2024 Rolls-Royce Spectre

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

Więcej niż sto lat temu, Charles Rolls uważał, że ostateczny luksusowy samochód powinien mieć silnik elektryczny, ponieważ brakowało mu zapachu i wibracji silnika spalinowego.

Przechodząc do roku 2022, po dwóch wojnach światowych, kryzysach gospodarczych i przełomach technologicznych, słynna brytyjska marka w końcu zaprezentowała swój pierwszy gotowy do produkcji pojazd elektryczny. Nie była to jednak limuzyna, lecz osobowy luksusowy coupe. Najbardziej elegancki luksusowy coupe na świecie.

Od samego początku, Spectre zaskoczył publiczność na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Paryżu 2022 swoimi rozmiarami. Był większy niż wiele innych luksusowych sedanów z czterema drzwiami. Jego dominujący przód miał najszerszy grill, jaki kiedykolwiek zainstalowano w Rolls-Royce. Po obu stronach znajdowały się reflektory LED. Jak każdy inny Rolls-Royce, samochód miał słynną rzeźbę Spirit of Ecstasy, która zdobiła jego maskę. Inżynierowie producenta samochodów spędzili nie mniej niż 800 godzin na dostosowywaniu kształtu rzeźby, aby zmniejszyć opór powietrza. Z boku majestatyczny coupe ukazywał sylwetkę fastback oraz masywne drzwi otwierane do tyłu. Kolejną nowością w branży były 23-calowe felgi ze stopów lekkich o unikalnym designie. Wreszcie, z tyłu, zlicowane z nadwoziem światła tylne wyposażone w LED tworzyły iluzję szerszego pojazdu. Chociaż nie było to konieczne.

Wnętrze Rolls-Royce wykorzystał wyłącznie materiały przyjazne dla środowiska. Na desce rozdzielczej nie było żadnych wskazówek ani wskaźników, tylko szeroki wyświetlacz. Również w jednostce infotainment producent samochodów zastosował ekran dotykowy. Jeśli chodzi o pozostałe elementy wykończenia wnętrza, Rolls-Royce wbudował tysiące diod LED w panele drzwiowe, tylne panele oraz sufit. System audio był wykonany na zamówienie i oznakowany logo producenta samochodów.

Całkowicie elektryczny zespół napędowy przesyłał moc do wszystkich kół ogromnego pojazdu. Mimo imponującej wagi, Spectre potrafił przyspieszyć do 60 mph (97 km/h) w mniej niż pięć sekund.

18 PAŹDZIERNIKA 2022

W 1900 roku, współzałożyciel Rolls-Royce, Charles Rolls, przepowiedział elektryczną przyszłość dla motoryzacji. Po nabyciu elektrycznego pojazdu o nazwie The Columbia Electric Carriage, przewidział jego przydatność jako czystej, cichej alternatywy dla silnika spalinowego – pod warunkiem, że będzie istniała wystarczająca infrastruktura, aby go wspierać. Dziś, ponad 120 lat później, nadszedł czas, aby Rolls-Royce Motor Cars wypełnił przepowiednię swojego założyciela.

Ta przepowiednia nie mogłaby zostać spełniona bez bardziej współczesnej obietnicy, kiedy dyrektor generalny Rolls-Royce, Torsten Müller-Ötvös, publicznie zobowiązał się do elektryfikacji, ogłaszając, że wprowadzi na rynek w pełni elektryczny model Rolls-Royce w bieżącej dekadzie. Przepowiednia Charlesa Rollsa i obietnica Torstena Müllera-Ötvösa doprowadziły do historycznego momentu. We wrześniu 2021 roku marka potwierdziła, że rozpoczęła testy Spectre, pierwszego Rolls-Royce’a, który od samego początku był zaprojektowany i skonstruowany jako samochód elektryczny.

Aby upewnić się, że ten transformacyjny samochód był wystarczająco przygotowany dla najbardziej wymagających klientów na świecie – klientów Rolls-Royce – marka opracowała najbardziej wyczerpujący program testowy, jaki kiedykolwiek zaplanowała. Spectre przechodzi testy na dystansie ponad 2,5 miliona kilometrów, symulując ponad 400 lat użytkowania Rolls-Royce’a. Po zakończeniu testów w 2023 roku, Spectre będzie reprezentować spełnioną przepowiednię, dotrzymaną obietnicę i zrealizowane zobowiązanie.

