2024 Porsche Cayenne S

Porsche odświeżyło trzecią generację swojego flagowego SUV-a, Cayenne, w 2013 roku, pięć lat po premierze modelu na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym we Frankfurcie.

Niemiecki producent samochodów wprowadził pierwszą generację Cayenne w 2002 roku, co natychmiast spowodowało podział na rynku. Podczas gdy zagorzali fani marki byli oburzeni, firma cieszyła się ogromnymi sprzedażami. Wkrótce stał się on najlepiej sprzedającym się modelem Porsche. Po ponad dwóch dekadach na rynek trafiła odświeżona trzecia generacja. Nie była to jednak tylko drobna aktualizacja, szczególnie w przypadku podstawowej wersji znanej jako Cayenne S.

Jedną z najważniejszych ulepszeń, które można było zauważyć w modelu z 2023 roku, była przednia część nadwozia, która posiadała standardowe reflektory LED Matrix, oferowane wcześniej jako opcja. Dodatkowo, producent zaoferował wersję HD Matrix LED dla tych, którzy tego pragnęli. Z boku, standardowe felgi zwiększyły rozmiar z 19″ do 20 cali. Na końcu, z tyłu, zainstalowano przeprojektowane światła tylne. Cechą charakterystyczną pojazdu w porównaniu do mocniejszych modeli Cayenne były prostokątne, chromowane końcówki układu wydechowego umieszczone pod zderzakiem.

Wewnątrz, najważniejsze ulepszenie dotyczyło deski rozdzielczej, która miała całkowicie cyfrową tablicę przyrządów uzupełnioną o ekran dotykowy do systemu multimedialnego umieszczony na górze centralnej konsoli. Ponadto pasażer z boku mógł korzystać z trzeciego ekranu dotykowego zamontowanego przed sobą, aby uzyskać dostęp do muzyki i innych informacji. Tak jak w poprzednich modelach, Cayenne S z 2023 roku charakteryzował się luksusowym wnętrzem z wzmocnionymi przednimi siedzeniami i dzieloną kanapą z tyłu.

Jednak najważniejszym ulepszeniem dla Cayenne S było to, co kryje się pod maską. Porsche zrezygnowało z wcześniej stosowanego silnika V6 o pojemności 2.9 litra z podwójnym turbodoładowaniem na większy, turbodoładowany silnik V8 o pojemności 4.0 litrów, który generował o 34 PS (33.5 hp) więcej mocy. Równocześnie moment obrotowy zwiększono o 50 Nm (37 lb-ft), co dało łącznie 600 Nm (443 lb-ft). W ten sposób czas przyspieszenia od 0 do 62 mph (0-100 kph) skrócono o 0.2 sekundy.

 Porsche dokładnie udoskonaliło swój udany luksusowy SUV. Nowy Cayenne wyposażony jest w w wysokodigitalizowany system wyświetlaczy i sterowania, nową technologię podwozia oraz innowacyjne cechy technologiczne. „To jedno z najbardziej rozbudowanych ulepszeń produktu w historii Porsche,” mówi Michael Schätzle, wiceprezydent linii produktowej Cayenne. Reflektory LED HD-Matrix zapewniają oświetlenie drogi dostosowane do każdej sytuacji, system jakości powietrza filtruje zanieczyszczenia w powietrzu w wnętrzu, a po raz pierwszy w Cayenne pasażerowie na przednim siedzeniu mają własny wyświetlacz infotainment – na przykład do streamingu wideo w trakcie podróży. Dzięki rozbudowanej stylistyce i mocniejszemu zakresowi silników, Cayenne podkreśla swoje aspiracje do bycia najsportowszym autem w swoim segmencie.

Porsche zintegrowało całkowicie nowy system wyświetlaczy i kontroli w nowym Cayenne. Nowe Porsche Driver Experience, po raz pierwszy wprowadzone w Porsche Taycan, koncentruje się na osi kierowcy i optymalizuje obsługę. Funkcje, z których korzysta często kierowca, znajdują się bezpośrednio na lub obok kierownicy. Na przykład dźwignia umieszczona po lewej stronie za kierownicą ma teraz dodatkowe funkcje obsługi systemów wspomagających kierowcę. Automatyczny selektor biegów w nowym Cayenne jest również teraz po prawej stronie kierownicy na desce rozdzielczej w pojazdach z lewym napędem. Dzięki temu na nowej konsoli centralnej znalazło się miejsce na schowki oraz duży panel sterujący klimatyzacją w eleganckim czarnym wykończeniu. Duże, łatwo dostępne przyciski w połączeniu z mechanicznymi przełącznikami klimatyzacji oraz dotykowym regulatorem głośności zapewniają optymalną użyteczność i wyrafinowany wygląd.

