Wraz z resztą gamy Cayenne, Porsche zaktualizowało wersję coupe swojego flagowego SUV-a, a być może najważniejsza zmiana miała miejsce w wersji S.
Po wprowadzeniu modelu Cayenne Coupe w 2019 roku, niemiecki producent był przytłoczony liczbą klientów, którzy się na niego zdecydowali. To, co zaczęło się jako próba, przerodziło się w prawdziwy sukces. Po czterech latach cała gama Cayenne przeszła aktualizację, a wersja coupe zyskała nowe funkcje i ulepszone napędy.
Na zewnątrz, Cayenne Coupe otrzymało te same ulepszone reflektory LED Matrix co jego rodzeństwo, z opcją reflektorów HD Matrix. Ponadto, przedni zderzak został nieco przeprojektowany, z ukrytym radarem do systemu AEBS oraz adaptacyjnego tempomatu. Dodatkowo, w dolnej części wlotów powietrza pojawiły się nowe wykończenia.
Porsche znacznie zmodernizowało również wnętrze, a w 2023 roku Cayenne Coupe S zostało wyposażone w całkowicie cyfrowy zestaw wskaźników. Nawet analogowy obrotomierz został usunięty. Na górze centralnej konsoli producent dodał ekran dotykowy o przekątnej 12,3 cala, a trzeci, 10,9-calowy wyświetlacz dotykowy znalazł swoje miejsce przed pasażerem z boku. Kolejną istotną zmianą było przeniesienie selektora biegów z konsoli środkowej na deski rozdzielczej obok kierownicy.
Co zaskakujące, podczas gdy większość producentów starała się zmniejszyć pojemności silników, Cayenne S poszedł w przeciwnym kierunku. W ten sposób Porsche zastąpiło wcześniej stosowany silnik V6 twin-turbo nowym V8 twin-turbo. To przyniosło wyższy moment obrotowy i moc w porównaniu do modelu z 2019 roku, co wpłynęło na poprawę osiągów.
Porsche dokładnie udoskonalił swojego udanego luksusowego SUV-a. Nowy Cayenne wyposażony jest w wysoko zdigitalizowany system wyświetlania i sterowania, nową technologię podwozia oraz innowacyjne funkcje high-tech. „To jedna z największych aktualizacji produktów w historii Porsche” – mówi Michael Schätzle, wiceprezydent linii produktów Cayenne. Przednie reflektory HD-Matrix LED zapewniają oświetlenie drogi dostosowane do każdej sytuacji, system jakości powietrza filtruje zanieczyszczenia wewnątrz pojazdu, a po raz pierwszy pasażerowie z przodu mają własny wyświetlacz infotainment – na przykład do streamowania filmów w trakcie podróży. Dzięki znacznym ulepszeniom w designie i mocniejszemu silnikowi, Cayenne podkreśla swoją pozycję jako sportowego pojazdu w swoim segmencie.
Porsche zintegrowało całkowicie nowy system wyświetlania i sterowania w nowym Cayenne. Nowe doświadczenie kierowcy Porsche, zaprezentowane po raz pierwszy w Porsche Taycan, koncentruje się na osi kierowcy i optymalizuje obsługę. Funkcje, z których kierowca korzysta często, znajdują się bezpośrednio na lub obok kierownicy. Na przykład dźwignia po lewej stronie za kierownicą ma teraz dodatkowe funkcje do obsługi systemów wspomagania kierowcy. Automatyczny wybierak biegów w nowym Cayenne znajduje się teraz po prawej stronie kierownicy na desce rozdzielczej w pojazdach lewej ręki. Dzięki temu na nowej konsoli środkowej jest miejsce na schowki oraz duży kontroler klimatyzacji w eleganckim czarnym panelu. Duże, łatwo dostępne przyciski w połączeniu z mechanicznymi przełącznikami klimatyzacji i haptycznym kontrolerem głośności zapewniają optymalną użyteczność i wyrafinowany wygląd.
Po raz pierwszy przeprojektowane kokpit Cayenne zawiera całkowicie cyfrowy zestaw wskaźników o przekątnej 12,6 cala z zakrzywionym designem i zmiennymi opcjami wyświetlania. Opcjonalnie dostępny jest zoptymalizowany wyświetlacz head-up. Standardowy wyświetlacz centralny Porsche Communication Management (PCM) o przekątnej 12,3 cala bezproblemowo integruje się z nową deską rozdzielczą i zapewnia dostęp do wszystkich istotnych funkcji pojazdu. Aplikacje natywne, takie jak Spotify® i Apple Music®, są dostępne w celu optymalizacji łączności w nowym Cayenne. Po raz pierwszy dostępny jest również 10,9-calowy wyświetlacz po stronie pasażera. Wzbogaca to doświadczenie pasażera z przodu, wyświetlając dane wydajności, zapewniając osobny dostęp do sterowania systemem infotainment i, w zależności od rynku, opcję streamowania filmów podczas jazdy. Specjalna powłoka filmowa zapewnia, że kierowca nie może zobaczyć tego wyświetlacza.
