Porsche wprowadziło trzecią generację modelu Panamera pod koniec 2023 roku, a na pierwszy rzut oka była to bardziej ewolucja niż rewolucja, ale fani marki nie musieli się martwić; czterodrzwiowa limuzyna Porsche miała wystarczającą moc, aby ich uszczęśliwić.
Pierwsza generacja tego modelu pojawiła się na rynku w 2009 roku i wywołała ogromny szok w branży, ale akcjonariusze Porsche byli zadowoleni. Po udanym modelu Cayenne, Panamera miała wypełnić lukę między dwudrzwiowymi samochodami sportowymi a SUV-ami producenta. Mimo że nie była to najpiękniejsza limuzyna na rynku, przekonywała swoim napędem. Dodatkowo, poziom luksusu i komfortu odpowiadał statusowi marki. Ale przenieśmy się do 2023 roku, a niemiecki producent już osiągnął trzecią generację tego modelu, a zmiany w porównaniu do poprzedników były ogromne… ale dobrze ukryte.
Od zewnątrz samochód miał przednią część, która wyraźnie przypominała linię 911, z czterema blokami LED w reflektorach. Ponadto ten sam sygnaturowy wzór świetlny zauważono w modelu Cayenne i innych pojazdach Porsche. Ale każdy pojazd wyposażony w silnik spalinowy potrzebował obszaru chłodzenia, a producent umieścił go w dolnej części zderzaka. Dolny grill był czarny i podzielony na trzy sekcje. Dodatkowo, dwa poziome żaluzje przecięły zderzak od boku do boku. Jednak ogólny wygląd samochodu przypominał poprzednią generację, tylko z innymi reflektorami i zderzakiem.
Wnętrze przeszło poważną aktualizację. Przed kierowcą producent zainstalował w pełni cyfrowy zestaw wskaźników, gdzie obrotomierz zajmował centralne miejsce. Kierowca mógł jednak dostosować, co widzi na tym wyświetlaczu. Dodatkowo, na górze centralnej konsoli Porsche zainstalowało ekran dotykowy dla systemu multimedialnego, a poniżej niego, na konsoli środkowej, również ekran dotykowy do systemu klimatyzacji. Podobnie jak w pierwszej generacji Panamery, model na rok 2024 miał cztery indywidualne fotele, z wysokimi zagłówkami dla pasażerów z przodu. Między tylnymi siedzeniami producent umieścił strefę do przechowywania. Klienci mogli jednak zamówić pojazd w wersji pięcioosobowej.
Kiedy Porsche stworzyło pierwszą generację Panamery, wypracowało unikalny profil pojazdu, który zachowało przez wszystkie generacje. W rezultacie wykreowało specyficzny język designu dla tego modelu. Opadająca przednia szyba i zaokrąglony dach kończyły się ukośnym tyłem, który zakrywał bagażnik. Z tyłu przednich błotników producent umieścił cienkie i wysokie otwory wentylacyjne, które zmniejszały opór aerodynamiczny. Na koniec, z tyłu Panamera miała długi czerwony pasek LED dla tylnych świateł z napisem Porsche na dole. Jako charakterystyczny element designu dla tej wersji, producent zainstalował zestaw bocznych wydechów o trapezoidalnym kształcie.
Pod maską Panamera miała turbodoładowany silnik V6 o pojemności 2,9 litra, który napędzał tylko tylne koła za pomocą ośmiobiegowej skrzyni automatycznej. Jednak najważniejszą różnicą w porównaniu do poprzedniej Panamery była ulepszona adaptacyjna zawieszenie i możliwość czterokołowego kierowania. Ponadto, samochód podnosił się, gdy był zatrzymany, aby ułatwić wsiadanie i wysiadanie.