Po raz pierwszy w przeprojektowanym kokpicie Cayenne znajduje się w pełni cyfrowy zestaw wskaźników o przekątnej 12,6 cala o zakrzywionym designie i zmiennych opcjach wyświetlania. Opcjonalnie dostępny jest zoptymalizowany wyświetlacz head-up. Standardowy wyświetlacz Porsche Communication Management (PCM) o przekątnej 12,3 cala wkomponowuje się płynnie w nową deskę rozdzielczą i zapewnia dostęp do wszystkich istotnych funkcji pojazdu. Dostępne są natywne aplikacje takie jak Spotify® i Apple Music®, aby zoptymalizować łączność w nowym Cayenne. Po raz pierwszy dostępny jest również wyświetlacz o przekątnej 10,9 cala po stronie pasażera. To wzbogaca doświadczenie pasażera z przodu poprzez wyświetlanie danych o osiągach, zapewniając osobny dostęp do kontrolerów systemu infotainment oraz, w zależności od rynku, możliwość strumieniowania wideo podczas podróży. Specjalna powłoka filmowa zapewnia, że kierowca nie widzi tego wyświetlacza.

Nowy Cayenne ma teraz szczególnie ekspresyjny i sportowy wygląd. Nowy przód połączony z mocniej wygiętymi nadkolami, nową maską i technicznymi reflektorami podkreślają szerokość pojazdu. Trójwymiarowo zaprojektowane światła tylne, uporządkowane powierzchnie i nowy zderzak tylny z zintegrowanym uchwytem na tablicę rejestracyjną charakteryzują tył nowego Cayenne. Rozszerzona paleta kolorów z trzema nowymi kolorami, lekkie pakiety sportowe, które oszczędzają do 33 kilogramów w Cayenne Coupé oraz szeroka gama kół o średnicach 20, 21 i 22 cali pozwala na estetyczne i dynamiczne dostosowanie nowego Cayenne do indywidualnych preferencji każdego klienta.

Reflektory Matrix LED są teraz standardowym wyposażeniem w nowym Cayenne. Reflektory LED HD-Matrix są nową opcjonalną funkcją. Z dwoma modułami wysokiej rozdzielczości i ponad 32 000 pikseli na element reflektora, ich innowacyjna technologia blokuje światło z długich świateł dla innych użytkowników drogi, precyzyjnie, aby ich nie oślepić. Jasność modułów może być regulowana w ponad 1000 krokach w zależności od sytuacji drogowej. Dostosowane tryby oświetlenia zwiększają bezpieczeństwo i komfort w różnych warunkach jazdy.

Porsche wprowadziło również system jakości powietrza w nowym Cayenne. Standardowo pojazd korzysta z danych nawigacyjnych przewidujących, aby wykryć nadchodzące wejścia do tuneli i automatycznie aktywuje recyrkulację powietrza. Opcjonalnie czujnik może wykrywać poziom cząstek pyłu w powietrzu i w razie potrzeby wielokrotnie przepuszczać go przez filtr cząstek. Ponadto, jonizator usuwa wiele zarazków i zanieczyszczeń z powietrza, co jest szczególnie korzystne dla osób cierpiących na alergie.

Klienci mogą korzystać z szerokiego zakresu nowych i zoptymalizowanych systemów asystujących. Należą do nich asystent omijania, asystent skrętu oraz ulepszony Porsche InnoDrive jako część adaptacyjnego tempomatu. Dzięki temu nowy Cayenne lepiej wspiera kierowcę w niebezpiecznych sytuacjach, a także w korkach na autostradach i głównych drogach.

Porsche standardowo wyposażà Cayenne w zawieszenie na sprężynach stalowych, w tym Porsche Active Suspension Management (PASM). Nowe amortyzatory z technologią podwójnych zaworów umożliwiają zoptymalizowaną wydajność we wszystkich sytuacjach drogowych. W szczególności komfort przy wolnej jeździe, prowadzenie podczas dynamicznego pokonywania zakrętów oraz wsparcie w przechyle i huśtaniu zostały zauważalnie poprawione. Doświadczenie z jazdy można dodatkowo poprawić dzięki nowemu adaptacyjnemu zawieszeniu powietrznemu z technologią dwóch komór i dwóch zaworów. Poprawia to wrażenia z jazdy, stabilizuje pojazd i upraszcza obsługę zarówno na drodze, jak i w terenie w porównaniu do standardowego zawieszenia oraz poprzedniego modelu. Równocześnie adaptacyjne zawieszenie powietrzne poprawia precyzję jazdy i wydajność oraz redukuje ruchy nadwozia w dynamicznych sytuacjach jazdy. Zawieszenie oferuje również wyraźniejszą różnicę między trybami jazdy Normal, Sport i Sport Plus.

W Europie nowy Cayenne debiutuje z trzema różnymi wersjami silnikowymi. Zdecydowanie przekształcona wersja silnika V8 biturbo o pojemności 4.0 litra opracowana przez Porsche zastępuje poprzedni silnik V6 w nowym Cayenne S. Z maksymalną mocą 349 kW (474 KM) i momentem obrotowym 600 Nm – 25 kW (34 KM) i 50 Nm więcej niż poprzednik – przyspiesza zarówno SUV, jak i SUV Coupé do 100 km/h w 4,7 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 273 km/h. Wejście do świata Cayenne odbywa się z zoptymalizowanym silnikiem V6 turbo o pojemności 3.0 litra. Teraz generuje 260 kW (353 KM) i 500 Nm, co stanowi wzrost o 10 kW (13 KM) i 50 Nm w porównaniu do poprzedniego modelu.