Nowy Cayenne zyskał teraz szczególnie ekspresyjny i sportowy wygląd. Nowy przód w połączeniu z mocniej wygiętymi błotnikami, nową maską oraz technicznymi reflektorami podkreśla szerokość auta. Projektowane w trzech wymiarach tylne lampy, uporządkowane powierzchnie oraz nowy zderzak tylny z wbudowanym uchwytem na tablicę rejestracyjną charakteryzują tył nowego Cayenne. Rozszerzona paleta kolorów z trzema nowymi kolorami, lekkie pakiety sportowe oszczędzające do 33 kilogramów dla Cayenne Coupé, oraz szeroka gama kół o średnicy 20, 21 i 22 cali umożliwiają estetyczne i dynamiczne skonfigurowanie nowego Cayenne według indywidualnych gustów klientów.
Reflektory Matrix LED są teraz standardowym wyposażeniem nowego Cayenne. Reflektory HD-Matrix LED są nową opcjonalną funkcją. Z dwiema modułami wysokiej rozdzielczości i ponad 32 000 pikselami na każdy reflektor, ich innowacyjna technologia blokuje światło wysokich świateł dla innych użytkowników drogi, z dokładnością do piksela, aby nie oślepiać ich. Jasność modułów można regulować w ponad 1 000 krokach w zależności od sytuacji na drodze. Dostosowane tryby oświetlenia zwiększają bezpieczeństwo i komfort w różnych sytuacjach drogowych.
Porsche wprowadziło również system jakości powietrza w nowym Cayenne. W standardzie pojazd wykorzystuje dane nawigacyjne do wykrywania zbliżających się wejść do tuneli i automatycznie aktywuje obieg powietrza. Opcjonalnie czujnik może wykrywać poziom cząstek pyłu w powietrzu i w razie potrzeby przepuszczać go przez filtr cząstek pyłu wielokrotnie. Ponadto, jonizator usuwa wiele zarazków i zanieczyszczeń z powietrza, co jest szczególnie korzystne dla osób cierpiących na alergie.
Klienci mogą również korzystać z kompleksowego zestawu nowych i usprawnionych systemów wspomagania. Należą do nich Evasion Assist, asystent zakrętów oraz ulepszony Porsche InnoDrive w ramach adaptacyjnego tempomatu. Oznacza to, że nowy Cayenne jeszcze lepiej wspiera kierowcę w niebezpiecznych sytuacjach, jak również w korkach na autostradach i głównych drogach.
Porsche standardowo wyposaża Cayenne w zawieszenie sprężynowe ze stali, w tym Porsche Active Suspension Management (PASM). Nowe amortyzatory z technologią podwójnego zaworu umożliwiają optymalną wydajność we wszystkich sytuacjach drogowych. W szczególności komfort przy niskich prędkościach, prowadzenie przy dynamicznych zakrętach oraz wsparcie w przechyłach i kołysaniu uległy zauważalnej poprawie. Doświadczenie jazdy można dodatkowo poprawić za pomocą nowego adaptacyjnego zawieszenia powietrznego z technologią dwuprzegubową, dwu-zaworową. Poprawia to doświadczenia z jazdy, stabilizuje pojazd i upraszcza prowadzenie na drogach i poza nimi w porównaniu zarówno do standardowego zawieszenia, jak i poprzedniego modelu. Jednocześnie adaptacyjne zawieszenie powietrzne poprawia precyzję jazdy i osiągi, redukując ruchy nadwozia w dynamicznych sytuacjach jazdy. Zawieszenie oferuje również jeszcze wyraźniejsze różnicowanie między trybami jazdy Normal, Sport i Sport Plus.
W Europie nowy Cayenne debiutuje w trzech różnych wersjach silnikowych. Znacznie przerobiona wersja silnika V8 biturbo o pojemności 4,0 litrów, opracowana przez Porsche, zastępuje wcześniejszy silnik V6 w nowym Cayenne S. Przy maksymalnej mocy 349 kW (474 KM) i momencie obrotowym 600 Nm – o 25 kW (34 KM) i 50 Nm więcej niż jego poprzednik – przyspiesza zarówno SUV-a, jak i SUV-a Coupé do 100 km/h w 4,7 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 273 km/h. Wstęp do świata Cayenne zaczyna się od optymalizowanego silnika turbo V6 o pojemności 3,0 litrów. Teraz generuje 260 kW (353 KM) i 500 Nm, co stanowi wzrost o 10 kW (13 KM) i 50 Nm w porównaniu do poprzednika.
Silnik sześciocylindrowy stanowi również podstawę napędu Cayenne E-Hybrid. W połączeniu z nowym silnikiem elektrycznym o mocy zwiększonej o 30 kW do 130 kW (176 KM), łączna moc wzrasta do 346 kW (470 KM). Wyposażony w akumulator wysokiego napięcia o pojemności zwiększonej z 17,9 kWh do 25,9 kWh, zasięg wyłącznie elektryczny do 90 kilometrów (EAER City) jest teraz możliwy, w zależności od poziomu wyposażenia. Nowa ładowarka pokładowa o mocy 11 kW skraca czas ładowania przy odpowiednim źródle do mniej niż dwóch i pół godziny, mimo zwiększonej pojemności akumulatora. Na drodze zoptymalizowane tryby jazdy E-Hybrid zwiększają efektywność pojazdu.
