2024 Renault Scenic E-Tech

2024 Renault Scenic E-Tech

Przejdź do galerii zdjęć2024 Renault Scenic E-Tech

Renault zrewolucjonizował jeden z najpopularniejszych modeli w swojej historii, Scenic, dodając elektryczny napęd, aby uczynić go bardziej atrakcyjnym dla klientów poszukujących zrównoważonego pojazdu.

Kiedy francuski producent samochodów wprowadził linię Scenic w 1996 roku jako część rodziny Megane, klienci byli zadowoleni. To był minivan oparty na kompaktowym samochodzie, który oferował więcej miejsca wewnątrz niż jakiekolwiek kombi na rynku. Począwszy od drugiej generacji, Scenic stał się odrębnym modelem w ofercie Renault i utracił miano Megane. W miarę jak czasy się zmieniały, a ludzie coraz bardziej zaczęli interesować się pojazdami elektrycznymi, Renault postanowił przekształcić ten model w elektryczny. Co więcej, całkowicie zmienił koncepcję, a dawny MPV przekształcił się w crossover.

W 2023 roku Renault zaprezentował piątą generację Scenic, co zadowoliło klientów, ponieważ nie był to już minivan. Nowy pojazd w kształcie crossovera wyróżniał się charakterystycznym przednim pasem z reflektorami LED, a zamiast kratki znajdował się sześciokątny wzór nawiązujący do logo producenta. Mimo to, pojazd potrzebował obszaru wentylacyjnego dla akumulatorów i silników elektrycznych. W związku z tym Renault umieścił kratkę w dolnej części zderzaka. Dodatkowo, Scenic E-Tech posiadał parę fałszywych wlotów powietrza po bokach, które nie miały innego celu, jak tylko poprawa estetyki. Aby podkreślić przejście do tego segmentu, Renault stworzył wysokie i rzeźbione panele drzwiowe, które integrowały progi na dole. Na koniec, tył pojazdu w kształcie hatchbacka przypominał obecnie nieprodukowane kombi Megane, a tylna część zderzaka zyskała tylne światła rozciągające się od błotników do klapy. Ponadto, dolny zderzak był niepomalowany, a jego design inspirowany był pojazdami terenowymi.

Wnętrze było dużym krokiem naprzód pod względem jakości i technologii. Ponieważ Renault obiecał uczynić samochód zrównoważonym, wykorzystał swoją wyobraźnię i stworzył nową tapicerkę z materiałów recyklingowych. Z przodu producent zamontował parę wysoko osadzonych foteli oddzielonych wysokim tunelem centralnym z podłokietnikiem i schowkiem. Naprzeciwko kierowcy znajdowała się 12,3-calowa deska rozdzielcza, dopełniona ekranem dotykowym w trybie pionowym umieszczonym na szczycie centralnej konsoli. System multimedialny R-Link działał na systemie Android Automotive OS12. Z tyłu producent zamontował kanapę przystosowaną dla trzech dorosłych osób. Kolejną istotną aktualizacją technologiczną był panoramiczny dach. Choć nie można go otworzyć, kierowca mógł nim sterować, sprawiając, że był bardziej lub mniej przezroczysty za pomocą jednego przycisku.

Jednak najważniejsza zmiana miała miejsce pod „skórą” Scenic. Renault zbudował Scenic E-Tech na platformie CMF-EV i zainstalował w nim dwa rodzaje akumulatorów. Ponadto, dostępne były dwa napędy. W podstawowej wersji oferowano silnik o mocy 125 kW (168 KM), podczas gdy druga wersja była mocniejsza i dostarczała 160 kW (215 KM) na przednie koła. Pierwsza wersja miała również mniejszy akumulator niż druga.

 Całkowicie nowy Renault Scenic E-Tech 100% elektryczny, zaprezentowany na Targach Motoryzacyjnych IAA Mobility 2023 w Monachium, został zaprojektowany z myślą o rodzinach i ich potrzebie swobodnego oraz bezpiecznego podróżowania, z rosnącą świadomością zrównoważonego rozwoju. W pełni elektryczny i bogaty w przydatne i intuicyjne technologie, wciela w życie cele Grupy Renault jako producenta samochodów nowej generacji.