Silnik sześciocylindrowy stanowi również podstawę napędu Cayenne E-Hybrid. W połączeniu z nowym silnikiem elektrycznym o mocy zwiększonej o 30 kW do 130 kW (176 KM), łączna moc wzrasta do 346 kW (470 KM). Wyposażony w akumulator wysokiego napięcia o zwiększonej pojemności z 17,9 kWh do 25,9 kWh, teraz możliwy jest zasięg czysto elektryczny wynoszący do 90 kilometrów (EAER City), w zależności od poziomu wyposażenia. Nowa ładowarka pokładowa o mocy 11 kW skraca czas ładowania w odpowiednim źródle zasilania do mniej niż dwóch i pół godziny pomimo zwiększonej pojemności akumulatora. Na drodze zoptymalizowane tryby jazdy E-Hybrid zwiększają efektywność pojazdu.

Nowe Porsche Driver Experience debiutuje w Cayenne

Porsche wprowadza rewolucyjny system wyświetlaczy i kontroli w nowym Cayenne. Porsche Driver Experience oznacza w pełni cyfrowy wyświetlacz, wszechstronną personalizację i intuicyjną obsługę. W centrum uwagi znajduje się oś kierowcy. Najważniejsze kontrolery są zgrupowane wokół kierownicy, co tworzy nowym, jeszcze intensywniejszym doświadczeniem jazdy.

Wyrafinowany design kokpitu czerpie elementy z elektrycznego sportowego samochodu Taycan i po raz pierwszy przenosi je do Porsche z silnikiem spalinowym. Zawiera cyfrowy zestaw wskaźników o zakrzywionym i wolnostojącym designie, z zmiennymi opcjami wyświetlania, przeprojektowaną konsolę centralną oraz kierownicę najnowszej generacji z przełącznikiem trybu. Automatyczny selektor biegów znajduje się teraz bezpośrednio po prawej stronie kierownicy. Dzięki temu na konsoli centralnej znalazło się miejsce na duży panel sterujący klimatyzacją z wyrafinowanym czarnym wykończeniem. Pasażerowie doświadczają nowego poziomu interakcji z pojazdem i kierowcą za pośrednictwem opcjonalnego wyświetlacza pasażera.

Okrągły pasek otacza całą deskę rozdzielczą, spójnie łącząc różne elementy designu i obejmując również przeprojektowane wnętrza drzwi. Nowe pasy wykończeniowe i dekoracyjne, a także zwiększenie opcji kolorów i materiałów, zapewniają wizualne akcenty. Optymalizowane funkcje łączności i poprawiona funkcja ładowania bezprzewodowego dopełniają nowy koncepcję wnętrza. Całkowicie nową funkcją w Porsche Cayenne jest funkcja wideo w samochodzie. Treści wideo mogą być wyświetlane na wyświetlaczu pasażera nawet podczas jazdy, a techniczne zabezpieczenia zapewniają, że nie rozpraszają one kierowcy.

Skoncentrowany na kierowcy i interaktywny: nowy kokpit w Cayenne

Kierowcy i pasażerowie doświadczają całkowicie nowego kokpitu w nowym Porsche Cayenne. Łączy on jeszcze silniejszy nacisk na kierowcę z nowymi interaktywnymi elementami, które intensyfikują doświadczenie jazdy w nowy sposób również dla pasażera. Zestaw wskaźników to teraz w pełni cyfrowy, wolnostojący, zakrzywiony wyświetlacz o przekątnej 12,6 cala, który nie wymaga osłony przeciwsłonecznej, nadając mu nowoczesny, smukły wygląd. W charakterystycznym stylu Porsche, to jest najwyższy punkt na desce rozdzielczej. W zależności od poziomu wyposażenia, kierowca może wybierać spośród do siedmiu widoków na zestawie wskaźników. Może to być licznik obrotów, nawigacja mapowa, asystent widzenia nocnego lub system asystujący 3D. Dostępne są także minimalistyczny widok oraz klasyczna wersja, która przenosi typowy pięciogauges projekt wskaźników Porsche w erę cyfrową.

Kluczową cechą Porsche Driver Experience jest odpowiednia równowaga między elementami cyfrowymi i analogowymi. Wszystkie kontrolery, które są ważne dla doświadczenia jazdy, są zgrupowane bezpośrednio wokół kierownicy. W klasycznym stylu Porsche, nowy przycisk uruchamiania silnika – po raz pierwszy w tym kształcie w pojeździe Porsche z silnikiem spalinowym – znajduje się po lewej stronie kierownicy.