Nowe doświadczenie kierowcy Porsche zadebiutuje w Cayenne
Porsche wprowadza rewolucyjny system wyświetlania i sterowania w nowym Cayenne. Doświadczenie kierowcy Porsche oznacza w pełni cyfrowy wyświetlacz, wszechstronną personalizację i intuicyjną obsługę. W centrum tego znajduje się koncentracja na osi kierowcy. Najważniejsze elementy sterujące są zgrupowane wokół kierownicy. To tworzy nowe, jeszcze bardziej intensywne doświadczenie z jazdy.
Wyrafinowany design kokpitu czerpie elementy z elektrycznego sportowego samochodu Taycan i po raz pierwszy przenosi je do Porsche z silnikiem spalinowym. Obejmuje cyfrowy zestaw wskaźników o zakrzywionej, wolnostojącej konstrukcji, z zmiennymi opcjami wyświetlania, przeprojektowaną konsolę środkową oraz kierownicę najnowszej generacji z przełącznikiem trybu. Automatyczny wybierak biegów znajduje się teraz bezpośrednio po prawej stronie kierownicy. Dzięki temu na konsoli środkowej znalazło się miejsce na duży kontroler klimatyzacji z wyrafinowanym czarnym panelem. Pasażerowie doświadczają nowego poziomu interakcji z pojazdem i kierowcą za pośrednictwem opcjonalnego wyświetlacza pasażera.
Okrągły pasek otacza całą deskę rozdzielczą, holistycznie łącząc różne elementy designu i obejmując również przeprojektowane wnętrza drzwi. Nowe paski dekoracyjne i powierzchnie, a także zwiększenie opcji kolorystycznych i materiałowych, zapewniają wizualne akcenty. Optymalizowane funkcje łączności oraz zoptymalizowana funkcja ładowania bezprzewodowego dopełniają nową koncepcję wnętrza. Również całkowicie nową funkcją w Porsche Cayenne jest funkcja wideo w samochodzie. Treści streamingowe mogą być wyświetlane na wyświetlaczu pasażera nawet w trakcie jazdy, przy zastosowaniu technicznych zabezpieczeń, które zapewniają, że nie rozpraszają one kierowcy.
Skoncentrowany na kierowcy i interaktywny: nowy kokpit w Cayenne
Kierowcy i pasażerowie doświadczają całkowicie nowego kokpitu w nowym Porsche Cayenne. Łączy on jeszcze silniejsze skupienie na kierowcy z nowymi interaktywnymi elementami, które w nowy sposób intensyfikują przeżycia pasażera. Zestaw wskaźników to teraz w pełni cyfrowy, wolnostojący, zakrzywiony wyświetlacz o przekątnej 12,6 cala, który nie wymaga pokrywy, co nadaje mu nowoczesny, smukły wygląd. W charakterystycznym stylu Porsche jest to najwyższy punkt na desce rozdzielczej. W zależności od poziomu wyposażenia, kierowca może wybierać spośród maksymalnie siedmiu widoków na zestawie wskaźników. Można wybrać obrotomierz, nawigację mapową, asystenta nocnego lub system wspomagania kierowcy w 3D, aby być na pierwszym planie. Dostępne są także minimalistyczny widok i klasyczna wersja, która przenosi typowy Porsche pięcio wskaźnikowy design zestawu wskaźników do cyfrowej ery.
Kluczową cechą doświadczenia kierowcy Porsche jest właściwa równowaga między elementami cyfrowymi a analogowymi. Wszystkie elementy sterujące istotne dla doświadczenia jazdy są również zgrupowane bezpośrednio wokół kierownicy. W klasycznym stylu Porsche, nowy przycisk uruchamiania silnika – po raz pierwszy w tej formie w pojeździe Porsche z silnikiem spalinowym – znajduje się po lewej stronie kierownicy.
Wybierak biegów jest teraz znacznie mniejszy niż wcześniej i znajduje się po prawej stronie kierownicy, pomiędzy zestawem wskaźników a wyświetlaczem centralnym. Dzięki temu na konsoli środkowej znalazło się miejsce na nowe, duże panele sterujące klimatyzacją z analogowymi kontrolkami i większą przestrzenią do przechowywania. Porsche umieściło również całkowicie przeprojektowaną dźwignię sterującą dla systemów wspomagania kierowcy bezpośrednio na kolumnie kierowniczej, co czyni ją natychmiast dostępną dla kierowcy w nowym Cayenne.