Rolls-Royce Spectre (2024)
2024 Rolls-Royce Spectre
Spectre to nie tylko historyczny moment dla Rolls-Royce, ale także historyczny moment dla elektryfikacji – dzięki Spectre marka potwierdza, że technologia osiągnęła standard, który może pomieścić doświadczenie Rolls-Royce’a. W związku z tym Rolls-Royce potwierdził, że do końca 2030 roku jego całe portfolio produktów będzie w pełni elektryczne.

PRZYSZŁOŚĆ ZACZYNA SIĘ

Rolls-Royce Spectre to więcej niż tylko samochód. To deklaracja zamiaru i symbol jasnej, odważnej przyszłości, gdy Rolls-Royce wkracza w erę elektryczną. To zobowiązanie do wprowadzenia w pełni elektrycznego napędu tylko wzmocni doświadczenie Rolls-Royce – natychmiastowy moment obrotowy, cicha jazda i poczucie jednego nieuchwytnego biegu zdefiniowały cechy niezwykłego kanonu produktów, sięgającego aż do pierwszego Rolls-Royce’a, modelu 10 H.P. z 1904 roku.

Dzięki Spectre, Rolls-Royce wykorzystał rewolucyjny system 'Decentralised Intelligence’, który umożliwia swobodną i bezpośrednią wymianę informacji pomiędzy ponad 1000 funkcjami pojazdu, co dodatkowo podnosi jakość jazdy, za którą marka jest znana. Jej projektanci uchwycili współczesną, a jednocześnie ponadczasową estetykę, która znacząco rozwija ikonografię marki w miarę rozpoczęcia nowej elektrycznej ery. Jej rzemieślnicy stworzyli zestaw współczesnych możliwości personalizacji prêt-à-porter, w tym Starlight Doors i Illuminated Fascia, inspirując klientów do zrealizowania własnych wizji Bespoke.

PROJEKT

Przy ujawnieniu Spectre, Rolls-Royce ustala nowy precedens w tworzeniu całkowicie oryginalnej klasy samochodu: Ultra-Luxury Electric Super Coupé. Ta nazwa odnosi się do hojnym proporcjom Spectre, które zostały określone w odpowiedzi na zobowiązanie, że nie ma większego luksusu niż przestrzeń.

Projektanci marki są głęboko osadzeni w kontekście, w którym znajdują się ich samochody. Dlatego ich inspiracja czerpana jest z światów znacznie poza motoryzacją, w tym haute couture, nowoczesnej rzeźby, wzornictwa morskiego, krawiectwa i sztuki współczesnej. Tworząc główne szkice Spectre, twórcy marki zwrócili uwagę na nowoczesne koncepcje jachtów, szczególnie klarowność i precyzję linii, inteligentne wykorzystanie odbicia oraz zastosowanie zwężenia, aby wywołać emocje w sylwetkach.

Z przodu, podział reflektorów Rolls-Royce Spectre przecinany jest przez najszerszy grill, jaki kiedykolwiek zastosowano w Rolls-Royce. Żaluzje grilla Pantheon są teraz gładsze w przekroju i lepiej dopasowane, zaprojektowane, aby pomóc kierować powietrze wokół przedniej części samochodu.

Zrelaksowany kąt i polerowane wykończenie ze stali nierdzewnej grilla znacznie podkreślają obecność Spectre, wykorzystując odbicia środowiska. Wraz z aero-tuningowaną figurką Spirit of Ecstasy – która jest wynikiem 830 połączonych godzin modelowania i testów w tunelu aerodynamicznym – grill poprawia niespotykaną wcześniej wartość oporu powietrza, która wynosi zaledwie 0,25cd, co czyni Spectre najbardziej aerodynamicznym samochodem Rolls-Royce w historii.

To inteligentne podejście połączono z ikonografią duchowego poprzednika Spectre, Phantom Coupé. Spectre wyraźnie nawiązuje do swojego protoplasty dzięki hojnym proporcjom i podziałowi reflektorów – współczesnej zasadzie projektowania Rolls-Royce’a. Ostre światła dzienne podkreślają imperatorską szerokość samochodu, która wynosi dwa metry, a niższe zespoły lamp wyglądają na przyciemnione, na pierwszy rzut oka, ale kryją w sobie ciemnione chromowe obudowy dla reflektorów. Aby potwierdzić wyraz Spectre po zmroku, grill jest delikatnie podświetlony, z 22 diodami LED oświetlającymi piaskowane tylne strony każdej z żaluzji, a ich łagodny blask odbija się w wypolerowanych przednich powierzchniach, tworząc subtelny, trójwymiarowy podpis na noc.