Historia Renault Scenic rozpoczęła się, gdy kompaktowy MPV zrewolucjonizował rynek w 1996 roku. Jego nazwa, będąca skrótem od Safety Concept Embodied in a New Innovative Car, sugerowała świeże podejście, a wraz z ewolucją nawyków podróżowania rodzin, Scenic dostosowywał się do ich potrzeb.

Obecnie najnowsza wersja może być wyposażona w w pełni elektryczny układ napędowy z kompaktową baterią 87 kWh i silnikiem o mocy 160 kW (220 KM), zdolnym do osiągania zasięgu 379 mil (oczekującego na certyfikację WLTP). Rozstaw osi wynoszący 2,78 m zapewnia przestronną kabinę, w tym 278 mm promienia kolan z tyłu oraz bagażnik o pojemności 545 litrów. Innowacyjny dach z opalizującego szkła Solarbay oraz pomysłowy tylny podłokietnik to tylko niektóre z udogodnień zwiększających komfort.

System multimedialny OpenR Link oferuje ponad 50 aplikacji i możliwość łatwego planowania podróży. Dźwiękowy sygnał powitalny nowego elektryka Renault Scenic E-Tech został stworzony we współpracy z uznanym kompozytorem Jean-Michel Jarre.

Renault dąży do osiągnięcia neutralności węglowej w Europie do 2040 roku i na świecie do 2050 roku. W związku z tym, do 24% materiałów w Renault Scenic E-Tech elektrycznym pochodzi z recyklingu, a 90% jego masy – w tym bateria – można poddać recyklingowi.

W europejskiej specyfikacji dostępne są trzy wersje wyposażeniowe: Techno, Esprit Alpine i Iconic – na szczycie stawki znajduje się wersja, która po raz pierwszy jest dostępna w elektrycznym samochodzie Renault. Całkowicie nowy Scenic E-Tech elektryczny zadebiutuje na początku 2024 roku.

Design zewnętrzny

Architektura nowego Renault Scenic E-Tech elektrycznego jest nowatorska. Posiada w pełni płaską podłogę, duże koła o średnicy 19 lub 20 cali, długi rozstaw osi oraz panoramiczny dach Solarbay, co tworzy elastyczną przestrzeń idealną dla nowoczesnych rodzin.

Jego proporcje są również unikalne: długość 4,47 m, szerokość 1,86 m, wysokość 1,57 m, co zapewnia niezwykłą przestronność i bezkompromisowy komfort dla wszystkich. Dodatkowa wysokość fotela kierowcy jest uspokajająca i zwiększa bezpieczeństwo, podczas gdy pasażerowie z tyłu mają tyle samo miejsca na kolana i głowę co w najlepszych samochodach rodzinnych segmentu C.

Logo Nouvel’R i nowe reflektory to nowa tożsamość marki. Logo jest otoczone przez szereg małych diamentów, które pojawiają się i znikają w zależności od światła i kąta. Te wzory łączą się w reflektorach na górze kratki, tworząc spektakularny efekt wysokiej technologii. Uderzająca sekwencja powitalna wita pasażerów w miarę zbliżania się do pojazdu. W niektórych wersjach technologia LED Adaptive Vision dostosowuje wzór wiązki światła do warunków jazdy, podczas gdy kierunkowskazy animują się, poruszając się na zewnątrz od centrum.

Z tyłu, zaawansowane technologicznie światła przypominają dwie strzały skierowane w stronę siebie, sprawiając wrażenie, że poszerzają pojazd. Mikro-optyczna technologia ożywia je po włączeniu, a po wyłączeniu sprawiają wrażenie unoszenia się w powietrzu.

Efektywność aerodynamics była kluczowym zagadnieniem podczas całego procesu projektowania. Z przodu, zasłony powietrzne pod światłami dziennymi optymalizują przepływ powietrza wokół pojazdu, podczas gdy rzeźbiona tylna część zmniejsza opór z wyraźną linią po obu stronach zderzaka.

Lekkie, 20-calowe koła mają konstrukcję, która redukuje przestrzeń wlotu powietrza, co dodatkowo poprawia aerodynamikę. Kluczyki nowego Renault Scenic E-Tech elektrycznego są zsynchronizowane z karoserią, co dodaje nowoczesnego wyglądu oraz poprawia przepływ powietrza.