Nowa wielofunkcyjna sportowa kierownica pochodzi z modelu 911 i została całkowicie odnowiona w porównaniu do swojego poprzednika. Jej design jest elegancki, nowoczesny i sportowy jednocześnie. Przełącznik trybu do wyboru trybów jazdy Normal, Offroad, Sport i Sport Plus bezpośrednio na kierownicy jest teraz standardem. Nowy przycisk przełączający do wyboru funkcji i projektów w zestawie wskaźników również znajduje się bezpośrednio na kierownicy, podobnie jak konfiguracja opcjonalnego wyświetlacza head-up. To pozwala kierowcom dostosować wyświetlacz head-up do swojej wysokości i pozycji oraz zmieniać widoki, nie odrywając wzroku od drogi.
Dzięki szklanej powierzchni w czarnym panelu, nowy panel sterujący klimatyzacją na wznoszącej się konsoli środkowej tworzy szczególnie wysokiej jakości wygląd. Ustawienia klimatyzacji można szybko i intuicyjnie wprowadzać na jasno zarysowanej powierzchni sterującej. Połączenie rozpoznawania dotyku i informacji zwrotnej haptycznej z mechanicznymi przełącznikami klimatyzacji oraz fizycznym kontrolerem głośności zapewnia funkcjonalność, która jest zarówno haptyczna, jak i estetycznie przyjemna.
Wysokorozdzielczy 12,3-calowy wyświetlacz centralny jest centrum sterowania Porsche Communication Management (PCM). Jak przedtem, kierowca może go używać do obsługi licznych funkcji jazdy i komfortu, a także standardowych funkcji nawigacji online i multimediów. Całkowicie nową funkcją w Porsche Cayenne jest opcjonalny zintegrowany wyświetlacz pasażera o przekątnej 10,9 cala. Ten dodatkowy ekran dotykowy oferuje pasażerowi zupełnie nowe sposoby interakcji z kierowcą i pojazdem. Dzięki dodatkowego ekranu pasażer z przodu może odciążyć kierowcę, na przykład obsługując nawigację lub wybierając serwis multimedialny. Specjalna folia zapewnia, że wyświetlacz nie jest widoczny z miejsca kierowcy. To oznacza, że filmy można streamować na wyświetlaczu pasażera bez rozpraszania kierowcy. Pasażer może również uzyskać aktualne informacje o wydajności pojazdu – takie jak prędkość, tryb jazdy i siła G. To umożliwia pasażerom w nowym Cayenne intensywniejsze korzystanie z doświadczenia jazdy Porsche razem.
Luksusowe, sportowe odczucie
Porsche Cayenne to sportowy samochód w swojej klasie – a jego wnętrze odzwierciedla to. Sportowa atmosfera łączy się z wysoką funkcjonalnością, luksusowym komfortem i typowymi cechami designu Cayenne. Porsche prezentuje nową koncepcję sterowania w nowym Cayenne w czystym designie, który podkreśla szerokość. Zwiększenie horyzontalnego nacisku na deskę rozdzielczą sprawia, że wnętrze wydaje się jeszcze szersze. Projektanci osiągnęli to dzięki okrągłemu paskowi, który kontynuuje się w górę po bokach. Elegancko zaprojektowane nawiewy powietrza są typowo ustawione w pionie w stylu Cayenne. Po raz pierwszy Porsche zaprojektowało wszystkie wyloty powietrza w kokpicie bez żaluzji.
Duże powierzchnie dekoracyjne i akcentujące wykończenia w panelach drzwi nawiązują do poziomych linii wnętrza nowego Cayenne. Dzięki strukturalnemu oddzieleniu konsoli środkowej i deski rozdzielczej projektanci stworzyli unoszący się wygląd w kokpicie. Znane uchwyty konsoli środkowej Cayenne pozostają charakterystycznym elementem wnętrza SUV-a.
Nowy system jakości powietrza dla optymalnego klimatu wewnętrznego
Porsche Cayenne ma nowy system, który wyznacza standardy w zakresie jakości powietrza w pojeździe, skutecznie chroniąc pasażerów przed cząstkami i substancjami szkodliwymi z zewnątrz. Filtr powietrza w kabinie i funkcja recyrkulacji GPS są standardowo montowane. Nowy Cayenne wykorzystuje dane nawigacyjne do automatycznego aktywowania recyrkulacji powietrza, gdy samochód wkrótce wjedzie do tunelu. To zatrzymuje zapachy i spaliny, które mogą gromadzić się w tunelu, przed dostaniem się do kabiny pasażerskiej. Gdy włączona jest nawigacja, system działa przewidująco i bierze pod uwagę tunele na trasie z wyprzedzeniem. Opcjonalny czujnik pyłu drobnego również poprawia jakość powietrza w nowym Cayenne. Nieprzerwanie mierzy poziom cząstek drobnych (PM 2.5) we wnętrzu pojazdu oraz w powietrzu zewnętrznym i aktywuje recyrkulację, jeśli jakość powietrza wokół pojazdu się pogarsza. System jakości powietrza następnie oczyszcza powietrze wewnętrzne, przepuszczając je przez filtr cząstek pyłu wielokrotnie. Opcjonalnie dostępny jest również jonizator usuwający zarazki i zanieczyszczenia z powietrza. To jest szczególnie korzystne dla osób cierpiących na alergie.
