Renault wprowadził model Arkana na rynek w 2019 roku, oferując przystępne cenowo SUV coupe dla tych, którzy nie mogli lub nie chcieli płacić wygórowanej ceny BMW X4 lub Mercedesa-Benz GLC Coupe. Sprzedaż wzrosła drastycznie, a mimo trudnej sytuacji związanej z pandemią w 2020 roku, do 2023 roku przekroczyła 240 000 sztuk, kiedy to francuski producent zaprezentował zaktualizowaną wersję pojazdu.
Podczas gdy producent promował pojazd jako sportową alternatywę dla hatchbacków, nadał mu także bardziej muskularny wygląd. Z przodu, Arkana 2024 wyróżniała się nowym zderzakiem z dużą, trapezoidalną kratką, po bokach której znajdowały się wloty powietrza kierujące nawiew na przednie tarcze hamulcowe. Radar dla adaptacyjnego tempomatu oraz zaawansowanych systemów bezpieczeństwa umieszczono na środku, a Renault dodało poniżej niego spojler. Na górnej kratce producent zainstalował zmodyfikowane logo firmy, połączone z reflektorami błyszczącą czarną linią. Z profilu, sportowo wyglądające SUV coupe posiadało atrapę wydechów na przednich błotnikach, a progi podkreślono ciemnymi akcentami. Dodatkowo, producent przyozdobił nadkola czarnymi plastikowymi wykończeniami, co dawało wrażenie większych kół. Na tylnej części karoserii Renault dodał nowy zderzak ozdobiony atrapami wydechów umieszczonymi pod plastikową osłoną podwozia, imitującą aluminium.
Wewnątrz, Renault wprowadził nowe materiały wykonane z elementów z recyklingu. Na desce rozdzielczej i siedzeniach znalazły się Eco-tep i imitacja zamszu, podczas gdy tapicerki drzwi ozdobiono czerwonym, białym i niebieskim przeszyciem, nawiązującym do barw narodowej flagi Francji. Między wzmocnionymi przednimi fotelami, w konsoli centralnej umieszczono dźwignię e-biegów, która była całkowicie elektryczna, bez jakichkolwiek kabli łączących ją z skrzynią biegów. Na desce rozdzielczej, producent utrzymał tę samą cyfrową tablicę instrumentów, a wyświetlacz dotykowy systemu multimedialnego umieszczono na górze centralnego panelu. Z tyłu, producent zainstalował dzieloną kanapę dla trzech osób, która mogła zwiększyć przestrzeń bagażową. Mimo że wysokość wnętrza nie była imponująca, była odpowiednia dla dzieci i osób o przeciętnym wzroście.
Producent zbudował Arkana na platformie CMF-B i zainstalował silniki benzynowe oraz hybrydowe. Mimo crossoverowego wyglądu, wszystkie wersje przekazywały moc tylko na przednie koła. Ponadto, w odróżnieniu od innych pojazdów typu SUV-coupe na rynku, Arkana posiadała półniezależne zawieszenie tylne, co było bardziej przystępnym technicznie rozwiązaniem. Dla Arkany 2024, Renault oferował wybór silników o mocy od 140 PS (138 HP) do 160 PS (158 HP). Producent wprowadził także wersję hybrydową, która zapewniała łączną moc 145 PS (143 HP) z silnika spalinowego o mocy 94 PS (93 HP), wspomaganego przez silnik elektryczny o mocy 36 kW (48 HP).
Zaprezentowany w październiku 2020 roku w wersji europejskiej, Renault Arkana jest doskonałym przykładem sukcesu Renaulution. Renault sprzedało jak dotąd 163 000 egzemplarzy tego wyróżniającego się Coupe SUV (łącznie 240 000, w tym XM3 z Renault Korea Motors), a model ten odgrywa kluczową rolę w planie marki na ponowne zdobycie segmentu C, obok Megane E-Tech electric i Austral.
Arkana przełamała schematy dzięki swojemu stylowi Coupe SUV, łączącemu zwinność z przestronnością, i obecnie jest dostępna na rynkach na kilku kontynentach – od Australii, Nowej Zelandii i Japonii, po Izrael i Chile. Wersje wyższe – R.S. Line oraz E-Tech Engineered – oferują dodatkowy charakter i dynamikę, znacząco przyczyniając się do sukcesu modelu (stanowią 53% całej sprzedaży w Europie w 2023 roku). Najpopularniejszym silnikiem jest pełny hybrydowy E-Tech o mocy 145 KM (63% sprzedaży w Europie w pierwszych sześciu miesiącach 2023 roku).
Ten silnik jest bezkonkurencyjny na rynku, oferując niespotykaną przyjemność z jazdy oraz doskonałą efektywność energetyczną. To drugi najważniejszy czynnik, na który zwracają uwagę kupujący wybierający samochód, zaraz po designie.
NOWY WYGLĄD
Nowe Renault Arkana łączy oryginalne, płynne wrażenie, imponującą prezencję i trwałą konstrukcję z nową tożsamością Renault, aby jeszcze lepiej wpisać się w „Nouvelle Vague”. Logo Nouvel’R zostało umieszczone w grillu, w centrum głębokiej, błyszczącej czarnej wstęgi łączącej reflektory. Powierzchnia jest całkowicie gładka, co podkreśla elegancję.
Renault Arkana (2024)
Projekt logo Nouvel’R stanowi podstawę nowego wzoru na grillu – celowo nieustrukturyzowany zestaw diamentów, które odbijają się wokół centralnego. Efekt 3D na krawędziach diamentów sprawia, że wydają się one wycięte i nadają głębi. W zależności od wersji (Evolution, Techno lub Esprit Alpine) te elementy będą miały kolor czarny, satynowy chrom lub ciemny chrom, co podkreśla przejście w górne segmenty rynku. Pionowy wzór na górnej części grilla sprawia, że całościowy wygląd jest bardziej spójny z grillem na dolnej części zderzaka.