Będzie dostępnych sześć atrakcyjnych kolorów nadwozia: Flame Red, Midnight Blue, Diamond Black, Shadow Grey Glossy, matowy Shadow Grey (ekskluzywny dla wersji esprit Alpine) oraz Pearl White. W zależności od wersji, dach i słupki drzwi mogą być wykończone w kontrastowym kolorze Diamond Black lub Shadow Grey.

Design wnętrza

Wyjątkowym elementem nowego Renault Scenic E-Tech elektrycznego jest panoramiczny dach Solarbay, opracowany we współpracy z Saint-Gobain. Jego technologia AmpliSky wykorzystuje połączenie PDLC (polimerowych ciekłych kryształów) do zmiany przezroczystości szkła segment po segmencie.

Renault jest pierwszym producentem samochodów na masową skalę, który oferuje panoramiczny dach, który można w pełni lub częściowo przyciemnić w segmentach. Kierowca i pasażerowie mogą wybrać jeden z czterech ustawień dachu: pełne światło, pełne zaciemnienie, światło z przodu, ale zaciemnienie z tyłu, oraz odwrotnie. Bardziej praktyczny niż konwencjonalna roleta, pozwala pasażerom z tyłu na rozjaśnienie lub zaciemnienie dachu w ich strefie bez wpływu na pasażerów z przodu. Jego działanie można kontrolować za pomocą przycisku przy lampie sufitowej lub za pomocą polecenia głosowego z Google Assistant, co robi pozytywne wrażenie na pasażerach.

Dach Solarbay minimalizuje efekt cieplarniany w ciepłej pogodzie i automatycznie przyciemnia się po opuszczeniu samochodu. Po powrocie automatycznie wraca do swojego poprzedniego ustawienia.

Oszczędza również miejsce, zyskując 30 mm przestrzeni nad głową w porównaniu do konwencjonalnej rolety mechanicznej, a jest o 6-8 kg lżejszy. Z myślą o zrównoważonym rozwoju, około 50% szkła jest wykonane z odpadów produkcyjnych szkła płaskiego i motoryzacyjnego, a 90% z niego można poddać recyklingowi na koniec jego życia.

W nowym Renault Scenic E-Tech elektrycznym znajduje się mnóstwo sprytnych schowków, które oferują łącznie do 38,7 litrów przestrzeni w kabinie. Obejmuje to schowek (4 litry), kieszenie w drzwiach (13,6 litra), otwartą przestrzeń do przechowywania w konsoli centralnej (6,6 litra) z dwoma dużymi uchwytami na kubki (2 litry) oraz przegródkę pod podłokietnikiem (3,4 litra), która również przesuwa się do przodu i tyłu o 70 mm. Pod centralnym ekranem znajduje się miejsce do przechowywania i bezprzewodowe ładowanie smartfonów, a kieszenie za przednimi siedzeniami dodają po kolejne 2,4 litra każda.

Pasażerowie na tylnych siedzeniach mają własny sprytny podłokietnik z dwoma obrotowymi ramionami, 3,6 litra przestrzeni do przechowywania dla smartfonów i tabletów, składane podstawki do wygodnego oglądania ekranów, dwa uchwyty na kubki i dwa porty USB-C.

Ukryta klapa pozwala na przewożenie długich przedmiotów bez składania tylnych siedzeń, umożliwiając dostęp do obszernego bagażnika o pojemności 545 litrów, który zwiększa się do 1,670 litrów po złożeniu siedzeń.

Lekkie i eleganckie materiały zwiększają poczucie przestronności wewnątrz, podczas gdy model Iconic zawiera wykończenie z lipy certyfikowanej przez FSC na desce rozdzielczej i panelach drzwiowych.

W zależności od poziomu wyposażenia, tryb 'relaks’ automatycznie przesuwa elektrycznie regulowane siedzenie do ulubionej pozycji, a nawet może masować, aby pomóc naładować własne baterie. Kiedy zatrzymasz się na odpoczynek lub ładowanie, udogodnienia pojazdu, takie jak system infotainment, ładowarki USB, oświetlenie nastrojowe, regulacja temperatury i panoramiczny dach Solarbay, pozostają aktywne przez 45 minut.