W nowym Cayenne dostępnych jest pięć nowych opcji skórzanych. Obejmuje to kombinacje kolorów Czarny/Kreda, Czarny/Nocna Zieleń i Czarny/Wrzos, a także skórę Club w kolorze Czarnym Bazaltowym i kombinację Czarny Bazaltowy/Czerwony Barrique. Nowe wzory dekoracyjne i akcenty zostały również dodane do znanych opcji personalizacji wnętrza. Jak wcześniej, Porsche Cayenne może być wyposażony w opcjonalny system panoramicznego dachu, który tworzy jeszcze bardziej przestronny, jasny klimat. Towarzyszący mu roleta zawsze jest czarna. W modelu Cayenne Coupé standardem jest stały panoramiczny dach ze szkła. Inne dostępne opcje to ogrzewana szyba przednia oraz szkło izolowane termicznie i akustycznie.
W standardzie Porsche wyposaża Cayenne w skórzane fotele komfortowe z regulacją w ośmiu kierunkach, a Cayenne Coupé w sportowe fotele z regulacją w ośmiu kierunkach. Oba warianty oferują dodatkowe opcje konfiguracji w różnych pakietach skórzanych. Opcjonalne fotele sportowe z regulacją w 18 kierunkach oferują szczególnie sportowym kierowcom optymalne wsparcie boczne w trakcie dynamicznej jazdy, dzięki podwyższonym boczkom. Inne opcje to funkcja masażu oraz wentylacja i ogrzewanie foteli przednich i tylnych oprócz standardowego ogrzewania foteli przednich.
Wszechstronnie ulepszona łączność
Porsche jeszcze bardziej poprawiło łączność w nowym Cayenne. Cayenne oferuje standardowo schowek na smartfon z chłodzeniem i ładowaniem bezprzewodowym. Chłodzenie pozwala na zoptymalizowaną moc ładowania do 15 watów.
Również zoptymalizowano dwa porty USB-C z funkcją szybkiego ładowania w przedniej komorze oraz kolejne dwa połączenia USB-C do szybkiego ładowania w tylnej części konsoli środkowej. Aby sparować smartfon z pojazdem, wystarczy zeskanować kod QR wyświetlany w PCM telefonem. Następnie dostępne są liczne funkcje łączności, w tym Apple CarPlay® i Android Auto® oraz zintegrowane aplikacje takie jak Spotify® i Apple Music®.
Nową funkcją w Cayenne jest Wideo w samochodzie. Filmy można oglądać bezpośrednio w PCM poprzez dostawcę streamingu Screenhits TV® – zarówno na wyświetlaczu centralnym, gdy pojazd stoi, jak i na wyświetlaczu pasażera w trakcie jazdy. Specjalna folia na wyświetlaczu pasażera zapobiega rozpraszaniu kierowcy podczas ruchu pojazdu.
Wysokiej jakości system audio przyczynia się do doświadczenia medialnego w każdym Porsche Cayenne. W standardzie Porsche wyposaża nowego Cayenne w Sound Package Plus z 10 głośnikami. Alternatywnie dostępne są dwa inne systemy audio: BOSE® Surround Sound System z mocą 710 watów, 14 głośnikami i dodatkowym subwooferem oraz Burmester® 3D High-End Surround Sound System z 21 głośnikami i łączną mocą 1 455 watów.
Wyraźniej zaznaczona forma z podkreśloną szerokością
Nowy Porsche Cayenne ma fundamentalnie przeprojektowany wygląd. Zmiany w wyglądzie zewnętrznym wykraczają daleko poza zwykły zakres aktualizacji produktu. Poza przednią częścią, tylnym zderzakiem i reflektorami, przeprojektowano również maskę, błotniki i tylne drzwi. Rezultatem jest uderzająco sportowa i ekspresyjna postawa. Tworzy to wizualny nacisk na szerokość pojazdu, bardziej zaznaczone błotniki, wyraźne linie, jeszcze bardziej wyraziste wloty powietrza oraz przeprojektowane reflektory i światła.
Projektanci szczególnie podkreślili błotniki, które są teraz bardziej wygięte. Pomiędzy błotnikami, przeprojektowana maska ma bardziej płaski profil. Reflektory Cayenne nawiązują do linii błotników i mają bardziej poziomą oraz stromą postawę z przodu pojazdu niż w poprzednim Cayenne. Ich wnętrza zapewniają wyraźny techniczny akcent na przedniej części nowego Cayenne. Reflektory Matrix LED są montowane standardowo. Opcjonalnie są dostępne reflektory HD-Matrix LED, które umożliwiają charakterystyczny dla Porsche czteropunktowy podpis widoczny nawet w nocy i znacząco zwiększają zarówno bezpieczeństwo, jak i komfort dzięki swojej innowacyjnej technologii.
Większe wloty powietrza z przodu przyczyniają się również do wyrazistego wyglądu nowego Cayenne. Dwa poziome czarne pasy z malowanymi wkładkami z przodu podkreślają dodatkowo szerokość pojazdu. Z dużą dbałością o szczegóły, przednie światło zostało zintegrowane w górnej listwie.