Aerodynamiczny element, który stał się znakiem rozpoznawczym wersji R.S. Line i E-Tech Engineered, znajduje się teraz na zderzaku w wersjach Techno i Esprit Alpine. Wersja Techno ma ten element w kolorze nadwozia, natomiast w wersji Esprit Alpine jest on w satynowej szarości.
Logo na środku klapy bagażnika jest w ciemnym chromie, pasującym do tego z przodu oraz do liter i końcówek wydechu. Światła mają delikatnie przyciemnione osłony przypominające kryształ, co dodaje nowoczesnego akcentu.
Chrom na elementach dekoracyjnych (grill, obręcze okienne itp.) został zastąpiony czarnym, satynowym czarnym lub głębokim błyszczącym czarnym, w zależności od wersji.
NOWA WERSJA ESPRIT ALPINE
Jak inne najnowsze modele w ofercie Renault, Nowa Arkana wprowadza sportowo-elegancką wersję Esprit Alpine na najwyższym poziomie, co doskonale pasuje do osobowości pojazdu.
Jednym z elementów zewnętrznych jest satynowy element na przednim zderzaku. Innym jest badge w kolorze Shale Grey umieszczony w głębokim błyszczącym czarnym na listwie błotnika. Pojazd wyposażony jest również w nowe 19-calowe obręcze w stylu otwartym, które zwiększają jego dostojność i sportowość. Nowy spojler, dopasowany do dachu, poprawia aerodynamikę klapy bagażnika.
Wnętrze pojazdu wykonane jest z mieszanki Eco Tep (10% materiałów pochodzenia biologicznego) i imitacji zamszu (więcej niż w poprzednich modelach R.S. Line i E-Tech Engineered). Fotele mają teraz niebieskie poziome przeszycia oraz logo Alpine z tyłu, a pasy bezpieczeństwa dwa niebieskie paski.
Wewnętrzna część drzwi i kierownicy są wykończone czerwono-białymi-niebieskimi przeszyciami, a pokrycie panelu deski rozdzielczej skierowanej do pasażera jest przypominające łupek, co daje elegancki, stonowany efekt.
Niezależnie od wybranego napędu, kokpit w Nowej Arkana Esprit Alpine zawiera e-shifter, bez mechanicznego okablowania.
PROSTSZA OFERTA I WIĘCEJ UDOGODNIEŃ
Oferta Nowej Arkany została uproszczona do trzech wersji: Evolution, Techno i Esprit Alpine.
Wersja Evolution zawiera na pokładzie nawigację w standardzie w systemie infotainment Renault EASY LINK, który łączy się również bezprzewodowo z Android Auto i Apple CarPlay. Cyfrowy wyświetlacz na desce rozdzielczej nadal ma przekątną 7 cali, ale teraz wyświetla informacje na większym obszarze.
Oprócz aerodynamicznego elementu w kolorze nadwozia, wersja Techno zachowała te same obręcze, co we wcześniejszych wersjach R.S. Line i E-Tech Engineered. Logo i napisy na tylnej części są w satynowym chromie.
W ofercie wprowadzono nowy kolor nadwozia, Midnight Blue, oraz te same opcje napędowe: pełny hybrydowy E-Tech 145 KM oraz benzynowy mild hybrid 140 KM i 160 KM.
SILNIK E-TECH FULL HYBRID 145 KM Z TRYBEM E-SAVE
Przyjemność z jazdy silnikiem E-Tech full hybrid 145 KM jest nieporównywalna: działa płynnie w trybie elektrycznym i jest dynamiczna oraz efektywna. Łączy dwa silniki elektryczne (główny silnik 36 kW i wysokoprężny silnik startowy 18 kW) z 4-cylindrowym silnikiem benzynowym 1.6 litra 69 kW (94 KM), inteligentną skrzynią biegów bez sprzęgła oraz akumulatorem o pojemności 1.2 kWh.
Skrzynia biegów obsługuje 4 przełożenia dla silnika benzynowego i 2 przełożenia dla głównego silnika elektrycznego. Dzięki napędowi E-Tech full hybrid masz do 14 możliwych kombinacji między silnikiem a silnikami elektrycznymi, co pozwala na optymalizację efektywności energetycznej.
Samochód zawsze startuje w trybie elektrycznym i może działać na silniku elektrycznym przez do 80% czasu w miastach, co zmniejsza zużycie paliwa o aż 40% w porównaniu do standardowego silnika benzynowego. Emisja CO2 tego wysokowydajnego napędu może wynosić zaledwie 105 g/km, co jest doskonałym wynikiem w tej kategorii. Oprócz cichych jazd w trybie elektrycznym, możesz cieszyć się wygodą jazdy bez potrzeby zatrzymywania się na ładowanie akumulatora.
Napęd E-Tech full hybrid 145 KM w Nowej Renault Arkana zawiera funkcję e-save. Możesz ją wybrać na ekranie centralnym pojazdu w ustawieniach, lub poprzez tryb jazdy w wersjach z ustawieniami MULTI-SENSE, i utrzymuje poziom naładowania akumulatora na poziomie co najmniej 40%, co daje dodatkowy zapas na jazdę w trybie elektrycznym, jeśli zajdzie taka potrzeba, lub wspomaga silnik w trudnych podjazdach.
PRZYJEMNOŚĆ Z JAZDY
Nowe Renault Arkana zbudowane jest na modułowej platformie CMF-B opracowanej przez Sojusz. Platforma ta została doceniona za efektywność i przyjemność z jazdy, doskonałą wszechstronność, wysoką wydajność oraz komfort.