Porsche Panamera wkracza w trzecią generację swojego modelu. Luksusowy sedan od producenta sportowych samochodów podkreśla swój sportowy charakter jeszcze mocniejszymi systemami napędowymi. Profil wzbogacony został o fundamentalnie zmodernizowane koncepcje obsługi oraz wiele innowacyjnych technologii. Wśród nich znajduje się nowy system zawieszenia Porsche Active Ride, łączący wyraźnie wyższy komfort z sportowymi osiągami, z których słynie Porsche. Integracja własnego cyfrowego ekosystemu użytkownika z Porsche Communication Management (PCM) oferuje nowe możliwości interakcji z pojazdem. Techniczne, a zarazem eleganckie, dynamiczne wzornictwo nowego Panamery nadaje atrakcyjnym proporcjom modelu świeżego odświeżenia. Szeroki zakres systemów wspomagania kierowcy oraz fundamentalnie przeprojektowane wnętrze, skoncentrowane na kierowcy, poprawiają doświadczenie jazdy.
Doskonałe wrażenia dzięki nowoczesnym systemom zawieszenia
Nowa Panamera wyposażona jest w standardzie w podwójną komorową, dwu-zaworową pneumatyczną zawieszenie z Porsche Active Suspension Management (PASM). Technologia dwu-zaworowa oddziela etapy odciążania i kompresji w układzie tłumienia, oferując jeszcze szerszy zakres między komfortem a sportowością: system zauważalnie tłumi uderzenia z poprzecznych złączy i uszkodzeń drogowych, jednocześnie zapewniając większą stabilność nadwozia w dynamicznych sytuacjach jazdy. Zdolności jezdne auta mogą być dodatkowo poprawione dzięki opcjonalnemu sterowaniu na cztery koła.
Dodatkowo, innowacyjny system aktywnego zawieszenia Porsche Active Ride dostępny jest opcjonalnie dla modeli E-Hybrid nowej Panamery. System ten przewyższa inne koncepcje zawieszenia we wszystkich istotnych parametrach i oferuje niespotykaną równowagę między komfortem jazdy a dynamiką. Podstawą tego rozwiązania są nowo opracowane aktywne amortyzatory – również z technologią dwu-zaworową – każdy z nich połączony jest z elektrycznie napędaną pompą hydrauliczną. To generuje przepływ objętości w tłumiku w zależności od zapotrzebowania, co pozwala na błyskawiczne, precyzyjne i celowe budowanie sił między karoserią a kołami, które przeciwdziałają i niemal całkowicie kompensują siły wynikające z drgań drogi. Oszczędzający na wadze system jednokomorowego zawieszenia pneumatycznego uzupełnia tę technologię.
Podwozie utrzymuje nadwozie Panamery w poziomie nawet podczas dynamicznego hamowania, skręcania i przyspieszania. Przy płynnej jeździe system niemal całkowicie absorbuje nierówności. W dynamicznych sytuacjach jazdy system zawieszenia Porsche Active Ride zapewnia doskonałe połączenie z drogą dzięki zrównoważonemu rozkładowi obciążeń kół.
Jeśli aktywowany jest odpowiedni tryb, zawieszenie może nadmiernie zredukować tendencje do kołysania i przechylania, aby zmniejszyć siły przyspieszenia działające na pasażerów. W tym ustawieniu nowa Panamera nachyla się w zakręty jak motocykl. Zmniejsza wysokość przodu podczas przyspieszania i podnosi tył podczas hamowania. Gdy auto stoi, system zawieszenia Porsche Active Ride unosi nadwozie do komfortowej wysokości wsiadania i wysiadania.