Nowy Cayenne charakteryzuje się również fundamentalnie przeprojektowanym designem z tyłu. Jak w Coupé, uchwyt na tablicę rejestracyjną znajduje się teraz w tylnym zderzaku w normalnym SUV-ie Cayenne, a uchwyt na klapie bagażnika również został usunięty. Cała taśma świetlna LED, w tym tylne lampy i kierunkowskazy, wykonana jest z trójwymiarowo uformowanego szkła, rozciąga się na całą tylną część jak łuk i tworzy niepowtarzalny podpis świetlny w nocy. Logo PORSCHE ma teraz również trójwymiarowy, wolnostojący design.
Jak wcześniej, pełny SUV i Coupé mają identyczny design z przodu pojazdu. Z płaską szyby przedniej i ostrzejszym kątem słupka A, Coupé wygląda jeszcze bardziej sportowo i zorientowane na osiągi, z nowymi akcentami z tyłu i szerszym tyłem.
Nowy Cayenne standardowo wyposażony jest w 20-calowe lekkie felgi aluminiowe. Porsche przeszło również do wysokiej klasy średnicy kół 790 milimetrów. Dla nowego Cayenne dostępnych jest 12 projektów kół o średnicach 20, 21 i 22 cali. Obejmuje to osiem nowych lekkich felg aluminiowych. Po raz pierwszy Porsche oferuje również aerodynamicznie zoptymalizowane projekty kół dla Cayenne, które redukują opór.
Dla nowego Porsche Cayenne dostępnych jest 12 kolorów nadwozia, w tym trzy nowe kolory Algarve Blue Metallic, Montego Blue Metallic i Arctic Grey. Dodatkowo opcja Paint to Sample oferuje liczne dodatkowe kolory do wyboru – w tym szczególnie popularne odcienie z historii Porsche.
Premiera światowa: reflektory HD-Matrix LED
Przy zmianie modelu Cayenne teraz wyposażony jest w nowe reflektory LED z technologią wiązki matrycowej w standardzie. Wykorzystują dane dotyczące prędkości, kamery i nawigacji, aby zapewnić idealne oświetlenie. Ich obszar światła drogowego podzielony jest na 11 segmentów, które mogą być oświetlane lub przyciemniane w zależności od sytuacji (znanej jako wiązka matrycowa). Dzięki temu umożliwiają optymalną widoczność z włączonymi światłami drogowymi, nie oślepiając pojazdów do przodu ani nadjeżdżających pojazdów.
Opcjonalnie Porsche oferuje po raz pierwszy w nowym Cayenne wysokorozdzielcze światła HD-Matrix LED. Te innowacyjne reflektory tworzą jasny, jednorodny i precyzyjny obszar światła, który dynamicznie i błyskawicznie dostosowuje się do danej sytuacji. Nowa adaptacja jest obliczana co 16 milisekund. Ta technologia umożliwia również funkcje adaptacyjne, takie jak oświetlenie pasa, oświetlenie na budowach i w wąskich miejscach lub dedykowane światło drogowe. Innowacyjne reflektory wyróżniają się także swoją efektywnością energetyczną.
W centrum technologii znajduje się chip o wielkości połowy paznokcia (12.8 na 3.2 mm), który zawiera 16 384 indywidualne mikropixele LED. Porsche montuje dwa z tych chipów w każdym reflektorze w nowym Cayenne z technologią HD-Matrix LED – cztery w każdym pojeździe. Moduł sterujący, porównywalny pod względem funkcji do wydajnej karty graficznej PC, może aktywować, dezaktywować lub przyciemniać każdą z diod w 1 024 krokach. To umożliwia stworzenie niemal nieograniczonej różnorodności wzorców świetlnych. Aby optymalnie dostosować wzór światła do wymagań sportowego samochodu, Porsche łączy chipy z specjalnymi soczewkami, aby stworzyć moduły HD. Jeden moduł na reflektor ma soczewkę szerokokątną, która pozwala na szeroką dyspersję światła. Moduł HD 'Illumination’ pokrywa kąt 40 stopni szerokości na 10 stopni wysokości. Odpowiedni moduł 'Performance’, wyposażony w soczewkę teleobiektywu, skupia swoje światło na zakresie 20 stopni szerokości na pięć stopni wysokości. Światło z obu modułów nakłada się i gwarantuje szerokie oświetlenie o dużej intensywności w centrum. Ponieważ tylko wymagane diody są aktywne w danym momencie, reflektory HD-Matrix LED mają wyjątkową wydajność.