Pionier elektroniki Jean-Michel Jarre połączył siły z Renault, Ircam oraz zespołami zajmującymi się projektowaniem dźwięku Grupy, aby opracować dwa rodzaje dźwięków: VSP (Vehicle Sounds for Pedestrians, aby ostrzec ludzi, że samochód zbliża się, gdy porusza się z prędkością poniżej 30 km/h) oraz sekwencję powitalną (która odtwarzana jest po zajęciu miejsca w samochodzie). Każdy szczegół został przeanalizowany, aby stworzyć dźwięki, które oddają ducha marki Renault, są natychmiast rozpoznawalne w dźwiękowym krajobrazie naszych miast i przekazują poczucie ruchu.

Cztery tryby MULTI-SENSE – Comfort, Sport, Eco i Perso – oferują różną atmosferę, łącząc wewnętrzne światła, komfort siedzeń kierowcy, temperaturę wnętrza oraz kolor ekranu w różnorodny sposób z odczuciami podczas jazdy (opór na kierownicy, kalibracja układu napędowego i reakcja pedału).

MULTI-SENSE personalizuje także nastrój za pomocą Living Light, które oferuje wybór 48 kolorów dla deski rozdzielczej, podświetlenia oraz pasków w drzwiach z przodu i z tyłu. Światła mogą tworzyć stopniowy efekt, który wzmacnia design wnętrza i sprawia, że wszyscy czują się świeżo. Żywe światła obejmują automatyczny tryb, który dostosowuje się co 30 minut zgodnie z 24-godzinnym rytmem dobowym i porą dnia, z chłodnymi kolorami w ciągu dnia i ciepłymi nocą.

System multimedialny OpenR Link z Google wbudowany, działający na systemie Android Automotive OS 12, oferuje ponad 50 aplikacji dostępnych w Google Play, od quizów muzycznych i gier rodzinnych po planowanie podróży, gotowy, aby maksymalnie wykorzystać czas spędzony w samochodzie.

System jest obsługiwany przez 12,3-calowy poziomy ekran na desce rozdzielczej, połączony w kształcie L z 12-calowym pionowym wyświetlaczem w centralnej konsoli. Na wyświetlaczu deski rozdzielczej skierowanym w stronę kierowcy, tradycyjna okrągła tarcza została zastąpiona 28-stopniową linią prędkości w układzie diagonalnym, przypominającą diamentowy kształt logo Renault, która zmienia kolor w zależności od prędkości samochodu. Wyświetla również pozostały zasięg baterii oraz wybrany tryb jazdy.

Planer podróży został zoptymalizowany przez inżynierów Google i Renault dla samochodów elektrycznych, uwzględniając potrzebę wstępnego przygotowania temperatury baterii podczas zbliżania się do stacji ładowania w trakcie podróży. Umożliwia to systemowi podejmowanie mądrzejszych decyzji dotyczących lokalizacji ładowania, optymalizując czas ładowania i znacznie skracając czas podróży. Miejsca ładowania mogą być wybierane na podstawie ich mocy oraz preferowanych metod płatności przez kierowcę. A wszystko to można zrobić bezpośrednio na telefonie przed wyjazdem, a trasa zostanie automatycznie wysłana do samochodu.

Informacje o pogodzie dostarczane przez Google pomagają dokładniej oszacować pozostały zasięg baterii, uwzględniając takie dane jak kierunek i prędkość wiatru.

Platforma i układy napędowe

Opierając się na modułowej platformie CMF-EV, całkowicie nowy Renault Scenic E-Tech elektryczny ma długi rozstaw osi wynoszący 2,78 m, połączony z szerokimi torami kół oraz postawą koła przy każdym rogu, co wspiera stabilność.

Stosunek przekładni kierowniczej wynoszący 12, najniższy na rynku, odpowiada tym w modelu Megane E-Tech elektrycznym. Dzięki tylnej osi wielowahaczowej Parallel Link uz uzyskuje się ciasny promień skrętu wynoszący 10,9 metra, który zapewnia doskonałe prowadzenie i precyzję kierowania.

