poprawiają osiągi jazdy i precyzję, jednocześnie zauważalnie redukując ruchy nadwozia.
W porównaniu z poprzednim modelem, deweloperzy nowego dwukomorowego zawieszenia powietrznego zwiększyli również zakres twardości sprężyn. Dzięki temu można w każdej nowej Cayenne z zawieszeniem powietrznym zastosować zarówno sztywność sprężyny Turbo GT, jak i najbardziej komfortową twardość sprężyny z poprzedniego modelu.
W nowym Cayenne PASM po raz pierwszy powiązane jest z przyciskiem Sport Response na kierownicy. Tak jak dotychczas, przygotowuje silnik i skrzynię biegów do maksymalnej reakcji. Ponadto ustawia zawieszenie w trybie Sport, aby przygotować je do dynamicznej sytuacji jazdy. Funkcja ta jest dostępna przez 20 sekund w każdym przypadku.
Koła o większej średnicy toczenia
Dzięki zastosowaniu nowych opon z większą średnicą toczenia, wynoszącą obecnie 790 mm, Porsche zoptymalizowało osiągi toczenia i krawędzi. Zwiększenie obwodu koła pozwala na niższe ciśnienie powietrza, a tym samym większy komfort. Dzięki wyższej nośności nowe opony reagują z większą pewnością na uszkodzenia drogi. Oferują również lepsze osiągi na mokrej i suchej nawierzchni oraz poprawioną przyczepność dla wszystkich rozmiarów kół. Cayenne osiąga optymalne wartości jazdy dzięki nowym, specjalnie opracowanym oponom wydajnościowym. Ich poprawiona odporność na temperaturę wyraźnie rozszerza granice pojazdu w porównaniu do poprzedniego Cayenne. Dodatkowo dostępne są teraz także 22-calowe opony zimowe oraz opony wielosezonowe, opracowane specjalnie dla Cayenne.
Całkowicie zmienione układy zawieszenia
Dla zrewidowanego modelu inżynierowie Porsche przerobili układy zawieszenia Cayenne i dostosowali je do charakterystyki nowych opon. Nowa konfiguracja regulowanego blokady dyferencjału systemu Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) znacząco redukuje liczbę zwrotów hamujących. Mimo to reakcja pojazdu na skręt pozostaje na zwykle wysokim poziomie. To poprawia wydajność przy zachowaniu zwrotności. Przy niskich prędkościach częstsze i intensywniejsze stają się interwencje w kierownicę dzięki opcjonalnemu kierownicy tylnej osi. Prowadzi to do bardziej zwinnej reakcji kierownicy przy niskich prędkościach.