Selekcja biegów jest teraz znacznie mniejsza niż wcześniej i umieszczona po prawej stronie kierownicy między zestawem wskaźników a centralnym wyświetlaczem. To tworzy miejsce na konsoli centralnej dla nowego, dużego panelu sterowania klimatyzacją z analogowymi kontrolerami i większą przestrzenią na przechowywanie. Porsche przeniosło również całkowicie przeprojektowaną dźwignię sterującą dla systemów wspomagających kierowcę bezpośrednio na słupek kierownicy, co czyni ją łatwo dostępną dla kierowcy w nowym Cayenne.

Nowa wielofunkcyjna sportowa kierownica pochodzi z modelu 911 i została całkowicie odnowiona w porównaniu do swojego poprzednika. Jej design jest elegancki, nowoczesny i sportowy jednocześnie. Przełącznik trybu wyboru trybów Normal, Offroad, Sport i Sport Plus bezpośrednio na kierownicy jest teraz standardem. Nowy przycisk przełączający do wyboru funkcji i wzorów w zestawie wskaźników znajduje się również bezpośrednio na kierownicy, podobnie jak konfiguracja opcjonalnego wyświetlacza head-up. To umożliwia kierowcom dostosowanie wyświetlacza head-up do ich wzrostu i pozycji oraz zmianę widoków bez odrywania wzroku od drogi.

Dzięki swojej szklanej powierzchni w czarnym wykończeniu, nowy panel sterujący klimatyzacją na wzniesionej konsoli centralnej tworzy szczególnie wysokiej jakości wygląd. Ustawienia klimatyzacji można szybko i intuicyjnie dokonywać na jasno zaprezentowanej powierzchni sterującej. Połączenie rozpoznawania dotyku i informacji zwrotnej z mechanicznie działającymi przełącznikami klimatyzacji oraz fizycznym regulatorem głośności zapewnia funkcjonalność, która jest zarówno haptycznie, jak i estetycznie przyjemna.

Wysokiej rozdzielczości centralny wyświetlacz o przekątnej 12,3 cala jest centrum sterowania systemem Porsche Communication Management (PCM). Jak wcześniej, kierowca może go używać do obsługi licznych funkcji jazdy i komfortu, a także standardowych funkcji nawigacyjnych i multimedialnych online. Całkowicie nową funkcją w Porsche Cayenne jest opcjonalny zintegrowany wyświetlacz pasażera o przekątnej 10,9 cala. Ten dodatkowy ekran dotykowy oferuje pasażerowi całkowicie nowe sposoby interakcji z kierowcą i pojazdem. Dzięki dodatkowego ekranu pasażer z przodu może odciążyć kierowcę, na przykład obsługując nawigację lub wybierając usługę multimedialną. Specjalna folia zapewnia, że wyświetlacz nie jest widoczny z miejsca kierowcy. Oznacza to, że wideo można streamować na wyświetlaczu pasażera bez rozpraszania kierowcy. Pasażer może również mieć wyświetlane bieżące informacje o osiągach pojazdu – takie jak prędkość, tryb jazdy i siła G. Dzięki temu pasażerowie w nowym Cayenne mogą intensywniej cieszyć się doświadczeniem jazdy Porsche.

Luksusowe, sportowe wrażenie

Porsche Cayenne jest najsportowszym autem w swoim segmencie – a jego wnętrze odzwierciedla to. Sportowa atmosfera łączy się z wysoką funkcjonalnością, luksusowym komfortem i charakterystycznymi cechami designu Cayenne. Porsche prezentuje nowy koncept sterowania w nowym Cayenne w czystym designie, który podkreśla szerokość. Zwiększona pozioma akcentacja deski rozdzielczej sprawia, że wnętrze wygląda jeszcze szerzej. Projektanci osiągnęli to dzięki okrągłemu paskowi, który unosi się w górę po bokach. Elegancko zaprojektowane wloty powietrza są ustawione w pionie, typowo dla Cayenne. Po raz pierwszy Porsche zaprojektowało wszystkie wyloty powietrza w kokpicie bez żaluzji.

Duże dekoracyjne elementy i akcenty w panelach drzwi nawiązują do poziomych linii we wnętrzu nowego Cayenne. Dzięki strukturalnemu oddzieleniu konsoli centralnej i deski rozdzielczej, projektanci stworzyli efekt unoszenia się w kokpicie. Znane uchwyty konsoli centralnej Cayenne pozostają charakterystyczną cechą wnętrza SUV-a.

Nowy system jakości powietrza dla optymalnego klimatu wewnętrznego

Porsche Cayenne dysponuje nowym systemem, który ustawia standardy w zakresie jakości powietrza w pojeździe, niezawodnie chroniąc pasażerów przed cząstkami i substancjami szkodliwymi w powietrzu zewnętrznym. Filtr powietrza kabinowego i funkcja recyrkulacji GPS są standardowo montowane. Nowy Cayenne wykorzystuje dane nawigacyjne przewidujące, aby automatycznie aktywować recyrkulację powietrza, gdy pojazd będzie wchodzić do tunelu. To zapobiega dostawaniu się do wnętrza zapachów i spalin, które mogą gromadzić się w tunelu. Gdy aktywowane jest prowadzenie trasy, system działa przewidująco i uwzględnia tunele na trasie z wyprzedzeniem. Opcjonalny czujnik cząstek pyłu również poprawia jakość powietrza w nowym Cayenne. Ciągle mierzy poziom cząstek pyłu (PM 2.5) we wnętrzu pojazdu, jak i w powietrzu zewnętrznym i aktywuje recyrkulację, jeśli jakość powietrza wokół pojazdu się pogarsza. System jakości powietrza następnie oczyści powietrze wewnętrzne, przepuszczając je przez filtr cząstek kilka razy. Opcjonalnie dostępny jest również jonizator, który usuwa zarazki i zanieczyszczenia z powietrza. To jest szczególnie korzystne dla osób cierpiących na alergie.