Dostępne są dwie konfiguracje układu napędowego. Pierwsza z nich wykorzystuje silnik o mocy 125 kW (170 KM) z momentem obrotowym 280 Nm, zasilany przez akumulator o pojemności 60 kWh, co pozwala na osiągnięcie zasięgu 260 mil lub więcej (oczekującego na weryfikację WLTP). Druga z nich wyposażona jest w silnik o mocy 160 kW (220 KM) z momentem 300 Nm połączony z większym akumulatorem o pojemności 87 kWh, który ma osiągnąć zasięg ponad 279 mil (oczekującego na weryfikację WLTP).

Projekt baterii został zoptymalizowany w najdrobniejszych szczegółach, z modułami ułożonymi w dwóch warstwach, aby idealnie pasowały do platformy CMF-EV. Akumulator 87 kWh składa się z 12 modułów, z których każdy zawiera 16 ogniw, podczas gdy wersja 60 kWh składa się z 12 modułów z 24 ogniwami.

Dzięki technologii NMC (nikiel, mangan, kobalt) od LG, bateria nowego Scenic E-Tech elektrycznego jest o 6% bardziej gęsta energetycznie niż w modelu Megane E-Tech elektrycznym. Pompa ciepła jest standardowym wyposażeniem nowego Scenic E-Tech elektrycznego, pomagając odzyskiwać ciepło i energię, które w przeciwnym razie byłyby marnowane.

Wstępne przygotowanie baterii zachodzi automatycznie, gdy samochód zbliża się do zaplanowanego przystanku ładowania, zapewniając, że jest w optymalnej temperaturze po przyjeździe i skracając czas ładowania. W rezultacie kierowcy mogą cieszyć się 2 godzinami zasięgu na autostradzie (co odpowiada około 50 kWh przy ładowaniu 150 kW) po zaledwie 30 minutach ładowania.

Dostępne są cztery poziomy rekuperacji, wybierane za pomocą dwóch łopatek umieszczonych za kierownicą, aby odzyskać energię kinetyczną i przekazać ją z powrotem do baterii.

Bezpieczeństwo i asystent kierowcy

Całkowicie nowy Renault Scenic E-Tech elektryczny jest wyposażony w ponad 30 zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy i bezpieczeństwa (ADAS), w tym nowe narzędzie zwane Safety Coach.

Safety Coach ocenia zachowanie kierowcy i nawyki, aby dostarczyć spersonalizowane porady dotyczące stylu jazdy i użycia ADAS. System gromadzi dane z różnych czujników pojazdu i analizuje kluczowe czynniki, takie jak przyspieszenie, odległość do innych pojazdów, świadomość ograniczeń prędkości i inne. Szczególnie użyteczny dla młodych kierowców, system ten może pomóc w rozwijaniu dobrych nawyków jazdy, poprawiając bezpieczeństwo wszystkich pasażerów.

Nowy asystent autostradowy i ruchu Active Driver Assist łączy w sobie adaptacyjny tempomat, Stop & Go, system centrowania pasa ruchu oraz dane geolokalizacyjne, aby przewidywalnie dostosować się do drogi. Przy niskich prędkościach, takich jak w korku, system centrowania pasa może być dostosowywany przez kierowcę, aby utrzymać pojazd po jednej stronie drogi w celu ułatwienia przejazdu pojazdów ratunkowych.

Inteligentny tempomat – wchodzący w skład Safety Coach – może automatycznie dostosować prędkość pojazdu, aby uwzględnić odległość między innymi samochodami.

Zrównoważony rozwój

Koncepcja samochodu Scenic Vision zapowiada pierwsze produkcyjne auto, które ucieleśnia zobowiązania Grupy Renault i marki Renault dotyczące zrównoważonego rozwoju. Całkowicie nowy Scenic E-Tech elektryczny to realizacja tej wizji, otwierająca drzwi do bardziej ekologicznej mobilności, która chroni zasoby naturalne i ochronę klimatu, obejmując wszystkie obszary od surowców i materiałów po komponenty i procesy.