W profilu, ostra, pionowa linia dziobu z przodu Rolls-Royce Spectre przyciąga wzrok ku jego monolitycznym bokom. Dolna linia – znana jako 'waft line’ – bezpośrednio czerpie inspirację z wzornictwa jachtów. Zamiast przesadzać ruch z zajętymi detalami lub aplikacjami, nadwozie Spectre delikatnie układa się w sill, lekko odbijając powierzchnię i tworząc nieskomplikowane poczucie ruchu przez odbicie drogi, która przebiega pod nim, podobnie jak kadłub jachtu wyścigowego odbija ocean, gdy przecina wodę. Ta 'waft line’ jest wizualną reprezentacją 'magicznej jazdy na dywanie’, a jej wznoszenie ku przodowi jest inspirowane delikatnie uniesionym dziobem przyspieszającej łodzi motorowej.

Najbardziej dramatyczną cechą sylwetki jest tył Spectre, który przypomina najbardziej sugestywne samochody i jednostki pływające w historii. Bezszwowość powierzchni zieleni znacznie przyczynia się do osiągnięcia najniższego współczynnika oporu, jaki kiedykolwiek osiągnęła Rolls-Royce. Idąc linią dachu do tyłu, tylne lampy osadzone są w największej pojedynczej płycie nadwozia, jaka kiedykolwiek została wyprodukowana dla Rolls-Royce, która rozciąga się od słupka A do bagażnika. Same lampy tylne, przypominające biżuterię, są bezbarwne dla neutralności, w oczekiwaniu na niezliczone kombinacje kolorów wybierane przez klientów podczas procesu zamawiania. Ich precyzja i zmniejszone wymiary uzupełniają hojny przepływ nadwozia od muskularnych ramion ku tyłowi, w sekcji ogona z charakterystycznym zwężonym widokiem.

Proporcjonalne wymagania dotyczące skali Spectre wymusiły na Rolls-Royce’ie wzmocnienie swojej strategii kół. Spectre jest pierwszym produkcyjnym dwudrzwiowym coupé, które jest wyposażone w 23-calowe koła od prawie 100 lat.

Wewnątrz, Spectre został wzbogacony o najbardziej zaawansowane technologicznie cechy Bespoke do tej pory, czerpiąc inspirację z ponadczasowej mistyki nocnego nieba. Po raz pierwszy w seryjnej produkcji Rolls-Royce, Spectre jest dostępny z Starlight Doors, które zawierają 4,796 delikatnie podświetlonych 'gwiazd’. Drzwi nadwozia mogą być również zamawiane z tłem z drewnianego wykończenia Canadel, które nosi swoją nazwę od zatoki w Południowej Francji, gdzie Sir Henry Royce i jego zespół projektowy spędzali zimy.

Eteryczny nocny motyw kontynuuje się z Illuminated Fascia Rolls-Royce Spectre. Opracowany przez dwa lata i ponad 10,000 zbiorowych godzin, zawiera tabliczkę z nazwą Spectre otoczoną skupiskiem ponad 5,500 gwiazd. Znajdują się na pasażerskiej stronie deski rozdzielczej i ich podświetlenie jest całkowicie niewidoczne, gdy samochód nie jest w ruchu.

Obok niezwykłych, podświetlonych powierzchni, Spectre jest wyposażony w całkowicie przeprojektowaną cyfrową architekturę luksusu nazwaną SPIRIT, prezentowaną w typowym stylu Rolls-Royce. SPIRIT będzie nie tylko zarządzać funkcjami samochodu, ale jest również bezproblemowo zintegrowany z aplikacją Whispers marki, umożliwiając klientom zdalne interakcje z ich pojazdem oraz otrzymywanie na żywo informacji przygotowanych przez specjalistów inteligencji luksusu marki.

Po raz pierwszy klienci mogą teraz rozszerzyć swoje zamówienia Bespoke poza fizyczny świat i wprowadzić je do cyfrowej architektury, która stanowi podstawę SPIRIT. Zainspirowani miłością klientów marki do zegarków na zamówienie, kolor tarcz może teraz współgrać z wnętrzem samochodu.