W nowym Cayenne dostępnych jest pięć nowych opcji skórzanych. Obejmuje to kombinacje kolorystyczne Czarno/Szary, Czarno/Zielony Nocny i Czarno/Zielony Bramble, a także opcję skórzaną Club w kolorze Czarno Bazaltowym i kombinację Czarno Bazaltowy/Czerwony Barrique. Nowe dekoracje i akcenty wzornicze zostały również dodane do znanych opcji personalizacji wnętrza. Jak poprzednio, Porsche Cayenne może być wyposażony w opcjonalny system panoramicznego dachu, który stwarza jeszcze bardziej przestrzenne, jasne odczucie. Towarzysząca roleta jest zawsze czarna. W Cayenne Coupé standardowo znajduje się stały panoramiczny dach szklany. Inne dostępne opcje obejmują podgrzewaną szybę oraz szklany, termicznie i akustycznie izolowany.

W standardowym wyposażeniu Porsche wyposaża Cayenne w skórzane fotele komfortowe z regulacją w ośmiu kierunkach, a Cayenne Coupé w sportowe fotele z regulacją w ośmiu kierunkach. Oba warianty oferują dodatkowe opcje konfiguracji w różnych pakietach skórzanych. Opcjonalne sportowe fotele adaptacyjne regulowane w 18 kierunkach oferują szczególnie sportowym kierowcom optymalne wsparcie boczne podczas dynamicznej jazdy dzięki podwyższonym bocznym oparciom. Inne opcje obejmują funkcję masażu oraz wentylację i ogrzewanie przednich i tylnych siedzeń, oprócz standardowych podgrzewanych przednich siedzeń.

Kompletne udoskonalenie łączności

Porsche dodatkowo poprawiło łączność w nowym Cayenne. Cayenne oferuje standardowe chłodzone miejsce na smartfona z ładowaniem bezprzewodowym. Chłodzenie pozwala na optymalizację mocy ładowania do 15 watów.

Również teraz zoptymalizowane są dwa porty USB-C z funkcją szybkiego ładowania w przednim schowku oraz dwa inne połączenia USB-C z funkcją szybkiego ładowania w tylnej części konsoli centralnej. Aby sparować smartfon z pojazdem, wystarczy zeskanować kod QR wyświetlany w PCM telefonem. Liczne funkcje łączności są następnie dostępne, w tym Apple CarPlay® i Android Auto®, a także zintegrowane aplikacje takie jak Spotify® i Apple Music®.

Nową funkcją w Cayenne jest In-Car Video. Filmy można oglądać bezpośrednio w PCM za pośrednictwem dostawcy strumieniowego Screenhits TV® – zarówno na centralnym wyświetlaczu, gdy pojazd jest w ruchu, jak i na wyświetlaczu pasażera w trakcie jazdy. Specjalna folia na wyświetlaczu pasażera zapobiega rozpraszaniu kierowcy podczas jazdy.

Wysokiej jakości system audio przyczynia się do doświadczeń multimedialnych w każdym Porsche Cayenne. Standardowo Porsche wyposażona nowego Cayenne w Sound Package Plus z 10 głośnikami. Alternatywnie dostępne są dwa inne systemy audio: system BOSE® Surround Sound o mocy 710 watów z 14 głośnikami oraz dodatkowym subwooferem oraz system Burmester® 3D High-End Surround Sound z 21 głośnikami i łączną mocą 1 455 watów.

Wyostrzona forma z podkreśloną szerokością

Nowy Porsche Cayenne ma zasadniczo odnowiony wygląd. Zmiany w wyglądzie zewnętrznym wykraczają daleko poza zwykły zakres ulepszeń produktów. Oprócz przodu, zderzaka tylnego i reflektorów, także maska, nadkola i tylna klapa zostały przeprojektowane. Efekt to wyraźnie sportowa i ekspresyjna postawa. Tworzy to wizualny akcent na szerokość pojazdu, mocniejsze nadkola, wyraźne linie, jeszcze bardziej wyraziste wloty powietrza oraz przeprojektowane reflektory i światła.