Tworzenie bardziej ekologicznych pojazdów jest jądrem wizji Grupy Renault oraz jej planu zwiększenia proporcji materiałów wtórnych w stosunku do całkowitej masy do 33% do 2030 roku. W rezultacie do 24% materiałów w Renault Scenic E-Tech elektrycznym pochodzi z recyklingu, a 90% jego masy – w tym bateria – nadaje się do recyklingu.

Żelazne komponenty nowego Renault Scenic E-Tech elektrycznego są średnio wykonane w 37% z materiałów z recyklingu, podczas gdy pokrywa silnika i drzwi wykonane są z aluminium w 80% pochodzącego z recyklingu. Aluminium jest przetwarzane w zamkniętej pętli, gdzie odpady są sortowane, kompaktowane i zwracane do dostawcy, aby mogły być wprowadzone z powrotem do procesu produkcji. Pomaga to zmniejszyć emisję dwutlenku węgla podczas produkcji pojazdów i zabezpiecza zasoby surowców, podczas gdy zastosowanie aluminium w karoserii nowego Scenic E-Tech elektrycznego zmniejsza wagę, zwiększając efektywność.

Materiały na desce rozdzielczej wykonane są w 80% z recyklingu, natomiast osłona deski rozdzielczej w 43% pochodzi z surowców biologicznych, wykonana z kenafu, rośliny, która daje włókno podobne do jutowego. Dodatkowo, 51% pokrycia kierownicy pochodzi z surowców biologicznych: 25% to PVC zrobione z oleju rycynowego; 26% to bawełna. Kokpit wykorzystuje 26% plastiku z recyklingu, schowki w panelach drzwiowych są w 45% wykonane z włókna z recyklingu; maty podłogowe wykonane są w 54% z plastikowych butelek z recyklingu; tapicerka siedzeń w wersjach Techno i Esprit Alpine jest wykonana w 100% z tkanin z recyklingu, podczas gdy wersja Iconic jest w 87% z recyklingu.

Panoramiczny dach Solarbay przyciemniający wykorzystuje recyklowane szkło w swojej produkcji, z czego 50% pochodzi z odpadów produkcji szkła płaskiego i motoryzacyjnego, a 90% z niego można poddać recyklingowi na koniec jego życia. Dodatkowo, szkło dachowe Solarbay jest od 6 do 8 kg lżejsze niż konwencjonalny dach panoramiczny wyposażony w mechaniczną roletę.

Grupa Renault i Saint-Gobain opracowały również innowacyjny plan wykorzystania szkła z recyklingu z pojazdów po zakończeniu ich cyklu życia z sieci Indra, spółki zależnej „Future is Neutral”, jednostki Grupy Renault wyspecjalizowanej w gospodarce o obiegu zamkniętym. Odzyskane szkło będzie wykorzystane do produkcji przyciemnionych szyb dla marek Grupy Renault od końca tego roku.

W nowym Scenic E-Tech elektrycznym nie ma żadnej skóry. Kierownica wykonana jest z materiału powlekanego o drobnej strukturze, mającego znacznie mniejszy ślad węglowy niż skóra, co nie wpływa na postrzeganą jakość, odczucie ani komfort.

Modułowa konstrukcja akumulatora nowego Renault Scenic E-Tech elektrycznego ułatwia naprawę, recykling lub ponowne wykorzystanie w rolach wtórnych, takich jak w stacjonarnych systemach magazynowania, przy czym już w Europie utworzono ponad 20 centrów serwisowych w tym celu.

Podobnie jak Zoe i Megane E-Tech elektryczny, całkowicie nowy Scenic E-Tech elektryczny wykorzystuje silnik synchroniczny wzbudzany. Bardziej wydajny niż silnik z magnesem stałym, nie wykorzystuje materiałów ziem rzadkich.

Całkowicie nowy Renault Scenic E-Tech elektryczny jest montowany w zakładzie w Douai w ElectriCity, gdzie korzysta z lokalnych technik produkcji. Grupa Renault dąży do osiągnięcia neutralności węglowej we wszystkich trzech zakładach ElectriCity najwcześniej w 2025 roku, we wszystkich europejskich zakładach produkcyjnych do 2030 roku, a we wszystkich zakładach na całym świecie do 2050 roku.

Wstępne specyfikacje

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.