Jak w przypadku wszystkich samochodów Rolls-Royce, wnętrze Spectre oferuje klientom niemal nieskończone możliwości personalizacji. Nowy projekt przednich siedzeń został zainspirowany brytyjskim krawiectwem, z sekcjami kołnierza, które można wykonać w kontrastujących lub dopasowanych kolorach do głównej bazy. Personalizowane szycie, haft i skomplikowane wstawki, jak zawsze, zostały wzięte pod uwagę w ich koncepcji.

WSZYSTKO-ALUMINIOWA ARCHITEKTURA LUKSUSU

W 2003 roku powstał pierwszy Phantom z epoki Goodwood, oparty na własnej architekturze Bespoke. Ta renesans marki był Rolls-Royce 1.0. Następnie wymyślono 'Architekturę Luksusu’ – nową, wysoce elastyczną, aluminiową architekturę ramową, wizjonerskie osiągnięcie inżynierii, która mogła być dostosowana do napędu elektrycznego, a także do dzisiejszych modeli Phantom, Cullinan i Ghost oraz projektów Coachbuild. Ten rozwój oferty marki to Rolls-Royce 2.0. Możliwość dostosowania Architektury Luksusu do napędu elektrycznego była fundamentalnym zagadnieniem przy jej pierwszym opracowywaniu. Jednak dopiero teraz technologia napędu elektrycznego jest na tyle zaawansowana, aby spełnić standardy doświadczenia Rolls-Royce. Wprowadzenie w pełni elektrycznego napędu oraz Decentralised Intelligence do portfolio marki reprezentuje Rolls-Royce 3.0 i początek nowej, odważnej ery elektrycznej.

Zapewniając od samego początku, że Architektura Luksusu może być dostosowana do wymagań w pełni elektrycznego Rolls-Royce’a, inżynierowie marki zapewnili ciągłość doświadczenia z obecnego portfolio, z którego każda ewolucja przyczyniła się do zapewnienia trwałego globalnego sukcesu marki. W rzeczy samej, wrodzona elastyczność architektury i łatwość integracji napędu elektrycznego uwolniły inżynierów, projektantów i rzemieślników, aby mogli skupić się na jakości doświadczenia, autentyczności projektu i innowacjach w obszarze Bespoke.

W przypadku Spectre, inżynierowie Rolls-Royce odkryli dodatkowe korzyści. Składane sekcje aluminium i integracja akumulatora w strukturze pojazdu umożliwiają uzyskanie sztywności o 30% wyższej niż w przypadku jakiegokolwiek wcześniejszego Rolls-Royce’a. Elastyczność architektury pozwoliła inżynierom umieścić podłogę w połowie między strukturami sill, a nie na ich wierzchołku lub pod nimi. Stworzono kanał dla okablowania i rur klimatyzacyjnych pomiędzy akumulatorem a podłogą, z akumulatorem umieszczonym pod spodem, co zapewnia idealnie gładki profil podłogi. Tworzy to nie tylko niską pozycję siedzącą i otulającą kabinę, ale także realizuje dodatkową funkcję akumulatora – niemal 700 kg wygłuszania dźwięku.

CYFROWE INŻYNIERSTWO

W przypadku Spectre inżynierowie Rolls-Royce widzą, że wiele z ich dziedzin przeszło z warsztatu do przestrzeni cyfrowej. Spectre jest najbardziej połączonym Rolls-Royce’em w historii, a w korzystaniu z mocy niezwykłych możliwości przetwarzania Decentralised Intelligence samochodu istnieje większe zapotrzebowanie na doświadczenie ludzkie niż kiedykolwiek.

Aby zapewnić ciągłość doświadczenia Rolls-Royce, jak również jego rozwój, marka wybrała najbardziej doświadczonych inżynierów testowych i rozwojowych do kierowania projektem, z których niektórzy pracują w marce od ponad dwóch dekad i byli odpowiedzialni za stworzenie pierwszego 'Phantoma z epoki Goodwood’. Ci inżynierowie opisują doświadczenie oferowane przez Spectre jako przypominające „Rolls-Royce w wysokiej rozdzielczości”, z uwagi na szybkość i precyzję reakcji samochodu na różnorodne warunki drogowe i pogodowe na całym świecie.