Więcej E-Performance i kompleksowo przeprojektowane silniki
Porsche oferuje w sumie cztery wydajne napędy E-Hybrid dla nowej Panamery, w odpowiedzi na wysokie zapotrzebowanie na tego typu systemy napędowe. Wszystkie warianty E-Hybrid korzystają z większej mocy, zasięgu i efektywności. Panamera Turbo E-Hybrid jest gotowa na rynek w chwili debiutu. Serce jej układu napędowego to fundamentalnie zrewidowany silnik V8 turbo o pojemności czterech litrów. Moc nowo opracowanego silnika elektrycznego wynosi 140 kW (190 PS). Razem tworzą one łączną moc systemu 500 kW (680 PS). Moment obrotowy systemu osiąga imponujące 930 Nm. Porsche integruje silnik elektryczny w obudowie kompleksowo zrewidowanej ośmiobiegowej skrzyni PDK z podwójnym sprzęgłem. Zrezygnowanie z oddzielnej obudowy silnika elektrycznego oszczędza około pięć kilogramów. Integracja jednostki w obwodzie olejowym skrzyni optymalizuje także bilans cieplny jednostki napędu elektrycznego i umożliwia wyższą ciągłą moc z silnika elektrycznego.
Panamera Turbo E-Hybrid przyspiesza do 100 km/h w 3,2 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 315 km/h. Jej pojemność akumulatora wynosi teraz 25,9 kWh. Umożliwia to zasięg elektryczny równoważny do 91 kilometrów w skonsolidowanym cyklu WLTP lub 83-93 km w cyklu miejskim. Nowa ładowarka pokładowa AC o mocy 11 kW skraca czas ładowania w odpowiednich punktach do 2 godzin i 39 minut.
Warianty Panamera i Panamera 4 będą również dostępne w momencie debiutu. Modyfikacje w zakresie ciśnienia doładowania, wydajności wtrysku paliwa oraz zapłonu optymalizują osiągi silnika V6 turbo o pojemności 2,9 litra. Teraz generuje on 260 kW (353 PS) i 500 Nm momentu obrotowego – wzrost o 17 kW (23 PS) i 50 Nm w porównaniu do swojego poprzednika. To skraca sprint Panamery do 100 km/h do 5,2 sekundy i zwiększa prędkość maksymalną do 272 km/h. Napędzana na cztery koła Panamera 4 osiąga teraz 100 km/h w 4,8 sekundy i dociera do 270 km/h.
Luksus i sportowość zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz
Nowa Panamera zachowuje charakterystyczne linie i proporcje swojego modelu. Ma 5,052 mm długości (Executive: 5,202 mm) oraz 1,937 mm szerokości i 1,423 mm wysokości (Executive: 1,428 mm). Jej fundamentalnie przeprojektowany wygląd nadaje sportowemu sedanowi jeszcze bardziej ekspresyjny i sportowy wygląd. Z przodu dodatkowy wlot powietrza nad tablicą rejestracyjną rekompensuje zwiększone zapotrzebowanie na powietrze przez systemy napędowe. Przeprojektowana linia okien w widoku bocznym wzmacnia sedanowy charakter czterodrzwiowego samochodu sportowego. Zewnętrzne krawędzie tylnej szyby są na równi z konturem nadwozia, tworząc harmonijne linie z tyłu pojazdu.
Koncepcja kokpitu Porsche Driver Experience łączy w sobie idealny balans między cyfrowymi a analogowymi elementami sterującymi oraz umieszcza elementy wejściowe i wyjściowe, które są niezbędne do prowadzenia, wzdłuż osi kierowcy. Dźwignia zmiany biegów znajduje się tuż po prawej stronie kierownicy. Przełącznik trybu dla programów jazdy Normal, Sport i Sport Plus oraz dźwignie sterujące pomocą są również bezpośrednio dostępne dla kierowcy. Oznacza to, że nie musi odrywać wzroku od drogi, aby dostosować programy jazdy i systemy wspomagania.
Opcjonalny wyświetlacz dla pasażera ściśle integruje pasażera w doświadczeniach związanych z jazdą. Ekran o przekątnej 10,9 cala wyświetla dane o osiągach pojazdu na żądanie. Umożliwia również obsługę systemu infotainment i wspiera przesyłanie wideo podczas jazdy. Aby uniknąć rozpraszania kierowcy, wyświetlacz dla pasażera nie jest widoczny z siedzenia kierowcy.