Projektanci szczególnie podkreślili nadkola, które teraz są bardziej wygięte. Między nadkolami, przeprojektowana maska ma płaskie profil. Reflektory Cayenne odzwierciedlają linie nadkoli i mają bardziej poziomą i stromą postawę w przedniej części pojazdu niż w poprzednim Cayenne. Ich wnętrze zapewnia większy techniczny akcent na przedniej części nowego Cayenne. Reflektory LED Matrix są montowane standardowo. Również dostępne są opcjonalne reflektory LED HD-Matrix, które umożliwiają charakterystyczny czteropunktowy podpis Porsche widoczny nawet w nocy i które znacznie poprawiają zarówno bezpieczeństwo, jak i komfort dzięki swojej innowacyjnej technologii.

Większe wloty powietrza z przodu również przyczyniają się do uderzającego wyglądu nowego Cayenne. Dwie poziome czarne listwy z malowanymi wstawkami z przodu nadają dodatkowy akcent szerokości pojazdu. Z wielką dbałością o szczegóły, przednie światło zostało zintegrowane w górnej łopacie.

Nowy Cayenne ma również całkowicie odnowiony design z tyłu. Jak w Coupé, uchwyt tablicy rejestracyjnej teraz znajduje się w zderzaku tylnym w regularnym SUV Cayenne, a uchwyt na klapę także został usunięty. Całkowity pasek świetlny LED w tym także tylne światła i kierunkowskazy wykonane są z trójwymiarowo rzeźbionego szkła, rozciągają się przez całą tylną część jak łuk i tworzą niepowtarzalny podpis świetlny w nocy. Logo PORSCHE również ma teraz trzywymiarowy, wolnostojący design.

Jak wcześniej, pełny SUV i Coupé mają identyczny design w przedniej części pojazdu. Przy płaskiej szybie i ostrzejszym kącie słupka A, Coupé wygląda jeszcze bardziej sportowo i skoncentrowanie na osiągach dzięki zmianom projektowym w przodzie, nowym akcentom z tyłu oraz szerszej tylnej części.

Nowy Cayenne wyposażony jest w standardzie w lekkie felgi o średnicy 20 cali. Porsche przeszło również do klasy o dużej średnicy kół 790 milimetrów. Nowa Cayenne oferuje 12 wzorów kół o średnicach 20, 21 i 22 cali. Obejmuje to osiem nowych aluminiowych obręczy. Po raz pierwszy Porsche oferuje również optymalizowane aerodynamicznie wzory kół dla Cayenne, które zmniejszają opór powietrza.

W nowym Porsche Cayenne dostępne jest 12 kolorów nadwozia, w tym trzy nowe kolory: Algarve Blue Metallic, Montego Blue Metallic i Arctic Grey. Dodatkowo opcja Paint to Sample oferuje wiele dodatkowych kolorów do wyboru – w tym szczególnie popularne odcienie z historii Porsche.

Światowa premiera: reflektory HD-Matrix LED

W wyniku zmiany modelu, Cayenne teraz ma nowe reflektory LED z technologią matrycową jako standard. Wykorzystują dane prędkości, kamery i nawigacji, aby zapewnić idealne oświetlenie. Ich obszar długich świateł jest podzielony na 11 segmentów, które mogą być oświetlane lub przyciemniające w zależności od sytuacji (znane jako matryca). W ten sposób umożliwiają optymalną widoczność z włączonymi długimi światłami bez oślepiania pojazdów przed sobą lub nadjeżdżających samochodów.

Opcjonalnie Porsche oferuje również reflektory HD-Matrix LED o wysokiej rozdzielczości po raz pierwszy w nowym Cayenne. Te innowacyjne reflektory tworzą jasny, homogeniczny i precyzyjny obszar światła, który dynamicznie i błyskawicznie dostosowuje się do danej sytuacji drogowej. Nowa adaptacja jest obliczana co 16 milisekund. Ta technologia umożliwia również funkcje adaptacyjne, takie jak oświetlenie pasa, światło na budowie i wąskich miejscach lub dedykowane długie światło na autostradzie. Innowacyjne reflektory wyróżniają się również efektywnością energetyczną.

W sercu technologii znajduje się chip o wielkości połowy paznokcia (12,8 na 3,2 mm), który zawiera 16 384 indywidualnych mikro-LED. Porsche montuje dwa takie chipy na każdy reflektor w nowym Cayenne z technologią HD-Matrix LED – po cztery na pojazd. Moduł kontrolny, porównywalny funkcjonalnie do potężnej karty graficznej komputera PC, może aktywować, dezaktywować lub przyciemniać każdą diodę w 1024 krokach. To umożliwia uzyskanie prawie nieskończonej różnorodności wzorów świetlnych. Aby optymalnie dostosować wzór światła do wymagań sportowego samochodu, Porsche łączy chipy z specjalnymi soczewkami, aby stworzyć moduły HD. Jeden moduł na reflektor ma szerokokątną soczewkę, która umożliwia szerokie rozproszenie światła. Moduł „Oświetlenie” HD obejmuje kąt 40 stopni szerokości i 10 stopni wysokości. Odpowiedni moduł „Wydajność”, wyposażony w soczewkę teleobiektywu, koncentruje swoje światło na zakresie 20 stopni szerokości i pięciu stopni wysokości. Światło z obu modułów nakłada się i gwarantuje szerokie oświetlenie z wysoką intensywnością w centrum. Ponieważ tylko wymagane diody są aktywne w danym momencie, reflektory HD-Matrix LED są wyjątkowo efektywne.