Aby to zrealizować, dla każdej z 141,200 zmiennych nadawczych-odbiorczych stworzono dedykowane sterowanie, a w prawie wszystkich przypadkach inżynierowie zaprojektowali kilka dodatkowych podzmiennych dla różnic w klimacie, prędkości na drodze, typie drogi, stanie pojazdu i stylu jazdy. Opracowano je w ramach programu testowego Spectre na dystansie 2,5 miliona kilometrów, zarówno na zaawansowanych torach próbnych, jak i na rzeczywistych drogach na całym świecie.

ZAWIESZENIE PLANARNE

W testach Rolls-Royce Spectre proces obejmował ekstremalne warunki jazdy – rozwój samochodu rozpoczął się zaledwie 55 km od koła podbiegunowego w Arjeplog, w Szwecji, w temperaturach sięgających -40 stopni Celsjusza, a będzie kontynuowany w Południowej Afryce, w temperaturach dochodzących do 55 stopni Celsjusza. Niemniej jednak 55% testów odbywa się na tych samych drogach, po których będą jeździć produkcyjne modele Spectre. Szczególnie ważna była Francuska Riwiera. To na Lazurowym Wybrzeżu zakończono cyfrowo zintegrowaną ewolucję renomowanego systemu zawieszenia Planar.

Zawieszenie planarne to orkiestra systemów o precyzyjnie określonych reakcjach na impulsy kierowcy i warunki drogowe, możliwa dzięki najnowszym osiągnięciom w zakresie oprogramowania i sprzętu, dostarczająca znakomicie znaną „magicznie wygodną jazdę” Rolls-Royce.

Używając zestawu nowych komponentów sprzętowych i wykorzystując wysoką prędkość przetwarzania Spectre, system Planar może odłączyć stabilizatory przeciwrolne, pozwalając każdemu kołu działać niezależnie, zapobiegając kołysaniu, które występuje, gdy jedna strona pojazdu napotyka nierówności na drodze. To również redukuje niedoskonałości w jeździe spowodowane niedociągnięciami powierzchni drogi.

Gdy zakręt zostanie zidentyfikowany jako nadchodzący, system Planar ponownie łączy komponenty i usztywnia amortyzatory, a system czterokołowego kierowania jest następnie przygotowywany do aktywacji, aby zapewnić bezwysiłkowe wchodzenie w zakręty. Przy pokonywaniu zakrętów monitorowane są 18 czujników, a parametry kierowania, hamowania, dostarczania mocy i zawieszenia są dostosowywane, aby Spectre pozostał stabilny. Efekt to bezwysiłkowa kontrola.

MOC, ZASIĘG I WYMIARY

Ostateczne dane dotyczące mocy, przyspieszenia i zasięgu są wciąż udoskonalane, ponieważ niezwykłe przedsięwzięcie dostosowywania Spectre wchodzi w ostatnią fazę przed zakończeniem w drugim kwartale 2023 roku. Wstępne dane pokazują, że Rolls-Royce Spectre ma mieć zasięg elektryczny wynoszący 320 mil/520 kilometrów WLTP i oferować 900Nm momentu obrotowego z silnika o mocy 430 kW. Przewiduje się, że osiągnie prędkość 0-60 mph w 4.4 sekundy (0-100 km/h w 4.5 sekundy).

DEBIUT RYNKOWY

Spectre jest dostępny do zamówienia od zaraz, a pierwsze dostawy dla klientów rozpoczną się w IV kwartale 2023 roku. Ceny Spectre będą się mieścić w przedziale pomiędzy Cullinan a Phantom.

WYMIARY SPECTRE

563 KM

ParametrWartość
Całkowita maksymalna moc430 Kw (585 Hp)
Całkowity maksymalny moment obrotowy663.8 Lb-Ft (900 Nm)
Układ paliwowyElektryczny
PaliwoElektryczny
Przyspieszenie 0-100 km/h4.5 S
Typ napęduNapęd na 4 koła
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Długość214.7 In (5453 Mm)
Szerokość81.9 In (2080 Mm)
Wysokość61.4 In (1560 Mm)
Rozstaw osi126.4 In (3211 Mm)
Turning Circle41.7 Ft (12.7 M)
Masa własna6559 Lbs (2975 Kg)

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.