Bardziej wyrazista Panamera Turbo E-Hybrid
Warianty modeli noszące nazwę Turbo mają szczególną pozycję w Porsche jako flagowce wydajnościowe. Porsche wzmocniło tę pozycję w linii modeli z Panamerą Turbo E-Hybrid. Zewnętrznie charakteryzuje się ona wyrazistym tylnym zderzakiem z pomalowanymi panelami dyfuzora oraz unikalnym przednim zderzakiem w kolorze nadwozia. Posiada również chromowane końcówki wydechu w ciemnym brązie oraz opcjonalne koła z centralnym mocowaniem, które mogą być również specyfikowane w innych modelach.
Kolor ekskluzywny dla Turbo Turbonite jest używany jako kontrast na paskach okiennych i logo Turbo na klapie bagażnika, a także w godle Porsche na masce, kołach i kierownicy. Wewnątrz Turbonite łączony jest z elementami z włókna węglowego, tworząc sportową atmosferę. Można go znaleźć, na przykład, w centralnym wskaźniku obrotomierza w zestawie wskaźników oraz jako kolor elementów sterujących w konsoli środkowej.
Cyfrowe doświadczenie i nowe systemy asystujące
Nowa Panamera stanie się integralną częścią cyfrowego ekosystemu kierowcy. Aby zalogować się przy użyciu osobistego ID Porsche, wszyscy klienci muszą po prostu zeskanować kod QR wyświetlany w PCM za pomocą swojego smartfona. Apple CarPlay® i Android Auto umożliwiają połączenie danych smartfona i pojazdu, aby poprawić użyteczność. Integracja funkcji pojazdu z aplikacją MyPorsche w Apple CarPlay® umożliwia zoptymalizowane sterowanie funkcjami cyfrowymi i tworzy przejrzystszy obraz. Funkcje takie jak klimatyzacja, masaż fotela i oświetlenie ambientowe można bezpośrednio sterować przez Apple CarPlay® lub z pomocą asystenta głosowego Siri®.
Porsche wyposaża również Panamerę w standardzie w matrycowe reflektory LED. System oświetlenia HD Matrix LED o wysokiej rozdzielczości, który posiada ponad 32,000 pikseli na reflektor, jest dostępny jako opcja. Oferuje zupełnie nowe funkcje oświetleniowe, takie jak dedykowane doświetlenie pasa. Zasięg oświetlenia wynosi do 600 metrów. Porsche znacząco zwiększyło gamę systemów asystujących w nowej Panamerze. Standardowy aktywny asystent prędkości teraz współpracuje z rozpoznawaniem znaków drogowych. Jeśli system jest aktywowany, Panamera nie będzie automatycznie jechała szybciej niż określony limit prędkości. Porsche InnoDrive, w tym adaptacyjny tempomat, oferuje aktywne prowadzenie pasa oraz asystę na skrzyżowaniach. Asystent do zmiany pasa ruchu również wchodzi w skład funkcji. Nowością jest również to, że podczas automatycznego parkowania kierowca nie musi znajdować się w samochodzie, choć nadal odpowiada za manewr. Proces parkowania można monitorować z poziomu smartfona za pomocą nowej funkcji Remote ParkAssist.
Dostępna w cenach od 107,800 €
Nowa Porsche Panamera jest już dostępna do zamówienia. Oferuje rozszerzone wyposażenie standardowe w porównaniu do swojego poprzednika, z podwójną komorową dwu-zaworową pneumatyczną zawieszeniem, matrycowymi reflektorami LED, ParkAssist, przełącznikiem trybów jazdy na kierownicy, chłodzonym schowkiem na smartfona z funkcją indukcyjnego ładowania oraz ulepszonym filtrem cząstek stałych z GPS-owym, automatycznym systemem recyrkulacji powietrza. W Niemczech Porsche oferuje nową Panamerę od 107,800 € (Panamera 4 od 111,900 €) z VAT i wyposażeniem specyficznym dla kraju. Panamera Turbo E-Hybrid zaczyna się od 192,500 €. Dostawy w Europie rozpoczną się w marcu 2024 roku.