Moduły 'Illumination’ i 'Performance’ są sąsiadujące ze sobą w dolnej części reflektorów. Powyżej nich znajdują się dwa moduły bi-funkcyjne. Są odpowiedzialne za oświetlenie powitalne oraz dodatkowe światło drogowe. Jeśli system nie wykryje żadnych pojazdów jadących przed lub nadjeżdżających, gdy włączone są automatyczne światła drogowe, uruchamia dodatkowe światło drogowe. Ten tryb zwiększa ilość światła z 1 400 do 2 500 lumenów. Dzięki temu nowy Cayenne jest w stanie oświetlić drogę na odległość do 600 metrów. Gdy tylko system wykryje pojazd z przodu lub nadjeżdżający, dezaktywuje dodatkowe światło drogowe i wraca do trybu HD-Matrix. Cztery moduły reprezentują charakterystyczny dla Porsche podpis świetlny. Jest aktywny we wszystkich dostępnych trybach świetlnych w nowych reflektorach HD-Matrix LED, w tym w trybach świateł mijania i drogowych.
Dzięki precyzyjnemu sterowaniu światłem, technologia reflektorów o wysokiej rozdzielczości umożliwia dodatkowe funkcje. Jeśli poszczególne piksele są dezaktywowane, aby uniknąć oślepiania innego pojazdu, dodatkowa dostępna energia przepływa do sąsiednich pikseli i zwiększa ich jasność. To zapewnia optymalną widoczność przez cały czas. Na autostradach, kontroler systemu dostosowuje rozkład światła do przebiegu drogi, precyzyjnie w pikselach, bez oślepiania nadjeżdżających pasów ruchu. Na budowach i w wąskich miejscach, dywan świetlny przed nowym Cayenne oznacza szerokość pojazdu, w tym jego zewnętrzne lusterka, dając kierowcy dodatkową pewność, że może precyzyjnie ustawić swój pojazd. Ponadto, oświetlenie pasa pomaga kierowcy z wyprzedzeniem wykryć niebezpieczne obiekty. W ten sposób reflektory HD-Matrix LED aktywnie przyczyniają się do bezpieczeństwa pasażerów.
Nowe i ulepszone systemy wspomagania
Nowy Porsche Cayenne posiada wiele nowych i poprawionych systemów wspomagania. Rozszerzony zakres funkcji pomaga i odciąża kierowcę podczas długich tras, w korkach na autostradach, podczas skrętów oraz w niebezpiecznych sytuacjach, które wymagają manewrów unikania.
Opcjonalny adaptacyjny tempomat oferuje dodatkowe funkcje w nowym Cayenne. Jedną z nich jest nowa funkcja Evasion Assist. Jeśli kierowca musi ominąć ciężarówkę, samochód lub motocykl w krytycznej sytuacji, asystent oblicza idealną trasę unikania. Gdy kierowca skręca podczas manewru unikania, Evasion Assist wspiera z dostosowaniem kąta skrętu do sytuacji i celowym hamowaniem poszczególnych kół. Umożliwia to pojazdowi dojście do obliczonej trasy unikania. Zasięg funkcjonalności systemu wspiera również kontr-skręcanie do równoległego pasa, w zależności od sytuacji. Innymi słowy, nowy Cayenne wspiera swojego kierowcę w unikaniu opuszczenia pasa lub przejazdu na równoległy pas.
Inną funkcją adaptacyjnego tempomatu jest nowa zdolność Turn Assist. Funkcja ta monitoruje nadjeżdżający ruch podczas skrętu w lewo (lub w prawo w krajach o jeździe po prawej stronie) do maksymalnej prędkości 10 km/h. Wstępnie przygotowuje również system hamulcowy, co skraca możliwą drogę hamowania. Jeśli nadchodzi zagrożenie kolizją z nadjeżdżającym ruchem, Turn Assist automatycznie hamuje pojazd do zatrzymania. Równocześnie ostrzega kierowców zarówno dźwiękowo, jak i wizualnie.
Porsche również zoptymalizowało funkcję utrzymywania pasa systemu InnoDrive, rozbudowaną funkcjonalność adaptacyjnego tempomatu. Nowy Cayenne jeszcze bardziej skutecznie utrzymuje swój pas nawet w sytuacjach korkowych do 60 km/h z pojazdem jadącym przed nim. Jeśli to pożądane, system może wykonywać utrzymanie pasa w powolnym ruchu oraz ruchu stop-and-go na autostradach i dobrze rozwiniętych drogach wiejskich, z ciągłymi interwencjami w skręcie. Zawsze priorytetowo traktuje oznaczenia pasa, ale również wykorzystuje pojazdy jadące przed do orientacji. Nowy zakres funkcji znacząco zwiększa komfort jazdy i wymaga mniej wysiłku od kierowcy. Monitorowanie rąk zapewnia, że kierowca jest skoncentrowany, ponieważ to on pozostaje odpowiedzialny za pojazd. Jeśli kierowca odsunie ręce od kierownicy, system powiadamia go dźwiękowo i wizualnie o konieczności podjęcia kontroli. Jeśli nie ma reakcji, znana funkcja awaryjnego hamowania automatycznie zatrzymuje pojazd w wykrytym pasie i następnie wykonuje połączenie alarmowe.