Moduły „Oświetlenie” i „Wydajność” są umieszczone obok siebie w dolnej części reflektorów. Dwa moduły bi-funkcyjne są umiejscowione nad nimi. Odpowiadają za oświetlenie przyjazne oraz dodatkowe długie światło. Jeśli system nie wykryje pojazdów jadących do przodu lub nadjeżdżających pojazdów, gdy automatyczne długie światło jest włączone, włącza dodatkowe długie światło. Ten tryb zwiększa ilość światła z 1 400 do 2 500 lumenów. Dzięki temu nowy Cayenne jest zdolny do oświetlenia drogi na odległość do 600 metrów. Gdy system wykryje pojazd na drodze lub nadjeżdżający pojazd, dezaktywuje dodatkowe długie światło i wraca do trybu HD-Matrix. Cztery moduły tworzą charakterystyczny podpis świetlny Porsche. Jest aktywny we wszystkich dostępnych trybach świetlnych w nowych reflektorach HD-Matrix LED, w tym w trybach świateł mijania i długich.

Dzięki precyzyjnemu sterowaniu światłem nowa technologia reflektorów o wysokiej rozdzielczości umożliwia dodatkowe funkcje. Jeśli poszczególne piksele są dezaktywowane, aby uniknąć oślepienia innego pojazdu, dodatkowa dostępna energia płynie do otaczających pikseli i intensyfikuje ich jasność. To zapewnia optymalną widoczność przez cały czas. Na autostradach system kontrolny dostosowuje rozkład światła do przebiegu drogi, z dokładnością do piksela, bez oślepiania przeciwnych pasów ruchu. W miejscach budowy i w wąskich korytarzach światło przed nowym Cayenne oznacza szerokość pojazdu, w tym jego zewnętrzne lusterka, dając kierowcy dodatkową pewność, że może precyzyjnie ustawić swój pojazd. Ponadto, oświetlenie pasa może pomóc kierowcy wczesnym wykryciu niebezpiecznych obiektów. W ten sposób reflektory HD-Matrix LED aktywnie przyczyniają się do bezpieczeństwa pasażerów.

Nowe i zoptymalizowane systemy asystujące

Nowy Porsche Cayenne ma szereg nowych i poprawionych systemów asystujących. Jego rozszerzony zakres funkcji wspiera i odciąża kierowcę podczas długich jazd, w korkach na autostradach, podczas skręcania oraz w niebezpiecznych sytuacjach, które wymagają manewrów omijających.

Opcjonalny Adaptacyjny Tempomat ma dodatkowe funkcje w nowym Cayenne. Jedną z nich jest nowa funkcja Asystenta omijania. Jeśli kierowca musi wyminąć ciężarówkę, samochód lub motocykl w krytycznej sytuacji, asystent oblicza idealną trasę omijania. Gdy kierowca skręca w trakcie manewru omijającego, Asystent omijania wspiera z sytuacyjną regulacją kąta skrętu i celowym hamowaniem poszczególnych kół. Umożliwia to pojazdowi dotarcie do obliczonej trasy omijania. Zakres funkcji systemu wspiera również skręcanie w równoległy pas ruchu, w zależności od sytuacji. Innymi słowy, nowy Cayenne pomaga kierowcy unikać opuszczania pasa ruchu lub przejeżdżania na równoległy pas.

Inną funkcją Adaptacyjnego Tempomatu jest nowa funkcja Asystenta skrętu. Ta funkcja monitoruje nadjeżdżający ruch podczas skręcania w lewo (lub w prawo dla krajów z prawostronnym ruchem) do maksymalnej prędkości 10 km/h. Wstępnie aktywuje również system hamulcowy, co skraca możliwą drogę hamowania. Jeśli istnieje zagrożenie kolizji z nadjeżdżającym ruchem, Asystent skrętu automatycznie hamuje pojazd, aż do zatrzymania. Jednocześnie ostrzega kierowcę zarówno dźwiękowo, jak i wizualnie.

Porsche zoptymalizowało również funkcję Utrzymania pasa ruchu w systemie InnoDrive, rozbudowaną aktualizację funkcji Adaptacyjnego Tempomatu. Nowy Cayenne teraz jeszcze pewniej utrzymuje swój pas w sytuacjach zatorów przy prędkości do 60 km/h, gdy przed nim jedzie inny pojazd. W razie potrzeby system może utrzymywać pas w powolnym ruchu i w ruchu stop-and-go na autostradach oraz dobrze rozwiniętych drogach krajowych, z ciągłymi interwencjami kierowniczymi. Zawsze priorytetuje oznaczenia pasów, ale również wykorzystuje inne nadjeżdżające pojazdy jako orientację. Nowy zakres funkcji znacznie zwiększa komfort jazdy i wymaga mniej wysiłku od kierowcy. Monitoring bez rąk zapewnia, że kierowca zwraca uwagę, jako że to kierowca pozostaje odpowiedzialny za pojazd. Jeśli kierowca nie trzyma rąk na kierownicy, system dźwiękowo i wizualnie przypomina mu o ponownym przejęciu kontroli. Jeśli nie nastąpi reakcja, znana funkcja nagłego zatrzymania automatycznie zatrzyma pojazd w wykrytym pasie i następnie wykona telefon alarmowy.