Większy komfort i sportowość w tym samym czasie
Nowy Cayenne standardowo wyposażony jest w zawieszenie sprężynowe ze stali, w tym Porsche Active Suspension Management (PASM) po raz pierwszy. Regulator drgań dla przedniego i tylnego osi, używany przez Porsche Active Suspension Management, jest wyposażony w nową technologię podwójnego zaworu. Zamiast jednego zaworu do tłumienia ruchów nadwozia i kół, amortyzator teraz ma dwa zawory, które pozwalają na osobne zmiany w fazach odbicia i kompresji. Zaletą nowej technologii jest znaczny wzrost komfortu i bezpieczeństwa jazdy, co pozwala na jeszcze szerszy zakres między właściwościami zawieszenia Comfort i Sport Plus.
Kompresja i odbicie podczas jazdy stawiają różne wymagania przed amortyzatorami umieszczonymi pomiędzy kołem a nadwoziem. Oznacza to, że wszelkie ruchy nadwozia muszą pozostać jak najbardziej płynne i komfortowe dla pasażerów. Koło, które jest znacznie lżejsze, nadal musi wykazywać dobre właściwości tłumienia nawet w najgorszych warunkach drogowych, aby zapewnić przyczepność. Nowa technologia podwójnego zaworu znacznie przyczynia się do rozwiązania konfliktu między celami komfortu pasażerów a optymalnym zawieszeniem kół bez kompromisów w zakresie bezpieczeństwa jazdy. W zależności od sytuacji, zawór dla fazy kompresji może ustawiać zmienne siły tłumienia niezależnie od zaworu dla fazy odbicia, i odwrotnie. To pozwala nowemu Cayenne na zauważalny wzrost komfortu z gładszym nadwoziem, lepszą wydajnością prowadzenia i poprawionym wsparciem dla ruchów wzdłużnych i poprzecznych.
Opcjonalne nowe adaptacyjne zawieszenie powietrzne dodatkowo poprawia wrażenia z jazdy. Zmienny współczynnik sprężynowy przewyższa ustawienia stalowe oraz poprzedni system zawieszenia powietrznego w połączeniu z nową technologią podwójnego zaworu. Zmienny współczynnik sprężyny realizowany jest za pomocą dwóch komór powietrznych, które mogą być łączone lub rozłączane przez zawór. Podczas jazdy powolnej i pokonywania przeszkód, imponuje on szczególnie komfortowym charakterem sprężyn i tłumienia, co pozwala nowemu Cayenne skutecznie sunąć po nawierzchni drogi. Z drugiej strony, bardziej dynamiczny współczynnik sprężyny zawieszenia powietrznego i nowa technologia podwójnego zaworu znacznie poprawiają osiągi jazdy i precyzję, jednocześnie zauważalnie redukując ruchy nadwozia.
W porównaniu do poprzedniego modelu, inżynierowie nowego zawieszenia powietrznego z dwiema komorami również zwiększyli zakres współczynników sprężynowych. Umożliwia to zaimplementowanie zarówno twardo dostrojonego współczynnika sprężyny Turbo GT, jak i najbardziej komfortowego współczynnika sprężyny z poprzedniego modelu w każdym nowym Cayenne z zawieszeniem powietrznym.
W nowym Cayenne PASM jest po raz pierwszy połączony z przyciskiem Sport Response na kierownicy. Tak jak przedtem, przygotowuje silnik i przekładnię do maksymalnej reakcji. Dodatkowo, ustawia zawieszenie w trybie Sport, aby przygotować je do dynamicznej sytuacji jazdy. Funkcja jest dostępna przez 20 sekund w każdym przypadku.
Koła z większym obwodem toczenia
Dzięki zastosowaniu nowych opon z większą średnicą, wynoszącą obecnie 790 mm, Porsche zoptymalizowało właściwości toczone i krawędziowe. Zwiększony obwód koła pozwala na niższe ciśnienie powietrza, a co za tym idzie większy komfort. Dzięki większej nośności, nowe opony bardziej pewnie reagują na uszkodzenia drogi. Oferują również lepsze osiągi na mokrej i suchej nawierzchni oraz poprawioną przyczepność dla wszystkich rozmiarów kół. Cayenne osiąga optymalne wartości jazdy dzięki specjalnym oponom sportowym nowo opracowanym dla tego modelu. Ich poprawiona odporność na temperaturę zauważalnie poszerza granice pojazdu w porównaniu do poprzedniego Cayenne. Ponadto, dostępne są teraz również 22-calowe opony zimowe i całoroczne, opracowane specjalnie dla Cayenne.
Fundamentalnie ulepszone systemy zawieszenia
W zrewidowanym modelu inżynierowie Porsche przerobili systemy zawieszenia Cayenne i dostosowali je do charakterystyki nowych opon. Nowa konfiguracja regulowanego mechanizmu różnicowego systemu Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) znacznie redukuje liczbę zwinnych interwencji hamulcowych. Mimo to reakcja pojazdu na yaw pozostaje na zwykłym, wysokim poziomie. To poprawia wydajność przy zachowaniu zwinności. Przy niskich prędkościach, interwencje kierownicze przez opcjonalne skręcanie tylnej osi są również częstsze i intensywniejsze. To prowadzi do bardziej zwinnej reakcji na kierownicy podczas jazdy z niskimi prędkościami.