Większy komfort i sportowość jednocześnie

Nowy Cayenne jest standardowo wyposażony w zawieszenie na sprężynach stalowych, w tym po raz pierwszy Porsche Active Suspension Management (PASM). Reguluowane amortyzatory dla osi przedniej i tylnej, z użyciem nowej technologii dwóch zaworów, są używane przez Porsche Active Suspension Management. Zamiast jednego zaworu do tłumienia ruchów nadwozia i kół, amortyzator teraz ma dwa zawory, które pozwalają na oddzielną zmianę faz tłumienia i sprężania. Zaletą nowej technologii jest znaczący wzrost komfortu i bezpieczeństwa jazdy, co umożliwia osiągnięcie jeszcze szerszego zakresu między charakterystyką Comfort a Sport Plus.

Tłumienie i odskok podczas jazdy stawiają różne wymagania od amortyzatorów umieszczonych między kołem a nadwoziem. Oznacza to, że wszelkie ruchy nadwozia muszą pozostawać jak najłagodniejsze i komfortowe dla pasażerów. Koło, które jest znacznie lżejsze, nadal wymaga dobrego tłumienia nawet w najgorszych warunkach drogowych, aby zapewnić przyczepność. Nowa technologia dwóch zaworów pomaga rozwiązać konflikt między celami komfortu pasażerów i optymalnego zawieszenia kół, nie kompromitując bezpieczeństwa jazdy. W zależności od sytuacji, zawór dla fazy sprężania może ustawiać zmienne siły tłumienia niezależnie od zaworu dla fazy odskoku i vice versa. Dzięki temu nowy Cayenne oferuje wyraźnie zauważalny wzrost komfortu, z bardziej płynnym nadwoziem, lepszą wydajnością prowadzenia oraz udoskonalonym wsparciem dla ruchów huśtania i kołysania jako standard.

Opcjonalne nowe adaptacyjne zawieszenie powietrzne dalej wzmacnia wrażenia z jazdy. Zmienny współczynnik sprężyny przewyższa tradycyjne zawieszenie stalowe oraz poprzedni system zawieszenia powietrznego w połączeniu z nową technologią dwóch zaworów. Zmienny współczynnik sprężyny jest zrealizowany za pomocą dwóch komór powietrznych, które mogą być połączone lub rozłączone przez zawór. Przy wolnej jeździe i pokonywaniu przeszkód imponuje szczególnie komfortową charakterystyką sprężyny i amortyzacji, pozwalając nowemu Cayenne skutecznie sunąć po nawierzchni drogi. Równocześnie bardziej dynamiczny współczynnik sprężyny zawieszenia powietrznego oraz nowa technologia dwóch zaworów znacznie poprawiają wydajność jazdy i precyzję, jednocześnie zauważalnie redukując ruchy nadwozia.

W porównaniu do poprzedniego modelu, konstruktorzy nowego zawieszenia powietrznego z dwiema komorami również zwiększyli zakres współczynników sprężyn. Dzięki temu zarówno twardo dostrojony współczynnik sprężyny Turbo GT, jak i najwygodniejszy współczynnik sprężyny poprzedniego modelu mogą być zastosowane w każdym nowym Cayenne z zawieszeniem powietrznym.

W nowym Cayenne PASM jest połączone po raz pierwszy z przyciskiem Sport Response na kierownicy. Tak samo jak wcześniej, przygotowuje silnik i skrzynię biegów na maksymalną responsywność. Dodatkowo ustawia zawieszenie w trybie Sport, aby przygotować je na dynamiczną sytuację drogową. Funkcja jest dostępna przez 20 sekund w każdym przypadku.

Koła z większym obwodem tocznym

Dzięki zastosowaniu nowych opon o większej średnicy wynoszącej obecnie 790 mm, Porsche zoptymalizowało właściwości toczenia i brzegowe. Zwiększony obwód koła pozwala na niższe ciśnienie powietrza i w związku z tym większy komfort. Dzięki ich większej nośności, nowe opony pewniej reagują na uszkodzenia nawierzchni. Oferują również lepsze osiągi na mokrych i suchych powierzchniach oraz poprawioną przyczepność dla wszystkich rozmiarów kół. Cayenne osiąga optymalne wartości jazdy dzięki specjalnym oponom wydajnościowym, które zostały nowo opracowane dla tego modelu. Ich lepsza odporność na wysoką temperaturę widocznie rozszerza granice pojazdu w porównaniu do poprzedniego Cayenne. Dodatkowo, dostępne są również opony zimowe i całoroczne o średnicy 22 cale, rozwinięte specjalnie dla Cayenne.

Fundamentally upgraded suspension systems

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.